يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۸ - Oct 1, 2006
چانه زني دولت و مجلس بر سر آينده وزارت رفاه
گروه اجتماعي- مينا شهني: واكنش مجلس به طرح اقدام وزارت رفاه در يك وزارت ديگر پس از معرفي وزير جديد توسط رياست جمهوري باعث تعجب دولت شد و از سوي ديگر علي سعيدلو، معاون اجرايي رياست جمهوري در مراسم معارفه سرپرست وزارت رفاه از اصرار دولت بر حفظ وزارت رفاه خبر داد.
وي گفت: دولت با معرفي وزير پيشنهادي رفاه به مجلس در واقع اصرار خود را براي باقي ماندن اين وزارتخانه  به صورت مستقل اعلام كرده است. به نظر مي رسد معرفي بلادرنگ وزير جديد به جاي وزير پيشين مهم ترين دليل براي حفظ وزارتخانه نوپاي رفاه و تأمين اجتماعي است چرا كه خبر بركناري [استعفاي] كاظمي همزمان با معرفي مصري به عنوان وزير جديد انجام شد تا اين شبهه به وجود نيايد كه دولت قصد حذف اين وزارتخانه  را دارد.اما نمايندگان مجلس به يك باره تصميم به حذف وزارتخانه گرفتند تا از اين راه دردسر كمتري را متحمل شوند.معاون اجرايي رئيس جمهور با شجاعانه خواندن اقدام رياست جمهوري، معرفي وزير جديد را نشانه حمايت وي از وزارت رفاه و تأمين اجتماعي خوانده و گفته است: دولت در اين زمينه با اقتدار عمل كرد و از اين موضوع نترسيد كه تغيير وزير انتخابي خودش نشانه ضعف دولت تلقي شود بلكه پس از اين كه متوجه ضعف در جايي از دولت شد براي جلوگيري از لطمات بيشتر تصميم به تغيير فرد گرفت.
در مجلس شوراي اسلامي نيز واكنش هاي گوناگوني در خود داشت در حالي كه يك فوريت طرح ادغام وزارت رفاه رأي آورد. عضو كميسيون وزارت بهداشت مجلس شوراي اسلامي معتقد است اين طرح ناپخته است.
حسينعلي شهرياري با اشاره به اين كه طرح تشكيل وزارت رفاه براي ايجاد يك چتر رفاهي در مجلس تصويب شده است گفت: اگر وزارت بهداشت مي توانست قبلاً اقدامات لازم را انجام مي داد.
شهرياري با تأكيد بر اين كه در دوره جديد بيشتر وقت وزير[كاظمي] صرف رفع اختلافات با دولت و زيرمجموعه خود شد گفت: به همين دليل وزارت رفاه تاكنون نتوانسته است به اهداف تعيين شده خود برسد ولي اين به معناي آن نيست كه بايد صورت مسأله را پاك كنيم. وي با اشاره به اين كه مشكلات مديريتي سبب شد تا وزارت رفاه نتواند به وظايف خود عمل كند گفت: به عنوان مثال در يك سال گذشته شوراي عالي رفاه كه بايد به رياست رئيس جمهوري و با حضور 10 نفر از وزراي كليدي دولت تشكيل شود حتي يك بار هم تشكيل نشده است. خوش چهره نماينده مردم تهران كه يكي از اعضاي اصلي در مطرح كردن ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت است گفت: وزارت رفاه تأمين اجتماعي در عمل در امر مبارزه با فقر، تأمين اجتماعي و بيمه همگاني ناموفق بود. وي كه تا چندي قبل مهم ترين هدف از تشكيل وزارت رفاه را سر و سامان دادن به بحث درمان عنوان كرده بود درباره سرنوشت سازمان  تأمين اجتماعي گفت: خيلي ها به دنبال سازمان تأمين اجتماعي به دليل بنيه مالي خوبي كه دارد هستند و يك نگاه طمع گونه به اين سازمان وجود دارد. در انتهاي فراز و نشيب هاي وزارت رفاه علي يوسف پور سرپرست كنوني وزارت رفاه صبح ديروز(شنبه) در مراسم معارفه اش گفت كه قصد گرفتن پست دائمي در اين وزارتخانه را ندارد.
وي گفت: در كنار سرپرستي وزارت رفاه به مسئوليتم در وزارت نيرو ادامه مي دهم و پس از اتمام فعاليتم در وزارت رفاه به وزارت نيرو بازمي گردم. گفتني است وي مدير مسئولي روزنامه سياست روز را نيز برعهده دارد.

۱۵ درصد مردم توان پرداخت تعرفه بيمارستان 
دولتي را ندارند
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: 10 تا 15درصد مردم حتي توان پرداخت تعرفه خدمات تشخيصي و درماني را در بيمارستان ها و مراكز دولتي ندارند و بايد امكان ارائه خدمات رايگان در برخي موارد فراهم شود.
سيد مويد علويان افزود: متاسفانه وزارت بهداشت با كمبود شديد منابع مالي رو به روست، براي ارائه خدمات درماني مناسب در بخش دولتي منابع كافي تامين نشده و بيمارستان ها مجبورند بخشي از درآمد خود را از محل اخذ تعرفه از بيماران دريافت كنند تا بتوانند حداقل كيفيت را در ارائه خدمات داشته باشند. وي اضافه كرد: بيمارستان هاي دولتي در شرايط فعلي به شدت آسيب ديده اند، از طرفي نمي توانند با پول هايي كه از مردم مي گيرند اداره شوند و از طرف ديگر دريافت همين مقدار تعرفه هم در توان بخش قابل توجهي از مردم نيست به همين علت به نظر مي رسد دولت بايد سرمايه گذاري بيشتري براي ارتقاي سلامت و بهبود وضع بيمارستان هاي دولتي انجام دهد.

درخواست احتساب خدمت سربازي در سوابق بيمه اي
گروه اجتماعي- مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ گفت: تاكنون۷۱ هزار و پانصد درخواست احتساب مدت خدمت سربازي در سوابق بيمه در شعب تهران بزرگ ثبت شده است.
محسن شاكري افزود: در اجراي اين دستور العمل هيچ تفاوتي بين مشمولين قانون كار و غير آن وجود ندارد. در گذشته پذيرش مدت خدمت نظام وظيفه و حضور داوطلبانه در جبهه تنها شامل بيمه شدگان مشمول قانون كار بود كه بر اساس استفساريه قانون اصلاح  شده ماده 14 قانون كار و الحاق يك تبصره به آن، اين كار براي تمامي بيمه شدگان انجام خواهد شد. وي در خاتمه تأكيد كرد: با توجه به حجم گسترده درخواست بيمه شدگان براي احتساب سوابق مدت خدمت نظام وظيفه، از اين عزيزان درخواست مي كنيم با سعه صدر خود در رسيدگي به درخواست احتساب سوابق سربازي پرسنل شعب را ياري كنند.

به مناسبت روز جهاني سالمند
طرح ملي نياز سنجي سالمندان ايراني اجرا مي شود
001053.jpg
جامعه اي براي تمامي سنين
دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بين المللي افراد سالمند (1 اكتبر 2006 برابر با 9 مهر 1385) از تمامي دولت ها، بخش خصوصي، سازمان هاي جامعه مدني و مردم جهان خواست براي ايجاد جامعه اي براي تمامي سنين تلاش نمايند.
در اين پيام آمده است: همچنان كه مردم سراسر جهان به گونه اي فزاينده عمرشان طولاني تر مي شود، تمامي خانواده بشري در ترغيب و تسهيل فرآيند سالمندي سالم، فعال و مولد سهم دارد.به همين دليل موضوع روز بين المللي افراد سالمند بهبود كيفيت زندگي براي افراد سالمند:  پيشرفت خط مشي هاي جهاني سازمان ملل انتخاب شده است.
گروه اجتماعي- مريم غفاري: رئيس مركز تحقيقات طب سالمندان كشور از اجراي طرح ملي نياز سنجي از وضعيت سلامت سالمندان ايراني در سال 85 خبر داد كه هدف اين طرح، سنجش نيازهاي بهداشتي، اجتماعي و رواني سالمندان است تا به عنوان مبنايي براي برنامه ريزي هاي كشوري قرار بگيرد.
براساس اين طرح شناسايي جمعيت زير خط فقر سالمندان انجام مي شود چرا كه مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت پيش از اين اعلام كرده بود كه حدوداً نيمي از مردان سالمند بيمار و يك سوم از زنان سالمند بيمار به علت مشكلات مالي به پزشك مراجعه نمي كنند كه عده اي از آنها همان 25 درصد سالمندي هستند كه تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند.
فريبا تيموري، رئيس مركز تحقيقات سالمند ايران با اشاره به اين كه در ايران هر فردي كه بالاي 60 سال باشد سالمند محسوب مي شود گفت: براساس آخرين آمارها 7/5 تا 7 درصد جمعيت را سالمندان تشكيل مي دهند و براساس تعريف سازمان ملل متحد، كشوري كه بيش از 7 درصد كل جمعيتش سالمند باشد، كشور سالمند به حساب مي آيد.
وي نيازهاي اساسي سالمندان را 3 گروه، نيازهاي بهداشتي- درماني، اجتماعي- اقتصادي (بيمه حقوق) و نيازهاي رواني ذكر كرد و گفت: در بيشتر كشورها سالمندان به بيماريهاي قلبي- عروقي مبتلا مي شوند و پس از آن سرطان ها و تروما (حوادث) تشكيل مي دهند كه 19 تا 26 درصد سالمندان در يك سال دچار نوعي حادثه مي شوند كه باعث شكستگي استخوان مي شود.تيموري افزود: وزارت بهداشت در آينده دوره تخصص طب سالمندان را برگزار خواهد كرد كه به ارزيابي جامع سالمندي مي پردازد.وي گفت: در 5 تا 10 سال آينده تعداد افراد بالاي 60 سال كشور ما مساوي تعداد افراد زير 5 سال خواهند بود ولي نتايج مطالعات وزارت بهداشت نشان مي دهد در مقايسه با تعداد زياد متخصصان كودكان، متخصصان طب سالمند ما انگشت شمارند.
كلينيك هاي طب سالمندي نداريم
رئيس مركز تحقيقات سالمندي ايران با اشاره به اين كه در ايران خدمات رساني به سالمندان كم است، گفت: متأسفانه در ايران كلينيك هاي تخصصي طب سالمندي نداريم و در بيمارستانهاي ما بخش سالمندان وجود ندارد و نيروي انساني آموزش ديده براي خدمات رساني به سالمندان نيز وجود ندارد. وي افزود: اين مركز تنها مركز تحقيقات سالمندي در ايران است كه توسط وزارت بهداشت تصويب شده است و در 3 حوزه آموزش، پژوهش و خدمات فعاليت دارد و به صورت عمده بر تحقيقات كاربردي در زطمينه سالمندي تمركز داردكه با توجه به شرايط فرهنگي، اعتقادي، مذهبي، اجتماعي و اقتصادي جامعه ايران نيازهاي اين گروه را شناسايي كرده و متناسب با آن خدمات مناسب دريافت كنند.

۱۲ هزار بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي
در سال جاري هزينه سفر مي گيرند
ايسنا:12 هزار بازنشسته و مستمري بگير سازمان تأمين اجتماعي با استفاده از كمك هزينه اين سازمان امسال به سفر مي روند.
غلامعباس كياني، مدير كل دفتر امور فرهنگي و اجتماعي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي اعتبارات تخصيص يافته به اين سفرها را 1800 ميليون ريال اعلام و بيان كرد: اين اعتبارات متناسب با جمعيت مستمري بگيران بين آنها توزيع مي شود؛ به گونه اي كه به ازاي سهميه هر شهرستان به عنوان سرانه 150 هزار ريال كمك هزينه براي هر فرد در نظر گرفته شده است.

نتايج مطالعات طرح سند مهاجرت معكوس، اعلام شد
فارس: معاون سياسي- امنيتي استاندار تهران گفت: بر اساس نتايج مطالعات طرح سند مهاجرت معكوس، بيش از 70 درصد مهاجرت ها به استان تهران ناشي از مشكلات اقتصادي است.
عبدالله روشن با تاكيد بر اينكه اين سند با رويكرد توسعه بخشي، منطقه اي، آمايش سرزمين و بر اساس يك برنامه بلندمدت تهيه شده است، تصريح كرد: بيكاري، فقدان درآمد و مسكن مهم ترين شاخص هاي اقتصادي موثر در مهاجرت به استان تهران است.
وي افزود: بر اساس نتايج اين طرح، استان هاي آذربايجان شرقي، همدان، اردبيل و زنجان به ترتيب بيشترين مهاجرين را به استان تهران دارند. معاون سياسي - امنيتي استاندار تهران مشكلات زيرساختي در استان هاي مهاجرفرست را مهم ترين عامل مهاجرت عنوان كرد. وي در ادامه سخنان خود سهم استان تهران از توليد ناخالص ملي را 27 درصد و اعتبار استان را از محل بودجه عمراني دولت 60 درصد عنوان كرد.

جشنواره پيامبر اعظم(ص) به آموزش الكترونيكي
سيره نبوي مي پردازد
گروه اجتماعي- جشنواره الكترونيكي پيامبر اعظم(ص) براي نخستين بار در ايران به آموزش سيره نبوي از طريق اينترنت مي پردازد و همه آثاري كه در ارتباط با پيامبر(ص) ساخته و پرداخته مي شود را در يك نمايشگاه دايمي به علاقه مندان عرضه مي كند.
حجت الاسلام سيدحميد حسيني، دبير جشنواره الكترونيكي پيامبر اعظم(ص) در نخستين نشست مطبوعاتي اين جشنواره كه در سازمان ملي جوانان برگزار شد با بيان اين مطلب گفت: ما زماني مي توانيم پيامبر را آن گونه كه بايد و شايد به ديگران معرفي كنيم كه در درجه اول خود اين بزرگوار را به درستي بشناسيم، به همين خاطر جشنواره الكترونيكي پيامبر اعظم(ص) بر آن شده تا براي نخستين بار به آموزش الكترونيكي پيامبر اعظم (ص) و سيره ايشان بپردازد و شركت كنندگان و علاقه مندان مي توانند از طريق پايگاه اينترنتي جشنواره به مطالعه دروس بپردازند.

با مردم
دريغ از معماري ارزشمند يزد
يزد زماني شهر بادگيرها لقب گرفته بود. بسياري از بناهاي قديمي اين شهر با معماري زيبا و استادانه پيشينيان، از ميراث هاي فرهنگي با ارزش محسوب مي شود، اما متأسفانه روند ساخت و سازهاي جديد سبب شده كه عده اي بي توجه به اهميت و عظمت اين بناها، به خريد و فروش املاك و تبديل آنها به ساختمان هاي بلند و به اصطلاح بساز و فروشي، بافت معماري يزد را به خطر اندازند.
افسانه سيدي پور- يزد

بيمه بدنه چرا حذف شد؟
@ به تازگي در فروش نقدي خودرو پرايد، بيمه بدنه از فهرست خدمات فروش حذف شده است. به شركت فروشنده براي كسب اطلاعات و علت حذف بيمه بدنه كه به زيان خريدار مي باشد، مراجعه كردم، اما پاسخ روشني دريافت نكردم.
جواد كاشاني- تهران

سيستم رايانه اي شهرداري
@ تجهيز مناطق شهرداري تهران با سيستم رايانه اي و اجراي برنامه هاي مكانيزه در اين مناطق، اقدام بايسته اي است اما قريب يك هفته است كه به دليل بروز اختلال در اين سيستم، كار مراجعان دشوار شده است و اين مسأله همچنين باعث افزايش سفرهاي درون شهري و آلودگي هوا هم مي شود. اميد است در كنار برنامه هاي موفق شهرداري تهران، اين مشكل نيز هرچه زودتر برطرف شود.
آقاي زماني- تهران

نقص تلمبه هاي گاز
در ايستگاه هاي تحويل گاز به خودروها، به علت خرابي بعضي از تلمبه ها گاز به بيرون نشت مي كند و حتي باعث آلوده شدن لباس مراجعان مي گردد. بهتر نيست تمام تلمبه ها در سطح تهران تحت بازرسي و كنترل قرار گيرند.
آقاي سعادتي فر- تهران

نبود علائم هشدار دهنده
@ نيم روز چهارشنبه ششم مهرماه 1385، هنگامي كه عمليات ترميم آسفالت در بخشي از بزرگراه شهيد بابايي انجام مي شد، به علت عدم نصب علائم هشداردهنده، رانندگان غافلگير مي شدند. چرا نبايد در اين قبيل برنامه هاي عمراني مفيد و مهم، در جزئيات نيز دقت كافي به عمل آيد تا باعث وقوع حوادث ناگوار نشود.
احترام- س- تهران

قدرداني از آتش نشانان شجاع
به مناسب روز آتش نشاني از آتش نشانان فداكار و زحمتكش كشورمان صميمانه قدرداني مي كنم. آنها در سخت ترين عمليات با جانفشاني وارد صحنه عمل مي شوند . از اين بابت، به ويژه از ماموران ايستگاه آتش نشاني منطقه آزادي بسيار سپاسگزاريم.
مرجان لطفي- تهرانسر

تشكر از راهنمايي و رانندگي
از مسئولان محترم ترافيك منطقه 3 شهر تهران بابت جابه جايي بريدگي واقع در خيابان دكتر شريعتي به خيابان قبا و كاهش بار ترافيك در اين خيابان سپاسگزارم.
آقاي رمضاني- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |