سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۸ - May 30, 2006
تصويب دستورالعمل برنامه هاي ستاد پيشگيري
از مصرف دخانيات نوجوانان
فارس: مدير دفتر پيشگيري  از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي وزارت آموزش و پرورش از تصويب دستورالعمل برنامه هاي ستاد پيشگيري از مصرف دخانيات آموزش و پرورش خبر داد.
محسن فريدي افزود: ستاد پيشگيري از مصرف دخانيات در آموزش و پرورش تحت عنوان «پاد» در سال گذشته با ابلاغ وزير آموزش و پرورش تشكيل شد. وي اضافه كرد: اقدامات پيشگيرانه بسيار خوبي در اين ستاد به منظور جلوگيري از گرايش نوجوانان و جوانان به مصرف دخانيات تصويب شده است. در حقيقت رويكرد اين ستاد ارائه برنامه هاي آموزشي و فرهنگي است.
فريدي اظهار داشت: به زودي سومين جلسه اين ستاد را برگزار مي كنيم كه در اين جلسه دستورالعمل استاني، منطقه اي و مدرسه اي اين ستاد تصويب مي شود. وي ادامه داد: هدف ما اين است كه در اين ستاد تعدادي اقدامات ماندگار و فرهنگي مانند برگزاري مسابقات مختلف فرهنگي، تهيه بروشور، آگاه سازي مديران، معلمان، دانش آموزان و اولياي آنها را داشته  باشيم تا دانش آموزان به هيچ وجه به سمت تجربه كشيدن سيگار نروند.
مدير دفتر پيشگيري  از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي وزارت آموزش و پرورش گفت: علي رغم گذشت بيش از دو ماه از سال جاري هنوز اعتباري به اين دفتر اختصاص پيدا نكرده است. وي افزود: سرانه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي هر دانش آموز در حال حاضر ۵۰ تومان است كه اين ميزان در كشورهاي پيشرفته ۱۰ هزار تومان است كه ۲۰۰ برابر مي شود. پس بايد در خصوص تخصيص اعتبارات فكري كرد.
فريدي با بيان اينكه در حال حاضر به صورت پراكنده در متون درسي به مسائلي در خصوص اعتياد به سيگار، موارد مخدر و غيره پرداخته شده است، گفت: معتقديم كه بايد براي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي به كتب درسي توجه شود كه در برنامه بلند مدت خود قرار داديم. ضمن اينكه براي سال ۱۳۸۶ فعاليت اجرايي خود را در اين خصوص آغاز مي كنيم.

در آستانه برگزاري كنگره بين المللي متخصصين مغز و اعصاب اعلام شد:
بيماري «ام اس» در ايران روبه افزايش است
005517.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: مهم ترين بيماري هاي مغز و اعصاب در سيزدهمين كنگره بين المللي متخصصين مغز و اعصاب۱۵ تا ۱۸ خرداد در مركز قلب تهران بررسي مي شوند.
دكتر هژير سيكارودي دبير اين كنگره، بيماري ام اس و صرع و حملات عصبي را از مهم ترين بيماري هاي مغز و اعصاب ذكر كرد و گفت: بيماري ام اس (يا مالتيپل اسكلروزيس) يكي از بيماريهاي دستگاه اعصاب است كه در آن مغز، نخاع و اعصاب بينايي درگير مي شوند و عمدتاً افراد جوان و زنان را مبتلا مي كند.
دكتر سيكارودي، متخصص مغز و اعصاب درخصوص مهم ترين علل بروز اين بيماري گفت: علت بيماري هنوز كاملاً شناخته نشده، ولي از آن نوع بيماري هايي است كه در آنها سيستم ايمني بدن، به بافتهاي خودي حمله مي كند. در ام اس، عمدتاً روكش رشته هاي عصبي (كه ميلين نام دارد) هدف حمله سيستم ايمني قرار گرفته و از بين مي رود. كار اين روكش در حالت طبيعي، زياد كردن سرعت هدايت پيام هاي عصبي است، بنابراين پيامهاي عصبي يا با تأخير زياد منتقل مي شوند و يا در مواردي اصلاً انتقال پيدا نمي كنند و اين مسئله علايم بيماري را ايجاد مي كند.
وي درخصوص مهمترين علايم بروز بيماري ام اس گفت: چون اكثر رشته هاي عصبي در مغز و نخاع و اعصاب بينايي داراي روكش ميلين هستند، بسته به اينكه چه نواحي دچار آسيب شده باشند، ممكن است علايم بسيار متنوعي بروز كند. به نواحي آسيب ديده اصطلاحاً پلاك مي گويند. مثلاً اگر پلاك در اعصاب بينايي ايجاد شود، شخص بينايي يك چشم را از دست مي دهد. يا اگر پلاك در مسير راههاي عصبي مخصوص حركت باشد، بيمار دچار فلج دست و پا مي شود. به اين ترتيب، از دست رفتن بينايي، دو تا ديدن اشيا، سرگيجه، فلج در يك يا چند اندام (دست و پا)، عدم تعادل در ايستادن يا راه رفتن، از بين رفتن حس يا بروز احساس غير طبيعي در بدن يا دست و پا، اشكال در كنترل ادرار و مدفوع، اختلال حافظه و...، ممكن است در بيماران مختلف بروز كنند. با توجه به نزديكي فصل گرما، جا دارد به يك مطلب هم اشاره شود و آن تأثير گرماي محيط روي بيماري است كه ممكن است موقتاً علايم بيماري را تشديد كند، اما نقشي در تشديد روند اصلي بيماري ندارد. با خنك شدن بدن، علايم شدت يافته هم از بين مي روند.
وي درخصوص راه هاي تشخيص اين بيماري گفت: معاينه، روشهاي پاراكلينيكي مثل «ام آر آي» ، آزمايش مايع نخاع، ثبت نوار عصبي چشم و در صورت لزوم انجام يك سري از آزمايشهاي اختصاصي خون لازم است.
دبير سيزدهمين كنگره بين المللي متخصصين مغز و اعصاب درخصوص درمان بيماري ام اس گفت: نخستين درمان تأييد شده اين بيماري داروهايي هستند كه تزريقي بوده و اينترفرون نام دارند. البته اين دارو براي درمان تمام بيماران مؤثر نيستند و تجويز آنها بر اساس يك پروتكل جهاني صورت مي گيرد، بنابراين نبايد همه بيماران انتظار داشته باشند كه اين داروها برايشان تجويز شود. درمان هاي ديگري هم وجود دارند كه نقش عمده اي در روند اصلي بيماري ندارند اما براي تسريع بهبود حمله ها، يا تخفيف علايم بيماري به كار مي روند و جا و ارزش خود را دارند.
براساس گزارش انجمن ام. اس ايران حدود ۴۰ هزار بيمار ام .اس در كشور وجود دارد كه ۷۵۰۰ نفر آنها شناسايي شده اند كه ميانگين سني مبتلايان، بين ۲۰ تا ۴۰ سال است و متأسفانه اين بيماري در كشور ما روبه افزايش است. مژگان محسني نيا در خصوص هزينه هاي درماني اين بيماري گفت: ماهانه بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، هزينه درمان بيماري ام. اس است كه در صورتي كه مبتلايان موفق به دريافت كارت هوشمند شوند طبق دستور وزير رفاه فقط ۱۰درصد از فرانشيز را بيماران مي پردازند يعني چيزي حدود ماهانه ۲۰ هزار تومان. وي افزود: روند روبه رشد اين بيماري در ايران، فرصت طلايي است كه كار تحقيقاتي روي آن انجام شود تا بتوانيم اين بيماري را كه علت آن ناشناخته است در حد شناور يا متعادل كنترل كنيم. وي درخصوص كيفيت پروسه درماني در ايران گفت: خوشبختانه به لحاظ تجهيزات، تخصص و داروهاي موجود در سطح كشورهاي پيشرفته هستيم ولي متأسفانه درخصوص امكانات رفاهي بيماران كمي ضعف وجود دارد.
اين متخصص مغز و اعصاب همچنين در خصوص بيماري صرع گفت: فعاليت طبيعي سلولهاي مغز با ايجاد تخليه الكتريكي همراه است، كه از يك سلول به سلول بعدي رسيده و به اين ترتيب پيام عصبي انتقال پيدا مي كند. اما صرع (يا غش يا تشنج) يعني حالتهاي عصبي گذرايي كه در يك فرد بيمار بروز مي كند و علت آن تخليه الكتريكي بيش از حد شديدي است كه از سلول هاي قشر مغز ايجاد مي شود.
وي افزود: بسته به اينكه فعاليت الكتريكي شديد از كدام ناحيه از مغز سرچشمه بگيرد، علايم باليني متفاوت بوده و اگر تخليه الكتريكي غيرعادي كه مسئول حركت دست و پاست صورت بگيرد دچار حركت تشنجي بدون اراده مي شود. دكتر سيكارودي درخصوص مهم ترين عوامل بروز صرع گفت: سابقه خانوادگي، منشاء ژنتيكي، صدمه هاي وارده به مغز در هنگام تولد (زايمان هاي سخت)، ضربه هاي شديد سر (تصادفات)، عفونتهاي مغزي (مننژيت)، تومورهاي مغزي و برخي داروها از علل صرع هستند.
براساس آخرين آمار سازمان جهاني بهداشت، يك درصد از جمعيت هر جامعه يعني حدود ۷۰۰ هزار نفر ايراني به بيماري صرع مبتلا هستند كه بيشترين مبتلايان در گروه سني كودكي و نوجواني هستند و چون به لحاظ فرهنگي اين بيماري در جامعه جا نيفتاده است و موجب اختلال در شغل، ازدواج و ارتباطات اجتماعي مي شود و مردم به دليل عدم آگاهي از اين بيماري، نگرش خوبي به آن ندارند تعداد بسيار زيادي از بيماران صرعي، بيماري خود را مخفي نگه مي دارند.

معاون اجتماعي استانداري تهران:
بهزيستي بايد براي متكديان اردوگاه فراهم كند
005514.jpg
گروه اجتماعي _ ۱۰۲ نفر از متكديان جمع آوري شده تهران مشكل روحي، رواني يا اعتياد دارند.
معاون امور اجتماعي استانداري تهران با بيان اين آمار گفت: «تاكنون ۳۷۶ متكدي جمع آوري شده اند كه از اين تعداد، ۱۰۲ نفر مشكلات خاص داشته اند.»
وي افزود: «۳۱۱ نفر از اين متكديان مرد، ۶۰ نفر زن و ۲پسر بچه و ۳ دختر بچه بودند.»
به گزارش خبرگزاري ايلنا، ابراهيم رضواني با اشاره به اينكه تاكنون طرح جمع آوري متكديان تنها در شهر تهران اجرا شده است، يادآور شد: با مسئولان شهر كرج نيز جلسه اي براي جمع آوري متكديان اين شهرستان برگزار مي شود و با همكاري شهرداري و فرمانداري شهرستان اسلامشهر اين طرح در اسلامشهر نيز اجرا خواهد شد.
رضواني معتقد است: «بهزيستي در بحث جمع آوري متكديان ضعيف ترين نقش را اجرا كرده است و به بهانه نداشتن اعتبار، از اجراي قانون جمع آوري متكديان كه در سال ۷۸ تصويب شده خودداري مي كند.»وي تصريح كرد: «بهزيستي همكاري در اسكان و نگهداري متكديان را وظيفه خود نمي داند.»
اين در حالي است كه خباز، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي به همشهري گفته است: اعتبارات بهزيستي ميان بخش هاي متفاوت اين سازمان تقسيم شده است و اعتباري براي ساماندهي متكديان وجود ندارد.وي گفته است: هرگز نمي توانيم افراد معرفي شده را تحت پوشش قرار دهيم. از سوي ديگر با تاكيد بر اينكه متكديان حداكثر ۴ هفته امكان حضور در اردوگاه هاي موقت را دارند، گفت: «بهزيستي بايد اردوگاه هاي ثابت براي نگهداري متكديان فراهم كند تا اجراي طرح به شكل بهتري ادامه يابد.»
صدور حكم قضايي
حكم قضايي متكديان جمع آوري شده [مجرم] به تدريج صادر مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس معاونت اجتماعي شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: «پرونده متكدياني كه هنوز حكم قضايي برايشان صادر نشده در حال طي مراحل تحقيقات اوليه و صدور حكم است.»
از تاريخ ۲۳/۲/۸۵ تا ۶/۳/۸۵ تعداد متكديان جمع آوري شده ۳۷۶ نفر است كه براي ۱۵۱ نفر حكم صادر شده و ۲۲۰ نفر در نوبت صدور حكم قرار دارند، ۵ نفر باقيمانده نيز كودكند.
احمد نوريان روز گذشته خبر از بلاتكليفي ۵۹ درصد از متكديان جمع آوري شده داده بود.
وي در گزارشي كه روز گذشته در اختيار رسانه ها قرار گرفت ۱۵۱ حكم صادر شده را به قرار زير اعلام كرد:
۱۲ نفر اداره اتباع خارجي، ۲۱ نفر سازمان بهزيستي، ۲نفر كميته امداد امام خميني(ره)، ۲۳ نفر به مركز قرچك، ۲۷نفر زندان قزل حصار و ۸نفر زندان اوين.
طرح جمع آوري متكديان تهران در روزهاي گذشته با عكس العمل هاي قضاوتي روبه رو شده است.
نگهداري متكديان در تهران، ساير خدمات بهزيستي را متوقف كرده است
مدير كل بهزيستي استان تهران گفت: بهزيستي استان تهران تاكنون حدود ۱۰۰ نفر از متكديان جمع آوري شده از سطح اين شهر را تحويل گرفته اما متاسفانه به علت نبود بودجه  براي نگهداري آنان ساير خدمات بهزيستي در تهران متوقف شده است.
محمدنفريه افزود: جمع آوري متكديان از سطح تهران در واقع در ادامه طرح جمع آوري كارتن خوابها است كه و با عنواني جديد اجرا مي شود كه در همين راستا از سال ۸۳ تاكنون بيش از ۷۰۰ نفر متكدي، بي خانمان، معتاد، بيمار رواني مزمن، زن بدون سرپرست و سالمند از سطح شهر تهران جمع آوري و براي نگهداري به بهزيستي تحويل شده است.
وي گفت: سال ۸۳ حدود ۴۰۰ نفر كارتن خواب و سال ۸۴ نيز بيش از ۲۰۰ نفر كارتن خواب به بهزيستي تحويل شده است و از اول امسال نيز ۱۵۰ نفر كارتن خواب به بهزيستي تحويل شده است و ۱۰۰ نفر نيز از دو هفته اخير به عنوان متكدي كه در گروه هدف بهزيستي بودند تحويل بهزيستي شدند.
نفريه ادامه داد: متاسفانه با وجودي كه بهزيستي مسئوليت نگهداري اين افراد را بر عهده گرفته است اما هيچ اعتباري براي نگهداري آنان در اختيار اين سازمان قرار نگرفته است و به همين علت مجبوريم از اعتبارات ساير قسمتها براي نگهداري آنان كه گاه از دهها سال و تا آخر عمر بايد در مراكز نگهداري بهزيستي بمانند هزينه كنيم.
مدير كل بهزيستي استان تهران اضافه كرد:  كل ظرفيت مراكز روزانه و شبانه روزي بهزيستي در استان تهران كه به صورت دولتي يا خصوصي هستند، ۲۱۰۰ نفر است كه طي دو سال گذشته ۷۰۰ نفر فقط به عنوان متكدي و كارتن خواب به اين مجموعه اضافه شده است و معلوم نيست اين حجم افزايش مددجو تا كجا بايد ادامه يابد.
نفريه گفت: هزينه نگهداري هر بيمار رواني مزمن۲۵۰ هزار تومان در ماه است، سالمندان ۱۷۰ هزار تومان و معلولان ذهني و ساير گروهها نيز ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان براي بهزيستي هزينه دارند در حالي كه هيچ اعتباري براي نگهداري اين افراد به بهزيستي پرداخت نمي شود.
وي ادامه داد: جمع آوري معتادان در تهران به صورت يك طرح موقت پاسخگوي مسأله نيست، زيرا بسياري از متكديان به صورت باندي فعاليت مي كنند يا اتباع خارجي هستند كه فعلا در فرايند جمع آوري متكديان خبري از اين گروه ها نيست.
وي گفت: به نظر مي رسد هنوز فكري براي نگهداري متكديان حرفه اي نشده است در حالي كه به نظر ما بايد قوه قضائيه براي بالا رفتن هزينه تكدي گري حكم هاي قاطعي براي اين متخلفان صادر كند و آنان را به جريمه نقدي تا كار اجباري محكوم كند.

اتباع عراقي غيرمجاز محسوب مي شوند
005511.jpg
ايسنا: اتباع عراقي ثبت نام نكرده در مرحله دوم طرح آمايش از ۲۰ مرداد غيرمجاز محسوب مي شوند.
مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران از آغاز طرح مرحله دوم آمايش اتباع عراقي در استان تهران خبر داد و گفت: اتباع عراقي كه در اين مرحله ثبت نام نكنند، از ۲۰ مرداد ماه به بعد غيرمجاز محسوب مي شوند.
محمدرضا آذرنيا ديروز با اشاره به اين كه مرحله اول آمايش اتباع عراقي طي سالهاي ۷۹ و ۸۰ انجام شد، هدف از اجراي مرحله دوم طرح آمايش اتباع عراقي را تجديد تاريخ اعتبار كارت هويت اين افراد و همچنين احصاي ارقام دقيق آماري به منظور شناخت جامعه آوارگان عراقي كه در كشور زندگي مي كنند عنوان كرد. مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران گفت: دو مركز آمايش جهت اجراي اين طرح در نظر گرفته شده است كه يكي از اين مراكز اردوگاه «سليمان خاني» در غرب تهران و اردوگاه «عسگرآباد» در شرق تهران است.
آذرنيا با اشاره به اين كه حدود ۱۴ هزار اتباع عراقي در استان تهران حضور دارند، تصريح كرد: اتباع عراقي براي شركت در مرحله طرح دوم آمايش بايد به ازاي هر تعداد خانواده خود مبلغ ۱۰ هزار تومان جهت صدور كارت هويت به حساب خزانه داري كل بانك مركزي واريز كنند. وي با بيان اين كه اعتبار كارتهاي هويتي موجود اتباع عراقي تا ۱۵ مهرماه سال جاري است، افزود: مدت اعتبار كارت هاي هويتي جديد از پانزدهم مهر ماه سال جاري و تا پايان سال ۸۷ است.
آذرنيا در پايان يادآور شد: اجراي مرحله دوم طرح آمايش اتباع عراقي به صورت سنتي و دستي انجام شده و اين امر مشكلات فراواني را به دنبال خواهد داشت.

كارت خبرنگاري وزارت ارشاد
براي حمايت از خبرنگاران است
فارس: معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: صدور كارت خبرنگاري از سوي معاونت مطبوعاتي براي ضابطه مند شدن فعاليت هاي اين معاونت است و معناي ديگري ندارد. عليرضا مختارپور افزود: كارت هاي خبرنگاري ارشاد مشخص خواهد كرد كه خبرنگار مربوط به حوزه خبرنگاري و روزنامه نگاري است و براي حمايت از او، امتيازاتي هم قائل خواهد شد اما به اين معني نيست كه هر كس اين كارت را ندارد، از كار روزنامه نگاري منع شود.
وي گفت: در حال حاضر نشرياتي كه امتياز نشر دارند اما هنوز منتشر نشده اند براي عده اي كارت خبرنگاري صادر كرده اند، از طرفي خبرنگاران با سابقه فعال و تحصيلكرده اي نيز هستند كه كارت خبرنگاري نشريات خود را دارند و اين هر دو ،  كارت هاي خبرنگاري شان فقط نوعي كارت شناسايي است اما كارتي كه ارشاد صادر كند امتيازاتي خواهد داشت و صاحبان اين كارت ها از سوي ارشاد حمايت مي شوند.
مختارپور گفت: مطبوعات، خبرگزاري ها و انجمن هاي مختلف براي اعضاي خود كارت صادر مي كنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز براي ضابطه مند كردن كار خود، چنين قصدي دارد و جاي تعجب است كه عده اي به اين كار اعتراض دارند، زيرا اعتراض آنها در واقع به ضابطه مند شدن كارتهاست. وي ادامه داد: در حال حاضر كارت هاي خبرنگاري جعلي نيز در دست عده اي وجود دارد و نيروي انتظامي برخي از آنها را به دست آورده است. با اين حال چرا نبايد صدور كارت خبرنگاري از سوي وزارت ارشاد ضابطه مند شود. مختارپور گفت: اما براي روزنامه نگاران مستقل هم كارت صادر مي كنيم و به زودي اعلام خواهيم كرد كه ضوابط صدور اين كارت ها چيست. معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد درباره حضور خبرنگاران غربي در ايران با توجه به محدوديت هايي كه برخي كشورهاي غربي براي خبرنگاران ايراني ايجاد مي كنند، اظهار داشت: در اين باره سعي مي كنيم به عدالت رفتار كنيم اما اگر مصلحت كشور اقتضا كرد از حضور آن دسته از خبرنگاران كه سابقه تحريف اخبار و حاشيه سازي و غير واقعي جلوه دادن موضوعات را دارند ، به كشورمان به نحو مقتضي جلوگيري مي كنيم.

۴۵۵ نشريه در سال ۸۴ مجوز گرفتند
فارس: هيأت نظارت بر مطبوعات در سال ،۸۴ براي ۴۵۵ نشريه مجوز فعاليت صادر كرد كه از اين تعداد، ۴۱۰ مديرمسئول مرد و ۴۵ نفر زن هستند.
از مجموع ۳هزار و ۳۱۳ مديرمسئول نشريه داراي مجوز تا پايان سال ۸۴ و به تفكيك جنسيت ، ۲هزار و ۹۸۰ نفر مذكر و ۳۳۳ نفر مونث از سوي هيأت نظارت بر مطبوعات معرفي شدند. تعداد مجوزهاي صادره بر اساس نوع صاحب امتياز در سال ،۸۴ نشريه غيردولتي با ،۴۱۴ حقيقي ،۳۲۶ حقوقي ۱۲۹ و دولتي ۴۱ نشريه به ترتيب بالاترين مجوزهاي صادره توسط هيأت نظارت بر مطبوعات هستند.
در سال ،۸۴ از مجموع ۴۵۵ نشريه داراي مجوز بر اساس زمينه نشريه ۲۵۳ نشريه غيرتخصصي و ۲۰۲ نشريه تخصصي هستند. تعداد مجوزهاي صادره بر اساس زبان نشريه در سال ،۸۴ فارسي با ۲۹۲ عدد، فارسي-انگليسي ۱۱۷ عدد ، ساير ۳۲ عدد، انگليسي ۱۱ عدد و عربي ۳ نشريه مي باشد.

باشگاه آينده پژوهان جوان راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار: رئيس سازمان ملي جوانان در همايش آينده پژوهي، فناوري و چشم انداز توسعه كه در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد، از راه اندازي باشگاه آينده پژوهان جوان با حمايت سازمان ملي جوانان خبر داد.
حجت الاسلام حاج علي اكبري، با اشاره به اينكه سازمان ملي جوانان مسئوليت مديريت استراتژيك و راهبردي مسائل مربوط به جوانان را برعهده دارد، گفت: بايد با تهيه اسناد متقن براساس سند چشم انداز و همچنين با آينده نگاري درست، به رشته آينده پژوهي و موضوع آينده انديشي و آينده نگاري توجه جدي خواهد شد.
حجت الاسلام حاج علي  اكبري به سامانه آينده پژوهان جوان اشاره كرد و اظهار داشت: اين سامانه با عنوان باشگاه آينده پژوهان جوان راه اندازي مي شود و در اين راه سازمان ملي جوانان حمايت هاي لازم را به عمل مي آورد تا همه سازمان هاي مردم نهاد در حوزه آينده پژوهي، فعاليت هاي خود را در اين سامانه تعريف كنند. اين باشگاه زمينه را براي حضور جوانان در عرصه آينده نگاري فراهم مي كند.
وي از سند چشم انداز توسعه با عنوان سند خوشبختي جوانان ياد كرد و افزود: اميد است كه جوانان به ميدان آمده و اين سند را محقق كنند. در كنار سند چشم انداز توسعه كه افق سال ۱۴۰۴ را ترسيم مي كند، بايد روش هاي نوين آينده پژوهي را در همه حوزه ها تجربه كنيم. براي رسيدن به قله هاي موفقيت شروط اصلي را داريم تنها بايد راه را پيدا كنيم كه خوشبختانه نسل جوان امروز ما با در دست داشتن سند عالي الهي مي تواند راه را براي دستيابي به مقصود هموار كند.
وي با اشاره به مقوله مهدويت در قرآن تصريح كرد: زيبايي هايي كه مهدويت در تفكر اسلامي ايجاد كرده است ميدان روشن و پراميدي را به مسلمانان معرفي مي كند. در اين راستا مفهوم آينده پژوهي براي كساني كه به اين افق اعتقاد دارند، متفاوت از كساني است كه اعتقادي به مهدويت ندارند.
حجت الاسلام حاج علي اكبري افزود: پيامبر اسلام (ص)براي ايران آينده اي را پيش بيني كرده اند كه براي ما بسيار شيرين است. ايشان مشتاق ديدن ايرانيان بوده اند و آنان را مردان و زناني با همت عنوان كرده اند كه دانش و ايمان و دين را حتي اگر در كهكشان ها باشد، جستجو مي كنند. در اين رابطه لازم است كه مأموريت آينده نگاري را به دست بگيريم و با فهم دقيق آن، طلايه دار خوشبختي در دوران پايان زمان باشيم.
وي با تاكيد بر اهميت برگزاري همايش آينده پژوهي، فناوري و چشم انداز توسعه افزود: آينده نگاري، حوزه علمي نوپديدي است و همچنين برگزاري اين همايش خود به نوعي آينده نگاري محسوب مي شود. علاوه بر اين اختصاص اختتاميه اين همايش به مبحث جوانان خود ايده اي مناسب بود تا انتهاي اين همايش آغازي شاداب براي انجام حركت هاي علمي باشد.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
آب سرگردان در بزرگراه ها خطر آفرين است
در كنار بعضي از بزرگراه ها، بعد از آبياري فضاي سبز، آب، سطح گذرگاه را مي پوشاند و رانندگان خودروها هنگام روبه رو شدن با اين وضعيت با ترمزهاي ناگهاني باعث وقوع حوادث رانندگي ناخواسته مي شوند. ضمن تشكر از زحمات و تلاش هاي دست اندركاران، اميد است به طريق مقتضي اين مشكل برطرف شود.
عباس مافي كرمانشاهي
چرا داروي صرع توزيع نمي شود؟
در مراجعه به داروخانه براي دريافت دارو از روي نسخه كه پزشك متخصص مغز و اعصاب براي بيمار مبتلا به صرع نوشته بود، مسئول داروخانه اظهار داشت كه داروهاي مورد نظر (كاربامازپين و فني توئين و...) از ۶ ماه پيش توسط شركت هاي داروسازي توليد و عرضه نمي شود، در حالي كه همين داروها در بازار سياه ناصرخسرو با تاريخ توليد سه ماه قبل و البته با قيمت بسيار بالا قابل تهيه مي باشد. چرا اين داروي ضروري توسط شركت هاي توليدكننده، ماه هاست به داروخانه ها عرضه نشده است و بر نحوه توزيع دارو توسط شركت هاي داروسازي نظارت به عمل نمي آيد؟
يك شهروند از تهران
وعده ها و مطالبات فرهنگيان
سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران از شروع سال جديد تاكنون چند بار اعلام كرده است كه مطالبات فرهنگيان به زودي پرداخت مي شود. سؤال ما اين است كه آيا يارانه مسكن سال،۱۳۸۳ اضافه كار ساعتي مديران و كادر اجرايي مدارس، حق التدريس بهمن و اسفندماه مدارس شبانه، بن ۱۵هزار توماني كه در تمام ايران پرداخت مي گردد، جزو مطالبات است يا خير؟
جمعي از فرهنگيان شهرستان هاي استان تهران
به اميد سرپناه
جمعي از فرهنگيان با واريز كردن مبلغ ۶۸ ميليون ريال به حساب تعاوني مسكن شماره۲ فرهنگيان ناحيه يك شهرستان شهريار، نخستين گام را براي برخورداري از يك سرپناه برداشتند، اما پس از گذشت ۲ سال هنوز اقدامي براي متقاضيان نشده است.
«نام محفوظ»
تقاضاي معافيت تنها فرزند خانواده
پيشنهاد مي كنم تنها فرزند ذكور خانواده در خانواده هايي كه به هر دليل- حتي از دست دادن ديگر فرزندان- تك فرزند شده اند، از خدمت سربازي معاف باشند تا حمايتي باشد از كيان خانواده و پدران و مادراني كه اين فرزند، تكيه گاه آنهاست.
اكبري
حقوق و مزاياي ما پرداخت نشده است
حقوق و مزاياي جمعي از كارمندان قراردادي سازمان بهزيستي تاكنون پرداخت نشده است و ظاهراً، مخالفت ذي حسابي سازمان باعث به وجود آمدن معضل كنوني مي باشد. ما تنها خواستار اجراي قانون مي باشيم.
كارمند قراردادي سازمان بهزيستي
تخلف علني موتورسيكلت ها
تردد موتورسيكلت ها در پياده روها يا خيابان هاي يكطرفه به صورت يك تخلف آشكار درآمده است. آنها حتي با بوق و سر و صدا، از عابران پياده مي خواهند برايشان راه را باز كنند!
نجاتي
محض اطلاع پدرها و مادرها
بسياري از پدرها و مادرها فرصت گفت وگو با فرزندانشان را ندارند و اين كمبود در تربيت بچه ها براي آينده اثرات منفي زيادي خواهد داشت. بهتر است مطبوعات و صدا و سيما در اين مورد، كار كنند.
ر- ن . روانشناس باليني از تهران
روش استفاده از اينترنت
راه و روش استفاده از شبكه اينترنت بايد با روش هاي معقول و ممكن به كودكان و نوجوانان آموزش داده شود، تا مثل فرزند من به صورت افراطي و براي ساعات طولاني، خود را در اينترنت غرق نكنند.
ميثاقي _ تهران
تقاضاي باغداران
گردشگراني كه براي هواخوري به ييلاقات اطراف تهران مي روند، بهتر است حق و حقوق كشاورزان و باغداران را كه با خون دل محصول عمل آورده اند، رعايت كنند.
يك باغدار از ميگون
ساختار طبيعي
از اينكه شهرداري تهران براي حفظ رود دره هاي شمال شهر اقدام مي كند، خرسنديم، اما بايد مراقب باشند كه ساختار طبيعي اين مكان ها، از بين نرود.
معظمي _ تهران
فضاي تنگ خودروها
صنايع خودروسازي معمولا رفاه سرنشينان را نيز در نظر مي گيرند، اما در تعدادي از خودروهاي ساخت داخل، فضا براي سرنشين بسيار تنگ و محدود شده است. اين نقص فني بايد برطرف و تابع استاندارد گردد.
حسين فراهاني

نامه
كمبودهاي آشكار در بيمارستان درجه يك
هيأت هاي ارزشيابي بيمارستان ها كه با توجه به نحوه انطباق تجهيزات و امكانات و كم و كيف عرضه خدمات اين مراكز، آنها را درجه بندي مي كنند، به اين واقعيت ها نيز توجه داشته باشند كه گزارش هاي نهايي براي ارزشيابي در طول سال و بر اساس بازرسي هاي سرزده تهيه شود تا برخي بيمارستان ها با صحنه سازي و حفظ ظاهر، واقعيت ها را پنهان نكنند.
دختر اينجانب كه در پي يك تصادف رانندگي و در واقع بي احتياطي و خطا و سرعت غيرمجاز يك راننده جوان دچار شكستگي پا شده بود، در بيمارستان... واقع در خيابان انقلاب بستري شد. در اينجا روي تابلوي اعلانات هنوز پيام تبريك به مناسبت اهدا «درجه ۱» به بيمارستان كه از يك روزنامه بريده شده بود، جلب توجه مي كرد، در حالي كه در اتاقي كه با هزينه بسيار بالا براي دخترم گرفته بودم، ابتدايي ترين تجهيزات وجود نداشت و دستشويي هاي بيمارستان فاقد آب گرم بود!
در بيمارستان ها، همچنين مناسبات انساني، نحوه عرضه خدمات، وضع پرسنل به خصوص نظام پرداخت بيمه و بازنشستگي و رعايت قانون كار، بايد معيار مهمي براي تعيين درجه بندي باشد تا مردم با آگاهي و اعتماد كامل به اين مراكز مراجعه كنند.
مهراني- تهران
وسايل و تجهيزات كوهنوردي را دقيق تر معرفي كنيم
در صفحه ۵ روزنامه همشهري مورخ ۴/۳/۸۵ مطلبي درباره كوهنوردي چاپ شده و از جمله در خصوص كيسه هوايي بهمن. در سطر ۲۶ آمده است: بيشتر افرادي كه فرستنده دارند، چنانچه گرفتار بهمن شوند فرصت استفاده از آن را پيدا نمي كنند و تنها افرادي مي توانند از فرستنده استفاده كنند كه مدفون نشده باشند و... بايد يادآوري كنم اگر چنين باشد، ارزش و كاربري اين دستگاه ها به طور كلي زير سؤال مي رود! اما بهتر است با روش كار اين دستگاه ها كه در واقع گيرنده و فرستنده هاي بهمن ناميده مي شوند دقيق تر آشنا شويم: زماني كه كوهنوردان يا اسكي بازان قصد وارد شدن به منطقه بهمن گير را دارند، همگي موظف هستند كه دستگاه هاي زنده ياب ديجيتالي خود را روي فركانس فرستنده قرار داده و بند آن را به گردن بيندازد و دستگاه را در زير لباس خود بگذارند.
حال چنانچه بهمن سرازير شد و فردي در زير آن مدفون گرديد، ساير افراد موظف هستند سريعاً دستگاه هاي خود را از روي سيگنال فرستنده خارج و روي سيگنال گيرنده قرار دهند. پس دستگاه فرد مدفون شده كماكان در حال فرستادن سيگنال مي باشد و به اين ترتيب محل مدفون شدن خود را اعلام مي دارد و ديگر اعضاي تيم، به وسيله دستگاه هاي خود كه در حال گرفتن پيام مي باشد قادر خواهند بود كه در عرض ۵دقيقه محل فرد مدفون شده را پيدا و براي نجات او اقدام كنند. كليه اين اقدامات بستگي به آموزش و مهارت هايي دارد كه قبلاً افراد تيم آن را بايد كسب كرده باشند.
براساس يافته هاي آماري در كشورهاي اروپايي بيش از نود درصد بهمن زده ها، يا همان افراد دفن شده در زير بهمن با استفاده از همين دستگاه هاي فرستنده نجات يافته اند.
محسن نوري ‎/ مدرس كوهنوردي

۴/۳ درصد از نوآموزان كشور نيازمند
استفاده از سمعك هستند
مهر: بر اساس نتيجه ارزيابي تخصصي سنجش شنوايي سال تحصيلي جاري ، ۴/۳ درصد از نوآموزان كشور به علت نياز به سمعك ، به سازمان آموزش و پرورش استثنايي ارجاع داده شدند. مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور افزود: ناشنوايي ۲/۱درصد دانش آموزان در ارزيابي ها مشخص و ۲۲۳ نفر براي ثبت نام به مدارس ويژه ناشنوايان معرفي و تعداد ۶۵۴ نفر نيز ناگزير به استفاده از سمعك شدند.
محمد باقر باقري ادامه داد: ۱۴۳۱نفر معادل ۴/۷ درصد داراي افت شنوايي در فركانس هاي زير بودند كه در مدرسه عادي ثبت نام كردند.وي خاطر نشان ساخت: از افراد مورد ارزيابي ۴/۲۲ درصد (۴۳۳۸ نفر) دانش آموزان هيچ مشكل شنوايي نداشتند و تعدادي از آنان جهت درمان و شستشوي گوش به مراكز پزشكي ارجاع شدند.به گفته باقري ، عده اي از نوآموزان كه داراي مشكل شنوايي يك طرفه يا اختلال در دريافت يك يا دو فركانس بودند و افت شنوايي در فركانس هاي زير داشتند نيز سال تحصيلي گذشته در مدارس عادي تحصيل كردند.

۲ ميليارد تومان اعتبار براي بانك اطلاعات ايرانيان
مخبر كميسيون اجتماعي مجلس از عدم وجود مكانيسم كنترل همپوشاني هاي بيمه اي در كشور انتقاد كرد.
محمدعلي مقنيان گفت: وزارت رفاه و تامين اجتماعي به رغم اينكه بودجه خاصي براي راه اندازي بانك اطلاعات ايرانيان دارد و امسال نيز ۲ ميليارد تومان اعتبار براي آن تخصيص داده شده است اما هنوز اين وزارتخانه حركتي را در اين زمينه انجام نداده است. وي در ادامه افزود: با در دست داشتن اطلاعات تمام ايرانيان در اين بانك جلوي بسياري از تخلفات گرفته مي شود و افرادي كه از حمايت سازمان هاي بيمه گر و حمايتي برخوردار مي شوند، امكان برخورداري از ديگر حمايتهاي مشابه را نخواهند داشت و در مقابل، اين حمايتها براي افرادي كه تحت پوشش هيچ سازماني نيستند صرف مي شود. مخبر كميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: وزارت رفاه و تامين اجتماعي وزارتخانه نوپايي است و نمي توان از آن خيلي انتظار داشت كه چرا تاكنون جلوي همپوشاني ها را نگرفته است اما اين انتقاد به آن وارد است كه چرا بانك اطلاعات را ايجاد نكرده است.

معتادان تمايلي براي مراجعه جهت درمان ندارند
ايسنا: دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اين كه فعاليتهاي پيشگيرانه دو دهه گذشته ارگانهاي فرهنگي در حوزه اعتياد نمره قبولي ندارد، گفت: بعضي از معتادان و افراد در معرض اعتياد اصلاً تمايلي به مراجعه به سازمانهاي دولتي براي درمان ندارند.
دكتر مالكي در همايش تأثير شاخص هاي رفاهي بر سوءمصرف مواد مخدر در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي، مواد مخدر را جزو چهار بحران جدي ثبت شده از سوي سازمان ملل دانست و افزود: مواد مخدر، جزو چهار تجارت بزرگ دنيا و در دست صاحبان قدرت و ثروت و حتي جزو ۲ تجارت بزرگ غيرقانوني دنياست لذا حضور قدرتهاي بزرگ مختلف در افغانستان نيز از همين منظر بوده به نحوي كه به گفته مسئولان اين كشور هم اكنون ۹۲۰ هزار معتاد در افغانستان وجود داشته و متأسفانه ابتلا به ايدز نيز در اين كشور رو به رشد است.
مالكي با بيان اين كه طي دو دهه گذشته فعاليتها در دو حوزه مقابله و درمان نه رضايت بخش اما چشمگير بوده است، اذعان كرد: در حوزه پيشگيري حرفهاي نگفته بسيار است اما متأسفانه به رغم اين امر، ما در اين حوزه كم كاري كرده ايم.
وي با اشاره به عدم تمايل ورود معتادان يا افراد در معرض اعتياد به مراكز دولتي ترك اعتياد، افزود: بايد تعريف جديدي از اعتياد ارائه شود چرا كه هم اكنون معتاد مساوي با انزوا بوده و اين آفت است.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأكيد بر اين كه روشهاي سنتي در حوزه مواد مخدر اصلاً جواب نمي دهد، اذعان كرد: به همين علت بحث جدي كه امروز در بين كارشناسان حوزه اعتياد مطرح شده ، بيمار يا مجرم بودن معتاد است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |