چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۵ - Sep 27, 2006
تأسف رئيس جمهور لبنان
از مواضع گروه هاي مخالف حزب الله
ايسنا - اميل لحود، رييس جمهور لبنان در بيانيه اي ضمن ابراز تاسف از موضع گيري برخي گروه هاي سياسي گفت: اين گروه ها از گذشته درس نمي گيرند، اين گروه ها امروز موضع گيري هايي اتخاذ كرده اند كه تاثيرات منفي در اوضاع داخلي دارد. وي نسبت به ترديدهاي داخلي در خصوص اهميت پيروزي لبنان در جنگ با اسراييل انتقاد كرد.
اين اظهارات لحود بعد از اعلام موضع گيري وليد جنبلاط، رهبر دروزي هاي لبنان و سمير جعجع، رهبر فالانژهاي لبنان در قبال اظهارات اخير سيد حسن نصرالله، دبير كل حزب الله لبنان صورت گرفت.

جوان ترين نخست وزير ژاپن انتخاب شد
000534.jpg
شينزو آبه سياستمدار ملي گرا و محافظه كار ژاپني ديروز با گرفتن رأي اعتماد از پارلمان به عنوان جوان ترين نخست وزير ژاپن جانشين جونيچيرو كويزومي شد.
به گزارش خبرگزاري ها، آبه 52 ساله كه اولين نخست وزير ژاپن است كه بعد از جنگ جهاني دوم متولد شده، كابينه جديد خود را از افراد محافظه كاري تشكيل داده كه به طيف محافظه كار حزب حاكمه ليبرال دمكرات ژاپن تعلق دارند .
آبه كه از طرفداران همپيماني با آمريكاست وعده داده كه قانون اساسي مصوب سال 1947 اين كشور را كه از سوي آمريكا تحميل شده بود بازنويسي كند. هدف او از اين بازنويسي تقويت ارتش ژاپن و تعبير دوباره از گذشته كشور ژاپن است.
آبه در ارتباط با كره شمالي هم موضع تندتري نسبت به نخست وزير قبلي ژاپن دارد. چالش اصلي او در حال حاضر تنظيم روابط تيره شده ژاپن با كشورهاي چين و كره جنوبي و حفظ رشد اقتصادي اين كشور است.
آبه وعده داده كه اصلاحات كوايزومي را ادامه مي دهد و به همين خاطر مشاوران و بعضي وزراي سابق را دوباره منصوب كرده است. آبه كه پيش از اين دبير و سخنگوي دولت ژاپن بود، در يك خانواده با نفوذ سياسي متولد شد. او نوه نوبوسوكه كشي نخست وزير پيشين ژاپن بوده و پدرش نيز در گذشته پست وزارت خارجه را به عهده داشته است.

مهاجرت غيرقانوني، بحث روز كشورهاي جنوب اروپا
پديده مهاجرت كه در سال هاي اخير از جمله مهمترين چالش هاي پيش  روي كشورهاي اروپايي تلقي مي شود، در روزهاي گذشته دوباره به عنوان بحث روز در كشورهاي جنوب اروپا مطرح شده است.
رؤساي جمهور و نخست وزيران هشت  كشور جنوب اروپا؛ ايتاليا، اسپانيا، يونان، پرتغال، فرانسه، قبرس، مالت و اسلووني ديروز در نامه اي به رئيس فنلاندي اتحاديه اروپا بسيج كشورهاي اين اتحاديه را براي مقابله با سيل مهاجران غيرقانوني در مرزهايشان خواستار شدند.در اين نامه كه دفتر رياست جمهوري فرانسه آن را منتشر كرد آمده است حل مسئله مهاجران غيرقانوني در مديترانه و جنوب اروپا مستلزم مشاركت جدي اتحاديه اروپا و تعهد مشترك كشورهاي مبدأ، مقصد و منتقل كننده مهاجران است.
سران كشورهاي جنوب اروپا در اين نامه تاكيد كردند مسئله مهاجران بايد با كمك مالي و دادن منابع در سطح اروپا حل شود و خواستار آن شدند كه اين مسئله در نشست غيررسمي اتحاديه اروپا در فنلاند كه بيستم اكتبر، بيست و هشتم مهر برگزار مي شود مطرح شود تا در نشست ماه دسامبر تصميمات عملياتي گرفته شود.
اسپانيا كه از ماه ژانويه تاكنون بيش از 23 هزار مهاجر آفريقايي وارد جزاير قناري آن شده اند به همراه ايتاليا و مالت در صف اول مبارزه با مهاجران غيرقانوني در اروپا هستند.
نخست وزير سوسياليست اسپانيا در دفاع از سياست هاي دولت براي مبارزه با پديده مهاجرت هاي غيرقانوني اعلام كرد از آغاز سال 2006 ميلادي تاكنون مسئولان اداره مهاجرت اسپانيا بيش از سيزده هزار مهاجر غيرقانوني آفريقايي را از اين كشور اخراج كرده اند. خوزه لوئيز رودريگز زاپاترو كه در سناي اسپانيا سخن مي گفت از وخامت و افزايش بي رويه پديده مهاجرت هاي غيرقانوني از كشورهاي آفريقايي به ويژه كشورهاي جنوب صحراي آفريقا به مجمع الجزاير قناري ابراز نگراني كرد.
رئيس جمهور پرتغال نيز پيش از اين گفته بود كه مهاجرت غيرقانوني به اسپانيا تنها مشكل اسپانيا نيست بلكه كل اروپا را در بر مي گيرد و كشورهاي اروپايي بايد همكاري بيشتري در زمينه مبارزه با مهاجرت غيرقانوني ايفا كنند.

۲۰۰۶ بدترين سال از نظر اقتصادي
براي فلسطيني ها بوده است
فارس: براساس گزارشي كه بانك جهاني تهيه و تدوين كرده است سال 2006 از نظر اقتصادي بدترين سال براي فلسطيني ها بوده است.
بانك جهاني با انتشار گزارشي اعلام كرد تحريم ها اقتصاد غرب و محدوديت ها اعمال شده از سو دولت اسرائيل، م تواند سبب شود كه امسال ميانگين درآمد مردم فلسطين به 40 درصد كاهش و ضريب فقر در ميان آنها به 67 رصد افزايش يابد. در ادامه اين گزارش آمده است : ما در كرانه باختر رود اردن و نوار غزه با بحران جد روبرو هستيم. اين بحران، همه تلاش هايي را كه ظرف 13 سال گذشته برا پيشرفت فلسطين انجام شده است به خطر م اندازد.
بانك جهان در گزارش خود نتيجه گيري مي كند چنانچه اين سياست تغيير نكند، تا سال 2008 بحران اقتصاد فلسطين به صورت دردناك اوج خواهد گرفت و حدود 74 درصد مردم فلسطين ممكن است به زير خط فقر كشانده شوند. اين در حال است كه در سال 2005 تنها 44 درصد فلسطين ها در زير خط فقر قرار داشتند. از تاريخ تاسيس تشكيلات خودگردان فلسطين تاكنون 13 سال مي گذرد. پيمان صلح فلسطين و اسرائيل در سال 1993 در اسلو منعقد شد. به موجب اين پيمان، بخش هايي از كرانه باختر رود اردن و نوار غزه به تشكيلات خودگردان تعلق يافت. اما اين كمتر از سرزمين هاي بود كه به لحاظ تاريخ به فلسطين ها تعلق دارد. به موجب همين پيمان، قرار بود اختلافات مربوط به بيت المقدس، بازگشت آوارگان فلسطين، شهرك ها يهود نشين، تقسيم آب، تعيين مرزها نهاي و سرانجام تشكيل كشور مستقل فلسطين، در نشست ها بعد مورد حل و فصل قرار گيرد. اما دولت اسرائيل به تعهداتي كه در اسلو سپرده بود عمل نكرد و هربار برا انجام اين تعهدات شرايط تازه ا را پيش پا فلسطيني ها مي گذاشت.
از زمان پيدايش تشكيلات خودگردان فلسطين، جهان غرب، سالانه نزديك به يك ميليارد دلار كمك در اختيار اين تشكيلات قرار م داد. تا پيش از درگذشت "ياسر عرفات"، مجامع جهان اغلب مسئولان تشكيلات خودگردان را به فساد مال متهم م كردند. اما با اين وجود، روند اين كمك ها همچنان ادامه يافت و فلسطين ها توانستند شرايط زندگ خود را اندك بهبود بخشند. در ماه مارس امسال، پس از انتقال قدرت سياس به جنبش حماس، سازمان ملل، اتحاديه اروپا و آمريكا كمك ها نقد خود را به فلسطين قطع يا محدود كردند و بدين ترتيب زمينه ساز بحران شدند كه نتايج آن را اكنون بانك جهان ترسيم كرده است.
هدف غرب از قطع كمك ها مال و عمران، زير فشار قرار دادن جنبش حماس بود. از رهبران اين جنبش خواسته شده است كه به اقدامات خشونت آميز عليه اسرائيل پايان بدهند و اين كشور را به رسميت بشناسند. از حماس همچنين خواسته شده است كه اساسنامه خود را اصلاح كند. در اساسنامه اين تشكيلات، نابود اسرائيل مطرح شده است.

نگاهي به پيشينه و برنامه هاي نخست وزير جديد ژاپن
فارس: شينزوآبه در 21سپتامبر 1954ميلادي در يك خانواده سياستمدار و بانفوذ متولد شد و تنها پس از سيزده سال عضويت در پارلمان هم اكنون به بالاترين مقام در حزب و دولت ژاپن دست يافته است. وي نوه نوبوسوكه كيشي نخست وزيرپيشين ژاپن بوده  و پدرش شيگارو آبه نيز پست دبيركلي پيشين حزب حاكم ليبرال دمكرات را به عهده داشت. نوبوسوكه كيشي از تاريخ 1957ميلادي تا۱۹۶۰ نخست وزير ژاپن بود.
شينزو آبه در جولاي سال 2000در دوران نخست وزيري يوشيرو موري به معاونت دبير كابينه ژاپن رسيد. با شروع دوران نخست وزيري جونيچيرو كويزومي در آوريل سال 2001، آبه نه تنها توانست اين پست را حفظ كند بلكه موفق شد كه حمايت كامل كويزومي را جلب كرده و به دست راست وي تبديل شود. آبه در سپتامبر سال 2003 به مقام دبير كلي حزب حاكم ليبرال دمكرات رسيد و در سپتامبر 2004درحالي كه حمايت كويزومي را پشت سرش داشت به مقام دبير كل اجرايي حزب ليبرال دمكرات رسيد. وي در اكتبر سال 2005 از سوي كويزومي به عنوان دبير و سخنگوي ارشد دولت ژاپن انتخاب شد.
از آبه به عنوان يكي از اعضاي متمايل به راست حزب حاكم ياد مي شود كه در برنامه هاي انتخاباتي خود وعده داد با اصلاح قانون اساسي ژاپن، زمينه مشاركت نيروهاي مسلح اين كشور در ماموريت هاي صلحباني خارجي را فراهم آورد و همكاري امنيتي اين كشور با ايالات متحده را گسترش دهد. وي تحكيم روابط ژاپن با كشورهاي همسايه اش چون چين و كره جنوبي، حل مسايل مرتبط با كره شمالي همچون مساله اتباع ربوده شده ژاپني  و مسئله هسته اي و موشكي اين كشور و پيشبرد گفت وگوهاي راهبردي با آمريكا، اروپا و استراليا و هند را از ديگر برنامه هايش بيان داشته است.
آبه ملي گراترين نخست وزير ژاپن از دهه 50 ميلادي به بعد است و ناسيوناليست هاي دوآتشه ژاپن اكنون پيشاپيش طلوع اقبال خود را پس از ده ها سال جشن گرفته اند. احياي حس ناسيوناليسم در ژاپن موجبات نگراني قربانيان سياست هاي ناسيوناليستي اين كشور در گذشته يعني چين و دو كره را فراهم آورده اما در مقابل با استقبال آمريكا مواجه شده است.
چين و كره جنوبي بيش از ساير كشورها كنجكاوند كه بدانند جانشين كويزومي در رابطه با مسايل شرق و جنوب شرق آسيا چگونه فكر و عمل مي كند. مناسبات سياسي ژاپن با اين دو كشور در حال حاضر در شرايط نامطلوبي است و پكن و سئول اميدوارند كه جانشين كويزومي بتواند راهي براي برون رفت از اين شرايط كه عمدتاً ناشي از اختلافات تاريخي و مسايل ارضي و ديدارهاي مكرر كويزومي از معبد ياسوكوني است، بيابد. اما آبه بخاطر مواضع جنگ طلبانه اش در زمينه سياست خارجي بخصوص عليه كره شمالي شناخته شده است. وي همچنين از سوابق تجاوزكارانه و جنگ افروزي كشورش و نيز از بازديدهاي جنجال انگيز كويزومي از معبد ياسوكوني دفاع كرده است.
آبه گفته است نخستين اقدامش پس از تصدي پست نخست وزيري برگزاري اجلاسي از سران كشورهاي آسيايي همسايه ژاپن خواهد بود. يكي از مقامات حزب كوميتوي نوين از احزاب ائتلاف كننده با حزب ليبرال دموكرات ژاپن در اين باره گفت: چين انتظارات زيادي از كابينه آبه خواهد داشت زيرا در زمان كويزومي اوضاع بسيار بد شده بود. پيشتر نيز تلاش هايي براي برگزاري اجلاس سران با حضور هوجين تائو و رو موهيون، رؤساي جمهور چين و كره جنوبي در حاشيه اجلاس اپك (همكاري هاي اقتصادي آسيا اقيانوسيه) در ماه نوامبر انجام شده است اما مانع اصلي معبد ياسوكوني است. در اين معبد 14 نفر از جنايتكاران جنگي درجه يك ژاپني دفن شده اند. ظاهراً آبه قصد دارد روش كويزومي را در مورد اين معبد ادامه دهد و گفته است طرز فكر مخالفان اشتباه است.
يك مقام بلندپايه دولت چين با اشاره به اين موضوع گفته است: آبه ممكن است از كويزومي هم تندروتر باشد. در اين صورت ما سخت ترين واكنش را در آن زمان نشان خواهيم داد.

كوتاه از سياست جهان
تلاش هاي سازمان ملل براي تشكيل نيروهاي حافظ صلح در دارفور
ايسنا: در نشستي با حضور  ۴۹ كشور، سازمان ملل توانست قول هايي براي اعزام نيرو به سودان دريافت كند.شركت كنندگان در نشست سازمان ملل كه پشت درهاي بسته برگزار شد، اعلام كردند كه نروژ اعزام  ۲۵۰ كارشناس امور لجستيك به همراه يك گروه مشترك از مهندسان سوئدي و نروژي را به دارفور پيشنهاد داده است.
تانزانيا، نيجريه و بنگلادش نيز متعهد شدند كه سربازان پياده نظام خود را به سودان اعزام كنند.اين در حالي است كه اعزام اين نيروها كه با تأييد شوراي امنيت قرار است شامل  ۲۲۵۰۰ سرباز و پليس باشد هنوز در مراحل اوليه است و عملي نشده است.
به هرحال هنوز نشاني از موافقت دولت سودان با اعزام اين نيروها ديده نمي شود و بدون اجازه خارطوم هيچ كشوري به دارفور نيرو اعزام نخواهد كرد.
درخواست وزيران خارجه كشورهاي اسلامي از پاپ
ايرنا: وزيران امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي با صدور بيانيه اي ويژه در نشست هماهنگي ساليانه خود در نيويورك و ابراز تاسف عميق از اظهارات نامناسب اخير پاپ در اهانت به مقدسات اسلامي از وي خواستند اين اظهارات را پس گرفته و نسبت به جبران آن اقدام كند. در اين بيانيه ويژه از اظهارات اخير پاپ در اهانت به اسلام و ارزش هاي اسلامي ابراز تاسف عميق شده و عقب نشيني سريع پاپ از اين اظهارات و پس گرفتن اظهارات مزبور توسط او و جبران آن توسط پاپ و واتيكان درخواست گرديده است. اين بيانيه اظهارات پاپ را نامناسب و اهانت آميز توصيف و بر ضرورت خودداري از اينگونه حركات كه باعث افزايش اختلاف ميان پيروان اديان الهي مي شود تاكيد مي كند.
اعلام آمادگي آمريكا براي ديدار دوجانبه با كره شمالي
گروه بين الملل - يك مقام بلند پايه آمريكايي ديروز در تغيير موضعي آشكار از سوي واشنگتن كه نوع امتياز دهي به كره شمالي تلقي مي شود اعلام كرد، آمريكا آماده است حتي پيش از مذاكرات شش جانبه خلع سلاح هسته اي كره شمالي با اين كشور ديدار دوجانبه اي برگزار كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، سفير آمريكا در كره جنوبي ديروز گفت، اگر كره شمالي تعهد دهد به مذاكرات چند جانبه هسته اي بازگردد ديدار دو جانبه ميان آمريكا و كره شمالي ممكن خواهد بود. اين پيشنهاد جديد آمريكا در حالي مطرح مي شود كه گزارش هاي خبري از احتمال انجام يك آزمايش هسته اي ديگر در آمريكا خبر مي دهند.
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا قرار است در هفته هاي آينده به آسيا بيايد تا آخرين تلاش ها را براي بازگرداندن كره شمالي به پاي ميز مذاكره انجام دهد.
۲۰ كشته در حملات انتحاري طالبان
گروه بين الملل- حملات انتحاري شبه نظاميان طالبان در كابل و همچنين در جنوب افغانستان 20 كشته به جا گذاشت.به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك بمبگذار انتحاري ديروز مواد منفجره همراه خود را در يك ايست بازرسي امنيتي در نزديكي يك مسجد در استان هيلمند منفجر كرد. در محل انفجار صدها نفر براي آماده شدن و اعزام به سفر حج تجمع كرده بودند. در اين انفجار چند ايتاليايي عضو نيروهاي ايساف كه مشغول نگهباني بودند هم كشته و مجروح شدند.همچنين در شهر كابل، انفجار يك بمب كنترل از راه دور به خودروهاي نيروهاي ايساف خسارت زيادي وارد كرد.
نااميدي محمود عباس از تعديل مواضع ضداسرائيلي حماس
گروه بين الملل محمود عباس پس از آنكه دريافت حماس حاضر نيست از مواضع خود نسبت به اسرائيل دست بردارد، سفر خود به غزه براي ديدار با هنيه در خصوص تشكيل دولت وحدت ملي را لغو كرد.
پايگاه اينترنتي مركز اطلاع رساني فلسطين ديروز از رام الله خبر داد محمود عباس معتقد است كه سفرش به نوار غزه بي فايده است زيرا حماس تاكيد كرده است در توافقهاي مربوط به تشكيل دولت يكپارچه چيزي به عنوان شناسايي رژيم صهيونيستي وجود نخواهد داشت. اسماعيل هنيه در بيست و ششمين نشست هيات دولت گفته بود منتظر است تا عباس از خارج برگردد تا مذاكرات مربوط به تشكيل دولت يكپارچه ملي را از سر بگيرد.
از سوي ديگر، حماس درخواست هاي مكرر برخي مسئولان جنبش فتح از رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين درباره انحلال مجلس قانونگذاري و برگزاري انتخابات رياست تشكيلات خودگردان و مجلس جديد فلسطين را محكوم كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |