دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۰ - Jul 10, 2006
محكم ترين ساختمان شهر در زلزله ۱۰ ريشتري هم فرو نمي ريزد
آغاز ساخت «اتاق بحران» در تهران
005610.jpg
گروه شهري - عمليات احداث ساختمان مركز فرماندهي و هدايت عمليات مقابله (اتاق بحران) استاندارد شهر تهران كه براي نخستين بار در كشور به مرحله اجرا در مي آيد با هدف فراهم ساختن امكان هماهنگي و فرماندهي متمركز سوانح ناشي از وقوع بلاياي طبيعي و حوادث غيرمترقبه توسط سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران آغاز شد.
دكتر مازيار حسيني رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: در حوزه مديريت بحران، برخورداري از مكاني مجهز و مستحكم كه شرايط و امكانات لازم جهت تشكيل ستاد و گردهمايي مديران ارشد، مديران و كارشناسان عملياتي سازمان هاي مسئول و مرتبط با موضوع را داشته باشد ضروري است، چرا كه كسب اطلاعات گسترده و مستند، تشريك مساعي و هماهنگي فراسازماني و فرماندهي و هدايت متمركز عمليات توسط سازمان ها و نيروهاي اجرايي از اصول مهم و اجتناب ناپذير در مديريت مخاطرات به شمار مي آيد.
وي افزود: اتاق بحران اين امكان را فراهم مي سازد كه سامانه مديريت حادثه به سرعت فعال شده و از بروز عمليات اشتباه، دوباره كاري، اختلال و تراكم نيروهاي حاضر در صحنه و هدر رفتن انرژي و توان عملياتي جلوگيري كند. ضمن آنكه مديران و فرماندهان تمامي سازمان ها و شركت هاي فعال در سامانه مديريت شهري در خواهند يافت كه فعاليت تخصصي سازمان متبوعشان بايد هماهنگ با ساير سازمان ها و نيروهاي عملياتي باشد و از يك فرماندهي و مديريت واحد پيروي شود.
دكتر حسيني ساختمان اتاق بحران را كاملاً منحصر به فرد توصيف كرد و گفت: براساس مأموريت پيش بيني شده براي اين مركز، ساختمان آن براي زلزله هايي با احتمال وقوع ۲ درصد در طول ۵۰ سال (دوره بازگشت ۴۷۵۰ سال) كاملاً، عملياتي و بدون آسيب باقي مانده و تجهيزات و تأسيسات آن نيز امكان حضور مستمر نيروها را حداقل براي يك هفته بدون نياز به بيرون از نظر انرژي، آب، ... فراهم مي كند و با رعايت استانداردهاي بالا سعي مي شود تا در زلزله هايي با بيشينه بزرگاي محتمل در منطقه دچار نقصان نشده و سرويس دهي بي وقفه داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر كلان شهر تهران از مكاني مناسب با مشخصات، امكانات و تجهيزات اتاق بحران مطابق استانداردهاي بين المللي برخوردار نيست، به خبرنگار همشهري گفت: براي رفع اين كاستي، سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، احداث اتاق بحران با ويژگي هاي ياد شده را در دستور كار قرار داده و با طي مراحل قانوني و مراحل فني از جمله اختصاص بودجه، مطالعات ژئوتكنيكي و آزمايش مكانيك خاك و تهيه نقشه هاي سازه و معماري، عمليات ساخت اتاق بحران شهر تهران را آغاز كرده و با توجه به نمودار پيشرفت پروژه پيش بيني مي شود ظرف چهار تا پنج ماه آينده عمليات اجراي سازه و اسكلت ساختمان پايان يابد.
وي افزود: مركز فرماندهي و هدايت عمليات مقابله (اتاق بحران) شهر تهران با ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع زيربنا در سه طبقه شامل زيرزمين، همكف و طبقه اول احداث مي شود و در آن بخش هايي چون اتاق فرماندهي حادثه، اتاق كارشناسان عملياتي، فضاي استقرار سامانه هاي الكترونيكي، مخابراتي، ماهواره اي و رايانه اي و فضاي مناسب جهت استراحت، انبار لوازم و تجهيزات و ساير خدمات مورد نياز پيش بيني شده است و در برابر زلزله با قدرت ۱۰ ريشتر نيز مقاوم است.
دكتر حسيني با يادآوري اينكه سطح عملكرد مورد انتظار از اين سازه ، بالاتر از سازه هاي معمولي است گفت: طبيعي است اين ساختمان بايد از قابليت سرويس دهي بي وقفه پس از زلزله هاي شديد بدون وارد آمدن آسيب هاي عمده سازه  اي و غيرسازه اي از جمله اختلال در عملكرد تجهيزات الكترونيكي، مخابراتي، رايانه اي و ...برخوردار باشد و از اين رو ملاحظات سازه اي خاص و ويژه اي، حتي فراتر از آئين نامه طراحي ساختمان ها و برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) در آن پيش بيني شده است و در واقع اين ساختمان مستحكم ترين ساختمان شهر تهران در برابر زلزله به شمار خواهد آمد.

ستون نامه ها
واقعيت گردشگري
و اشتغال
ناصر كرمي
انبساط خاطر خوانندگان با مرور گفته هاي مديران خوش سخن، از جمله خدمات اين ستون تاكنون بوده است. بر همين منوال، مفرح است اگر بشنويم كه يك مدير بلندپايه شنبه گذشته اعلام كرده است كه «ورود هر گردشگر حداقل ۱۰ تا ۱۸ شغل ايجاد مي كند، اين در حالي است كه براي توليد هر شغل بين ۱۲ تا ۲۵ هزار دلار سرمايه گذاري نياز است.» (عيناً به نقل از خبرگزاري ميراث فرهنگي). وي اين سخنان را نه في البداهه و در يك جمع محدود و غيرمتخصص، بلكه در «سمينار تخصصي مهندسي فروش در توسعه گردشگري» با حضور سفرا و كاردارهاي خارجي مقيم تهران و نمايندگان انجمن هاي دوستي ايران و فرانسه و ايران و مالزي بر زبان آورده است. تلاش اين مدير براي جلب توجه ديپلمات هاي كشورهاي ديگر به برنامه هاي توسعه ايرانگردي ستودني است، اما اي كاش اين تلاش با قدري دقت علمي هم همراه مي شد. چند سال پيش يكي از مديران سازمان ايرانگردي سابق يك بار با تلفن همراه من تماس گرفت و عجولانه و مضطرب گفت: فلاني، من الآن وسط يك جلسه حساس بايد صحبت كنم، اما فراموش كرده ام كه ورود هر ۱۰ توريست يك شغل ايجاد مي كند يا ورود هر يك توريست ۱۰ شغل! ظاهراً فراموش كردن اين نكته روال معمول مديران گردشگري در طول تاريخ است. البته مدير پيش گفته پا را فراتر نهاده و با قاطعيت از «ايجاد ۱۰ تا ۱۸ شغل به ازاي ورود هر يك نفر گردشگر» سخن مي گويد. ايشان توضيح نداده اند كه اگر اين گونه باشد، چرا تعداد شاغلان توريسم در كشور فرانسه كه سالانه پذيراي هفتاد ميليون جهانگرد است، به جاي يك ميليارد نفر (بر مبناي متوسط ۱۴ نفر به ازاي هر جهانگرد) حداكثر هفت ميليون نفر است و يا اين كه احتمالاً اگر كل جمعيت هشت ميليون نفري كشور مجارستان سه شيفت و ۲۴ ساعته در خدمت ۱۰ ميليون جهانگرد ورودي اين كشور باشند، باز هم از عهده پذيرايي آنها برنمي آيند. بر مبناي گفته ايشان هزينه ايجاد هر فرصت شغلي به طور متوسط ۲۰ ميليون تومان است، بر اين اساس ورود هر گردشگر فقط از جهت توسعه فرصت هاي شغلي سيصد ميليون تومان براي كشور سود دارد! پس، در حالي  كه هزينه سفر يك شهروند اروپايي به ايران و اقامت ۱۰ روزه او در كشور حداكثر پنج ميليون تومان است، مي ارزد كه دولت در يك برنامه اشتغالزايي كل شهروندان اروپايي را مجاني به كشور دعوت كند چون با كسر اين پنج ميليون از آن سيصد ميليون به ازاي هر مسافر دويست و نود و پنج ميليون تومان در كيسه دولت باقي مي ماند!
در گزارش خبرگزاري مذكور اشاره اي به واكنش سفرا و كارداران به گفته هاي مدير فوق الذكر نشده است،  اما احتمالاً هر آنچه را كه در آن سمينار گفته شده، بر همين نمط قابل تأمل يافته اند.

تدوين طرح جامع تبليغات محيطي در ماه هاي آينده
تبليغات نامناسب از چهره تهران پاك مي شود
گروه شهري- تابلوهاي تبليغاتي كه از جذابيت هاي بصري و شرايط مناسب متناسب با اصول طرح جامع تبليغات محيطي برخوردار نباشند از سطح شهر تهران جمع آوري مي شوند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، حجت ا... ملاصالحي مديرعامل سازمان زيباسازي گفت: طرح جامع تبليغات محيطي در ماه هاي آتي تدوين مي شود و بر اساس آن تابلوهاي نامناسب چه به لحاظ ترافيكي و چه از نظر شكل، از سطح شهر حذف مي شوند.او از ايجاد فضاي مناسب تر براي تبليغات محيطي در ماه هاي آينده خبر داد و افزود: چنانچه اين فضا فراهم نشود جذابيت هاي بصري شهر از بين رفته و به زيبايي شهر بيش از اين آسيب مي رسد.به گفته ملاصالحي، توليدات داخلي براي رقابت در بازار نياز به تبليغات زيبا دارند و اين ابزار در رونق بخشي اقتصاد كشور بسيار موثر است.وي همچنين به مصوبه هاي اخير شوراي شهر تهران در اين رابطه اشاره كرد و گفت: طبق اين مصوبه عوارض تابلوهاي كاربري اصناف به حساب شهرداري هاي مناطق و هزينه تبليغات تابلوهاي تجاري مصوب بر سر در مغازه ها به حساب سازمان زيباسازي واريز مي شود.مديرعامل سازمان زيباسازي افزود: در صورت تصويب نهايي طرح ديگر كه در شوراي شهر، يك فوريت آن تاييد شد، به سازمان زيباسازي اجازه داده مي شود تا بعد از برگزاري دوبار مزايده، فضاي تبليغاتي مورد نظر را با پايين ترين قيمت مزايده به موسسه هاي توليد كننده كالا يا خدمات واگذار كنند.
نورپردازي خيابان ها و بناها
از سوي ديگر ملاصالحي خبر داد كه خيابان ها و بناهاي تاريخي پايتخت بر اساس طرح جامع نورپردازي تهران، نورپردازي مي شوند. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران- گفت: روند نورپردازي خيابان ها و معابر پايتخت بايد به شكل تخصصي و بر اساس طرح هاي متناسب با فضاهاي فرهنگي منطقه مورد نظر دنبال شود.اين مقام مسئول در شهرداري تهران تاكيد كرد: نورپردازي سنتي در بسياري موارد جذابيت هاي بصري برخي بناهاي تاريخي را كمرنگ و ناهمگون جلوه مي دهد.

نگاه
005607.jpg
ابوالفضل محترمي

طي هفته گذشته در قالب طرح جهادي ۱۳۷ اجرا شد
بزرگترين عمليات ضربتي ترافيك
در كوچك ترين منطقه تهران
گروه شهري- بزرگترين عمليات ضربتي ترافيك در قالب طرح جهادي ۱۳۷ شهرداري تهران هفته گذشته در كوچك ترين منطقه تهران به اجرا در آمد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك، سيد جعفر هاشمي تشكري- معاون حمل و نقل و ترافيك - با اعلام اين مطلب اظهار كرد: منطقه ۱۷ با ۷۹۴ هكتار وسعت و تنها يك درصد از كل مساحت پايتخت ،كوچكترين منطقه شهري است، در حالي كه تراكم جمعيت آن چهار برابر متوسط تهران است.
سيد جعفر تشكري خاطرنشان كرد: كل معابر اين منطقه ۲۶ درصد وسعت آن يعني ۲۰۵ هكتار است و طول معابر منطقه نيز ۲۳۰ كيلومتر است كه تنها دو درصد آن شرياني درجه يك است.
معاون شهردار تهران طول خط كشي محوري در اين منطقه در جريان «طرح جهادي ۱۳۷» را ۹۰ كيلومتر به همراه خط كشي ۵۰۰ بلوك عابر پياده بيان كرد و گفت: با نصب ۶ چراغ راهنمايي چشمك زن جديد، تعداد چراغ هاي راهنمايي منطقه به ۵۸ فانوس افزايش يافت.
مهندس تشكري هاشمي نصب نخستين نمايشگر معكوس چراغ راهنماي (LCD) در منطقه ۱۷ را اقدامي در جهت محترم شمردن وقت مردم جنوب شهر دانست و خاطرنشان كرد: نصب ۴۰۰ سرعت گير پلاستيكي در ۱۰ محل و جانمايي ۳۱ بشكه ايمني در معابر منطقه، از ديگر اقدامات به عمل آمده در جهت تامين ايمني شهروندان اين منطقه است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان مجموعه هزينه هاي عمليات ضربتي ترافيك در منطقه ۱۷ از سوي اين معاونت در يك هفته را بيش از ۱/۱ ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: علاوه بر اين شهرداري منطقه ۱۷ نيز مبالغ قابل توجهي به اين منظور هزينه كرده است.

احداث راه ارتباطي پايانه بيهقي به تونل رسالت
گروه شهري- مسير ارتباطي پايانه بيهقي به قسمت شرقي تونل رسالت حداكثر تا پايان تابستان امسال گشايش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مسعود نصر، مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر، گفت: تمامي راه هاي اصلي ارتباطي به تونل رسالت همزمان با گشايش رسمي تونل، بازگشايي مي شود.
وي افزود: تمامي راه هاي ارتباطي به بزرگراه آفريقا و بزرگراه مدرس و خروجي هاي شرقي - غربي بزرگراه رسالت با گشايش تونل رسالت بازگشايي مي شوند.وي با اشاره به اصلاح هندسي محدوده ميدان آرژانتين تقاطع بزرگراه رسالت افزود: مسير ارتباطي زير گذر تونل رسالت به پايانه حقاني نيز كه در حال حاضر مراحل پاياني كار را پشت سر مي گذارد تا ۲ ماه آينده آماده بهره برداري خواهد شد.

مجري طرح قطارهاي شهري كشور انتخاب شد
توسعه ۴۰۰ كيلومتري شبكه قطارهاي شهري
ايسنا : شبكه قطار شهري طي پنج سال آينده بايد ۴۰۰ كيلومتر توسعه پيدا كند و زمينه بومي سازي فناوري ساخت تجهيزات قطار شهري فراهم شود.
بر اساس تصميم ابلاغ شده نمايندگان ويژه رئيس جمهوري، به منظور اجراي تبصره ۳ قانون بودجه سال ۸۵ كل كشور با هدف تسريع در اجراي طرح هاي قطار شهري، ايجاد وحدت رويه، كاهش هزينه هاي اجرا و بومي كردن صنعت ساخت تجهيزات و واگن هاي قطار شهري، شركت توسعه حمل و نقل ريلي، پس از انجام تغييرات و اصلاحات لازم به عنوان مجري طرح قطار شهري كشور انتخاب شد.
مجري طرح ياد شده مكلف است با اجراي مفاد تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور ظرف پنج سال آينده بيش از ۴۰۰ كيلومتر قطار شهري در شهرهاي بزرگ كشور احداث كند.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز مكلف است اعتبار لازم براي اجراي اين تكليف را به مرور در بودجه هاي سنواتي منظور كند و پس از مبادله موافقتنامه در اختيار مجري طرح قرار دهد.همچنين به منظور صرفه جويي اساسي در منابع عمومي بودجه كشور و رعايت حال مصرف كنندگان براي توزيع سوخت ارزان قيمت خودروها وزارت نفت تمام خودروهاي سواري بنزيني كشور را ظرف مدت پنج سال دوگانه سوز مي كند، به گونه اي كه تمام خودروهاي سواري  كشور امكان استفاده از گاز طبيعي فشرده را هم داشته باشند.

پرسه در شهر
مخزن گازسوز رسيد
همين چند روز پيش بود كه راننده تاكسي خط ما داشت گلايه مي كرد كه چرا سمندش را نمي دهند. مي گفت پولش را گرفته اند اما از تحويل تاكسي خبري نيست. بد نيست بدانيد كه دليل توقف تحويل سمندهاي تاكسي، نبود كيت و مخازن گازسوز كردن خودروها بوده است. و حالا كه مخزن ها رسيده است اين تاكسي ها بزودي تحويل مي شوند .ثبت نام تاكسي پرايد هم همزمان با تحويل سمندها آغاز مي شود.
گرماي زباله سوز
گرماي هوا به زباله ها هم رحم نكرد و باعث آتش سوزي در محل دفن زباله كهريزك شد. به گفته مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري اين آتش سوزي حدود ۱۰۰ ميليون تومان خسارت به تجهيزات پيمانكاران وارد كرد.
خورشيد خوب و خورشيد بد
اگر اين روزها از پرتوي خورشيد و فوايد آن تعريف كنيم صداي همه بلند مي شود كه: گرما طاقت مان را بريده. اما گرما همه آن چيزي نيست كه خورشيد به ما مي رساند. اخيراً سازمان بهينه سازي مصرف سوخت اعلام كرده است تهران به دليل تابش فراوان خورشيد پتانسيل خوبي براي استفاده از سيستم هاي خورشيدي در جهت بهينه سازي مصرف سوخت دارد. كاهش آلودگي هوا و كم شدن مصرف گاز از مزاياي استفاده از انرژي خورشيدي است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |