شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۳ - Aug 19, 2006
بازسازي مناطق ويران شده لبنان از سوي حزب الله آغاز شد
حزب الله؛ پيروز مقاومت، فاتح صلح
حزب الله به ساكنان هر خانه ويران شده يك سال اجاره بها به ارزش ۱۰ هزار دلار و تمامي وسايل زندگي اهدا مي كند
012174.jpg
012177.jpg
گروه بين الملل - اگر تا هفته گذشته از حزب الله لبنان به عنوان قهرمان جنگ نام مي بردند و محافل رسانه اي و سياسي از اين گروه مقاومت به عنوان سدي شكست ناپذير در مقابل تجاوز ارتش اسرائيل سخن مي گفتند، از پايان جنگ و تصويب آتش بس، رفتار حزب الله و سازماندهي آن به گونه اي بوده كه اينك از او به عنوان پيروز صلح و بازسازي نام مي برند.
حسن نصرالله، رهبر مقاومت حزب الله در هنگام جنگ وعده داده بود كه ويراني ها را بازسازي خواهد كرد. وي وعده داده بود كه خانه هاي ويران را بهتر از گذشته بازسازي خواهد كرد و اينك او به وعده اش عمل مي كند.
رسانه هاي اروپايي با حيرت از شروع برق آسا و سازمان دهي مدرن تشكيلات حزب الله مي نويسند، اين گروه مقاومت با شناسايي خانواده هايي كه منازل آنها آسيب ديده اجاره يك سال محل مسكوني آنها را داد و وسايل خانه را نيز به آنها مي دهد. حزب الله اعلام داشته به هر كدام از اين خانواده ها حدود ۸ تا ده هزار دلار مي پردازد.
طبق آمار افزون بر ۱۹۸ ساختمان بلندمرتبه در خلال تجاوز اسرائيل ويران شده و به ۲۰۰ ساختمان بلند نيز خسارات جدي وارد شده است. كارشناسان هزينه  بازسازي اين ساختمانها را ۶/۳ ميليارد دلار برآورد كرده اند.
در حال حاضر بولدوزرهاي حزب الله و ماشين آلات سنگيني كه اين گروه مقاومت اجاره كرده اند در حال پاكسازي مناطق از خرابي هاست. اين اقدام به حدي موثر بوده كه بسياري از مقاطعه كاران و ساختمان سازهاي بزرگ لبناني خود اقدام به پاكسازي مناطق براي بازسازي آن كرده اند.
برآوردهاي دولت لبنان نشان مي دهد كه در طول تجاوز اسرائيل به اين كشور حدود ۶۰۰ محل كسب و تجارت خانه كوچك و بزرگ آسيب ديده اند.
روزنامه ديلي استار چاپ لبنان با درج اين خبر مي نويسد بر روي ويرانه ها تابلوهايي با مضمون ساخت آمريكا مشاهده مي شود به اين معنا كه اين ويراني ها محصول آمريكايي است.
اما حزب الله اين بار نيز به ميدان آمده و اين ميدان سازندگي است. حزب الله در پاسخ به اين سئوال كه حجم عظيم مالي براي بازسازي ويراني ها را از كجا خواهد آورد اعلام داشته است كه ما هيچ كمبود مالي نداريم اگر چه كمك هاي بين المللي را نيز مي پذيريم.
مقامات حزب الله همچنين اظهار داشته اند كه دوستانشان در جهان عرب و جهان اسلام به آنها همچون گذشته كمك خواهند كرد.
سرعت عمل حزب الله به گونه اي است كه حيرت جهانيان را به همراه داشته است. محافل خارجي بر اين باورند كه حزب الله پس از پيروزي در جنگ اين بار مي خواهد در صلح و بازسازي نيز پيروز شود.
فعاليت حزب الله در حالي آغاز شده كه دولت لبنان براي بازسازي كشور تنها رقم يك ميليارد دلار را اختصاص داده و اسرائيلي ها نيز براي بازسازي شهرها و ساختمانهاي ويران خود هنوز هيچ اقدامي را صورت نداده اند.
آنان اكنون درگير تنش هاي داخلي ناشي از شكست در اين جنگ هستند.

آمادگي ۲۴ كشور براي اعزام  نيرو   به لبنان
گروه بين الملل - ۲۴ كشور جهان براي ارسال نيرو در لبنان آماده مي شوند. قرار است اين كشورها در قالب يك نيروي بين المللي در مرز بين لبنان و اسرائيل مستقر  شوند و بدين ترتيب مانع درگيري ميان نيروهاي حزب الله و ارتش اسرائيل گردند. تالحظه تنظيم اين خبر هنوز تعداد نيروهاي اين كشورها قطعي نشده و مذاكرات بر سر آن ادامه دارد، حتي گفته مي شود امكان دارد تعدادي از كشورهاي مذكور نتوانند نيرو به لبنان اعزام كنند. به عنوان مثال اگر چه دولت تركيه مايل است ۵ هزار نفر به لبنان اعزام كند اما ديپلماتها از مخالفت بيروت با حضور نيروهاي تركيه اي در قالب نيروهاي بين المللي خبر مي دهند. لبناني ها معتقدند تركيه روابط بسيار نزديكي با اسرائيل دارد و از اين رو شايسته نيست در نيروهاي بين المللي مستقر در لبنان نقش دست بالا را داشته باشد. همچنين هنوز مذاكرات بر سر رهبري اين نيروها ادامه دارد. تا پيش از اين محافل سازمان ملل اميدواربودند كه فرانسه رهبري اين نيروها را برعهده بگيرد. اما تاكنون پاريس پاسخ مشخصي به اين تقاضا نداده است. در نيروهاي بين المللي كه قرار است در مرز لبنان مستقر شوند تاكنون نام كشورهاي استراليا، بنگلادش، بلژيك، انگلستان، برونئي، قبرس، دانمارك، مصر، فرانسه، آلمان، يونان، ايتاليا، مالزي، مراكش، نپال، نيوزيلند، نروژ، پاكستان، پرتغال، اسپانيا، تركيه و آمريكا به چشم مي خورد. اكثر اين كشورها نيروهاي خود را تحت عنوان نيروهاي بين المللي حائل و به تعداد ۲۰۰ نفر اعزام خواهند كرد. در اين ميان انگلستان قرار است يك گروه گشت و بازرسي ،دو هواپيماي جاسوسي آواكس و شش هواپيماي جنگي جاگوار بفرستد. همچنين پايگاه آكروتيري خود در قبرس را براي پشتيباني از نيروهايش در لبنان قرار داده است.
استقرار ارتش لبنان در منطقه خيام
نيروهاي ارتش لبنان بامداد ديروز به استقرار در جنوب لبنان ادامه دادند و وارد خيام مهمترين منطقه واقع در بخش شرقي جنوب لبنان و در فاصله هفت كيلومتري مرز فلسطين اشغالي شدند. حدود ده دستگاه كاميون و خودروي نظامي حامل سربازان لشگر دهم ارتش لبنان در خيام كه ارتش اسرائيل بارها براي ورود به آن تلاش بيهوده كرد و شاهد درگيري هاي شديد ميان ارتش اين رژيم و نيروهاي مقاومت حزب الله بود، مستقر شدند.
شكايت لبنان از اسرائيل به دادگاه هاي بين المللي
منابع لبناني از احتمال شكايت اين كشور از رژيم صهيونيستي به دادگاه هاي بين المللي خبر دادند. روزنامه الحيات نوشت اين منابع گفتند فواد سنيوره نخست وزير لبنان، بهيج طباره يكي از نمايندگان پارلمان اين كشور را مامور تهيه گزارشي در اين باره كرد.
بهيج طباره در اين گزارش آورده است با توجه به پيوستن لبنان و اسرائيل به پيمان بين المللي مربوط به مجازات كشتار دسته جمعي ارائه شده در سال ۱۹۴۸و اجرايي شده در سال ۱۹۵۱ و با عنايت به كشتارهاي دسته جمعي كه اسرائيل در سالهاي ۱۹۸۲ كشتار صبرا و شتيلا و۱۹۹۶ كشتار اول قانا و ۲۰۰۶ كشتار مروحين و كشتار دوم قانا مرتكب شده، اقامه دعوا عليه تل آويو در دادگاه بين المللي لاهه و نيز دادگاه جزاي بين المللي تشكيل شده بر اساس پيمان رم در تاريخ ۱۷/۷/۱۹۹۸ و داراي قدرت اجرايي  شده از تاريخ ۱۱/۴/۲۰۰۲ به اتهام ارتكاب كشتار دسته جمعي امكان پذير است. گفته مي شود در صورتي كه دولت لبنان بطور جدي موافق محاكمه اسرائيل باشد شمار زيادي از حقوق دانها در سراسر جهان آماده اند از حقوق لبنان دفاع كرده و اسرائيل را در يكي از دادگاه هاي بين المللي محكوم كنند.

خالد مشعل: مبادله اسرا تنها راه حل است
واحد مركزي خبر: خالد مشعل از رهبران حماس تأكيد كرد شرط آزادي نظامي اسير رژيم صهيونيست مبادله وي با اسراي فلسطيني دربند اين رژيم است.
خالد مشعل در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي ان ان گفت دستگيري يك نظامي توجيهي براي شروع يك جنگ همه جانبه نيست. وي گفت:  هدف از اين اقدام آگاه ساختن جامعه جهاني از وضع هزاران اسير فلسطيني دربند اسرائيل بود كه درميان آنها تعداد زيادي زن و كودك و پيرمرد وجود دارند كه بعضي از آنها بيش از بيست سال است كه در بدترين شرايط در زندان هاي رژيم صهيونيست زنداني هستند.
خالد مشعل گفت آنها در گفت وگو با همه ميانجيگران تأكيد كرده اند كه شرط آزادي نظامي اسير اسرائيلي اين است كه جامعه جهاني با لحاظ كردن درد و رنج مردم فلسطين براي حل مسأله نظامي اسير اسرائيلي تلاش كنند و به خواسته مردم فلسطين در خصوص آزادي اسراي فلسطيني از بند اسرائيل پاسخ دهند.

جنگ ۳۳ روزه ،واقعيت اسرائيل را نشان داد
گروه بين الملل- حييم  رامون وزير دادگستري، عمير پرتس وزير جنگ و دان حالوتس رئيس ستاد ارتش، ايهود اولمرت نخست وزير و موشه كاستاو رئيس جمهوري رژيم صهيونيستي در نوبت خروج از صحنه سياسي و نظامي اسرائيل قرار دارند. از طرف ديگر حزب تازه تأسيس كاديما به رهبري اولمرت هم در كما است و بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليكود، اسب خود را براي رسيدن به قدرت زين مي كند.
نگاهي به روزنامه هاي چاپ اراضي اشغالي فلسطين كه در حكم آيينه جامعه اسرائيل هستند، حاكي از آنست كه آشفتگي سياسي و نظامي فراگير و غيرقابل انكار است و اسرائيل براي اولين بار در طول حيات خود مجبور شده است، در پناه نيروهاي بين المللي كه در جنوب لبنان مستقر خواهند شد، ادامه حيات دهد. هر چند مقامات آمريكايي و اسرائيلي سعي مي كنند استقرار نيروهاي بين الملل در جنوب لبنان را موفقيت تل آويو در جنگ لبنان تبليغ كنند، اما روشن است كه استقرار اين نيروها هيچگاه در زمره اهداف اسرائيل در حمله به لبنان نبوده است. براي كتمان حقيقت، دان حالوتس رئيس ستاد دستور منع مصاحبه سربازان با روزنامه نگاران را صادر كرد و حتي براي تضمين رعايت دستور خود، فرمان كنترل تلفن ژنرال ها و رؤساي دواير ارتش و منشي هاي آنها را صادر كرده است.
از طرف ديگر به نوشته هاآرتص چاپ تل آويو اين قدرتمندترين ارتش خاورميانه به مسكو شكايت برده كه حزب الله از موشكهاي ضد تانك روسيه بر ضد ارتش اسرائيل استفاده كرده است. هاآرتص تصريح كرده است كه مسكو اتهامات اسرائيل را بي اساس خوانده است. ظاهراً ارتش اسرائيل عادت كرده است كه با تانك به خانه فلسطيني ها بكوبد و از هدف قرار گرفتن با موشكهاي ضد تانك تعجب مي كند.
جالب آنكه كاستاريكا به عنوان تنها كشور جهان كه در قدس شريف سفارتخانه داشت، اعلام كرده است سفارت خانه خود را به تل آويو منتقل خواهد كرد.
در صحنه سياسي اراضي اشغالي فلسطين براساس گزارشهاي جروزالم پست و هاآرتص قرار است فعلاً دان حالوتس و اولمرت به مدت شش ماه در سمت هاي خود باقي بمانند و در اين مدت زمينه برگزاري انتخابات فراهم شود. نكته مهم آنست كه استراتژي هاي سياسي و نظام رژيم صهيونيستي در نتيجه جنگ با حزب الله چنان به هم ريخته كه هيچ سياستمداري در اسرائيل حاضر نيست در اين شرايط وارد عرصه شود. قدرت بازدارندگي نظامي اسرائيل مخدوش شده و سياست خروج يكجانبه از فلسطين و لبنان نيز فعلاً در محاق است و توسل به زور در غزه و لبنان نيز نتيجه معكوس داده است. روشن نيست انتخابات آينده در اراضي اشغالي فلسطين با چه راهكار و چه شعارهايي برگزار خواهد شد. در سال ۲۰۰۰ پس از خروج ارتش اسرائيل از لبنان، سيد حسن نصر الله دبيركل حزب الله در بنت جبيل قسم خورد كه اسرائيل از خانه عنكبوت سست تر است.
اولمرت نخست وزير اسرائيل آرزو داشت در سال ۲۰۰۶ در بنت جبيل اين سخن نصر الله را پاسخ دهد اما جنگ ۳۳ روزه واقعيت اسرائيل را نشان داد.

استقبال اعضاي حزب كارگر از
سخنان ضدآمريكايي معاون توني بلر
گروه بين الملل - سخنان معاون نخست وزير انگلستان كه در آن سياست آمريكا در خاورميانه را «اشغال» خوانده بود بازتابهاي گسترده اي را در انگلستان بدنبال داشت.
جان پرسكات در يك محفل دوستانه عنوان كرده بود كه سياست آمريكا در خاورميانه علاوه بر اشتباه هاي فاحش از سوي گاوچران احمقي اعمال مي شود كه بي اطلاع است. به گزارش مجله اشپيگل سخنان وي از سوي اعضاي حزب كارگر با استقبال روبرو شده و ده عضو اين حزب سخنان وي را كوتاه ولي صحيح خواندند. در اين ميان پرسكات اعلام كرد كه آنچه از وي نقل شده كاملا صحت ندارد. اعضاي حزب محافظه كار در مورد سخنان پرسكات اظهار نظري نكرده اند ولي چند عضو حزب ليبرال به نوشته روزنامه گاردين گفته اند كه آنچه پرسكات گفته است در هر صورت بر اظهارات توني بلر نخست وزير مزيت دارد. آنان بار ديگر پيروي توني بلر از امريكا را به باد انتقاد گرفتند.
توني اسنو سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به اين اظهارات گفت كه رئيس جمهوري بوش حرفهاي بدتر از اين را هم شنيده است ولي اين حرفها باعث تغيير رويه وي نخواهد شد. در رابطه با همكاري انگلستان با آمريكا به نوشته مجله اشترن چاپ آلمان دولت تحت رهبري توني بلر در انگليس حمايت داخلي براي مبارزه با تروريسم را از دست داده است و نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد اكثر انگليسي ها ديگر نمي خواهند دنباله رو آمريكا باشند.
شمار زيادي از انگليسي ها خواستار جدايي انگليس از آمريكا در جنگ عليه تروريسم هستند.
نظرسنجي موسسه يوگوو نشان مي دهد كه بيش از ۸۰درصد انگليسي ها از توني بلر، نخست وزير كشورشان مي خواهند كه در جنگ عليه تروريسم با جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا همراهي نكند. آنها مي خواهند كه انگليس به جاي اين دنباله روي به همكاري قوي تر با ديگر كشورهاي اروپايي بپردازد.

شروط حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين
ايرنا- اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين ديروز، آزادي وزيران و نمايندگان مجلس فلسطين دربند رژيم صهيونيستي، پايان محاصره و انتخاب نخست وزير آينده از گروه اعضاي حماس را به عنوان شروط تشكيل دولت وحدت ملي فلسطين عنوان كرد.
خبرگزاري فرانسه از غزه گزارش داد، هنيه در جمع صدها تن از نمازگزاران در مسجد الكنز شهر غزه افزود: تازماني كه وزرا و نمايندگان فلسطيني دربند رژيم صهيونيستي باشند ومحاصره نوار غزه پايان نيابد دولت وحدت ملي تشكيل نخواهد شد.
وي تأكيد كرد بايد تمامي آنان بويژه عزيز الدويك رئيس مجلس آزاد شوند.
هنيه افزود: اعضاي كابينه بايد بر اساس نتايج انتخابات مجلس انتخاب شوند به اين معنا كه هر جنبشي به ميزان حضور در مجلس قانونگذاري سهم خواهد داشت و با توجه به اين كه جنبش حماس اكثريت مجلس را تشكيل مي دهد لذا نخست وزير، فرمانده يا يكي از اعضاي جنبش حماس خواهد بود واين مساله از پيش نيز با برادر (محمود عباس) مطرح شده است. هنيه گفت به علاوه هيچيك از مقاماتي كه نامشان در ارتباط با فساد مطرح شده است نمي توانند در هيچ ائتلاف وحدت ملي در كنار حماس قرار بگيرند.

قاضي آمريكايي، شنود مكالمات مردم آمريكا
را غيرقانوني اعلام كرد
ايرنا: يك قاضي آمريكايي در منطقه ديترويت حكم داد كه دستور جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا براي شنود مكالمات تلفني آمريكايي ها، خلاف قانون اساسي است.
اين حكم تازه، شكستي ديگر براي بوش است كه هم اكنون بخاطر شكست سياستهاي فزون خواهانه اش به ويژه در خاورميانه، تحت فشار مردم آمريكا قرار گرفته است.
تيلور در گزارش ۴۳ صفحه اي خود نوشته است كه برنامه آژانس امنيت ملي، بر خلاف اصول قانون اساسي آمريكا بوده است.اداره دادستاني آمريكا با فرجام خواهي نسبت به اين حكم، گفته است كه شنود مكالمات آمريكايي ها، ابزاري اساسي براي مبارزه با ترور است.
اتحاديه آزاديهاي اجتماعي آمريكا با استقبال از اين حكم قاضي آمريكايي گفته است، اين حكم صريحاً دولت مرموز و مخفي و نيز رئيس جمهوري را كه تمام قدرت را در دست گرفته، رد كرده است.«آنتوني روميو» رئيس اجرايي اين اتحاديه گفت كه با چنين حكمي ميخ ديگري بر تابوت راهبرد قانوني دولت بوش در جنگ با ترور، كوبيده شد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |