پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۰ - Jun 1, 2006
به زودي در تهران اجرا مي شود
اس.ام.اس به جاي پاركبان و پاركومتر
006039.jpg
006042.jpg
گروه شهري _ شهروندان تهراني مي توانند براي بهره مندي شبانه روزي از خدمات پيام كوتاه در توقف خودروها (smsparking) شماره خودروي خود را بدون نياز به گرفتن پيش شماره ۳۰۰۰۳۰۰۰ ارسال كنند.
پيش از اين اعلام شده بود كه از سوي شهرداري امكان رزرو جاي پارك با SMS فراهم شده است و شهروندان به زودي مي توانند محل پارك خودروي خود را از طريق ارسال پيام كوتاه مشخص كنند. يكي از مشكلات اساسي ترافيك تهران كمبود فضاي پارك و سرگرداني رانندگان براي پارك خودروهاي خود است كه علاوه بر اتلاف وقت به افزايش حجم ترافيك نيز دامن مي زند.
در حال حاضر با وجود آغاز احداث ۶ پاركينگ طبقاتي بزرگ در طالقاني، وصال، لاله، كاوه، حقاني و صادقيه و وجود ۲۷ هزار جاي پارك عمومي در تهران حدود ۵۵۰ هزار جاي پارك ديگر مورد نياز است.
از سوي ديگر پاركينگ هاي موجود نيز به طور كامل مورد استفاده قرار نمي گيرند، چنانكه پيشتر سيدجعفر هاشمي تشكري، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفته بود
«تعدادي از پاركينگ هاي طبقاتي شهر تهران علي رغم اينكه در محدوده پرتردد شهر نيز قرار دارند، چنان كه بايد با استقبال شهروندان مواجه نشده و به دليل اطلاع رساني ناقص، بخشي از ظرفيت آنها بلااستفاده مانده است. در بسياري موارد نيز رانندگان با پاركينگ هاي ظرفيت تكميل روبرو شده و جاي پارك در حاشيه هم پيدا نمي كنند.»
شهرداري تهران پس از نصب نشانگرهاي اطلاع رساني ظرفيت جاي پارك در مقابل پاركينگ هاي عمومي، براي سهولت در تردد و جلوگيري از سرگرداني در سطح شهر، شهروندمداري و حركت به سمت شهر الكترونيك، امكان رزرو جاي پارك توسط ارسال پيام كوتاه (SMS) را فراهم كرد.
در اين طرح جهت بهره مندي شبانه روزي از اين خدمات براي ثبت نام در سيستم،مشتركين شماره خودرو خود را بدون نياز به گرفتن پيش شماره به شماره ۳۰۰۰۳۰۰۰ ارسال كنند.
بنا بر اعلام سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران،  سيستم پاركينگ الكترونيك قادر است به روش فارسي، انگليسي و انگليسي- فارسي با كاربران مبادله پيام كرده و مدت توقف را در زمان هاي ۳۰ ، ۶۰ ، ۹۰ و ۱۲۰ دقيقه اي تنظيم كنند.
به گفته كارشناسان كاهش نيروي انساني،  سرعت ايجاد در ارائه خدمات، تعيين نرخ متناسب و ساده كردن بهره گيري از امكانات شهري از اهداف طرح استفاده از خدمات پيام كوتاه در توقف خودروها به شمار مي رود.
همچنين امكان سرويس دهي عادلانه به كليه شهروندان، صرفه جويي در خدمات و امكان پرداخت هزينه توقف پس از يافتن پاركينگ به وسيله تلفن همراه نيز از ديگر امكانات طرح مذكور است.
لازم به ذكر است اين سيستم كه در حال حاضر تنها شماره پلاك هاي جديد را تحت پوشش قرار داده و به صورت آزمايشي در خيابان ايران زمين مورد استفاده شهروندان قرار دارد، به زودي در سطح شهر گسترش خواهد يافت.

با تصويب كليات و سلب فوريت
لايحه اصلاح قانون شوراها به كميسيون هاي
تخصصي مجلس برگشت
رئيس شوراي شهر تهران:
وقتي شهردار را استاندار يا وزير كشور تعيين كند و وقتي هر صندوقي را هر كس مي  تواند ، باطل كند بدون اينكه تحت پيگرد قانوني قرار گيرد، شوراها قيم  دار مي  شوند و اين هم خلاف قانون اساسي و هم مخالف فرمايش مقام معظم رهبري است ،مبني بر اينكه شوراها ديگر قيم نمي خواهند
گروه شهري- مجلس شوراي اسلامي ديروز با سلب فوريت از لايحه اصلاح قانون شوراها امكان بررسي بيشتر اين لايحه و توجه به نظريات كارشناسي را فراهم كرد.
به گزارش همشهري، نمايندگان مجلس ديروز با تصويب پيشنهاد مربوط به سلب فوريت از لايحه دولت در خصوص اصلاح قانون شوراها، بررسي دقيق جزئيات اين لايحه را به كميسيون هاي تخصصي واگذار كردند.
دو هفته پيش يك فوريت اين لايحه در مجلس تصويب و بررسي آن در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي آغاز شد ولي با اين حال كميسيون مذكور اين لايحه را به دليل كاهش اختيارات شوراها و چگونگي نظارت بر انتخابات شوراها رد كرده بود.
كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در دفاع از سلب فوريت اين لايحه گفت: شوراها در دوره فعاليت خود نشان داده اند كه مي توانند تصميم ساز و تصميم گيرنده باشند ولي در لايحه دولت اين نگاه تغيير كرده است.
وي افزود: شوراها در اين لايحه ملزم به اطاعت از وزارت كشور شده اند و بايد تصميمات بخشدار و شهرداران را اجرا كنند.
جلالي گفت: با توجه به قانون شوراها كه در اصل ۱۰۳ قانون اساسي تبيين شده است، اين مقامات دولتي هستند كه بايد تصميمات شوراها را گوش كنند.
وي گفت: لايحه اصلاح قانون شوراها ناديده گرفتن و خنثي كردن اختيارات شوراها براساس قانون اساسي است. جلالي افزود: در حالي كه براساس قانون، شوراي عالي استان ها مي تواند به مجلس يا دولت طرح و لايحه ارايه كند، چگونه هم اكنون وزارت كشور در اين لايحه تاكيد مي كند كه همه تصميمات شوراها بايد به تأييد اين وزارتخانه برسد؟
از سوي ديگر هادي حق شناس و محمدباقر بهرامي نمايندگان بندر انزلي و اسد آباد در موافقت با اين لايحه تاكيد كردند كه اين لايحه كار اجرايي دولت را كاهش مي دهد و همچنين اختيارات بيشتري به منتخبان مردم در شوراها واگذار مي كند.
اين دو نماينده معتقد بودند، بحثي كه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مطرح شده اين است كه اين لايحه نرخ مشاركت مردم در انتخابات را پائين مي آورد و شوراها را دولتي مي كند.
از سوي ديگر «عماد افروغ» و «ايرج نديمي» نمايندگان تهران و لاهيجان در مجلس نيز در مخالفت با اين لايحه گفتند: براساس قانون اساسي امور كشور بايد به مردم واگذار شود.
نديمي با بيان اينكه اگر قرار است تغيير در اين لايحه صورت گيرد، بايد در محتواي آن باشد نه شكل ظاهري آن، بر لزوم تقويت شوراها تاكيد كرد.
محمدحسن موسي پور معاون امور مجلس و نماينده دولت در دفاع از اين لايحه گفت: اين لايحه با اصل مردمسالاري و قانون اساسي مطابقت دارد.
پس از سخنان موافقان و مخالفان و نماينده دولت بررسي كليات اين لايحه راي گيري شد و در نهايت سلب فوريت از اين لايحه با ۱۸۶ راي به تصويب رسيد.
استقبال شوراها از اقدام مجلس
از سوي ديگر مهندس مهدي چمران،    رئيس شوراي عالي استان  ها، كه براي بررسي لايحه اصلاح قانون انتخابات شوراها در مجلس حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران، با بيان اينكه طرح شوراي عالي استان  ها در تكميل لايحه اصلاح قانون انتخابات شوراها است، گفت: انتقاد ما به اين لايحه، شامل مواردي است كه از اختيارات شوراها كاسته شده و اين اختيارات تحت وظايف وزارت كشور قرار گرفته و شوراها به هيچ وجه با اين موافق نيستند و قطعا مجلس هم با آن مخالفت مي  كند.
وي با اشاره به سلب فوريت لايحه مذكور در جلسه علني ديروز مجلس خاطرنشان كرد: اين لايحه بايد بصورت كارشناسي و با دقت بيشتر در كميسيون تخصصي مجلس مطرح و اصلاح شود و اگر اين اصلاحات انجام نشود، شوراها به شير بي يال و دم كه كاره  اي نيست، تبديل مي  شوند.
رئيس شوراي شهر تهران اضافه كرد: وقتي شهردار را استاندار يا وزير كشور تعيين كند و وقتي هر صندوقي را هر كس مي  تواند، باطل كند بدون اينكه تحت پيگرد قانوني قرار گيرد، شوراها قيم  دار مي  شوند و اين هم خلاف قانون اساسي و هم مخالف فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه شوراها ديگر قيم نمي خواهند، است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران نيز با استقبال از سلب يك فوريت لايحه اصلاح قانون شوراها در مجلس شوراي اسلامي گفت: اقدام مجلس شوراي اسلامي يك موفقيت بزرگ براي نمايندگان، شوراها و مردم است.

امتحانات سخت دانش آموزان قبل از بازيهاي
ايران در جام جهاني
گروه علمي فرهنگي- كارشناس مسئول سنجش و ارزشيابي تحصيلي دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: سعي كرده ايم امتحانات دروس سخت دانش آموزان دوره متوسطه قبل از جام جهاني برگزار شود.
رضا شاپورزاده در گفت وگو با فارس افزود: امسال برگزاري امتحانات مانند سال هاي گذشته بود و تغيير خاصي را شاهد نبوديم.تنها مشكل ايجاد شده، تداخل مسابقات جام  جهاني و زمان امتحانات دانش آموزان بود.
وي اضافه كرد: از سويي امتحانات دانش آموزان بايد از خردادماه آغاز مي شد و از سويي ديگر فاصله امتحانات را نيز بايد متعادل در نظر مي گرفتيم كه با مسابقات جام جهاني تداخل پيدا مي كرد.شاپورزاده اظهار داشت: در نهايت طوري برنامه ريزي شد كه امتحانات دروس سخت در ابتداي خردادماه برگزار شود و در روز بعد از مسابقه نيز امتحاني برگزار نشود.

شهرداري تهران: حقوق كارگران خدمات شهري
در زمان مقرر پرداخت مي شود
006105.jpg
ايرنا: معاون  اداري  و مالي  شهرداري  تهران  گفت : حقوق  كارگران  خدمات  شهري  در مناطق  مختلف  شهرداري  تهران  در زمان  مقرر و بدون  هيچ  مشكلي  پرداخت  مي شود.
چندي  پيش ، شهسواري ، رئيس  اتحاديه  كارگران  قراردادي  و پيماني  سراسر كشور از تضييع  حقوقي  شغلي  و صنفي  بيش  از ۳۲ هزار كارگر خدماتي  شاغل  در شهرداري هاي  مناطق  تهران  خبر داد.
دكتر حسين محمد پورزرندي  افزود: معاونت  اداري  و مالي  شهرداري  تا قبل  از پانزدهم  هرماه حقوق  و مزاياي  تمامي كارگران  خدمات  شهري  را به  شهرداري هاي  مناطق  ۲۲ گانه  براي  واريزكردن  به  حساب  پيمانكاران  پرداخت  كرده  و پيمانكاران  موظف  هستند حقوق  كارگران  را بلافاصله  پرداخت  كنند.
وي  با بيان اينكه  كوتاهي  برخي  پيمانكاران  در پرداخت  حقوق  كارگران  تخلف است ، اظهار داشت : در حال  پيگيري  برخي  تخلفات  صورت  گرفته  هستيم  و شهرداري تهران  به  طور قطع  اجازه  نخواهد داد حقوق  كارگران  خدمات  شهري  پايمال  شود.
معاون  شهردار تهران  تصريح  كرد: برنامه اي  را در دست  تهيه  داريم  كه  با اجراي  آن ، كارگران  خدمات  شهري  حقوق  و مزاياي  ماهانه  خود را از بانك  ها دريافت  كنند.
به  گفته  پورزرندي ، اين  مهم  سبب  خواهد شد تا پيمانكاران  متخلفي  كه  از واريزكردن  حقوق  و مزاياي  كارگران  تخطي  مي كنند، به  سرعت  شناسايي  شده  و شهرداري  با آنها برخورد قانوني كند.
وي  گفت : شهرداري  تهران  در دو ماه  گذشته ، ۲۰۸ ميليارد و ۳۳۰ ميليون  ريال  به  پيمانكاران  خدمات  شهري  در بخش  رفت  و روب  معابر و فضاي  سبز جهت  حقوق  كارگران  پرداخت  كرده  است .
معاون  اداري  و مالي  شهرداري  تهران ، حجم  پرداختي هاي  شهرداري  براي  حقوق كارگران  خدمات  شهري  در طول  يك سال  را يك  هزار ميليارد و ۳۰۰ ميليون  ريال عنوان  كرد كه  تاكنون  ۲۰ درصد از اين  مقدار در دو ماه  گذشته  پرداخت  شده  است .

پاركهاي تهران براي معلولان و جانبازان
مناسب سازي مي شود
مهر: مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: تمام پاركهاي محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي موجود و در حال ساخت، براي استفاده معلولان و جانبازان مناسب سازي مي شود.
علي محمد مختاري با اشاره به دستورالعمل شهردار تهران مبني بر مناسب سازي اماكن عمومي براي استفاده معلولان و جانبازان، افزود:هم اكنون اغلب پاركهاي موجود كه فاقد امكانات و دسترسي هاي لازم براي معلولان بودند، در حال بهسازي هستند و براي تردد اين اقشار رمپ ها و دسترسي هايي ايجاد مي شود.
وي اضافه كرد: به طور نمونه در پارك گفتگو طرح هاي مناسب سازي اجرا شده و معلولان و جانبازان به راحتي و سهولت مي توانند به بخش هاي مختلف پارك دسترسي داشته باشند.
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران ادامه داد: به لحاظ خدمات دهي نيز سعي خواهد شد تا سرويس هاي ويژه معلولان و جانبازان در نظر گرفته شود كه از جمله آنها احداث سرويس هاي بهداشتي يا آبخوري هاي متناسب با اين افراد است.
وي تصريح كرد: بنابر دستور شهردار تهران در پاركهاي جديد الاحداث تمام مسائل و تسهيلات مربوط به معلولان و جانبازان لحاظ مي شود.

صحن حرم مطهر به مناطق ۲۲گانه شهرداري تهران تحويل داده شد
برنامه هاي ستاد مراسم بزرگداشت
ارتحال امام خميني در شهرداري تهران
گروه شهري- مهم ترين برنامه هاي ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال ملكوتي امام خميني(ره) در شهرداري تهران اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، هم اكنون دفتر ستاد مركزي در شهرداري صحن مطهر امام خميني به منظور راهبري و نظارت بر فعاليت هاي پيش بيني شده سازمان ها و مناطق ۲۲گانه شهر تهران تشكيل شده است.
معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با برگزاري مسابقه هاي ويژه كودكان و نوجوانان و برگزاري نمايشگاه هاي كتاب و نرم افزار در فرهنگسراها و جوار حرم مطهر و همايش هاي مختلف پيرامون انديشه هاي حضرت امام خميني (ره) با حضور انديشمندان داخلي و خارجي براي هرچه باشكوهتر برگزارشدن مراسم هجدهمين سالگرد رحلت امام خميني خواهد كوشيد.
بر اساس اين گزارش محل حضور زائران در مراسم ارتحال امام (ره) در صحن مطهر به ۲۲ پهنه تقسيم و مناطق ۲۲گانه شهرداري تهران تحويل شده است.
هر منطقه با فعاليت هايي از جمله پاكسازي معابر، جمع آوري زباله، جلوگيري از سدمعبر، برپايي چادر يك شكل با رنگ مشخص براي هر منطقه براي توزيع غذا و محصولات فرهنگي در مراسم سالگرد امام خميني به انجام وظيفه مي پردازد.
مسئوليت هر منطقه در پهنه در نظر گرفته شده به عهده معاون خدمات شهري آن منطقه است.
همچنين معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، موظف است تمامي تدابير لازم را براي حمل و نقل و رفاه حال زائران هنگام تردد به كار بندد، به طوري كه تامين وسايط نقليه عمومي و انتقال زائرين به حرم مطهر از سوي شركت واحد اتوبوسراني و شركت تاكسيراني به بهترين شكل ممكن صورت گيرد.
به همين منظور تامين ۵ هزار دستگاه اتوبوس و ۱۰ هزار دستگاه ميني بوس واحد در ميادين سطح شهر براي انتقال زائران به حرم در دستور كار قرار گرفت.
معاونت فني و عمراني شهرداري تهران نيز موظف است با تكميل پروژه ميدان جهاد به هموارسازي مسيرهاي تردد و ترميم روكش آسفالت خيابان ها و گذرگاه هاي منتهي به حرم مطهر بپردازد.
همچنين معاونت فني عمراني شهرداري تهران موظف است با ساماندهي پاركينگ ورودي صالح آباد نسبت به توقف اصولي خودروها اقدام كند.
شركت مترو موظف است با افزايش قطارها و زمان كار، از بعد از ظهر روز سيزدهم خردادماه تا پايان مراسم در روز چهاردهم خردادماه، اقدام به جابه جايي رايگان زائران كند. ساعت حركت قطارها از رسانه هاي جمعي به اطلاع عموم خواهد رسيد.
سازمان هاي بازيافت و تبديل مواد، سازمان پارك ها و سازمان ميادين ميوه و تره بار، سازمان آتش نشاني و خدماتي ايمني،سازمان خدمات موتوري، شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر نيز موظفند در حيطه مسئوليت هاي خود براي هرچه بهتر برگزارشدن مراسم سالگرد ارتحال امام به انجام وظايف محول شده بپردازند.

شهرداري  تهران  به  خانواده هاي  تهراني 
بسته هاي  فرهنگي  تابستانه  اهدا مي كند
شهرداري  تهران  به  خانواده هاي  تهراني  بسته هاي  فرهنگي  تابستانه  اهدا مي كند
ايرنا: مدير محصولات  و خدمات  فرهنگي  سازمان  فرهنگي  وهنري  شهرداري  تهران ، گفت :اين  سازمان  به  خانواده هاي  تهراني  بسته هاي  فرهنگي  اهدا مي كند.
سيداميرحسن  دهقاني  افزود: اين  طرح  با عنوان  يك  قاچ  هندوانه  براي  يك  ميليون خانواده  تهراني  يكي از مهمترين  طرح هاي  اين  سازمان  است  كه  در مردادماه  سال جاري  بين  يك  ميليون  خانواده  تهراني  به  صورت  رايگان  توزيع  مي شود. وي  هدف  از اجراي  اين  طرح  را عرضه  محصولات  و كالاهاي  فرهنگي  در خانه ها وتوليد انبوه  اين  نوع  كالاها اعلام  كرد و گفت : از طرفي  اين  سازمان  قصد داردتا با اجراي  اين  طرح  رابطه  بين  فرهنگسراها و شهروندان  را دوطرفه  و از اين طريق  تعامل  بيشتري  با شهروندان  برقرار كند و به  طور مستقيم  محصول  فرهنگي را به  مخاطب  خود ارزاني  دارد. وي  افزود: اين  بسته هاي  فرهنگي  حاوي  ده ها محصول  و كالاي  فرهنگي  از جمله محصولات  آموزشي ، بسته هاي  فرهنگي ، مسابقات  فرهنگي ، بازي هاي  مختلف  و غيره است . دهقاني  ويژگي  خاص  اين  طرح  را حمايت  گسترده  بخش خصوصي  براي  اجراي  طرح  وتوزيع  اين  بسته هاي  فرهنگي  عنوان  كرد و گفت : اين  طرح  مردادماه  سال  جاري  و در يكي  از روزهاي  تعطيل  تابستان  به  صورت  يك  روزه  در سطح  شهر تهران  اجرامي شود.

گذران اوقات فراغت
006102.jpg
گروه شهري - برنامه هاي تابستاني و اوقات فراغت مجموعه فرهنگي سئول شهرداري تهران با رويكرد افزايش دانايي و توانايي و آموزش شهروندان اجرا مي شود.
معصومه دادوند _ مدير مجموعه فرهنگي سئول وابسته به شهرداري منطقه ۳ با اعلام مطلب فوق افزود: ده ها برنامه فرهنگي، آموزشي، هنري و اجتماعي از جمله آموزش رايگان مينياتور در مكتب تهران و آموزش و آشنايي با مباني فيلم، كارگرداني، تهيه كنندگي، بازيگري و فيلم نامه نويسي از جمله برنامه هايي است كه در طول فصل تابستان با مشاركت اساتيد و متخصصان و نهادهاي مدني برگزار مي شود.وي تصريح كرد: كتابخانه مجموعه فرهنگي سئول به منظور استفاده بيشتر و بهينه شهروندان به ويژه جوانان، تجهيز شده است و به زودي وب سايت اين مجموعه فرهنگي براي دسترسي آسان و سريع به برنامه ها و امكانات آن راه اندازي مي شود.

بن كتاب در ازاي كاغذ باطله
گروه شهري- با هدف ترويج فرهنگ كتابخواني، حفاظت از محيط زيست و صرفه جويي، پكا (پخش كتاب ايران) همچون ۶ سال گذشته به كساني كه كاغذهاي باطله را جمع آوري و تحويل بدهند بن خريد كتاب اهداء مي كند. در اطلاعيه اي كه به همين مناسبت انتشار يافته، خاطرنشان شده است كه براي توليد هر تن خمير كاغذ به طور ميانگين ۱۵ اصله درخت قطع و ميزان بالايي آب و انرژي به مصرف مي رسد.

جريمه نقدي براي ريختن زباله در خيابان هاي اسلو
واحد مركزي خبر: شهرداري  اسلو در تلاشي  جديد براي  جلوگيري  از آلودگي  بيشتر شهر، شهرونداني  را كه  در خيابان  زباله  بريزند، جريمه  مي كند.
روزنامه  افتن  پستن  چاپ  اسلو ديروز نوشت : ريختن  زباله  در خيابان  از چند سال  پيش  به  اين  سو يكي  از معضلات بزرگ  پايتخت  نروژ بوده  است  كه  برخي  آن را از علل  رواج  رستوران هاي  عرضه كننده  غذاهاي  آماده  يا همان  فست  فود و عده اي  ديگر علت  آن را بي مبالاتي  مردم  عنوان  مي كنند.
به  هرحال  مشاهده  مردمي كه  زباله هاي  خود را در خيابان هاي  اسلو مي ريزند به  امري  عادي  تبديل  شده  است .
اين  در حالي  است  كه  شهرداري  اسلو خيابان هاي  اين  شهر را فقط سالي  يك  بار نظافت  مي كند.
پليس ، ماموران  اداره  راهنمايي  و رانندگي  و مسئولان  پاركهاي  پايتخت  نروژ از فردا مي توانند كساني  را كه  در خيابان  زباله  مي ريزند، ۵۰ كرون  معادل ۹۰ دلار جريمه  كنند.
مقامات  اداره  حفظ محيط زيست  نروژ مي گويند هرگز جريمه  نقدي  مردم  را خواستار نبوده اند اما متاسفانه  اين  تنها راه  حفظ نظافت  شهر است .

شهر نگار
حقوق مصرف كنندگان
برخي رفتارها در مراكز تجاري آنقدر تكرار شده و هر روز شاهد آن هستيم كه براي بسياري عادي به نظر مي رسد و كسي به اين رفتارها اعتراض نمي كند و براي اصلاح آن اقدامي صورت نمي گيرد.
در مراكز تجاري رقابت مهمترين عامل براي اصلاح رفتار صاحبان حرفه و تجار با مردم و مراجعه كنندگان است. علاوه بر اين بايد قراردادها و تعهدات آنان نيز استاندارد و طبق مقررات باشد كه نياز به نظارت نهادهاي صنفي و دولتي دارد.
چندي پيش براي خريد قفسه هاي آشپزخانه (كابينت) به منطقه سهروردي شمالي كه يكي از مراكز عمده فعاليت شاغلان اين رشته است مراجعه كردم. متاسفانه به رغم ظاهر اين منطقه اكثر صاحبان مغازه هنگام مراجعه به سؤال خريدار پاسخ نمي دادند و به گونه اي رفتار مي كردند كه انگار همه مغازه هاي موجود در اين منطقه به يك يا دو نفر تعلق دارد و تفاوتي ميان آنان وجود ندارد، به رغم اين يكرنگي قراردادهاي مورد استفاده هر يك از مراكز تجاري متفاوت و از چارچوب هاي خاص خود پيروي مي كرد و اين امر شامل قيمت نيز مي شد. يعني اگر ظاهراً هر متر قفسه قيمت مشخصي دارد ولي در عمل به دليل كاربرد كالاهاي متفاوت و متعدد و ساخت كشورهاي گوناگون قيمت كالاي نهايي طبق قيمت اعلام شده تعيين نمي شود و براساس برآوردي كه صاحب مغازه از طرف قرارداد و مشتري دارد مشخص مي  شود. متاسفانه اين آشفتگي رفتاري در اين بازار به نحو گسترده حاكم است و ظاهراً هيچ نماد و ارگاني نيز بر آن نظارت ندارد. شايد عدم توجه به اين رشته ناشي از آن است كه اين فعاليت خدماتي در شهر تهران در سايه قرار گرفته و كسي به آن توجه نمي كند و اتحاديه كابينت سازان آن را به فال نيك گرفته و در سايه به كار خود ادامه مي دهد. چه كسي بايد حقوق مصرف كنندگان را حفظ كند و در مقابل اين گروه از آنان دفاع كند.

نگاه
006099.jpg
علي درخشي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |