چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۱ - Dec 6, 2006
آغاز بهره برداري از ايستگاه مترو ميدان امام حسين(ع)
۴۰ هزار سفر به ظرفيت روزانه مترو اضافه شد
004932.jpg
گروه شهري : آخرين ايستگاه از ايستگاه هاي نيمه شرقي خط 2 متروي تهران كه امام حسين (ع) نام گذاري شده است ديروز توسط محمد باقرقاليباف شهردار تهران رسماً آماده بهره برداري عموم شد.
به گزارش همشهري، با ساخت اين ايستگاه در عرض مدت دوسال ونيم ركورد جديدي در زمان احداث ايستگا ههاي مترو به جاي گذاشته شد.
مسير نيمه شرقي خط 2 مترو در پرجمعيت ترين منطقه شرق تهران به طول 10 كيلومتر با 8 ايستگاه واقع شده و در طول سه ماه گذشته مجموع سفرهاي انجام شده در اين ايستگاه ها به 7 ميليون سفر رسيده است.
بقيه از صفحه اول
با افتتاح ايستگاه امام حسين ع به عنوان پل ارتباطي بين شرق و غرب تهران و با در نظر گرفتن مجاورت اين ايستگاه در يكي از پررفت و آمدترين ميادين شهر پيش بيني مي شود روزانه 40 هزار سفر به ظرفيت خطوط مترو اضافه شود.
بنابراين گزارش ايستگاه مترو امام حسينع با اعتباري معادل 40 ميليون دلار به صورت زيرزميني در مساحتي حدود 8 هزار متر مربع و در 3 طبقه طراحي و احداث شده كه شامل سالن تهيه بليت و فضاها ي اداري، هواساز و دسترسي توزيع كننده و سكوي مسافران است. يكي از ويژگي هاي منحصربه فرد ايستگاه امام حسينع برخورداري از آسانسور به منظور تردد بدون مانع معلولين جسمي حركتي است كه به همين مناسبت لوح تقديري از سوي جمعيت حمايت از حقوق معلولين به منظور تردد راحت معلولين به قاليباف اهدا شد. محسن هاشمي رئيس هيأت مديره و مدير عامل شركت مترو طي سخناني در مراسم بهره برداري از ايستگاه امام حسينع از شهرداري تهران خواست بيش از اين معطل كمك دولت در طرح توسعه خطوط مترو نشوند و هر چه سريعتر كار ساخت مسيرهاي خطوط مترو، كريدورها و تونلها را آغاز نمايند. وي گفت: امسال نيز تنها به واسطه كمك شهرداري موفق به تحقق برنامه هاي مترو و افتتاح شش ايستگاه مترو شديم.
هاشمي گفت: پس از گذشت ماهها ديگر صحبت در مورد ضرورت تسريع تخصيص اعتبارات مترو از محل تبصره 13 قانون بودجه توسط دولت به نظر بي فايده مي رسد.
مديرعامل شركت مترو در ادامه سخنان خود هرگونه تصميم براي خصوصي سازي حوزه بهره برداري شركت مترو را منتفي دانست و گفت: هرگونه نگراني پرسنل اين بخش در مورد آينده شغلي، كاهش ميزان حقوق و... بي مورد است. هاشمي در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري در موردتصميم كميسيون عمران مجلس مبني بر واگذاري اعتبار 150 ميليون دلاري مونوريل از محل تبصره 13 به متروي تهران گفت: اين قضيه هنوز در كميسيون مربوطه در حال بررسي است ضمن اينكه موضوع مونوريل نيز منتفي نشده و ما هم مخالفتي با اجراي پروژه مونوريل نداريم بلكه معتقديم اولويت با مترو است و اگر پولي اضافه آمد به مونوريل هم اختصاص يابد.
به گزارش همشهري محمد باقر قاليباف شهردار تهران درحاشيه مراسم بهره برداري رسمي از ايستگاه متروي امام حسينع خاطر نشان كرد: ساماندهي اين منطقه شامل اصلاحات هندسي، ساماندهي اطراف مسجد امام حسينع، ايستگاههاي اتوبوس، بازار اطراف ميدان، بازسازي بافتهاي فرسوده و توسعه حمل ونقل در سال 86 آغاز مي شود.
قاليباف در خصوص گسترش ايستگاههاي مترو براي روان شدن ترافيك در تهران گفت: اخيراً كميسيون ماده ،۵ مصوبه اي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در زمينه احداث و توسعه ايستگاههاي مترو داشته است تادرعوض از امكانات تجاري اداري و خدماتي ايستگاهها استفاده كنند. وي خاطرنشان كرد: اين مصوبه 40 روز پيش در كميسيون ماده 5 تصويب شده و قطعاً در سال آينده تأثيرات جدي در توسعه مترو خواهد داشت.

در جلسه ديروز شوراي شهر اعلام شد:
اهداف طرح چشم انداز 20 ساله شهر تهران
گروه شهري - پيش نويس طرح چشم انداز 20 ساله شهر تهران در جلسه ديروز شوراي شهر مطرح شد.
به گزارش همشهري، مسئول مؤسسه تهيه كننده چشم انداز تهران ديروز در دويست و هشتاد و سومين جلسه علني شوراي شهر تهران با ارائه گزارشي از مراحل تهيه اين طرح گفت: تهران در سال 1404 به كلان شهري فرهنگي و دانش بنيان و معيار تبديل مي شود.
عقيل ملكي فرد با تشريح چشم انداز و جهت گيري هاي راهبردي تهران در افق چشم انداز 20 ساله افزود: طبق اين هدف شهر تهران در سال 1404 بايد به قطب صنعت فرهنگي در جهان اسلام تبديل شود. وي همچنين گفت: در اين راستا حداقل 50 درصد فعاليت هاي تجاري و كسب و كارهاي موجود در تهران بايد در زمره صنايع فرهنگي يا صنايع مرتبط و هم خانواده به ويژه صنايع خلاق باشد.
ملكي فرد با اشاره به اهداف هفتگانه و راهبردي چشم انداز شهر تهران گفت: دستيابي به جايگاه اول صنعت فرهنگي در جهان اسلام، جاي گرفتن تهران درشمار 50 شهر شاخص از نظر كيفيت زندگي، حضور در جمع 3 شهر برتر منطقه آسياي جنوب غربي، اختصاص بيش از 50 درصد توليد ناخالص، كاهش آلودگي هوا تا سطح استانداردهاي جهاني، رساندن سرعت متوسط حركت خودروها از 27 كيلومتر به 40 كيلومتر، ارتقاي ايمني بافت هاي شهري تا 7 و نيم ريشتر، از جمله اهداف راهبردي در چشم انداز پايتخت در سال 1404 به شمار مي رود. وي در عين حال افزود: بر اساس ارزيابي يك موسسه معتبر خارجي در سال 2006، تهران به لحاظ شاخص كيفيت زندگي در بين 350 شهر مورد بررسي در رتبه 177 قرار گرفته است. وي هويت ايراني اسلامي، مديريت ارزشي و برخورداري از ايمني، پاكيزگي، زيبايي، سرسبزي، روان بودن، پويايي و رفاه و رونق اقتصادي بر پايه صنايع خلاق به ويژه صنايع فرهنگي و آموزش عالي را از شاخص هاي اين چشم انداز عنوان كرد و گفت: اين ويژگي ها شهر تهران را به شهر فرهيختگان تبديل خواهد كرد. از سوي ديگر مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز گفت: اميدواريم اين آرمان هايي كه در اين طرح براي چشم انداز تهران پيش بيني شده با تلاش هاي جدي به منصه ظهور و عمل برسد و در آينده شهري را كه آرزو داريم محقق شود. حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز با اشاره به اهداف چشم انداز 20ساله كشور و طرح چشم انداز 20 ساله تهران گفت: بايد مكانيزم تحقق چشم انداز پايتخت به گونه اي تدوين شود كه مسايل مربوط به اين دو با يكديگر تداخل پيدا نكند.
نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: براي چشم انداز تهران بايد مكانيزم هايي فراهم و ايجاد شود كه تحقق چشم انداز را تضمين كند.
وي افزود: سعي شده چشم انداز مورد وفاق همه دست اندركاران و به دور از هرگونه شائبه سياسي باشد و همه نخبگان بتوانند نظر خود را بگويند و در نهايت سندي تهيه شود كه همه در تحقق آن با هر تركيب سياسي بكوشند.
گفتني است، طرح تدوين چشم انداز و جهت گيري هاي راهبردي تهران در افق 1404 تنها دستوري بود كه در جلسه ديروز شوراي شهر مطرح و گزارش آن ارائه شد.
از سوي ديگر رئيس شوراي شهرخاطرنشان كرد كه هفته آينده به دليل انتخابات شوراها اعضاي شوراي شهر در مرخصي خواهند بود ولي از هفته هاي بعد جلسات طبق روال معمول ادامه خواهد يافت. از سوي ديگر نادر شريعتمداري عضو شورا و رئيس كميسيون برنامه و بودجه در حاشيه جلسه علني شورا در جمع خبرنگاران انصراف خود را از نامزدي سومين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا اعلام كرد.
وي در اين باره گفت: در دوره اي با اصرار برخي دوستان ثبت نام كردم ولي با اعلام ليست اصولگرايان و حضور افراد كارآمد ضرورتي براي حضور خود نمي بينم.

شهردار تهران:
رفع مشكلات زنان سرپرست خانوار
مهمترين دغدغه مديران شهري است
گروه شهري- شهردار تهران رفع مشكلات زنان سرپرست خانوار را مهمترين و اصلي ترين دغدغه مديران شهري دانست.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، در جشن ميلاد امام رضاع و در طرح اكرام 1200 نفر از زنان سرپرست خانوار كه عصر ديروز در تالار انديشه برگزار شد با اعلام اين مطلب گفت: اشتغال زنان سرپرست خانوار مهمترين موضوع و دغدغه شهرداري است كه در اين راستا گام هايي برداشته شده است، هرچند كه هنوز در آغاز راه هستيم و شهرداري مي تواند كارهاي بيشتري در اين زمينه انجام دهد. وي افزود: عمده ترين وظيفه مديران شهري حل مشكل شهروندان است كه در شهر زندگي مي كنند و دغدغه شهروندان بايد دغدغه مديران باشد.
قاليباف در ادامه گفت: با توجه به كرامت انساني حل مشكلات زنان سرپرست خانوار بايد در اولويت كاري مديران شهري باشد چرا كه اين وظيفه ماست و هيچ كس در شهرداري نمي تواند منتي براي انجام اين كار داشته باشد.
ديدار با بازنشستگان و خردمندان شهرداري
محمدباقر قاليباف در همايش بزرگداشت بازنشستگان و خردمندان شهرداري تهران با عنوان جشن 90 سالگان و نوادگان كه عصر دوشنبه در فرهنگسراي بهمن با حضور جمعي از مديران شهري، كاركنان و بازنشستگان شهرداري تهران برگزار شد، با تأكيد بر اين كه هيچ تفاوتي بين بازنشستگان و كاركنان فعلي شهرداري تهران وجود ندارد، تصريح كرد: اقدامات يك سال اخير شهرداري بيانگر اين است كه گام هاي بسيار خوبي در زمينه حل مشكلات بازنشستگان و كاركنان فعلي شهرداري برداشته شده است.
وي با اشاره به بخشي از اقدامات صورت گرفته در اين راستا افزود: يكي از اقدامات اين بود كه سازمان بازنشستگي شهرداري تهران حدود 3 ماه پيش صاحب بيش از 40 درصد سهام يك بانك خصوصي شد و اين اقدامي مناسب براي سازمان بود تا بتواند در آينده خود را اداره كرده و به بهترين شكل خدمات ارائه دهد كه البته اين اقدام براي شهرداري تهران نيز مفيد خواهد بود.
قاليباف در ادامه، راه اندازي تعاوني اعتباري شهر را نيز يكي از گام هاي جدي و موثر شهرداري در سياست هاي مالي و پولي و تصميم  گيري ها دانست وگفت: در يك سال گذشته زمينه كار به گونه اي فراهم شده كه شهرداري خود را براي جهشي بزرگ در ابعاد مختلف از جمله معيشت پرسنل، خدمات رساني، كار و تحول و رشد تهران آماده كرده است.
شهردار تهران افزود: اگر امروز شهرداري بخواهد منشأ تحول در همه عرصه ها باشد بايد كاركنان آن تلاش كرده و از جان و دل مايه بگذارند و اين امر نيز زماني محقق مي شود كه احساس كنند سازمان هم براي آنان دغدغه دارد و درصدد حل مشكلات آنان است.
به گفته وي؛ اگر امروز دغدغه بازنشستگان و كاركنان فعلي شهرداري در دستور كار قرار گيرد قطعاً در شهر هم اتفاقات بزرگي رخ خواهد داد.

نگاه
004929.jpg
داود كاظمي

در نشست تخصصي شوراياري ها عنوان شد:
شهرداران نواحي تهران را شوراياري ها انتخاب مي كنند
گروه شهري- شهرداران نواحي 123 گانه شهر تهران از سوي انجمن هاي شوراياري محلات انتخاب خواهند شد.
به گزارش سما مشاور شهردار تهران در نشست تخصصي شوراياري ها و مديريت محله  اي كه بعدازظهر ديروز در محل ساختمان مشاركت هاي مردمي منطقه 6 برگزار شد ، از بررسي طرح انتخاب شهرداران نواحي 123گانه شهر تهران توسط انجمن هاي شوراياري ها در سال آينده خبر داد و افزود: تاكنون انتخاب شهرداران نواحي بر عهده شهرداران مناطق بوده اما شهرداري براي افزايش فعاليت و مشاركت شوراياري  ها ، انتخاب شهرداران نواحي را بر عهده شوراياري محلات مي گذارد.
سيدموسي پورموسوي از انجمن هاي شوراياري به  عنوان نعمتي بزرگ براي تحقق مردم سالاري در كشور و افزايش مشاركت  هاي مردمي در حل مشكلات شهر ياد و خاطرنشان ساخت: طي مدت زمان كوتاهي كه از زمان فعاليت اين انجمن ها مي گذرد شاهد تحولات در سطح محلات شهري بوده  ايم. وي به رويكرد شهرداري براي تقويت شوراياري ها در شهر اشاره و خاطر نشان كرد: در همين زمينه و در بودجه سال آينده شهرداري تهران ، بخشي از بودجه به شوراياري  ها اختصاص داده شده تا با توان بيشتري فعاليت كنند.

ديدار عضو شوراي شهربا شهروندان
عضو شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي خود از مناطق، امروز با شهروندان منطقه 5 ديدار خواهد داشت .
بر اين اساس حبيب كاشاني با حضور در منطقه 5 شهرداري به بررسي مشكلات شهروندان اين منطقه خواهد پرداخت . شهروندان منطقه ياد شده مي توانند براي ثبت نام نوبت ديدار با عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري اين منطقه مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |