سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۸ - May 30, 2006
درگيري نظاميان آمريكايي با مردم كابل
005643.jpg
گروه سياسي خارجي - ديروز شهر كابل صحنه درگيري نظاميان آمريكايي و شهروندان افغاني بود كه در اعتراض به يك تصادف در خيابان هاي اين شهر تظاهرات كردند. اعتراض افغان ها از آنجا شروع شد كه تصادف رانندگي در يكي از خيابان هاي پايتخت با برخورد يكي از خودروهاي كاروان نظامي آمريكا با يك تاكسي به وقوع پيوست. اين تصادف در نزديكي منطقه اي در كابل اتفاق افتاد كه سفارتخانه هاي خارجي در آن واقع است.
اعتراض هاي پراكنده در خيابان در مدت كوتاهي به سرعت گسترش يافت و به تجمع هزار نفري تبديل و به درگيري با نظاميان آمريكايي منجر شد. در اين درگيري و تيراندازي چند نفر كشته و بيش از ۲۰ تن مجروح شدند. مردم خشمگين با چوب و سنگ به سوي پليس و نظاميان آمريكايي حمله ور شدند و نيروهاي نظامي هم شروع به تير اندازي كردند. تظاهر كنندگان خشمگين به سوي مركز شهر حركت كردند و درحاليكه هر لحظه به تعداد آنها افزوده مي شد به آتش زدن تصاوير بزرگ حامد كرزاي و سردادن شعارهايي عليه كرزاي و نظاميان آمريكايي پرداختند.
ساعاتي بعد از شدت گرفتن تظاهرات و درگيري ها در كابل، پارلمان افغانستان در پيامي كه به طور زنده از تلويزيون اين كشور پخش مي شد خواستار آرامش مردم كابل شد و وعده داد كه به واقعه تصادف امروز رسيدگي خواهد شد.
يونس قانوني در مصاحبه اي مستقيم با تلويزيون اين كشور از مردم خواست از خود خويشتن داري نشان دهند. در حال حاضر بيش از ۲۳ هزار نيروي نظامي آمريكايي در افغانستان حضور دارند. ناتو نيز بيش از ۹ هزار نيروي تحت فرمان در اين كشور دارد.
در همين حال در ادامه درگيري هاي نظاميان خارجي در جنوب افغانستان با شبه نظاميان طالبان ديروز در حمله هوايي جنگنده هاي آمريكايي به مسجدي در استان هيلمند بيش از ۵۰ تن از نيروها ي طالبان كشته شدند. نيروهاي طالبان براي شركت در جلسه اي در اين مسجد جمع شده بودند كه اطلاعات آن به نظاميان آمريكايي رسيد.

درگيري دوباره نيروهاي حماس و فتح در غزه
گروه سياسي خارجي- در حالي كه رهبران حماس و فتح مترصد تشكيل كميته هاي هماهنگي براي پايان  دادن به درگيري ها ميان هواداران خود هستند، جنوب نوار غزه بار ديگر شاهد رويارويي هواداران فتح و حماس بود.
در اين درگيري كه در منطقه خان يونس و تا پاسي از شب ادامه داشت دو طرف با سلاح هاي خودكار به تبادل آتش پرداختند.
از سوي ديگر محمود عباس و رهبران گروه هاي فلسطيني با انجام ۱۰ روز مذاكره  فشرده با هدف حل اختلافات جدي و جلوگيري از يك همه پرسي ملي براي به رسميت شناختن اسراييل، موافقت كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، به منظور اعمال فشار به حماس براي تعديل موضعش از اين گروه خواست تا پيش نويس تدوين شده از سوي مبارزان فلسطيني دربند در زندان هاي اسراييل را كه به طور ضمني حق موجوديت اسراييل را خواستار شده اند، بپذيرد.
عباس اظهار داشت، اگر هيچ توافقي پس از ۱۰ روز گفت وگو حاصل نشود، وي درخواست برگزاري يك همه پرسي درخصوص اين پيشنهاد را ارايه مي كند.
ياسر عبد ربه، مشاور عباس به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: هيأت هاي گروه هاي مبارز فلسطيني ظرف اين ۱۰ روز دو بار در روز در رام الله و غزه به منظور تدوين فرمولي كه مورد حمايت بين المللي قرار بگيرد و مذاكرات صلح ميان فلسطين و اسراييل را احياء كند، ديدار مي كنند.
ربه به نقل از عباس در نشست مقدماتي در مقرش در رام الله گفت: ۱۰ روز از دوشنبه (ديروز) آغاز شد. پس از آن من چاره اي ندارم به جز برگزاري يك همه پرسي. عباس گفت، ناكامي در يافتن راهي براي خروج از بن بست كنوني، فلسطينيان را در بحران اقتصادي و اجتماعي عميق تر فرو مي برد.
خبرگزاري رويتر نيز اعلام كرد: ناصر الشاعر، معاون نخست وزير فلسطين و يكي از اعضاي حماس شركت كننده در نشست دفتر عباس در رام الله گفت:  پيشرفت هايي حاصل شد و منابع ديگر نيز اعلام كرد اين مذاكرات ادامه مي يابد.
الشاعر به خبرنگاران گفت:  فضايي از خوشبيني حاكم بود، ما اميدواريم به نتايج مثبتي دست يابيم.
در همين حال مقامات رسمي نزديك به عباس گفته اند شك دارند رهبران خارجي حماس با تغيير موضع اين سازمان در قبال اسراييل موافقت كنند.
يكي از اين مقامات به خبرگزاري رويتر گفت:  احتمالاً هيچ راهي به جز برگزاري همه پرسي وجود ندارد.
در اعتراض به شركت نماينده فتح
زهار در نشست وزراي خارجه غيرمتعهدها شركت نكرد
وزير امورخارجه دولت فلسطين از شركت در اجلاس وزراي امورخارجه كشورهاي عدم تعهد به دليل حضور نماينده جنبش فتح در اين اجلاس، خودداري كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، سيد حامد البار، وزير امورخارجه مالزي تأييد كرد كه محمود الزهار در نشست دو روزه وزراي امورخارجه كشورهاي جنبش عدم تعهد كه از ديروز در مالزي آغاز به كار كرد، شركت نكرده است.

اعتراف نماينده مجلس آمريكا به قتل عام در حديثه عراق
005640.jpg
گروه سياسي خارجي- جان مورتا، نماينده دمكرات مجلس آمريكا گفت: تفنگداران آمريكايي در آذرماه گذشته با خونسردي كامل ۲۴ غيرنظامي عراق را در شهر حديثه قتل عام كردند.وي كه سابقا تفنگدار ارتش آمريكا بوده اظهار داشت: افسران عالي رتبه آمريكايي با آگاهي كامل از اين موضوع سعي در پنهان كردن اين حقيقت داشتند.
مورتا گفت: مردم بايد در جريان كامل تحقيقات در اين خصوص باشند و عاملان اين جنايت معرفي شوند.
از سوي ديگر در حالي كه آمريكايي ها در تلاش هستند تا بر ماجراي قتل عام حديثه سرپوش گذاشته شود، روزنامه انگليسي تايمز از قتل عام مردم اين كشور توسط تفنگداران ارتش آمريكا خبر داد.
«ايمان حسن» كودك ۱۰ ساله عراقي در گفت وگو با اين روزنامه انگليسي به افشاي چگونگي قتل عام مادر، پدر،  مادربزرگ،  پدربزرگ، دايي بزرگ و دو تن از عموهايش توسط تفنگداران دريايي آمريكا در مقابل اين كودك پرداخت.
به گفته برخي از مقامات ارشد آمريكايي اين رسوايي مي تواند شديدتر از بحران ناشي از شكنجه زندانيان در زندان ابوغريب باشد.
تايمز نوشت: يكي از تحقيقات رسمي كه تاكنون در اين باره صورت گرفته باعث بركناري سرهنگ دوم جفري چساني از فرماندهان اين ارتش و سروان لوك مك كونل و سروان جيمز كيمبر از وظايف محوله در گردان سوم از هنگ اول لشكر يكم تفنگداران دريايي آمريكا در عراق شده است.
اين در حالي است كه سه تفنگدار اين ارتش نيز با اتهامات جنايي از جمله قتل مواجه هستند.ضمن اين كه آمار انتشار يافته از سوي پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) نيز نشان مي دهد كه ۹ تفنگدار دريايي ارتش آمريكا نيز ممكن است دادگاه نظامي شوند.اين روزنامه نوشت كه نتايج تحقيقات مستقل درباره عملكرد نظاميان آمريكايي در عراق قرار است ماه آينده ميلادي انتشار يابد.
كميته اي براي حل بحران بصره
با بحراني شدن اوضاع بصره، جلال طالباني پيشنهاد داد تا كميته ي عالي رتبه اي به منظور حل بحران اين شهر تشكيل و به آنجا اعزام شود.
رييس جمهور عراق، در بيانيه اي عنوان داشت: اوضاع استان الانبار به علت فعاليت مبارزان و مقاومت بسيار بحراني شده است در عين حال اوضاع بصره نيز بسيار پيچيده شده است، به طوري كه درگيري هاي حزبي و شيعيان با يكديگر بسيار رواج يافته است.
طالباني تاكيد كرد: حل و فصل اوضاع بصره به عهده ي اين كميته ي عالي رتبه گذاشته خواهد شد و اين كميته در صورت تشكيل،  به زودي به بصره سفر خواهد كرد.
در حال حاضر روزانه هزاران بشكه نفت از اين شهر قاچاق مي شود. برخي منابع معتقدند كه سيستم هاي امنيتي و پليس به طور كامل نمي توانند مانع از قاچاق شوند.
۵۳ كشته و زخمي
در حوادث ديروز عراق
ديروز بر اثر انفجار بمب در كاظمين در شمال بغداد ۱۶ عراقي كشته وز خمي شدند. اين حادثه بر اثر انفجار بمبي در زير يك دستگاه ميني بوس در اطراف حرم امام موسي كاظم (ع) به وقوع پيوست كه بر اثر آن ۷ عراقي كشته و ۹ تن ديگر مجروح شدند .در شهر خالص در استان ريالي عراق نيز انفجار بمب در يك دستگاه اتوبوس منجر به قتل يازده كارگر و زخمي شدن همين تعداد كارگر شد. حادثه ديدگان كارگران روزمزدي بود ند كه براي گروه رجوي در عراق كار مي كردند.
در مناطق مختلف بغداد نيز عمليات تروريستي منجر به كشته شدن ۴ پليس و جراحت هفت غيرنظامي شد. در فلوجه نيز پليس سه جسد ناشناس را بدست آورد.
در بصره نيز بر اثر انفجار بمب در مسير گشتي نيروهاي انگليسي، چهار نظامي اين كشور مجروح شدند.
رويدادهاي ديگر
* در بيست و نهمين جلسه دادگاه صدام، محمد زمام عبدالرزاق كه مدتي استاندار صلاح الدين و سپس وزير كشور عراق بود به دفاع از صدام پرداخت و گفت دليل نابودكردن نخلستانهاي شهرك دجيل پس از ترور نافرجام صدام، تنها براي اجراي طرح توسعه اين شهر بوده است.
* پارلمان عراق براي هر نماينده ۲۰ محافظ و براي هر وزير ۳۰ محافظ تعيين كرد.
براين اساس مجموع محافظان ۲۷۵ نماينده و ۳۷ وزير به ۶۶۱۰ نفر مي رسد كه ۵/۲ ميليارد دلار در سال هزينه دارد.
* دفتر آيت الله سيستاني در كربلا از عشاير اين كشور خواست تا به منظور جلوگيري از خونريزي هاي بيشتر مردم بي دفاع به دست تروريست ها، كنفرانس گسترده اي را برگزار كنند.
* دفتر اتحاديه عرب در بغداد با صدور بيانيه اي زمان برگزاري كنفرانس آشتي ملي در عراق را اول تيرماه اعلام كرد.

رئيس جنبش عدم تعهد:
جهان در آستانه فاجعه است
ايسنا: رئيس گروه جنبش عدم تعهد غرب را به اعمال معيارهاي دوگانه در تلاش براي رد برنامه هسته اي ايران و اعمال تحريماتي عليه دولت فلسطين به رهبري حماس متهم كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس عبدالله احمد بداوي، نخست وزير مالزي و رئيس جنبش ۱۱۴عضوي عدم تعهد، ديروز در نشست دو روزه كشورهاي عضو اين جنبش گفت: بي ثباتي در عراق، اراضي فلسطينيان و افغانستان، تروريسم جهاني را گسترش مي دهد.
بداوي در آغاز نشست دو روزه وزراي خارجه كشورهاي جنبش عدم تعهد گفت: حل اين مسايل به پيروزي جنگ عليه ترور كمك مي كند و مشكلات بين روابط غرب و جهان اسلام را نيز كاهش مي دهد.بداوي اظهار داشت: ما در جهاني زندگي مي كنيم كه در آن مناقشات جديد در حالي بروز مي كند كه هنوز درگيري هاي پيشين حل نشده است.
جهان در آستانه وقوع يك فاجعه احتمالي قرار دارد. وي خاطرنشان كرد: روند صلح خاورميانه هم اكنون رو به سستي است و در همين حال جهان شاهد آلام مردم فلسطين تحت اشغال اسرائيل است. نخست وزير مالزي گفت: غرب بايد به انتخاب مردم فلسطين احترام بگذارد. وي از اقدامات اروپا و آمريكا براي توقف كمك هاي مالي به فلسطينيان به دليل موضع حماس در نابود كردن اسرائيل انتقاد كرد.
رئيس جنبش عدم تعهد افزود: دموكراسي بايد مظهر جامعيت باشد، نه انتخابي و براساس ارجحيت.رهبران حماس بايد از طريق تماس و مذاكره جلب شوند، نه كناره گيري و انزوا و تحريم.بداوي هم چنين از غرب به دليل اقدامات نظامي  تهديدآميزش عليه ايران به دليل خودداري از كنار گذاشتن غني سازي اورانيوم انتقاد كرد و گفت: به اسرائيل اجازه توسعه سلاح هاي هسته اي با مصونيت داده شده است.
وي افزود : نبايد هيچ اقدام گزينشي يا معيارهاي دوجانبه وجود داشته باشد. بايد تنها يك قانون براي همه باشد. بداوي گفت: جنبش عدم تعهد به دفاع از حق اصولي و لاينفك تمام كشورها براي توسعه فن آوري هسته اي براي اهداف صلح آميز ادامه مي دهد.

پنتاگون به دنبال توليد سلاح واكنش سريع
گروه سياسي خارجي- پنتاگون اين روزها مشغول رايزني با كنگره براي جلب حمايت نمايندگان از توليد سلاح جديدي است كه قادر به انجام حملات موشكي غير هسته اي است و مي تواند اهداف دور را طي يك ساعت مورد حمله قرار دهد.
روزنامه نيويورك تايمز ديروز با اعلام اين خبر به نقل از منابع موثق خبري خود نوشت، اين پيشنهاد پنتاگون بحث و جنجال زيادي در ميان نمايندگان و درون واشنگتن ايجاد كرده است. اين سلاح جديد از يك سو توان دفاعي پنتاگون را دوچندان و غير قابل رقابت مي كند و از سوي ديگر خطر رويارويي اتفاقي هسته اي را بالا مي برد.
در طرح پنتاگون استقرار كلاهك هاي غيرهسته اي جديدي بر موشك هاي قابل پرتاب از زير دريايي «تريدنت ۲» پيش بيني شده كه مي توان از آن براي حمله به اردوگاه دشمن يا سايت هاي موشكي آن و زرادخانه هاي مشكوك ميكروبي يا شيميايي و يا هسته اي استفاده كرد.
اين تنها سلاح غير هسته اي است كه براي حملات سريع به اهداف واقع در هزاران كيلومتر دورتر طراحي شده و به گفته مقامات پنتاگون حوزه عمل ارتش را در حملات پيش دستانه گسترش مي دهد. هزينه اين طرح براي پنتاگون نيم ميليارد دلار خواهد بود و طي پنج سال به پايان مي رسد؛ اما اين طرح با مخالفت بعضي نمايندگان كنگره آمريكا روبه رو شده است. موشك هاي «تريدنت۲»كه در اين حملات قرار است به كار گرفته شوند همواره با سلاح هسته اي به كار رفته اند. به همين دليل نمايندگان آمريكايي نگران اتفاقات غير منتظره هسته اي در صورت عملياتي شدن اين طرح هستند. نمايندگان كنگره همچنين نگران آن هستند كه اين طرح براي كشورهايي مانند روسيه سوءتفاهم ايجاد كند.
پنتاگون سالهاست به دنبال طراحي و توليد سلاحي غير هسته اي است كه بتواند در كمتر از يك ساعت به حملات و تهديدات پاسخ دهد. اين يك ساعت شامل زمان مورد نياز براي كسب اجازه رئيس جمهور و صدور فرمان حمله هم مي شود. مهمترين ويژگي سلاح جديد هم همين زمان كوتاه مورد نياز براي انجام حمله است.
در طرح جديد پنتاگون پيش بيني شده كه هر زيردريايي تريدنت، دو موشك غير هسته اي تريدنت ۲ را به همراه ۲۲ موشك هسته اي تريدنت حمل مي كند. هر يك از موشك هاي غير هسته اي چهار كلاهك غير انفجاري را حمل مي كند. كنگره و به ويژه كميته تسليحاتي سنا خواستار ارائه طرح هاي تضميني از سوي دولت براي جلوگيري از وقوع اتفاقات هسته اي خطرناك در صورت اجراي اين طرح شده است.

روسيه رياست نهاد ناظر بر حقوق بشر
در اروپا را برعهده مي گيرد
خبرگزاري فارس:ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه كه كشورش قرار است رياست مجمع پارلماني شوراي اروپا را بر عهده بگيرد، با رئيس كنوني اين شورا ديدار مي كند. به گزارش آسوشيتدپرس، رنه واندرليدن، رئيس كنوني شورا در بيانيه اي اعلام كرد كه رياست شش ماهه روسيه به اين كشور فرصت مي دهد تا نشان دهد كه عضوي كامل از اروپاي دموكراتيك است.
شوراي اروپا نهاد ناظر حقوق بشر در اين قاره به شمار مي آيد.وي اظهار داشت: هم اكنون اين به روسيه بستگي دارد كه نشان دهد در ايجاد اروپايي دموكراتيك فعالانه مشاركت دارد كه شامل يافتن راه حل صلح آميز براي درگيريهاي قاره اروپا نيز مي شود.
مجمع پارلماني شوراي اروپا ۴۶ عضو دارد و نخستين سازمان مهم اروپايي محسوب مي شود كه روسيه رياست آن را بر عهده خواهد گرفت.
روسيه ده سال قبل به شورا پيوست. اين شورا و نهاد وابسته به آن يعني دادگاه حقوق بشر اروپا بارها از روسيه به دليل نقض حقوق بشر در چچن، سوء رفتار نيروهاي پليس و نيز نقض آزادي هاي اجتماعي، مذهبي، اقليت ها و رسانه ها به شدت انتقاد كرده است. اما روسيه كه بزرگ ترين اعطا كننده كمك مالي به شورا نيز محسوب مي شود، مي گويد اين سازمان از معيارهاي مشابهي براي همه كشورهاي عضو استفاده نمي كند و مسكو را به دليل مواردي كه در كشورهاي ديگر بي اهميت تلقي مي شود، مورد انتقاد قرار مي دهد.
خبرگزاري ريانووستي به نقل از سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گزارش داد: ما نمي توانيم اين حقيقت را ناديده بگيريم كه حجم تعهداتي كه از ما خواسته مي شود بسيار بيشتر از آن چيزي است كه در ابتدا مؤسسان شورا در نظر داشته اند.

مردم اسپانيا خواهان برخورد دولت
با مهاجران غيرقانوني هستند
ايرنا: نتايج  نظرسنجي هاي  تازه  نشان  مي دهد كه  بيشتر مردم  اسپانيا با روند روزافزون  ورود مهاجران  غيرقانوني  به  اين  كشور جنوب  اروپا مخالفند و ازدولت  مركزي  مي خواهند اقدامات  موثري  را در اين  زمينه  انجام  دهد.موسسه  نظرسنجي  سيگمادوس  با انتشار نتايج  يك  پژوهش  تازه ، اعلام كرد: بيش از ۶۹ درصد مردم  اسپانيا اعتقاد دارند كه  در كشورشان  بيش ازحدمهاجر وجود دارد. اين  نظرسنجي  در جريان  بحران  موسوم  به  ورود مهاجران  غيرقانوني  آفريقايي به  جزاير قناري  در روزهاي  اخير صورت  گرفته  است .

پيروزي رئيس جمهور محافظه كار كلمبيا
005637.jpg
ايرنا: آلوارو اوريبه  رئيس  جمهور كلمبيا درانتخابات  رياست  جمهوري  اين  كشوركه  روز يكشنبه  برگزار شد، با كسب  ۶۲ درصد آراء به  پيروزي  قاطع  دست  يافت  و بار ديگر در اين  مسند جاي  گرفت . به  گزارش  شبكه  خبري  بي بي سي ، درتاريخ  يك  قرن  اخير كلمبيا اوريبه  اولين رئيس  جمهوري  است  كه  دو دوره  پياپي  به  اين  مقام  نائل  مي شود. براساس  اعلام  كميسيون انتخابات  كلمبياكه  خبرپيروزي  اوريبه  رااعلام  كرد، ۱/ ۷ ميليون  نفر واجد شرايط راي  دادن  بوده اند و آرائي  كه  اوريبه  در اين انتخابات  بدست آورد، در تاريخ  انتخابات  رياست  جمهوري  كلمبيا بي سابقه  بوده است .

صرب ها در مونته نگرو مستقل، نگران آينده خود هستند
فارس: در حالي كه مونته نگرو خود را آماده مي كند تا رسماً استقلال خود را از صربستان در پي پيروزي جدايي طلبان در همه پرسي ۲۱ ماه مه اعلام كند، صربهاي مقيم اين منطقه از آينده خود به شدت نگران هستند.
به گزارش پايگاه اينترنتي نشريه نوول ابسر واتور، صربها كه در چارچوب زندگي در كشور يوگسلاوي سابق و بنا به مقتضيات قومي و قبيله و پيوندهاي خويشاوندي مجبور شده اند از قرن ها پيش در شهرها و روستاهاي مونته نگرو زندگي كنند، در پي استقلال اين منطقه از يوگسلاوي سابق كه در نتيجه همه پرسي ۲۱ ماه مي محقق شد، نگران آينده خود هستند.
در هرسگ نووي كه ۵۷ درصد جمعيت آن را صرب ها تشكيل مي دهند، ۶۱ درصد واجدين شرايط رأي در اين همه پرسي رأي منفي دادند و خواستار ماندن در چارچوب صربستان شدند. اين در حالي است كه ۵/۵۵ درصد در اين همه پرسي به استقلال مونته نگرو رأي دادند.

شوسل خواستار ارتقاي مذهب در اروپا شد
ايرنا: ولفگانگ  شوسل  رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا ديروز در گفتگو باروزنامه  پرسه  خواستار نجات  قانون  اساسي  اين  اتحاديه  و ارتقاي  مذهب  دراروپا شد.
شوسل  گفت : براي  من  به  عنوان  يك  مسيحي  دليلي  وجود ندارد كه  در قانون اساسي  اتحاديه  اروپا، ريشه هاي  مسيحيت  درباره  آموزش  و تربيت  و ارزش هاي اروپايي  قيد نشود.
وي  افزود: جوامع  مذهبي  در اروپا نبايد عقب  نشيني  كنند و بايد بصورت فعال  در تشكيل  اين  جهان  شركت  داشته  باشند.شوسل  در ادامه  با اشاره   به   وجود مذاهب  مختلف  در اتريش  به  مسلمانان  اين كشور اشاره  كرد و گفت : تجاربي  كه  ما در اتريش  داريم  نشان  مي دهد، گفتگوبين  مذاهب  و نهادهاي  دولتي  چقدر اهميت  دارد.
رئيس  كنوني  اتحاديه  اروپا همچنين  گفت : نبايد از ايده  يك  قانون  اساسي در اروپا به  دليل  پافشاري  بر برخي  جنبه هاي  ساده  چشم پوشي  كرد.
وزيران خارجه  اتحاديه  اروپا در آغاز هفته به  دعوت  اتريش  دريك  گردهمايي  غير رسمي با هدف  بررسي  راههاي  برون  رفت  از بن  بست  موجوددرباره  سرنوشت  قانون  اساسي  اين  اتحاديه  شركت  كردند.درپايان  اين  گردهمايي  به علت  اختلاف نظرهاي  موجود مقررشد كه  بررسي ها دراين  زمينه  به  سال  آينده  موكول  شود.

ديدار رهبر كاتوليك هاي جهان از اردوگاه آشويتس
پاپ  بنديكت  شانزدهم  رهبر كاتوليك هاي  جهان  از اردوگاه  كاراجباري  آشويتس  در لهستان  ديدن  و به  قربانيان  اين  اردوگاه  اداي  احترام كرد.
شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  با اعلام  اين  خبر افزود: پاپ  بنديكت شانزدهم  در حالي  از اردوگاه  آشويتس  ديدن  كرد كه  سفر ۴ روزه  وي  به  لهستان رو به  اتمام  بود.
بر اساس  اين  گزارش  از آنجا كه  قرار بود مراسم  مذهبي  مذكور در شهركراكوف  لهستان ، زادگاه  پاپ  ژان  پل  دوم  فقيد برگزار شود، جمعيت  ميليوني كاتوليك ها در اين  شهر مشاهده  مي شد كه  مشتاقانه  براي  حضور در اين  مراسم رباني  خود را به  منطقه  رسانده  بودند.

گفت وگوهاي نظامي چين و هند
ايرنا: وزير دفاع  هند براي  گفت وگو با مقام هاي  بلندپايه  سياسي  و نظامي چين  به  منظور توسعه  مناسبات  دو كشور در عرصه هاي  مختلف  به ويژه  نظامي وارد پكن  شد.
وزارت  دفاع  چين  ديروز در بيانيه اي  سفر وزير دفاع  هند به  اين كشور را شش  روزه  اعلام  كرد.چين  و هند، بزرگترين  كشورهاي  درحال  رشد قاره  آسيا هستند كه  برغم  برخي  اختلافات  از جمله  اختلافات  مرزي ، درپي  توسعه  مناسبات  نظامي مي باشند و خواستار توسعه  همكاري ها در مسير توسعه  دو كشور هستند.
چين  و هند تاكنون  چند رزمايش  و تمرين  نظامي مشترك  برگزار كرده اند و اين  رزمايش ها براي افزايش  اعتماد متقابل  دو كشور همسايه  با سه هزار و ۵۰۰ كيلومتر مرز مشترك  ارزيابي  مي شود.دهلي  نو مدعي  است  كه  چين  ۳۸ هزار كيلومتر مربع  از قلمرو اين  كشور را در منطقه  دور افتاده  آكساي  و بيش  از پنج  هزار كيلومتر مربع  از شمال  كشمير را به  اشغال  درآورده  است  و از سوي  ديگر پكن  ادعا مي كند حق  مالكيت  ۹۰ هزار كيلومتر مربع  از قلمرو تحت  كنترل  هند در ايالت  آروناچال  متعلق  به  اين كشور است .پكن  و دهلي نو براي  حل  اختلافات  مرزي  دو كشور در بيش  از ۱۷ سال  گذشته  بارها نشست هاي  كاري  برگزار كرده اند و به  گفته  كارشناسان  احتمال  دارد اختلافات مرزي  دو كشور در ديدار وزير دفاع  هند با مقام هاي  چين  بارديگر بررسي  شود.
سفر وزير دفاع  هند در دوراني  انجام  مي شود كه  چين  و پاكستان  نيز اخيرا ًبر گسترش  مناسبات  نظامي تأكيد كردند و قرار است  جنگنده مشتركي  توليدكنند كه  آزمايش  اوليه  اين  جنگنده  انجام  شده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |