شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۳ - Aug 19, 2006
سالانه ۳۰۰ هزار نوزاد ناخواسته در كشور متولد مي شوند
گروه اجتماعي- مريم غفاري: رقم بالاي شيوع ۲۵ درصد بارداري ناخواسته در كشور كه نتيجه آن تولد سالانه ۳۰۰ هزار كودك است با استانداردهاي جهاني هم خواني ندارد.
به گزارش همشهري، محمد اسماعيل مطلق، مديركل جمعيت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، با اشاره به اينكه سالانه ۹۰ هزار مورد از حاملگي هاي ناخواسته منجر به سقط جنين مي شود و عوارض متعددي براي مادر و جامعه درپي دارد، افزود: با مراجعه زوجين به مراكز بهداشتي و مشاوره قبل از ازدواج مي توان ميزان بارداريهاي ناخواسته در كشور را كاهش داد. وي گفت: پنج درصد زايمان ها در كشور هنوز توسط افراد غيرمتخصص انجام مي شود.
مطلق آمار جمعيت نابارور كشور را يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد ۶۰۰ هزار زن و ۶۰۰ هزار نفر را مرد تشكيل مي دهند كه تغذيه نامناسب، اضافه وزن، سيگار و استرس از مهمترين عوامل ناباروري در كشورمان تشكيل مي دهند.
براساس اين گزارش، اسلامي، رئيس اداره تنظيم خانواده وزارت بهداشت نيز مي گويد: يكي از اولويتهاي وزارت بهداشت كاهش رقم ۲۵ درصدي بارداري هاي ناخواسته است كمااينكه جديدترين بررسي ها نشان مي دهند حاملگي ناخواسته تا ۱۹ درصد كاهش يافته است.
وي در خصوص اعتبار تخصيص داده شده سازمان مديريت براي تنظيم خانواده در ايران گفت: از سال ۸۰ تا ۸۴ اعتبارتنظيم خانواده  سالانه ۱۰۰ ميليارد ريال بوده كه بالاترين رقم پرداختي نيز ۹۸ ميليارد ريال بوده است. امسال نيز ۱۴۰ ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است، البته درخواست ما ۱۹۵ ميليارد ريال بود تا تمامي نيازها پوشش داده شود.

«نيراعظم» منتشر شد
012264.jpg
به همت موسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي، كتاب «شعاعي از نيراعظم؛ رهيافتي به منظومه فكري رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره حضرت محمد مصطفي (ص) » به زودي منتشر خواهد شد.
اين مجموعه كه به مناسبت سال پيامبر اعظم (ص) و در سالروز بعثت گرامي آن حضرت منتشر مي شود، دربرگيرنده ۸ فصل با عناوين ويژگي هاي رسول اكرم، ويژگي هاي عصر بعثت، بعثت پيامبر، وقايع خاص در تاريخ پيامبر اكرم، پايه گذاري تمدن اسلامي، نقش اهل بيت در نهضت نبوي، انواع تعامل با پيامبر اكرم، و وظايف مسلمانان نسبت به پيامبر اكرم (ص) است.
كتابشناسي تطبيقي فارسي و عربي، نتايج تحليل آماري كتب فارسي و عربي، بررسي تطبيقي مقالات، نتايج تحليل آماري مقالات، و برگزيده  پايگاه هاي اطلاع رساني درباره كتابشناسي پيامبر اكرم و اهل بيت (به زبانهاي مختلف) از ويژگي هاي برتر اين كتاب است كه به زودي از سوي انتشارات سروش منتشر خواهد شد.

با گذشت ۵ ماه از سال
شهريه مهدهاي كودك تعيين نشده است
012129.jpg
ايسنا: شهريه مهدهاي كودك استان تهران با گذشت ۵ ماه از سال هنوز تعيين نشده و اين شرايط منجر به تعطيلي برخي از مهدهاي كودك به دليل ناتواني در تأمين هزينه ها و يا دريافت شهريه هاي بعضاً كلان، از خانواده ها شده است.
فاطمه دعايي، رييس انجمن مديران مهدهاي كودك گفت: شهريه مهدهاي كودك در حالي با گذشت ۵ ماه از سال تعيين نشده است كه تعرفه مصوبه سال ۸۴ نيز بر اساس هزينه هاي واقعي محاسبه نشده بود.وي با اشاره به تعطيلي برخي از مهدهاي كودك در استان تهران اظهار كرد: برخي از مهدهاي كودك از آن جا كه اداره مهد با تعرفه هاي سال گذشته براي آنها غيرممكن شده، اقدام به تعطيلي كرده اند.
دعايي افزود: با افزايش ۴۰ تا ۴۵ درصدي دستمزد كارگران در سال جاري و ساير هزينه ها مانند تغذيه امكان اداره مهدها با اين تعرفه ها وجود ندارد.
به گفته وي در اين ميان برخي از مهدهاي كودك نيز با وجود امكان جريمه از سوي بازرسان سازمان نظارت و سازمان بهزيستي، اقدام به اخذ مبالغ كلان بابت شهريه از خانواده ها مي كنند.
رئيس انجمن مديران مهدهاي كودك، خاطرنشان كرد: در اوايل سال جاري، هزينه  شهريه مهدهاي كودك از سوي كارشناسان سازمان حمايت برآورد شد؛ ولي به دليل تثبيت قيمت ها، رقم جديد شهريه مهدهاي كودك تا كنون اعلام نشده است.
محمد حسين جوادي، مدير كل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي نيز علت تأخير در تعيين شهريه هاي مهدهاي كودك را تلقي آنها به عنوان مراكز آموزشي دانست و گفت: بر اساس دستور رئيس جمهوري، مهدهاي كودك به عنوان مراكز آموزشي تلقي مي شوند و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز با اين موضوع موافقت كرده است كه در صورت ابلاغ، مهدهاي كودك همانند مراكز آموزشي از پرداخت ماليات و حتي بيمه بابت كاركنان خود معاف خواهند شد.
وي افزود: در اغلب استان هاي كشور شهريه سال جاري مهدهاي كودك تعيين شده است.
به اعتقاد جوادي ممكن است تلقي مهدهاي كودك به عنوان مراكز آموزشي، در تعيين تعرفه آموزش اين مراكز نيز تاثيرگذار باشد.

رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور:
طي سال گذشته، يك ميليون و ۸۵۰ هزار پرونده
به مراكز پزشكي قانوني كشور ارجاع شد
ايلنا- رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: در سال گذشته يك ميليون و ۸۵۰ هزار پرونده به مراكز پزشكي قانوني كشور ارجاع شد كه نسبت به سال ۸۳ پانزده درصد افزايش داشته است.
سيد شهاب الدين صدر، رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور، در مراسم معرفي مديركل جديد پزشكي قانوني خراسان رضوي ، افزود: ۸۰ درصد اين معاينات مربوط به معاينات سرپايي و ۱۵ درصد هم مربوط به آزمايشگاه هاي تخصصي بوده است.
وي يادآور شد: يك سوم پرونده هاي قضايي كشور به پزشكي قانوني ارجاع شده كه ۵/۳ درصد معاينات مربوط به معاينه اجساد و تعيين علت مرگ است.
وي تصريح كرد: تنها يك پنجم بودجه مورد نياز اين سازمان تامين مي شود و بودجه امسال ۳۷۰ ميليارد ريال است در حالي كه به يك هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال بودجه نيازمنديم.
صدر ، مدت پاسخگويي به پرونده هاي پزشكي قانوني را در سال ۸۱ چهار ماه و نيم دانست و افزود: سعي داريم مدت زمان را به استانداردهاي جهاني نزديك كنيم و در حال حاضر ميانگين پاسخگويي به ۲۵ روز كاهش پيدا كرده است.
وي افزود: ۹۸ درصد نظرات كارشناسان سازمان بدون تغييرات در احكام قضايي درج مي شود.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن شريعتي، مديركل دادگستري خراسان رضوي گفت: سازمان پزشكي قانوني بايد به بحث معاينه مراجعان توسط افراد غير همجنس توجه كند كه مورد اعتراض مردم قرار نگيرد.
وي افزود: مشكل كمبود پزشك در برخي مراكز شهرستان ها در ايام تعطيل و زمان هاي غيراداري نيز بايد حل شود.

۲۱ درصد جوانان «خيابان گردي» مي كنند
ايسنا: تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد كه جوانان ترجيح مي دهند اوقات فراغت خود را با روي آوردن به امكانات كم هزينه از جمله قدم زدن در پاركها، گردش در كوچه و خيابان پر كنند.
بررسي هاي سازمان ملي جوانان پيرامون فعاليت هاي فراغتي فردي نوجوانان و جوانان در جامعه شهري حاكيست كه حدود ۳۵ درصد جوانان و نوجوانان به پارك و مجموعه هاي تفريحي مي روند كه در اين زمينه مردان دو برابر زنان و زنان متأهل بيش از زنان مجرد به پاركها و مجموعه هاي تفريحي مي روند.
از سوي ديگر ۲۱ درصد جوانان و نوجوانان تنها راه گذران ايام فراغت خود را قدم زدن در خيابان و مراكز فروش و خيابان گردي اعلام كرده اند كه اين امر با افزايش سن، افزايش مي يابد؛ به عبارت ديگر جوانان بيش از نوجوانان به خيابان گردي مي پردازند.
بررسي نحوه گذران در پاركها و نوع فعاليت هاي جوانان در آنها نشان مي دهد كه حدود ۳۷ درصد جوانان و نوجوانان به قدم زدن در پارك و ۲۸ درصد به نشستن و استراحت كردن مي پردازند؛ اما ۲۸ درصد به صحبت كردن با دوستان، ۲۶ درصد بازي و ورزش و حدود ۹ درصد به مطالعه مي پردازند.
در اين ميان ۵۹ درصد از جوانان و نوجوانان با افراد خانواده به پارك مي روند كه در اين زمينه زنان دو برابر مردان با خانواده همراه مي شوند.
همچنين ۳۶ درصد نيز با دوستان خود به پارك مي روند كه مردان نزديك به چهار برابر بيشتر از زنان اين كار را انجام مي دهند.اين بررسي نشان مي دهد كه ۳۱ درصد جوانان و نوجوانان يكي دو بار در هفته، ۲۴ درصد دو هفته يكبار، ۲۰ درصد ماهي يكبار و ۱۶ درصد سه ماه يكبار به پارك مي روند كه ۶۵ درصد كمتر از يك ساعت (زنان بيش از مردان)، ۲۵ درصد دو ساعت (مردان بيش از زنان)، حدود ۹ درصد دو تا سه ساعت و حدود سه درصد نيز ۳ تا ۴ ساعت، ۳ درصد نيز بيش از ۴ ساعت به قدم زدن در خيابانها و مراكز خريد و خيابان گردي مي پردازند.

۱۵ هزار بازنشسته براي دريافت وام
وديعه مسكن ثبت نام كردند
ايسنا: مديركل فرهنگي و اجتماعي سازمان بازنشستگي كشور اعلام كرد: ۱۵هزار نفر تا كنون براي دريافت وام وديعه مسكن يك تا ۳ميليون توماني بازنشستگان فاقد مسكن و مستأجر، از طريق سايت اينترنتي سازمان بازنشستگي كشوري ثبت نام كردند.
مسافري افزود: با توجه به دستورالعمل وزارت مسكن و شهرسازي، بازنشستگاني مشمول دريافت اين وام خواهند شد كه كمتر از ۲۲۵ هزار تومان حقوق بازنشستگي دريافت مي كنند و تاكنون زمين، مسكن و يا تسهيلات مسكن دريافت نكرده و فاقد مسكن ملكي بوده و اجاره نامه رسمي يكساله  داشته باشند كه در زمان ثبت نام حداقل يازده ماه از آن باقي مانده باشد.وي همچنين اظهار كرد: متقاضيان ساكن در شهرهاي بزرگ تهران، مشهد، تبريز، اصفهان، كرج، شيراز، قم، اهواز، كرمانشاه و اروميه بايد حداقل ۱۰ سال سابقه سكونت در شهر محل تقاضا داشته باشند و اين شرط در ساير شهرها وجود ندارد.
مسافري يادآور شد: ثبت نام وديعه مسكن از شنبه ۳۱ تيرماه از طريق سايت اينترنتيWWW.CSPF.IR آغاز شده است و حداكثر تا پايان مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وزارت بهداشت اعلام كرد:
تفكيك زباله هاي بيمارستاني
در مبدأ از سال آينده اجرا مي شود
گروه اجتماعي - وزارت بهداشت اعلام كرد: برنامه تفكيك زباله هاي عفوني و خطرناك از زباله عادي در بيمارستانها از سال ۷۶ در حال پيگيري است و وزارت بهداشت براي تفكيك زباله در مبدأ و حمل و نقل آن هزينه هاي زيادي را متحمل شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت اين وزارتخانه از سال ۱۳۷۶ برنامه تفكيك زباله هاي عفوني و خطرناك از زباله عادي را پيگيري نموده و در اين خصوص به منظور آموزش پرسنل ذي ربط، اجراي برنامه تفكيك زباله در مبدأ و حمل و نقل آن هزينه هاي بسياري را متحمل شده است.
در سالهاي گذشته جهت امحاي زباله هاي بيمارستاني بسياري از بيمارستانها براي تأمين زباله سوز هزينه نموده اند و امروزه با توجه به مخاطرات بهداشتي و زيست محيطي ناشي از زباله سوز و تعهد كشور در قبال كنوانسيونهاي بين المللي از جمله كنوانسيون استكهلم، سياست بي خطرسازي زباله هاي عفوني در مبدأ توليد با فن آوري غيرسوز مدنظر بوده و تخصيص اعتبارات لازم در اين خصوص پيگيري مي شود.

با مردم
مشكل از كجاست؟!
يك دستگاه خودرو ريو را به صورت نقدي خريداري كردم، اما اداره شماره گذاري آن را پلاك نمي كند. مشكل از كجا پيش آمده و چرا برطرف نمي شود؟!
خانم يونسي- تهران
در انتظار زمين و مسكن
۵ سال پيش براي واگذاري زمين به بازنشستگان كشوري در كرج از متقاضيان مبالغي دريافت شده، اما تاكنون در اين مورد هيچ اقدامي صورت نگرفته است. چه دستگاهي در اين زمينه پاسخگوست؟
آقاي رجايي- تهران
وعده اي كه عمل نشده است
اعلام شده بود كه فرهنگيان دارنده مدرك تحصيلي فوق ليسانس از ارتقاء شغلي و حقوق هيأت علمي برخوردار مي شوند اما ظاهراً اين وعده عملي نشده است.
خانم نيك ضمير- تهران
همان مسير قبلي انتخاب شود
تغيير مسير ايستگاه تاكسي هاي ميدان تجريش به سمت چيذر، براي مسافران اين مسير مشكلاتي ايجاد كرده است. در صورت امكان همان مسير قبلي انتخاب شود.
خانم ابراهيمي- تهران
يك طرفه شدن خيابان و مشكلات مردم
صبح روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه، به دليل يكطرفه شدن ناگهاني خيابان رسالت از ميدان رسالت به طرف پل سيدخندان براي مسافراني كه منتظر تاكسي يا مسافربرهاي شخصي بودند، مشكلات زيادي به وجود آمد حداقل بايد با نصب تابلو راهنما در ابتداي مسير مردم را از اين تغييرات مطلع نمايند.
آقاي ساماني- تهران
نوبت صبح برقرار شود
نوبت صبح دبيرستان سعادت در كهريزك كه تنها دبيرستان اين منطقه مي باشد تبديل به شيفت بعدازظهر شده و اين تغيير براي دانش آموزان و دبيران ايجاد مشكل كرده است، خواستار آن هستيم كه در صورت امكان شيفت دبيرستان به وضع سابق درآيد.
خانم حسني- تهران
كمبود آب سالم و...
ساكنان محله هاي واقع در انتهاي بزرگراه همت- منطقه ۲۲- از آب آشاميدني سالم برخوردار نيستند اغلب خيابان ها هم در اين محله ها آسفالت نشده اند.
آقاي فروغي- تهران
باجه اي كه كار نمي كند
از بانك رفاه كارگران مي خواهم كه مشكلات موجود در باجه  عابر بانك، شعبه ستارخان را برطرف كند، چون متقاضيان موفق به دريافت پول نمي شوند.
آقاي حمزه پور- تهران
مشكل كوچه هاي گلي
از شهرداري  اسلام آباد غرب تقاضا دارم، در كنار اقدامات گوناگون، به ترميم آسفالت كوچه هاي اين شهر كه زمستان ها رفت و آمد را براي مردم دشوار مي سازد، نيز عنايت داشته باشد.
آقاي احمدي- اسلام آباد غرب
در انتظار رأي دادگاه
شاكيان زيان ديده پروژه مسكن «اركيده» در شهر ري همچنان منتظرند تا دادسراي شهر ري، نتيجه رسيدگي به اين پروژه را اعلام نمايد، تا راهي براي جبران زيان هاي سنگين شاكيان گشوده شود.
آقاي رونده- تهران

پاسخ مسئولين
تأييد شده است
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در پاسخ به پيام  مندرج در ستون «با مردم» مورخ ۹/۵/۸۵ تحت عنوان «كمبود پل عابر پياده» اعلام كرده است: «به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند، احداث دو دستگاه پل عابر پياده در خيابان شهيد رجايي جنوب بزرگراه آزادگان و جنوب پل خبرنگار به تأييد كارشناسان اين سازمان رسيده و جهت اقدام به شهرداري منطقه ۲۰ ارجاع شده است.»
مقدور نيست
اين روابط عمومي در پاسخ به پيام درج شده در ستون با مردم مورخ ۹/۵/۸۵ تحت عنوان «مسير طولاني»، خاطرنشان كرده است:
«به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند، پيشنهاد احداث دوربرگردان در محدوده ميدان پونك تا خيابان چهارديواري به دليل افزايش تداخل حركت و بروز تصادفات احتمالي مورد تأييد كارشناسان قرار نگرفته است.
در حال انجام است
همچنين در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم همشهري مورخ ۷/۵/۸۵ تحت عنوان «پل عابر پياده نصب كنيد» روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، اعلام كرده است:
به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند مكاتبات در خصوص نصب يك دستگاه پل عابر پياده در بزرگراه حكيم، محدوده خيابان اصلي كوي نصر با شهرداري منطقه ۲ در حال انجام است.
به كميته شبكه معابر ارسال شده است
اين روابط عمومي در پاسخ به پيام درج شده در ستون با مردم مورخ ۲/۵/۸۵ تحت عنوان «براي كاهش بار ترافيك» اعلام كرده است: 
«با توجه به بررسي كارشناسان پيشنهاد انسداد رمپ غرب به جنوب بزرگراه همت به خيابان شريعتي جهت اعلام نظر به كميته شبكه معابر اين سازمان ارسال شده است. اميد است با انجام اقدامات فوق از حجم ترافيك محدوده مورد نظر كاسته شود.»

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |