چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۵ - Sep 27, 2006
بررسي پرونده سيگارهاي لايت و اولترا لايت در آمريكا
مرگ در بسته هاي نقره اي
000441.jpg
گروه علمي فرهنگي- كارشناسان مي گويند سيگارهاي ملايم(لايت و اولترا لايت)هم براي سلامتي زيان بار هستند و يك دادگاه فدرال در آمريكا با محاكمه شركت هاي دخانيات به خاطر فريب مشتري هاي خود در فروش سيگار هاي ملايم موافقت كرده است.
به گزارش بي بي سي، بر اساس موافقت اين دادگاه، شركت هاي فيليپ موريس، آر. جي. رينولدز، شركت دخانيات بريتيش آمريكن و چند شركت ديگر به خاطر فريب سيگاري ها و ايجاد باور غلط درباره ضرر كمتر سيگارهاي ملايم نسبت به سيگارهاي معمولي، از سال آينده مورد محاكمه قرار خواهند گرفت. مايكل هايوسفلد وكيل شاكيان پرونده سيگارهاي ملايم مي گويد: ممكن است تعداد شكايت كنندگان به ده ها ميليون نفر برسد و دادگاه در نهايت شركت هاي دخانياتي را محكوم به پرداخت 200ميليارد دلار به خريداران كند. هايوسفلد مي گويد: توليدكنندگان سيگارهاي ملايم بايد به خاطر دروغ گويي و فروش مرگ محكوم شوند. اين شكايت بر اساس اين حقيقت مطرح شده است كه توليدكنندگان اصلي دخانيات در آمريكا و ساير نقاط جهان از 1971 تاكنون با فريب مشتري هاي خود باعث شده اند تا آنها به خاطر باوري غلط درباره زيان كمتر سيگار ملايم به استعمال دخانيات ادامه دهند و علاوه بر لطمه زدن به سلامتي خود دچار ضرر مالي هم بشوند.
شركت هاي دخانيات بريتيش آمريكن و آر. جي. رينولدز مي گويند مدارك ارائه شده به دادگاه مستند نيستند و خواستار بازنگري در راي آن شده اند. اما هايوسفلد با اشاره به اثبات رابطه ميان مصرف دخانيات با ابتلا به سرطان ريه در سال 1954مي گويد توليدكنندگان با عرضه سيگارهاي ملايم در دهه 1970?سعي كردند تا ضرر ناشي از كاهش فروش خود را جبران كنند. مدارك بسيار زيادي وجود دارد كه بيانگر زيان سيگارهاي ملايم براي سلامتي است. مؤسسه ملي سلامت در
سال ???? با انتشار گزارشي اعلام كرد در بعضي موارد ضرر سيگارهاي ملايم از سيگار هاي معمولي هم بيشتر است.
با انتشار خبر موافقت قاضي دادگاه فدرال با محاكمه شركت هاي توليدكننده دخانيات، ارزش سهام شركت هاي اصلي توليدكننده سيگار آمريكا در بورس نيويورك در حدود ? درصد كاهش يافت.

اولين حافظه فلش با ظرفيت 32گيگابايت
000438.jpg
گروه علمي فرهنگي- اولين حافظه۴۰ نانومتري با ظرفيت 32 گيگابايت ارائه شد.
اين ناند فلش با ظرفيت 32گيگابايت و ساختار CTF به عنوان تحول بزرگي در صنعت به شمار مي رود كه از كارايي بالايي برخوردار است. اين ناند فلش ها ساختاري ساده و ظرفيت بالا دارند و شركت سازنده آنها، در حال توسعه براي توليد فناوري پردازنده هايي از۴۰ تا 30 و يا حتي۲۰ نانومتري است.
در اين حافظه هاي 32گيگابايتي، گيت هاي كنترل در CTF فقط 20 درصد از گيت هاي معمولي بزرگتر هستند. در CTF اطلاعات روي مكان هاي مشخصي به نام holdig chamber كه با لايه اي نارسانا از جنس نيتريد سليكون پوشانده شده، قرار مي گيرد كه باعث كنترل بهتر و حفظ اطلاعات ذخيره شده مي شود. استفاده عمده اين حافظه ها در كارت هاي حافظه با ظرفيتي معادل 64 گيگابايت است كه توانايي ذخيره 64 ساعت فيلم هايي با كيفيت DVD و يا 16000 آهنگ را دارند. در طراحي CTF از ساختار TAOS استفاده شده كه از لايه هاي فلزي برخوردار است و براي اولين بار در توليد حافظه هاي AD به كار رفته است.
پردازنده 40 نانومتري براي حافظه هاي ناند 32 گيگابايتي، نسل هفتم حافظه هاي ناند است كه براي اولين بار توسط دكتر چانگ گيو هوانگ، رئيس بخش محصولات نيمه رسانا سامسونگ معرفي شد.

خودرويي با سوخت گياهي
گروه علمي فرهنگي- اولين خودرويي كه كاملاً با سوخت گياهي حركت مي كند، يك سفر سه هزار و ??? كيلومتري را در اندونزي با موفقيت به پايان رساند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از جاكارتا، اكنون حاميان اين ماشين اميدوارند كه اين پيروزي طليعه عصر جديدي از پيدايش انرژي ادامه يافتني در اين مجمع الجزاير باشد. تانتو بانگون، نويسنده نشريه اندونزين نشنال جئوگرافيك و يكي از تأمين كنندگان مالي بزرگ اين سفر، مي گويد: مطمئن نبود اين خودرو كه ميتسوبيشي استرادا نام دارد، بتواند اين سفر دشوار را انجام دهد.
اين سفر از مبدأ آتامبو در تيمور شرقي به مقصد جاكارتا -پايتخت اندونزي- انجام گرفت. اما اين خودرو كه با سوخت روغن گياه جاتروفا حركت مي كند، به آرامي از قله هاي سرد آتشفشاني فلورس و جزاير سومباوا و همچنين ييلاقات گرم جاوانيس عبور كرد. اين سفر زاييده فكر بانگون و روبرت مانورونگ، رئيس مركز تحقيقات بيوتكنولوژي در مؤسسه تكنولوژي باندونگ بود. مانورونگ چندين سال روي پالايش روغن گياهان پرپشت جاتروفا و ايجاد مبدلي براي مقاوم شدن اين روغن در برابر درجه حرارت هاي بسيار زياد مطالعه كرده است و اميدهاي زيادي براي اختراع اين خودرو دارد. وي مي گويد: ممكن است اين خودرو اولين خودرو با سوخت بيوديزل خالص در جهان باشد و در اندونزي قطعاً اولين است.
الهلال حمدي كه امسال به رياست يك گروه دولتي براي تهيه سوخت زيستي منصوب شده است، گفت: با وجود اينكه اندونزي از لحاظ سوخت فسيلي غني است، اما مي داند كه اين ذخيره بي پايان نيست.

علمي فرهنگي
۱۱ ميليون دانش آموز
از شير رايگان برخوردار مي شوند
000444.jpg
گروه علمي فرهنگي علي اصغر محمدي: 11 ميليون دانش آموز كشور بعد از آبان ماه امسال از شير رايگان برخوردار مي شوند.
به گزارش همشهري، مديركل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: براين اساس امسال 924ميليارد ريال اعتبار براي توزيع شير رايگان در مدارس كشور در اختيار آموزش و پرورش قرارگرفته است.حسن ضياالديني افزود: شير رايگان از آبان ماه امسال بين همه دانش آموزان دختر و پسر دوره  ابتدايي و همچنين دانش آموزان دوره راهنمايي با اولويت دختران و مدارس راهنمايي مناطق محروم توزيع خواهد شد. به گفته وي اعتبارات توزيع شير رايگان، بين همه استانهاي كشور توزيع شد تا دانش آموزان بعد از ماه مبارك رمضان در مدرسه شير مصرف كنند.
ضياالديني با اشاره به اينكه توزيع شير رايگان در سالهاي گذشته بر عهده وزارت جهاد كشاورزي بود گفت: اما امسال با مصوبه شوراي اقتصاد، توزيع شير در آموزشگاه ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است.
وي در ادامه از قرار گرفتن توزيع رايگان خرما در سبد تغذيه دانش آموزان خبر داد و اظهار داشت: اين طرح امسال به صورت آزمايشي در شش استان كشور و منطقه دو تهران اجرا مي شود.
مديركل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش گفت: در اجراي اين طرح به هر دانش آموز ?50گرم خرما اختصاص مي يابد و دانش آموزان مثل شير رايگان، هفته اي سه بار ماده غذايي خرما مصرف خواهند كرد. وي در پايان تصريح كرد: سلامت دانش آموزان يكي از دغدغه هاي وزارت آموزش و پرورش است و خرما با بسته بندي و رعايت كامل بهداشت بين دانش آموزان توزيع مي شود.
كنگره نهايي پرسش مهر 6، سيزده آبان
000447.jpg
فارس: مديركل امور فرهنگي و مشاوره آموزش و پرورش گفت: كنگره نهايي پرسش مهر 6، مصادف با 13 آبان ماه، روز دانش آموز برگزار مي شود.علي كريمي فيروزجايي افزود: برگزيدگان نهايي پرسش مهر 6، 480 نفر هستند كه در روز دانش آموز تجليل خواهند شد. وي ادامه داد: از رئيس جمهوري براي حضور در اين كنگره دعوت شده است و اميدواريم برگزيدگان توسط رئيس جمهوري تقدير شوند. گفتني است محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان در مراسم آغاز سال تحصيلي گذشته با اشاره به چهار شعار عدالت گستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت مادي و معنوي كشور، عدالت را محور پرسش مهر دانست و با طرح چهار سؤال از دانش آموزان پرسيد: چرا عدالت زيباست و رابطه عدالت با پيشرفت كشور چيست؟
احمدي نژاد در سؤال دوم خود از دانش آموزان پرسيد: رابطه عدالت با همدلي و همبستگي مردم چگونه است؟
موانع گسترش عدالت در كشور موضوع سؤال ديگر رئيس جمهوري بود كه در ادامه پرسيد چه كساني از برقراري عدالت نگرانند؟
وي در آخرين سؤال خود از دانش آموزان كشور در آغاز سال تحصيلي پرسيد: مصاديق و زمينه هاي عدالت در حوزه آموزش و پرورش كدام است و در تعليم و تربيت چه راهكارهايي پيشنهاد مي دهيد؟
طراحي نرم افزار لب خواني

گروه علمي فرهنگي- نرم افزار تشخيص گفتار از روي حركات لب توسط فارغ التحصيل كارشناسي ارشد دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، مجري طرح درباره كاربرد سامانه هاي لب خواني رايانه اي گفت: اين سامانه در تشخيص فرامين ناتوانان گفتاري، تشخيص برخي كلمات خاص، مكمل بازشناسي گفتار صوتي و همچنين كاربردهاي نظامي و اطلاعاتي و حفاظتي كاربرد دارد.
رضا شالباف افزود: فرآيند بازشناسي تصويري گفتار شامل دو مرحله استخراج ويژگي از دنباله تصاوير لب و طبقه بندي ويژگي هاي به دست آمده است.
به گفته وي، ويژگي هاي گفتاري تصوير حركات لب اين افراد كه داراي رنگ پوست و ظاهر متفاوتي بودند به كمك طراحي يك الگوريتم جديد استخراج شده و در مرحله بعد با استفاده از الگوريتم مدل مخفي ماركوف، حركات و گفتار تصويري تشخيص داده شد.

آموزش عالي
كارت آزمون زبان انگليسي توليمو
۱۳مهر ماه امسال توزيع مي شود

گروه علمي و فرهنگي- كارت ورود به جلسه آزمون زبان انگليسي توليمو روز پنج شنبه 13 مهر ماه امسال توزيع مي شود.به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور، اين كارتها براساس استان محل اقامت داوطلبان در حوزه هاي تعيين شده توزيع مي شود. داوطلبان براي ورود به جلسه ودريافت برگ راهنماي شركت در آزمون بايد اصل شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر را به همراه داشته باشند. اين آزمون 13مهرماه امسال به صورت همزمان در هفت شهر كشور برگزار مي شود. اين سازمان در اطلاعيه خود يادآور شد: زمان ثبت نام در نوبتهاي سوم و چهارم آزمون زبان تافل به روش IBT از سوم مهرماه در اين سازمان آغاز شده است و علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام در ساعات اداري به سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه كنند. با توجه به محدوديت ظرفيت برگزاري آزمون ، اولويت ثبت نام بر اساس مراجعه داوطلبان خواهد بود. زمان برگزاري اين آزمونها به ترتيب روزهاي 16 و 26مهر ماه امسال اعلام شده است.
ارزيابي وزارت علوم
از عملكرد دانشگاه هاي غيرانتفاعي

فارس: معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به اينكه سال تحصيلي جديد، سال نظارت و ارزيابي بر دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي است، گفت: وزارت علوم امسال عملكرد دانشگاه هاي غيرانتفاعي را ارزيابي مي كند.حسن خالقي با اشاره به اينكه در سال جاري 50 موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي به مراكز آموزشي وزارت علوم افزوده مي شود، افزود: در حال حاضر 150 موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي در كشور فعاليت مي كنند. وي با بيان اينكه تا پايان امسال آمار موسسات غيرانتفاعي آموزش عالي به 200 مركز مي رسد، گفت: دانشگاه مادر هر استان بر عملكرد دانشگاه هاي غيرانتفاعي نظارت مي كند ضمن اينكه ستاد مركزي نيز براي نظارت در تهران تشكيل مي شود. معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به اينكه ظرفيت پذيرش دانشجو امسال در اين دانشگاه ها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، اظهار كرد: در سال جاري 100هزار دانشجو در دانشگاه هاي غيرانتفاعي پذيرش شدند.
دانشجويان عمره گزار فرهنگ كارت مي  گيرند

ايسنا: مسئول امور اجرايي ستاد زيارت دفتر اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم گفت: فرهنگ كارت دانشجو به زائران عمره اعطا مي شود.
دانشجويان با ارائه فرهنگ كارت مي توانند از 50درصد تخفيف ويژه در استفاده از كلاس هاي تربيت بدني و استخر، موزه، سينما، كتابخانه ها و... بهره مند شوند.بر اساس اين گزارش، هدف از اين طرح، حفظ ارتباط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با دانشجويان عمره گزار، پس از سفر است. اين كارت در مرحله اول طرح به دانشجويان عمره گزار سال 1385 تعلق مي گيرد.
دومين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تامين

گروه علمي فرهنگي- دومين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تأمين با هدف ايجاد بستر مناسب براي تبادل اطلاعات و تجربيات، توسط انجمن لجستيك ايران، نهم آبان ماه امسال در تهران برگزار مي شود.
دبير دومين كنفرانس ملي لجستيك با اعلام اين مطلب افزود: ارائه يافته هاي علمي دست اندركاران امر لجستيك و زنجيره تأمين در دانشگاه ها و صنايع كشور از ديگر اهداف اين كنفرانس است.
به گفته اكبري جوكار، همزمان با برپايي اين كنفرانس، اولين نمايشگاه تخصصي در زمينه لجستيك و زنجيره تامين برگزار خواهد شد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني اينترنتي كنفرانس:
www.irlog.com مراجعه كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |