چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۱ - Dec 6, 2006
پايان جشنواره بين المللي سلام بر نصرالله
حزب الله به هنرمندانش لوح افتخار داد
عكس:ايسنا
004821.jpg
همشهري آنلاين (گروه ادب و هنر)- جشنواره بين المللي سلام بر نصرالله دوشنبه 13آذر ماه با معرفي برگزيدگان در مركز آفرينش هاي فرهنگي- هنري كانون به كار خود پايان داد.در اين جشنواره كه مصداق عيني و متبلور هنر متعهد و هدف دار بود، هنرمنداني از كشورهاي مختلف به طور گسترده و فعال شركت داشتند. اين هنرمندان كه عمدتاً جوانان بودند، در رشته هاي داستان، شعر، گرافيك، عكس، كاريكاتور، وبلاگ و... به فراخوان انجمن قلم ايران (برگزاركننده اصلي جشنواره) پاسخ مثبت دادند.از ميان انبوه شركت كنندگان كه كوچك ترين آنها كودكي 8ساله بود تا مسن ترين آنها كه بيش از 70سال از سن او مي گذشت، تعدادي برگزيده شدند و با دريافت لوح افتخار و لوح تقدير از آنان تجليل شد.
مهم تر از خبر
- سالن بزرگ كانون پرورش فكري و راه پله ها و راهروهاي بيروني، مملو از جمعيت بود كه قابل توجه و حيرت آور جلوه مي كرد.
- صفي الدين نماينده حزب الله در تهران در سخناني كوتاه، حزب الله را فرزندان امام خميني اعلام كرد و گفت: ما از همان پير فرزانه آموخته ايم چه كنيم.
- نماينده حزب الله عليرغم لهجه غليظ عربي اش، زبان فارسي را بسيار خوب مي دانست و به زبان فارسي سخنراني كرد.
- دكتر مجتبي رحماندوست (مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران و جانبازان و دبير كل جمعيت دفاع از مردم فلسطين) در سخناني مبسوط به شكست اسرائيل اشاره كرد و گفت: ساختن ديوار حايل و عقب نشيني از غزه و بيروت دليلي بر شكست است. اسرائيلي ها هيچ وقت در داخل سرزمين هاي اشغالي نجنگيده بودند اما حزب الله آنها را وادار كرد براي اولين بار در داخل سرزمين هاي اشغالي بجنگند.
- در اواسط مراسم و تقريباً پس از گذشت يك ساعت، اعلام شد كه تعدادي از سفرا و نمايندگان كشورهاي عرب زبان و انگليسي زبان در مراسم حضور دارند و به همين دليل دو نفر مترجم، به اجراي مراسم كمك كردند.
- اعلام شد كه ديروز سالروز تولد علي معلم بوده است اما علي معلم دامغاني هنگامي كه پشت تريبون رفت ابتدا و با حسرت اعلام كرد كه جاي شهيد آويني خيلي خالي است.
- زمزمه هاي داخل سالن و حضار چنين مي گفت: وقتي هنر، متعهد و با هدف باشد، جمعيتش انبوه مي شود.
- بيش از 350 وبلاگ خودجوش و مردمي در طول 3 ماه فراخوان جشنواره راه اندازي شد كه آثار هنرمندان را ارائه مي كردند.
- اجراهاي بسيار زيبا و نمايشي در طول مراسم، جلوه خاصي به مراسم داده بود.
- جمله والله هي (اسراييل) اوهن من بيت العنكبوت (به خدا اسرائيل سست تر از خانه عنكبوت است) از جمله هاي حسن نصرالله از ديدني ترين جلوه هاي مراسم بود.
- گروه ناشنوايان پژواك سكوت زيباترين اجراها را روي سرودهاي فلسطيني به انجام رساندند.
- رضا اميرخاني (رئيس انجمن قلم) با اعلام اين مطلب كه مردمي ترين جشنواره را برگزار كرديم، گفت: نظام سلطه غربي با بستن درها به روي مردم، آنها را وادار كرده است از طريق پنجره ها (تشبيه زيبا و هنري از widows در اينترنت) با هم ارتباط داشته باشند. پس ما هم اين پنجره ها را به روي مردم لبنان گشوديم و از نسيمي كه به واسطه نهضت امام خميني به لبنان وزيد و نسيمي ديگر كه با لطافت حسن نصرالله به ايران بازگشت، استفاده كرديم.
- پس از پايان مراسم پدر يكي از كودكان شركت كننده با اعتراض به رضا اميرخاني گفت: چرا فرزندم برنده نشد؟ او با اين كار مي خواست در ليست حزب الله و افراد حسن نصرالله باشد (اميدواريم كه اين كودك همچنان در فهرست حزب الله باشد).
- انجمن قلم ايران با اقدامي شايسته به جاي اهداي سكه يا جايزه نقدي، برگزيدگان را به سفر لبنان و سفر مشهد اعزام مي كند. (دريافت كنندگان لوح افتخار به لبنان و لوح تقدير به مشهد سفر خواهند كرد).

با حضور مقامات و هنرمندان آفريقاي جنوبي
هفته فيلم آفريقاي جنوبي آغاز شد
مهر- در مراسمي با حضور سفير آفريقاي جنوبي و هنرمندان اين كشور، هفته فيلم آفريقاي جنوبي در خانه هنرمندان افتتاح شد.
در ابتداي اين مراسم، يوسف سالوجي سفير آفريقاي جنوبي درمورد برگزاري هفته فيلم آفريقاي جنوبي گفت: اين اولين جشنواره فيلم هاي آفريقاي جنوبي در ايران است. ايران و آفريقاي جنوبي روابط خوبي با يكديگر دارند. البته تنها اين دولت ها نيستند كه روابط بين كشورها را به وجود مي آورند، بلكه ما احتياج داريم مردم هاي دوكشور نيز با هم آشنا شوند. سفير آفريقاي جنوبي درارتباط با تاريخ سينماي ايران، عنوان كرد: ما براي ايجاد اين ارتباط بين مردم، فيلم را انتخاب كرديم زيرا معتقديم ايران تاريخ برجسته اي در زمينه فيلم سازي دارد. سينماي كشور شما كارگردانان و بازيگران مرد و زن برجسته و موفقي دارد. در ادامه اين مراسم، محمد اطبايي مسئول برگزاري هفته فيلم آفريقاي جنوبي، متن يادداشت بهروز غريب پور مدير خانه هنرمندان ايران را خواند و سپس، آنانت سينگ تهيه كننده فيلم"يستردي" درمورد فيلم سازي در آفريقاي جنوبي، گفت: ما در 12 سال اخير توانستيم با حضور جوانان افتخارات زيادي كسب كنيم. فيلم "يستردي" سال گذشته از كشور آفريقاي جنوبي نامزد اسكار بهترين فيلم غير انگليسي زبان شد و ما به اين موضوع افتخار مي كنيم.

خبرهايي از دوسالانه نقاشي جهان اسلام
گروه ادب و هنر احمد چلبي معاون نخست وزير عراق در بازديد نگارخانه هاي مجموعه صبا گردآوري مجموعه اي عظيم از دستاوردهاي هنري جهان اسلام را شگفت آور و در سراسر منطقه بي نظير دانست و گفت: بايد به چنين تلاش و همتي با ديده تحسين نگريست.همچنين استاد احمد اسفندياري از بنيانگذاران نقاشي نوين ايران در گشايش چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام، اهميت اين نمايشگاه را در ايجاد فضايي پويا، زنده و پرنشاط براي هنر ايران و كليه جوامع اسلامي در جهان دانست.
هيأت داوران چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام كار خود را رسماً آغاز كرد.
از طرفي هيأت داوران آثار چهارمين دوسالانه متشكل از فرهاد خليل اف از آذربايجان، نجات المهداوي از تونس، تيباري كانتور از مراكش و محمدعلي ترقي جاه، حبيب اله صادقي، مصطفي گودرزي، مهدي حسيني و محمد فاسونكي از ايران، كار خود را جهت بررسي آثار راه يافته به نمايشگاه براي معرفي برگزيدگان اين دوسالانه رسماً آغاز كردند.

بررسي آثار خارجي متقاضي شركت در جشنواره فيلم فجر
گروه ادب و هنر مديريت امور جشنواره هاي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد شناسايي دو هزار فيلم خارجي براي حضور در بخش جام جهان نما (بين الملل) جشنواره فيلم فجر در حال انجام است.محمدسعيد قائني نجفي گفت: از مجموع متقاضيان و فيلمهاي خارجي شناسايي براي جشنواره امسال فجر، تاكنون 667 عنوان فيلم بلند و 61 اثر كوتاه از 67 كشور جهان انتخاب اوليه شدند.او يادآور شد هيأت انتخاب بين الملل، فيلمهاي مناسب براي نمايش در بخش هاي مختلف جام جهان نما را از ميان آثار مورد اشاره انتخاب مي كنند.امير اسفندياري، جمال اميد، محمد بزرگ نيا، مجيد شاه حسني و مجيد شيخ انصاري هيأت انتخاب بخش بين الملل جشنواره فجر هستند.بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه در تهران برگزار مي شود.

كاهش زمان صدور مجوز چاپ نشريه ها
گروه ادب و هنر- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مدت زمان صدور مجوز چاپ نشريه ها به 6ماه كاهش يافت.محمدحسين صفارهرندي كه در همايش جنبش دانشجويي در فرهنگ در دانشگاه صنعتي اصفهان سخن مي گفت با بيان اين كه صدور مجوز نشريه ها ا ز 2سال به 6ماه كاهش يافته است افزود: مجوز نشريه هاي تخصصي نيز هم اكنون به روز صادر مي شود.او با بيان اين كه عناوين كتاب هاي تدوين شده امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال 15درصد افزايش داشته است گفت: در نظر داريم نشريه هاي مختلفي با گرايش هاي فكري متفاوت به چاپ برسد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين كه ناشران و نويسندگان در چارچوب آيين نامه نشر كتاب فعاليت مي كنند و اين آيين نامه هيچ گونه تغييري نكرده است افزود: دولت با نشريه هايي كه در چارچوب قوانين ملي و اعتقادي عمل نكنند برخورد مي كند و تاكنون نيز با 80 نشريه زرد برخورد قانوني شده است.

هنر ايراني
خرم آباد- جشنواره شعر فلك الافلاك
جشنواره سراسري شعر و داستان فلك الافلاك در استان لرستان برگزار خواهد شد. فراخوان اين جشنواره سراسري از سوي حوزه هنري به استانهاي مختلف ارسال شده و مهلت ارسال آثار تا پايان آبان ماه تعيين شده است، محدوده سني شركت كنندگان در اين جشنواره از 17 سال تا 25 سال است.
اين جشنواره هرساله به صورت سراسري در يكي از استانها برگزار مي شود كه درسال گذشته تحت عنوان خليج فارس در استان بندرعباس برگزارشد.
همدان- مجموعه سفر بخير در باباطاهر
مجموعه تلويزيوني سفر بخير به كارگرداني مسعود رشيدي از امروز در مقبره باباطاهر شهرستان همدان مرحله تصويربرداري را آغاز مي كند.
اين مجموعه تلويزيوني كه احتمالاً به كوچه تغيير نام خواهد داد از داود رشيدي، ايرج نوذري، كاظم افرندنيا، بيوك ميرزايي، مهدي اميني خواه، پويا اميني، كاوه سماك باشي، كتايون اميرابراهيمي، مارال فرجاد، مهدي فقيه، ناصر گيتي جاه و امير غفار منش به عنوان تعدادي از بازيگران اصلي استفاده مي كند.
كرج- سينماها رونق ندارد
آمارها حاكي از اين است كه مردم كرج چندان سينما دوست نيستند و بيشتر ترجيح مي دهند فيلم هاي روز سينما را با كمي تأخير در منزل از ويدئو يا تلويزيون ببينند. در ايران سينماها شرايط خاص خود را دارند و به خصوص در سالهاي اخير صحبت هاي فراواني پيرامون عدم استقبال مردم از آنها و ورشكستگي برخي سينماها عنوان شده است و البته اين مسائل در شهرستان ها بيشتر بروز داشته است.
قم- نشست تخصصي سينماي ديني
نشست تخصصي نيازمنديهاي سينماي ديني عصر ديروز در مركز پژوهش هاي اسلامي سازمان صدا و سيما در قم برگزار شد.در اين نشست كه جمعي از فيلمنامه نويسان حضور داشتند رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي استان قم با اشاره به وضع سينماي ديني در كشور بر لزوم توجه بيشتر به موضوعات ديني در سينما تأكيد كرد.بنيانيان زمينه فعاليت در حوزه سينماي ديني را گسترده دانست و استفاده از همه فرصتها را خواستار شد.
انديمشك- تعطيلي سينما
تنها سينماي شهرستان انديمشك، حدود چهار ماه است كه تعطيل شده و بلااستفاده رها گرديده است.
مدير سينما بهمن انديمشك گفت: شهريورماه گذشته اين سينما به دليل ضرر دهي تعطيل شد و اكنون گاهي از آن براي اجراي جنگ شادي يا موسيقي محلي استفاده مي شود.
وي افزود: سينما بهمن انديمشك در چهار سال گذشته معادل ??? ميليون ريال ضرر دهي داشته و براي جلوگيري از متضرر شدن بيشتر ناچار به تعطيل آن شديم.

اخبار كوتاه
كنسرت بختياري ها: گروه موسيقي بختياري ها 19 آذر ماه در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازند.در اين كنسرت كه با عنوان ايران سرزمين من برگزار مي شود ابتدا گروه كرنا نوازي ايل بختيار و گروه چوب بازي بختياري به روي صحنه مي روند و سپس حاج محمد مراد عباسپور و ابوالقاسم دهقان به شاهنامه خواني و خسرو و شيرين خواني مي پردازند.
تقدير از عكاس پيشكسوت: بزرگداشت استاد غلامحسين ملك عراقي، عكاس پيشكسوت، چهارم دي ماه در گالري خارك برگزار مي شود. استاد ملك عراقي يكي از قديمي ترين عكاسان در شاخه مطبوعات و مستند اجتماعي است. وي در حال حاضر 81سال دارد و مي توان گفت به واسطه ثبت آثارش، شاهد و ناظر وقايع 65 سال گذشته بوده است.
004818.jpg
تماشاگران مرگ و شاعر: نمايش مرگ و شاعر در نخستين هفته اجراي خود بيش از 700تماشاگر داشت. اين نمايش كه از هفته گذشته و همزمان با آغاز چهارمين جشنواره تئاتر رضوي روي صحنه رفته  بود، در نخستين هفته توانست بيش از  ۷۵۹ تماشاگر را به اين تالار دعوت كند.
يك گردهمايي متفاوت: حسين مسافرآستانه معتقد است: چهارمين گردهمايي هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، تفاوت هاي عمده اي با گردهمايي گذشته خواهد داشت. اين گردهمايي در سه كميسيون متفاوت نقد و پژوهش، نمايشنامه نويسي و اجرا برگزار خواهد شد.
دنياي ديوانه ويژه هنرمندان: نمايش دنياي ديوانه ديوانه ديوانه نوشته و كار بهزاد فرهاني روزپنج شنبه 16آذر ماه در يك اجراي ويژه ميزبان هنرمندان و نمايندگان رسانه ها خواهد بود. اين نمايش هر روز ساعت 30/18 در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه خواهد بود.
مستند ايراني در رم: در جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند شب هاي كوير كه از روز يكشنبه 12آذر در شهر رم ايتاليا گشايش يافته، فيلم مستند دختران آفتاب ساخته مهدي نادري به نمايش درمي آيد. در اين جشنواره كه توسط سازمان ملل متحد و با هدف بيابان زدايي و مشكلات ساكنان سرزمين هاي كويري برگزار مي شود، فيلم مستند دختران آفتاب در بخش مسابقه بين الملل جشنواره روي پرده خواهد رفت.
نفوذي در سينما چهار: فيلم سينمايي نفوذي به كارگرداني اسپايك لي از برنامه اين هفته سينما چهار پخش مي شود. كارگردان اين فيلم كه آثار سينمايي مالكوم ايكس و تابستان سم را در كارنامه فعاليت هاي هنري خود دارد، سي وهشتمين اثرش را در سال 2006 ساخته است. اين فيلم كه بر اساس فيلمنامه اي از راسل گويرتز به تصوير درآمده از مضموني حادثه اي برخوردار است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |