يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۸ - Oct 1, 2006
اوپك هنوز در مورد كاهش توليد تصميم نگرفته است
گروه اقتصادي با تلاشهايي كه از سوي رئيس دوره اي اوپك انجام شد قيمت نفت در اواخر هفته گذشته روند باثباتي داشت و به سطح 62 دلار در هر بشكه رسيد.
به رغم اين شرايط برخي اعضاي اوپك نسبت به گزارش ها و واكنش هايي كه در بازار از احتمال كاهش توليد اوپك ايجاد شده ابراز نگراني كرده و اعلام كرده اند كه اوپك تصميمي براي كاهش سقف توليد ندارد.
به گزارش همشهري اين فشار ها موجب شد كه ديروز يك سخنگوي سازمان كشورهاي صادر كننده نفت اوپك اعلام كند كه وزراي نفت اوپك تا كنون در خصوص سقوط بي سابقه قيمت نفت مذاكراتي داشته اند ولي اين مذاكرات به توافقي براي كاهش سقف توليد اين سازمان منجر نشده است .
رئيس و دبير كل اوپك در طول هفته گذشته با تلاش زيادي با وزراي نفت عضو اين سازمان در تماس بوده و تلاش كردند از كاهش قيمت نفت جلوگيري كنند. اين تلاش ها اگر چه به توافقي بر سر كاهش توليد نفت اوپك منجر نشد ولي با اعلام رئيس اين سازمان اعضا براي كاهش داوطلبانه مختار شدند ولي تنها نيجريه و ونزوئلا كاهش توليد خود را برا ي ماه آينده ميلادي اعلام كردند و اين اقدام به ثبات بازار نفت منجر شد.
در اين شرايط برخي اعضاي بانفوذ از جمله عربستان تاكنون در مورد روند جاري بازار سخني نگفته اند وبه شرايط بازار واكنشي نشان نداده اند. خبرگزاري رويتر در خبري از موافقت مقامهاي نيجريه ، كويت و عربستان به طور غير رسمي با كاهش سقف توليد اوپك خبر داده است اين خبرگزاري افزود برخي اعضاي اوپك از جمله ايران ، خواستار افزايش قيمت نفت بيش از 60 دلار در هر بشكه هستند . قيمت جهاني نفت طي دو ماه اخير بيش از 20 درصد كاهش داشته است و از 78 دلار به كمتر از 63 دلار در هر بشكه رسيده است.

در نشست مسئولان بخش تعاون با مديران عامل بانك هاي دولتي مطرح شد
تعاوني ها كمترين بدهي معوق را به سيستم بانكي دارند
گروه اقتصادي- وزير تعاون در اولين نشست مديران عامل بانك هاي دولتي با مسئولان بخش تعاون گفت: بانك ها بايد در عقد قرارداد اعطاي تسهيلات به طرح هاي تعاوني در خصوص دريافت وثيقه و يا تأمين آورده تعاوني ها سخت گيري كمتري داشته باشند، زيرا مديران و اعضاي تعاوني ها مقيد هستند تسهيلات دريافتي را در زمان متعهد شده به سيستم بانكي برگردانند. به گزارش روابط عمومي وزارت تعاون، محمد ناظمي اردكاني گفت : طبق آمار ارائه شده تعاوني ها كمترين بدهي معوق را به سيستم بانكي دارند و در صورتي كه طرح هاي ارائه شده بخش تعاون داراي توجيه فني و اقتصادي باشد و مديريت اجرايي طرح ها نيز داراي صلاحيت باشند سيستم بانكي تسهيلات لازم براي تصويب و عقد قرارداد به طرح ها را بايد سريع تر ارائه كند.
وي ضمن اشاره به اين كه با همگرايي بيشتر وزارت تعاون و سيستم بانكي، سرعت تصويب و عقد قرارداد بالاتر مي رود گفت: تعاوني هاي كوچك و بزرگ كه در عرصه هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي ايجاد و يا فعال هستند، مي توانند بيشترين ورودي منابع بانكي را تأمين نمايند.ناظمي ضمن اشاره به اين كه بخش تعاون از اهميت والايي در اقتصاد كشور برخوردار است، گفت: در شش ماهه اول سال جاري ، بالغ بر 150 هزار فرصت شغلي در بخش تعاون سازماندهي شده است كه 25 درصد طرح هاي ارائه شده از سوي تعاوني هاي جديد التأسيس به تصويب رسيده است. وزير تعاون گفت: وزارت تعاون با همكاري نهادهاي بخش تعاون استراتژي توسعه بخش تعاون را تهيه و از بروز فعاليت هاي پراكنده جلوگيري به عمل آورده است.
سيد حميد پور محمدي معاون امور بانك و بيمه وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز در اين نشست ضمن اشاره به اين كه بانك ها اعتماد جدي به بخش تعاون دارند، گفت: هم اكنون تقاضاي بسيار زيادي در سيستم بانكي كشور جهت تسهيلات بانكي توسط مردم و سازمان هاي مختلف وجود دارد اما بخش تعاون با ارائه طرح هاي توجيه دار مي تواند در دريافت تسهيلات در اولويت قرار گيرد و از بخش هاي ديگر پيشي گيرد.
در اين نشست مديران عامل و اعضاي هيأت مديره بانك ها با اشاره به مشكلات تأمين منابع طرحها ضمن ستودن برنامه هاي بخش تعاون و كمك در اجرايي نمودن برنامه هاي كوتاه مدت و بلند مدت توسعه همكاري بين سيستم بانكي و بخش تعاون تأكيد و آمادگي خود را براي كمك به سهم 25 درصدي بخش تعاون در پايان برنامه 5 ساله پنجم اعلام كردند.

به منظور تامين مسكن كارگران
متاهل فاقد مسكن امضا شد
تفاهمنامه مشترك بين وزارتخانه هاي كار و مسكن
001170.jpg
گروه اقتصادي وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت مسكن در راستاي تامين مسكن كارگران متاهل فاقد مسكن تفاهم نامه همكاري امضا كردند.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار، براساس اين تفاهمنامه كه در دو بستر شهرهاي جديد و شهرهاي با جمعيت زير 150 هزار نفر صورت گرفت، وزارت مسكن و شهرسازي نسبت به تأمين زمين بر مبناي قيمت كارشناسي با دريافت 20 درصد مبلغ زمين به صورت نقد و 80 درصد در اقساط 5 ساله در شهرهاي جديد مجلسي، پرند، هشتگرد، گلبهار و بينالود اقدام خواهد كرد.
همچنين وزارت كار و امور اجتماعي نسبت به سازماندهي كارگران واجد شرايط در قالب تعاونيهاي برنامه ريزي به تامين مسكن اقدام خواهد نمود.
وزارت مسكن و شهرسازي در نقاطي كه زمين با كاربري مسكوني در اختيار دارد نسبت به تأمين زمين بدون دريافت وجه و در قالب قرار 99 ساله طبق مصوبه دولت اقدام خواهد كرد.
براساس بند ديگري از اين تفاهم نامه مقرر شده در شهرهاي جديد و يا شهرهاي زير 150 هزار نفر كه امكان واگذاري زمين وجود دارد حداكثر زمان شروع كار اجرايي از زمان واگذاري زمين 6 ماه باشد.

توتال تسليم فشار آمريكا
براي تحريم تجاري ايران نخواهد شد
001167.jpg
فارس : رئيس شركت نفتي توتال فرانسه تاكيد كرد، اين شركت به سرمايه گذاريهاي خود در پروژه هاي نفتي ايران ادامه خواهد داد و تسليم فشارهاي آمريكا براي اعمال تحريمهاي تجاري بر ضد ايران نخواهد شد . تيري دسمارست در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه تصريح كرد : شركت توتال به تصميم آمريكا ، اروپا و دولت فرانسه در قبال ايران احترام مي گذارد ولي قوانين آمريكا در مورد تحريم تجاري ايران ، تنها مربوط به شركتهاي آمريكايي است و ما از آن تبعيت نخواهيم كرد . شركت توتال كه چهارمين شركت بزرگ انرژي جهان به شمار مي رود
وي در ادامه تصريح كرد : براي دستيابي به امنيت انرژي جهان ، حضور ايران در بازار نفت و گاز الزامي است . ايران هم اكنون دومين ذخاير بزرگ نفت و گاز جهان را در اختيار دارد .
ساير شركتهاي نفتي بين المللي از جمله رويال داچ شل ، استات اويل نروژ ، رپسول اسپانيا ، او ام وي اتريش ، اني ايتاليا و شركتهاي نفتي چين نيز از تبعيت از قوانين آمريكا بر ضد ايران ، خودداري مي كنند .

يك هيأت بلندپايه ژاپني به ايران سفر مي كند
فارس: با پايان ضرب الاجل ايران براي توسعه ميدان آزادگان يك هيات بلند پايه ژاپني در روزهاي آينده به ايران سفر مي كند.
اين هيات متشكل از برخي مقامات اقتصادي و همچنين مديران شركت اينپكس ژاپن مي باشد كه در پايان نشست خود با مقامات وزارت نفت ايران، تصميم خود را در مورد ميدان نفتي آزادگان اعلام خواهند كرد.
بنا به اين گزارش شركت اينپكس (پيمانكار طرف قرارداد شركت ملي نفت ) از زمان انعقاد قرارداد ادعاهايي براي اجراي طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان مطرح كرد كه بيشتر آنها براي افزايش قيمت پروژه بوده است ولي به دليل غير حقوقي بودن آنها از سوي شركت ملي نفت ايران رد شد.
كاظم وزيري هامانه هفته گذشته اعلام كرده بود كه اينپكس فقط تا جمعه گذشته براي نهايي ساختن قرارداد توسعه آزادگان زمان دارد. وي تصريح كرد در صورت انصراف ژاپني ها كار توسعه اين ميدان توسط پيمانكاران داخلي انجام مي شود.

بخشنامه بانك مركزي
درباره موضوع تعهد ارزي براي صادرات انواع كالا
گروه اقتصادي- اداره صادرات بانك مركزي درباره موضوع تعهد ارزي براي صادرات انواع كالا بخشنامه اي صادر كرد. در اين بخشنامه آمده است: باتوجه به حذف تعهدنامه ارزي از صادرات كالا و خدمات از ابتداي سال جاري، خروج هر نوع كالاي مجاز( توليد داخل و يا وارداتي) به صورت قطعي و يا موقت نياز به اخذ تعهد نامه ارزي ندارد. همچنين در صورتي كه كالاي مورد نظر براي مصرف داخلي و با استفاده از انواع سوبسيدها وارد كشور شده باشد لازم است توسط دستگاه هاي ذي ربط به عمل آيد.
براساس اين بخشنامه، در صورتي كه كالاي برگشتي فاقد اظهارنامه كالاي خروجي يا تعهد نامه ارزي باشد اتخاذ تصميم جهت ترخيص آن كماكان به عهده گمرك است.

شوراي نگهبان رأي به ادامه كار صندوق مهررضا(ع) داد
گروه اقتصادي- بنا بر اعلام سخنگوي شوراي نگهبان، در جلسه  اين شورا طرح استفساريه  بند الف ماده  ۱۳۹ قانون برنامه  چهارم توسعه  اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و جزء يك بند ب ماده  يك قانون برنامه  سوم توسعه  اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مورد بررسي قرار گرفت. در اين استفساريه از مجلس سؤال شده بود آيا با توجه به مواد مذكور دولت مي تواند نهادهايي را رأساً تاسيس كند يا بايد با اجازه  مجلس باشد. به گفته عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان استفساريه به گونه اي تهيه شده بود كه فراتر از چارچوب يك استفساريه تعريف مي شد و شوراي نگهبان با عنايت به اين كه در نظريه  تفسيري  ۱۰ خرداد ماه سال  ۱۳۷۶ اعلام كرده مقصود از تفسير بيان مراد مقنن است و تضييق و توسعه قانون در مواردي كه رفع ابهام قانون نيست تفسير تلقي نمي شود و بر اين اساس اين طرح استفساريه مغاير اصل  ۷۳ قانون اساسي شناخته شده است. بدين ترتيب در حالي كه مجلس شوراي اسلامي ادامه كار صندوق مهررضا را كه از ادغام سه صندوق و با تصويب شوراي عالي اداري تشكيل شده بود، با ابهام مواجه ساخته بود، با رأي شوراي نگهبان صندوق مهررضا به كار خود ادامه خواهد داد.
به گزارش همشهري، تشكيل صندوق حمايتي مهر رضا(ع)، اولين تصميم رئيس جمهوري در سفرهاي استاني اش بود كه در قالب لايحه اي به مجلس تقديم شد اما با تعلل مجلس، شوراي عالي اداري در يك صد و سي امين جلسه خود در روزهاي آغازين سال جاري، با ادغام چندين صندوق حمايتي، تشكيل صندوق حمايتي ديگري به  نام مهر رضا(ع) را تصويب كرد. اما اواخر مردادماه گذشته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به پاسخ استفساريه اي رأي دادند كه بر اساس آن هرگونه تغيير و تحول در دستگاههاي اجرايي منوط به تصويب مجلس شوراي اسلامي شد. اين مصوبه در پي استفساريه ?? تن از نمايندگان مجلس براي تعيين تكليف تناقض مواد قانون برنامه چهارم و قانون برنامه سوم پيرامون روند قانوني اصلاحات ساختاري در دولت صورت گرفت.در حالي كه به نظر مي رسيد اين مصوبه برخي از تغييرات صورت گرفته در ماههاي اخير از جمله انحلال برخي صندوقها و تشكيل صندوق مهر رضا را با ابهام مواجه سازد، اما شوراي نگهبان با اين استفساريه مخالفت كرد. در صورت تأييد اين استفساريه از سوي شوراي نگهبان و تبديل آن به قانون، ادامه فعاليت صندوق مهررضا منوط به ارائه لايحه از سوي دولت و تصويب آن توسط مجلس مي شد و ادامه فعاليت صندوق مهررضا را به تعليق درمي آورد.

گفت وگوي امروز
رشد 4.8درصدي خريد تضميني گندم
در سال جاري نسبت به پارسال
گروه اقتصادي- يكي از طرح هاي مهم مدنظر دولت مربوط به ادامه روند طرح خودكفايي گندم است. در راستاي تحقق اهداف دولت مبني بر عدم واردات برخي از اقلام استراتژيك كشاورزي در كشور اين روند هم اكنون علي رغم بروز خشكسالي در اواخر سال گذشته و اظهارنظر برخي كه ادامه روند فوق را غيرممكن مي دانستند همچنان ادامه دارد. در خصوص آخرين اتفاقات روي داده در زمينه توليد گندم با كمال ذبيحي مجري طرح هاي استراتژيك وزارت جهاد كشاورزي گفت وگو كرده ايم.
***
* در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته روند ادامه طرح خودكفايي گندم را چگونه مي بينيد؟
- از آغاز خريد تضميني تاكنون، خريد گندم از كشاورزان به مرز 11 ميليون و۳۵۰هزار و 187 تن رسيده است كه نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته 8/4درصد افزايش را نشان مي دهد. خريد تضميني گندم تا زمان مشابه سال قبل 10 ميليون و۸۲۵ هزار و۵۸۲ تن بود.با توجه به اين كه كل خريد سال گذشته 10ميليون و۹۵۷ هزار تن بوده است و خريد امسال تاكنون 350 هزار تن نسبت به سال گذشته افزايش داشته مي توان پيش بيني كرد كه رقم خريد امسال به 11 ميليون و۵۰۰ هزار تن نيز برسد. سطح زيركشت گندم آبي و ديم در سال زراعي جاري 4/6 ميليون هكتار است كه پيش بيني مي شود تا پايان سال زراعي بيش از 5/12ميليون تن گندم در كشور توليد گردد.
* پس با اين حساب ظاهراً  ادامه روند طرح خودكفايي با مشكل خاصي روبه رو نيست؟
- ماشين آلات فرسوده و ظرفيت نامطلوب سيلوها از مهمترين مشكلات و چالش هاي موجود در راه استمرار طرح خودكفايي گندم هستند. متاسفانه با وجود رشد هايي كه در بحث ماشين آلات كشور داريم اما اين رشد پاسخگوي نياز فعلي ما در حال حاضر و نياز آينده مان نيست از اين رو براي جايگزيني اين ماشين ها با ماشين هاي جديد بايد برنامه ريزي هاي اساسي انجام شود. از سوي ديگر در حال حاضر ظرفيت سيلوهاي كارخانه هاي آرد كشور و شركت بازرگاني ـ دولتي معادل 8/6ميليون تن است. حدود 5 ميليون تن نيز ظرفيت سيلوهاي غيراستاندارد كشور است كه براي استمرار خودكفايي در گندم بايد افزايش ساخت سيلوهاي استاندارد در داخل مدنظر قرار گيرد.
* آيا كاهش حجم ميزان اعتبارات گندم در سال جاري نسبت به سال گذشته در اين زمينه تاثيرگذار نيست؟
- ميزان اعتبار تصويبي طرح گندم در سال گذشته 34 ميليارد تومان بوده است كه اين رقم براي سال جاري به 8/26 ميليارد تومان كاهش يافته است. البته از رقم مصوب سال گذشته هم تنها 25 ميليارد تومان يعني معادل 75 درصد از اعتبار تخصيص پيدا كرده بود.
* طرح خودكفايي توليد ذرت به كجا رسيده است؟
- نياز ذرت در بخش صنعتي در حال حاضر۳ ميليون و۸۰۰ هزار تن است كه پيش بيني شده از اين ميزان امسال 2 ميليون و۷۵۰ هزار تن در داخل توليد شود.ميزان ذرت دانه اي كشت شده در سال زراعي جاري 356 هزار هكتار است كه پيش بيني مي شود تا پايان فصل برداشت بيش از 7/2 ميليون تن ذرت دانه اي در كشور توليد شود. اين رقم سال گذشته 2ميليون و۱۰۰ هزار تن بود. تاكنون هم بيش از۱۱۰ هزار هكتار ذرت علوفه اي كشت شده است. سال قبل حدود 5 ميليون تن ذرت علوفه اي در كشور توليد شده است.
* آيا توان ذخيره سازي ذرت علوفه اي در حد قابل انتظار در داخل كشور وجود دارد؟
- با توجه به اين كه ذرت علوفه اي بايد سريع برداشت شود، لذا اين امر مستلزم داشتن ماشين آلات برداشت، با ظرفيت بالاست. همچنين با توسعه سيلوها به اندازه مورد نياز، امكان توسعه توليد و ذخيره سازي ذرت علوفه اي در كشور فراهم مي شود. هم اكنون سيلوهاي موجود پاسخگوي توليد ذرت علوفه اي در حد بالا در داخل نيستند.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |