دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۰ - Jul 10, 2006
وزير امور خارجه:
تصميم گروه هشت ممكن است
به مذاكرات هسته اي لطمه بزند
005562.jpg
گروه سياسي- نهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق كه با ميزباني تهران و به  مدت دو روز برگزار شده بود، روز گذشته با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد. وزراي خارجه حاضر در اين اجلاس تأكيد داشتند كه دو محور اصلي در عراق بايد مدنظر قرار گيرد؛ نخست پايان خشونت در عراق و دوم رسيدن به تفاهم و آرامش با اتكا به راههاي عاري از خشونت. از ميهمانان ويژه اين مراسم مي توان به وزير خارجه مصر اشاره كرد كه در كنفرانس تأكيد داشت كشور مصر خواهان بهينه شدن اوضاع در عراق است و تاكنون كمك هاي كشاورزي نيز به اين كشور ارائه كرده است. حضور وزير خارجه مصر خبرنگاران را مجبور كرد كه از قائم مقام وزير خارجه درباره ارتقاي روابط ايران و مصر بپرسند كه مهدي مصطفوي در پاسخ گفت كه چنين صحبت هايي در تهران مطرح نشده است اما ايران اعلام آمادگي كرده كه حاضر به افزايش روابط با مصر است. اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق در حالي به كار خود پايان داد كه منوچهر متكي خود را براي يك كنفرانس خبري آماده مي كند. وزير خارجه ايران پس از ديدارها و رايزني ها در جريان اين اجلاس پشت تريبون قرار گرفت تا به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ دهد. فارغ از بحث اجلاس و بيانيه، مهم ترين موضوع مورد پرسش بسته پيشنهادي اروپا، پاسخ ايران و عجله غرب براي رسيدن به پاسخ ايران بود.
بيانيه پاياني نهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق
گروه سياسي- بخشي از متن بيانيه  پاياني اجلاس به شرح زير است: وزراي شركت كننده در اين اجلاس با يادآوري تمامي اجلاسهاي منطقه اي و بين المللي منعقده پيرامون عراق به ويژه هشت نشست وزراي خارجه، دو نشست وزراي كشور همسايگان عراق و نيز نشستهاي شرم الشيخ و بروكسل بر ضرورت كمك به دولت و ملت عراق براي برقراري ثبات و امنيت در اين كشور تاكيد كردند.
كشورهاي حاضر، با استقبال از تشكيل دولتي فراگير و مشاركت تمامي طيفهاي مردم عراق در كليه نهادهاي منتخب و ساختار سياسي جديد اين كشور حمايت كامل خود را از طرح آشتي ملي نوري المالكي نخست وزير عراق در راستاي تقويت وحدت ملي، تامين امنيت، پايان دادن به خشونتهاي جاري و پيوستن همه گروهها به روند سياسي اعلام كرده و از همه گروههاي عراقي خواستند در چارچوب طرح مذكور فعالانه مشاركت كنند.
شركت كنندگان ضمن ابراز نگراني عميق از تداوم و گسترش اقدامات خشونت آميز و فعاليتهاي تروريستي عليه افراد عادي، شخصيتهاي سياسي و مذهبي، اعضاي هياتهاي ديپلماتيك، اتباع خارجي شاغل در فعاليتهاي اقتصادي، بازسازي انساندوستانه عراق، مساجد و اماكن مذهبي از جمله تخريب حرمين عسگريين (ع) در سامرا و محكوم كردن شديد اين گونه اقدامات، وزراي خارجه بر حمايت كامل خود از دولت و ملت عراق در امر مقابله با فعاليتهاي تروريستي و جنايتكارانه تاكيد كردند.

متكي بدون وارد شدن به بحث بسته و پاسخ ايران، پيش از هر چيز تأكيد كرد كه هرگونه تصميم در اجلاس هشت و در حالي  كه ايران در آن مذاكرات حاضر نيست و نماينده اي هم ندارد، ناپخته و همه جانبه نيست و ممكن است به روند مثبت مذاكرات لطمه زند. متكي تأكيد كرد كه از مذاكرات آتي لاريجاني و سولانا پاسخ جدي بيرون نمي آيد چراكه اين گونه نيست كه شخص سولانا بتواند به همه ابهام هاي بسته پاسخ دهد و روند مذاكرات نياز به تصميم سازي دارد. متكي به خبرنگار ايرنا گفت كه نبايد گام هايي برداشت كه در فضاي مثبت ايجاد شده، خللي وارد كند. متكي بار ديگر تأكيد كرد ايران پاسخ مقدماتي ندارد و مهلت اعلام شده همان آخر مرداد است كه به عبارتي آخر ماه آگوست نيز هست. (۳۱ مرداد ماه برابر با ۲۲ آگوست است.)
منوچهر متكي در ادامه تصريح كرد ايران پيامي را براي آمريكا به وزير خارجه تركيه نداده است. وي در ادامه گفت بر اساس قطعنامه شوراي امنيت تا پايان سال ۲۰۰۶ بايد نيروهاي اشغالگر از عراق خارج شوند و امنيت و كنترل كشور به عراقي ها واگذار شود. در حالي  كه متكي تصريح كرده بود مذاكرات ايران در مورد بسته پيشنهادي نياز به رفع ابهام دارد، خبرنگاري وزير خارجه ايران را مورد پرسش قرار داد و گفت آيا اين گفته به معناي اين است كه آمريكا نيز لازم است وارد مذاكرات شود، متكي گفت ايران هيچ گفت وگوي مستقيمي با آمريكا در پرونده هسته اي خود ندارد. وي در ادامه گفت ايران پيام روشن خود را به كشورهايي كه بسته پيشنهادي را تهيه كردند، داده و گفته از مذاكرات بدون تبعيض و بدون پيش شرط استقبال مي كند. وزير خارجه ايران تأكيد كرد از راه حافظ منافع آمريكا در ايران كه سفارت سوئيس است هرچه لازم باشد را به آمريكايي ها انتقال مي دهد. وي تأكيد كرد پاسخ ايران به بسته پيشنهادي خود مستلزم مقدمات است و از اين رو ايران پاسخ مقدماتي به بسته ندارد. متكي تأكيد كرد ايران فعاليت هاي هسته اي صلح آميز را ادامه مي دهد و مشاركت روسيه نيز در طرح احداث و راه اندازي نيروگاه بوشهر جدي است.
اجلاس نهم وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق زمينه ديدارهاي ديگري نيز بود. پس از اجلاس، وزراي خارجه ايران، سوريه و عراق در نشستي سه جانبه شركت و تبادل نظر كردند. همچنين وزير خارجه سوريه و دبيركل اتحاديه عرب ديدارهاي با هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام دادند.
وليد المعلم، وزير خارجه سوريه نيز اعمال فشار برخي كشورها بر سوريه و ايران را عامل مهم همبستگي ميان دو كشور برشمرد.
و اما مذاكرات هسته اي ايران منتظر ديدار سه شنبه هفته جاري دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا است. علي لاريجاني روز گذشته در برن سوئيس با وزير خارجه سوئيس ديدار كرده و گفت كه سوئيس در مواضع بين المللي شريك مهم ايران است. وي درباره تصميم ايران و بسته پيشنهادي گفت كه ايران به زمان بيشتري نياز دارد. فردا در بروكسل مذاكرات لاريجاني و سولانا آغاز مي شود و ابهام هاي موجود در بسته پيشنهادي مورد رايزني و مذاكره دوطرفه قرار مي گيرد.

پاكسازي ميادين مين شتاب مي گيرد
ايسنا: پيرو تفويض اختيارات رئيس جمهوري اسلامي ايران در امر پاكسازي ميادين مين به وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اولين جلسه شوراي هماهنگي پاكسازي ميادين مين كشور به رياست وزير دفاع برگزار شد.
سردار سرتيپ مصطفي محمدنجار با بيان اين كه امروز معضل مين يك معضل ملي است و براي رفع آن نيز بايد بسيج ملي صورت گيرد تأكيد كرد: وزارت دفاع با اختيارات ويژه از سوي رياست محترم جمهوري در نظر دارد در قالب برنامه پنج ساله به صورت بسيجي و با همكاري كليه ارگان ها و نهادهاي مسئول در كشور اين معضل ملي را برطرف كند.

با حضور ۴ وزير انجام مي شود
تشكيل كميته ويژه بررسي گراني ها در مجلس
005559.jpg
گروه سياسي - به دنبال گراني هاي اخير، در مجلس شوراي اسلامي كميته ويژه بررسي گراني ها با حضور چهار عضو هيأت دولت تشكيل خواهد شد.
كميسيون اقتصادي مجلس روز سه شنبه اين هفته (فردا)، كميته ويژه بررسي گراني ها را با حضور چهار وزير كابينه و جمعي از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس تشكيل مي دهد.
وزراي اقتصاد و دارايي، بازرگاني، صنايع و معادن و تعاون و مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين جلسه حضور خواهند داشت تا به همراه نمايندگان حاضر در جلسه به طور ويژه موضوع گراني ها را مورد بررسي قرار دهند. تشكيل اين كميته درحالي صورت مي گيرد كه نمايندگان روز گذشته به درخواست دولت مبني بر دو فوريت اجازه انتشار اوراق مشاركت به مبلغ ۲۰ هزار ميليارد ريال توسط بانك مركزي پاسخ منفي دادند و تنها يك فوريت آن را به تصويب رساندند.
از سوي ديگر برخي از نمايندگان مجلس به دنبال پيگيري ۳۵۰ ميليارد تومان هزينه بدون سند شهرداري تهران هستند.
علي عسگري نماينده مردم مشهد ضمن اعلام اين خبر افزود: ما از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه بحث شوراها را دنبال مي كند خواسته ايم تا نتيجه بررسي خود در مورد مبلغ مذكور را گزارش دهد.
نايب رئيس كميسيون اصل نود تصريح كرد: ۳۰۰ ميليارد تومان از اين مبلغ به سال هاي ۸۲ و ۸۳ برمي گردد و اگر پاسخ روشني درباره آن دريافت نكنيم ناچار به تحقيق و تفحص در اين خصوص و همينطور چند كلان شهر ديگر هستيم.
البته شائبه استفاده از اموال عمومي در مقطع انتخابات رياست جمهوري هم وجود دارد.
بنزين در مجلس
كمال دانشيار، رئيس كميسيون انرژي مجلس از نظر مثبت نمايندگان براي برداشت از صندوق ذخيره ارزي به منظور واردات بنزين خبر داد.وي افزود: اگر دولت از صندوق ذخيره ارزي براي واردات بنزين برداشت نكند دونرخي شدن بنزين منتفي است و بنزين بايد سهميه بندي شود.
محسن رضايي در جلسه فراكسيون وفاق
محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام روز سه شنبه در جلسه فراكسيون وفاق و كارآمدي شركت خواهد كرد. وي به دعوت سران اين فراكسيون و به منظور تشريح جزئيات و ابعاد بيشتري از سياست هاي اصل ۴۴ در نشست عمومي فراكسيون وفاق حاضر خواهد شد.
اعتراض به تيم ملي
علي آبادي، رئيس سازمان تربيت بدني تنها عضو هيأت دولت بود كه روز گذشته در مجلس حاضر شد. درخواست برخي نمايندگان براي افزايش امكانات ورزشي حوزه هاي انتخابي شان و اعتراض به نتايج تيم ملي فوتبال ازجمله مواردي بود كه نمايندگان با علي آبادي درميان گذاشتند.
غيرمجاز
سعيد ابوطالب تأكيد كرد كه فعاليت شبكه هاي ماهواره اي ايراني كه در داخل كشور دفتر نداشته و فاقد مجوز هستند، غيرقانوني است. وي مشخصاً از شبكه هاي ماهواره اي هما، مهاجر و ايران موزيك به عنوان شبكه هايي كه مشمول اين سخن مي شوند نام برد.

باشگاه احزاب
انرژي هسته اي و مسائل اقتصادي
سالك عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز خسته شدن مردم از جريانات سياسي را عامل توجه به مسائل رفاهي و اقتصادي دانست و گفت: استكبار جهاني در حال حاضر در برابر مسأله انرژي هسته اي ما در حال تسليم شدن است و نمي تواند با اتكاء به مسائل نظامي در برابر ما بايستد لذا به تحريم اقتصادي گرايش پيدا كرده است. وي ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسي را راهكاري جهت مقابله با تهديدات اقتصادي خواند.
سياست بازي
حسن غفوري فرد عضو شوراي مركزي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي بازيهاي سياسي و سياست بازي احزاب را مانع توجه آنها به مسائل اقتصادي خواند و گفت: مساله اقتصاد و شعارهاي اقتصادي تأثير مهمي در تصميم گيريهاي سياسي مردم و رفتار آنها دارد.

وزير كشور:
مصلحت كشور در تجميع انتخابات است
005556.jpg
گروه سياسي- مصطفي پورمحمدي وزير كشور گفت: مصلحت اين است كه دو انتخابات خبرگان و شوراها در يك زمان برگزار شوند.
وي كه در مراسم ختم همسر محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شركت كرده بود گفت در مورد همزماني انتخابات منتظر نظر مجلس است.
همچنين پورمحمدي در اجلاس استانداران سراسر كشور،با اشاره به اين كه وزارت كشور پيشنهاد دهنده برگزاري همزمان انتخابات بوده است گفت: مراجع مختلف در اين زمينه با ما همكاري نكردند.
پورمحمدي گفت: دولت در حال اجراي تصميمات بسيار بزرگ است و بدون شك اجراي اين تصميمات در كنار هم، در سه دهه انقلاب اسلامي سابقه نداشته است.
وي سرعت در فعاليت هاي عمراني، اجراي عدالت، اشتغالزايي مطلوب، سالم سازي فضاي اقتصادي، اصلاح نظام سوخت، برخورداري از امنيت اجتماعي و اخلاقي مطلوب، تقويت جايگاه بين المللي و تثبيت جايگاه انرژي هسته اي را به عنوان تصميمات بزرگ دولت برشمرد.
وزير كشور اجراي همزمان برنامه هاي مهم و سنگين را با اهميت دانست و گفت: براي اجراي اين برنامه ها كه در سرنوشت كشور موثر است، بايد هماهنگي فوق العاده اي بين نهادها، وزارتخانه ها و سازمانها صورت گيرد.
پاسخگويي سخنگوي دولت
الهام سخنگوي دولت نيز كه در مراسم ختم همسر نايب رئيس مجلس حضور يافته بود در خصوص احتمال انتخاب داود دانش جعفري به عنوان سخنگوي اقتصادي دولت ترجيح داد سخني نگويد. وي در برابر اصرار خبرنگاران گفت: همه چيز قابل تأييد و يا تكذيب است.

يادداشت
هزينه كمتر - وحدت بيشتر
*دكتر عباسعلي كدخدايي
چندي پيش بحث تجميع و همزماني برخي از انتخابات عمومي با يكديگر در رسانه ها مطرح و مدتي به عنوان يكي از محورهاي بحث رسانه ها و مطبوعات قرار گرفت و موافقان و مخالفان آن نظرات خود را ابراز نمودند.
واقعيت آن است كه هر انتخابات عمومي حداقل بيش از ۴۰ ميليارد تومان براي كشور هزينه مالي دارد و اين درحالي است كه هزينه هاي پنهان ديگري نيز معمولا وجود دارد كه در وادي امر به چشم نمي آيد چراكه به عنوان وظايف اداري و جاري ادارات مربوط تلقي مي شود.
علاوه آن كه به دليل حساسيت خاص انتخابات، روند اقتصادي كشور نيز تحت الشعاع مسائل انتخاباتي قرار گرفته و از چندين ماه بعد از انتخابات نوعي ركود و كندي در حركت اقتصادي كشور مشاهده مي شود.
مضافاً اين كه تنش هاي سياسي ناشي از مجادلات گروه ها، جناح ها و احزاب خود عاملي است در جهت گسترش اختلافات سياسي و دور شدن از محور وحدت كه ركود فعاليت هاي عمومي كشور و سلب قدرت تصميم گيري از مسئولان اجرايي تا پس از پايان انتخابات را نيز به همراه دارد.
تاكنون چهار نوع انتخابات عمومي و سراسري در كشور برگزار شده كه شامل انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شوراي اسلامي، رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا مي شود و به جز مجلس خبرگان كه هر هشت سال يكبار تكرار مي گردد ساير انتخابات هر چهار سال يكبار برگزار مي شود.
آمار موجود نشان دهنده آن است كه هر سال كه ( به طور متوسط) يك انتخابات عمومي و سراسري در كشور برگزار مي شود و اين يعني هر سال مواجه شدن با يك هزينه هنگفت مالي، تحمل هزينه هاي ركود اقتصادي و تحميل هزينه هاي سياسي.
در ماه هاي اخير وزارت كشور تلاش قابل توجهي را آغاز نمود و سعي كرد تا با تقديم لايحه، تجميع انتخابات را جامه عمل بپوشاند و هر دو سال يكبار انتخابات عمومي را برگزار نمايد.اين پيشنهاد به دليل احتمال كاهش يا افزايش دوره هريك از مجالس خبرگان، شوراي اسلامي و يا رياست جمهوري مغاير با حقوق عمومي شهروندان و درنهايت مغاير با قانون اساسي ارزيابي شد ولذا با موفقيت همراه نبود. با اين حال چنانچه افزايش يا كاهش براي يك نوبت و در دوره هاي بعد و با اطلاع مردم در هنگام انتخابات انجام شود به نظر مي رسد فاقد اشكال باشد.
با اين حال به دليل نزديك بودن زمان انتخابات مجلس خبرگان و شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سال جاري همزماني اين دو انتخابات صرفاً براي اين دوره به نظر امكان پذير خواهد بود، به شرط آن كه صرفاً برگزاري انتخابات شوراها زودتر انجام پذيرد، ليكن شروع به كار آنها در همان موعد مقرر در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۶ باشد.
اين امر عليرغم تلاش قابل تقدير وزارت كشور و حمايت بسياري از نهادها ازجمله مجلس و شوراي نگهبان در آغاز با ترديدهايي مواجه شد كه به نظر مي رسد دلايل سياسي آن بر استدلال هاي حقوقي غلبه داشته باشد و جالب تر آن كه مخالفان همزماني، هزينه هاي سه گانه فوق را براي انتخابات يك امر عادي و كم اهميت جلوه مي دهند، درحالي كه همه دلسوزان نظام جمهوري اسلامي ايران با هر طرز فكر و هر سياق عملي به خوبي آگاه هستند كه كشور تحمل چنين هزينه هايي را ندارد.
اميدواريم با استقبال خوب مجلس از تصويب همزماني انتخابات در سال جاري و با عنايت به اين كه مغايرتي نيز با قانون اساسي ندارد هرچه سريع تر اين مصوبه مراحل نهايي خود را طي نموده و آزموني جديد در عرصه هاي انتخاباتي كشور را رقم زند.
سخنگوي شوراي نگهبان

آذربايجان شرقي؛
ميزبان پانزدهمين سفر استاني رئيس جمهوري
گروه سياسي- رئيس جمهوري اواخر اين هفته به آذربايجان شرقي سفر خواهد كرد. اين پانزدهمين سفر استاني هيأت دولت است.به گزارش خبرنگار ما، تشكيل نشست هيأت دولت و بازديد از شهرهاي مختلف آذربايجان شرقي از جمله برنامه هاي اين سفر است.
محمد معمارزاده، استاندار اين استان هم در نشست فوق العاده شوراي اداري آذربايجان شرقي اعلام كرد كه فهرست مسائل و مشكلات موجود از دو ماه پيش تهيه شده و در اين سفر مورد بررسي كارشناسي رئيس جمهوري و وزيران قرار خواهد گرفت.
ديدار با جمعي از كارگزاران نظام مالياتي كشور
محمود احمدي نژاد، با تاكيد بر لزوم تصحيح ديدگاه مردم با پرداخت ماليات، ملت ايران را خانواده اي بزرگ، با فرهنگ و برخوردار از روح همكاري داوطلبانه در ساختن و آباداني كشور معرفي كرد و افزود: بايد با اطلاع روش ها و ديدگاه ها طوري عمل كرد كه پرداخت ماليات به جاي امري اجباري به عنوان اقدامي براي تسريع در ساختن و آباداني كشور تلقي شود.
رئيس جمهوري در ديدار مؤديان نمونه مالياتي و جمعي از كارگزاران نظام مالياتي كشور، مردم را ولي نعمت همه مسئولان كشور معرفي كرد و با بيان اين كه رابطه دولت اسلامي با مردم رابطه بر اساس تعاون و نه تقابل است، افزود: در صورت عدم سخت گيري و اعتماد كامل به مردم، مطمئن هستيم خود مردم در پرداخت ماليات پيش قدم مي شوند و درآمدهاي مالياتي كشور به سرعت رشد خواهد كرد.
مسئولان فوتبال اشتباهات را
جبران كنند
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در پيامي ضمن تشكر و قدرداني از همه ايرانيان مقيم خارج و داخل كشور براي حمايت از تيم ملي فوتبال جمهوري اسلامي ايران در مسابقات جام جهاني آلمان، تصريح كرد: يقين دارم با اين همدلي و پيوند قلبي و مسئوليت شناسي، ايران و ايراني بر قله هاي رفيع عزت و عظمت خواهد نشست. متن كامل پيام رئيس جمهوري كه در پي ارائه گزارشي به ايشان از عملكرد تيم ملي فوتبال در جام جهاني و حضور و حمايت يكپارچه هموطنان از آن، صادر شد، به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
هموطنان عزيز،
ايرانيان مقيم خارج از كشور و ايرانيان عزيزي كه هزينه هاي سنگين و رنج سفر را به اميد پيروزي تيم ملي به جان خريدند و با حضور پرشور و نشاط خود، مهر و عاطفه و عشق به وطن و ميهن دوستي ايرانيان را به نمايش گذاشتند.
عزيزاني كه با شوق وافر، چشماني پراشك، دلهايي پراميد و با فريادهايي مهربان و پرطنين، يكدل و يك صدا تيم ملي خود را تشويق كردند و با دستهاي سرفراز پرچم كشور عزيزمان را به اهتزاز درآوردند و مهر عشق را بر صحيفه وطن حك كردند.
به عنوان خدمتگزار ملت بزرگ و شريف ايران اسلامي از اين حضور ارزشمند، سپاسگزاري كرده و از تجلي اين شعور ملي كه صلاي فرهنگ و هويت ماست، احساس شعف و خرسندي و افتخار مي كنم.
يقين دارم با اين همدلي و پيوند قلبي و زمان و مسئوليت شناسي، ايران و ايراني بر قله هاي رفيع عزت و عظمت خواهد نشست و تعالي و پيشرفت را در همه عرصه هاي علمي، فرهنگي و ورزشي، براي خود و ملت به ارمغان خواهد آورد.
اميدوارم مسئولان فوتبال كشور با جبران اشتباهات و اصلاح رفتار و روش، به اين عشق و احساس متعالي، پاسخ شايسته دهند و ورزشكاران عزيز نيز در فرصت هاي ديگر پاسخي در خور بزرگواري ملت ايران عرضه كنند. موفقيت و عزت همگان را از خداوند متعال خواستارم.
محمود احمدي نژاد

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |