چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۵ - Sep 27, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
درهاي آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده ميشود و تا شب آخر بسته نخواهد شد. (بحار الانوار، ج 93، ص 344)
امروز با حافظ
شطح و طامات به بازار خرافات بريم
خيز تا خرقه صوفي به خرابات بريم
دلق بسطامي و سجاده طامات بريم
سوي رندان قلندر به ره آورد سفر
آب و هوا
000537.jpg

عكس روز
000543.jpg
عكس: رويترز / حسين
دانش آموزان در شهر كراچي پاكستان به صورت داوطلبانه مشغول تهيه و تدارك افطار براي روزه داران هستند.

در شهر چه خبر
آپشن سنتي
از اين پس خودروهاداراي آپشن هاي سنتي خواهند شد. متقاضيان مي توانند محصولات صنايع دستي كه با هماهنگي اتحاديه سراسري صنايع دستي و شركت هاي خودروسازي به آپشن ها افزوده شده را سفارش دهند و رنگ و بوي ايراني به خودروي خود بدهند. اين ابداع خلاقانه در حالي صورت مي گيرد كه وسايل جانبي غيرضروري و صرفاً تجملي بخش عمده اي از تقاضاي جوانان را براي تزيين به خود اختصاص داده است.

محدوديت گوشت عشايري
عرضه گوشت عشايري با قيمت 4 هزار و 450 تومان با اين تصور آغاز شد كه ساعت كار فروشگاه هاي عرضه گوشت عشايري از ساعت 9 تا 21 خواهد بود به طوري كه در تمام اين مدت خريداران با دست نوشته گوشت تمام شد  روبه رو نمي شوند. اما طي چند روز اخير تمامي موجودي گوشت فروشگاه ها تا ساعت 11 و به قيمت 4 هزار و 600 تومان تمام مي شدند. لذا سازمان امور عشاير ايران با اعلام محدوديت در عرضه گوشت، خواستار مراجعه صبحگاهي خريداران شد تا در ساعات بعد با نبود گوشت روبه رو نشوند. 10 فروشگاه عشايري توزيع كننده گوشت عشايري فعال هستند. خيابان بزرگمهر، تقاطع خيابان آذربايجان و آزادي و تعاوني مصرف وزارت جهاد كشاورزي واقع در بلوار كشاورز از جمله  اين فروشگاه هاهستند.

نمايشگاه دفاع مقدس
نمايشگاه بزرگداشت هفته دفاع مقدس از اول مهرماه تا پايان هفته دفاع مقدس در منطقه 13 در حال برگزاري است. علاقه مندان به اطلاعات نظامي، برنامه هاي تبليغي و فرهنگي مرتبط با دفاع مقدس، نمايش رزم شبانه و مشاهده بازسازي عمليات هاي رزمندگان اسلام مي توانند هر شب پس از نماز مغرب به محل سابق نمايشگاه طرح جهادي 137 در خيابان صفا، بزرگراه امام علي(ع)، نرسيده به خيابان دماوند، روبه روي ساختمان شماره 2 شهرداري منطقه 13 مراجعه كنند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد بختياري و بعثت انجام مي شود. با اجراي عمليات مذكور ارتباط تلفني مشتركين در مراكز مخابرات شهيد بختياري با پيش شماره هاي 5520، 5521 در محدوده خيابان 22 بهمن، 30 متري امام خميني، نواب صفوي و ميدان شهدا و در مركز مخابرات بعثت با پيش شماره هاي 5530 تا 5533 و 5506 تا 5509 در محدوده بزرگراه بعثت، خيابان كوشا، رجايي، بوعلي شمالي و دشت آزادگان امروز با اختلال همراه است.

تفسير قرآن كريم
فرهنگسراي اقوام به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان جلسات تفسير و ختم قرآن كريم برگزار مي كند. اين مراسم هر روز ساعت 30/12 ويژه خواهران در ميدان ابوذر، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام برگزار مي شود. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي 66231119 و 66237470 تماس بگيرند.

بازار
حضور كمرنگ برخي ميوه ها
000567.jpg
وفور ميوه به همراه گرماي تابستان و نبود امكانات كامل نگهداري موجب عرضه بالاي ميوه طي دو ماه گذشته شد. اما طي چند روز گذشته ورق در بازار ميوه برگشته و افزايش تعرفه واردات ميوه به همراه تغيير فصل چهره واقعي خود را نشان دادند؛ به طوري كه در حال  حاضر كمبود ميوه هايي مانند هلو انجيري، هلو، شليل، پرتقال، كاهو، سبزي خوردن، انگور، خيار و هندوانه به خوبي احساس مي شود و قيمت آن ها نيز از مسير عادي خارج شده اند.
قيمت هلو 27 درصد و شليل و شبرنگ 22 درصد نسبت به هفته گذشته گران تر شده است. در مقابل قيمت انار 8/6 درصد، سيب گلاب 7/9 درصد و ليموشيرين 1/13 درصد كاهش داشت. در مجموع آگاهان بازار براي آينده بازار ميوه رشد قيمت ها را پيش بيني مي كنند.

تلويزيون
000564.jpg

سكه، طلا و ارز
000570.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطاران طوسي
attaratoosi@gmail.com

دعا روز سوّم ماه مبارك رمضان
اللهمّ ارْزُقني فيهِ الذّهْنَ والتّنَبيهَ و باعِدْني فيهِ من السّفاهة والتّمْويهِ واجْعَل لي نصيباً مِنْ كلّ خَيْرٍ تُنَزّلُ فيهِ بِجودِكَ يا أجْوَدَ الأجْوَدينَ.
خدايا در اين روز، مرا هوش وخودآگاه روز كن و در اين روز، مرا از نادان و گمراه دور گردان و نصيبي از هر خير كه در اين روز فرود مي آورد، عطا فرما. به حقّ جود و كرمت اي بخشنده ترين بخشندگان.

يك حكم شرعي
پرسش: اگر روزه دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا يا نوشيدن كند، آيا روزه ام باطل ميشود؟
پاسخ: خوردن و آشاميدن، روزه را باطل ميكند، هر چند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگري باشد.
مقام معظم رهبري

يك حكايت
باري گوسفندان غارتي با گوسفندان كوفه مخلوط شد. يكي از زاهدان از خوردن گوشت خودداري كرد و پرسيد: ميش چند سال عمر كند؟ گفتند: هفت سال. و او هفت سال از گوشت خوردن خودداري كرد.
كشكول شيخ بهايي

يك سخن
زدودن شكاف فقر و غنا، هنر رمضان
وجود فاصله عميق ميان فقر و غنا، همواره دغدغه بزرگان و رهبران ديني بوده است و زدودن اين شكاف از سطوح و لايه هاي جامعه اسلامي، عمق حركتهاي بنيادين و ريشه اي آنان به شمار مي رفته است. حجم عظيم توصيه ها و راهكارهاي ارائه شده از سوي امامان معصوم عليهم السلام در مسير پيراستنِ غبار ظلم و نابرابري از چهره امت اسلام، حكايتگرِ اين اهتمام از سوي پايه گذاران تئوري اسلام اصيل و ناب است.
هر گونه حركت و تصميمي در عرصه مسائل فردي و اجتماعي كه با نابرابري و بي عدالتي همراه باشد، از نگاه دين محكوم به فنا و شكست است. و وظيفه اساسي و راهبردي حاكمان در جوامع اسلامي، توسعه و گسترش عدالت در تمامي لايه هاي اجتماعي، و زدودن فقر و محروميت از چهره مردم است.
اگر علي عليه السلام به عنوان پرچمدار عدالت راستين، گرفتن دانه اي از دهان مورچه اي را به قيمت داشتن حكومتي به گستره تمام زمين و آسمان، برنمي تابد، براي فرهنگ سازي اين اصل مترقي در ميان امم اسلامي و بلكه آزاد مردان جهان است، چرا كه ظلم و بي عدالتي با تمامي گونه هايش و از سوي هر فرد و مقام، غير قابل پذيرش، و مطرود است.
وجود فقر و بروز جلوه هاي محروميت در ميان امت اسلامي، گوياي عدم توجه بايسته به همين اصل راهبردي است. و هنر رمضان در اين است كه با قامتي رسا و زباني گويا بر اين اصل پيشرفته تكيه كرده و زدودن شكاف ميان غني و فقير را شعار خويش قرار داده است.
ببينيم صادق آل محمد (ع) حكمت روزه را چه بيان مي كند: حكمت روزه آنست كه مرز ميان غني و فقير را بردارد زيرا ثروتمند، رنج گرسنگي را درك نمي كند تا بر فقير ترحم كند و او هر چه اراده كند براي خويش فراهم مي سازد. از اين رو؛ خداي متعال خواست تساوي و برابري ميان خلق خويش برقرار كند و از رهگذر روزه، ثروتمند رنج گرسنگي و درد را بچشد، شايد كه بر ضعيف دل بسوزاند و بر گرسنه ترحم نمايد .
چشيدن درد فقر و محروميت و يا تحمل گرسنگي و تشنگي _ و لو به مدت سي روز _ اگر با تمامي اصول و آداب آن صورت پذيرد_ نه آنكه سفره هاي رنگين و غذاهاي متنوع در سحرگاهان و شامگاهان، زينت بخش بزم روزه داران گردد _ ره آوردي بزرگ براي توزيع ثروت و سرمايه ميان قاطبه امت است تا فاصله و شكاف ميان وضع موجود و مطلوب به حداقل برسد و فقرا و مستمندان نَفَسي تازه كنند.

آلودگي هواي تهران
000540.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
چوپان دروغگو
چوپان دروغگو هر روز مي گفت: گرگ آمد و گرگ آمد. مردم هم باور مي كردند و به كمكش مي رفتند اما انگار گرگ ها قبل از رسيدن آنها خبردار مي شدند و درمي رفتند.
چوپان درخواست دستمزد بيشتر و بيمه عمر كرد. صاحبان گوسفندها قبول كردند. بعد از آن نسل گرگ در روستا منقرض شد.
محمد زاهد چيچك اوغلو
اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
تولد در آسمان
اتاوا: يك مسافر پرواز لندن به بوستون در آسمان وضع حمل كرد. در ميانه هاي اين پرواز يك خانم باردار داخل هواپيما احساس درد زايمان كرد. در همين حال خلبان تصميم گرفت در كشور كانادا فرود اضطراري انجام بدهد اما پيش از فرود هواپيما اين خانم با كمك ميهمانداران و دو تن از مسافران كه ظاهراً دانشجوي پزشكي بودند فرزندش را به دنيا آورد.
اطلاع رساني
فلوريدا: يك دانشگاه در فلوريدا براي جلب توجه دانشجويان خود دست به ابتكار جالبي زده است. با توجه به اينكه اغلب دانشجويان نسبت به اطلاعيه هاي نصب شده روي تابلوي اعلانات دانشگاه بي توجه هستند به همين دليل اين دانشگاه از اين پس همه اعلاميه هاي مهم را در توالت و دستشويي هاي اين مركز آموزشي نصب خواهد كرد.
شتر عروسي
كاليفرنيا: يك زوج در آمريكا به جاي استفاده از خودرو در مراسم عروسي خود از شتر استفاده كردند. اين زن و شوهر كه علاقه خاصي به حيوانات دارند قبل از ازدواج تصميم گرفتند كه با شتر به مراسم عقد خود بروند. به همين دليل با اجاره يك شتر سوار بر آن شدند و از خانه به كليسا رفتند.
چاي با طعم خفاش
آيووا: يك خانم 60 ساله يك روز تمام از ليواني كه در آن يك خفاش غرق شده بود چاي نوشيد. داستان از اين قرار بود كه اين خفاش كوچك داخل ليوان چاي غرق شده بود اما صاحب ليوان بدون اطلاع از اين موضوع چند بار در طول روز از اين ليوان چاي نوشيد. سرانجام آخر شب هنگامي كه وي مشغول شستن ليوان بود متوجه خفاش مرده شد.
تلافي مؤدبانه
رم: پنجشنبه شب اين هفته در چارچوب مرحله نخست رقابتهاي جام يوفا و در بازي برگشت تيم پالرمو ايتاليا ميزبان وستهام انگليس است. پيش از آغاز بازي رفت، تماشاگران باشگاه وستهام پيراهن هايي خارج از ورزشگاه مي فروختند كه روي آنها شعار وستهام امروز با مافيا بازي دارد حك شده بود. با توجه به فعاليت گسترده مافيا در پالرمو، تماشاگران وستهام از اين حربه براي تضعيف روحيه حريفشان استفاده كرده بودند. به همين دليل مسئولان باشگاه پالرمو قصد تلافي در بازي برگشت را دارند البته نه با واكنش منفي.
اين باشگاه در بازي پنجشنبه شب پيراهن هاي رايگان را كه شعار ما از مافيا متنفر هستيم روي آنها حك شده است توزيع خواهد كرد. مدير باشگاه پالرمو گفت: باشگاه وستهام آن پيراهن هاي اهانت آميز را به مبلغ 7 پوند مي فروخت اما ما در عوض اين پيراهن ها را كه احترام همه در آن رعايت شده به صورت رايگان توزيع خواهيم كرد.
مواد مخدر در مو
دوبلين: يك مسافر آمريكايي كه با يك كيلوگرم مواد مخدر وارد فرودگاه كشور ايرلند شده بود توسط پليس دستگير شد. اين خانم مواد مخدر را در قالب كيسه هاي كوچك لا به لاي موهايش بافته بود. به گفته پليس ارزش مواد مخدر كشف شده از وي در حدود 90 هزار دلار است.
ملكه تنبل
لندن: يكي از نويسندگان كشور انگليس كه آمار و ارقام جالبي در مورد خانواده سلطنتي اين كشور جمع آوري كرده روز گذشته مدعي شد، ملكه مادر كه در تمام طول قرن بيستم به زندگي پرداخت حتي يك بار هم شخصاً به باز و بسته كردن پرده اتاق خواب خود نپرداخت و افراد ديگري اين كار را براي وي انجام مي دادند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |