يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۸ - Oct 1, 2006
ميزگرد آسيب شناسي تئاتر دفاع مقدس
چرا جشنواره تئاتر دفاع مقدس تعطيل شد
001026.jpg
گروه ادب و هنر - ميزگرد بررسي وضعيت و آسيب شناسي تئاتر دفاع مقدس با حضور مهدي متوسلي مدير هنرهاي نمايشي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، هوشنگ هيهاوند مدير اسبق اين بخش، مهرداد راياني مخصوص رئيس انجمن نمايشنامه نويسان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و كورش نريماني نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر در خبرگزاري مهر برگزار شد.
بخش اول اين ميزگرد اختصاص به بررسي علت توقف جشنواره تئاتر دفاع مقدس و ضرورت برگزاري آن داشت و به بحث و گفتگو بين مدير اسبق و كنوني هنرهاي نمايشي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و رئيس انجمن نمايشنامه نويسان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گذشت.
متوسلي درباره علت وقفه دوساله در برگزاري جشنواره تئاتر دفاع مقدس و تمايل مسئولان بنياد به برگزاري اين جشنواره گفت: "مسئولان بنياد به برگزاري اين جشنواره تمايل دارند، اما ابتدا بايد به اين نتيجه برسيم چرا به تئاتر دفاع مقدس نياز داشته ايم؟ هميشه جشنواره ها براي حمايت از توليدات ايجاد شده و براي تشويق آثار شكل گرفته اند، اما اين سئوال مطرح مي شود كه آيا ابتدا بايد كارها توليد شوند، بعد ما آنها را تشويق كنيم؟ يا ابتدا بايد تشويق كنيم و بعد به توليد برسيم؟ در هر صورت به نظر من بايد اين چرخه داراي دو وجه باشد، يعني هم توليد باشد هم تشويق."وي ادامه داد: "بحث تئاتر دفاع مقدس در فضاي اداري بنياد سياست هاي مدون و متفكري ندارد. بنابراين من مدير وقتي وارد اين فضا مي شوم و قرار است جشنواره تئاتر دفاع مقدس را برگزار كنم، نمي توانم به سياست هاي قانونمندي كه در اثر تجربه هاي مديران قبلي ايجاد شده، دست پيدا كنم."متوسلي علت اين موضوع را ناشي از دعوت كردن مديران جشنواره هاي قبلي در شرايط بحراني به برگزاري اين جشنواره دانست و خاطرنشان كرد: "در سال هاي گذشته تمام امكاناتي كه براي جشنواره مهيا شده صرف برگزاري جشنواره شده و پتانسيل و نيرويي براي ثبت و ضبط اساسنامه اي قانونمند براي جشنواره هاي بعدي گذاشته نشده يا حداقل من تاكنون اثري از اين اسناد در بنياد نديده و تنها در جلسات از گلايه هاي اين مديران آگاه شده ام."
وي افزود: "به همين خاطر است كه امروز وقتي در بنياد مطرح مي شود كه براي برگزاري جشنواره تئاتر دفاع مقدس به امكانات مناسب و پشتيباني كاملا حساب شده نياز است، متوجه مي شويم سيستم پشتيباني بنياد امكانات خوبي براي حمايت ندارد."
در ادامه، هوشنگ هيهاوند مدير اسبق هنرهاي نمايشي بنياد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، نيز ضمن رد اين موضوع خطاب به متوسلي گفت: "من در زمان مديريت خود برنامه هاي يكساله و چندساله اي براي تئاتر به صورت مكتوب نوشته بودم و زماني كه آقاي علوي از معاونت هنري بنياد رفت و آقاي حسني جاي ايشان آمد، من خدمت مديريت جديد آمدم و گفتم اگر در مورد مسائل گذشته با مشكلي مواجه شديد من حاضرم در اين مورد با شما همكاري كنم، اما حالا نمي فهمم در اين ميان چه شده و تمام گزارش هايي كه به صورت مدون و مفصل وجود دارد، چرا موجود نيست؟"
وي ادامه داد: "ما كه نمي خواستيم خودمان را فريب بدهيم و به خوبي مي دانستيم نقاط ضعف كارمان كجاست. بنابراين روي اين معايب كار مي كرديم. براي همين هم بود كه فقط مبلغ 9 ميليون تومان به يك نفر داديم تا در يك پروژه تئاتر دفاع مقدس را آسيب شناسي كند و وضعيت هاي نمايشي آن را بيرون بياورد يا بيش از 50 نمايشنامه چاپ كرديم. اين براي من جاي سئوال است كه چگونه اين اسناد در بنياد وجود ندارد يا چرا آنها را در اختيار شما نگذاشته اند؟"
وي ادامه داد: "ما هم معتقديم بدون پول نمي شود جشنواره اي در خور تئاتر دفاع مقدس برگزار كرد. البته در گذشته بودجه اندكي براي برگزاري اين جشنواره در بنياد وجود داشت، اما مديريت هنري اسبق بنياد اين درايت را به خرج مي داد كه قبل از برگزاري جشنواره گزارشي از نحوه برگزاري آن به مسئولان بالاتر ارائه دهد و بودجه را تأمين كند. حال اگر مديريت جديد اكنون از انجام چنين كاري عاجز است يا اساسا با اين نوع كار موافق نيست، بحث ديگري است. وگرنه چطور امكان دارد جشنواره اي در غير اين صورت برگزار شود؟"
در ادامه راياني مخصوص كه خود در برخي جشنواره هاي تئاتر دفاع مقدس دوره هاي قبلي يكي از مسئولان برگزار كننده بود خاطرنشان كرد: "جشنواره يازدهم با تمام نواقص خود برگزار شد، اما جشنواره به طور كل بعد از دو سال تعطيل شد. اگر پنج سال ديگر هم تعطيل شود، مطمئنم هيچ اتفاق بزرگي درباره تئاتر دفاع مقدس رخ نمي دهد."
متوسلي نيز اظهار كرد: "جشنواره تئاتر دفاع مقدس بودجه مشخصي ندارد، دبيرهاي قبلي با گرفتن پول از اين و آن جشنواره را برگزار مي كردند." راياني نيز پاسخ داد: "خوب، شما نيز همين الان اين كار را براي برگزاري جشنواره انجام دهيد."متوسلي در اين باره گفت: "در دوره مديريت من از اين حرف ها خبري نيست و من معتقدم براي جشنواره تئاتر دفاع مقدس بايد بودجه مشخصي اختصاص داده شود."راياني هم افزود: "شما در ابتداي صحبت هاي خود گفتيد هيچ دستورالعملي براي برگزاري اين جشنواره وجود ندارد. در حالي كه آقاي هيهاوند به عنوان كسي كه چند سال در اين بنياد فعاليت كرده گفتند دستورالعمل هاي امضاء شده اي وجود دارد. بود و نبود دستورالعمل مشكل ما را حل نمي كند. واقعيت اين است كه تئاتر دفاع مقدس نزد مسئولان ارشد ما محلي از اعراب ندارد، وگرنه در دو روز مشكلات آن را حل مي كردند. مشكل از مدون شدن و تأمين بودجه نيست."وي گفت: "اگر هميشه نفي كنيم و بگوئيم نه نمي شود و جشنواره را تعطيل كنيم كه كارها انجام نمي شود . راياني افزود: "آقاي باقرزاده به عنوان يكي از مسئولان پاسخگوي عملكرد مديريت هنري قبلي خود باشد. اگر خط مشي مديري كه تعيين كرده درست بوده پس بايد عملكردش را تأييد كند وگرنه بايد در اين باره توضيح دهد."

ديدگاه
راضيه تجار و نسل امروز
001029.jpg
مهر- راضيه تجار گفت : مي توانيم براي كودكان به زبان ساده تري دست به خلق آثار بزنيم چرا كه
مي خواهيم نسلمان را بسازيم. به عقيده من امسال بعنوان سال پيامبر(ص) جرقه اي است براي هميشه و تنها نبايد در اين سال به اين شخصيت بزرگوار پرداخت. اين نويسنده عرصه دفاع مقدس افزود : نويسنده مسلماني كه مدعي مسلماني است بايد شناخت خود را نسبت به اسلام و پيامبر اكرم(ص) بيشتر كند و با الهام از اين مكتب ، سعي كند قلم و قدمش در اين راستا باشد.
راضيه تجار ياد آور شد: متأسفانه توفيق نداشته ام تمام آثاري را كه در زمينه حضرت رسول (ص) خلق شده مطالعه كنم ، اما در مجموع به دو وجه توصيفي و حماسي شخصيت پرداخته شده است كه بايد در ادبيات نيز اين بخش نفوذ پيدا كند . گاها زندگينامه حضرت نوشته شده ، ولي بايد زبان و بيان هنري در جا به جاي آثار ادبي كه خلق شده وجود داشته باشد.
وي ادامه داد : بايد به گونه اي خصايص ، گفتار و رفتار و كنش حضرت محمد(ص) در تار و پود اثرمان تنيده شود و تأثيرگذار باشد چون زندگينامه محض و روايات بسيار نوشته شده است ، ولي كساني كه داستان نويس هستند بهتر مي دانند كه بايد كاري كنند كه در متن ادبيات اين تأثير سرشته شود ، به عقيده من اگر در لايه هاي پنهان و زيرين و به صورت خيلي هنرمندانه اين مسائل مطرح شود از مستقيم گويي تأثير بسيار بالاتري دارد .
اين نويسنده در رابطه با تبيين ابعاد شخصيتي حضرت رسول (ص) براي نسل حاضر ، گفت : وجوه شخصيتي ايشان بسيار فراوان است ، منتهي بايد متولي امر در اين زمينه وجود داشته باشد تا ابعاد شخصيتي حضرت را تفكيك كرده و از نويسندگاني كه داعيه نويسندگي دارند و در اين زمينه صاحب نظر و اهل فن هستند مدد گيرند تا آثار پر ارزشي خلق شود و صد در صد ، آثاري كه از دل برآيد بر دل نيز نشيند .
وي تصريح كرد : اين آثار بايد با شمارگان بالا و توزيع وسيع در اختيار مخاطبين قرار گيرد ، گاهي اوقات اثري با 2000 نسخه توليد شده و در يك انتشاراتي محبوس مي شود. وقتي آثار با فرم زيبا كه مورد پسند جوان امروز باشد خلق و در سطح وسيع در دسترس قرار گيرد يقيناً مي تواند جريان سازي نيز داشته باشد .
راضيه تجار اضافه كرد : رسالت ادبي هر نويسنده متعهد در سال پيامبر اكرم(ص) شناخت هر چه بيشتر دين اسلام است ، حتي مي توانيم در كتاب هاي درسي مان بخشي را به زندگينامه حضرت اختصاص دهيم ، چون كتاب هاي درسي در زير ساخت تفكر فرزندانمان بسيار مهم هستند.

تئاتري در باره لوركا غوغا به راه انداخت
ايرنا: اجراي يك تئاتر توسط په په روبيانس يك هنرمند اسپانيايي كه اتحاد ملي اين كشور را زير سؤال برده است، موج اعتراضات را در مادريد برانگيخته است.
روبيانس كه يك كاتالان است و پيش از اين با دفاع از جدايي طلبي ايالتهاي باسك و كاتالونيا، وحدت ملي اين كشور را مسخره كرده بود، از شب جمعه نمايشنامه اي درباره فدريكو گارسيا لوركا شاعر معروف اين كشور كه در دهه ???? در جريان جنگ داخلي آن كشته شد، با عنوان لوركا همه بودند به روي صحنه برده و همين امر با اعتراض صدها تن از مردم روبه رو شده است. پس از اظهارات روبيانس در مورد وحدت ملي اسپانيا كه بسياري آن را داراي لحني غير اخلاقي خواندند، شهرداري مادريد از اجراي تئاتر وي جلوگيري كرد و او ناچار شد با ارايه توضيحاتي، مطالب منتشره را يك سوء تفاهم بداند. در چنين شرايطي، سنديكاي كميسيون كارگران اسپانيا، سالن خود را در اختيار روبيانس قرار داد تا او پنجشنبه شب اثر هنري لوركا همه بودند را در ميان اعتراض مخالفان، حضور ماموران پليس و هيجان هنرمندان و تماشاچيان به نمايش بگذارد. روزنامه آب ث روز جمعه درباره اين واقعه نوشت: حدود يكصد نفر در خارج از سالن سنديكاي كارگران كه محل نمايش تئاتر بود، فرياد زنان از اتحاد ملي اسپانيا حمايت كرده و عليه په په روبيانس سرپرست و توليد كننده اثر شعار مي دادند و در همان حال، حدود ??? نفر به تماشاي اثر روبيانس نشسته بودند.
در اين ميان، شماري از دوستداران آثار تئاتر اعلام كردند كه براي دفاع از آزادي بيان در آنجا حاضر شده اند.

كپي رايت در انتظار رأي ارشاد است
مهر: طرح حمايت از قراردادهاي خريد كپي رايت از ناشران خارجي براي اعلام نظر معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد به دفتر اين معاونت ارسال شده است.
محمدرضا وصفي، مدير كل دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين خبر افزود: دفتر مجامع فرهنگي وزارت ارشاد طرحي را ارايه كرده كه بر اساس آن حقوق مادي و معنوي كتاب هايي كه توسط ناشران داخلي و با خريد كپي رايت و انعقاد قرارداد رسمي در كشور منتشر شوند، مورد حمايت قرار گيرند.وي افزود : اين طرح براي تصويب نهايي و اعلام نظر كارشناسي به معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه شده است كه تاكنون پاسخي از سوي معاونت فرهنگي به دفتر مجامع فرهنگي ارسال نشده است.مدير كل دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي ارشاد در واكنش به خبرهايي كه در مورد اين طرح منتشر شده است گفت: مطالبي كه پيش از اين در مورد بازگشت طرح به دفتر مجامع فرهنگي عنوان شده است به هيچ وجه صحت ندارد و همچنين شوراي فرهنگ عمومي هيچ گونه مدخليتي در تهيه، تدوين و بررسي اين طرح ندارد.وي خاطرنشان كرد: ما بر اساس نيازهاي ناشران و فعالان عرصه توليد كتاب پيش نويس طرحي را آماده كرده ايم كه قرار است با همكاري اتحاديه ناشران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مجلس شوراي اسلامي به پيش برود.وصفي اضافه كرد: اين طرح بسيار زمان بر است و در مرحله بررسي حتما با چالش هايي روبرو خواهد شد كه با توجه به اهميت و ضرورت موضوع ما احساس كرديم ورود ما به اين عرصه منطقي است و بايد اين كار صورت مي گرفت.
وي در مورد سرنوشت طرح حمايت از قراردادهاي كپي رايت ميان ناشران ايراني و خارجي گفت: هنوز از سرنوشت اين طرح اطلاع چنداني نداريم و بايد منتظر بمانيم تا معاونت امور فرهنگي نظر خود را به ما اعلام كند.

ديدگاه
نجف دريابندري و رمان  ايراني
001023.jpg
گروه ادب و هنر- نجف دريابندري گفت: رمان چيزي است كه براي سرگرم كردن و لذت بردن مردم نوشته مي شود كه ضمن آن مسائل اجتماعي و مضمون رمان نيز مطرح است.
اين مترجم افزود: در نوشتن رمان، اصل اين است كه خواندني و شيرين باشد. حتي اگر شيرين هم نباشد و تلخ باشد، عيبي ندارد. تلخي هم يك جور مزه است. رمان بايد مزه داشته باشد كه اين شرايط در رمان هاي ايراني جمع شده است و به همين علت هم با استقبال مواجه نمي شوند.
وي به ترجمه هايي كه در سالهاي گذشته و اخير از رمان هاي ايراني به زبان هاي ديگر مي شود، اشاره كرد و گفت: آثاري كه از ما ترجمه شده اند، با استقبال زيادي مواجه نمي شوند؛ چراكه ادبيات مان هنوز ابتدايي است.
وي به ايسنا گفت: عقيده ام اين است كه ادبيات ما بسيار ابتدايي است و مانده تا جهاني شود. نبايد فراموش كرد كه رمان در ايران حدود 40 ، 50 سال است كه نوشتن اش باب شده و آثاري كه نوشته شده، ادبيات قابل توجهي نبوده است. وي افزود: آثاري كه از ما ترجمه شده، قدري خوانده مي شوند؛ اما بسياري از ترجمه ها هم خوانده نمي شوند. دريابندري در عين حال ياد آور شد: معتقد نيستم كه چون ترجمه آثار بد بوده، آثار ايراني مورد توجه قرار نگرفته اند؛ ممكن است ترجمه خوب، بد يا متوسط باشد، اما اين دليل استقبال نكردن نيست؛ بلكه كيفيت رمان و مسئله نوشتن و نويسنده اهميت دارد.
اين مترجم پيشكسوت متذكر شد: آنچه ترجمه شده و مورد قبول جامعه غربي قرار نگرفته، به دليل ابتدايي بودن آن آثار است كه هنوز آن طور كه بايد، پرورده نشده اند.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه منصوره حسيني: نمايشگاه نقاشي شاهين نوروزي‎/ تا 13 مهر‎/ خيابان آفريقا، گلشهر، شماره 35.
نگارخانه افرند: نمايشگاه نقاشي بهمن زماني‎/ تا 18 مهر‎/ خيابان اسدآبادي، جهان آرا، خيابان 17، پلاك 54/ تلفن: 88012334 .
نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي بهارك اميدفرد و سميرا فرجي‎/ 10 تا 20 مهر‎/ خيابان آفريقا، گلفام، پلاك 47/ تلفن:22059686.
گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي امير اردويي‎/ تا 12 مهر‎/ ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره 41/ تلفن: 88008676 .
نگارخانه سيحون: نمايشگاه نقاشي شهرزاد هاشمي‎/ 8 تا 13 مهر‎/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره 30 / تلفن: 88711305.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |