سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۸ - May 30, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
كسي كه بخواهد بركت و خير خانه او زياد گردد، پيش از خوردن [غذا] وضو بگيرد.
بحارالانوار ج ۶۳ ص ۳۵۵
امروز با حافظ
دوستي كي آخر آمد دوستداران را چه شد
ياري اندر كس نمي بينم ياران را چه شد
خون چكيد از شاخ گل باد بهاران را چه شد
آب حيوان تيره گون شد خضر فرخ پي كجاست
وزارت ارشاد براي تبليغ آثار مكتوب اقدام كرد
حسرت چيپس شدن براي كتاب
005658.jpg
گروه ادب و هنر- ابراهيم زاهدي مطلق: سرانجام صدا و سيما بخشي از ساعات تبليغات را به كتاب اختصاص خواهد داد.
تبليغات كتاب كه در برنامه  هاي اين رسانه ملي تاكنون جايي نداشته، ظاهرا در توافق وزير ارشاد و مديريت صدا و سيما، كم كم به نقاط روشني مي رسد.
بنا به گفته وزير ارشاد ساز و كارهاي تدوين تعرفه اي قابل قبول براي تبليغ كتاب در دست تهيه است. اصولا واژه «تعرفه» يعني پول؛ از همين جا مي توان دريافت مشكل اصلي كه تاكنون كالايي به اهميت كتاب نمي  توانست در كنار كالا هايي چون انواع چيپس و بستني و پفك و حتي آلو و لواشك و نوشابه هاي گازدار و بي گاز تبليغ شود، فقدان «تعرفه» بود و اين كه چرا تاكنون كسي براي تدوين «تعرفه اي قابل قبول» اقدام نكرده و نمي كرد، سئوال بي جواب ديگري است كه بايد به فكر جواب آن بود.
از سخنان وزير ارشاد كه با فارس گفتگو كرده برمي آيد كه مديران صدا و سيما هم براي تبليغ كتاب اعلام آمادگي كرده اند؛ (البته به شرط معلوم شدن تعرفه).
در سخنان حسين صفار هرندي نكته اي به شدت قابل توجه به چشم مي خورد؛ «مانند ساير كالاها، كتاب هم بايد در صدا و سيما تبليغ شود.»
اگر منظور وزير ارشاد اين باشد كه كتاب هم مثل ساير كالاها محق است كه در باره اش تبليغ شود، سخن كاملا بجا و متيني است. اما در صورتي كه منظور وزير اين باشد كه تبليغات كتاب هم مثل ساير كالاها (از لحاظ فرم و محتوا و ارزشيابي) بايد يكسان باشد، جاي بحث دارد. چرا كه كتاب، هر چند كالاست؛ اما واقعا مثل ساير كالاها نيست. يعني اين كه، درباره بسياري از اقلام و كالاهاي تبليغاتي در صدا و سيما كه سالهاست جريان دارد _ وان شاءالله جريان هم خواهد داشت _ اطلاعيه هاي وزارت بهداشت و درمان مؤكدا بر مضربودن مصرف شان تصريح دارد. حال درباره كتاب چه خواهد شد. كتاب كه وزارت بهداشت و درمان ندارد، تا مضر و غيرمضرش را معلوم كند. درباره ساير كالاها، فقط «رقم تعرفه» است كه مي  تواند مصوبات و مصرحات معاونت بهداشتي وزارتخانه بهداشت و درمان را دور بزند. درباره كتاب چه خواهد شد؟
البته اين احتمال، يك تيغ دو لبه است؛ چرا كه ممكن است مؤسسات خصوصي بهداشتي و تفكرات پاراكلينيكي،  درباره كتاب آن قدر زياد باشند كه بسياري از كتابهاي سالم و منقح هم نتوانند از آزمايشگاه آنان سالم بيرون آيند. در چنين شرايطي بسياري از كتابها پشت خط تبليغ مي مانند و همچنان به پفك نشدن يا چيپس نبودن خودشان حسرت مي خورند.
به نظر مي رسد وزير ارشاد و گروه همفكر و مشاورانشان به موضوع انتخاب كتاب براي تبليغ، بيش از موضوعي در حد تعرفه و پول و توجه صدا و سيما در سريالها و... بايد اهميت بدهند. قطعا دلايل ممنوعيت ورود كتاب به قلمرو تبليغ در صدا و سيما، فراتر از فقدان تعرفه است.

اصفهان، ميزبان هنرمندان كشورهاي اسلامي
گروه ادب و هنر _ همه ساله براي ارزيابي توليدات مراكز استاني صداوسيما جشنواره استاني برگزار مي شود.
امسال به مناسبت سال پيامبر اكرم (ص)، چهاردهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني قرار است با شعار «سيره نبوي، اقتدار ملي و رسانه بومي» به مدت چهار روز در اصفهان برگزار شود.
در اين جشنواره علاوه بر ارزيابي و داوري آثار راديويي و تلويزيوني معمولا به پژوهش هاي مطرح نيز جوايزي اهدا مي شود. تجربه برگزاري جشنواره در سال هاي گذشته نشان مي دهد كه هر سال اين جشنواره در يكي از مراكز استاني با حمايت مادي مسوولان فرهنگي و هنري همان استان برگزار شده است. سال گذشته سيزدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني در استان آذربايجان شرقي برگزار شد كه نتايج مثبتي را براي رسانه هاي بومي دربر داشت.
مديركل صداوسيماي مركز اصفهان با اشاره به برگزاري جشنواره در خردادماه گفت: اين جشنواره با هدف رقابت بين برنامه سازان صداوسيما و معرفي آثار برتر استاني برگزار خواهد شد كه در اين جشنواره علاوه بر حضور هنرمندان برجسته كشور، از شخصيت هاي فرهنگي بومي نيز تجليل به عمل خواهد آمد.

عبدالحسين برزيده:
تصويركردن شخصيت رهبر كبير انقلاب
دقت ويژه و عزم ملي طلب مي كند
ايسنا: عبدالحسين برزيده گفت: تصويركردن شخصيت هاي معاصر كار سختي است و جرأت و دقت مي خواهد، خصوصاً اينكه اين شخصيت، شخصيت ويژه اي همچون رهبر كبير انقلاب اسلامي  و باني جمهوري اسلامي باشد.
اين كارگردان سينماي ايران كه درباره راه هاي ايفاي نقش سينماي ملي در پرداختن به شخصيت حضرت امام خميني(ره) گفت وگو مي كرد، اظهار داشت:شخصيت هاي معاصر، توسط مخاطبين حاضر شناخته شده هستند و حتي ممكن است، عده اي از آنها، شناخت رودررو داشته باشند بنابراين بايد با دقت بسيار عمل كرد.
وي همچنين مطرح كرد: كار هنري معمولاً، نگاه يك هنرمند و يك شخص به يك نفر از يك زاويه است و ممكن است ديگراني كه از ابعاد ديگر به آن نگاه مي كنند از آن راضي نباشند. بنابراين اين شرايط، كار را در اين زمينه سخت مي كند.كارگردان «دكل» گفت: لازمه اين امر آن است كه ديگران نيز در كنار هنرمند قرار گيرند و از لحاظ فني، اعتقادي و ديدگاهي به او كمك كنند درحالي كه تاكنون اين اتفاق نيفتاده است و نتوانسته ايم در اين زمينه كارهاي ارزشمندي داشته باشيم.
برزيده تأكيد كرد: مديران فرهنگي دولت، مجلس و... در اين باره بسيار مي گويند اما بايد كمك كنند اين گونه امور در عمل نيز اجرايي شود. توجيهاتي كه از سوي برخي از مسئولين درباره بعضي مسائل مطرح مي شود، نمي تواند از مسئوليت آنها كم كند و آيندگان در اين مورد قضاوت خواهند كرد.وي اظهار اميدواري كرد كه افرادي شجاع در رأس امور، اين شجاعت را داشته باشند كه به مسائل اينچنيني كمك كنند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي خبر داد:
پرونده خانه پروين اعتصامي در شوراي فني سازمان
005655.jpg
ايسنا: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: مسأله خانه پروين اعتصامي  براي بررسي به شوراي فني سازمان ارائه شده است تا در نهايت، تصميم لازم درباره آن گرفته شود.
رضا عبادي افزود: خانه پروين اعتصامي، بنايي قديمي  و تاريخي نيست و تنها به دليل نام و نشانه هاي آن شاعر بزرگ بايد آن  را حفظ كرد.
وي اظهار داشت: افرادي در اين خانه ساكن هستند و به همين دليل، احتمال تخريب آن كم است؛ ولي ما هم تلاش مي كنيم تا اين مكان را تملك كنيم. عبادي يادآور شد: با اين كه درباره اين مسأله غفلت شده است، ولي پيش از خريد، بايد كاربري خانه را مشخص كرد.
هم چنين معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز در اين باره گفت: تا مشكل مالكيت اين بنا حل نشود، براي مرمت آن هيچ كاري نمي توان انجام داد. او اعتقاد دارد كه خانه پروين اعتصامي  تنها به اين دليل كه در فهرست آثار ملي ثبت شده است، تخريب نخواهد شد.خانه پروين اعتصامي  به دوره قاجار تعلق دارد و گفته مي شود كه اعتصامي  دوران كودكي خود را در آن گذرانده است. ضمن آن  كه در دو سال گذشته با وجود ارزش هاي بنا و قابليت هايي كه براي بهره برداري داشته، وضعيت سازه و تملك آن تغييري نكرده است.

ممنوعيت فعاليت شبكه هاي راديويي در پاكستان
گروه ادب و هنر _ بنابر تصميم سازمان نظارت بر رسانه هاي الكترونيكي پاكستان، فعاليت ۸۱ ايستگاه راديويي ممنوع شد.
به گفته سخنگوي اين سازمان، اغلب اين ايستگاه هاي راديويي در استان هاي مرزي شمال غربي پاكستان داير شده اند كه معمولاً توسط گروه هاي مذهبي افراطي اداره مي شوند.
با توجه به فعاليت هاي گروه منحله طالبان در افغانستان، مسئولان دولتي پاكستان بيم از آن دارند كه اين گروه هاي مذهبي با هدف تفرقه افكنانه از امكانات راديويي براي تبليغات ضددولتي بهره بگيرند.
ايسنا در اين باره گزارش داد:  ايالت وزيرستان پاكستان در مناطق هم مرز با افغانستان ازجمله مناطق استقرار اين ايستگاه هاي راديويي است.
اغلب اين راديوها علاوه بر ارايه اخبار محلي به تبليغات مذهبي مي پردازند كه تاكنون موجب تنش هايي پيرامون فرقه هاي مذهبي منطقه شده است.
هزينه توليد اندك، امكانات محدود و استفاده از سيستم هاي اينترنتي شرايط را براي شكل گيري و راه اندازي ايستگاه هاي راديويي F.M در پاكستان فراهم كرده است.

اهالي هنر در راديو گفت وگو
ايسنا: حسين الله كرم، شهلا لاهيجي، مريم بهروزي و رجبعلي مزروعي در برنامه «فقط در راديو گفت وگو» به طرح ديدگاه هاي خود درباره اين شبكه راديويي مي پردازند.
بنا به اعلام سازندگان در اين برنامه كه با دعوت از صاحب نظران، انديشمندان و مسئولان كشور در عرصه هاي مختلف تهيه مي شود به لزوم راه اندازي شبكه راديويي گفت وگو و همچنين انتظارات افراد ياد شده از رسانه تازه تاسيس گفت وگو پرداخته مي شود. برنامه ياد شده همه روزه از شبكه راديويي گفت وگو پخش مي شود.

برگي از تاريخ
امروز نهم خرداد سال ۱۳۸۴ هجري شمسي مقارن است با دوم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با سي ام مي ۲۰۰۵ميلادي. در چنين روزي:
- در سال ۱۳۷۱ ه ق عالم بزرگوار حاج شيخ محمد نهاوندي دار فاني را وداع گفت. او در حوزه تفسير قرآن مجيد آثار گرانسنگي را از خود به جاي گذاشته است.
- در سال ۱۸۰۰ ميلادي كارل دبليو فوئر باخ رياضيدان مشهور آلماني ديده به جهان گشود. «موقعيت فوئر باخ» عنوان مهمترين اثر اوست.
- در سال ۱۶۷۲ ميلادي پطر اول يا پطر كبير رومانوف به دنيا آمد. وي بين سالهاي ۱۶۸۲ تا ۱۷۲۵ ميلادي بر كشور روسيه حكمراني مي كرد. او از بزرگترين پادشاهان و فرمانراويان روسيه بود.
- در سال ۱۸۳۵ ميلادي آلفرد اوستين ملك الشعراي انگلستان به دنيا آمد.
«باغ» عنوان مهمترين اثر اوست.
- در سال ۱۹۰۸ ميلادي آلفاب يكي از مشهورترين دانشمندان و فيزيكدانان سوئدي ديده به جهان گشود. وي به سال ۱۹۷۰ ميلادي جايزه نوبل را از آن خود كرد.
- به نوشته برخي از مورخين در چنين روزي در سال ۱۴۳۱ ميلادي ژاندارك در سن نوزده سالگي در آتش سوزانده شد. او عليرغم سن اندك خود يكي از مبارزان بزرگ فرانسوي بود كه به منظور آزادي وطنش از يد اشغالگران وارد مبارزه شد و در اين راه نيز به دست انگليسي ها كشته شد.
- درسال ۱۹۶۰ ميلادي بوريس پاسترناك شاعربرجسته روس ديده از جهان فروبست. دكترژيواگوعنوان مهمترين اثر اوست. وي در هفتاد ودو سالگي درگذشت. بوريس لئونيدويچ پاسترناك شاعر و نويسنده مشهور روسي در مسكو به سال ۱۸۹۰ ميلادي به دنيا آمد. پدرش نقاش بود و مادرش موسيقيدان. وي پس از چندي دانش آموزي به سوي موسيقي رفت اما آن را ادامه نداد و در ادامه به فراگيري فلسفه مشغول شد. در ميانه جنگ جهاني نخست وي به كار كتابداري مشغول بود و در اين دوره نيز اشعار خود را سرود. وي به سال ۱۹۵۸ برنده جايزه نوبل ادبي شد. اين جايزه به خاطر نگارش داستان دكتر ژيواگو بود. خط امان و برفراز حصارها ديگر عناوين آثار اويند.
- در سال ۱۷۸۳ ميلادي بنيامين تاور از فيلادلفيا براي نخستين بار در آمريكا موفق به چاپ اولين روزنامه شد.
- در سال ۱۴۹۸ ميلادي كريستف كلمب به همراه شش كشتي سومين سفر خود را براي كشف نقاط ناشناخته در اروپا آغاز كرد.
- در سال ۱۹۱۳ ميلادي نخستين جنگ بالكان با انعقاد قرارداد لندن به انجام رسيد.
- در سال ۱۹۱۳ ميلادي كشور جديد آلباني در منطقه بالكان شكل گرفت.
- درسال ۱۹۴۱ ميلادي نيروهاي نظامي انگليسي وارد بغداد شدند و اين شهر را به اشغال خويش درآوردند. اين عمل در برابر كودتاي گروههاي طرفدار آلمان در اين كشور صورت گرفت.

كوتاه از هفت هنر
جشنواره در ۲۰ استان : چهارمين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) با اعلام آمادگي ۲۰ استان كشور و تصويب شوراي سياستگذاري اين جشنواره در اين استان ها برگزار مي شود. افتتاحيه چهارمين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) همزمان با ميلاد حضرت معصومه(ص) در قم و اختتاميه اين جشنواره همزمان با ميلاد امام رضا(ع) در مشهد برگزار مي شود.
دو نمايش از مولر: نمايشنامه هاي  نبرد و مده آ نوشته  هاينر مولر درام نويس  بزرگ آلماني  به  كارگرداني  قطب الدين  صادقي  در خانه  كوچك  نمايش  روي  صحنه  مي رود. اين دو نمايشنامه  از دو دوره  تاريخي  زندگي  مولر انتخاب  شده است  كه  يكي  درابتداي  فعاليت  درام نويسي  وي  و ديگري  در رديف  آثار متأخر اين  نويسنده قرار دارد.
تئاتر كوتاه در بابل: جشنواره  تئاتر كوتاه  در مجتمع  فرهنگي  سينمايي  بابل  آغازبه كاركرد. اين جشنواره  با هدف  تجربه هاي  كارگاهي  و با موضوع  معنويت  تا دوازدهم خردادماه  در بابل  برگزار است .
دانشجويان در خانه نمايش: مناسك آئيني تاديب و تربيت و نقش آن در توليد كارخانه اي قاتلان بچه خوار نوشته و كار محسن رنجبر خردادماه در خانه كوچك نمايش اجرا مي شود. اين نمايش كه كاري تجربي و دانشجويي است پيش از اين در نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران اجرا شده بود و اين بار به همت گروه نمايش دانشكده آزاد هنر و معماري قرار است در تالار خانه كوچك نمايش به اجراي عمومي در آيد.
005652.jpg
سينماي ايران در مغرب: چند فيلم ايراني در نخستين دوره جشنواره بين المللي فيلم كودك مغرب در شهر قنيطره اين كشور شركت كرد. «خواهران غريب» به كارگرداني «كيومرث پوراحمد» در بخش فيلم هاي بلند و «خورشيد مصر» به كارگرداني «بهروز يغمائيان» دربخش فيلم هاي كوتاه با فيلم هايي از كشور آلمان، فرانسه و مغرب رقابت خواهد داشت. فيلم هاي «مادر» به كارگرداني «اسماعيل كوشان» و فيلم هاي كوتاه «زنده گل» و «پندار» نيز در بخش خارج از مسابقه به نمايش درخواهند آمد.
تجليل از پيشكسوتان: سازمان فرهنگي هنري شهرداري قصد دارد در سال جاري براي بزرگان و پيشكسوتان عرصه هنر، مراسم بزرگداشت و تجليل برگزار كند. در اولين برنامه از اين سلسله بزرگداشت ها، مراسم تجليلي براي استاد فرامرزپايور روز چهارشنبه ۲۴خرداد از ساعت ۳۰/۱۷ در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود. در اين مراسم كه استاد به علت بيماري حضور نخواهد داشت استادان و موسيقيداناني شركت و در مورد ويژگي هاي هنري استاد سخنراني خواهند كرد.
خان لنكران در سايه: نمايش كمدي وزيرخان لنكران نوشته ميرزافتحعلي آخوندزاده به كارگرداني بنفشه توانايي از ۲۶ خرداد در تالار سايه تئاتر شهر اجرا مي شود. فروغ قجابيگلي، سيامك صفري، مسعود ميرطاهري، ميترا ضيايي كيا، سعيد تهراني، مهدي بوسليك و سهيلا صالحي بازيگران اين اجرا هستند. ميرزا خان لنكران از ۲۶ خرداد هر ر وز جز شنبه ها ساعت ۲۰ در تالار سايه تئاترشهر به مدت يك ساعت اجرا مي شود.
كنسرت محمدرضا لطفي: محمدرضا لطفي استاد موسيقي ايراني خبرداد كه شهريور ماه درفضاي باز كاخ نياوران به اجراي برنامه مي پردازد. لطفي كه در دانشگاه هنر سخن مي گفت افزود: هم اكنون درحال تمرين براي برگزاري كنسرت در تابستان هستيم.
كمبود امكانات: انجمن  نمايش  قائمشهرگفت : نبود سالن  مناسب  جهت  ارايه  آثارنمايشي از اساسي ترين  معضلات  هنرمندان  تئاتراست . وي  وجود محدوديت  درانجام  فعاليت  نمايشي  را يكي  ازعوامل  عمده  در مهاجرت هنرمندان  به  شهرهاي  ديگر كه  برخوردار ازفضا وامكانات  فعاليت  هستند عنوان كرد.
مستند منداييان: محمد رضايي راد، ساخت فيلم مستند «منداييان» را دنبال مي كند. اين فيلم درباره صابئين مندايي است كه از پيروان حضرت يحيي(ع) هستند. تاكنون بخشي از فيلمبرداري اين فيلم كه درباره آداب و رسوم اين قوم ساكن در جنوب ايران است به پايان رسيده و بخش ديگر فيلمبرداري به فصل پاييز موكول شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
صاف و صادق
دلش مي خواست بزند به قافله اي سر گردنه، بچاپد و غارت كند و مي خواست به بانك دستبرد بزند. شهامت  آن را در خود نمي ديد. دلش مي خواست برود به دنبال بساز و بفروشي، سر وقت زمين هاي كلاردشت و بيافتد دنبال بورس بازي و زمين  بازي و اين اواخر بيافتد دنبال برج و بارو. نه سرمايه اش را داشت نه آن بهره هوشي لازم را. نه جربزه داشت، نه بهره هوشي داشت، نه سرمايه داشت و ترجيح داد كه مابقي عمر خود را نيز همچنان صاف و صادق باقي بماند.
عبدالحميد حسين نيا

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت نصيحت كردن
لندن: ديروز يك مرد ۳۲ ساله در لندن سوار بر اتوبوسي شد كه در داخل آن ۲۰ جوان كه همگي لباس مشكي رنگ برتن داشتند سيگار مي كشيدند. اين مرد چندين بار از جوانان خواست تا داخل اين وسيله نقليه عمومي سيگار نكشند، اما نه تنها اين مذاكرات موثر واقع نشد بلكه جوانان سيگاري را عصباني كرد و آنها چندين ضربه با چاقو به بدن اين مرد وارد كردند. با توجه به اينكه در كليه اتوبوس هاي كشور انگليس دوربين هاي مدار بسته نصب است احتمالا پليس در آينده اين افراد را شناسايي و دستگير خواهد كرد.
آتش زدن مرد معلول
ليدز: دو نوجوان بي رحم در انگليس يك مرد معلول را آتش زدند. هنگامي كه اين مرد ۴۱ ساله روي ويلچر خود در كنار دريا نشسته بود دو جوان ۱۷ و ۱۸ ساله نزديك وي شدند و از او درخواست پول كردند. با توجه به اينكه مرد معلول به آنها پاسخ منفي داد ابتدا به ضرب و شتم وي پرداختند و سپس كلاهش را آتش زدند. در واقع سر و صورت اين مرد نگون بخت در شعله هاي آتش سوخت.
پدر بي رحم
فلوريدا: چندي پيش يك زوج در آمريكا تصميم گرفتند به مناسبت دهمين سالگرد ازدواج خود همراه با دو فرزندشان به سفر بروند. با توجه به اينكه زن و مرد از ديرباز با يكديگر اختلاف داشتند مرد تصميم گرفت كه از همسرش انتقام بگيرد. به همين دليل وي دور از چشم وي دو فرزند ۸ و ۴ ساله خود را از طبقه پانزدهم هتل محل اقامتشان به پايين پرتاب كرد و سپس خود نيز از پنجره بيرون پريد. در جريان اين حادثه دلخراش هر سه نفر جان خود را از دست دادند.
زمين فوتبال شيب دار
005649.jpg
نيوكاسل: معمولا زمين  فوتبال بايد هموار و مسطح باشد چون به حركت درآوردن توپ در زمين  شيب دار بسيار مشكل است. اما اخيرا چند شهروند باذوق اقدام به برگزاري مسابقات فوتبال در يك زمين چمن شيب دار كرده اند. اين زمين چمن در پايه يك تپه و در مجاورت درياچه طراحي شده است. البته تصوير بسيار گويا است و نياز به توضيح بيشتري نيست.
دردسرهاي جسد بزرگ
منچستر: يك خانم ۱۵۰ كيلوگرمي وصيت كرده بود جسدش را در كنار مزار پسرش داخل تابوت قرار بدهند و پس از سوزاندن جسد، خاكستر آن را در كشور مصر پخش كنند. اما به دليل وزن زياد و جثه درشت اين متوفي امكان عمل به وصيت وي وجود ندارد. در شهر محل سكونت وي تابوت ها، استاندارد مشخصي دارند و هيچ تابوتي كه جسد در آن جاي بگيرد در شهر وجود ندارد. به همين دليل خانواده متوفي مجبور هستند جسد وي را به يك شهر ديگر كه در فاصله ۶۰ كيلومتري شهر محل سكونت متوفي واقع است انتقال بدهند.
سرقت همسر از خانه سالمندان
لندن: يك سرباز بازمانده از جنگ جهاني دوم كه اين روزها از تنهايي رنج مي برد اقدام به ربودن همسر خود از خانه سالمندان كرد. سه ماه قبل مددكاران تامين اجتماعي همسر ۸۸ ساله اين مرد را به دليل ابتلا به بيماري فراموشي به خانه سالمندان انتقال دادند. به همين دليل اين پيرمرد ۸۰ ساله در اين مدت احساس تنهايي كرد و تصميم گرفت به هر قيمتي همسرش را به خانه بازگرداند. دو روز پيش وي به خانه سالمندان رفت و به دور از چشم كاركنان اين مركز همسرش را با ويلچر ربود. البته چند ساعت بعد مددكاران مجددا وي را به خانه سالمندان بازگرداندند. آنها معتقدند كه اين مرد توانايي نگهداري از همسر خود را ندارد.
فروش كليه
ناتينگهام: يك مرد ۲۵ ساله كه ۲۴ هزار پوند بدهي داشت براي فروش كليه خود در اينترنت تبليغ كرد. اين مرد كه مجبور بود ۲۴ هزار پوند به همسر سابق خود بپردازد در وب سايتي كه متعلق به بيماران دياليزي است، كليه اش را به مبلغ ۲۴ هزار پوند در معرض فروش قرار داد. البته پليس بلافاصله اين مرد را رديابي و او را دستگير كرد. مجازات فروش اعضاي بدن در انگليس حبس و جريمه نقدي مي باشد.

گل و گياه
داوودي آفريقايي
005646.jpg
نام علمي:
Chrysanthemum Carinatum
خانواده: COMPOSITAE
گياه يك ساله و مقاوم، بومي شمال آفريقا كه گل هاي آن با مركز ارغواني و گلبرگ هاي سفيد، زرد، صورتي يا قرمز در تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند. قطر گلها ۵ سانتيمتر، حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي گياه ۲۵ سانتيمتر است.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز با زهكشي خوب، اگر در معرض باد باشد نياز به قيم دارد. جوانه هاي انتهايي گياهان جوان را كه بلندي آنها به ۱۵ سانتيمتر رسيده، با دست بچينيد تا در آينده گلهاي بيشتري توليد كنند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در محل اصلي در فروردين ماه امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |