چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۵ - Sep 27, 2006
رهبر معظم انقلاب:
معرفت قرآني موجب بيداري
ملت هاي مسلمان شده است
گروه سياسي - همزمان با دومين روز از بهار قرآن محفل معنوي ضيافت نور و انس با قرآن عصر ديروز با حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي و قاريان ممتاز، حافظان قرآن و گروه هاي جمع خواني در حسينيه امام خميني برگزار شد.
در اين ديدار كه قاريان بيش از چهل كشور شركت كننده در بيست وسومين مسابقات بين المللي قرآن نيز حضور داشتند حضرت آيت الله خامنه اي در سخناني لازمه جامعه اسلامي و رسيدن به آرمان هاي والاي چنين جامعه اي را انس با قرآن در سطوح مختلف جامعه و باور وعده هاي قرآني دانستند و تأكيد كردند: هراندازه كه انس با قرآن و تدبر در آن گسترش يابد بركات و دستاوردهاي جامعه اسلامي نيز روزافزون خواهد شد.
ايشان با اشاره به دستاوردهاي نظام اسلامي در طول سال هاي گذشته به ويژه ايستادگي ملت ايران
... در مقابل زورگويان افزودند: همه اين دستاوردهاي ارزشمند ازجمله پيشرفت شگفت انگيز جوانان در عرصه هاي مختلف علمي و همچنين بروز نشانه هايي از اجراي عدالت در كشور، به بركت معرفت قرآني آحاد مردم و مسئولان است.
رهبر انقلاب اسلامي معرفت قرآني كنوني در جامعه را نقطه آغازين يك جامعه اسلامي برشمردند و خاطرنشان كردند: معرفت قرآني در جامعه، نظام اسلامي را به يك الگو تبديل كرده و موجب بيداري ملت هاي مسلمان شده است.حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به احساس عزت و افتخار مسلمانان در جهان و ناكامي ها و رسوايي هاي پي درپي مدعيان حقوق بشر و دموكراسي تأكيد كردند: اين احساس عزت و باور وعده هاي قرآني بود كه حزب الله لبنان را در مقابل يك ارتش مجهز و مورد حمايت همه جانبه قدرت هاي بين المللي پيروز كرد.ايشان همچنين با تأكيد بر لزوم ادامه حركت قرآني در كشور و تلاش براي بهتر شدن اين حركت مبارك خاطرنشان كردند: در اين حركت قرآني حتما بايد حفظ، فهم معاني و تلاوت قرآن مورد اهتمام قرار گيرند و مسئولان ذيربط نيز تمهيدات آن را فراهم نمايند.
در پايان اين محفل نوراني قرآني، نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و حاضران روزه خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامي افطار كردند.

پايان مذاكرات آقازاده در مسكو
نيروگاه بوشهر شهريور 86 آغاز به كار مي كند
حمايت كشورهاي اسلامي از حق مسلم ايران
واحد مركزي خبر: وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي از حق مسلم جمهوري اسلامي ايران در استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي حمايت كردند.
وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در نشست هماهنگي ساليانه خود در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با صدور بيانيه  اي همچنين بر ضرورت تقويت همبستگي كشورهاي اسلامي براي مقابله با چالشهاي فراروي امت اسلامي تأكيد كردند.

گروه سياسي- غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژي اتمي ايران روز گذشته به سفر دو روزه خود به مسكو پايان داد و به تهران بازگشت. معاون رييس جمهور پس از دو ديدار پشت درهاي بسته با همتاي روسي خود، سرگئي كرپنيكو به خبرنگار ايرنا گفت كه طرف روسي متعهد شده در شهريور 86 شروع به كار آزمايشي نيروگاه بوشهر را انجام دهد. اگر اين چنين باشد به رغم تمامي اعتراض هايي كه آقازاده به طرف روسي كرده، فرصت زماني شروع به كار از سوي روس ها يك ماه عقب آمده و به جاي مهر 86 قرار است شهريور 86 بوشهر نيروگاه خود را در حال كار ببيند.
آقازاده پس از مذاكرات مستمر و پشت درهاي بسته كه مشخص شد قرار است بوشهر يك ماه زودتر كار كرده و نخستين محموله سوخت هسته اي آذرماه 86 به ايران تحويل شود، به ديدار دبيركل شوراي عالي امنيت ملي روسيه رفت. ايگور ايوانف پس از ديدار با آقازاده تصريح كرد طرحي ويژه براي پايان كار و تكميل نيروگاه بوشهر طراحي شده و همچنين گفت وگو با ايران مي تواند به حل مسايل كمك كند. اينترفكس گزارش داد كه ايوانف به نتايج گفت وگوهاي 1+5 با ايران خوش بين است و مايل است گفت وگوها و پيشنهادها بر سر بسته پيشنهادي ادامه پيدا كند. اينترفكس با اعلام اين خبر اضافه كرد نخستين محموله سوخت نيروگاه بوشهر 80 تن است كه سال آينده تحويل ايران مي شود.

كيسينجر: آمريكا با ايران وارد مذاكره شود
تأكيد متكي بر حق مشروع ايران
000507.jpg
گروه سياسي هنري كيسينجر، وزير خارجه اسبق آمريكا كه به ايتاليا رفته، روز گذشته در گفت وگويي با خبرگزاري دولتي آنسا و در تحليل وقايع بين المللي به موضوع هسته اي ايران پرداخت و به آمريكا توصيه كرد با ايران وارد مذاكره شود. وي بسيار اميدوار بود كه با پايان يافتن دور فعلي مناقشات كه بيشتر آنها را طبيعي مي دانست، دور اصلي مذاكرات آغاز شود.
كيسينجر كه در ايتاليا با رومانو پرودي، نخست وزير ايتاليا نيز ديدار كرد در اين گفت وگو خواهان حمايت بيشتر ايتاليا به روند فعاليت هاي بين المللي به ويژه دو سوي آتلانتيك شده است. اما منوچهر متكي هنوز در نيويورك است و مذاكرات گسترده  حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل را دنبال مي كند. منوچهر متكي گفت وگويي مفصل با خبرگزاري آسوشيتدپرس داشت و در آن خبر داد گفت وگوهاي ايران و اتحاديه اروپا در مسير درست دنبال مي شود.
بنابه اين گزارش متكي ديدارهاي ويژه اي در سازمان ملل داشته و بر حقوق اساسي و مشروع ايران تاكيد كرده است. وزير خارجه با دبير كل سازمان ملل ديدار داشت و كوفي عنان در اين ديدار از روند گفت وگوهاي ايران و اتحاديه اروپا ابراز خشنودي كرد. نمايندگان ديپلماتيك كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي نيز در نيويورك حاضر بودند و ضمن ديدار با وزير خارجه بر حقوق هسته اي ايران تاكيد كردند. متكي با همتاي پاكستاني خود نيز ديدار داشت و در گفت  وگو با خورشيد محمد قصوري، مسائل ويژه دو طرف و از جمله خط لوله انتقال گاز ايران به هند از راه پاكستان را مورد بررسي قرار دادند.
وزير خارجه جمهوري اسلامي در گفت وگويي تفصيلي با آسوشيتدپرس گفت: ايران خواستار تعادل ميان تعهدات و حقوق خود براساس ان پي تي است. متكي تصريح كرد: در مرحله فعلي گفت وگوهاي ايران و اتحاديه اروپا در مسير درست دنبال مي شود و با انجام آن ممكن است راه حلي نيز در آينده نزديك به دست آيد.متكي افزود: ما با بيشتر طرفهاي درگير در مجموعه پيشنهادي 1 + 5 مذاكرات خوبي داشتيم و بيشتر گفت وگوهاي ما رو به جلو و سازنده بوده است. وزير خارجه با تبيين مواضع رئيس جمهوري در سياست خارجي گفت: در شرايط درست و در محيطي عادلانه، مي توان به نتيجه رسيد.
اين در حالي است كه مشاوران ويژه و ارشد روساي جمهور ايران و فرانسه روز گذشته گفت وگوي تلفني داشتند و پس از آن خبري از قول يك منبع آگاه آمد كه ديدار لاريجاني و سولانا در پاريس انجام مي شود. هاشمي ثمره كه خود را براي معاونت سياسي وزارت كشور آماده مي كند، در گفت وگو با همتاي فرانسوي خود، مونتاين بر نقش محوري و اساسي فرانسه تاكيد كرد و خواهان ادامه گفت وگوها شد. خبر اين گفت وگو را ايسنا منتشر كرد.
ايرنا نيز خبر ديگري از آمريكا داد و اين كه وزير خارجه روسيه با هر گونه تحريم ايران مخالفت كرده است. سرگئي لاوروف كه در آمريكا به سر مي برد تصريح كرده هرگونه تحريم و فشار به ايران با مخالفت روسيه همراه خواهد بود.

گمانه زني ها درخصوص تغييرات كابينه
ادامه دارد
گروه سياسي- با بركناري وزير رفاه و تامين اجتماعي گمانه زني ها درباره تغيير برخي معاونين وزرا و مديران ارشد دولت شدت يافته است.
ديروز محمود احمدي نژاد اولين تغيير خود را در كابينه  ايجاد كرد تا ثابت كند كه واقعا عملكرد وزراء و همكاران خود را در دولت بررسي و ارزيابي كرده است؛ هرچند پس از بركناري پرويز كاظمي برخي اين تغيير را تنها جابجايي در بدنه دولت عنوان كردند اما اخبار و گزارش ها حكايت از ادامه تحولات در ميان اعضاي ارشد كابينه و برخي مديران بلندپايه دولتي دارد. در اين شرايط، خبر دريافت تذكر جدي توسط تعدادي از معاونين و وزرا از سوي رئيس جمهوري در برخي رسانه ها منتشر شد. فارس علت صدور اين تذكرات را عدم انطباق كامل عملكرد برخي اعضاي كابينه با بندهاي 12 گانه ميثاق نامه عنوان كرده است. منابع آگاه تاكيد مي كنند كه ادامه تغييرات احتمالا شامل ساير وزيران نخواهد شد؛ هرچند اين تغييرات در ميان برخي معاونان رئيس جمهور و وزارتخانه ها ادامه خواهد يافت.
استعفا يا تغيير برخي معاونان وزرا طي روزهاي اخير در همين راستا ارزيابي مي شود.

امروز انجام مي شود
ديدار لاريجاني و سولانا
گروه سياسي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران امروز در يك پايتخت اروپايي با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار مي كند تا سرنوشت گفت و گوهاي دو طرفه مشخص شود. خبر زمان ديدار را خبرگزاري ايسنا و خبر مكان آن را خبرگزاري فارس منتشر كرد. هر دو نيز به منبع خبري آگاه اشاره كردند.
از ديگر جزئيات اين سفر و يا مدت زمان آن خبري منتشر نشده است.

هيچ دولتي جرأت حمله به ايران را ندارد
فارس: رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي ايران گفت: هيچ دولتي بر خلاف ميل و رغبت دروني اش در سال هاي گذشته جرأت نكرد به ايران حمله كند و اين مسأله ناشي از احتمال ناتواني در كسب توفيق و پيروزي است. علي شمخاني با اشاره به اجراي 32 طرح تحقيقات دفاعي در كشور افزود: اين طرح ها در حوزه هاي چهارگانه نرم افزاري و در بين نيروهاي مسلح اجرا مي شود كه به علت مسايل امنيتي نمي توان به جزئيات بيشتر آن اشاره كرد. وي تصريح كرد: در هر بخش ساختار، سازمان، هدف و استراتژي نيروهاي مسلح به طور متوسط هشت طرح تحقيقات دفاعي در دست انجام است.

بررسي توقف هواپيماي ايراني در استانبول
ايرنا: عبدالله گل وزير خارجه تركيه در ديدار با همتاي ايراني خود در نيويورك قول داد كه هيات تحقيقي را در ارتباط با موضوع توقف هواپيماي حامل مقام هاي دولتي ايران دراستانبول، تشكيل و نتيجه تحقيقات را به اطلاع طرف ايراني برساند.وي اين موضوع را شامگاه دوشنبه گذشته و پس از مذاكرات طولاني با منوچهر متكي وزير خارجه ايران در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان  ملل مطرح كرد.متكي در اين ديدار ناخرسندي تهران را از موضوع توقف هواپيماي حامل مقام هاي دولتي ايراني در تركيه، به اطلاع همتاي ترك خود رساند.

حسيني از حضور متكي در سخنراني بوش دفاع كرد
ايرنا: سخنگوي وزارت خارجه از حضور وزير خارجه در سخنراني رئيس جمهور آمريكا در اجلاس افتتاحيه مجمع عمومي سازمان ملل دفاع كرد. سيد محمد علي حسيني روز گذشته گفت حضور وزير خارجه ايران در زمان سخنراني رئيس جمهوري آمريكا در مجمع عمومي سازمان ملل براساس سياست اصولي جمهوري اسلامي مبني بر حضور فعال در تمامي مجامع و عرصه هاي بين المللي بوده است.
حسيني اظهار داشت: به غير از سخنراني مقامات رژيم صهيونيستي كه ايران اين رژيم را به رسميت نمي شناسد، كشورمان در هيچ حالت ديگري به صرف حضور يا سخنراني مخالفان و حتي دشمنان خود قائل به سياست صندلي خالي نيست.

كوتاه از خانه ملت
گروه سياسي - هفت نفر از اعضاي كميسيون فرهنگي در مدت تعطيلات تابستاني مجلس به دعوت سازمان ميراث فرهنگي براي بازديد از آثار تاريخي و ارزيابي وضعيت فرهنگي كيش به اين جزيره سفر كرده اند. البته برخي از اين نمايندگان هزينه سفر خانواده خود را شخصاً پرداخت كرده اند. يك منبع آگاه علت اصلي اين سفر را ارسال برخي گزارش هاي نچندان جالب از وضعيت فرهنگي كيش به كميسيون فرهنگي مجلس اعلام كرد.
* جنجال ها بر سر گزارش تحقيق و تفحص كميسيون فرهنگي از عملكرد وزارت ارشاد در دولت گذشته كماكان ادامه دارد. شجاع پوريان كه از نمايندگان برجسته فراكسيون اقليت به شمار مي آيد ، در نطق پيش از دستور خود از گزارش مذكور انتقاد كرده و از سياست هاي فرهنگي دولت خاتمي حمايت كرد. البته عماد افروغ رئيس كميسيون فرهنگي به وي پاسخ داد.
* نمايندگان پس از حدود 2 ساعت بحث وبررسي سنگين پيرامون لايحه تبديل سازمان زندانها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور به سازمان اجراي كيفرها و اقدامات تأميني و تربيتي، به طور غيرمنتظره اي به اين لايحه كه توسط قوه قضائيه تهيه شده بود رأي ندادند. حضور جمال كريمي راد به عنوان وزير دادگستري و سخنگوي قوه قضائيه در مجلس و دفاع وي از اين لايحه نيز تغييري در اين روند ايجاد نكرد. از 209 نماينده حاضر در صحن علني تنها 72 نماينده به اين لايحه رأي مثبت دادند.
* رئيس فراكسيون ورزش مجلس از بررسي مسأله دوپينگ اعضاي تيم ملي وزنه برداري در مجلس خبر داد. اميررضا خادم تأكيد كرد: اين موضوع حيثيت جهاني ما را زير سئوال برده و به سادگي نمي توان از كنار آن گذشت.
* بيش از 200 نماينده مجلس از حضور عزتمندانه رئيس حضور در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل تشكر كردند.
* دولت سه لايحه موافقت نامه همكاري هاي اقتصادي، بازرگاني و ارتباطي با كشورهاي ديگر و يك لايحه استفساريه را تقديم مجلس شوراي اسلامي كرد.
محمود احمدي نژاد دوم مهر ماه طي سه نامه جداگانه به حداد عادل لايحه هاي موافقت نامه  تشويق و حمايت متقابل از سرمايه گذاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري اسلامي افغانستان ، موافقت نامه بازرگاني بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري كره و موافقت نامه  سرويس هاي حمل و نقل هوايي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت مالزي را تقديم مجلس شوراي اسلامي كرد تا تشريفات قانوني تصويب آن طي شود.

يادداشت
سوريه و درسهاي مقاومت حزب الله
امير محبيان
سخنان بشار اسد در گفتگو با مجله آلماني اشپيگل پيرامون صلح با اسرائيل در صورت بازپس گيري بلندي هاي جولان، در سطح رسانه ها و همچنين در نزد تحليل گران قابل تأمل ارزيابي شده است.
بعضي از تحليل گران اين موضع بشار اسد را فاصله گيري وي از موضع اعلامي دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور ايران و حاكي از نرم شدن لحن وي در برابر آمريكا و رژيم صهيونيستي دانسته اند.
چنانچه به سوابق سخنان بشار اسد رئيس جمهوري سوريه، پس از نبرد قدرتمندانه 34روزه حزب الله با رژيم صهيونيستي بازگرديم، در مي يابيم كه سخنان بشار اسد در بستري ديگر بيان شده و اساساً جديد تلقي نمي شود.
روز سه شنبه، 15 آگوست، بشار اسد در نخستين اظهار نظر عمومي خود درباره بحران لبنان اظهار داشت: پيروزي حزب الله در جنگ اخير لبنان، باعث پديدآمدن خاورميانه جديدي شده است. بشار اسد در همان اظهار نظر پيرامون اشغال بخشي از خاك سوريه توسط اسرائيل گفت: به استقرار صلح در آينده نزديك اميدي ندارد و افزود كه در غياب مذاكرات صلح، تنها راه باقيمانده مقاومت در برابر اسرائيل است.
اسد سپس تأكيد كرد: روند صلح بايد شامل اقدام اسرائيل در بازگرداندن اراضي اشغالي به صاحبان اصلي آنها و احقاق حقوق آنان باشد.
ترديدي نيست كه پس از پيروزي مقاومت حزب الله در لبنان در برابر رژيم صهيونيستي تحليل هاي متعددي در جهان عرب به وجود آمده و گروهي شرايط موجود را مشابه شرايط پس از جنگ رمضان در سال 1973 مي دانند ولي واقعيت آنست كه هيچ كشوري نمي تواند مقاومت حزب الله را مقدمه اي براي سازش تلقي كند.
سوريه نيز بخوبي از اين وضعيت آگاه است و درس به دست آمده از مقاومت حزب الله ثابت مي كند كه رژيم صهيونيستي جز در مقابل قدرت هيچگونه عقب نشيني از خود نشان نخواهد داد و هرگونه تلاشي براي معامله از طريق عقب نشيني از مواضع به نتيجه نخواهد رسيد، از همين رو، بشار اسد در 15 آگوست به درستي گفت كه: پيروزي حزب الله در مقابل تهاجم برنامه ريزي شده اسرائيل به لبنان چشم انداز مورد نظر ايالات متحده براي خاورميانه را به سراب تبديل كرده است. لذا، استقرار صلح آمريكايي در خاورميانه به شكست انجاميده و درسهاي مقاومت حزب الله به سوريه و كليه كشورهاي اسلامي مي آموزاند كه هرگونه گرايش به سمت معامله با اسرائيل بدون ترديد به يأس و شكست خواهد انجاميد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |