شنبه ۹ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۱ - Dec 30, 2006
با بهره برداري از بزرگراه شهيد كاظمي تا پايان سال صورت مي گيرد
دسترسي مستقيم مهرآباد
به فرودگاه امام خميني
گروه شهري- با تاكيد شهردار مبني بر تسريع در تكميل پروژه هاي نيمه تمام شهر تهران، سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران درنظر دارد دو پروژه مهم پل نعمت آباد در بزرگراه شهيد كاظمي و تقاطع غيرهم سطح بزرگراه شهيد همت با آزادراه تهران شمال را آماده بهره برداري كند. پروژه اول تا پايان سال به انجام رسيده و موجب دسترسي مستقيم فرودگاه امام خميني ره به فرودگاه مهرآباد شده و مشكلات ترابري موجود مابين اين دو فرودگاه را برطرف خواهد كرد.
پروژه دوم نيز در نيمه اول سال آينده به بهره برداري رسيده و نقش قابل توجهي در بهسازي ترافيك شريان هاي ورودي سمت غرب تهران خواهد داشت. مشروح اين گزارش را در صفحه 3 بخوانيد.
اسما: تقاطع غير همسطح بزرگراه شهيد همت با آزاد راه تهران- شمال در نيمه اول سال 86 افتتاح خواهد شد.
مسعود نصرآزاداني مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: عمليات اجرايي احداث تقاطع غير همسطح بزرگراه شهيد همت با آزاد راه تهران- شمال با همكاري شهرداري تهران و وزارت راه و ترابري در حال انجام است.وي افزود: به دليل وجود معارضين، عمليات اجرايي احداث اين تقاطع آن طور كه بايد و شايد پيش نمي رود به همين دليل رفع معارضين مهمترين گام در راستاي احداث تقاطع غير همسطح بزرگراه شهيد همت با آزاد راه تهران - شمال محسوب مي شود.وي تصريح كرد: اين پروژه در غرب تهران، در منطقه دهكده المپيك واقع شده است و عمليات اجرايي آن شامل ساخت 9 دستگاه پل، ساخت قسمت ابتدايي مسير آزاد راه تهران- شمال و در ادامه آن آزاد راه كمربندي غرب تهران و بزرگراه همت در محدوده تقاطع و 4 رمپ راستگرد، 4 لوپ جهتي و۴ باند توزيع است.
مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران هدف از اجراي اين پروژه را تسهيل و ايمن سازي عبور و مرور و نظم در محدوده اين دو شريان مهم دانست و گفت: هزينه احداث تقاطع غير همسطح بزرگراه شهيد همت با آزادراه تهران- شمال حدود 5 ميليارد تومان برآورد شده است و براساس قرارداد هاي منعقدشده اين پروژه بايد اوايل تابستان 86 به بهره برداري برسد. وي در ادامه خبر داد: عمليات اجرايي پل سه راه نعمت آباد واقع در بزرگراه شهيد كاظمي مشروط به رفع معارضين تا پايان سال به اتمام مي رسد.
مسعود نصرآزاداني افزود: با افتتاح اين پل دسترسي مستقيم فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خميني امكان پذير خواهد شد.وي ضمن اشاره به آنكه بزرگراه نور به بزرگراه شهيد كاظمي تغيير نام داده است، گفت: عمليات اجرايي احداث بزرگراه شهيد كاظمي در 2 باند۱۱ متري و 2 كندرو به عرض 9/25 متر، با افتتاح پل سه راه نعمت آباد تكميل خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين بزرگراه در حد فاصل ميدان جهاد تا سه راه نعمت آباد واقع شده است.
مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران افزود: نقش ميدان جهاد به عنوان مدخل ورودي پايتخت از جنوب و توزيع ترافيك بزرگراه خليج(تهران- قم) بسيار حائز اهميت است و به همين دليل بهره برداري كامل از بزرگراه شهيد كاظمي اهميت ويژه و فرا استاني دارد.
وي ياد آورشد: بزرگراه شهيد كاظمي داراي 4 تقاطع غيرهمسطح است كه تنها عمليات اجرايي احداث تقاطع سه راه نعمت به پايان نرسيده و ساير تقاطع ها احداث شده اند.

پيش بيني هواي كشور
آسمان سه روز آفتابي است
گروه شهري- پس از 2 روز بارندگي در بيشتر نقاط كشور، سازمان هواشناسي آسماني صاف تا كمي نيمه ابري را براي اكثر مناطق كشور پيش بيني كرد.
بنابه گزارش سازمان هواشناسي و اعلام سامانه هاي پيش بيني وضع هوا، طي 3 روز آينده آسمان تهران صاف تا كمي ابري است.
بيشينه دماي تهران در اين 3 روز 4 و كمينه دماي اين شهر 2 است. اين دما در طي سه روز آينده تغيير چنداني ندارد.همچنين پيش بيني مي شود كه آسمان بيشتر نقاط كشور صاف تا نيمه ابري بوده و بارندگي در برخي ارتفاعات استانهاي شمالي رخ ندهد.پنج شنبه گذشته بارش برف در تهران و چندين شهر ديگر كشور موجب بسته شدن برخي از راهها و تاخير در تعدادي از پروازها شد.
همچنين به گزارش خبرنگارما با به كار گيري حدود 10 هزار نيروي انساني ، 800 دستگاه ماشين آلات و 5 هزار تن شن مخصوص در عمليات برف روبي پنج شنبه شب شهر تهران هيچ يك از معابر شهر مسدود نشد.
محسن صادقيان، مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: تمامي محدوده شهر تهران پنج شنبه شب با بارش شديد برف سفيد پوش شد و برف پنج شنبه به دليل گستردگي و شدت بارش در چند سال اخير بي سابقه بوده است.
وي به حضور مستمر نيروها و امكانات شهرداري تهران از دقايق اوليه شروع بارش برف اشاره كرد و اظهار داشت : حدود 10 هزار نفر نيروي انساني شامل نيروهاي خدماتي، عملياتي ، نظارتي و مديريتي عمليات برف روبي و شن پاشي   پنج شنبه شب را انجام دادند. وي افزود: همچنين تعداد 800 دستگاه ماشين آلات سبك و سنگين در عمليات برف روبي و شن پاشي حضور داشتند.

شهرداري حدود 3 ميليارد تومان براي
بهسازي مدارس تهران هزينه كرد
گروه شهري انتخاب 250 شهردار مدرسه، دو هزار معاون شهردار و يك هزار و 750 نفر از اعضاي شوراي شهر مدارس از چهارشنبه گذشته با حضور 100 هزار دانش آموز در پاي صندوق هاي راي دوازدهمين دوره انتخابات شهرداران مدارس آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، احمد نوريان با حضور در مدرسه راهنمايي شهيد چمران طي سخناني هدف از اجراي اين طرح را تقويت روحيه مشاركت جويي نوجوانان و مسئوليت پذيري آنان عنوان و تصريح كرد: تحقق زمينه  نقش پذيري اجتماعي و ايجاد آمادگي لازم براي حضور فعال در جامعه و پذيرفتن مسئوليت، آشنايي با حقوق و تكاليف شهروندي، ايفاي نقش در وظايف شهري، تقويت ارتباط دانش آموزان با مدارس و نهادهاي محلي، ارائه آموزش هاي شهروندي و شخصيت بخشيدن و الگوسازي مناسب در ميان نوجوانان ازجمله اهداف اجراي طرح شهردار مدرسه است.به گفته معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اجراي اين طرح، دانش آموزان به ياري مدير مدرسه و مديريت شهري خواهند آمد.
وي در ادامه با اشاره به مجموعه تسهيلات اهدايي از سوي شهرداري تهران به مدارس تصريح كرد: تاكنون دو ميليارد و 950 ميليون تومان براي بهسازي و بهينه سازي مدارس شهر تهران هزينه شد.
نوريان يادآور شد: از ارديبهشت ماه امسال تاكنون در قالب طرح جهادي 137،يك هزار و 554 مدرسه رنگ آميزي شد و 82 هزار و 216 مترمربع پشت بام مدارس ايزوگام شد.
به گفته وي 1288 متر خط كشي و نصب علائم رانندگي، 2339 مورد رفع نقص روشنايي، 5706 مورد رفع نقص ميز و صندلي ها و انجام 393 هزار و 148 مترمربع آسفالت ازجمله اقدامات صورت گرفته در مدارس سطح شهر تهران است.
محمدرضا ناري  ابيانه، مديركل آموزش و مشاركت هاي شهروندي معاونت اجتماعي شهرداري تهران نيز در اين مراسم گفت: شهرداري تهران با مشاركت آموزش و پرورش در راستاي ارائه آموزش ها و مهارت هاي زندگي با كيفيت به شهروندان 12 تا 15 سال اقدام به اجراي طرح شهردار مدرسه كرده است.وي در خاتمه اظهار داشت: هر شهردار مدرسه داراي 8 معاون تخصصي اعم از همياري تحصيلي، حمل و نقل و ترافيك، فرهنگي و پرورشي، بهداشت و سلامت، تربيت بدني، امداد و نجات، نظارت و پيگيري و مشاركت هاي علمي است.

نگاه
008448.jpg
ابوالفضل محترمي

تأويلات
دكتر ناصر كرمي
تأويل به معناي تحليل غيرعرفي و خارج از چارچوب معمول معرفتي از يك موضوع است. شايد به همين خاطر باشد كه اصولاً هيچ كس تأويل در كلامش را نمي پسندد و اهل تأويل معمولاً طرد مي شوند. آنچه كه درپي مي آيد تأويلاتي است بر گفته هاي هفته گذشته مديرعامل شركت ايران خودرو. مقدمه مذكور از آن جهت بود كه پيشاپيش نگارنده راه گريزي براي خود ايجاد كرده باشد.
ايشان گفته اند: به زودي كميته اي سه جانبه متشكل از پليس راه، وزارت بهداشت و ايران خودرو براي بررسي مشكل آتش سوزي پژو 405 تشكيل مي شود... اين كميته قصد دارد بررسي كند كه چه عواملي در حوادث جاده اي منجر به فوت مي شوند و براي رساندن اين عوامل به حداقل چه بايد كرد... بر اين اساس يك چارچوب مفهومي را تنظيم كرده و اصلاحات مفهومي را روي آن اعمال كرده ايم.
و اما تأويلات: در اين كميته به جاي كارشناسان سازمان استاندارد، وزارت صنايع يا هر نهاد ديگري كه صلاحيت فني براي علت آتش سوزي مكرر يك مدل خودرو را داشته باشند، وزارت بهداشت حضور دارد، پس احتمالاً علت آتش سوزي پژو 405 نه نقص سيستم سوخت رساني، بلكه رودل كردن، آبله مرغان، حصبه و يا سينه پهلوي خودروي مذكور بوده است.
شايد هم تصور اين است كه اساساً آنها كه پژو 405 مي خرند امراضي دارند كه بعداً به آتش سوزي خودروي آنها منجر مي شود و وزارت بهداشت از قبل بايد در اين باره تمهيدي بينديشد.
از سوي ديگر از دستگاه قضايي كه بايد پيگير خسارات زيان ديدگان باشد هم در اين كميته خبري نيست و به جاي آن پليس راه حضور دارد.
احتمالاً قرار است در پايان به تعداد خودروهاي آتش گرفته، سازنده پژو 405 مجبور به پرداخت جريمه سد معبر شود. يك نكته ديگر اين است كه كميته مذكور به جاي بررسي علت آتش سوزي پژو 405، عوامل بروز حوادث جاده اي در ايران را بررسي كند. يعني از قبل پذيرفته اند كه اساساً جاده ها و خيابان هاي ايران وضعيتي دارند كه در آنها پژو 405 آتش مي گيرد و لازم بوده است از ابتدا كمپاني پژو براي اين نقص جاده هاي ايران پيش بيني لازم را مي كرده است.
و دست آخر اينكه اولويت كميته مذكور ابتدا بررسي هاي مفهومي و تدوين يك ترمينولوژي براي ماجرا است. يعني اين شبهات وجود دارد كه پژو 405 آتش مي گرفته، يا غرق مي شده است؟ درگذشتگان را اساساً به واسطه حضورشان در سراي باقي اكنون بايد درگذشته تلقي كرد يا نه؟ اساساً پژو۴۰۵ مركب است يا مقتل و كلي موارد ديگر كه قبل از بررسي فني سيستم سوخت خودرو ، بايد با دقت مفهوم شان روشن شود.
و تأويلاتي ديگر... كه اينجا جاي واكاوي آنها نيست و مهمترين آنها اين  است كه آيا پاسخ همه  جان هاي در آتش  مانده همين طنازي هاي قابل تأويل بود كه به نقل از آن مقام محترم ذكر شد؟

برگزاري نشست شوراي عالي استان ها
چمران:مصوبات شورا ها را هيچ كس نمي تواند لغو كند
008451.jpg
گروه شهري رئيس شوراي عالي استان ها خواستار گسترش و شفاف تر شدن اختيارات شوراها و تعامل مناسب تر دولت و مجلس با آنها شد.
به گزارش همشهري، مهدي چمران پنج شنبه گذشته در سي وهفتمين نشست شوراي عالي استان ها در وزارت كشور كه كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشت، گفت: مسائلي مانند ترافيك، زوج و فرد شدن تردد خودروها، تغيير ساعت كار و موضوعاتي از اين دست مسائلي شهري است ولي بعضا درباره آنها تصميم گيري هايي مي شود كه اصلا شورا در جريان نيست.وي با اشاره به مراحل بررسي و تصويب لايحه اصلاح قانون شوراها در مجلس خاطرنشان كرد: انتظار داشتيم نظرات پيشنهادي شوراي عالي استان ها در بررسي و تصويب اين لايحه با قدرت بيشتري مورد توجه قرار گيرد. درحالي كه مثلاً در زمينه تشكيل شوراياري ها به نظر مي رسد تنها مي توانيم از آنها حمايت و يا با آنها همكاري كنيم.
رئيس شوراي شهر تهران در عين حال گفت: خوشبختانه درباره انتخاب شهرداران اين موضوع كه شهرداران را استانداران تعيين كنند، به تصويب نرسيد.
وي با بيان اين كه به لحاظ قانوني هيچ كس حتي وزير كشور نمي تواند مصوبات شوراها را لغو كند گفت: در اين گونه موارد تنها مي توان با اعتراض از طريق فرمانداري مغايرت هاي قانوني يك مصوبه را اعلام كرد تا در شوراي حل اختلاف بررسي شود، اين طوري نيست كه بدون طي مراحل، دستور به لغو مصوبه بدهد، زيرا اين مغاير با قانون اساسي است.وي افزود: اين كه گاهي فرمانداري مي گويد اين را تأييد نمي كنم، اين خلاف است بلكه بايد مغايرت هاي قانوني مصوبات را بگويد و اگر مغايرت نداشت كسي حق ندارد بگويد من آن را تأييد نمي كنم.
نگاه مجلس به شوراها
از سوي ديگر كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: نگاه مجلس به شوراها نگاه تقابل نيست بلكه نگاه كمك كردن است.
وي افزود: اگر شوراها را به عنوان پارلمان هاي محلي در نظر بگيريم، نمايندگان مجلس فراغ بال بيشتري براي پرداختن به كارها پيدا مي كنند.
جلالي خاطرنشان كرد: در بررسي لايحه اصلاحي شوراها در مجلس، تقريبا 90 درصد مواردي كه در آنها نگاه دولت با نگاه شوراي عالي استان ها مغايرت داشت تصويب نشد.وي گفت: درباره انتخاب شهرداران آنچه تصويب شد همان چيزي است كه در شوراي شهر اول و دوم نيز وجود داشت يعني انتخاب شهرداران توسط شوراها.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |