شنبه ۹ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۱ - Dec 30, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
مي خواهيد شما را به آن كس كه از همه نيرومندتر است رهبري كنم؟ آنكه هنگام خشم، بهتر خود را نگاه مي دارد.

كنزالعمال، ج 3، ص 520، ح 7700
امروز با حافظ
ور بگويم دل بگردان رو بگرداند ز من
چون شوم خاك رهش دامن بيفشاند ز من
ور بگويم باز پوشان باز پوشاند ز من
روي رنگين را به هركس مي نمايد همچو گل
آب و هوا
008436.jpg

عكس روز
008445.jpg
عكس: رويترز‎/ علي يار كجي
ديروز بيش از 3 ميليون مسلمان وارد صحراي عرفات شدند و دست به دعا برداشتند.

در شهر چه خبر
وضعيت جاده ها
مركز فرماندهي و كنترل جاده اي پليس راه نيروي انتظامي اعلام كرد، محور كرج- چالوس كه به دليل بارش برف، كولاك شديد و نبود ديد كافي مسدود شده بود، از ساعت 11 ديروز صبح بازگشايي شد. اين مركز از رانندگاني كه قصد تردد در جاده هاي برون شهري را دارند درخواست كرد، قبل از سفر، وضعيت جاده ها را از شماره تلفن 88255555 جويا شوند. همچنين تلفن گوياي 141 و 88925252 اطلاعات لازم را در اختيار مسافران قرار خواهد داد.

كاهش متقاضي سيم كارت
آخر هفته بازار سيم كارت بدون كاهش قيمت سپري نشد و كد 2 بين 5 تا 10 هزار تومان ارزان تر رد و بدل شد. با اينكه تا به حال شكايت خاصي مبني بر كپي سيم كارت مطرح نشده است اما دست اندركاران بازار معتقدند تأييد خبر كپي سيم كارت ها، كاهش محسوس خريداران را در برداشته است. در اين بازار هر قطعه سيم كارت صفر كد 2 به قيمت 580 هزار تومان خريداري و 590 هزار تومان فروخته شد. سيم كارت كد 3 نيز پس از كاهش قيمت 490 هزار تومان قيمت خريد و 500 هزار تومان قيمت فروش داشت. كدهاي 4، 5، 6 و 7 نيز به ترتيب 400، 420، 420 و 340 هزار تومان براي خريد و 10 هزار تومان بيشتر براي فروش اتيكت خورد. سيم كارت هاي كاركرده كدهاي يك، دو، سه، چهار، پنج و شش نيز به ترتيب 600، 490، 420، 370، 390 و 380 هزار تومان خريداري شد و 610، 500، 440، 380، 400 و 390 هزار تومان به فروش رسيد.

گوشت سفيد و قرمز
در مقابل رشد قابل توجه قيمت تخم مرغ، نرخ گوشت مرغ هر هفته كاهش مي يابد به طوري كه نرخ جديد مرغ تازه در ميادين ميوه و تره بار از كيلويي 1595 تومان در ماه گذشته به 1520 تومان كاهش يافت. غرفه هاي توزيع مواد پروتئيني ميادين ميوه موظف اند مرغ هايي را كه وزن آنها بيشتر از 2200 گرم و پايين از۱۲۰۰ است، در معرض فروش نگذارند. به نظر مي رسد با وجود موج آرام ارزاني در بازار گوشت مرغ، گراني گوشت قرمز تقاضا را براي گوشت سفيد بالا برده و روند ارزاني متوقف شود. در حال حاضر در بازار آزاد نيز هر كيلو مرغ حدود 1850 تومان عرضه مي شود.

نوسان نرخ كنسرو
نيم نگاهي به قيمت هاي انواع كنسرو نشان مي دهد طي چند ماه گذشته قيمت هر كيلو از اين كالا با رشد 100 تا 150 توماني روبرو بوده است. كنسروها كه به لحاظ سهولت حمل و نقل و نگهداري روز به روز تقاضاي بيشتري را به خود اختصاص مي دهند با افزايش قيمت مواد اوليه گران شدند. اين افزايش قيمت در سطح كنسرو، حبوب و سبزيجات بيشتر مشاهده مي شود. با اين وجود به صفر رسيدن تعرفه واردات حبوب امكان تعديل قيمت در اين بخش از بازار را نيز قوت بخشيده است. در حال حاضر در غرفه هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار نخود مرغوب كيلويي 920 تومان، لوبيا چيتي 1100 تومان، لوبيا قرمز قمي 1180 تومان، لپه تبريز 1450 تومان و عدس 870 تومان فروخته مي شود.

گراني گاز مايع
با حاكم شدن سرماي شديد و افزايش 45 درصدي مصرف گاز، شركت ملي گاز از شهروندان خواسته است تا از مصرف غير ضروري خود بكاهند. اين در حالي است كه در مناطقي از تهران كه فاقد شبكه گاز شهري هستند نرخ هر كپسول گاز مايع به 4 هزار و 200 تومان رسيده است. سرماي هوا و نبود سيستم گازرساني صحيح خودروهاي سيار، بازار كپسول هاي گاز مايع را داغ كرده و اهالي اين مناطق بالاجبار نرخ 700 تا 1200 توماني را تا 3 هزار تومان بيشتر مي پردازند. علاوه بر زمانبندي نامناسب توزيع كپسول توسط خودروهاي سيار گازرساني، همچنان نرخي كه روي بدنه اين خودروها نقش بسته در اغلب موارد رعايت نمي شود.

آلودگي هواي تهران
008439.jpg

تلويزيون
008472.jpg

فرهنگسرا
خاطرات حج
خانه فرهنگ نصر به مناسبت فرارسيدن ماه پرفيض ذي الحجه مسابقه خاطره نويسي را با عنوان خاطرات حج برگزار مي كند. اين مسابقه ويژه حجاج و خانواده هاي آنها در نظر گرفته شده تا خاطرات معنوي و به يادماندني خود را از دوران سفر حج ارسال كنند. علاقه مندان براي شركت در اين مسابقه مي توانند خاطرات خود را تا تاريخ 30 دي ماه به نشاني كوي نصر، خيابان چهارم، ساختمان شهرداري ناحيه 3، طبقه دوم خانه فرهنگ نصر ارسال كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي 88271820 و 88278361 تماس بگيرند.

روز نيايش
فرهنگسراي اقوام به مناسبت فرارسيدن روز نيايش مراسم دعاي عرفه را برگزار مي كند. اين برنامه امروز از ساعت 13 تا 15 اجرا مي شود. علاقه مندان براي حضور در اين مراسم پرفيض مي توانند به نشاني: خيابان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 66306090 و يا 66237470 تماس بگيرند.

آشنايي با دنياي رايانه
فرهنگسراي تفكر، كلاس هاي آشنايي با دنياي رايانه براي تمامي علاقه مندان برگزار مي كند. دوره هاي آموزشي رايانه از مباني تا پيشرفته با همكاري انجمن حمايت از دانش پژوهان برگزار خواهد شد. ICDL سطح يك تا 3 ،  اينترنت، برنامه نويسي و انواع نرم افزار از جمله مباحث آموزشي اين دوره هاست. علاقه مندان به شركت در دوره هاي آشنايي با دنياي رايانه براي ثبت نام و حضور در اين دوره ها مي توانند تا 20 دي ماه همه روزه به جز روزهاي تعطيل به نشاني: شهرزيبا، شهران، بلوار شهران، نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-44304978 (واحد آموزش) تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
008469.jpg

بازار
008466.jpg
تفاوت نرخ كارخانه و بازار
بازار خودرو درحالي منتظر ورود خودروهاي جديد است كه اختلاف نرخ كارخانه و بازار به بيشترين ميزان خود طي چند ماه گذشته رسيده است.
به طوري كه پرايد 7 ميليون و 130 هزار توماني در بازار به قيمت 6 ميليون و 900 هزار تومان عرضه مي شود. در مقابل پژو 206 و سمند با افزايش قيمت روبه رو بوده اند و حدود 100 هزار تومان گران تر خريد و فروش مي شوند. قولنامه هاي متحدالشكل نيز از ديگر تحولات بازار خودرو ظرف يك هفته گذشته بود.
به گفته جلال ريخته گر قديمي رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو، نمايشگاه هاي خودرو از اين پس 7 نمونه قولنامه كه براي معاملات نقد، اقساط، اجاره به شرط تمليك و غيره تنظيم شده است معاملات خودرو را ساماندهي و قانونمندتر مي كند. مفاد قولنامه هاي جديد به نحوي تنظيم شده كه از بسياري تخلفات و شكايات دو طرف معامله خواهد كاست.

يادداشت
با حسينع در عرفه
دكترمحسن اسماعيلي
۱ - عرفه را روز نيايش ناميده اند و به راستي مناسبترين نامگذاري همين است. حج در ميان همه عبادتها پررمز و رازترين ارتباطي است كه بندگان با آفريدگار خود برقرار مي كنند و همان گونه كه در روايات آمده حج است و عرفه (الحج عرفه) كساني مي توانند اين هماني عرفه و حج را دريابند كه در دل جمعيت خروشان، همسان و وارسته از تمام تعلقات و در آن صحراي محشرگونه توانسته باشند به سان قطره اي از دامان اقيانوس هاي بي كران آرام گرفته و شيريني پيوند با ابديت را تجربه كرده باشند، اما بركات امروز اختصاص به آنها ندارد.
عرفه روزي است كه به فرموده امام سجاد(ع) اميد آن مي رود كه حتي فرزنداني كه هنوز در جنين مادران هستند، از فضل و لطف و محبت پروردگار برخوردار شوند و از اين روست كه عارفي همچون ميرزاجوادآقاي ملكي تبريزي مي افزايد: مثل اينكه امروز فقط براي نيايش آفريده شده است. بنابراين بايد تلاش كرد تا حد ممكن از اين فرصت ارزشمند بهره برد و البته عمده آن است كه آدمي ابتدا شرايط استجابت  دعا را در خود فراهم آورد. اين فقيه شوريده دل مي افزايد: اهميت نيايش در آن روز چنان است كه امامان بزرگوار از روزه آن (اگر موجب ضعف و سستي در دعا گردد) منع كرده اند، در حالي كه براساس روايات مورد اعتماد و صحيح روزه عرفه كفاره نود سال گناه است (المراقات، ص 229)
۲ - دعا يعني سخن گفتن با خدا و با خود. رازگفتن است و نياز خواستن و اين با هر زبان حال و قالي ممكن است، در چنين حالتي شايد داستان موسي و شبان هم صادق باشد و بتوان با شيخ بهايي نيز هم عقيده شد كه: هر كس به زباني صفت حمد تو گويد /بلبل به نواخواني و قمري به ترانه .
با اين حال، ادعاي امام حسين(ع) در روز عرفه چيز ديگري است كه بي بهره ماندن از آن بدون ترديد خسران مبين است. داستان دلدادگي و شيفتگي است و به عقيده من حماسه عاشورا تنها كارگاه عملي درسهايي است كه در اين نيايش بي همتا به ما آموخته اند. آن گونه كه راويان گفته اند: حسين، يعني مظهر و مجمع همه خوبي ها، در عصر اين روز به همراه نزديكان و دوستانش در كنار جبل الرحمه رو به كعبه مي كند و در حالي كه قطره  هاي اشك بر محاسن زيباي او مي غلتند آن دعا را زمزمه مي كند. ابتدا از الطاف و نعمتهاي پروردگارش مي گويد كه حتي پيش از تولد بر او و بر ما ارزاني شده است و سپس از جفاها و خطاهاي ما و اينكه در عين حال عشق به پروردگار در همه وجودش موج مي زند. با دانش بي انتها و زيركي خداداد چيزهايي براي دنيا و آخرت خود مي طلبد كه حيف است نبينيم و نخوانيم.
از همه اينها زيباتر قسمت پاياني آن نيايش است كه مرحوم سيدبن طاووس نقل كرده و در مفاتيح نيز آمده است، خلاصه اي است از ناب ترين معارف توحيدي، از جمله اين كه سالار شهيدان با اشاره به اينكه مي خواهند از راه مخلوق به خالق پي ببرند- و البته همين هم كمالي است كه بايد تمنا كرد- مي فرمايد: معبودا، تفكر من در آثار تو مايه دوري از ديدار است، پس به جاي آن مرا به خدمتي بگمار كه به تو رساندم. آخر چگونه براي اثبات وجود تو به چيزي استدلال كنند كه خودش نيازمند به تو است؟ آيا غير از تو چيزي هم هست تا بخواهد وسيله ظهور تو گردد؟! چه وقت نبوده اي تا بخواهند دليلي براي بودنت پيدا كنند و چه زماني دور بوده اي تا بخواهند به وسيله آثار خود را به تو رسانند؟ كور باد چشمي كه تو را همواره همراه خويش نمي بيند و زيانكار باد بنده اي كه از عشق تو بي بهره است.
۳ - امروز هم مانند هزاران هزار روزهاي پيشين، مي گذرد و باز هم عرفه اي در سال بعد خواهد آمد اما... خدايا! ما را در اين روز كامياب، رستگار، مقبول و برنده قرار ده. تو ما را نااميد و دست خالي باز نگردان، پروردگارا! از آنچه از بخشش و رحمت و عطاي تو اميدواريم دريغ مفرما... چرا كه دستان خود را در حالي به سوي تو گشوده ايم كه داغ اعتراف ذليلانه بر آن است. بمنك و كرمك يا ارحم الراحمين .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
اشتغال زايي
با خوشحالي به خانه آمد و به همسرش گفت: امروز كار پيدا كردم، اما فعلاً حقوقي نداره. همسرش كه پرسيد چه كاري؟ جوابي نداد، اما او خودش وقتي لباس هاي كثيف شوهر را مي شست، فهميد كه كار او نشستن روي صندلي هاي كثيف اتوبوس هاي شركت واحد است كه با هر دست انداز و پيچ و خم، قدري از روغن و دود و خاك شيشه هاي بغل و صندلي ها را با لباسش تميز مي كند!
وحيد يزدانفر

گشتي در دنياي خبرها
پيوند همزمان هر 2 دست
والنسيا: يك خانم 47 ساله كلمبيايي به عنوان نخستين زن دنيا عمل جراحي پيوند هر دو دست به صورت همزمان انجام داد. اين خانم در سال 1978 به دليل وقوع انفجار در يك آزمايشگاه هر دو دستش را از دست داد. با توجه به اينكه او براي دريافت پيوند نياز به دست فردي داشت كه گروه خوني و جنسيتش با وي يكسان باشد به همين دليل سالها انتظار كشيد تا اينكه سرانجام يك ماه قبل دستان يك خانم كه دچار مرگ مغزي شده بود در جريان يك عمل جراحي 10 ساعته به وي پيوند زده شد. در حال حاضر وي به توصيه پزشكان اسپانيايي داروهاي متعددي مصرف مي كند تا اينكه بدنش اين پيوند را پس نزند.
دلفين و حمله قلبي
ولينگتن: يك دلفين در نيوزلند باعث شد تا يك خانم 27 ساله دچار حمله قلبي بشود. داستان از اين قرار بود كه اين خانم به همراه شوهرش در يك قايق 5 متري مشغول قايقراني بودند كه ناگهان اين دلفين بزرگ از زير آب بيرون پريد و پس از برخورد به سر خانم مجدداً به داخل آب بازگشت. اين خانم نيز كه شوكه شده بود دچار حمله قلبي شد و با هلي كوپتر امداد به بيمارستان انتقال يافت. وي هم اكنون در بيمارستان بستري است. به گفته نيروهاي امدادي تا كنون سابقه نداشته كه دلفين ها در نيوزلند به انسانها حمله كنند.
دندان مدافع در سر دروازه بان
پاريس: در جريان يك مسابقه فوتبال، دروازه بان يكي از تيم ها با مدافع خود از ناحيه سر برخورد كرد. شدت اين برخورد به حدي بود كه چندين دندان مدافع شكست. پس از اينكه دو بازيكن به بيمارستان متقل شدند مسئول زمين چمن دندانهاي شكسته مدافع را از روي زمين جمع آوري كرد اما مشخص شد كه يك دندان وي گم شده است. در بيمارستان هنگامي كه از سر دروازه بان عكسبرداي شد مشخص گرديد كه دندان گمشده مدافع داخل سر وي فرو رفته است به همين دليل پزشكان با انجام عمل جراحي اين دندان را از سر مدافع خارج كردند.
عجيب ترين مشاغل جهان
منچستر: شايد باورتان نشود اما برخي از مردم جهان براي كسب درآمد كارهاي بسيار عجيبي انجام مي دهند كه هرگز به ذهن انسان خطور نمي كند. يك مرد 57 ساله در انگليس در 30 سال اخير وظيفه تماشاي خشك شدن رنگ ها را برعهده داشته است. وي 40 سال قبل به استخدام يك كارخانه توليد رنگ درآمد و از 30 سال قبل مسئول نظارت بر خشك شدن رنگ ها شد. به عبارتي ديگر وي به صورت آزمايشي يك متراز سطوحي را كه قرار است كارخانه براي آنها رنگ بسازند رنگ مي كند و سپس به اين سطوح خيره مي شود تا مشخص شود كه در چه مدت زماني رنگ روي اين سطوح خشك خواهد شد. وي در پايان بايد مدت زماني را كه براي خشك شدن هر يك از سطوح سپري شده در دفترچه خود يادداشت كند. به گفته وي اين شغل، كسل كننده ترين شغل دنياست. يك مرد 52 ساله ديگر وظيفه كنترل كيفيت پياز ترشي را برعهده دارد. وي هر روز به مدت 10 ساعت فعاليت مي كند و هر 15 دقيقه يك بار مجبور است يك پياز خام و يا پياز ترشي را گاز بزند تا از كيفيت محصولات اطمينان حاصل كند. اين كارخانه در طول سال 28 ميليون شيشه پياز ترشي توليد مي كند. و يك مرد۴۷ ساله هم كه از سن 17 سالگي در يك كارخانه بسته بندي چاي كار مي كند كار طاقت فرسايي دارد. وي بايد هر روز بيش از 250 ليوان چاي با مارك هاي مختلف را بنوشد تا مطمئن شود چاي هاي بسته بندي شده از لحاظ طعم در حد استاندارد هستند.
تماس هاي تلفني عجيب
لندن: يكي از كاركنان مركز فوريت هاي پليس انگليس به تشريح تماس هاي عجيبي پرداخت كه در چند روز اخير با وي برقرار شده است. ابتدا يك خانم در تماس با اين مركز اعلام كرد مغازه اي را كه از آن خريد كرده است نمي تواند پيدا كند به همين دليل از مأموران درخواست كرد اين مغازه را به او نشان بدهند تا بتواند كالاي خريداري شده خود را تعويض كند. همچنين يك خانم ديگر در تماس با مركز فوريت هاي پليسي اعلام كرد كه گربه اش بيمار است و نياز به دارو دارد. و اما عجيب ترين تماس با اين مركز در چند روز اخير در مورد خرابي يك دستگاه تلويزيون بود. تماس گيرنده پشت خط التماس مي كرد كه مأموران پليس به برطرف كردن نقص فني تلويزيون وي بپردازند تا او بتواند سريال دلخواه خودرا تماشا كند.
علاقه به سريال تلويزيوني
دوبلين: يك مادر و پسر در ايرلند به حدي به يك سريال تلويزيوني علاقه مند هستند كه نام هاي خود را به نام هاي شخصيت هاي اصلي اين سريال تغيير دادند. اين مادر 47 ساله و پسر 21 ساله اش به دليل علاقه وافري كه به دو شخصيت اين سريال داشتند با مراجعه به اداره ثبت احوال و پرداخت 100 پوند نام هايشان را تغيير دادند. اين براي نخستين بار در تاريخ اين كشور است كه چنين اتفاقي رخ مي دهد.

ت

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |