سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۸ - May 30, 2006
نسخه آزمايشي ديگري از ويستا
005496.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت نسخه بتا ۲ ويندوز ويستا را منتشر كرد. اين دومين نسخه از ويندوز ويستا است كه در اين ماه در ميان كاربران حرفه اي منتشر شده است.
به نظر مي  رسد هدف مايكروسافت از سرعت بخشيدن به انتشار نسخه هاي آزمايشي ويندوز ويستا پس از وقفه طولاني و وعده هاي مايكروسافت براي انتشار نسخه نهايي اين ويندوز در اوايل سال ،۲۰۰۷ بازگرداندن آزمايش كنندگان حرفه اي به ميدان است تا به اين وسيله سرعت رفع ايرادها به حداكثر ممكن برسد.
جالب توجه است كه در نسخه بتا ۲ اخير، تفاوت هاي چشمگيري در بخش هاي مختلف نسبت به نسخه هاي آزمايشي قبلي به چشم مي خورد.

لينوكس در حال رشد ترين ديتابيس جهان
005493.jpg
گروه علمي فرهنگي- درآمد بازار جهاني پايگاه داده ها (database)، با رشد هشت درصدي، به  ۱۳‎/۸ميليارد دلار در سال گذشته رسيد؛ در اين بين لينوكس و سرور SQL مايكروسافت بيشترين رشد را داشتند.
لينوكس تاكنون با رشد  ۸۴درصدي ، در حال رشد ترين پايگاه داده ها در جهان محسوب مي شود.
يكي از كارشناسان موسسه  تحقيقاتي گارتنر در اين باره، گفت كه پايگاه داده هاي متن باز، در سال گذشته با ۴۷ درصد رشد همراه شد و بسياري از شركت ها مانند آي بي ام و اوراكل از پايگاه داده هاي لينوكس استفاده مي كنند، اما اين ها نرم افزار متن باز محسوب نمي شوند.

مبدع اينترنت از نگراني هايش مي گويد
شبكه تكه تكه مي شود
مدل اينترنت آزاد خواهان نقل و انتقال اطلاعات همه انواع كاربران، اعم از تجاري و خانگي
به صورت رايگان در اينترنت است
005508.jpg
گروه علمي فرهنگي-سرتيم برنرز لي مبدع شبكه اينترنت با ابراز نگراني از تغييرات جديد در شبكه اينترنت گفت كه اين شبكه بايد بي طرف بماند و در برابر تلاشهايي كه مي خواهند آن را تكه تكه كنند، مقاومت كند.
او گفت كه اقدامات اخير آمريكا براي متفاوت كردن هزينه هاي دسترسي به سطوح مختلف اينترنت در مدل اوليه در نظر گرفته شده براي اين شبكه جايي نداشته و چنانچه آمريكا بخواهد شبكه اينترنت را به دو بخش تقسيم كند، اينترنت وارد عصر تاريكي خود خواهد شد.
تيم برنرزلي محقق انگليسي كه در سال ۱۹۸۹شبكه جهاني را به عنوان ابزاري براي ارتباط ميان دانشگاه ها ابداع كرده بود، در مراسم افتتاحيه همايش آينده اينترنت WWW2006 در شهر ادينبرو اسكاتلند گفت : «به عقيده من تنها يك اينترنت بايد وجود داشته باشد و هر كس بخواهد تكه اي از اينترنت را براي خود جدا كند متوجه خواهد شد آن بخش از اينترنت بسيار ناكارآمد و خسته كننده خواهد بود» .
از زمان پيدايش شبكه اينترنت در اواخر دهه هشتاد ميلادي همراه با رشد سريع اين شبكه ايده هاي فراوان و متفاوتي در زمينه چگونگي تكامل اينترنت مطرح شده اما كنسرسيوم شبكه جهاني كه تيم برنرز- لي مديريت آن را به عهده دارد موافق و پشتيبان مدلي باز و آزاد براي اينترنت است.
اين مدل بر پايه خنثي و بي طرف بودن اينترنت است كه در آن همه مي توانند در سطح يكساني به شبكه دسترسي داشته باشند و با تمامي ترافيك اطلاعات موجود در اينترنت به صورت يكسان رفتار شود. مدل ياد شده توسط شركتهاي مطرح و تاثيرگذاري نظير مايكروسافت و گوگل نيز مورد تاييد قرار گرفته است.
با اين وجود شركت هاي مخابراتي و برخي اداره كنندگان زيرساخت هاي اينترنت در آمريكا مخالف مدل ياد شده هستند و عقيده دارند اطلاعات شركتها و موسساتي كه براي استفاده از اينترنت هزينه پرداخت مي كنند بايد در مقايسه با داده هاي مربوط به كاربران عادي اينترنت اولويت بالاتري داشته باشد. به طور مثال شركت هاي ارائه دهنده اشتراكهاي باند پهن اينترنتي براين باورند شركت هاي تلويزيوني بايد براي ارسال برنامه هاي تلويزيوني خود در شبكه اينترنت، پول پرداخت كنند.
اين درحالي است كه مدل اينترنت آزاد خواهان نقل و انتقال اطلاعات همه انواع كاربران، اعم از تجاري و خانگي، به صورت رايگان در اينترنت است و هيچ كس نبايد براي ارسال نوعي خاص از اطلاعات به شركت هاي ارائه دهنده اشتراك اينترنت پول بپردازد زيرا در غير اين صورت شركت هاي فوق به دروازه بانان اينترنت تبديل خواهند شد و در نهايت شركت هاي تجاري بزرگ قادر خواهند بود هزينه استفاده از اينترنت بدين شكل را بپردازند اما كاربران عادي و حتي دانشگاه ها، دسترسي كامل به اينترنت را از دست خواهند داد.
به گفته تيم برنرز لي، به علاوه پولي شدن دسترسي به برخي بخشهاي اينترنت سبب مي شود دسترسي آن دسته از كاربران كه توانايي پرداخت هزينه ها را ندارند محدود شده و اينترنت كم كم در اختيار انحصاري سرمايه داران قرار بگيرد.

پرينتر بدون نياز به رايانه
005502.jpg
ايرنا: يك شركت آمريكايي در حال آماده سازي خدمات جديدي است كه در آن، كاربر مي تواند از طريق رايانه خود تصاوير را براي پرينتري كه در مكاني ديگر بدون اتصال به رايانه تنها به خط تلفن و برق متصل شده، ارسال كرده و چاپ كند. به طور مثال تصور كنيد فردي كه دور از خانواده خود زندگي مي كند بخواهد تصاوير جديد خود را براي خانواده كه با رايانه آشنايي نداشته يا اصلا رايانه ندارند، ارسال كند. چنين فردي تنها كافي است اين تصاوير را به يك پرينتر ويژه كه در مقصد قرار داشته ايميل كرده و آن پرينتر نيز درست همانند دستگاه فكس و بدون نياز به اتصال به رايانه، تنها از طريق خط تلفن، تصاوير را دريافت كرده و چاپ مي كند.
پريستو اعلام كرده است كه پرينتر مقصد، تنها بايد به خط تلفن و برق متصل شود. فرد ارسال كننده تصاوير كه مشترك خدمات پريستو شده، تصاوير خود را از طريق اينترنت به اين خدمات ارسال مي كند و هر زماني كه دستگاه پرينتر موجود در مقصد روشن شود، تصاوير ارسالي او به صورت خودكار چاپ خواهند شد.
فرد ارسال كننده تصاوير حتي مي تواند از طريق همين خدمات، وضعيت پرينتر موجود در مقصد را از لحاظ ميزان جوهر يا كاغذ بررسي كرده و به طور مثال به والدين پير خود كه دريافت كننده تصاوير هستند در مورد برطرف كردن مشكل پرينتر، آموزش بدهد. پريستو به مدت دو سال براي ابداع اين فناوري تلاش كرده است. اين شركت هنوز قيمت اشتراك خدمات پرينت از راه دور خود را اعلام نكرده است.

فوتبال، فوتبال، فوتبال
اگرچه هيچ كس مطمئن نيست كه چه زماني توپ به فرد ديگري شوت شد اما حدود سه هزار سال پيش چيني هاي باستان يك نوع بازي به نام تسوچو داشتند و در همان زمان در ژاپن مردم «كماري» بازي مي كردند. در اين بازي بازيكنان توپ را به داخل دو ساقه بامبو شوت مي كردند. رومي ها بازي اي به نام «هارپاسكوم» را به بريتانيا آوردند و ممكن است اين بازي به فوتبال تبديل شده باشد. آنچنان كه در تاريخ فوتبال آمده است بريتانيا مسئول معرفي فوتبال به نقاط ديگر جهان است.
فوتبال از هر كجا كه آغاز شده باشد، امروزه به عنوان پرطرفدارترين و هيجان انگيزترين ورزش، ميليون ها نفر را در سراسر دنيا مجذوب خويش ساخته است. وبلاگ فوتبال، فوتبال، فوتبال به بحث پيرامون اين ورزش گروهي اختصاص يافته است. برنامه مسابقات ليگ، تحليلي بر مسابقات انجام شده، رده بندي تيم هاي حاضر در ليگ هاي مختلف و اخبار مختلف پيرامون فوتبال، يادداشت هاي مختلف اين وبلاگ را تشكيل داده اند.
نويسنده وبلاگ در يكي از مطالبش مي نويسد: تيم ايران در اولين بازي از دور دوم مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در شهر منامه در برابر تيم بحرين به تساوي بدون گل دست يافت. در بازي كه زياد بازي جذابي هم نبود، هيچ كدام از تيم ها برنامه تاكتيكي خاصي نداشتند و درواقع بازي خيلي مبهم بود. البته زمين بازي شرايط خوبي نداشت و باد شديدي هم در ورزشگاه مي وزيد. ولي عمده ترين دليل به نظر من توپ بازي بود كه ايران فقط يه بار با اون تمرين كرده بود كه از اول بازي هم كاملاً مشخص بود، چون بازيكنان در استپ كردن هم مشكل داشتند و كريمي هم كه همش پاش مي رفت روي توپ. هيچ جاي جهانم كه جز منامه، فكر نكنم از بلندگوهاي ورزشگاه براي طرفداري از تيم ميزبان استفاده كنند!
آدرس وبلاگ: hoomy.persianblog.com

تغييرات در بازي هاي ويدئويي
محمد تقي رسولي: همان طوري كه تاكنون همه ما در بازي هاي كامپيوتري ويدئويي مشاهده كرده ايم، هنرپيشه ها و بازيگران استفاده شده به صورت ديجيتالي و كارتوني بوده اند. اين مدل قديمي و استفاده از كاراكترهاي ديجيتالي باعث گرديده كه آنها از سودهاي كلان حاصل از بازي هاي ويدئويي بي بهره گردند.
كليه افرادي كه در مشاغل برنامه نويسي، طراحي بازي هاي ويدئويي، دانشجويان رشته هاي كامپيوتري و... با تشكيل مجمع مشتركي درخواست كردند تا به جاي كاراكترهاي ديجيتال از انسان ها در ساخت بازي هاي ويدئويي استفاده گردد تا آنها نيز در سود حاصل از بازي ها شريك شوند.

استفاده از جام جهاني فوتبال براي فريب كاربران
005505.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي سوفوس از شناسايي ويروس رايانه اي جديدي خبر مي دهد كه از تب جام جهاني فوتبال براي گسترش خود بهره مي گيرد. به گزارش پي سي ورد، اين ويروس با نام زارسان اي (W32-Zarsan-A) متني به زبان آلماني با موضوع بليت مسابقات و يا Weltmeistterchaft دارد و حاوي يك فايل ضميمه است. هنگامي كه كاربر اين فايل ضميمه را اجرا كند، ويروس فعال شده و يك نسخه از خود را از طريق اينترنت به تمامي آدرسهاي ايميل موجود در هارد ديسك رايانه آلوده ارسال مي كند. ويروس زارسان سپس تنظيمات امنيتي سيستم عامل ويندوز را به گونه اي تغيير مي دهد كه هكرها بتوانند به اطلاعات شخصي موجود در رايانه كاربر دسترسي پيدا كنند.
زارسان-اي دومين ويروسي است كه از موضوع جام جهاني براي گسترش خود بهره مي گيرد. روز چهارم ماه مه نيز كارشناسان امنيتي از گسترش ايميل آلوده اي خبر دادند كه با موضوع جام جهاني ۲۰۰۶ فوتبال در آلمان حاوي يك فايل ضميمه نرم افزار اكسل و يك لينك به آدرس اينترنتيgooglebook.exe بود. چنانچه كاربران روي اين لينك كليك مي كردند، يك تروجان از اينترنت به رايانه منتقل شده و رايانه را مبتلا مي ساخت.
شركت امنيتي سوفوس هشدار داد با توجه به نزديكي زمان آغاز مسابقات جام جهاني فوتبال، كاربران بايد از باز كردن ايميل هاي مشكوك با موضوعات مرتبط جدا پرهيز كرده و از دانلود اسكرين سيورها و ساير انواع فايلهاي داراي موضوع جام جهاني كه در منابع اينترنتي غيرمطمئن تبليغ مي شوند، خودداري نمايند.
جام جهاني فوتبال در گذشته نيز يكي از موضوعات مورد علاقه نگارندگان ويروسهاي رايانه اي بوده است. به طور مثال، اندكي پيش از آغاز مسابقات جام جهاني سال ۱۹۹۸يك ويروس رايانه اي به نامZMK-J ‎/ WM97 در اينترنت منتشر شد كه از كاربران تقاضا مي كرد برنده جام جهاني را حدس بزند و چنانچه كاربر نمي توانست اين موضوع را درست پيش بيني كند، ويروس تمامي فايل هاي موجود در هارد ديسك رايانه كاربر را پاك مي كرد.

ويروس جديد در ياهو مسنجر
005499.jpg
ايرنا: كارشناسان امنيت رايانه اي در مورد شناسايي ويروس رايانه اي جديد هشدار مي دهند كه يك مرورگر اينترنتي دروغين در رايانه كاربر نصب كرده و اقدام به پخش موسيقي گوش خراش در رايانه مي كند. به گزارش پي سي ورد، ويروس تازه شناسايي شده با نام Yhoo32.explr از طريق ياهو مسنجر گسترش مي يابد. در ابتدا كاربر ياهو مسنجر يك پيغام كه ظاهراً از سوي يكي از دوستان اينترنتي خودش ارسال شده، دريافت مي كند كه درون اين پيغام يك لينك اينترنتي تعبيه شده است.
كارشناسان شركت ارائه دهنده خدمات امنيت اينترنتي فيس تايم كاميونيكيشنز كه موفق به شناسايي ويروس جديد شده اند، اعلام كردند هنگامي كه كاربر روي اين لينك كليك كند، ويروس فعال شده و يك مرورگر اينترنتي تقلبي با ظاهري مشابه مرورگر اينترنت اكسپلورر روي رايانه كاربر نصب مي كند. اين مرورگر تقلبي سپس كاربر را به سوي وب سايت هايي مملو از انواع كدهاي مخرب و اسپاي ور هدايت كرده و در صورتي كه سيستم عامل ويندوز اكس پي كاربر به مجموعه اصلاحي سرويس پك ۲مجهز نباشد، به پخش نوعي موسيقي گوش خراش اقدام مي كند.
ويروس Yhoo32.explr همچنين آدرس هوم پيج اينترنت اكسپلورر را نيز به طور دائمي عوض كرده و آدرس وب سايت تبليغ كننده مرورگر تقلبي خود را جايگزين آن مي كند. اين ويروس پس از آلوده كردن هر رايانه يك نسخه از خود را با همين روش به تمامي افراد موجود در فهرست دوستان ياهو مسنجر كاربر، ارسال مي كند. شركت فيس تايم هم اكنون جزئيات كامل در رابطه با اين ويروس را به همراه روش هاي پاكسازي آن در وب سايت خود ارائه كرده است.

رئيس انجمن نانو فناوري ايران خبر داد:
كتابخانه تخصصي نانو فناوري راه اندازي مي شود
گروه علمي فرهنگي- كتابخانه تخصصي و مرجع نانوفناوري كه شامل مراجع نرم افزاري و چاپي است در سال جاري راه اندازي مي شود كه البته مراجع خوبي تاكنون جمع آوري شده است كه بايد غني تر شود و از نظر كميت به ۲ برابر برسد.
به گزارش مهر، دكتر مجتبي شريعتي نياسر در چهارمين نشست مجمع عمومي انجمن نانوفناوري ايران كه روز گذشته در باشگاه دانشگاه تهران برگزار شد با بيان خط مشي اين انجمن در سال ۸۵ گفت: پيشبرد و ارتقاي سطح دانش جامعه از فناوري هاي جديد و كمك به توسعه كمي و كيفي نيروهاي متخصص در مراكز علمي و پژوهشي كشور، تشويق محققان و صنعتگران به كنكاش در نانوفناوري، بهبود بخشيدن به امر آموزش و پژوهش و سياست گذاري در زمينه هاي مرتبط، نقد بررسي عملكرد نهادهاي اجرايي و علمي پژوهشي در زمينه اجراي طرح ها و برنامه ها و كمك به مديران و ارگان هاي سياست گذار جهت تدوين ضوابط و آيين نامه هاي مرتبط به عنوان خط مشي انجمن در سال ۸۵ در نظر گرفته شده است.
رئيس انجمن نانو فناوري ايران گفت: انجمن نانوفناوري ايران داراي ۳۷۸ عضو است كه ۷۰ درصد آن پيوسته، ۲۴ درصد دانشجويي، ۵/۴ درصد وابسته و ۸/۰ درصد نيز افتخاري هستند.
وي از برگزاري جلسه با دبير كميته ترويج ستاد ويژه فناوري نانو خبر داد و گفت: در پي اين جلسه توافق شد كه اعتباري معادل ۲۵۰ ميليون ريال به انجمن اختصاص داده شود كه تا كنون فقط نيمي از آن دريافت شده است.رئيس انجمن نانوفناوري ايران در اعلام برنامه هاي سال ۸۵ اين انجمن اظهار داشت: اولين كنگره بين المللي نانوفناوري در روزهاي ۲۷ تا ۲۹ آذر ماه برگزار مي شود كه جايزه بزرگ پژوهش برتر در عرصه نانو در اين كنفرانس اعطا خواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |