شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۳ - Aug 19, 2006
وقوع دو آتش سوزي همزمان در ايران و اسپانيا
گلستان اسپانيا درآتش سوخت
آرش نهاوندي
ايران و اسپانيا در بسياري از موارد داراي اشتراكات فراواني هستند.
اين اشتراكات نه تنها در زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي و تاريخي كه در عرصه هاي زيست محيطي نيز به چشم مي خورند.
اسپانيا و ايران هر دو به شدت تحت تأثير آب و هواي جنب حاره اي هستند. در هر دو كشور نيز مناطق جنوبي در مقايسه با مناطق شمالي خشك تر وكم آب تر است، در حالي كه وضعيت در مناطق شمالي ايران و اسپانيا كاملاً متفاوت است و در آن جا جنگل هاي سرسبز جلوه ديگري به طبيعت داده اند.
در شمال غرب اسپانيا ايالت گاليسيا همانند سه استان گلستان، مازندران و گيلان در ايران، داراي جنگل هاي سرسبز و انبوه است.
اما، بهانه اين مطلب وقوع همزمان دو فاجعه زيست محيطي – آتش سوزي جنگل هاي گلستان در شمال ايران و آتش سوزي جنگل هاي گاليسيا در شمال غرب اسپانيا- است كه نحوه برخورد دو كشور با اين وضعيت بحراني از هر نظر جالب توجه مي نمايد.
در اسپانيا بر اساس آمارهاي ارائه شده كه به نظر همچنان غيردقيق به نظر مي رسند، قريب به 100 هزار هكتار از فضاي سبز جنگل هاي ايالت شمالي گاليسيا در آتش سوخت. در صورتي كه ايران يك هزارم اين وسعت آتش گرفت و امدادرساني نيز ديرتر از موعد به انجام رسيد و براي اطفاي حريق ديرتر از هلي كوپتر استفاده شد. به گفته يكي از مقامات محلي: نقطه آغاز آتش سوزي 20روز پيش (اوايل مرداد) بوده، اما چون حتي يك بالگرد در دسترس وجود نداشته به تدريج دامنه حريق به 200 هكتار از اراضي جنگلي پارك ملي گلستان رسيده است.
اين مسئول محلي هم چنين گفته است كه از مديران بالادست خواهش كرده براي محدوده پارك ملي گلستان يك بالگرد آتش نشان خريداري كنند تا اين گونه هر سال دوباره چند صد هكتار از منطقه در آتش نسوزد. اين در حالي است كه در اسپانيا نه تنها بالگردها كه هواپيماهاي مخصوص اطفاي حريق نيز استفاده شد.
حتي در اين رابطه چندين ايستگاه امدادرساني در مناطق جنگلي ايجاد شده تا از اين طريق آتش سوزي كه هزار برابر از حريق استان گلستان گسترده تر بود، طي تنها 12 روز مهار شود – و يا حداقل بخش وسيعي از آن خاموش شود.
اهميت آتش سوزي جنگل هاي گاليسيا و وقوع همزمان آن با حريق جنگل هاي گلستان بررسي آن را از زاويه عوامل انسان ضروري ساخته است.
عوامل انساني
مقامات دولتي اسپانيا آتش سوزي هاي جنگل هاي شمال غرب اسپانيا را عمدي دانستند.
اميليوپرس تورينيو، رئيس ايالت گاليسيا در اين باره مي گويد: بيشتر آتش سوزي هاي اين منطقه كار عوامل انساني مجهز به وسايل ايجاد حريق بوده و آنها عمداً و با هدف آسيب رساني اقدام به اين كار كرده اند.
رئيس ايالت گاليسيا كه با يكي از شبكه هاي راديويي اسپانيا گفت وگو مي كرد، از دادن توضيحات بيشتر خودداري كرد و گفت: حين انجام تحقيقات درباره آتش سوزي هاي گسترده ايالت گاليسيا در مورد آن اظهارنظر خاصي نخواهد كرد.
اما پيش از بيان اين اظهارات از سوي پرس، مقامات دولت مركزي اسپانيا در مادريد به اظهارنظر در اين مورد -آتش سوزي هاي گسترده در ايالت گاليسيا- پرداخته بودند؛ بر همين اساس مقامات دولت مادريد احتمال مي دهند آتش نشانان بيكار، مزرعه داران و يا دامداراني با هدف ايجاد فضاي آزاد، ساكنان انتقام جوي مناطق جنگلي و يا بيماران رواني از جمله افراد دخيل در ايجاد اين آتش سوزي باشند.
آتش سوزي هاي اخير در منطقه گاليسيا طي دو دهه اخير بي سابقه توصيف شدند. نقطه آغاز اين آتش سوزي ها نيز روز 14 اوت گزارش شده است. براساس گزارش ها، برآورد شده كه حدود 100 هزار هكتار فضاي سبز در جريان حريق در جنگل هاي گاليسيا – كه روز چهارشنبه خاموش شد- سوخته است. دولت محلي در اين باره اعلام كرده است: شعله هاي آتش چهار نفر را به كام مرگ فرستاد و بر اثر اين آتش سوزي هاي گسترده تمام شهرك هاي واقع در حاشيه مناطق جنگلي تخليه شدند. همچنين طي اين مدت دولت با اعزام تيم هاي ويژه به هزار واحد مسكوني كمك اضطراري رساند.
پرس در ادامه گفت وگوي خود با راديو اسپانيا اعلام كرد كه وسعت و گستره اصلي صدمات وارده ناشي از آتش سوزي هاي اخير غيرقابل محاسبه است.
به هنگام گرم شدن هوا، جنگل هاي اسپانيا بيش از هر منطقه اي ديگر از اتحاديه اروپايي در معرض خطر آتش سوزي قرار مي گيرند.
در حالي كه پيشتر نيز گمانه زني هايي مبني بر دخالت عنصر انسان در آتش سوزي ها ميان كارشناسان مطرح مي شد، اين بار مقامات دولتي، در اقدامي غيرمعمول انگشت اتهام خود را مستقيماً به سمت عوامل انساني نشانه رفته اند.
به گفته مقامات دولتي در همين چارچوب نيز 30 نفر بازداشت شده اند، اما مقامات دولتي از ارائه جزئيات بيشتر در اين باره خودداري كرده اند و سخني درباره اهداف مظنونين به ميان نياورده اند، آنها حتي از اعلام اين كه آيا اقدام به ايجاد آتش سوزي اقدامي تشكيلاتي يا فردي بوده، طفره رفته اند.
اما با توجه به شواهد، يكي از مظنونان پديد آورنده اين حادثه آتش نشاني بوده كه گفته مي شود براي فراهم كردن كار بيشتر براي خود و همكارانش دست به اين اقدام زده است.

چشم انداز
012219.jpg
ايالت گاليسيا در شمال غربي اسپانيا واقع شده. اين ايالت تنها ايالتي است كه از سمت جنوب با پرتغال هم مرز است. تا به حال از گاليسيا در رسانه هاي ايران بيشتر از فوتبال آن و تيم هايي نظير ديپورتيو و لاكرونيا و سلتا ويگو سخن رفته است و كمتر از ميراث طبيعي آن كه اين روزها صد هزار هكتار آن از ميان رفته است. ايالت گاليسيا نيز مانند استان هاي شمالي ايران از آب و هواي مرطوب و طبيعي سرسبز برخوردار است. طبيعتي كه گاه عمدي و گاه سهوي براثر آتش سوزي بخشي از آن از ميان مي رود. درست مانند آن چه بر گلستان ايران رفت.اما آيا مي توان در زمينه امدادرساني، دو واقعه آتش سوزي در اين دو كشور متفاوت را با هم قياس كرد؟

احداث بزرگترين مجتمع فرهنگي رفاهي كشور
012228.jpg
گروه شهري- بزرگترين مجتمع فرهنگي رفاهي كشور با همكاري سازمان سرمايه گذاري و مشاركت مردمي شهرداري تهران و يك شركت مالزيايي در شهرك اكباتان تهران احداث مي شود.اين پروژه كه در حال حاضر بزرگترين مجموعه فرهنگي، تجاري و تفريحي در ايران محسوب مي شود، در زميني به مساحت 19 هكتار بين فازهاي 1، 2 و 3 شهرك اكباتان در حال ساخت است.
رامين احمدي، مجري طرح مجتمع فرهنگي رفاهي اكباتان گفت: بوستاني به مساحت 15هكتار شامل فضاي بازي كودكان و نوجوانان، غرفه هاي خدمات بهداشتي، مسجد، زمين هاي ورزشي، تالار و رستوران، ساختمان اداري، هتل، فرهنگسرا، پمپ بنزين، سالن هاي سينما با ظرفيت 1400 نفر، بازار بزرگ، تعميرگاه، فروشگاه شهروند و پاركينگ خودرو در سه طبقه ساخته خواهد شد.

واگويه هاي مسافر در راه
ياد خالي كوير!
عباس جعفري
012225.jpg
...برف مي آيد، سردم مي شود و دلم باز هواي كوير مي كند. حال وهواي راه رفتن پابرهنه بر شن هاي نرم و داغ، مثل اون بار كه با دكتر اينوئه  تو ريگ جن گم شديم(ما گم نشديم؛ راننده مون ما رو گم كرد!) و ما مانديم و ريگ جن و فقط يه جمله كوتاه انگليسي تونست به هر دومون بفهمونه كه اينجا وايستيم، مرديم. آب و دونمون همرامون بود و يه چيزايي هم براي گم شدن داشتيم! يادمه آفتاب، بي رحمانه مي سوزاند و خوب كه برشته شديم، دلم هواي برف كرد. دلم خواست تو تنگ آب مراد بوديم و باز با چكش از اون ناقوس هاي كليساي سن قديس خودم بالا مي رفتم. انگشتام يخ  رو لمس مي كرد، يخ مي كردم.
بخار داغ نفس نفسام يه ابر يخي مي شد و سبيلام قنديل يخي مي بست و درست اون موقع، باز ياد كوير ِ مي افتادم؛ ياد واحه مصر و آرسون، ياد آفتاب داغ محمدآباد و حلوان، ياد لوت، ياد ده سلم و...؛ يادم مي افتاد كه چطور به راه زديم و اونجا بود كه رو اون رمل ها يه دفعه دلم خواست كفش هامو بكنم و آويزون گردنم كنم و راه برم و رفتم و رفتيم تا هنوز كه يادم هست! شن ها مثل دل اين موقعم، با هر قدم، هري مي ريخت پايين و براي برداشتن اون يه قدم هم پاري وقت ها شيش بار فرو مي رفتم تا يه بار بالا بيام؛ درست مثل حالا كه شيش بار زبونمو دور دهنم مي چرخونم تا يه حرفو بزنم و نمي شه و نمي شه و تا كي نخواهد شد.
برف آمده. كوه ها مثل آدم خوب ها همه بدي ها  رو روپوش كردن؛ نه سياهي، نه سنگ و نه دره! و لابد تو تنگه، باز آبشار بالاي لونه روباه يخ بسته و باز، فردا صبح بايستي دوباره بگرديم دنبال يه تنه درخت بلند كه بذاريم رو تن سرد رود و ازش رد شيم تا برسيم پاي قامت اون قنديل بور، تا باز ازش برم بالا، تا باز نفسم يخ بزنه، تا باز سردم بشه، تا باز دستام از خستگي و سرما بي حس شه؛ اونقدر كه نتونم روش آويزون شم و بيفتم، تا باز اون ناقوس خاموش و سرد، منو پس بزنه، تا باز خيس و يخ كرده، گوشه اون لونه روباه يه جاي خشك پيدا كنم تا دستامو دور ليوان داغ قهوه حلقه كنم، تا پاهاي يخ كردمو هي همين طوري تكون بدم، تا... تا باز فرصت كنم كفشامو به گردنم آويزون كنم و رو شن هاي داغ راه برم و تا باز بتونم تو داغي اون  شن ها و سردي فردا و فرداها، اين دل يخ كردمو با خودم اين ور و اون ور بكشم... . راستي شما لاي  شن ها يه دل خشك مچاله پيدا نكردين؟!

طرح جديد راپمي و رونق گردشگري
012222.jpg
گروه شهري- سازمان حمايت از محيط زيست دريايي (راپمي)، به منظور رونق دادن به صنعت گردشگري، به زودي پروتكل تنوع زيستي را به مفاد اين سازمان اضافه مي كند.
به گزارش ميراث خبر، قرار است كه با تصويب اين پروتكل، تعدادي از مناطق طبيعي و فرهنگي سواحل جنوبي كشور كه قابليت رونق دادن به صنعت گردشگري را دارند، توسط راپمي، تحت حمايت قرار گرفته و حفاظت شوند.
دكتر حسن محمدي، مدير سازمان حمايت از محيط زيست دريايي(راپمي) گفت: سواحل جنوبي جمهوري اسلامي ايران، با توجه به وسعت زياد و برخورداري از جذابيت هاي اكوتوريستي، به نسبت سواحل ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس گردشگر نداشته و مي توان گفت كه به جز مناطق آزاد، ساير قسمت هاي سواحل جنوبي كشور، تقريبا از صنعت گردشگري بي بهره است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |