يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۸ - Oct 1, 2006
انتخابات رياست جمهوري در برزيل
موقعيت متزلزل لولا
001149.jpg
همشهري آنلاين - مردم برزيل امروز يكشنبه براي انتخاب رئيس جمهوري جديد پاي صندوق هاي رأي مي روند اما موقعيت متزلزل لولا رئيس جمهور كنوني، ابهامات زيادي را پيرامون نتايج انتخابات دامن زده است.
اين ابهامات به ويژه پس از شركت نكردن رئيس جمهوري در مناظرات انتخاباتي و اتهام فساد مالي به عنوان مشاور ويژه دولت، بيش از پيش نمود پيدا كرده است.
به گونه اي كه اين مسايل ترديد ها را درباره به دور دوم كشيده شدن انتخابات بيشتر كرده است.اين در شرايطي است كه مهلت تبليغات انتخاباتي روز پنجشنبه پايان يافته و اكنون كانديدا ها تنها مي توانند در پاره اي از اقدامات انتخاباتي نظير پخش كاتالوگ هاي تبليغي شركت كنند.
اين دقيقاً همان كاري است كه ايناسيو لولا داسيلوا قصد انجام آن را دارد.
او در واقع مي خواهد در مراسم تحويل كاغذ هاي انتخاباتي در برابر دروازه هاي ورودي كارخانه هاي مرسدس بنز و فورد در سائوبرناردو، شهركي صنعتي واقع در نزديكي سائو پائولو، حضور يابد.
اين مكان جايي است كه لولا در دهه 70 ميلادي از آنجا وارد سنديكا هاي كارگري شد و پس از آن به دنياي سياست پا گذاشت.
او جمعه شب 28 سپتامبر نيز آخرين ميتينگ سياسي خودرا در محل اين شهرك برگزار كرد.
حضور لولا در شهرك سائو برناردو باعث شد تا از او به عنوان بزرگترين غايب در مناظره  تلويزيوني  روز جمعه 28 سپتامبر ياد شود.اما در اين برنامه رقباي رئيس جمهوري ژرالدو الكمين از حزب سوسيال دموكرات برزيل، هلويسا هلنا از حزب سوسياليسم و آزادي و كريستووام بواركه از حزب دموكراتيك كارگران، حضور يافته بودند.
اما رئيس جمهوري ميتينگ را به مناظره ترجيح داده بود، امري كه باعث شد، ساير كانديدا ها در غياب لولا حملات خود را متوجه وي كنند.
اين مسئله سياستمداران و رسانه ها را كه در انتظار مواجهه سياسي رئيس جمهوري بودند را مايوس و سرخورده كرد.
بسياري از مقاله نويسان برزيلي اين اقدام را در كاهش آراي رئيس جمهوري در روز انتخابات بي تاثير ندانسته اند.
البته آنها پيش بيني نكرده اند غيبت رئيس جمهوري تا چه حد در انتخابات به ضرر وي تمام خواهد شد.
از سوي ديگر نمي توان ميزان صدمات سياسي را كه مسئله خريد اسناد جعلي عليه مخالفان، متوجه رئيس جمهوري كرده برآورد كرد.اين اسناد از سوي افراد مرتبط با حزب حاكم كارگران خريداري شده بودند.
الكمين از كانديدا هاي انتخاباتي، در اين باره ادعا كرد: لولا با نرفتن به مناظره نشان داد كه نمي تواند از خود رفتاري دموكراتيك بروز دهد.
او در واقع به نفع ساير كانديدا ها عمل كرد و اين مسئله به وي در هنگام انتخابات صدمات جبران ناپذيري وارد خواهد كرد.
حضور نيافتن رئيس جمهوري در مناظره انتخاباتي و بحران اسناد همزمان با كاهش فاصله لولا با ساير كانديدا   ها همراه بوده كه اين مسايل آينده سياسي رئيس جمهوري در آستانه انتخابات را در معرض خطر قرار داده است.
اين مسايل همچنين احتمال به دور دوم كشانده شدن انتخابات را افزايش داده است.

بازداشت يك تروريست
در منزل رئيس جبهه توافق ملي عراق
گروه بين الملل ديروز در يكي از جنجالي ترين حوادث در عراق، سربازان آمريكايي يك تروريست را در منزل عدنان دليمي بازداشت كردند.بنابرگزارشهاي رسيده تروريست مذكور قصد داشت در منطقه سبز بغداد كه مراكز مهم دولتي و كشوري در آن قرار دارد عمليات تروريستي انجام دهد.اين نكته از آنجا حائز اهميت است كه عدنان دليمي از نمايندگان مطرح مجلس عراق و رئيس جبهه توافق ملي اين كشور است.
در همين حال دولت عراق در پايتخت اين كشور ممنوعيت رفت وآمد 36 ساعته برقرار كرد. در خصوص دليل اين اقدام توضيحي از سوي مقامات عراقي ارائه نشد اما پيش بيني مي شود اين طرح با دستگيري تروريست مذكور در خانه دليمي بي ارتباط نباشد.

نگاه
درد هاي قديمي افغانستان
دكتر محمدمهدي مظاهري
شدت درگيري ها در افغانستان بالا گرفته است. ناتو قلمرو خود را به سراسر افغانستان به ويژه مناطق شرقي گسترش داده است. ژنرال مشرف، حامد كرزاي و جرج بوش نيز در نشستي مهم مسائل امنيتي افغانستان را مورد بررسي قرار دادند. در واقع افزايش شدت درگيري ها به عنوان يك متغير مستقل، بوش، مشرف و كرزاي را به نشست مشترك وادار كرد.
اين نشست به آن معني است كه پاكستان در تقويت طالبان و ساير نيروهاي همسو با طالبان نقش دارد.
براي اولين بار نيست كه انگشت اتهام بوش و كرازي به سوي مشرف نشانه مي رود. در جريان سفر چندي پيش جرج بوش به جنوب آسيا،  كرزاي و افسران آمريكايي مستقر در افغانستان گزارش هايي مبني بر حمايت پاكستان از طالبان به جورج بوش ارائه دادند و جورج بوش نيز در ملاقاتش با مشرف صريحاً از مداخله پاكستان در افغانستان اظهار نگراني كرد.
جرج بوش در اجلاس مشترك اخير با رهبران پاكستان و افغانستان نه تنها از مشرف خواست از مداخله در امور داخلي افغانستان در شكل حمايت از طالبان پرهيز كند بلكه از وي خواست در دستگيري اسامه بن لادن و برچيدن شبكه وي در پاكستان و افغانستان به  آمريكا و افغانستان كمك كند. اين يكي از شروطي بود كه جورج بوش قبلاً براي دادن سهمي از كيك افغانستان به پاكستان نيز به مشرف پيشنهاد داده بود. ساير شروط عبارت بودند از به رسميت شناختن اسرائيل توسط پاكستان، خودداري پاكستان از گسيل تروريسم فرامرزي به داخل هند و كنترل مؤثر بر تسليحات هسته اي پاكستان به گونه اي كه دست عوامل افراطي به آن نرسد.
از سوي ديگر مشرف همواره مداخله پاكستان در امور داخلي افغانستان را تكذيب كرده و معتقد است حامد كرزاي با نسبت دادن ناامني هاي افغانستان به پاكستان قصد دارد بر ضعف هاي خود در اداره امور به ويژه در ناتواني خود در تأمين امنيت افغانستان سرپوش بگذارد. احتمالاً مشرف تلويحاً همين گزاره را در مورد آمريكا صادق مي داند. بدين معني كه آمريكايي ها ناتواني خود در مقابله با طالبان را به پاكستان نسبت مي دهند و اين در حالي است كه پاكستان هيچ حمايتي از طالبان به عمل نمي آورد.
صرفنظر از اينكه كداميك از اين سه رئيس جمهوري درست مي گويند، قدر مسلم اينكه هر سه داراي درجه اي از ناخالصي و عدم صداقت در گفتار و كردار هستند. بدين معني كه بخشي از ناامني هاي افغانستان ناشي از ضعف و خطا در استراتژي آمريكا در افغانستان است.
بخشي ديگر معلول ضعف ساختاري دولت جديد التأسيس افغانستان است كه در هر حال مقابله به مثل با نيروهاي آشوب ساز را دشوار مي  كند و سرانجام اينكه شكي نيست كه دولت پاكستان عمداً يا سهواً چشم خود را بر روي فعاليت طالبان در قلمرو سرزميني پاكستان بسته است و اين امر خود به خود به طالبان در آسيب پذير نمودن دولت افغانستان و نيروهاي خارجي مستقر در اين كشور كمك مي كند.
بنابراين اگر قرار است مسأله افغانستان حل شود نوعي صداقت در گفتارها،  نوعي تغيير در نگرش ها و نوعي باز انديشي در استراتژي ها و تاكتيك هاي سه كشور افغانستان، پاكستان و آمريكا ضروري به نظر مي رسد.

ديدار رايس با وزراي خارجه هشت كشور منطقه در قاهره
فارس: وزارت خارجه مصر اعلام كرد، تصميم گرفته است نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به علاوه وزراي خارجه مصر و اردن را با حضور كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در خلال سفر روز سه شنبه آتي وي به مصر برگزار كند.
در اين نشست راههاي احياي فرايند صلح به منظور تكميل گفت وگوهايي كه در نيويورك صورت گرفت، مورد بررسي و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
علي بركه مسئول روابط سياسي حماس در مصاحبه با شبكه تلويزيوني العالم گفت: سفر كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا به منطقه نتيجه اي براي مردم فلسطين نخواهد داشت زيرا رايس پس از شكست طرح خاورميانه بزرگ براي نجات هم پيمانان دولت آمريكا به منطقه سفر مي كند.
وي افزود: رايس پس از شكست ايهود اولمرت در غلبه بر حزب الله لبنان به منطقه سفر مي كند به ويژه اين كه رايس روي پيروزي ارتش اسرائيل و شكست حزب الله به منظور ايجاد خاورميانه جديدي كه در آغاز حمله اسرائيل به لبنان اعلام كرد حساب باز كرده بود.

حمايت مردم فلسطين
از تشكيل دولت وحدت ملي به رهبري حماس
گروه بين الملل- در پي تشديد اختلافات ميان محمود عباس رئيس حكومت تشكيلات خودگردان فلسطين و دولت اسماعيل هنيه در خصوص تشكيل دولت وحدت ملي در اين سرزمين، ديروز دهها هزار تن از حاميان حماس در نوار غزه دست به تظاهرات زدند.
بن بست در تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين از آنجا ناشي مي شود كه فتح به رهبري محمود عباس خواهان آن است كه دولت وحدت ملي فلسطين به صورت صريح، رژيم اسرائيل را به رسميت بشناسد. در حالي كه جنبش حماس كه هم اكنون با رأي اكثريت ساكنان فلسطين دولت را در اختيار دارد اعلام داشته كه هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت.

توقف خروج نيروهاي روسيه از گرجستان
گروه بين الملل - يكي از مقامات ارتش روسيه در قفقاز شمالي با توجه به تشديد بحران ميان مسكو و تفليس اعلام كرد: روسيه عمليات خروج نيروهاي خود را از گرجستان متوقف كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو ژنرال الكساندر بارانوف در روستوف سورلودو، (منطقه اي در جنوب غرب روسيه،) اعلام كرد مسئله توقف عقب نشيني نيروهاي روسي به دلايل امنيتي صورت گرفته است. عقب نشيني نيروهاي آخرين پايگاه هاي روسيه در گرجستان از ماه مه آغاز شده است توافق بر سر خروج اين نيروها نيز در سي و يك مه 2005 در مسكو به امضاي وزراي امور خارجه دو كشور رسيده بود. روسيه از روز چهارشنبه در پاسخ به بازداشت تعدادي از نظاميان اين كشور به اتهام جاسوسي در تفليس سفارتخانه خود را در اين شهر تخليه كرده است. در رابطه با بحران بين گرجستان و روسيه ادوارد شواردنادزه گفت: نه گرجستان توان جنگ را دارد و نه روسيه خواهان آن است. رئيس جمهوري پيشين گرجستان در مصاحبه اي با روزنامه نووستي اعلام كرد: در دشوارترين دوران يعني زماني كه ما ابخازي را به دليل اين كه نيروهاي نظامي روسيه به جدايي طلبان و جنگجويان كمك مي كردند از دست داديم، روابط ميان روساي جمهوري روسيه و گرجستان عادي بود در حال حاضر نيز از راه مسالمت آميز مي توان از بحران خارج شد. وي افزود: بهترين روش، ديدار ميخائيل ساآكاشويلي و ولاديمير پوتين است كه بايد در مورد اصول حل بحران با يكديگر به توافق برسند. يكي از دلايل اصلي حادشدن ناگهاني روابط ميان روسيه و گرجستان در سالهاي اخير عدم توافق قاطع حكومت گرجستان براي حضور نيروهاي نظامي روسيه در خاك اين كشور است. از سوي ديگر،  تصويب اعلاميه رئيس شوراي امنيت سازمان ملل درباره گرجستان بار ديگر به تعويق افتاد.

كوتاه از جهان سياست
هند: انفجار بمبئي كار پاكستان بود
ايسنا: پليس بمبئي ديروز اعلام كرد، لشكر طيبه كه مقر آن در پاكستان است در انفجارهاي بمبئي دست داشته است.
پيش از اين پليس هند با تكميل تحقيقات درباره انفجارهاي 11 ژوئيه قطار در بمبئي كه بيش از 200 كشته برجاي گذاشت، اعلام كرد كه مداركي مبني بر وجود دست هاي خارجي در اين بمب گذاري وجود دارد.به گزارش خبرگزاري رويتر، رئيس پليس بمبئي در يك كنفرانس خبري گفت: ما توانستيم پرونده انفجار قطار در 11 ژوئيه را حل كنيم.
اين حمله از سوي لشكر طيبه مستقر در پاكستان و آژانس سرويس هاي اطلاعاتي داخلي پاكستان برنامه ريزي شده بود.آژانس سرويس هاي اطلاعاتي داخلي پاكستان (ISI) آژانس جاسوسي و اطلاعاتي نظامي پاكستان است.

آمريكا 500 ميليون دلار به پروژه هاي مشترك نظامي با اسرائيل
اختصاص داد
ايرنا: كنگره آمريكا با تخصيص 500 ميليون دلار بودجه براي گسترش پروژه هاي نظامي مشترك با اسرائيل موافقت كرد.قرار است اين بودجه در پروژه هاي مختلفي از جمله گسترش سيستم رهگيري موشك هاي برد كوتاه، سيستم هاي ناوبري براي موشك ها و هواپيماهاي نظامي و بدون سرنشين راديويي مصرف شود.بودجه مزبور پس از تصويب توسط نمايندگان مجلس به تاييد سناي آمريكا رسيد.اين بودجه علاوه بر كمك هاي معمول نظامي است كه اخيراً مبلغ آن به بيش از 2 ميليارد دلار رسيده است.

تصويب ساخت ديوار حايل در مرز آمريكا مكزيك
همشهري آنلاين: مجلس سناي آمريكا ساخت ديوار دو جداره 1125 كيلومتري در مرز مكزيك را به تصويب رساند.
به نوشته روزنامه ال موندو، ساخت اين ديوار كه به تصويب سناي آمريكا نيز رسيده است، دو هزار ميليون دلار هزينه در بر خواهد داشت.پيشتر و در روز 14 سپتامبر سال گذشته مجلس نمايندگان آمريكا با 283 رأي در برابر 138 رأي اين طرح را به تصويب رسانده بود.
مجلس سناي آمريكا نيز در روز جمعه 29سپتامبر(7 مهر) مصوبه كنگره را با 80 رأي در برابر 19 رأي به تصويب نهايي رساند.اين رأي اما به كاخ سفيد فرستاده خواهد شد تا پس از امضاي رئيس جمهوري جنبه اجرايي به خود بگيرد.

افزايش آوارگان سومالي
ايرنا: كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در ژنو اعلام كرد: به دليل پيشروي شبه نظاميان در سومالي شمار آوارگان اين كشور به كشورهاي همسايه همچنان رو به افزايش است. آمار آوارگان سوماليايي به كنيا تا پايان سال ???? ميلادي به بيش از?? هزار نفر خواهد رسيد. بر اساس اين گزارش، تنها در ماه سپتامبر سال جاري حدود پنج هزار آواره سوماليايي به مرز شمال شرق كنيا پناه برده اند. سازمان ملل در گزارش خود مي افزايد: ??درصد اين آوارگان زير ??سال هستند. جنگ داخلي در ??سال گذشته در سومالي عامل آوارگي هزاران نفر از مردم اين كشور شده است.

كشته شدن 12 تن در حمله انتحاري در كابل
مهر: يك مهاجم انتحاري ديروز با انفجار خود در مقابل وزارت كشور افغانستان در كابل، 12 تن را كشته و 54 تن ديگر را مجروح كرد.
به گزارش رويترز، پليس كابل اعلام كرد صبح ديروز اين مهاجم انتحاري، هنگامي كه كاركنان وزارت كشور وارد ساختمان اين وزارتخانه مي شدند، خود را منفجركرد.در اثر اين حادثه، چندين باب مغازه در اطراف وزارت كشور افغانستان دچار آسيب شد.مقامهاي افغان همچنين اعلام كردند كه در ميان كشته شدگان، افراد پليس و غيرنظاميان نيز ديده مي شوند.بنابراين گزارش، طالبان مسئوليت اين حمله انتحاري را برعهده گرفت.بنابر گزارش ديگري از وزارت دفاع افغانستان، روزگذشته يك سرباز كانادايي در انفجار بمبي در استان قندهار كشته شد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |