شنبه ۹ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۱ - Dec 30, 2006
بازده بورس به 16.3درصد رسيد
008358.jpg
گروه بورس- تازه ترين آمار مركز تحقيقات بازار سرمايه از رسيدن بازده سرمايه گذاري در بورس تهران به 3/16درصد حكايت دارد.
به گزارش همشهري، در سه فصل سپري شده از سال 85، بورس تهران 5/6 درصد رشد را در شاخص عملكرد خود تجربه كرده است. در اين مدت سرمايه گذاري در سهام صنعتي بورس نسبت به سهام شركتهاي فعال در حوزه واسطه گري هاي مالي از بازده بالاتري برخوردار شده است. اين اتفاق در حالي روي داده كه در طول سالهاي 80 تا 84 سهام واسطه گري هاي مالي شامل بانكها، شركتهاي سرمايه گذاري، هلدينگ ها و ليزينگ ها به عنوان كم ريسك ترين و سودآورترين سهام بورس مطرح شده بودند. اما امسال جو بازار به طور كلي تغيير كرده به اين ترتيب شاخص عملكرد سهام صنعتي بورس در طول فصل هاي بهار، تابستان و پاييز امسال به طور متوسط 2/9درصد صعود كرده اما در مقابل شاخص عملكرد واسطه گري هاي مالي 6/16درصد نزول را تجربه كرده است.
اين گزارش حاكي است در مجموع ارزش كل بورس تهران در 9 ماه گذشته 21 هزار ميليارد ريال افزايش يافته و از رقم 325 هزار ميليارد ريال در اول سال جاري به 346 هزار ميليارد ريال در پايان پاييز رسيده و اين ارقام نشان دهنده رشد 4/6درصدي ارزش كل بازار سهام تهران در مدت يادشده است.
عملكرد روزانه
طبق آمار مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه متوسط ارزش مبادلات روزانه بورس تهران براي نخستين بار در 30 ماه گذشته در پايان پاييز به 200 ميليارد ريال رسيد. تا پاييز 83 به طور متوسط روزانه 400 ميليارد ريال نقدينگي به سوي بورس تهران روانه مي شد اما ركود بزرگ بازار موجب شد اين رقم تا حد 50 ميليارد ريال در روز كاهش يابد.
حجم مبادلات روزانه بورس تهران نيز در اين مدت به طور متوسط به 53 ميليون برگه سهم رسيده است. در 9 ماه گذشته به طور متوسط در هر روز 8 هزار دستور خريد وارد سيستم هاي مبادلات بورس تهران شده است.
در كل از اول امسال تاكنون 10 ميليارد برگه سهم در بورس تهران به ارزش 36 هزار ميليارد ريال داد و ستد شده است. در اين مدت تالارهاي بورس تهران طي 183 روز به روي متقاضيان سرمايه گذاري باز بوده كه در اين ميان ظرف 55 روز شاخص عملكرد بازار روندي رو به صعود را به نمايش گذاشته است.
طبق آمار مركز تحقيقات بازار سرمايه، در پايان پاييز، پتروشيمي خارك براي نخستين بار در تاريخ فعاليت بورس به بزرگترين شركت فعال در بازار سهام از نظر ارزش بازار تبديل شد. در حال حاضر ارزش كل سهام پتروشيمي خارك به مرز 22 هزار ميليارد ريال نزديك شده. اين شركت در مجموع 3/6درصد از كل ارزشهاي بورس تهران را به خود اختصاص داده است. بر اساس اين آمار در مجموع 20 شركت اول بورس تهران،  از نظر ارزش بازار، 55 درصد كل ارزشهاي موجود در بورس را در اختيار گرفته اند.

توسعه معادن روي پرطرفدارترين سهم پاييزي لقب گرفت
كارنامه پاييز بورس
008406.jpg
گروه بورس- آخرين آمار دريافتي حاكي است، شركت توسعه معادن روي پرطرفدارترين سهم بورس تهران در فصل پاييز بوده است.
به گزارش همشهري، بررسي كارنامه فصل پاييز بورس تهران نشان مي  دهد كه در اين فصل توجه بيشتر فعالان بازار به سوي سهام معادن از جمله شركت توسعه معادن روي معطوف بوده است به طوري كه 13 هزار و 325 سهامدار در سه ماه فصل پاييز اقدام به خريد سهام شركت توسعه معادن روي كرده اند. اين تعداد سهامدار در اين مدت 78 ميليون و 559 هزار سهم اين شركت را به سبد سهام خود افزودند.
پس از توسعه معادن روي شركت هاي سرمايه گذاري معادن و فلزات و چادرملو در رده هاي دوم و سوم به لحاظ بيشترين تعداد خريدار قرار گرفتند. بر اساس اين گزارش،  در طول 90 روز فصل پاييز 11 هزار و 771 سهامدار تعداد 135 ميليون و 223 هزار سهم شركت سرمايه گذاري معادن و فلزات را به ارزش 536 هزار ميليون ريال خريداري كردند.
همچنين 11 هزار و 636 سهامدار نيز در 21 هزار دفعه معاملاتي 70 ميليون سهم چادرملو را داد و ستد كردند و اين شركت به لحاظ تعداد خريدار در فصل پاييز در مكان سوم بورس ايستاد. از جمله سهام پرطرفدار بازار در فصل پاييز مي توان به شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي، بانك پارسيان،  پتروشيمي اصفهان و پتروشيمي خارك اشاره كرد.
اين گزارش حاكي است،  از آغاز تا انتهاي فصل خزان 10 هزار و 356 نفر سهام شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي را خريدند. در اين مدت 177 ميليون و 488 هزار سهم صندوق بازنشستگي به ارزش 370 هزار ميليون ريال معامله شد. سهامداران بانك پارسيان نيز همچنان به خريد و فروش سهام اين شركت در فصل پاييز ادامه دادند و تا انتهاي اين فصل 9 هزار و 461 نفر 205 ميليون سهم بانك پارسيان را به سبد دارايي هاي خود اضافه كردند. دو شركت پتروشيمي اصفهان و پتروشيمي خارك نيز از جمله سهام پرطرفدار بازار در فصل زرد بودند؛ به طوري كه در اين مدت 8 هزار و 317 نفر معاملات شركت پتروشيمي اصفهان و 7 هزار و 907 نفر معاملات شركت پتروشيمي خارك را رقم زدند. در اين مدت 51 ميليون از سهام پتروشيمي اصفهان و 56 ميليون از سهام پتروشيمي خارك توسط سهامداران جابه جا شد.
برپايه اين گزارش، سهامداران دو شركت معروف خودرويي بورس نيز در فصل پاييز بيكار نبودند و در ميان داد و ستد ديگر سهام حاضر در بورس به خريد سهام خودرويي ادامه دادند؛ به طوري كه در طي۹۰ روز سپري شده در فصل پاييز 7 هزار و 134 نفر اقدام به خريد سهام ايران خودرو كردند و 3 هزار و 938 نفر نيز سهام سايپا را معامله كردند. همچنين شركت هاي گل گهر، كالسيمين و ملي سرب و روي ايران نيز از ديگر سهام بداقبال بازار بودند و در اين فصل هركدام به ترتيب 5 هزار و 160، 4 هزار و 360 و 4 هزار و 239 خريدار را به سوي خود جذب كردند. بر اين اساس آمار منتشره حاكي از آن است كه سهام گروه معادن پرطرفدارترين سهم در فصل پاييز بورس تهران محسوب مي شود.
بيشترين افزايش قيمت
بر اساس اين گزارش، تازه ترين آ مار منتشر شده از بازار سهام نشان مي دهد كه شركت قند شيروان با 441 درصد افزايش قيمت در فصل خزان در صدر بورس يكه تازي مي كند. قيمت هر سهم اين شركت در اين مدت 5 هزار و 555 ريال افزايش يافته است. ارزش هر سهم قند شيروان در آخرين روز فصل پاييز به 6 هزار و 812 ريال رسيد. پس از قند شيروان شركت مس شهيد باهنر با 149 درصد رشد در مكان دوم به لحاظ بيشترين افزايش قيمت قرار گرفت. قيمت هر سهم مس شهيد باهنر 2 هزار و 838 ريال صعود كرد.
شركت هاي حمل و نقل پتروشيمي و توسعه معادن روي نيز از ديگر سهام حاضر در بورس تهران بودند كه با استقبال قابل توجه سهامداران مواجه شدند و توانستند در اين مدت هركدام به ترتيب 101 و 96 درصد افزايش قيمت را تجربه كنند. ارزش هر سهم حمل و نقل پتروشيمي در فصل پاييز 11 هزار و 941 ريال رشد كرد.

تازه ترين پيش بيني سود بهمن و بوعلي
گروه بورس- شركت هاي سرمايه گذاري بهمن و سرمايه گذاري بوعلي پيش بيني درآمد هر سهم خود را در سال 86 اعلام كردند.
به گزارش همشهري، شركت سرمايه گذاري بهمن در تازه ترين گزارش خود سود هر سهم خود را در سال آينده 140 ريال اعلام كرد. اين شركت درآمد هر سهم خود را در سال 85، 151 ريال اعلام كرده است.براساس اين گزارش، هيأت مديره سرمايه گذاري بهمن سياست تقسيم سود خود را در سال 86 اعلام نكرده است اما اين شركت قصد دارد 90 درصد سود سال 85 را بين سهامداران تقسيم كند. اين گزارش حاكيست؛ شركت سرمايه گذاري بوعلي نيز با انتشار اطلاعيه اي سود هر سهم خود را در سال 86، 207 ريال گزارش كرد.
سرمايه گذاري بوعلي در سال جاري مبلغ 77 ريال را به ازاي هر سهم محقق كرد.هيأت مديره سرمايه گذاري بوعلي به سهامداران وعده داده تا 80 درصد سود سال آينده را بين آنها تقسيم كند.
برپايه اين گزارش شركت هاي پارس مينو و فروموليبدن كرمان نيز با صدور اطلاعيه هاي جداگانه پيش بيني درآمد هر سهم خود را براي سال جاري اعلام كردند. شركت صنعتي پارس مينو سود هر سهم خود را در سال جاري 610 ريال گزارش كرد. سود هر سهم اين شركت درسال 84، 494 ريال بود. اين شركت پيش از اين درآمد هر سهم خود را در سال 85، 568 ريال اعلام كرده بود.
اين گزارش حاكيست، شركت توليد فروموليبدن كرمان نيز اعلام كرد سود هر سهمش در سال جاري 263 ريال خواهد بود. سود هر سهم اين شركت در سال 84، 253 ريال بوده است.

ثبت رايانه اي سهام سيمان خرم آباد در سه شيفت كاري
گروه بورس- مراحل ثبت سهام و ارسال اوراق اصلي سهام سيمان خرم آباد در پذيره نويسي به صورت سه شيفت ادامه دارد و تلاش مي شود در كمترين فرصت ممكن، اوراق سهام پذيره نويسان ارسال شود.
مديرعامل سيمان خرم آباد اظهار داشت: اعتماد سرمايه گذاران به اين طرح ملي مهم ترين محور در برنامه ريزي و تلاش هاي دست اندركاران سيمان خرم آباد بوده و تلاش خواهيم كرد اين سرمايه را براي مراحل مختلف و اهداف بلندمدت اين پروژه عظيم در غرب كشور همواره مد نظر داشته باشيم.

تعطيلي بورس دوبي در پي نقص فني
ايسنا: بازار مالي دوبي پنج شنبه، به دليل مشكل فني در سيستم ها تعطيل شد.
اين بورس در روزهاي پاياني سال 2006 و  با شدت يافتن بحران در چند هفته اخير، شاهد حاشيه  هايي بود كه سرمايه گذاران را نگران و حيرت زده كرد. روز پنج شنبه در دقايق اوليه آغاز كار بورس دوبي شاهد مشكل فني در سيستم ها و در تابلوها بود كه باعث شد مسئول بورس دوبي تعطيلي اين بورس را اعلام كند و سرمايه گذاران با نگراني در بيرون از تالار چند ساعتي منتظر شروع كار شدند كه رسماً اعلام شد بورس دوبي تعطيل و 12 دي ماه، اولين روز كاري خود را در سال جديد ميلادي آغاز خواهد كرد. هم چنين در بازار مالي ابوظبي روز گذشته احمد درويش ـ مسئول بانك اسلامي  ابوظبي ـ اعلام كرد: تمام معاملات سهام بانك اسلامي  ابوظبي براي مدتي بسته خواهد شد و در سال آينده ميلادي خريد و فروش سهام اين بانك از سر گرفته خواهد شد.

رونق معاملات سلف در بورس فلزات
فارس: در هفته گذشته در بورس فلزات تهران جمعا 190 هزار و 155 تن انواع فولاد، آلومينيوم، مس، كنسانتره فلزات گرانبها و موليبدن به ارزش يك تريليون و 475 ميليارد ريال داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات، آمار كل معاملات اين بورس در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، از لحاظ حجم 115 درصد و از نظر ارزش 125 درصد افزايش را نشان مي دهد. بر اساس اين گزارش، در اين هفته 181 هزار و 100 تن انواع محصولات فولادي به ارزش يك تريليون و 64 ميليارد و 781 ميليون و 400 هزار ريال معامله شد كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 24/95 و 15/72 درصد از كل بازار را به خود اختصاص داده است. بنابراين گزارش، در گروه محصولات آلومينيومي  نيز 5 هزار و 720 تن انواع محصولات آلومينيومي، به ارزش 176 ميليارد و 522 ميليون و 520 هزار ريال معامله شد كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب 01/3 و 96/11 درصد از كل معاملات را از آن خود كرد. از كل معاملات صورت گرفته در بورس فلزات طي هفته گذشته 183 هزار و 100 تن به ارزش يك تريليون و 123 ميليارد و 681 ميليون و 400 هزار ريال به صورت سلف و 7 هزار و 55 تن به ارزش 352 ميليارد و 13 ميليون و 890 هزار ريال به صورت نقدي داد و ستد شد. تالار اين بورس در هفته مورد بررسي شاهد 223 هزار و 285 تن عرضه و در مقابل 587 هزار و 35 تن تقاضا بود.

روندها
بازي هاي بانك مسكن
گروه بورس- بانك مسكن از معدود بانك هايي است كه در بازار سرمايه به خريد و فروش سهام مي پردازد. در مطلب زير نقل و انتقالات سهام توسط اين بانك در آذر ماه بررسي شده است:
بانك مسكن در گروه ماشين آلات دستگاه هاي برقي با فروش سهام كابل هاي شهيد قندي به سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات مالكيت خود را در اين شركت از 4/1 درصد به زير يك درصد كاهش داد. در گروه ماشين آلات و تجهيزات 410هزار و 303 سهم تراكتورسازي ايران را خريداري كرد. در گروه انبوه سازي، املاك و مستغلات 11 ميليون سهم سرمايه گذاري مسكن (معادل 09/1 درصد كل سهام اين شركت) را فروخت. در گروه مواد و محصولات دارويي يك ميليون و 36 هزار سهم البرز دارو (معادل 48/ 6 درصد كل سهام اين شركت) را خريد و با جمع آوري سهام از بازار درصد مالكيت خود را در پارس دارو و داروسازي اكسير از زير يك درصد به ترتيب به 31/1 درصد و 01/1درصد كل سهام اين شركت ها افزايش داد. در گروه سيمان، آهك و گچ 238 سهم سيمان سپاهان را فروخت.
در گروه محصولات پتروشيمي 46 هزار سهم پتروشيمي اراك را خريداري كرد. همچنين با جمع آوري سهام از بازار درصد مالكيت خود را در پتروشيمي اصفهان از زير يك درصد به 2/1 درصد افزايش داد. در گروه استخراج كاني هاي فلزي 248 هزار سهم معدني و صنعتي چادرملو و 820 هزار سهم سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات را فروخت. همچنين اين بانك در روز 2 دي ماه 100 هزار سهم تراكتورسازي ايران را فروخت. در روز 3 دي ماه 410 هزار سهم تراكتورسازي ايران را فروخت و در مقابل 10 هزار سهم البرز دارو و 383 هزار سهم سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات را خريد.در روز 4 دي ماه 270 هزار سهم تراكتورسازي ايران را فروخت و در مقابل 235 هزار سهم البرز دارو و 80 هزار سهم كالسيمين را خريد.
در روز 5 دي ماه 7 هزار و سهم سيمان شرق و 160 هزار سهم پتروشيمي اراك را فروخت و درصد مالكيت خود را در پاكسان از 39/1 درصد به زير يك درصد كاهش داد و در مقابل 25 هزار سهم فرآوري مواد معدني ايران را خريد. همانطوري كه از خريد و فروش هاي بانك مسكن برداشت مي شود ظاهرا استراتژي اين بانك حركت از سهام گروه سيماني به سوي گروه دارويي است كه با توجه به انتظاراتي كه از گروه دارويي مي رود به نظر مي رسد اين بانك استراتژي بسيار مناسبي را اتخاذ كرده است. همچنين تمايل اين بانك به در اختيار داشتن سهام گروه معدني و پتروشيمي به خوبي ديده مي شود كه انتظار مي رود با توجه به مزيت نسبي در اين دو صنعت وضعيت پرتفوي اين بانك روز به روز بهتر شود.
IraTahlil.com

رشد 84 درصدي در بورس كشاورزي
ايرنا: ارزش معاملات هفتگي بورس كالاي كشاورزي با 84 درصد افزايش به 3/7 ميليارد ريال رسيد. در بورس كالاي كشاورزي طي هفته گذشته 83 هزار و 595 تن كالا شامل جو، ذرت، برنج و كنجاله عرضه شد كه از اين ميزان 2 هزار و 865 تن كالا شامل 200 تن جو، يك هزار و 75 تن ذرت، يك هزار و 585 تن كنجاله و پنج تن برنج به ارزش يادشده به فروش رفت.

توزيع برگه هاي سهام بين تعاوني هاي روستايي
واحد مركزي خبر: معاون فني اجرايي سازمان مركزي تعاون روستايي از طرح توزيع برگه هاي سهام بين اعضاي تعاوني هاي روستايي خبر داد.
حسيني با بيان اينكه 5 ميليون نفر از روستائيان كشور عضو اين تعاونيها هستند افزود: توزيع برگه هاي سهام تعاونيهاي روستايي با هدف شفاف سازي سرمايه هاي سهامداران در يكي از سفرهاي رئيس جمهور به استانها آغاز مي شود.

ركوردزني در بورس نيويورك
واحد مركزي خبر: در آستانه فرارسيدن سال جديد ميلادي بورس نيويورك ركورد جديدي از خود برجاي گذاشت. به گزارش يورونيوز، شاخص داوجونز براي نخستين بار در تاريخ به بيش از 12 هزار و 500 واحد رسيد. علت اصلي اين امر اعلام رشد بازار مسكن در آمريكاست. ميزان فروش مسكن نو در آمريكا 4/3 درصد در ماه نوامبر افزايش يافته است. قيمت نفت نيز همچنان در حال كاهش است و به پايين ترين سطح خود در يك ماه گذشته رسيده است.

تغييرات قيمت سهام
008325.jpg
008328.jpg
008331.jpg
008334.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |