پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۰ - Jun 1, 2006
فراتر از تاريخ
اين كه زينب(س) دركدام روز و ماه و جغرافيا به مهماني خاك آمده است،بسا كه بيشتربه كار سيره نويسان و تاريخ پژوهان بيايد.اما آنچه سپهر «فرهنگ زينبي» را روشنا بخشيده است،نه تاريخ وجغرافيا،كه خودعين «فرهنگ» است؛فرهنگي كه زينب(س)درخطرخيزترين لحظات تاريخ،حماسي ترين پاره آن را مؤمنانه پاس داشته است؛فرهنگي كه انسان و نه فقط شيعه و مسلمان را درپيشگاه اين تعليم بزرگ قرار مي دهدكه «زن» ، آنگاه كه در خاستگاه تعاليم رباني قرار مي گيرد، نه «جنس دوم» ،نه «ناله» و نه «ضعيف» بلكه امتزاج شكوهمندي است از انديشه و احساس. و چنين است كه ميلاد زينب(س)نه فقط ميلاد طفلي است درخانه اي گلين در مدينه،بلكه آبروي آزادي و آزادگي و ميلاد زندگي است.
پنجم جمادي الاول سال ششم هجرت،علي و فاطمه به سومين مهرباني اندوهگين خودنگريستند؛همان زني كه سالياني بعددرمركزحادثه اي بزرگ مي نشيند،حق مظلوم را فرياد مي زند،اسلام جور وخلافت را فرو مي كوبد و سختي وسنگلاخ را بامنطق ايمان و عشق جز «زيبا» نمي بيند: «و ما رأيت الا جميلا» .
زينب(س)،حتي فراتر از خود،پاره اي ازمجموعه شگفت «خانواده» اي بود كه درسيرتاريخي شيعه به «اهل بيت» (ع)و آنگاه به مفهوم «امت» انجاميد.پس زينب همان رسالت راداردكه افرادديگراين حلقه:منش وروش جدش را استمرار مي بخشد،نقاب خلافت رسول الله(ص) وبيعت را از سيماي فريبكارباطل بر مي دارد،نور مبين است،مظلوم شجاع است و مظهري از آرمان اسلام.
...وچنين است كه زينب(س) اززمان عبور مي كند و ما را به جهان حقيقتي فرا مي خواندكه يك سوي آن در «شهادت» و سوي ديگرش درپس پرده «غيبت» به انتظار نشسته است.و اين حقيقتي است فراتر از آن كه بدانيم او در كدام روزوماه وجغرافيا به مهماني دنيا آمده است.

يادداشت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |