يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۸ - Oct 1, 2006
چقدر بدنتان را مي شناسيد
سفري به درون
ترجمه: صدف كوه كن
001074.jpg
مي توانيد سنتان را انتخاب كنيد
به ساعت ها، تقويم ها و سال شمارها نگاه كنيد، شما قادر به متوقف كردن آنها نيستيد. تيك تاك، تيك تاك، روزها در پس هم، دقيقه ها و ثانيه ها مي گذرند، سن هر كسي با سرعت مشابه با ديگري در روز تولد هرساله، بالاتر مي رود كه به آن سن شناسنامه اي مي گويند.
اما فراموش نكنيد كه شما اين قدرت را داريد كه ساعت تان را كندتر يا تندتر كنيد. با انتخاب شيوه زندگي اين كار، امكانپذير است.
به عنوان مثال وقتي فردي 50 ساله ريه هاي خودش را پر از نيكوتين مي كند، رژيم غذايي اش متشكل از جگر، سوسيس و نوشابه است، شك نكنيد به خاطر شيوه زندگي اي كه در پيش گرفته است، سلامتي فردي 60 ساله را خواهد داشت. اما وقتي همين فرد يك رژيم غذايي سالم را پيش مي گيرد، از دود پرهيز مي كند و هر روز به ورزش مي پردازد مسلماً سلامتي يك فرد 36 ساله را خواهد داشت.به اين نكته توجه كنيد تا دريابيد قدرت شما چقدر است؟
شما بيش از 70درصد كيفيت و مدت زندگي خود را تعيين مي كنيد. وقتي به 50 سالگي مي رسيد، شيوه زندگي شما تا 80 درصد، تعيين كننده سن شماست، بقيه مربوط به ژنتيك است. اين حقيقتي است كه نمي توانيم سنمان را متوقف كنيم، چرا كه محرك هاي محيطي نيز بر بدن ما تاثيرگذارند، اما ما سعي داريم تا به شما نشان دهيم، چگونه از بدنتان حمايت كنيد تا نه تنها از بروز بيماري هايي كه با بالا رفتن سن بروز مي كند، جلوگيري كنيد، بلكه با حس هاي مأيوس كننده ناشي از بالا رفتن سن نيز مبارزه كنيد.
همه سلامتي را دوست دارند، اما كمتر از آن مراقبت مي كنند. اولين گام در راه سلامتي شناخت عوامل تأثيرگذار در آن است و اولين مرحله شناخت بدن است، ما سعي مي كنيم شما را با آنچه كه در درونتان مي گذرد، بيشتر آشنا كنيم. آنچه در ادامه از نظرتان مي گذرد ترجمه كتاب you:the ower,s maual اثر دكتر مايكل اف رويزن و دكتر مهمت سي اُز است. ما مي خواهيم با نگاهي عميق تر به بدن ها، شما را به جايي ببريم كه تنها جراح ها، دستگاه هاي MRI و كرم هاي كدو مي توانند ببينند.
***
درون بدنتان
آنچه درونتان مي گذرد، چيزي است كه به شما توانايي ديدن، دويدن، خنديدن، ارتباط اجتماعي سالم، نگهداري از فرزندان، حل مشكلات پيچيده، برگزاري ميهماني ها، لذت بردن از صداي دريا و هزاران فعاليت ديگر كه به طور روزانه انجام مي دهيد را فراهم مي كند.بدنتان به شما زندگي مي دهد، چرا كه بدن شما زندگي است!
در حقيقت اگر هم بدانيد كه در بدن شما چه اتفاقاتي رخ مي دهد، امكان آن هست كه از چگونگي اين عملكردها مطلع نباشيد، مهمتر آن كه اطلاعاتي به شما مي دهد كه چگونه مي توانيد قوي تر، سالم تر و جوان تر شويد.
ما سعي مي كنيم اطلاعاتي را در رابطه با بدنتان در اختيار شما قرار دهيم كه ممكن است نسبت به آن بي توجه بوده ايد، نكاتي كوچك با تأثيرات شگرف!
براي رسيدن به اين اهداف، از شما مي خواهيم به بدن خود به چشم خانه تان نگاه كنيد. با كمي تفكر درمي يابيد كه شباهت بين بدن ها و خانه ها از آنچه فكر مي كنيم بيشتر است، شباهتي به اندازه دوقلوهاي همسان!! هر دو سرمايه هاي ارزشمندي هستند، حريم هايي هستند براي حفاظت از جزئيات خصوصي ارزشمند و شما با تمام توانتان سعي مي كنيد كه از هر دو محافظت كنيد.
با پيگيري بحث هاي ما به جايي خواهد رسيد كه اين شباهت ها را به خوبي درك كرده و درمي يابيد استخوان هاي شما همان ستون ها، چشم ها همان پنجره ها، ريه هاي شما دستگاه هاي تهويه، مغز شما جعبه فيوز و قلب شما شاه لوله آب رساني در خانه است و موهاي شما چمن (چرا كه بعضي از خانه ها بيشتر از برخي ديگر فضاي سبز دارند!)
چربي هاي بدنتان همه آن وسايل غيرضروري را كه در انبار خانه نگه داشته ايد شامل مي شود كه شايد، شايد، روزي به درد بخورد. در حقيقت ما معتقديم با توجه به چگونگي كارهايي كه در خانه انجام مي شود، شما قادر خواهيد بود بدنتان را ارزيابي كنيد.
با توجه به اين مسأله تعميرات و مراقبت هايي هم كه در نظر مي گيريد شبيه به هم هستند، مثلاً براي چكه كردن شيري كه نياز به تعويض واشر دارد، به لوله كش مراجعه نمي كنيد و سعي مي كنيد با استفاده از آچار، مشكل را خودتان برطرف كنيد. يا وقتي يك مگس در آشپزخانه مي بينيد، سمپاش و اگر لامپي بسوزد، برقكار خبر نمي كنيد. در واقع شما با توجه به قدمت خانه تان، اقداماتي را در نظر مي گيريد، زيرا آگاهيد كه تعميرات به موقع هم از خرابي هاي بعدي جلوگيري مي كند و هم ارزان تر است.
ما مي خواهيم در رابطه با بدنتان نيز چنين اتفاقي روي  دهد، يعني با آگاهي از آنچه در درونتان رخ مي دهد، نسبت به زنگ خطرهاي كوچك، عكس العمل نشان بدهيد و با پيشگيري، قبل از وقوع مشكل، آن را برطرف كنيد.
مطمئن باشيد با پيگيري اين بحث چيزهاي زيادي ياد مي گيريد، كمي مي خنديد و درمي يابيد با چه اقداماتي، تغييراتي در زندگي خود ايجاد كنيد كه كنترل سلامتي در دست هاي خودتان باشد.
هرگز فراموش نكنيد كه سرنوشت سلامتي اتاق تان در دست هاي خودتان است، فقط كافي است نگاهي به زندگي افرادي مثل آرمسترانگ بيندازيد. در سال 1996، آرمسترانگ، قهرمان دوچرخه سواري، آزمايشي را انجام داد كه نشانه هايي از انتشار سرطان در مغز و ريه هاي او داشت و در خوش بينانه ترين حالت 50 درصد شانس زنده ماندن وجود داشت.
آرمسترانگ درمان را شروع كرد و تمام مشقات مربوط به شيمي درماني را براي درمان سرطان، تحمل مي كرد. او ضعف را كنار گذاشت و مصمم بود. نيروي اراده آرمسترانگ به همراه درمان دارويي و حمايت مردمي كه او را تنها نمي گذاشتند، توان مبارزه اي را در او ايجاد كرد كه چيزي شبيه معجزه بود! سرطان شكست خورد و او تبديل به يك ركوردشكن شد (او 6 بار قهرماني مسابقات دوچرخه سواري فرانسه را به نام خود كرد).
مهمترين نكته اين است كه او، الهام بخش، حامي و محرك ميليون ها نفر از افرادي شد كه نياز به اميدواري داشتند (كافي است نگاهي به اطرافتان بيندازيد، چند نفر دستبندهاي زرد رنگ Live Strog (قوي زندگي كن) را به دست دارند؟!)
يكي از هزاران درسي كه از آرمسترانگ مي توان گرفت اين است كه وقتي نمي توانيد، اتفاقاتي كه روي مي دهد را كنترل كنيد، زمام چيزهاي ديگري را كه كنترل پذيرند، در دست بگيريد (زياد به قابليت هايتان فكر نكنيد!):
رفتار شما، تصميم تان، و - چيزي كه مورد نظر ماست- قدرت اراده تان براي اينكه كنترل سلامتي خود را در دست بگيريد و تا جايي كه امكان دارد، راجع به بدنتان بدانيد.
در اين مقالات يكي دو جين توصيه خواهيم داشت كه شما مي توانيد براي دستيابي به زندگي سالم تر از آنها بهره مند شويد، اما 5 نكته كليدي وجود دارد كه اگر در طول زندگي به آنها توجه كنيد، بي شك شاهد تأثيرات شگرف آنها در بهبود كيفيت زندگي تان خواهيد بود.
۱ - فشار خونتان را كنترل كنيد
۲ - پرهيز از سيگار كشيدن
۳ - حداقل 30 دقيقه ورزش در هر روز
۴ - دوري از استرس
۵ - پيروي از يك رژيم غذايي سالم
خودتان را محك بزنيد
همه مي دانند كه IQ چيست؟ در واقع تستي است كه هوش شما را اندازه گيري مي كند، در اينجا مورد مشابهي نيز وجود دارد كه از آن به EQ (تست شخصيت) ياد مي كنند؟
اما چيزي كه ما مي خواهيم از آن صحبت كنيم، BQ است (تست بدن!) اينكه شما چقدر راجع به بدنتان مي دانيد؟
مطمئناً اينكه پاهاي شما كمك مي كنند تا راه برويد، حنجره طلايي تان باعث مي شود تا لحظات فرح بخشي را براي دوستانتان فراهم كنيد(البته بايد نظر آنها را هم پرسيد!) يا اينكه كليه هايتان چه قدرت عجيبي در ايجاد ناآرامي در شما دارند را، خوب مي دانيد، اما ما مي خواهيم در اينجا تستي را ارائه كنيم تا شما متوجه شويد كه سلامتي بدن تان نسبت به سن تان، در چه مرحله اي است.
اگر در اين تست ها شكست خورديد، نگران نشويد، زيرا ما پاسخ ها را به شما خواهيم داد. به خاطر داشته باشيد كه در پايان ، شما ياد مي گيريد كه به پزشك  ها به چشم كساني كه نسخه ها را امضا مي كنند، نگاه نكنيد؛ به آنها به چشم معلم هايي نگاه كنيد كه قرار است از آنها آموزش ببينيد.
بي گمان در اطراف شما، افرادي هستند كه از شيوه غلطي كه در زندگي پيش گرفته اند، لذت مي برند و حاضر به تغيير آن حتي به قيمت سلامتي خود نيستند؛ بگذاريد مشغول باشند!
شما مي توانيد از آنها هم اين سؤال ها را بپرسيد. پاسخ ها كمك مي كند تا راجع به بدن تان بيشتر بدانيد.
خيلي خب! حالا مي توانيد مداد را از كيف مدرسه بچه ها كش برويد و جواب اين سؤال ها را حدس بزنيد. اگر خواستيد تقلب كنيد(كه نمي كنيد! !) جواب ها را هم براي شما گذاشته ايم؛ البته براي چك كردن مجدد جواب درستي كه داده ايد.
در زير، قسمتي از سؤال ها را مطرح مي كنيم و سعي خواهيم كرد در روزهاي آتي، باقي سؤالات و جواب هاي مربوط به آنها را براي شما ذكر كنيم:
-1 كدام يك از اقدامات زير، شما را كمتر شكسته مي كند(از نظر سني)؟
الف- سيگار كشيدن در حد يك پاكت در روز
ب- كلسترول خوب(HDL) در حد 29 ميلي گرم در دسي ليتر
ج- اجتناب پيوسته از كارهاي واجبي كه بايد انجام دهيد
د- استيك خوردن، دو بار در هفته
-2 فشار خون ايده آل چند است؟
الف- 7/11(يازده روي هفت)
ب- مقداري كمتر از 9/14 (چهارده روي نه)
ج- درست اندازه فشار خون كسي كه صد سال عمر مي كند
د- بستگي به سابقه خانوادگي دارد
-3 بهترين توصيه در رابطه با رژيم غذايي كدام است؟
الف- هر قدر كمتر بخوريد و هر چه بيشتر وزن كم كنيد
ب- بهترين رژيم، رژيمي است كه بتوانيد براي هميشه ادامه دهيد
ج- رژيم غذايي كاهش وزن، شامل غذاهايي با كمترين مقدار چربي تا بدون چربي
د- امكانش هس يه نفر، اون بشقاب پتيزا رو به من برسونه؟
-4 بزرگ ترين تهديد براي عروق شما كدام است؟
الف- فشار خون بالاي 9/16 (شانزده روي نه)
ب- LDL (كلسترول بد) بالاي 200
ج- زياده روي درمصرف چيپس و غذاهاي فرآوري شده
د- بي تحركي
-5 كدام يك از مواد زير مقدمه زوال سيستم عروقي است؟
الف- سكته
ب- چين و چروك
ج- ديابت
د- ضعف قواي جنسي
-6 بهترين هديه سالگرد ازدواجي كه مي توانيد به همسرتان بدهيد تا سلامتي او را در بر داشته باشد؟
الف- يك تكه شكلات خالص به خاطر خواص طبيعي آن
ب- يك ماساژ گرم براي نرم شدن ماهيچه ها
ج- گل به دليل اثرات مثبتي كه به جاي مي گذارد و بوي خوشي كه دارد
د- در بازار مي چرخم تا ايده جديد بگيرم
۷ - چه مقدار آسپرين لازم است تا ريسك ابتلا به تصلب شرايين را كاهش دهد؟
الف- همان قدر كه سردرد صبحگاهي را از بين ببرد
ب- دو تا آسپرين بچه يا نصف يك آسپرين معمولي
ج- 1 عدد آسپرين بچه
د- هيچ كدام‎/ بروفن بهتر است.
جواب هاي تست BQ 
۱ - د خوردن استيك دو بار در هفته، شما را كمتر از يك سال پيرتر مي كند. سيگاركشيدن آن هم يك پاكت در روز(هشت سال پيرتر). ميزان غيرسالم HDL به ميزان 29(در حدود چهار سال) و استرس (چيزي حدود هشت سال!).
۲ - الف فشار خون ايده آل برابر با 7/11 (يازده روي هفت) است كه در بيش از 56 مطالعه كه در 52 كشور و بر 20 ميليون نفر انجام شد، به اثبات رسيده است و نتيجه در دهلي همان بود كه در شيكاگو و همان كه در توكيو بود. ميزان كمتر، تأثيري در سرعت افزايش سن ندارد، اما ميزان بيشتر اصلاً خوب نيست؛ چنان كه فشار خوني بين 8/13 تا 9/14 مي تواند 50 درصد به ريسك حمله هاي قلبي بيفزايد.
-3 ب كليد يك رژيم مناسب، لذت بردن از آن و نتايج آن و توانايي افراد براي ادامه آن براي هميشه است زيرا اگر بسيار كم بخوريد، بدن شما نسبت به آن آداپته مي شود و متابوليسم خود را كاهش مي دهد.
-4 الف فشار خون بالاي 9/16 بيشتر از ساير موارد، تهديد براي عروق محسوب مي شود. اين، بدان معني نيست كه از تحرك و فعاليت بدني پرهيز كنيد يا در مصرف غذاهاي فرآوري شده مثل چيپس زياده روي كنيد يا در كم كردن كلسترول خون تان(اگر بالاست) سستي نشان دهيد، بلكه فقط به اين معناست كه بالابودن فشار خون، مهمترين چيزي است كه بايد به آن بپردازيد، زيرا اگر فشار خون شما بالاي 9/16 است، تهديدي جدي براي سيستم قلبي- عروقي شما به شمار مي آيد.
-5 ج ديابت، مشكلات مربوط به بيماري هاي عروقي را بدتر مي كند.
موارد ديگر هم مهم هستند؛ مثل چين و چروك پوست و سكته، اما ديابت عامل تأثيرگذاري به شمار مي آيد.
-6 الف فلاونوئيدها (آنتي اكسيدان ها) و اسيدهاي چرب سالم در كاكائوي خالص سبب مي شود كه هديه شما را سالم تر كند. ماساژ هم قبل از اين كه صورت گيرد نمي توان روي آن حساب باز كرد.
۷- ب اطلاعات، حاكي از آن است كه دريافت دوعدد يا تعداد بيشتري آسپرين بچه در روز، از بيماري هاي عروقي پيشگيري مي كند.

نگاه
غني سازي آرد؛
تأمين ريزمغذي ها
001077.jpg
هلنا فردين- تغيير شيوه هاي زندگي، عدم تنوع در رژيم هاي غذايي روزانه و گرايش روزافزون افراد به غذاهاي فرآوري شده، سوء تغذيه ناشي از كمبود ريزمغذي ها را به وجود آورده است؛ تا جايي كه در كشورهاي توسعه يافته امروز، وابستگي عميقي به غذاهاي فرآوري شده وجود دارد. بنابراين صنايع به واحدهاي خودكاري تبديل شده اند و در اين راستا غني سازي غذا نقش عمده اي را ايفا مي كند. غني سازي شامل اقداماتي است كه منجر به بهبود كيفيت غذا مي شود و كليه اصلاحات زراعي، روش هاي صحيح فرآوري، نگهداري و آموزش را در بر مي گيرد. در صنايع غذايي به موازات فشارهاي جهاني و پيشبرد محصولات به سمت بازارهاي اصلي، غني سازي از اهميت ويژه اي برخوردار است. افزودن موادمغذي (اضافه كردن مواد مغذي به غذا به همان ميزاني كه از دست رفته است)، از ديگر مواردي است كه مورد توجه بسياري از متخصصان علوم تغذيه و دست اندركاران صنعت قرار گرفته است. از سوي ديگر مطالعات نشان داده است كه غلات، بيشترين سهم را در تأمين كالري و پروتئين رژيم غذايي روزانه دارند.
نان، مهمترين ماده غذايي است كه تاريخچه آن به حدود 3000سال پيش از ميلاد مسيح برمي گردد و قداست خاصي بين اديان دارد. مردم يونان، نان را به خداي مزرعه خود هديه مي كردند. و مردم رم، خوشه هاي گندم را در اشكال مختلف به سرس (خداي معبد) هديه مي كردند.
در ايران نيز، تاريخچه نان مربوط به دوره هخامنشيان است كه با پيشرفت فناوري و تكنولوژي صنعت غذا، تنوع چشمگيري در آن ايجاد شده است. تنوع نان به مواد اوليه، روش هاي عمل آوري، نوع آرد، مواد افزودني و نحوه شكل دهي آن وابسته است. نان زير خاكستر، نان ساجي، تنك، شيرمال، تافتون، سنگك و لواش از جمله نان هاي رايج در ايران است. سؤالي كه در اينجا مي توان مطرح كرد اين است كه چرا كيفيت نان طي سال هاي اخير به شدت افت كرده است؟ .
پاسخ اين سؤال را بايد در عواملي چون هزينه توليد بالا در واحد سطح، افزايش درآمد، ماندگاري طولاني و كمبود نيروي متخصص جست وجو كرد. اين در حالي است كه ارزش نان در قابليت هضم و جذب متعادل آن است.
تقويت نان از دو جنبه مورد بررسي قرار مي گيرد:
۱ - افزودن مواد مغذي ضروري مانند سبوس كه ضمن استخراج از بين رفته است.
۲ - جبران مواد مغذي كه به هنگام پخت كاهش يافته اند.
پوسته نان حاوي تركيباتي است كه سبب تردي و شكنندگي محصول نهايي مي شود و حدود چهار تا پنج درصد رطوبت دارد. مغز نان با 30 تا 45 درصد رطوبت داراي املاح و ويتامين هاي ضروري است. با كاهش يافتن رطوبت، تردي و نرمي نان از بين مي رود، رطوبت جذب پوسته مي شود و پوسته به حالت چرب تبديل مي شود.
اسيد فيتيك موجود در نان با تشكيل كمپلكس فيتات مانع جذب مواد مغذي مي شود.
دكتر ربابه شيخ الاسلام- مسئول دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي- طي پژوهشي نتيجه زير را اعلام كرد: ميزان اسيد فيتيك موجود در نان تافتون 6300 ميلي گرم در هر كيلوگرم و در نان لواش 4750 ميلي گرم در هر كيلوگرم است و اين در حالي است كه طبق بيانيه  سازمان بهداشت جهاني(WHO)، اگر نسبت اسيد فيتيك به روي كمتر از پنج باشد، درصد جذب املاح 55درصد، در نسبت 15-5 درصد حدود 35 درصد، 25-15 برابر 15 درصد و در نسبتهاي بيشتر از 25درصد جذب املاح صورت نمي گيرد.
رجب زاده- رئيس پژوهشكده نان و غلات ايران- نيز ميانگين مصرف سرانه آردهاي نانوايي كشور را 120كيلوگرم در سال اعلام كرد و افزود:  در حال حاضر 53 هزار و 600 واحد فعال نانوايي در كشور موجود است كه حدود 220 تا 250 هزار نفر شاغل در اين بخش هستند. رجب  زاده با اشاره به مصرف سرانه 8ميليون و 500هزار تن آرد در سال گفت: مقدار قابل توجهي ضايعات نان وجود دارد كه در حال حاضر رقمي معادل 139 تا 164كيلوگرم را به خود اختصاص مي دهد. وي ضمن اظهار اميدواري به اجراي طرح پژوهش غني سازي نان با آهن و پروتئين هاي ويژه اي چون ليزين افزود: اين طرح اكنون در بسياري از شهرهاي بزرگ ايران در دست اجراست.

وسواس كندن مو
سميه شرافتي- بيماري (تريكوتيلومانيا) كه زماني بسيار نادر بوده امروز در بعضي آمارگيري ها تا 4درصد افراد ديده مي شود. بيماري مزمن و در زنان 3 برابر مردان شايع تر است. شروع بيماري عموماً قبل از 17 سالگي ديده شده است.
۱ - بيمار مكرراً موهاي خود را مي كند به حدي كه جاي موهاي كنده شده به وضوح قابل رويت و تشخيص است.
۲ - قبل از كندن مو و زماني كه بيمار مقاومت مي كند بي اندازه عصبي مي شود.
۳ - لذت رضايت و آرامش بعد از كندن مو كه اغلب با احساس گناه و ناتواني همراه مي شود.
۴ - تكرار اين عمل تأثير چشمگيري در شرايط اجتماعي و حرفه اي بيمار به وجود مي آورد.
۵ - اعتماد به نفس و روابط عاطفي بيمار با همسر و نزديكان گرفتارمختل مي شود.
در تحقيقات ديگر دو گروه متمايز از اين بيماري ديده شده، فرم زودرسي كه حدود 6 سالگي آغاز شده در دختر و پسر يكسان است و با چند ماه رفتار درماني بهبود مي يابد.
ديگر نوع ديررسي كه معمولاً در 13 سالگي شروع مي شود، در دختران 3 برابر پسران است و بطور مزمني پيشروي كرده و به درمان مقاوم است. در علت شناسي اين بيماري فرويدين ها مي گويند علت اين بيماري در كودكي، دوره هاي جدايي از والدين و يا از دست دادن زودرس يكي از آنها بوده است. مادران اين كودكان اغلب بسيار انتقاد كننده و ناراضي و پدران اين بچه ها ضعيف و وابسته هستند.
متخصصان رفتارشناسي اين بيماري را مثل جويدن ناخن و مكيدن شست يك عادت مي دانند.
نهايتاً از آن جايي كه اين بيماري با داروهاي ضداضطراب و افسردگي از خانواده سروتونين سازها پاسخ مثبت مي دهد ارتباط بيماري با بيماري وسواس منطقي به نظر مي رسد.
مشكل اساسي در درمان اين بيماري يافتن آن است. چرا كه مبتلايان، اين بيماري را محصول اشتباهات خودشان مي دانند و از نشان دادن قسمت هاي آسيب ديده به شدت حفاظت مي كنند.با استفاده از وسايلي مانند SPRAY رنگ، كلاه، آرايش يا عينك هاي بزرگ با شيشه تاريك ابروها يا مژه هاي كنده شده را پنهان مي كنند.
در يك مطالعه گسترده به اين نتيجه رسيده اند كه عملكرد اين بيماران همه قسمت هاي بدن را كه مو دارد و در دسترس قرار داشته باشد شامل مي شود. بيشترين گروهي كه اين افراد را براي درمان معرفي مي كنند آرايشگرها هستند.
درمان اين بيماري به دليل تنوع فرم هاي موجود از نظر زمان، شدت، منطقه مبتلا شده، شرايط سني، اجتماعي و عاطفي بيماران متنوع و متفاوت است و در گفت وگو با افراد مختلف چه بسا كه پاسخ هاي متفاوتي دريافت خواهيد كرد.
اولين قدم در درمان اين بيماران نجات آنها از شرمندگي و احساس گناه و حقارت شديد است. به آنها بفهمانيم كه انسان هاي بد و گناهكاري نيستند. اين بيماري مشكل گروه كثيري از مردم است كه درصد بالايي از آنها قابل درمان اند.
شروع درمان با دارو براي كاهش استرس بيمار و پذيرش بقيه مراحل درمان بسيار كمك كننده است. سپس روان  درماني براي حل مشكلات و آسيب هاي دوران كودكي ضروري است.
از رفتار درماني مثل بقيه عادت ها استفاده مي شود: تشويق، زماني كه موفق به مقاومت شده و تنبيه، زماني كه ناتواني نشان مي دهد، يا همزمان كردن احساسات لذت بخش همراه با نكندن موها و احساس ناگوار همراه با كندن مو.
همچنين ازهيپنوتراپي (خواب مصنوعي) و يا Biofeedback براي آموزش آرامش درماني مي توان كمك گرفت.

درمانگاه
صداهايي كه
شنيده نمي شوند
دكتر يونس لطفي*
001071.jpg
كم شنوايي هاي مادرزادي از دسته مشكلاتي است كه گروهي از آن رنج مي برند، اين مشكل داراي علل و عوامل متعددي است كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:
۱ - عفونت هاي دوران حاملگي شامل سرخجه، توكسوپلاسموزيس و عفونت با ويروس سايتومگالوويرس است.
خوشبختانه براي عده اي از اين ويروس ها همچون سرخجه واكسن تهيه شده و مادران قبل از حاملگي بايستي با پزشك معالج خود تماس گرفته و از نظر وجود عفونت هاي مضر بررسي شوند و دستورات بهداشتي را رعايت نموده و واكسيناسيون لازم را انجام دهند تا نوزاد آنان از مضرات اين بيماريها در امان باشد.
۲ - مصرف داروهاي سمي براي گوش در حين حاملگي همچون جنتامايسين. مادران بايستي دقت نمايند كه از زماني كه تصميم به حاملگي مي گيرند با پزشك خود مشورت نموده و از مصرف هر گونه دارو بدون اجازه پزشك معالج خودداري كنند، رعايت اين امر موجب كاهش و جلوگيري از خطرات داروها خواهد شد.
۳- وجود بيماريهاي عفوني نوزاد در هنگام تولد كه نياز به بستري در بخش مراقبت هاي ويژه داشته باشد، وزن كمتر از 1500 گرم نوزاد، تغيير شكل ظاهري جمجمه، صورت و گوش، سيانوزه بودن در هنگام تولد، نياز به تعويض خون، اختلالات تنفسي شديد و نوزاد نارس، اين موارد كه احتمال كم شنوايي را در نوزاد افزايش مي دهد بايستي پس از بهبودي در همان بيمارستان و يا پس از آن تحت بررسي قرار گيرد كه اگر دچار كم شنوايي است مداخله زود هنگام شروع شود. البته بسياري از موارد بالا قابل پيشگيري است.
نشانه هاي كم شنوايي
اصل اساسي در بررسي شنوايي شيرخواران بررسي سيستم شنوايي نوزادان در بدو تولد و در داخل بيمارستان قبل از ترخيص است در صورت عدم دسترسي به امكانات بررسي شنوايي نوزادان در بدو تولد حداكثر در يك ماه اول زندگي بايستي سيستم شنوايي آنان توسط شنوايي شناس بررسي شود. در مواردي كه امكانات بررسي شنوايي وجود نداشته باشد با توجه به رفتارهاي شيرخوار مي توان نسبت به سالم بودن و يا ناسالم بودن سيستم شنوايي كودك پي برد و در صورت شك كردن بايستي در اولين فرصت او را نزد شنوايي سنج يا پزشك معالج برد تا ارزيابي شنوايي صورت گيرد.
با توجه به سن شيرخوار سعي كنيد پاسخ سؤالات زير را بدهيد در صورت منفي بودن پاسخها نسبت به شنوايي كودك خود قدري شك كرده و سعي كنيد با پزشك معالج يا شنوايي شناس مشورت كنيد.
شيرخوار از ابتداي تولد تا چهار ماهگي
-  آيا با صداي بلند از خواب بيدار مي شود و يا در هنگام بيداري نسبت به آن خيره مي شود.
- آيا با صداي بلند دست و پاهاي خود را حركت مي دهد.
- آيا نسبت به صداي آشنا آرام مي شود.
- آيا نسبت به صداي شما پاسخ مي دهد(مانند خنديدن، صدا در آوردن.)
شيرخوار 4 تا 9 ماهگي
- سر را به سمت صداي آشنا مي چرخاند.
- وقتي با او صحبت مي كنيد به شما مي خندد.
- متوجه صداي اسباب بازي ها مي شود.
- براي نيازهاي مختلف خود با صداهاي متفاوتي گريه مي كند.
- از خود صداهايي در مي آورد.
- به نظر مي رسد معني كلمات ساده مثل باي- باي را مي فهمد.
شيرخوار 15-9 ماهگي
- آيا صداهاي مختلفي از خود در مي آورد.
- آيا به ناميدن خود پاسخ مي دهد.
- آيا نسبت به تغيير تن صداي شما پاسخ مي دهد.
- آيا درخواستهاي ساده را مي فهمد مانند بيا .
- آيا بعضي از صداها و نامهاي گفته شده توسط شما را تكرار مي كند.
- آيا با صداي خود توجه شما را جلب مي كند.
شيرخوار 24-15 ماهگي
- آيا وقتي صداي اشياء آشنا را مي  گوييد آن را نشان مي دهد.
- آيا به آهنگ و ريتم صدا توجه مي كند.
- آيا درخواستهاي ساده شما را انجام مي دهد. مانند دهانت را باز كن .
- آيا اجزاء بدن را به او نشان مي دهيد مي شناسد.
- نام اشياء آشنا را مي گويد؟
- دو يا سه كلمه را با هم مي گويد؟
نوپا دو سال به بالا
در صورت وجود نشانه هاي زير حتما ً نسبت به شنوايي او شك كنيد و او را نزد پزشك و شنوايي شناس ببريد.
- زياد كردن صداي تلويزيون و راديو- پاسخ نامناسب نسبت به صداها- عدم واكنش نسبت به صداي شما- مشكلات گفتاري داشتن- داشتن مشكلات يادگيري - شكايت از درد گوش و يا صداي گوش - اشكال در درك گفتار ديگران - نسبت به هم سن و سالان خود تأخير گفتاري داشتن.
وجود نشانه هاي بالا حتماً  به معني كم شنوايي فرزند شما نيست ولي حداقل قابل بررسي است لذا در صورت وجود پاسخ مثبت حتماً جهت اطمينان خاطر او را نزد شنوايي شناسي يا پزشك گوش و حلق و بيني ببريد.
* عضو هيأت علمي دانشگاه علوم بهزيستي

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |