يكشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۸ - Feb 4, 2007
بودجه فرهنگي 86 كمتر از يك درصد رشد دارد
ايسنا: عضو كميسيون فرهنگي مجلس از بررسي بخش هايي از تبصره 2 بودجه سال 86 در اين كميسيون در جلسه صبح امروز خبر داد.
حجت الاسلام سيدجلال يحيي زاده، افزود: با حضور كارشناسان سازمان مديريت و مسئولان مرتبط، بودجه فرهنگي سال 85نيز مورد بررسي قرار گرفت. وي افزود: در اين جلسه جداول مقايسه اي رشد و كاهش بودجه و رديف هاي مرتبط با دستگاه هاي فرهنگي ارائه شد و در مجموع آن چه مشهود بود اين كه در بودجه هاي جاري و عمراني، ملي و استاني، در بخش فرهنگي در بسياري دستگاه ها شاهد كاهش بودجه در سال 85 بوده ايم، ولي در سرجمع اعتبارات بودجه جاري بخش فرهنگي در مقايسه با سال 85 كمتر از يك درصد افزايش در سال 86 نشان داده مي شود.
نماينده تفت و ميبد به بررسي بخش هايي از تبصره 2 بودجه در جلسه امروز كميسيون اشاره كرد و گفت: بخش هايي از اين تبصره مرتبط با كميسيون فرهنگي بود كه با حضور كارشناسان از جمله وزير كار، بحث اشتغال زايي و تسهيلات اشتغال آن بررسي شد و با وجود برخي تضادهاي جزيي در پيشنهادات ارائه شده، اين بخش به تصويب رسيد. وي هم چنين به جلسه چند روز گذشته افروغ رئيس كميسيون فرهنگي با رئيس جمهور اشاره كرد و گفت: در آن جلسه پيشنهاد شده بود كه نمايندگان با رئيس جمهور ديدارهايي داشته باشند تا در خصوص بودجه، پيشنهادات خود را ارائه دهند و از نظرات رئيس جمهور نيز بهره  مند شوند.

عضو كميسيون آموزش مجلس:
راه اندازي مدارس الكترونيكي ضروري است
گروه اجتماعي - عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: راه اندازي مدارس الكترونيكي در كشور، نه تنها عدالت آموزشي را زير سوال نمي برد، بلكه موجب پيشرفت علم و دانش مي شود.
به گزارش ستاد اطلاع رساني طرح اردوهاي هجرت بسيج سازندگي، هاجر تحريري گفت: در شرايطي كه اكثر كشورهاي توسعه يافته و پيشرفته جهان، تكنولوژي و دانش خود را به سمت آموزش هاي الكترونيكي و مجازي نظير IT و ICT سوق مي دهند، كشور ما نيز براي آنكه از لحاظ دانش و توليد علم از اين كشورها عقب نماند، بايد اين مدارس را راه اندازي كند.

سازمان مديريت بحران تشكيل مي شود
012873.jpg
گروه اجتماعي- مديركل حوادث غيرمترقبه وزارت كشور از تشكيل سازمان مديريت بحران خبر داد و گفت: لايحه تشكيل اين سازمان در شور اول تصويب شده و اميدواريم با همكاري نمايندگان همزمان با دهه مبارك فجر به تصويب نهايي برسد.
حسين باقري افزود: فرآيند تشكيل اين سازمان را مي توان در دو جمله خلاصه كرد؛ اول هشدار به موقع و دوم عكس العمل به موقع و مناسب است و اگر ما اين دو جمله را اجرايي كنيم قطعاً در حوادث خسارات كمتري خواهيم داشت.وي در ادامه گفت: ما جزو 10 كشور حادثه خيز دنيا هستيم كه از نظر تنوع حادثه جزو 5 كشور اول هستيم.بر اساس اطلاعات موجود در روي كره زمين 41 نوع حوادث و سوانح ثبت شده كه از اين تعداد بين 30 تا 33 مورد آن در ايران با تنوع و تكرار وجود دارد و مابقي حوادث مانند سونامي شرايطش در ايران وجود ندارد.
باقري گفت: ساليانه 1700 تا 2000 حادثه در ايران ثبت مي شود كه به طور ميانگين هر روز بين 4 تا 5 حادثه رخ مي دهد و اين حوادث كلي است و سالانه بين 5 تا 10 هزار ميليارد تومان از اين بابت به كشور ما خسارت وارد مي شود كه اين رقم 10 تا 20 درصد بودجه عمومي كشور است و اگر بخواهيم با بودجه عمراني كشور مقايسه كنيم رقمي معادل 50 تا 70 درصد بودجه عمراني را تشكيل مي دهد.وي در ادامه گفت: با توجه به تأكيد مقام معظم رهبري مبني بر تشكيل ستادي واحد و هماهنگ جهت مقابله با حوادث غيرمترقبه و بررسي وضعيت كشورهاي دنيا اعم از بلوك شرق و غرب كه در برخي از آنها براي اين امور وزارتخانه اي نيز وجود دارد تشكيل يك سازمان براي رسيدگي به بحران هاي طبيعي كاملاً ضروري به نظر مي رسد.
وي گفت: وقتي به روند حوادث و اعتبارات هزينه شده در 15 سال گذشته نگاه مي كنيم از سال 71 تا 85 سير صعودي حوادث در كشور را شاهد هستيم. به عنوان مثال حوادثي كه طي سال جاري (1385) تاكنون رخ داده حدود 900 زلزله بالاتر از 2 ريشتر ثبت شده و 525 حادثه ديگر هم اعم از سيل و آفات محصولات كشاورزي را هم شاهد بوده ايم.باقري افزود: در حال حاضر يك درصد از بودجه عمومي كشور در موضوع حوادث هزينه مي شود كه با اين بودجه نمي توانيم به جايي برسيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه ويژگي هاي اين سازمان چگونه است و چه بخش هايي از كشور را پوشش مي دهد گفت: با توجه به اين كه اين سازمان وابسته به وزارت كشور است كليه نهادها و بخش هاي مرتبط با وزارت كشور با آن همكاري خواهند داشت و همه كشور را تحت پوشش خود قرار مي دهد و از فرمانداري ها تا دهياري ها به صورت سلسله مراتب ملزم به همكاري هستند و ضمانت اجرايي محكمي را در اين مجموعه شاهد خواهيم بود.
باقري همچنين از وارد كردن صنعت بيمه به ستاد بحران سخن گفت و افزود: با ورود صنعت بيمه از 450 ميليارد تومان خسارات كه هر ساله به اماكن وارد مي شود جلوگيري خواهد شد و در صورت تصويب اين تبصره و بيمه كردن ساكنين واحدهاي مسكوني در صورت بروز حادثه 50 درصد از مبلغ توسط دولت پرداخت مي شود.

از پاركينگ بهره برداري مي شود
با توجه به پيام تلفني مندرج در آن روزنامه مورخ 20/10/85 تحت عنوان پاركينگ بسته ، به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند با استقرار نيروها، دفاتر و امكانات مورد نياز، پاركينگ طبقاتي لاله در حال حاضر مورد بهره برداري قرار دارد.
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران
باقر شهر مترو دارد
احتراماً بازگشت به مطلب مندرج در صفحه 6 ستون با مردم مورخ 2/11/85 با عنوان مترو براي باقرشهر به اطلاع مي رساند: مدت هاست كه در خيابان هنرستان باقرشهر، مترو ساخته شده و مورد استفاده مسافران گرامي قرار دارد ولي متأسفانه به دليل برقرار نبودن خطوط اتوبوسراني، ميني بوسراني و تاكسيراني بسياري از ساكنان به آن دسترسي ندارند كه اين امر بر عهده شهرداري باقرشهر است.
روابط عمومي و بين الملل شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو)
آلودگي برطرف شد
با احترام درباره موضوع بهداشت در دبستان آزادي منطقه 14 كه در تاريخ 16/10/85 در آن روزنامه درج شد، به اطلاع مي رساند: چندين نوبت درباره بهداشت فردي، به ويژه موي سر دانش آموزان آلوده، آموزش اوليا و رفع انگل موي سر آنان اقدام شده است و در حال حاضر در مدرسه هيچ مورد آلوده اي وجود ندارد.
روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

با مردم
گراني ميوه و مشكلات ساختاري اقتصاد
به دليل مشكلات ساختاري در اقتصاد ايران به ويژه در بخش معاملات و عرضه محصولات كشاورزي از جمله ميوه و تره بار، حل گراني برخي از اقلام از جمله گوجه فرنگي و سيب زميني نياز به رفع اين مشكلات ساختاري دارد، در غير اين صورت واردات محصول و شكستن قيمت ها، همواره به صورت يك مسكن عمل خواهد كرد و سير صعودي قيمت ها، ادامه خواهد يافت. با حضور در ماه هاي پاياني سال بايد در اين مورد، راهكارهاي اساسي به اجرا درآيد.
ارسلان. الف- رشت
دست انداز در سراشيبي
در سراشيبي پل روگذر بزرگراه آزادگان- خيابان شهيد رجايي به علت وجود ناهمواري و دست اندازهاي متعدد، رفت و آمد خودروها به سختي انجام مي شود.
عسگري- تهران
سؤال درباره خودروي جديد
در سند خودروهاي رواي سري اول كه با مارك RDX توليد و تحويل شده، علامت RDI زده شده است، در صورتي كه خريداران بهاي رواي جديد را پرداخت كرده اند. آيا تغيير علامت براي خريد و فروش اين نوع خودرو در آينده ايجاد مشكل نمي كند؟
محمود كاظمي- قزوين
خوانندگان و شبكه  پيام هاي كوتاه همشهري
راه اندازي شبكه ارتباطي و اطلاع رساني پيام هاي كوتاه (SMS) توسط روزنامه همشهري و برگزاري مسابقات گوناگون از اين طريق براي افزايش اطلاعات، آگاهي ها و شناخت خوانندگان روزنامه در حوزه هاي گوناگون با استقبال وسيع روبه رو شده است.
در ميان نامه ها، پيام هاي تلفني و همچنين اي ميل كه در اين خصوص از خوانندگان عزيز همشهري دريافت كرده ايم، پرسيده شده است كه آيا مسابقات از طريق پيام هاي كوتاه منحصراً فرهنگي خواهد بود كه يادآور مي شويم، خير، اين مسابقات با محتواي متنوع ادامه خواهد يافت و گاهي به دليل مناسبت هاي گوناگون، با گرايش و فضاي همان ايام برگزار مي گردد. همچنين سعي شده است كه، پاسخگويي در ساعات و زمان هاي تعيين شده به خوانندگان ارجمند، فارغ از برخي مشكلات كه در آغاز راه اندازي اين سيستم وجود داشت به راحتي انجام گيرد.

موافقت با ادامه تحصيل مشمولان فوق ديپلم
ايسنا: مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح از موافقت با ادامه تحصيل مشمولان فوق ديپلم خبر داد.
سردار موسي كمالي افزود: در سال جاري گروهي از مشمولان فوق ديپلم در آزمون كارشناسي ناپيوسته شركت كردند كه نتايج آزمون آنها بعد از مدت زمان 6 ماهه قانوني اعلام شد و لذا ادامه تحصيل آنان با مشكل مواجه شده است؛ زيرا به موجب مقررات قانون خدمت وظيفه عمومي،  مشمولان فوق ديپلم چنانچه حداكثر 6ماه پس از فراغت از تحصيل در مقطع بالاتر پذيرفته شوند، از معافيت تحصيلي برخوردار خواهند شد. وي افزود: اين موضوع در ستاد كل نيروهاي مسلح مورد بررسي و كار كارشناسي قرار گرفت و حسب تصويب، آن دسته از مشمولان فوق ديپلم كه در مدت زمان 6 ماهه پس از فراغت از تحصيل، خود را جهت انجام خدمت دوره ضرورت معرفي كرده باشند و مرتكب غيبت نشده باشند، مي توانند در مقطع كارشناسي ادامه تحصيل داده و خدمت دوره ضرورت را پس از اتمام تحصيلات انجام دهند.

اختصاص 500 ميليارد ريال يارانه به اقشار آسيب پذير
ايسنا: با ابلاغ معاون اول رئيس  جمهور مبلغ 500 ميليارد ريال از محل جابه جايي اعتبارات رديف هاي متفرقه بودجه سال 1385 به اقشار آسيب پذير اختصاص يافت. بر اساس اين ابلاغيه، مبلغ 500 ميليارد ريال از اعتبارات مصوب هزينه اي (جاري) رديف 503573 كسر و به سرجمع اعتبارات بودجه مصوب هزينه اي (جاري) رديف 503659 اضافه مي شود. گفتني است رديف 503573 به تفاوت قيمت تعيين شده و تكليف شده كالاها و خدمات و رديف 503659 به يارانه هاي كالابرگي و حمايت از اقشار آسيب پذير اختصاص دارد

امروز در صورت تصويب انتقال وظايف بهزيستي به كميته امداد صورت مي گيرد
حذف چتر حمايتي دولت و مجلس از محرومان
گروه اجتماعي- نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز تكليف مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي را مشخص مي كنند.
ابوالقاسم مختاري عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر گفت: اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس امروز پيرامون انتقال بخش حمايتي سازمان بهزيستي به كميته امداد امام خميني(ره) تصميم مي گيرند.
وي با تاكيد بر اينكه مذاكرات انجام شده مربوط به لايحه بودجه سال آينده كشور و اختصاص بودجه به هر يك از اين دو سازمان است توضيح داد: اعضاي كميسيون اجتماعي درباره واگذاري بودجه به هر يك از اين دو نهاد با توجه به وظايف واگذار شده تصميم خواهند گرفت.
نماينده مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موازي كاريهاي انجام شده افزود: سازمان بهزيستي كشور و كميته امداد امام خميني(ره) در ايجاد خدمات حمايتي براي افراد واجد شرايط دچار موازي كاري شده اند و اين موازي كاري سبب شده است تا نمايندگان مجلس براي حذف اين موازي كاري ها راه حلي بيانديشند.به اعتقاد اين نماينده مجلس شوراي اسلامي نه تنها موازي كاري هاي پيش آمده بلكه تفاوت هايي كه اين دو نهاد در ارائه خدمات به افراد تحت پوشش خود دارند نيز يكي از مهمترين دلايل براي تصميم گيري جديد در مجلس شوراي اسلامي شده است.
مختاري با اشاره به يكسان نبودن خدمات ارائه شده از سوي اين دو نهاد حمايتي گفت: مشكل همپوشاني هاي ايجاد شده به وسيله يك بانك اطلاعات شخصي از سوي اين نهادها كاملاً برطرف مي شود اما يكسان نبودن خدماتي كه به افراد تحت پوشش ارائه مي شود همچنان پابرجاست.گفتني است در صورتي كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصميم به حذف خدمات حمايتي از بودجه سال آينده بهزيستي بگيرند زنان سرپرست خانوار و كودكان بدون سرپرست تحت پوشش اين سازمان به كميته امداد امام خميني سپرده خواهند شد اما براساس اصل 21و 29 قانون اساسي جمهوري اسلامي لايحه قانوني راجع به تشكيل سازمان بهزيستي كشور مصوب سال 1359 شوراي انقلاب جمهوري اسلامي و اصلاحات بعدي و نيز قانون تأمين زنان و كودكان مصوب سال 1371 مجلس شوراي اسلامي سازمان بهزيستي كشور به عنوان مجري و متولي حمايت از زنان و كودكان فاقد سرپرست و نيازمند به حمايت مستمر و موردي تعيين شده است

جزئيات ساماندهي اشتغال فرزندان شاهد اعلام شد
ايسنا: دستگاه ها موظف شدند 25 درصد نيازهاي استخدامي خود را از ميان فرزندان شاهد فاقد شغل و داراي مدرك تحصيلي دانشگاهي تأمين كنند.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در تشريح جزئيات ساماندهي اشتغال فرزندان شاهد فاقد اشتغال با اشاره به وجود 13 هزار فرزند شهيد فاقد شغل در كشور افزود: با ابلاغ آيين نامه ساماندهي اشتغال فرزندان شاهد مصوبه اخير هيأت دولت، دستگاه هاي اجرايي مشمول ماده 145 قانون برنامه چهارم و آيين نامه اجرايي آن موظفند در چارچوب سهميه استخدامي دستگاه متبوع، حداقل 25 درصد نيازهاي استخدامي خود را از ميان فرزندان شاهد فاقد شغل داراي مدرك دانشگاهي معرفي شده از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران تامين و نسبت به استخدام آنها از محل پست هاي بلاتصدي اقدام كنند.
حسين دهقان يادآور شد: همچنين دستگاه ها موظفند در صورت نياز به انعقاد قرارداد انجام كار معين، افراد معرفي شده از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران را به كار گيرند.
وي گفت: بر اساس آيين نامه ساماندهي اشتغال فرزندان شاهد، وزارت كار و امور اجتماعي نيز موظف است زمينه اشتغال به كار تعداد 100 هزار نفر از فرزندان شاهد و ايثارگر را تا پايان برنامه چهارم توسعه، يعني سالانه 40 هزار نفر فراهم كند؛ به گونه اي كه پس از پايان مهلت اجراي قانون برنامه چهارم، مشكل بيكاري آنها مرتفع شود.

با وجود اعلام 15 بهمن به عنوان زمان اجراي طرح
نبود هماهنگي جدي براي اجراي مرحله دوم
طرح جمع ژآوري معتادان
ايلنا: رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: هنوز هماهنگي اساسي و جدي براي اجراي مرحله دوم طرح جمع ژآوري معتادان پرخطر صورت نگرفته است.سرهنگ جواد كشفي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر استان تهران، گفت: مرحله اول طرح جمع ژآوري و درمان معتادان ولگرد به وسيله نهادها و دستگاه ژهاي درماني انجام شد و بايد نتايج آن مشخص و اعلام شود. وي افزود: براي اجراي مرحله دوم بايد هماهنگي لازم با پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا صورت گيرد تا پليس زمان اجراي طرح را مشخص كند. كشفي با اشاره به اين كه بايد مقدمات لازم براي اجراي مرحله دوم طرح جمع ژآوري معتادان پرخطر فراهم شود، خاطرنشان كرد: پليس براي اجراي مرحله دوم اين طرح منتظر انجام هماهنگي ژها است و در جمع ژآوري معتادان هيچ مشكلي ندارد. وي يادآور شد: پليس در آينده نزديك نسبت به اجراي مرحله دوم طرح اقدام مي ژكند و اين طرح بايد به طور كامل اجرا شود. رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر استان تهران با تأكيد بر اين كه اردوگاه شفق براي پذيرش معتادان آماده است، افزود: با توجه به اين كه در سال گذشته در يك مرحله پذيرش معتادان در شفق انجام شده است، در مرحله دوم اين طرح با شكل بهتري انجام خواهد شد. گفتني است؛ چندي پيش از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده بود كه مرحله دوم طرح جمع ژآوري معتادان پرخطر از روز 15 بهمن  ژماه آغاز مي ژشود و اين در حالي است كه هنوز زمينه اجراي مرحله دوم اين طرح در كشور فراهم نيست .

هزينه سالانه هر معلول
20 ميليون تومان
تبريز- خبرنگار همشهري: هر معلولي كه به دنيا مي آيد، سالانه 200 ميليون ريال براي كشور هزينه دارد.
حسين معتمدنيا، مدير كل بهزيستي آذربايجان شرقي در جمع معلولان اين استان اضافه كرد: از هر هزار نفر، دو نفر ژن معيوب دارند كه عامل معلوليت است.
وي در ادامه از آغاز به كار نخستين آزمايشگاه سيتوژنيك شمال غرب كشور در تبريز خبر داد و گفت: در اين آزمايشگاه از زوج هاي جوان، قبل از ازدواج، نمونه برداري ژنتيكي مي شود، به اين ترتيب مي توان با كشف ژن هاي معيوب و همچنين ارائه مشاوره، از بروز معلوليت ها جلوگيري كرد.
معتمدنيا با اشاره به اينكه 7درصد جمعيت استان از انواع معلوليت ها رنج مي برند، توضيح داد: در استان آذربايجان شرقي 240 هزار معلول، زندگي مي كنند كه بيش از 2درصد آنان دچار معلوليت جسمي و حركتي و 2/1 درصدشان معلول ذهني، يك درصد ناشنوا، يك درصد كم بينا و نابينا و يك درصد هم مبتلا به ساير معلوليت ها هستند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |