دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۰ - Jul 10, 2006
نگاهي به فيلمسازي و وضعيت سينما در عراق
لنزها در بغداد خوني مي شوند
005508.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاوس زياري: در شرايطي كه فيلمسازان اروپايي و هاليوودي در ارتباط با هزينه هاي كلان فيلم هاي سينمايي ريسك كرده و شهرت خود را در معرض خطر قرار مي دهند، فيلمسازان عراقي جان خود را به خطر مي اندازند.
به نوشته آسوشيتدپرس، زماني كه عامرساد مشغول فيلمبرداري مستند خود «اسلحه نفرين شده» -درباره خطرات كار روزنامه نگاري در بغداد از زمان حضور نيروهاي نظامي آمريكا در عراق در سال ۲۰۰۳- بود، يك بمب قوي در نزديكي محل فيلمبرداري اش منفجر شد. اين حادثه نه تنها چندين نفر را مجروح كرد، بلكه باعث پاشيده شدن خون چند تن از زخمي ها بر روي لنز دوربين او نيز شد.
اين نوع فيلمسازي شكل تازه اي از تجربه يك كار سخت است كه هيچ ارتباطي به پول و سرمايه ندارد و نمي توان آن را با پارامترهاي مادي مورد بحث و بررسي قرار داد. مشابه چنين اتفاقي در همه جاي عراق رخ مي دهد و هر چند روز يك بار خبر انفجار يك بمب در گوشه اي از اين كشور جنگ زده به گوش مي رسد. اما علي رغم اين اتفاقات عامر ساد ۲۸ ساله مثل بسياري از همكارانش مصمم است كه قصه زندگي مردم عراق را از زاويه ديد دوربينش تعريف كند و اين زندگي را روي نوار سلولوئيد ضبط و ثبت كند.
پروژه بعدي عامر ساد يك فيلم بلند سينمايي درباره مردي است كه بعد از سه سال انزوا از آپارتماني كه در آن زندگي مي كند بيرون مي آيد. او كه در بغداد جنگ زده زندگي مي  كند به دليل ترس از كشته شدن، طي اين مدت پايش را از خانه اش بيرون نگذاشته است. حالا كه او توانسته به ترس خود فائق آيد و در هواي آزاد استنشاق كند، چه آينده اي در پيش رو دارد؟
ساد درباره اين فيلم مي گويد: «اين نكته كه همه مسائل به شكلي عجيب و غريب در يكديگر پيچ خورده و به هم مرتبط هستند بسيار عجيب است. كاراكتر اصلي فيلم خودش را در معرض خطر قرار مي دهد و من هم كاملاً  در موقعيتي شبيه او قرار دارم. ما هر دو مثل هميم. كسي چه مي داند چه سرنوشتي در انتظار من است؟»
«اسلحه نفرين شده» ساد توانست ماه سپتامبر در اولين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه بغداد، جايزه بهترين فيلم را در رشته مستند بگيرد. اين جشنواره توانست ۱۴۰ فيلم از كشورهاي مختلف جهان را جذب خود كند. نزار راوي مدير جشنواره مي گويد كه از حضور اين تعداد فيلم در جشنواره به شدت شگفت زده شده است. او به خبرنگار آسوشيتد پرس گفت: «زماني كه با برخي از فيلمسازان درباره برگزاري چنين جشنواره اي صحبت مي كردم، مي گفتند كه ايده بسيار احمقانه اي است و ما بيشتر از هفت هشت فيلم در برنامه هاي خود نخواهيم داشت. زماني كه اين همه فيلم در جشنواره شركت كرد، خودمان هم تعجب كرديم.»
فيلم هايي كه در جشنواره شركت كردند طيف وسيعي از كارتون ها، مستندها و درام ها را در برمي گرفتند. اغلب آنها قصه هايي تلخ داشتند و از نظر كيفيت ساخت - در كمال تعجب- خوب و قابل قبول بودند. براي مثال فيلم «فقط بازي كردن» با صحنه اي شروع مي شود كه پسر بچه اي از نردباني بالا مي رود كه دوستانش آن را از پايين نگه داشته اند. اين بچه مي خواهد يك توپ فوتبال را از محلي بيرون بكشد كه گفته مي شود چندين مين منفجر نشده در آن جا قرار دارد. زماني كه قصه فيلم براي تماشاچي اش تعريف مي كند كه بچه ها قصد يك بازي فوتبال بي دغدغه را دارند، ما متوجه مي شويم كه اين پسر بچه يك پاي خود را به دليل شرايط جنگي از دست داده است.
خانم كاترين دي مهمان خارجي جشنواره كه براي همكاري هاي فرهنگي و هنري به بغداد سفر كرده است، مي گويد: «يكي از دلايلي كه دوست دارم بدانم در عراق چه اتفاقاتي رخ مي دهد، اين است كه هنرمندان عراقي سخت در تلاش هستند تا با كارهاي هنري خود وقايع روزمره   كشورشان را ثبت كنند.»
راوي قصد دارد ماه اكتبر يا نوامبر جشنواره ديگري در بغداد برگزار كند. وي عقيده دارد كه بايد رنسانسي در سينماي نابالغ بوجود آورد. در اين رابطه او مي خواهد گروهي از هنرمندان را كه نامشان در دوران حكومت صدام در «فهرست سياه» قرار داشت، دعوت به همكاري   كند.
به گفته او اين به معني آن است كه ما بايد با ۴۰۰ عراقي و دوستان و خانواده هايشان گفت وگو كنيم. برخي از آنها به دلايل مختلف عراق را ترك كرده اند. برخي هم تمايلي براي ادامه كار ندارند. اما سينماي عراق را بايد با كمك همين افراد دوباره احيا كرد. سينماي عراق بايد از دل خاكستر بيرون بيايد، مشكل ما نه فقط جنگ كه مسائل اقتصادي هم هست.

چهره روز
اينم زندگي مهران غفوريان
005502.jpg
مهر: مهران غفوريان در نظر دارد مجموعه تلويزيوني طنزآميزي را با عنوان «اينم از زندگي» براي پخش از شبكه دو سيما تهيه و توليد كند.
غفوريان كه پس از ساخت مجموعه تلويزيوني «زير آسمان شهر ۳» براي مدتي از توليد مجموعه هاي طنز تلويزيوني دور ماند، در حال حاضر مشغول نگارش فيلمنامه اي با عنوان «اينم از زندگي» است كه در ژانر سريال هاي آپارتماني مي گنجد و به صورت داستان هاي جدا از هم به تصوير كشيده مي شود. اين سريال داستان اهالي يك آپارتمان را روايت مي كند كه در ميان آنها افراد مختلفي وجود دارند و همين مسأله برخوردهايي را ميان ساكنان به وجود مي آورد. حال و هواي كلي اثر به مجموعه «زير آسمان شهر» شبيه است، اما خصوصيات هايي كه در آن به وجود مي آيد با آثار قبلي غفوريان تفاوت هاي زيادي دارد.
«اينم از زندگي» براي توليد در ۲۶ قسمت ۴۵ دقيقه اي نوشته مي شود و تاكنون حدود نيمي از فيلمنامه ها آماده شده است. پس از نگارش متن كه حدود يك ماه ديگر طول مي كشد، پيش توليد آغاز مي شود و كار از اواخر تابستان جلوي دوربين مي رود تا براي پخش در پائيز از شبكه دو سيما آماده شود. تهيه كنندگي مجموعه به صورت مشترك به عهده غفوريان و مهدي طاهري است. در حال حاضر فيلم سينمايي «انتخاب» به كارگرداني تورج منصوري و بازي مهران غفوريان بر پرده سينماهاي تهران است.

در قالب نخستين جشنواره فيلم محله صورت مي گيرد
آموزش رايگان فيلمسازي به جوانان
گروه ادب و هنر- سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران نخستين جشنواره فيلم محله را در سه بخش آموزش، توليد و برگزاري جشنواره برپا مي كنند.
در بخش آموزش نخستين جشنواره محله كه از ۱۸ تير ماه در مناطق ۲۲گانه تهران برگزار شده است، كارگاه هاي آموزشي كارگرداني، فيلمنامه نويسي و تصويربرداري توسط فارغ التحصيلان سينما انجام
مي شود.
جوانان شركت كننده در اين كارگاه ها پس از پايان دوره فشرده با سه موضوع «هويت و تاريخچه محله هاي تهران»، «فرهنگ شهرنشيني» و «اسوه هاي دفاع مقدس» فيلم هاي كوتاهي به صورت گروهي تهيه و توليد خواهند كرد.
در بخش توليد جشنواره محله امكانات توليد فيلم ها از سوي شهرداري تهران فراهم خواهد شد و پس از آن در شهر تهران به نمايش درخواهند آمد.
آثار كارگردان هاي جوان تهراني جشنواره محله طي برگزاري جشنواره، داوري خواهند شد و تنديس و جايزه نقدي به بهترين هاي اين جشنواره اهدا مي شود.
براي اولين بار است كه جوانان تهراني به صورت رايگان آموزش فيلمسازي مي بينند.
جوانان علاقه مند به فيلمسازي مي توانند براي ثبت نام در اين كارگاه ها به معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري هاي مناطق ۲۲گانه تهران مراجعه كنند.

برد هنري اسپانيا از آمريكا
005514.jpg
گروه ادب و هنر- اتحاديه سينماداران اسپانيا توانست كمپاني بزرگ فيلمسازي والت ديزني را وادار به عقب نشيني كند. در شرايط جديد سهم سود سينماداران اسپانيايي از اكران عمومي فيلم هاي پر سر و صدا بيشتر از گذشته مي شود.
به نوشته سايت فيلم استو، اتحاديه سينماگران اسپانيا از چند ماه قبل اكران عمومي محصولات ديزني را تحريم كرد. به اين ترتيب هيچ يك از فيلم هاي جديد تابستاني اين كمپاني در ۳ زنجيره بزرگ سينمايي اين كشور به نمايش در نيامد. مسئولين كمپاني ديزني كه نگران سرنوشت نمايش فيلم هاي خود در اسپانيا بودند، با نمايندگان اين اتحاديه مذاكرات سختي را شروع كردند.
نتيجه مذاكرات اين شد كه اتحاديه سينماداران اسپانيا ۵۴درصد از سود فروش بليت گيشه سينماهاي اين كشور را براي خود برمي دارد. سخنگوي اتحاديه نتيجه مذاكرات را يك پيروزي براي طرف اسپانيايي ارزيابي كرد. در عين حال گفت كه اين اتحاديه هنوز قصد دارد كه درصد بيشتري از سود گيشه فروش را از آن خود كند و به اين ترتيب اين مبارزه اقتصادي هنوز ادامه دارد. با اين حال وي گفت اتحاديه اين بار ديگر دست به تحريم نمايش فيلم ها نخواهد زد.
اولين فيلمي كه بعد از پايان مذاكرات اتحاديه و كمپاني والت ديزني روي پرده سينماهاي اسپانيا مي رود، قسمت دوم «دزدان دريايي كارائيب» است. اتحاديه سينماداران اسپانيا به فروش بالاي اين فيلم اميد خيلي زيادي دارد.

استقبال انگليسي ها از فيلم ضد انگليسي
005505.jpg
گروه ادب و هنر- تماشاگران انگليسي از فيلم جديد ضدانگليسي استقبال بسيار خوبي كردند. «بادي كه آتش بس را مي لرزاند» اثر كن لوچ در اين كشور اروپايي تبديل به يك كار پرفروش شده است.
به نوشته نشريه ورايتي، اين درام ضد جنگ كه امسال نخل طلاي جشنواره بين المللي فيلم كن را دريافت كرد، در ده روز اول نمايش خود ۵/۲ ميليون دلار فروش كرده است. تهيه كنندگان فيلم اصلاً انتظار چنين استقبال عظيمي را از فيلم نداشتند. در حقيقت تا قبل از اين هيچ يك از فيلم هاي كن لوچ - كه فيلمسازي معترض است و در فيلم هايش به بررسي مسائل و مشكلات طبقه كارگر و مردم محروم مي پردازد - موفق به چنين فروش بالايي در داخل انگلستان نشده اند.
حدود هفتاد درصد از فروش فيلم اختصاص به گيشه سينماهاي ايرلند دارد كه قصه فيلم در ارتباط با آن است. تا قبل از اين به صورت معمولي فقط ۱۵ درصد از تماشاگران ايرلندي تماشاچي فيلم هاي انگليسي روي پرده بوده اند. قصه «بادي كه آتش بس را مي لرزاند» در سال ۱۹۲۰ رخ مي دهد و ماجراي حضور ارتش انگليس در ايرلند و مقاومت مردم ايرلند در برابر تجاوز را به تصوير مي كشد. اين مقاومت منجر به تشكيل ارتش جمهوريخواه ايرلند شد.
برخي از منتقدين انگليسي فيلم لوچ را به خاطر سمت و سوي ضد انگليسي آن محكوم كردند، اما لوچ گفت كه او در فيلمش واقعيت هاي مربوط به تجاوز ارتش انگليس را به تصوير كشيده است.

بازگشت پرندگان وحشي هيچكاك
گروه ادب و هنر- پرندگان فيلم آلفرد هيچكاك يك بار ديگر اهالي يك شهر ساحلي را به وحشت مي اندازند. صنعت سينما قصد دارد نسخه جديدي از «پرندگان» اثر كلاسيك و تحسين شده استاد دلهره را تهيه و توليد كند.
به نوشته خبرگزاري رويتر، شركت مستقل فيلم سازي IGN كه امتياز نسخه دوباره سازي شده فيلم را خريداري كرده اين روزها در جست وجوي فيلمسازي است كه كار كارگرداني «پرندگان» را به او بسپارد. اگرچه «پرندگان» جديد حكم نسخه دوباره سازي شده همان اثر معروف قديمي را دارد، اما يك دوباره سازي صد درصد و صادقانه از فيلم ترسناك و دلهره آور هيچكاك نيست.
خط اصلي قصه فيلم همان هجوم پرندگان به مردم بي دفاع شهر ساحلي خواهد بود. اما كاراكترهاي فيلم همان كاراكترهاي نسخه اصلي نخواهند بود. در قصه اصلي تيمي هدرن نقش جواني را بازي مي كرد كه هنگام حضور در يك شهر ساحلي با يكي از اهالي محل ردتيلور آشنا مي شود. همزمان با شكل گيري دوستي و آشنايي اين دو، حمله ناگهاني و بدون دليل پرندگان ساحلي به مردم شهر شروع مي شود. كار به جايي مي رسد كه برخي از كاراكترهاي فيلم احساس مي كنند رابطه اي بين حضور زن جوان و حمله پرندگان وجود دارد.
شنيده مي شود كه مايكل بي («آرماگدن» و «جزيره») به عنوان يكي از گزينه هاي اصلي براي كارگرداني فيلم مطرح است.

فيلمساز ايراني تبار از رامسفلد شكايت كرد
005511.jpg
مهر: يك دادگاه آمريكايي از طرح شكايت يك فيلمساز ايراني تبار آمريكايي عليه دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا خبر داد.
اسناد ارائه شده به دادگاه نشان مي دهد كه «كورش كار» فيلمساز مقيم كاليفرنيا به خاطر بازداشت، شكايتي را عليه مقامات ارشد نظامي آمريكا تنظيم كرده است.
كورش كار ۴۵ ساله كه بهار سال گذشته از سوي نيروهاي آمريكايي دستگير شده بود، شكايتي را عليه دونالد رامسفلد وزير دفاع و تام كيسي فرمانده نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق به سبب بدرفتاري ارتش آمريكا با وي تنظيم كرده است.
كار در شكايت خود اشاره كرده كه از ماه مه تا ژوئيه ۲۰۰۵ در زندان نيروهاي آمريكايي بوده و با وي بدرفتاري و حقوق اساسي وي به عنوان يك زنداني بر اساس كنوانسيون ژنو نقض شده است. كورش كه براي ساخت فيلمي مستند درباره كورش پادشاه ايراني در عراق بسر مي برد، همراه فيلمبردار ايراني خود در ايستگاه بازرسي در شمال شرق عراق دستگير شد و تا زماني كه انجمن آزادي هاي مدني در آمريكا شكايتي را براي آزادي آنها تنظيم نكرده بود، بازداشت بود.

يك مجسمه ساز پيشكسوت:
مجسمه هاي شهري بايد ساده و بي تكلف باشند
مهر: تمام شهروندان بايد از محتوي و مفاهيم مجسمه هاي نصب شده در سطح شهر مطلع شوند. بنابراين آثار حجم با مفاهيم پيچيده و انتزاعي هرگز به درد نصب در فضاهاي شهري نمي خورند.
حميد عيني، هنرمند مجسمه ساز پيشكسوت، درباره مجسمه هاي نصب شده در فضاي شهري گفت: ما در زمينه مجسمه سازي شهري تاريخ و قدمت طولاني نداريم و اين مسأله در سال هاي گذشته باعث كم پرداختن به مجموعه حجم هاي موجود در فضاي شهري مان شده است. تاريخ مجسمه سازي همواره با نوعي خلاء روبه رو بوده كه اين خلاء به تهي شدن شهر از مجسمه دامن زده است. نداشتن تخصص برخي دست اندركاران اجرايي در زمينه مجسمه هاي شهري به ارائه آثاري با كيفيت نازل منجر شده است.
اين مجسمه ساز تصريح كرد: وقتي مجسمه ها براي نصب در سطح فضاي شهري سفارش داده مي شوند، بايد طوري ساخته و پرداخته شوند كه تمام شهروندان از محتوي و مفاهيم موجود در آن مطلع شوند. بنابراين آثار حجم با مفاهيم پيچيده و انتزاعي هرگز به درد نصب در فضاهاي شهري نمي خورد. بلكه مجسمه هايي با محتوايي از اين دست در گالري ها و در جريان برگزاري نمايشگاهها تأثير خواهند داشت.
عيني در پاسخ به اين كه در حال حاضر بزرگترين معضل موجود در حوزه مجسمه سازي چيست گفت: نمي توان به تنهايي حوزه مجسمه سازي را مورد بررسي قرار داد و نقاط ضعف آن را آسيب شناسي كرد. زيرا امروز تمام حوزه هاي ما با يكديگر در ارتباطند. واقعيت اين است كه ما در حيطه هايي چون اقتصاد، فرهنگ و سياست دچار مشكل هستيم. اين اشكال نيز تا حدودي به مديران و متوليان برمي گردد. مسلماً افزايش قيمت كالاها بر هنر مملكت نيز تأثير مي گذارد و به تبع آن هنرمندان نمي توانند به راحتي در فضاي هنر به ارائه اثر بپردازند.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه گروهي تاپستري/ تا ۲۲ تير/ بلوار كشاورز، خيابان ۱۶ آذر
نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي «طبيعت بي جان» / تا ۲۰ تير/ خيابان شريعتي/ جلفا، فرهنگسراي هنر
گالري آتشزاد: نمايشگاه زيورآلات هاله يوسف زاده/ تا ۲۲ تير/ ميدان ونك، توانير، شماره ۴۳/ تلفن: ۸۸۸۸۴۹۰۷
گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي نسرين ياوري/ تا ۲۲ تير/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن: ۸۸۷۱۱۳۰۵
گالري شقاقي: نمايشگاه مجموعه سنگ و كريستال هاي درماني و زيورآلات تزئيني/ تا ۲۶ تير/ خيابان ولي عصر(عج)، روبه روي مسجد بلال، كوچه مهدي، پلاك ۵۳/ تلفن: ۲۲۰۴۸۹۱۸
كنسرت خيريه پري ملكي
گروه موسيقي خنيا، به سرپرستي و خوانندگي پري ملكي، به مناسبت تولد حضرت فاطمه(س) و روز زن، كنسرتي ويژه بانوان در سالن مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي گروه موسيقي خنيا، مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد از اين گروه موسيقي به سرپرستي و خوانندگي پري ملكي دعوت كرده است تا در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۲۸ و ۲۹ تيرماه ۸۵ در ساعت ۷ بعداز ظهر، كنسرتي ويژه بانوان برگزار كند تا كليه عوايد حاصله از آن جهت امور خيريه اين مجتمع، ويژه معلولين جسمي حركتي اختصاص يابد.
مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد در شهرك قدس (غرب)، فاز ،۲ خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، مقابل خيابان ششم، پلاك۷۴ واقع است.
جلسات هفتگي شعرخواني
فارس: كانون ادبي فرهنگسراي مدرسه(انديشه) عصر سه شنبه هر هفته با حضور جمعي از شاعران به برگزاري جلسه شعرخواني مي پردازد.
اين جلسات ساعت ۳۰:۱۶ تا ۳۰:۱۸ در سالن اجتماعات اين فرهنگسرا برگزار مي شود و در آن علاوه بر شعرخواني، مجموعه شعرهاي تازه نيز نقد مي شود. نادر بختياري، شهرام مقدسي و كامران شرفشاهي از اعضاي كانون ادبي ۱۵۰نفره فرهنگسراي مدرسه هستند.
فرهنگسراي مدرسه در خيابان شريعتي نرسيده به سيدخندان واقع است.
هراس ديرين در نگارخانه لاله
مهر: نمايشگاه نقاشي سولماز توحيدلو با عنوان «هراس ديرين» در نگارخانه لاله برگزار شد.
روابط عمومي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اعلام كرد پنجمين نمايشگاه نقاشي توحيدلو با موضوعيت فيگوراتيو كه به سبك مدرن طراحي شده اند در نگارخانه لاله به نمايش گذاشته شد. اين نمايشگاه با ۳۲ تابلو نقاشي
تا ۲۴ تيرماه پذيراي علاقمندان است. نگارخانه لاله در ضلع شمالي پارك لاله واقع است.
سومين كنگره بين المللي شعر كوير
مهر:سومين كنگره سراسري شعر كوير به صورت بين المللي در شهرستان ابركوه يزد برگزار مي شود.
اين كنگره با هدف ويژگي هاي اخلاقي و تربيتي كويرنشينان و ايجاد اشتغال و گردشگري با حضور شاعران كشورهاي اسلامي عربي در فروردين ماه ۸۶ با موضوعات نماز، انتظار و تلاش برگزار خواهد شد.
ميزگرد تخصصي نقاشان نوگراي كردستان
در ادامه نشست هاي پژوهشي- تحليلي موسسه فرهنگي- هنري صبا، ميزگرد تخصصي بررسي آثار نقاشان نوگراي كردستان، همزمان با برگزاري اين نمايشگاه كه در امتداد سلسله نمايشگاه هاي هنر استان هاي كشور برپا شده است فردا سه شنبه
۲۰ تير ماه با حضور صاحبنظران، كارشناسان هنر و كليه علاقه مندان به بررسي و تحليل هنر نوگراي كردستان خواهد پرداخت.
اين نشست با دعوت از غياثيان- مدير كل ارشاد استان كردستان- و سهراب هادي، شهروز نظري، پولاد عبدالرحيمي و جمعي از هنرمندان نوگراي كردستان، ساعت ۳۰/۱۰ در سالن سينما تك تشكيل خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |