شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۳ - Aug 19, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
همانا بهترين صدقه ها آن است كه به خويشاوندي كه دشمن توست چيزي بدهي.
(مسند احمد، باقي مسند الانصار، ح 22430)
امروز با حافظ
پنهان خوريد باده كه تعزير مي كنند
داني كه چنگ و عود چه تقرير مي كنند
عيب جوان و سرزنش پير مي كنند
ناموس عشق و رونق عشاق مي برند
آب و هوا
012207.jpg

عكس روز
012216.jpg
عكس: رويترز / كرك پالينگي
ديروز در شصت و يكمين سالگرد استقلال كشور اندونزي، شهرداري جاكارتا مسابقه بسيار جالبي را برگزار كرد. در انتهاي تيرهاي چوبي، جوايز مختلفي از جمله دوچرخه و ضبط صوت نصب شده بود. شهرونداني كه مي توانستند از اين چوبها بالا بروند و جوايز را پايين بياورند، آن جايزه به خود آنها تعلق مي گرفت با اين توضيح كه تيرهاي چوبي با روغن، چرب و ليز شده بود و اغلب شركت كنندگان در حين صعود، سقوط مي كردند.

در شهر چه خبر
چادر مسافرتي
گراني هزينه اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها به علاوه لذت برخورد نزديك با طبيعت مساوي است باخريد چادرهاي مسافرتي. اگر اين روزها در بوستان ها و جنگل هاي شمال كشور به گشت و گذار بپردازيم، بسياري از مسافرها را مشاهده مي كنيم كه با حل معادله بالا به همين نتيجه رسيده اند. از بازار فروش چادرهاي مسافرتي بازار تهران و ميدان سپاه نيز خبر مي رسد تقاضا براي اين كالا به نحو چشمگيري افزايش داشته است. چادرهاي شمعي، برزنتي، واترپروف در اشكال اسكلتي، عصايي، مغزي و خيمه اي و مدل هاي 2 نفره تا 24 نفره در اين بازار تمامي سليقه ها و كاربري ها را پوشش مي دهد. كيسه خواب معمولي با قيمتي بين 15 تا 30 هزار تومان، چادرهاي برزنتي 6 نفره از 30 تا 50 هزار تومان و چادرهاي شمعي از 30 تا 130 هزار تومان يافت مي شود.

پلاك درخت ها
برخي درخت هاي سطح شهر، بهاي سنگيني براي شناسنامه دار شدن پرداخته اند. اين درخت ها براي شناسايي و ثبت خود پلاك هايي را بر تن دارند كه به رهگذران و همسايه ها هشدارمي دهد چنانچه به دست آنها كوتاه و يا قطع شوند، فرد خاطي مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرد. اما اين پلاك ها به وسيله دو ميخ به نسبت بزرگ بر پيكره درخت هاي شهر نشسته كه در كل منظره جالبي به نظر نمي رسد. هر چند حفاظت از درختان شهر اقدامي بسيار مفيد خواهد بود، شكل حفاظت و گسترش فرهنگ همزيستي مسالمت آميز با درخت ها نيز از اهميت خاصي برخوردار است. به طور حتم كودكاني كه شاهد اين نوع پلا ك ها باشند مانعي براي كنده كاري روي درخت ها حس نمي كنند.

كولر تاكسي
همزمان با اقدام اخير سازمان تاكسيراني در مورد گوشزد كردن الزام در نصب و استفاده از تاكسيمتر برخي شهروندان با مطالبه كرايه بيشتر از سوي راننده ها مواجه مي  شوند. اما اين اقدام به دليل نصب تاكسيمترها نيست بلكه برخي خودروها و تاكسي هايي كه صاحب كولر هستند كرايه تاكسي كولردار را طلب مي كنند. گويا اين شكل افزايش كرايه آخرين ابتكار مسافربرهايي است كه به نرخ هاي مصوب رضايت نمي دهند. چنانچه بازرس هاي ويژه اي براي نظارت بر اجراي نرخ مصوب تاكسي ها فعال شوند شايد آمار اين گونه تخلف ها اندكي كاهش يابد.

بازگشت كوچه مروي
اهالي محله هاي ناصرخسرو و پامنار اين روزها در مورد اجراي طرح بازسازي كوچه مروي به عنوان يكي از يادگارهاي تهران قديم با هم صحبت مي كنند. براي ترميم و بازسازي اين خيابان تمامي زوايا با استفاده از اسناد و مدارك تاريخي به شكل قديم خود باز مي گردد. زمزمه ها مبني بر اين است كه هزينه 850 ميليون توماني اين پروژه ممكن است به يك ميليارد تومان هم برسد. در هر صورت دست كم علاوه بر گردشگران خارجي و داخلي تهراني هاي قديم هم از اين چشم انداز جديد استقبال شاياني خواهند داشت؛ بالاخص كساني كه دوران كودكي را در اين محل سپري كرده اند.

خيز بلند قيمت گوشت
به نظر مي رسد قيمت گوشت در سال جاري خيلي زودتر از آغاز ماه مبارك رمضان افزايش يافته است. هر سال صعود قيمت گوشت 20 تا 30 روز پيش از اين ماه آغاز مي شد اما اين روند در سال جاري بسيار زودتر آغاز شده است. كاظم مهدي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي مي گويد: تعرفه  50 درصدي گوشت موجبات گراني اين فرآورده  را فراهم آورد و با آغاز روند صعودي قيمت گوشت پيشنهاد كاهش اين تعرفه به كميسيون ماده يك ارائه شده كه احتمال موافقت با اين كاهش از سوي كميسيون يادشده زياد است.

بازار
قيمت مواد غذايي
012240.jpg
قيمت انواع مواد غذايي و كالاهاي اساسي طي روزهاي اخير افت و خيزهايي را هر چند اندك تجربه كرد. براي نمونه تخم مرغ، حبوب، ميوه هاي تازه و گوشت مرغ با افزايش قيمت و قندوشكر با كاهش قيمت روبه رو شد.
در گروه لبنيات نيز قيمت ماست غيرپاستوريزه اندكي كاهش يافت و در مقابل پنيرغيرپاستوريزه گران تر عرضه مي شد. قيمت كره پاستوريزه، شير استرليزه و پنير پاستوريزه نيز ثابت بود. خبرهاي جديد حوزه خواربار نيز بر روي عرضه ارزان قيمت و بدون واسطه گوشت قرمز در فروشگاه هاي شهروند متمركز شده بود زيرا اين شيوه كه براي كنترل قيمت گوشت در ماه مبارك رمضان ابداع شده موافقان و مخالفان خاصي پيدا كرده است.

آلودگي هواي تهران
012210.jpg

تلويزيون
012246.jpg

سينما
به نام پدر
كارگردان: ابراهيم حاتمي كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، گل شيفته فراهاني، مهتاب نصيرپور، كامبيز ديرباز
سينماهاي نمايش دهنده: قدس، فرهنگ، ايران، فلسطين، بهمن، پايتخت، مركزي، گلريز، بلوار، حافظ، شاهد، جمهوري، كارون، جي، دهكده
خلاصه داستان: اين فيلم به ارتباط ميان يك دختر و پدر مي پردازد و از موضوعي اجتماعي با پس زمينه جنگ برخوردار است.

در حاشيه خبرها
ماجراي عابر بانك ها در يك شب تعطيل
امير بهادري نژاد- فلسفه وجودي نصب دستگاههاي عابر بانك در وهله نخست دسترسي به وجوه نقد در زمان تعطيلي بانك ها، صرفه جويي در وقت مشتريان و كاهش مراجعات به شعب است. اما ظاهراً بايد تعريف متفاوتي از كاركرد اين دستگاهها در ايران ارائه داد. كافي است سرگذشت يكي از مراجعه كنندگان به اين دستگاه ها را ( كه اتفاقاً نياز ضروري و اورژانسي به پول داشت) در پنجشنبه گذشته مرور كنيم. قضاوت با خود شما:
ساعت 19:50 پنجشنبه 26 مرداد 85، دستگاه خودپرداز بانك تجارت شعبه ميدان فرهنگ- دستگاه موقتاً از انجام عمليات بانكي معذور است .
ساعت 19:55، دستگاه خودپرداز بانك سپه شعبه ميدان فرهنگ- به دليل كمبود موجودي امكان پرداخت وجود ندارد .
سه دقيقه بعد، دستگاه خودپرداز بانك ملت شعبه ميدان فرهنگ- به دليل برقرار نشدن ارتباط با مركز امكان پرداخت نيست .
ساعت 20:05 ، دستگاه خودپرداز بانك صادرات شعبه ميدان اسدآبادي-
با پوزش انجام عمليات بانكي مقدور نيست .
۱۰ دقيقه بعد، دستگاه خودپرداز بانك ملي شعبه ميدان كلانتري- دستگاه خودپرداز با وجود اينكه روي مانيتور آن جمله كارت خود را وارد كنيد به چشم مي خورد حتي كارت مشتريان را هم نمي پذيرد. ظاهراً دستگاه قفل شده است.
ساعت 20:30 ، دستگاه خودپرداز بانك صادرات شعبه يوسف آباد- متأسفانه در حال حاضر عمليات بانكي امكان پذير نيست .
۵ دقيقه بعد: يك كوچه بالاتر، دستگاه خودپرداز بانك ملي ايران: موجودي كافي نيست، آيا درخواست ديگري داريد؟
ساعت 20:45، دستگاه خودپرداز بانك ملت ميدان سلماس- متأسفانه
هم اكنون امكان انجام عمليات بانكي نيست .
چند دقيقه بعد 50 متر پايين تر: خودپرداز بانك تجارت شعبه ميدان سلماس-دستگاه عابر بانك كارت را قبول مي كند و جمله لطفاً منتظر بمانيد روي صفحه مي ماند. اين جمله در حدود 5 دقيقه روي صفحه مي ماند و در واقع دستگاه قفل مي شود. در نهايت جمله عمليات بانكي موفقيت آميز نبود روي صفحه مي آيد و كارت را پس مي دهد. خوشحاليم كه حداقل كارت را نخورد.
ساعت 21:15، دستگاه خودپرداز بانك سپه كارگر شمالي تقريباً رو به روي كوي دانشگاه- 4 نفر در صف هستند و با دستگاه كلنجار مي روند. در صف ايستادن ريسك بزرگي است چون اگر دستگاه پول هم داشته باشد احتمالاً با دريافت هاي اين مشتريان عصباني خالي خواهد شد. پس حركت به سوي دستگاهي ديگر.
ساعت 21:20، چند متر بالاتر دستگاه خودپرداز يكي از بانك ها- دستگاه كارت را مي گيرد و مبلغ درخواستي را سؤال مي كند. هنگامي كه صداي دستگاه پول شمار خودپرداز مي آيد، مشتري احساس فرماندهان فاتح را پيدا مي كند.
اما چه سود كه پس از حدود يك ساعت و نيم تلاش ديگر اين پول چندان به درد وي نمي خورد!

سكه، طلا و ارز
012243.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ناآشنا
به هيچ كس آدرس صحيح نمي داد، بعد از مرگش هم هيچ كس نشاني از قبرش نداشت.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
دوي استقامت عقب رو
برن: فردا 10 دونده از آلمان و سوئيس براي اولين بار در يك مسابقه دوي استقامت عقب رو شركت خواهند كرد. اين 10 دونده قرار است به صورت عقب رو مسير
11 كيلومتري مسابقه را طي كنند. البته مسير مسابقه كوهستاني است.
شناسايي گوسفندان زشت
سيدني: دانشمندان استراليايي از دامپروران اين كشور خواسته اند در صورت مواجهه با گوسفندان زشت بلافاصله آنها را خبر كنند. به گفته دانشمندان پشم گوسفندان زشت نامرغوب است به همين دليل دامپروران آنها را به كشتارگاه اعزام مي كنند. به همين دليل از آنها خواسته شده كه به جاي اعزام گوسفندان به كشتارگاه آنان را تحويل دانشمندان بدهند. دانشمندان مي گويند با انجام آزمايش هاي ژنتيك شايد بتوان ژن اين نوع گوسفندان را نيز اصلاح كرد تا اينكه پشم آنها نيز مرغوب شود.
آزادي در گرو عذرخواهي
اينديانا: يك راننده 31 ساله در آمريكا مادامي كه نامه عذرخواهي ننويسد در پشت ميله هاي زندان باقي خواهد ماند. اين مرد چند روز قبل به دليل رانندگي با سرعت غيرمجاز در خيابان جريمه شد اما اين جريمه را نپذيرفت و به دادگاه شكايت كرد. به هر حال قاضي اين پرونده پس از بررسي اعتراض اين راننده به نفع پليس حكم داد. اما اين مرد بلافاصله پس از شنيدن حكم دادگاه از خود بي خود شد و شروع به داد و فرياد كردن و دشنام دادن در صحن دادگاه كرد. به همين دليل قاضي دستور داد تا ماموران وي را به زندان انتقال بدهند. شرط آزادي اين مرد از سوي قاضي نوشتن نامه عذرخواهي اعلام شده است.
ترجمه دردسرساز
كارديف: در كشور ولز تمام تابلوهاي راهنمايي و رانندگي نصب شده در خيابانها بايد به دو زبان انگليسي و ولزي باشد. هفته گذشته يك تور دوچرخه سواري بين المللي در اين كشور برگزار شده كه خطا در ترجمه يكي از اين تابلوها باعث ايجاد جنجال و هياهو شد. داستان از اين قرار بود كه در كنار مسير حركت دوچرخه سواران تابلويي نصب شده بود. روي اين تابلو نوشته شده بود: دوچرخه سواران از دوچرخه خود پياده شوند. با توجه به قانون دو زبانه بودن تابلوهاي راهنمايي در ولز مسئولان برگزار كننده اين مسابقه متن تابلو را با استفاده از نرم افزار ترجمه آنلاين به زبان ولزي ترجمه كردند كه همين موضوع منجر به بروز يك اشتباه بزرگ شد. در واقع ترجمه تابلو اين جمله شده بود: دوچرخه سواران مشكل كليه و مثانه دارند. به همين دليل دوچرخه سواراني كه با زبان ولزي آشنايي داشتند با ديدن اين تابلو شوكه شدند.
دندانهايي از جنس طلا
012213.jpg
نيويورك: عكسي كه مشاهده مي كنيد مربوط به يك گربه ايراني است. اين گربه يك ساله علاوه بر رنگ مشكي منحصر به فردش يك ويژگي برجسته ديگر هم دارد. اگر دقت كنيد متوجه مي شويد كه دندانهاي نيش اين گربه مانند سگ ها از دهانش بيرون زده است. با توجه به اين موضوع، صاحب گربه كه اتفاقا يك دندانپزشك برجسته است بيم آنرا داشت كه دندانهاي او بشكند. به همين دليل با بيهوش كردن گربه دو دندان نيش حيوان را روكش طلا كرد تا مقاوم تر شود.
متقاضي چوپاني
مادريد: چندي پيش در جريان يك برنامه تلويزيوني در اسپانيا دو كشاورز مدعي شدند كه اين كشور با كمبود 2 هزار چوپان مواجه است و حتي اتحاديه كشاورزان اسپانيا حاضر است به هر يك از چوپان هاي تازه استخدام شده ماهانه 730 يورو دستمزد به علاوه يك دستگاه خودرو و يك باب منزل مسكوني اهدا كند. در پي پخش اين برنامه تلويزيوني دهها هزار نفر از طريق پست الكترونيكي، فكس و تلفن آمادگي خود را براي كار به عنوان چوپان اعلام كردند. جالب اينكه اتحاديه كشاورزان اسپانيا از انگليس، مراكش و حتي آمريكاي لاتين هم متقاضي كار داشته است. به هر حال اتحاديه مورد نظر با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد كه اطلاعات كشاورزان حاضر در آن برنامه غلط بوده و اسپانيا به تعداد اندكي چوپان نياز دارد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |