چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۵ - Sep 27, 2006
بورس تهران در جمع بازارهاي كم گردش جهان
با وجود كاهش تدريجي نسبت گردش سهام، شاخص بورس تهران در آگوست 2006 ميلادي 2/2 درصد افزايش يافته است
000432.jpg
گروه بورس- بازار سهام تهران در جمع 7 بورس كم گردش جهان جاي گرفت.
به گزارش همشهري، گزارش سپتامبر فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار نشان مي دهد، در آگوست 2006 ميلادي نسبت گردش سهام در بورس تهران معادل 7/12 درصد بوده، در اين دوره بورس هاي جزيره موريس، مالت، لوكزامبورگ، اوزاكا، برمودا و بوئينس آيرس، كم گردش ترين بازارهاي سهام جهان بوده اند.
نسبت گردش سهام از مؤلفه هاي اصلي در ارزيابي اوضاع بازارهاي سهام به حساب مي آيد. اين نسبت نشان مي دهد در هر دوره مشخص چه ميزان از كل سهام عرضه شده در يك بورس داد و ستد شده، با توجه به اين نسبت مي توان ميزان قدرت نقد  شوندگي سهام در بورس هاي اوراق بهادار را محاسبه و ارزيابي كرد.
طبق اعلام فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار بورس نزدك پرگردش ترين بازار سهام دنيا در ماه آگوست بوده، نسبت گردش سهام در اين بورس 265درصد برآورد شده است، در رتبه دوم نيز نام بورس شن زن چين ديده مي شود. نسبت گردش سهام در اين بورس 211 درصد اعلام شده، بورس كره هم با نسبت گردشي معادل 204 درصد در جايگاه سوم ايستاده است.
دويچه بورس آلمان و بورس ايتاليا نيز در جمع پنج بورس پرگردش جهان جاي گرفته اند. نسبت گردش سهام در دويچه بورس 170 درصد و در بورسا ايتاليانا 163 درصد در آگوست 2006 گزارش شده است.
بورس تهران در سال  2006
گزارش فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار نشان مي دهد: در طول 8 ماه سپري شده از سال 2006 ميلادي در ژانويه نسبت گردش سهام در بورس تهران بالاتر از ساير دوره ها بوده است. پايين ترين نسبت گردش سهام نيز در آگوست 2006 اتفاق افتاده است.به طور كل آمار اين فدراسيون حاكي است: در طول سال 2006 ميلادي به طور مداوم نسبت گردش سهام در بورس تهران رو به كاهش و نزول بوده است.
شاخص ها
در بخش ديگري از گزارش فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار به بررسي روند حركت شاخص هاي عملكرد بورس هاي جهان در آگوست 2006 پرداخته شده است. بر اين اساس شاخص بورس تهران معروف به تپيكس (TEPIX) در اين دوره 2/2 درصد رشد كرده و به اين ترتيب اين بازار در جمع بورس هاي رو به صعود جهان جاي گرفته است. در آگوست 2006 ميلادي سريع ترين صعود شاخص در آمريكاي لاتين و بورس ليما اتفاق افتاده، شاخص عملكرد اين بورس فعال در كشور پرو 6/11 درصد ظرف يك ماه بالا رفته است.
دومين صعود چشمگير شاخص عملكرد در خاورميانه گزارش شده، در آگوست 2006 شاخص بورس قاهره و اسكندريه در مصر 8/9 درصد صعود كرده. در همين مدت منحني شاخص بورس ملي هند 6/9 درصد صعودي ترسيم شده است. ضمن اين كه شاخص عملكرد بورس بمبئي، ديگر بازار سهام مهم فعال در هند، 9/8 درصد افزايش يافته است.
در آگوست 2006 ميلادي شاخص بيشتر بورس هاي جهان رو به صعود بوده، اما در اين ميان شاخص بورس هاي بوئينس آيرس و سائوپائولو در آمريكاي لاتين، تايلند در آسيا، مالت در جنوب، اسلو در شمال و ورشو در شرق اروپا كاهش يافته است.

تقسيم وظايف تازه بين هيأت مديره بورس
گروه بورس- اعضاي هيأت مديره سازمان بورس، وظايف را بين خود تقسيم كردند.
به گزارش همشهري، در پي استعفاي دو معاون نظارت و اجرايي سازمان بورس و پذيره نويسي سهام شركت بورس اوراق بهادار، طبق حكم هاي جديد صادر شده، چهار عضو هيأت مديره سازمان بورس، وظايف جديدي را بر عهده گرفتند.
براين اساس احمد احمد پور به عنوان معاون اجرايي، سيد علي حسيني به عنوان معاون نظارت بر بورس ها و ناشران اوراق بهادار، قاسم محسني به عنوان معاون نظارت بر نهادهاي مالي و حسين فهيمي به عنوان معاون حقوقي سازمان بورس منصوب شدند.
در اين ميان حسين فهيمي به عنوان نايب رئيس هيأت مديره و علي صالح آبادي به عنوان رئيس هيأت مديره و سخنگو به كار خود ادامه مي دهند.

ظهور بورس هاي قدرتمند در همسايگي ايران
000435.jpg
گروه بورس- تازه ترين آمارها از ظهور بورس هاي قدرتمندي در همسايگي ايران و بورس تهران حكايت دارد.
به گزارش همشهري، بزرگترين بورس منطقه خاورميانه در عربستان شكل گرفته و ارزش اين بازار سهام 525 ميليارد دلار تخمين زده مي شود. در حال حاضر سهام 81 شركت در تالار بورس عربستان پذيرفته شده است.ارزش بورس عربستان در پايان سال 2005 ميلادي از 650 ميليارد دلار هم فراتر رفته بود كه با بروز بحران، 19 درصد از كل ارزش اين بازار كاسته شد.بورس فلسطين نيز كه در 6 ماه گذشته 49 درصد تنزل را تجربه كرده در حال حاضر با ارزش بازاري معادل 3/2 ميليارد دلار فعاليت مي كند. سهام 27 شركت در اين بورس قابل مبادله است.در آن سوي درياي عمان و در بورس مسقط هم سهام 121 شركت در حال دادوستد است، ارزش بازار اين بورس 2/15 ميليارد دلار برآورد مي شود.
اما در شمال ايران و در آسياي ميانه بورس قزاقستان از نظر ارزش بازار صعودي جالب توجه را در 6 ماه گذشته به نمايش گذاشته است. ارزش بازار سهام قزاقستان 205 درصد رشد كرده و از مرز 32 ميليارد دلار گذشته است.در غربي ترين منطقه عربي و در مراكش بورس كازابلانكا با ارزش بازاري در حدود 5/37 ميليارد دلار فعاليت دارد كمي نزديك تر به مرزهاي ايران بورس امان پايتخت اردن پذيراي سهام 214 شركت است. ارزش بازار سهام امان با وجود افت 4/15 درصدي در 6 ماه گذشته در حال حاضر در حدود 32 ميليارد دلار تخمين زده مي شود.آمار موجود حاكي است: در بورس كوچك  بحرين هم سهام 49 شركت پذيرفته شده كه ارزش آنها به حدود 19 ميليارد دلار رسيده است. هر چند در مورد ارزش بازار سهام كويت آمار دقيقي منتشر نشده اما در اين بورس نيز سهام 172 شركت در حال دادوستد است.اما در تركيه بورس قدرتمند استانبول فعاليت دارد. گزارش هاي دريافتي حاكي است: بازارهاي پول و سرمايه تركيه، هفته كاري گذشته را با نوساني به نسبت شديدتر از نوسان ايجاد شده در اواسط هفته در بازارهاي كشورهاي در حال رشد پشت سر گذاشت و تحت تأثير اين نوسانات، بورس اوراق بهادار استانبول سقوط كرد.در هفته گذشته بورس اوراق بهادار استانبول به عنوان قلب بازارهاي پول و سرمايه تركيه 6/4 درصد افت كرد. اين در حالي است كه در هفته ماقبل با افزايشي برابر 07/2 درصد روبه رو بود. بازارهاي پول و سرمايه تركيه در واقع هفته كاري گذشته را در جوي آرام و فضايي نسبتاً مثبت آغاز كرده بودند كه اين بيشتر ناشي از تحقق انتظارات و پيش بيني ها از روند جهاني و داخلي بود. گفته مي شود در تلاطم آخر هفته گذشته، حدود ??? ميليون دلار از بازار تركيه خارج شد. در جنوب خليج فارس بورس هاي كوچك دوبي و ابوظبي از همه پرسروصداتر هستند. طبق آخرين گزارش ها فروش بي رويه سهام با ارزش كم موجب سقوط ارزش سهام در بورس دبي و ابوظبي شد و موقعيت اين دو بازار مالي را در وضعيت قرمز قرار داد.
به گزارش روزنامه گلف نيوز، در نخستين روز ماه مبارك رمضان شاخص بورس دبي با 19 /2 درصد كاهش به 416 واحد رسيد و شاخص بورس ابوظبي نيز با 85/0 درصد سقوط به 3533 واحد كاهش يافت. كارشناسان اقتصادي معتقدند: اين نوع واكنش در بورس در شروع ماه مبارك رمضان عادي است.

صف خريد كم سابقه در بورس تهران
000429.jpg
گروه بورس- صف خريد سهام در بورس تهران در جريان مبادلات ديروز به طور كم سابقه اي افزايش يافت.
به گزارش همشهري، فشار تقاضا براي خريد سهام ديروز به حدي بود كه در ساعت 12ظهر يعني زمان اوج داد وستدها ارزش كل صف خريد ايجاد شده براي سهام 10 شركت اول بازار به مرز 400ميليارد ريال رسيد.در اين ساعت از روز، 6هزار نفر دستور خريدهاي خود را براي سهام 10 شركت اول بازار صادر كرده بودند.در اين ميان شركت هاي سرمايه گذاري ساختمان ايران و زيرمجموعه اش آبادگران، در كنار سهام شركت هاي پتروشيمي، در صدر توجهات متقاضيان سرمايه گذاري قرار داشت.
ماجراي صدرا
صدرا هم ديروز تا رتبه دوم جدول تقاضاي سهام در بورس تهران بالا آمد. روز سه شنبه 840 نفر متقاضي خريد 8?ميليون سهم صدرا بودند. ارزش كل دستور خريدهاي صادر شده براي سهام اين شركت در ساعت اوج معاملات سهام 30ميليارد ريال تخمين زده شده است.
سهام صدرا و سرمايه  گذاري بانك ملي به ناگاه در يك هفته گذشته مورد توجه فعالان بورس قرار گرفته و در حالي كه از اوايل هفته جاري صف طولاني براي خريد سهام صدرا ايجاد شد، مديرعامل شركت از دلايل اين موضوع ابراز بي اطلاعي مي كند.
جليل خبره - مديرعامل صدرا- به خبرگزاري فارس گفته كه رويداد خاصي در صدرا اتفاق نيفتاده و مناقصه و قرارداد جديدي هم منعقد نشده است بنابراين بايد دلايل استقبال از سهام صدرا را از فعالان بورس بپرسيد.با اين وجود هنوز اطلاع دقيقي از دلايل صف خريد ايجادشده براي سهام صدرا در دست نيست.
صف فروش
در حالي كه روز گذشته 400ميليارد ريال نقدينگي در كفه تقاضا نشسته بود، به سوي كفه عرضه فقط 38ميليارد ريال دستور فروش براي 10 سهم اول بازار روانه شد. به نظر مي رسد سنگيني و فاصله قابل توجه بين وزن صف تقاضا در برابر صف عرضه، ناشي از قفل شدن بازار به دليل اعمال سياست هايي نظير حجم مبنا باشد. شايد در اين شرايط حذف اين گره بتواند صف هاي طولاني به وجودآمده را جمع كند.
صف هاي عرضه و تقاضا
در پايان وقت معاملات روز گذشته بورس تهران 764 دستور خريد براي پتروشيمي اراك، 385 دستور خريد براي سهام پتروشيمي خارك و 613 دستور خريد براي سهام پتروشيمي اصفهان روي ميز كارگزاران باقي ماند. چادرملو و گل گهر هم با 500 دستور خريد عمل نشده در بازار مواجه بودند.اما در صف عرضه، غدير همچنان با فشار فروش 1500 سهامدار خود مواجه بود. تراكتورسازي ايران هم پس از يك دوره صعود قيمت، به كفه فروش اضافه شد. 143نفر ديروز 850 هزار سهم تراكتورسازي را براي فروش عرضه كردند.

۵۰ سهم نقدشونده بورس در نيمه نخست سال 85
فارس: سهام بورس از ابتداي سال 85 تا پايان شهريور ماه معرفي شدند. در اين ميان 50?شركت از صنايع مختلف بورس داراي درجه قابل قبولي براي خريد و فروش سهام بودند.
در جمع اين 50 شركت، صنعت واسطه گري مالي و سرمايه گذاري با 17 شركت داراي بيشترين تعداد بود كه اين آمار به دليل تاثير ميزان سرمايه شركت هاي اين صنعت در تعيين رتبه نقدشوندگي و همچنين تعداد روزهاي معامله شده در طول 121 روز كاري بهار و تابستان است.
بعد از صنعت واسطه گري، صنعت خودرو نيز با آمار برخورداري 9 شركت از 50شركت نقدشونده برتر بورس داراي حجم مناسبي بود و صنعت شيميايي با 5شركت سومين صنعت بورس بود كه از وضعيت نقدشوندگي بهتر شركت هاي مربوطه برخوردار بود.
بعد از اين 31 شركت وابسته به سه صنعت، باقي شركت ها در گروه هاي اندك از صنعت وابسته و يا در دسته تك سهم بازار بودند. در طول 121 فعاليت بورس، سهام شركت فارسيت دورود نقدشونده ترين سهم بورس بود و اين شركت از قابليت خريد و فروش بسيار بالايي برخوردار بود.
شركت هاي سرمايه گذاري معادن و فلزات، ساختمان، ملي و توس گستر هم رتبه هاي دوم تا پنجم نقدشوندگي سهام را به خود اختصاص دادند.

حركت شاخص روي موج سهام سيمان
000426.jpg
گروه بورس- پس از به حركت افتادن سيمان فارس و خوزستان، ديروز شاخص كل قيمت سهام سوار بر موج سيمان صعودي شد.
به گزارش همشهري، سهام شركت هاي توليد كننده سيمان ديروز پس از دو سال بار ديگر به حركت درآمد و منحني شاخص را رو به صعود ترسيم كردند. در اين ميان نقش سيمان تهران، سيمان صوفيان، سيمان دورود و سيمان سپاهان بسيار پررنگ تر بود. حركت سهام شركت هاي توليدكننده سيمان در مجموع روز سه شنبه معادل 6 واحد تأثير مثبت بر شاخص بورس داشت.
اين گزارش حاكي است: ديروز در حالي كه بانك پارسيان، سايپا و تراكتورسازي وزنه افت شاخص بودند پتروشيمي خارك و سرمايه گذاري بانك ملي به همراه سهام سيمان شاخص بورس را با خود به سوي بالا كشيدند. در پايان دادوستدهاي ديروز بورس تهران، در نتيجه اين تغيير و تحولات شاخص كل قيمت سهام 10 واحد ديگر رشد كرد و از مرز 9 هزار و 530 گذشت. ديروز شاخص بازده بورس هم 32 واحد افزايش يافت و در مرز 29 هزار و 600 واحد ايستاد.ديروز در تالار اصلي شاخص عملكرد بازار 5/11 واحد صعود كرد و در تالار فرعي سهامداران شاهد رشد 4/5 واحدي شاخص بودند.در اين روز در حالي كه شاخص صنعت 9/11 واحد رشد كرده بود شاخص مالي تحت تأثير حركت سهام بانك پارسيان 6/71 واحد نزول را در كارنامه خود به ثبت رساند.در گروه هاي صنعتي هم بيشترين ميزان افت در گروه ماشين آلات و تجهيزات با 27 واحد و خودرو با 8 واحد نزول رخ داد.

استفاده از يك ارز قوي در مبادلات بورس نفت ضروري است
شانا: يك كارشناس اقتصاد انرژي گفت: معاملات بورس نفت بايد با ارزي انجام شود كه ريسك پذيري آن كم باشد.
مرتضي الله داد افزود: به منظور ارزش بخشيدن به پول ملي ايران انجام مبادلات در بورس نفت بر مبناي ريال مي تواند اقدام مثبتي باشد؛ اما اين كه اين عامل چه قدر مي تواند در معاملات آينده مؤثر باشد، مشخص نشده است. وي با بيان اين كه انگيزه به كارگيري ريال در انجام مبادلات بورس نفت هنوز مبهم است، گفت: در صورتي كه انجام مبادلات به ريال خللي در معاملات ايجاد نكند، به كارگيري آن مانعي ندارد، اما در غير اين صورت نمي تواند كارايي داشته باشد. اين كارشناس مسائل نفت و انرژي تاكيد كرد: تعامل با كشورهاي داراي ذخاير نفت و همكاري با اعضاي اوپك در توفيق يا عدم توفيق بورس نفت بسيار مؤثر است. الله داد افزود: در مقوله بورس نفت، بايد بخش هايي باز شود تا به صورت بين المللي محصولات كشورهاي ديگر در آن عرضه شود و براي رسيدن به اين هدف بايد با ساير توليدكنندگان محصولات نفتي و نفت خام رايزني شود. وي افزود: در اين ميان در صورتي كه مبناي مبادله در بورس نفت ريال باشد، باعث بروز مشكل و محدود شدن عرضه محصولات ديگر كشورها در آن مي شود و بر گسترش معاملات بين المللي لطمه وارد مي كند. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: آنچه امروز بيش از همه چيز از اهميت برخوردار است ايجاد توافق با توليد كنندگان نفت براي رسيدن به يك بازار قوي است. الله داد همچنين در مورد ايجاد ارز اسلامي از طريق اتحاد پولي ميان كشورهاي اسلامي براي رفع مشكلات ياد شده، گفت: ايجاد يك ارز اسلامي مانند دينار در اين بخش مفيد به نظر مي رسد؛ زيرا اين ارز مورد قبول چند كشور است و از پشتوانه بهتري نسبت به ريال برخوردار است.

تغييرات قيمت سهام
000489.jpg
000492.jpg
000495.jpg
000498.jpg
000501.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |