شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۳ - Aug 19, 2006
لزوم خدمات روان شناسي در گفت وگو با رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره ايران
ارتقاي بهداشت روان
يوسف بهمن آبادي
012231.jpg
امر مشاوره و روانشناسي در كشور در دهه اخير از توجه خاصي برخوردار شده و افزايش روزافزون آسيب هاي اجتماعي، خانوادگي، روحي- رواني چنين رويه اي را شدت بخشيده است؛ اگر چه، در آغاز راه است و گام هاي اوليه را برمي دارد.
تأسيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره در سالهاي اخير، يكي از گام هاي بنيادين است كه با جايگاه مطلوب خود فاصله دارد.گفت  وگوي زير با دكتر غلامعلي افروز، رئيس اين سازمان است كه به چگونگي تأسيس، اهداف، فعاليت ها و ... مي پردازد.دكتر افروز بر اين باور است خانواده ها براي امر ازدواج، فرزندآوري،  پرورش فرزندان سالم و صالح و پويا و خلاق و براي ادامه تحصيل مطلوب و نيز براي پيشگيري از آسيب هاي رواني نيازمند خدمات مشاوره و روانشناسي هستند.
* دكتر افروز، هدف اصلي سازمان روانشناسي چيست؟
هدف اصلي اين سازمان ارتقاي بهداشت رواني در جامعه است. متأسفانه بخشي از اختلالات رواني مثل اضطراب، افسردگي،  ناامني دروني، كشاكش هاي خانوادگي، همسرگريزي، همسر ستيزي، طلاق، بي اشتهايي تحصيلي، افت تحصيلي، اعتياد رواني، اعتياد الكترونيكي و ... در جامعه ما فوق العاده چشمگير است و خانواده ها، براي امر ازدواج، فرزندآوري، پرورش فرزندان سالم و صالح و پويا و خلاق، براي ادامه تحصيل مطلوب، براي خود شكوفايي و همچنين براي پيشگيري از آسيب هاي رواني، نيازمند خدمات مشاوره و روانشناسي هستند. همچنين كارگزاران دولت، اعم از مسئولان رياست جمهوري، وزارتخانه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و ... به روانشناسان حاذق و مجرب نياز دارند.
امروزه سياست خارجي بدون بهره گيري از روانشناسي- به معناي دقيق كلمه- كمتر موفق مي شود.
امروزه اقتصاد بدون روانشناسي معنا نمي دهد. امروزه تأمين اجتماعي بدون امنيت رواني معنا نمي دهد. به همين دليل با توجه به نيازهاي مبرم، اين سازمان تأسيس شد تا با ارتقاي دانش تخصصي روانشناسي و مشاوره در كشور و حمايت از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران به هدف غايي خود يعني ارتقاي بهداشت رواني در جامعه دست يابد،چون بسياري از افراد هستند كه با تحصيلات متفاوت بدون تخصص لازم به خدمات روانشناسي و مشاوره مي پردازند.
از حقوق شهروندان هم اين است كه بدانند بايد به چه كسي رجوع كنند. بنابر اين نظام روانشناسي و مشاوره بايد با معرفي افرادي كه متخصص اند و از تعهد اخلاقي و ارزش هاي ديني برخوردارند و منشور اخلاقي را پذيرفته اند و نيز تابلو و عنوان مشخصي دارند شهروندان را در اين امر ياري كنند.بنابراين، تا زماني كه اين سيستم نظارتي نباشد واقعاً  مردم نمي دانند كه آيا با آگهي هاي روزنامه اي، پوسترهاي دروديوارها و يا با توصيه اين و آن و... مورد مشاوره قرار گيرند و يا نه، كه در اين صورت هم ممكن است دچار مشكل شده و يا مشكلاتشان مضاعف شود.ما براي اين كه جامعه سالمي داشته باشيم و در جهت ارتقاي بهداشت رواني تلاش كنيم در حال حاضر حداقل به 17 هزار نفر روانشناس و مشاور متخصص با تخصص بالاي فوق ليسانس كه مجرب و متعهد هستند نياز داريم. سرچشمه نياز اين تعداد، از 17 ميليون خانوار گرفته شده است، چرا كه ما در ايران 17ميليون خانوار با ميانگين 2/4 داريم و اگر به طور استاندارد بخواهيم عمل كنيم بايد براي هر هزار خانوار يك نفر روانشناس يا مشاور داشته باشيم.
در تهران دو ميليون خانوار زندگي مي كنند. اگر براي هر هزار خانوار يك روانشناس يا مشاور در نظر بگيريم- كه به نظر من واجب است- دو هزار روانشناس يا مشاور متخصص براي تهران نياز داريم با توجه به اين كه پيچيدگي تهران بسيار بيشتر از جاهاي ديگر است، اما چون ما نمي توانيم اين مقدار را تأمين كنيم، چنانچه بخواهيم براي هر دو هزار خانوار يك روانشناس و مشاور با شرايط تعيين شده معرفي كنيم ما امروز هزار روانشناس و مشاور براي تهران- آن هم به صورت خيلي اورژانسي- نياز داريم تا هر يك از اين روانشناسان و مشاوران بتوانند به همه خانواده ها (دو هزار) با دانش آموزان، كودكان و ... خدمات ارائه دهند. من اعتقاد دارم اگر هر هزار يا دو هزار خانوار يك روانشناس و يا مشاور داشته باشد ما ديگر شاهد بزهكاري نوجوانان نخواهيم بود، ما شاهد افت تحصيلي و يا اخراج بچه ها از مدارس نخواهيم بود، اعتياد مي تواند ريشه كن شود و يا به حداقل برسد. جانياني مثل بيجه پيدا نمي شوند و به طور كل، ناامني رواني در جامعه به حداقل مي رسد.
* در حال حاضر، ما چه تعداد روانشناس يا مشاور متخصص در كل كشور داريم؟
- تعداد افراد متخصص كه بالاي فوق ليسانس باشند زير 5 هزار نفر است، به طوري كه براي يك سطح ايده آل كه 17 هزار نفر است ما 12 هزار متخصص روانشناس و مشاور كم داريم و اگر هم يك سطح مطلوب كه 5/8 هزار نفر است باز هم بيش از سه هزار نفر متخصص روانشناس و مشاور در كل كشور كم داريم.
* سازمان نظام روانشناسي و مشاوره، در حال حاضر با چه مشكلاتي روبه روست؟
ما نياز داريم تا مطبوعات، راديو و تلويزيون، براي ايجاد نگرش مثبت در خانواده ها نسبت به روانشناسي و مشاوره مداخله كنند. اين كه مراجعه به روانشناس و مشاور افتخار است و
نشان دهنده رشد و پويايي فكري فرد است، نه اين كه خداي ناكرده هر كس كه مريض است به اين مراكز مراجعه مي كند. نه، روانشناس تنها با مريض ها سروكار ندارد. تنها بخشي از روانشناسي مي تواند درمانگر باشد، بخش مهم روانشناسي پيشگيري از بروز مشكلات و آسيب هاست و در نتيجه ارتقاي سلامت رواني و امنيت رواني فرد مدنظر است. مثلاً  اگر كسي راجع به امر ازدواج و فرزندآوري مشاوره مي كند مي تواند ازدواج ماندگار و پايدار داشته باشد.بنابراين مشكل ما، يكي، نوع نگرش ها به اين مقوله است كه بايد مثبت شود.
* براي اين كه فرهنگ مشاوره و روانشناسي به جايگاه مطلوبي دست پيدا كند چه راهكارهايي داريد؟
- ما بايد دانش تخصصي روانشناس را فراگير كنيم و دانشگاه هاي كشور با جديت كامل به امر تربيت و تأمين نيروي انساني متخصص و متعهد بپردازند. پذيرش دانشجوي روانشناسي و مشاوره در دانشگاه ها در مقطع كارشناسي ارشد، پس از امتحان كتبي بايد حتماً  از طريق مصاحبه حضوري صورت بگيرد و كساني هم كه وارد اين رشته مي شوند بايستي از سلامت رواني و تعهد اخلاقي قابل توجه و نيز تجارت خوب برخوردار باشند.
نكته بعدي اين است كه، مسئولان براي تصميماتي كه جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي مانند تكدي گري و ... انجام مي دهند از خدمات مشاوره و روانشناسي بهره گيرند.

همايش
بيماري هاي لثه را جدي بگيريد!
گروه اجتماعي- بر اساس پژوهش هاي آماري انجام شده اكثر قريب به اتفاق افراد بالاي 40 سال حداقل يك بار از يك ناحيه دنداني به بيماري لثه و بافت هاي نگهدارنده دندان مبتلا شده اند. دبير علمي ششمين همايش بين المللي انجمن پريودنتولوژي ايران گفت: با توجه به شيوع بالاي بيماري هاي لثه در كشور، طرح بررسي وضعيت لثه و بافت هاي نگهدارنده دندان نيز مانند طرح پوسيدگي دندان بايد مورد توجه مراكز پژوهشي
قرار گيرد. دكتر شريعه فقيهي با اشاره به اين كه بيماري لثه از جمله بيماري هايي است كه شيوع تهاجمي آن در سنين پايين تر بيشتر بروز مي كند، گفت: علت اوليه اين بيماري تشكيل پلاك ميكروبي با تركيب ميكروب هاي خاصي است كه در كنار هم قرار گرفتن اين باكتري ها سبب ايجاد بيماري لثه در افراد مي شود. لازم به ذكر است كه ششمين همايش بين المللي پريودنتولوژي ايران از 10 تا 12 آبان ماه با حضور دندانپزشكان در شيراز برگزار خواهد شد.

داروخانه سبز
زغال اخته
012237.jpg
صدف كوه كن - گياه زغال اخته به صورت درخت يا درختچه در كنار جريان آب يا در بيشه ها مي رويد و از گروه گياهان گل دار گلبرگ جدا محسوب مي شود. زغال اخته ميوه اي حاوي بيش از 10درصد تانن و مقادير زيادي آهن، كلسيم، اسيد فوليك، ويتامين هاي ث، ب،۲ ب۱ و اسيدهاي آلي، پكتين و رنگدانه است.
آنتوسيانين موجود در زغال اخته، رنگدانه اي از گروه فلاونوئيدها است كه عامل رنگ قرمز در زغال اخته است. اين مواد عامل پيشگيري از سرطان ها و عامل مقابله با راديكال هاي آزاد به شمار مي آيد و از آن با نام آنتي اكسيدان ياد مي كنند. راديكال هاي آزاد قادر به آسيب به بافت هاي بدن بوده و بيماري هايي چون ناراحتي هاي قلبي، سرطان و ديابت، تصلب شرايين، آب مرواريد، آرتروز و آرتريت را به وجود مي آورند. همچنين مقدار فروكتوز و گلوكز زغال اخته كم است و مصرف آن براي افراد چاق و بيماران ديابتي مشكلي به وجود نمي  آورد. حتي جوشانده برگ هاي آن نيز به دليل اينكه حاوي تانن است براي بهبود ديابت موثر است.
زغال اخته، همچنيـــن داراي خاصيـــت ضدعفوني كننده است و يكي از مواد موثر در درمان عفونت هاي مجاري ادراري به شمار مي آيد.شربت زغال اخته، ضد عطش است و براي جلوگيري از گرمازدگي بسيار نافع است. نظريه اي نيز وجود دارد كه زغال اخته را از عوامل درمان شب ادراري كودكان ذكر مي كند.

دريچه
پيروزي ديگري براي سبزيجات
012234.jpg
سعيده مؤيدي نيا - آيا شما از خوردن سبزيجات متنفريد؟ آيا شما از كساني هستيد كه اگر لوبيا يا برگي از كلم بروكلي كنار بشقاب غذايشان باشد غذا را كنار مي گذارند؟ بايد دوباره در اين باره فكر كنيد، مشكلات قلبي در كمين شماست. تحقيقات جديد نشان داده كه خوردن مخلوط سبزيجات خطر سخت شدن عروق را كاهش مي دهد. بررسي هايي توسط محققان در ارتباط با اثرات مصرف سبزيجات در كاهش آترواسكلروزيس در موش ها انجام شده(در اين بيماري چربي در ديواره رگ ها انباشته مي شود و آن را سخت مي كند و اين فرايند سبب بسته شدن عروق و در نتيجه سكته هاي قلبي مي شود) در اين تحقيق به مقايسه موش  هايي كه از مخلوط پنج گياه از جمله كلم بروكلي، لوبيا سبز، ذرت نخود و هويج استفاده كرده بودند با موش هايي كه رژيم غذايي عاري از سبزيجات داشتند پرداختند. در موش هاي گروه دوم پيشرفت آترواسكلروزيس و بالا رفتن كلسترول بسيار سريع بوده است. در اين گروه پلاك هاي ناشي از آترواسكلروزيس 38درصد بزرگتر از گروه اول بوده است. تحقيقات نشان داده است كه اين بيماري با التهاب شريان ها در ارتباط است كه فعاليت هاي التهابي در موش هاي گروه اول 37درصد كمتر بوده كه محققان گمان مي كنند اين امر به دليل اثر آنتي اكسيداني و ضد التهابي سبزيجات باشد.

روز شمار پزشكي سازندگان ويتامين A
سميه شرافتي- جي.آرسن و دي.ون ويليجس ويتامين A را در 19 آگوست 1947 (مصادف با 28 مرداد) براي اولين بار سنتز كردند. ويتامين A تركيبي است كه در ساختمان پوست، موها، چشم، دندان و لثه حضور دارد و حضور آن سبب عملكرد صحيح و حفظ سلامت اين اعضا مي شود. اين ويتامين در سنين رشد در استخوان سازي شركت مي كند و به همين علت كودكان در حال رشد و خانم هاي باردار يا شيرده نياز بيشتري به آن دارند.
آن در تركيب با ويتامين C سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند و مصرف روزانه اين دو ويتامين ريسك بيماري هايي مانند سرطان را به طور محسوسي كاهش مي دهد. براي تامين ويتامين A مي توان از كپسول ها و يا قرص هاي ويتامين A به عنوان مكمل هاي غذايي استفاده كرد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |