چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۵ - Sep 27, 2006
شوراي شهر تهران تصويب كرد
افزايش تسهيلات تشويقي براي تجميع
پلاكهاي مسكوني
گروه شهري- شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با اصلاح مصوبه قبلي خود، تسهيلات تشويقي بيشتري را براي تجميع كنندگان پلاك هاي مسكوني و مختلط در نظر گرفت.
به گزارش همشهري، بر اساس اصلاحيه جديد حداكثر مساحت ميانگين تجميع پلاك هاي مشمول تخفيف عوارض زيربنا و مازاد تراكم از يك صد متر به 200 متر مربع افزايش و مازاد بر آن مطابق تعرفه عمل خواهد شد.
همچنين به موجب اين اصلاحيه رئيس شوراي شهر هدف از تصويب اين طرح را ايجاد تسهيلات بيشتر به منظور تشويق مالكين و سازندگان به تجميع پلاك هاي همجوار دانست و با اشاره به جدول مربوطه گفت: بخشودگي 50 تا 90 درصدي عوارض شهرداري (متناسب با تعداد پلاك هاي تجميع  شده يعني از 2 تا 6 پلاك) طبق روال قبلي همچنان به قوت خود باقي است.
مهدي چمران افزود: مطابق اصلاحيه جديد، قطعات بزرگ موضوع اين طرح نيز تا ۳۰۰ متر آن از تسهيلات مربوطه برخوردار و مازاد بر آن مشمول عوارض خواهد بود. نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز خواستار گزارش شهرداري درباره عملكرد مصوبه قبلي شوراي شهر در رابطه با احياي بافت هاي فرسوده شد.
حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز با انتقاد به نحوه خريد بيش از ۴۰ درصد سهام بانك خصوصي سرمايه توسط شهرداري بدون اطلاع شوراي شهر گفت: اين كه تنها دو نفر از اعضاي شورا از موضوع مطلع شوند و مجموعه شورا خبري نداشته باشد اين نوعي دور زدن شوراست.
وي همچنين با اشاره به فعاليت تعاوني اعتبار شهر گفت: شنيده مي شود كه اين تعاوني وام مي دهد در حالي كه بايد ابتدا تأييد شورا را داشته باشد.وي گفت: در اين باره از شهرداري درخواست اطلاعات كرده ام ولي هنوز اطلاعاتي در يافت نكرده ام.
محمد حسين  پور زرندي معاون اداري مالي گفت: در رابطه با خريد سهام اين كه گفته شود حق فرهنگيان پايمال شده به هيچ عنوان درست نيست چرا كه هم اكنون فرهنگيان سهم خود را دارند.وي افزود: ۴۰ درصد سهام اين بانك به فرهنگيان تعلق دارد و بقيه سرمايه گذاران ايراني و خارجي هستند.معاون اداري - مالي شهرداري همچنين گفت: در بودجه سال ۸۵ شهرداري، ۸۰۰ ميليارد تومان به گرفتن تسهيلات از سيستم بانكي اختصاص يافته است و ما در بخش اداري مالي موظف به تحقق اين مصوبه هستيم.
وي با اشاره به ماده ۱۱ و ۱۲ قانون شوراي پول و اعتبار افزود: طبق قانون شهرداري نمي تواند بدون مجوز بانك مركزي وام بگيرد. بنابراين شهرداري از طريق «LC» داخلي به نام پيمانكار اقدام به افتتاح حساب مي كند ولي ضمانت آن برعهده شهرداري است.
پورزرندي گفت: شهرداري هم اكنون در بانك ملي ۵۰۰ميليارد تومان در وجه حساب هاي دولتي اعتبار بلوكه شده دارد. به گفته وي اين چك ها مربوط به مؤديان است كه به جز بانك ملي قابل استفاده نيست.معاون اداري مالي شهرداري خواستار رايزني با تمام بانك ها براي تحقق «LC» پيش بيني شده در بودجه شهرداري شد و گفت: در اين رابطه شهرداري صرفاً با بانك ملي و تجارت طرف حساب است و براي مذاكره با ساير بانك ها اجازه شوراي شهر را مي خواهيم!وي با اشاره به رايزني هاي صورت گرفته با بانك هاي سپه، پارسيان، اقتصاد نوين و ملت گفت: اين بانك ها حاضرند با توجه به چرخش مالي در شهرداري و با ضمانت منابع مالي پروژه هاي شهرداري را تأمين كنند.
نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: در دوره هاي قبل، در شهرداري روال معمول اين بوده كه حساب هايي بدون حد و حصر به اسم افراد باز مي شد ولي شوراي شهر دوم جلوي اين اقدام ها را گرفت و اكنون همه چيز داراي شناسنامه شده است.
حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز گفت: علت تأكيد اعضاي شورا به افتتاح حساب بانكي توسط شهرداري اين است كه باتوجه به وجود سابقه قبلي افتتاح حساب هاي شخصي به همين دليل به دنبال جلوگيري از بروز مجدد اين مشكلات هستيم.
از سوي ديگر خسرو دانشجو مخبر كميسيون شهرسازي شوراي شهر گفت: خريد سهام يك بانك اقدام بسيار خوبي است ولي «گله» ما اطلاع ندادن به شوراي شهر بود.
وي افزود: شايد در اين مورد اعلام جزييات موردي نداشته باشد ولي انتظار داريم باتوجه به رقم بالا در اين خريد كليات به اطلاع اعضاي شوراي شهر مي رسيد.
از سوي ديگر اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي شهر از اعطاي وام اشتغال و اعلام وام ۱۰ ميليوني به بافت هاي فرسوده انتقاد كرد.
خزانه دار شوراي شهر گفت: اعطاي اين وام ها جزو وظايف شهرداري نيست و اين اقدام مشكلات عديده اي را به دنبال خواهد داشت.
خزانه دار شوراي شهر در تذكري به شهرداري افزود: شهرداري در راستاي تحقق مديريت واحد شهري اقدام به اعطاي وام مي كند درحالي كه مديريت واحد شهري به معناي هماهنگي بين سازمان ها و ارگان هاست نه اعطاي وام.
وي با اشاره به اين كه اعطاي وام توسط شهرداري منجر به افزايش هزينه ها و توقعات مي شود. افزود: زماني كه وعده هاي داده شده مبني بر اعطاي وام توسط شهرداري محقق نشود مشكلات عديده اي ايجاد خواهد شد.به گفته وي شهرداري امسال يك هزار و صد ميليارد تومان بودجه عمراني دارد كه درواقع با سرمايه گذاري در اين بخش ۱۰۰ هزار شغل ايجاد كرده است.
نادر شريعتمداري درباره تأسيس بانك شهرداري ها نيز گفت: تأسيس بانك شهرداري ها در دوره مسئوليت احمدي نژاد در شهرداري بحث هاي بسيار مفصلي شد ولي دولت گذشته مجوز تأسيس اين بانك را بنا به دلايلي نداد.وي افزود: باتوجه به اين كه آقاي احمدي نژاد در جريان كامل ضرورت تأسيس بانك شهرداري ها و مشكلات تهران هستند انتظار داشتيم در دولت جديد اين اقدام صورت گيرد ولي بعد از يك سال هنوز مجوز تأسيس بانك شهرداري ها داده نشده است. وي گفت: انتظار داريم دولت نسبت به اعطاي مجوز بانك شهرداري ها اقدام كند. وي خريد سهام بانك سرمايه توسط شهرداري را نيز گامي مثبت در جهت استفاده شهرداري از ظرفيت هاي موجود و قانوني دانست و گفت: اين بانك توسط اعضاي هيأت علمي دانشگاه و فرهنگيان تأسيس شده بود و بايد از خريد سهام آن توسط شهرداري استقبال كرد.
از سوي ديگر در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين هيأتي از شوراي شهر «داكا» پايتخت بنگلادش حضور داشتند.شمس الهدي مقام ارشد شوراي شهر داكا از شوراي شهر و شهرداري تهران براي بازديد از داكا پايتخت بنگلادش دعوت به عمل آورد.

بهره برداري آزمايشي از دو ايستگاه مترو در شرق تهران
برنامه هاي مترو براي افزايش ايستگاهها
و توسعه خطوط اعلام شد
000549.jpg
گروه شهري- شنبه آينده زمان آغاز بهره برداري آزمايشي از دو ايستگاه مترو در شرق تهران است.
به گزارش همشهري ايستگاه نظام آباد واقع در خيابان شهيد آيت الله مدني بالاتر از باشگاه ديهيم و ايستگاه گلبرگ واقع در خيابان شهيد آيت الله مدني پايين تر از ميدان رسالت نرسيده به تقاطع گلبرگ قرار دارد كه از ساعت ۵/۵ صبح تا ۳۰/۲۲ اقدام به جابه جايي مسافران خواهد كرد.
جعفر ربيعي معاون بهره برداري و پشتيباني مترو گفت: حداكثر تا بهمن امسال ميدان امام حسين(ع) به عنوان مهمترين ايستگاه نيمه شرقي خط مترو به بهره برداري خواهد رسيد. وي افزود: ايستگاه ميدان امام حسين(ع) در كنار سه ميدان بزرگ امام خميني(ره)، انقلاب و آزادي از ميدانهاي بسيار شلوغ است كه از ظرفيت بالاي جذب سفر برخوردار است؛ به طوري كه اين ايستگاه امكان آن را خواهد داشت كه روزانه ۶۰ هزار مسافر را جابه جا كند.
ربيعي ادامه داد: با توجه به انجام مناقصه بزرگ خريد قطار پيش بيني مي شود در صورت تأمين اعتبار ريالي و ارزي از محل تبصره ۱۳ تا اواخر سال آينده، ۴۵۵ واگن براي خطوط ۲ و ۱ و ۱۶۰ واگن دو طبقه براي خط ۵ و ۳۸ لوكوموتيو براي خط ۵ زمينه افزايش ظرفيت جابه جايي مسافران را به طرز چشمگيري افزايش دهد.
معاون بهره برداري و پشتيباني شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) درباره اهميت دو ايستگاه گلبرگ و نظام آباد كه پس از فعاليت آزمايشي قرار است با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران در روز ميلاد امام حسن مجتبي(ع) رسماً فعاليت خود را آغاز كند گفت: ايستگاه مترو گلبرگ كه با فاصله ۱۵۰ متر در مجاورت ميدان رسالت به عنوان محل توزيع مسافر در شرق تهران قرار دارد مي تواند با جذب ۴۰ هزار سفر در روز در كاهش شلوغي ميدان رسالت نقش مهمي ايفا كند. به گفته ربيعي، ايستگاه نظام آباد نيز به عنوان نزديكترين ايستگاه به محله نارمك با ظرفيت ۴۰ هزار سفر در روز عامل مؤثري در پاسخگويي به تقاضاي سفر در اين منطقه به شمار خواهد رفت. خبرنگار ما مي نويسد: براي ساخت هركدام از ايستگاههاي گلبرگ و نظام آباد دست كم ۱۵ ميليارد تومان هزينه و براي نصب تجهيزات در اين دو ايستگاه به طور جداگانه حداقل ۵ ميليون دلار صرف شده است كه در جمع، رقمي حدود ۴۰ ميليارد تومان برآورد شده است.

تجهيز مدارس، تاكسي ها و وانت بارها به كپسول اطفاي حريق
تعداد ايستگاههاي آتش نشاني تهران به ۱۲۰ مي رسد
گروه شهري- مديرعامل سازمان آتش نشاني شهر تهران از تجهيز تدريجي تاكسي ها و وانت بارها به كپسول اطفاي حريق از هفتم مهرماه سال جاري خبر داد و گفت: بر اساس تأكيد شهردار تهران تا پايان سال ۸۶ بايد در تهران ۱۲۰ ايستگاه آتش نشاني داشته باشيم.
به گزارش سما، محمدرضا حاجي بيگي مديرعامل سازمان آتش نشاني ديروز در نشست مطبوعاتي به مناسبت فرارسيدن هفتم مهر- روز آتش نشاني- در جمع خبرنگاران گفت: دستورالعمل هاي لازم همراه با جانمايي، سازوكار و اعتبار مورد نياز براي احداث ايستگاه هاي جديد آتش نشاني تا پايان سال ۸۶ صادر شده است.
وي با اشاره به تأكيد شهردار تهران براي افزايش تعداد ايستگاههاي آتش نشاني از ۷۵ ايستگاه فعلي به ۱۲۰ ايستگاه تا پايان سال ۸۶ تصريح كرد: در حال حاضر ۸ ساختمان از ايستگاه هاي آتش نشاني فعلي فرسوده هستند كه در برنامه سال ۸۶ بايد دوباره از نو احداث و مقاوم سازي شوند تا براي تحمل زلزله ۹ ريشتري نيز آمادگي داشته باشند.
حاجي بيگي با بيان اين كه در حال حاضر زمان متوسط رسيدن نيروهاي آتش نشان به محل حادثه ۵ دقيقه است تصريح كرد: بايد اين زمان به نرم استاندارد كه ۳ دقيقه است كاهش يابد.
مديرعامل سازمان آتش نشاني همچنين از تجهيز ناوگان آتش نشاني شهر تهران به نيروهاي موتورسوار خبر داد و گفت: به زودي۱۲۰ موتور به همراه سرنشين براي تجهيز به ناوگان آتش نشاني شهر تهران به منظور امدادرساني به حريقهاي كوچك اضافه خواهد شد.
حاجي بيگي همچنين در ادامه از تجهيز تاكسي ها و وانت ها به تدريج از ۷ مهرماه جاري به كپسولهاي اطفاي حريق خبر داد و گفت: مطالعات لازم در اين زمينه انجام شده و قرار است كپسولهاي ۶ كيلويي در درون صندوق عقب تاكسي ها و وانت بارها تعبيه شود تا در صورت نياز رانندگان تاكسي بتوانند علاوه بر كمك به خود در مواقع لزوم به ساير حادثه ديدگان نيز امدادرساني كنند.
مديرعامل سازمان آتش نشاني همچنين از ارائه آموزشهاي لازم امدادرساني به شهروندان علاقه مند در قالب اجراي طرح آتش نشان داوطلب در ۳۰ ايستگاه آتش نشاني از هفتم مهرماه جاري خبر داد.
حاجي بيگي همچنين تاكيد كرد: قرار است پس از تجهيز تاكسي هاي شهر تهران به كپسول اطفاي حريق، هر راننده تاكسي كه بتواند در هنگام بروز حادثه در يك خودرو به راننده و سرنشينان آن در خاموش كردن حريق كمك كند مبلغ ۳۰ هزار تومان جايزه اهدا شود.
به گفته حاجي بيگي همچنين امسال براي اولين بار به ۵ آتش نشان نمونه، مدال شجاعت اهدا خواهد شد.
حاجي بيگي همچنين در ادامه از تجهيز ۲۸۰۰ مدرسه ديگر در سطح شهر تهران به كپسولهاي آتش نشاني تا اواسط آبان ماه جاري خبر داد.

نگاه
000546.jpg
رسول آذر گون

مشكل آسفالت معابر تهران برطرف مي شود
نياز تهران به ۵۰۰ كيلومتر شبكه جمع آوري آبهاي سطحي
گروه شهري - معاون فني عمراني شهرداري تهران گفت: براي جمع آوري آبهاي سطحي شهر تهران، به ۵۰۰ كيلومتر شبكه نيازمنديم.
به گزارش سما، احمد دنيامالي- معاون فني و عمراني شهرداري تهران- ديروز در ديدار مستقيم با شهروندان در مركز ۱۸۸۸ كه در ساختمان روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري تهران برگزار شد، با اعلام اين مطلب گفت: به دليل نبود مديريت واحد شهري، وظيفه ساماندهي آب و فاضلاب تهران در وزارت نيرو و جمع آوري آبهاي سطحي در عهده شهرداري تهران تعريف شده است و هركدام به صورت جداگانه فعاليت مي كنند.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران افزود: در حال حاضر ۳۰۰ كيلومتر تونل جمع آوري آب در تهران وجود دارد و ۶۰ كيلومتر تونل در دست اجرا و ۴۰ كيلومتر تونل در برنامه داريم و براي جمع آوري همه آبهاي سطحي به ۵۰۰ كيلومتر شبكه جمع آوري آب نياز داريم.
دنيامالي در ادامه درمورد احداث تونل توحيد گفت: هيچ مشكلي براي ادامه كار اين تونل وجود ندارد و در حال حاضر در مرحله تجهيز عمليات قرار دارد. طبق برنامه در آبان ماه سال جاري مراسم كلنگ زني و شروع عمليات اجرايي اين تونل آغاز خواهد شد.
وي همچنين افزود: شهرداري تهران در طرحهاي عمراني آينده نقطه نظرات مردم را مدنظر قرارخواهد داد تا شهروندان كمتر با مشكلات روبه رو شوند.
دنيامالي عمده مشكلات شهروندان در طرح هاي عمراني را آسفالت پياده روها و عدم اطلاع رساني درخصوص توقف طرح عمراني دانست.
وي ادامه داد: شهروندان بايد بدانند كه علت توقف بسياري از طرح هاي عمراني ربطي به شهرداري تهران ندارد و ساير دستگاه ها موانعي در سر راه پروژه هاي عمراني ايجاد مي كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |