يكشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۸ - Feb 4, 2007
عمليات اجرايي خط  آهن سريع السير
تهران اصفهان آغاز  شد
رئيس جمهوري ديروز نخستين سد غلتكي كشور در هرمزگان، نخستين نيروگاه خصوصي برق ، كنارگذر غربي و بزرگترين تصفيه خانه فاضلاب كشور را دراصفهان افتتاح كرد
012930.jpg
گروه اقتصادي-عمليات ساخت راه آهن سريع السير تهران- اصفهان،ديروز با حضور وزير راه  آغاز شد.
معاون وزير راه و ترابري گفت: بر اساس مناقصه انجام شده اين پروژه در دو قطعه توسط شركت سيمين سپاهان و قرارگاه خاتم الانبياء اجرا خواهد شد. طول اين مسير نسبت به مسير قبلي از 542 به 412 كيلومتر كاهش خواهد يافت و در صورت تأمين اعتبار مورد نياز، اجراي اين طرح زمان مسافرت ريلي اصفهان به تهران را به 5/2 تا 3 ساعت كاهش خواهد داد.
مدير عامل شركت ساخت و توسعه زير بنا  ههاي حمل و نقل كشور، افزود : با توجه به اين كه اجراي قطعه اول اين مسير از قم تا تهران قبلاً آغاز شده و با اصلاحات جزيي قابل بهره برداري براي قطارهاي سريع السير خواهد بود، اين قطعه در مدت زمان كمي آماده بهره برداري مي شود. كار اصلي در قطعه دوم اجراي طرح از قم تا اصفهان صورت مي گيرد كه مدت زمان اجراي آن بستگي به نحوه تخصيص اعتبارات و منابع مورد نياز داشته و در صورت تأمين به موقع اعتبارات اين قطعه در مدت 5/3 سال به بهره برداري خواهد رسيد.
صادق افشار در زمينه انجام ساير مراحل اجراي اين طرح، گفت: اكنون در بخش زيرساخت ها قرارداد اجراي طرح با پيمانكاران داخلي منعقد شده و براي روسازي، سيگنالينگ و برقي كردن ناوگان، در آينده مناقصه بين المللي به صورت فاينانس با حضور شركت هاي داخلي و خارجي برگزار خواهد شد و برندگان مناقصه اعم از داخلي، خارجي يا شركت هاي مشترك اين كارها را انجام خواهند داد.  اجراي پروژه قطار برقي سريع السير اصفهان تهران روز گذشته در حالي آغاز شد كه پيش از اين در ارديبهشت ماه 84 با تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اجراي اين پروژه از مسير دالان شرقي و خط آهن شهرهاي اصفهان- نطنز كاشان قم و تهران آغاز شده بود. اما با گذشت 4 ماه از آغاز عمليات اجرايي، در شهريور ماه همان سال به منظور تعيين نحوه تخصيص اعتبارات اجرايي و بررسي مجدد دو گزينه مطرح براي مسير اجراي طرح، اين پروژه به مدت دو ماه متوقف شد. در آذر ماه 84 مجدداً دفتر امور راه و ترابري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در پيشنهادي به وزير راه و ترابري مسير مناسب براي اجراي اين طرح را دالان شرقي معرفي نمود اما با اين وجود اجراي اين پروژه متوقف و پيمانكاران خواستار دريافت خسارت شدند.
نخستين سد غلتكي كشور
در هرمزگان
ديروز همزمان با سومين روز از دهه فجر با حضور رئيس جمهوري چهار طرح عمراني در استان هاي هرمزگان و اصفهان به بهره برداري رسيد.محمود احمدي نژاد ديروز ابتدا نخستين سد غلتكي كشور را در منطقه بشاگرد هرمزگان افتتاح كرد.سد جگين به عنوان نخستين سد غلتكي كشور به ظرفيت ???ميليون متر مكعب است كه علاوه بر تامين آب شرب ساكنان شرق هرمزگان، چهارهزار و ???هكتار از اراضي كشاورزي پايين دست را مشروب مي نمايد. همزمان با افتتاح اين سد كه در ???كيلومتري شهرستان جاسك در منطقه بشاگرد واقع شده از بند انحرافي و شبكه آبياري و زهكشي اين سد نيز بهره برداري شد.
نخستين نيروگاه خصوصي برق در اصفهان
رئيس جمهوري ديروز همچنين با سفر به اصفهان نخستين نيروگاه خصوصي برق كشور را نيز افتتاح كرد.
اين نيروگاه با سوخت گاز و گازوئيل كار مي كند وظرفيت اسمي آن 954 مگاوات است.
عمليات ساخت نيروگاه گازي اصفهان كه شامل شش واحد گازي هر يك به ظرفيت 159 مگاوات است، در سال 1382 آغاز شد. هزينه احداث اين نيروگاه 390 ميليارد تومان اعلام شده است.
كنارگذر۵۲ كيلومتري
غرب اصفهان
طرح كنارگذر غربي اصفهان نيز ديروز با حضور رئيس جمهوري افتتاح شد.
اين آزادراه كه محوري استراتژيك و كنارگذري براي اتصال شمال كشور به سمت غرب اصفهان است، با 30 كيلومتر كاهش مسافت، كارخانه هاي سيمان سپاهان، سيمان اصفهان، ذوب آهن و فولاد مباركه را به سمت مركز و شمال كشور متصل مي ژسازد و به آزادراه اصفهان- كاشان متصل مي شود، 50 درصد هزينه ساخت اين آزادراه، توسط بخش خصوصي و 50 درصد نيز توسط دولت تامين شده است.
بزرگترين تصفيه خانه فاضلاب كشور
ديروز همچنين طرح توسعه تصفيه خانه شمال اصفهان كه بزرگترين تصفيه خانه كشور محسوب مي شود با حضور رئيس جمهوري به بهره برداري رسيد.
طرح توسعه تصفيه خانه فاضلاب شمال اصفهان به ظرفيت ???هزار متر مكعب و صرف هزينه اي بالغ بر ???ميليارد ريال اجرا شده است. تصفيه خانه مزبور با هدف تصفيه فاضلاب شهرهاي اصفهان و خميني شهر، گز، فلاورجان، درچه، رهنان، دولت آباد، خورزوق و دستگرد در شمال شهر اصفهان در زميني به وسعت ?? هكتار ايجاد شده است.

گفت وگوي امروز
دولت با ايجاد توقعات ميان مردم فشار بر خود را افزايش داده است
گروه اقتصادي- با اتمام بررسي مقدماتي نمايندگان مجلس بر روي لايحه بودجه 86 و ارائه پيشنهادات براي اصلاح بودجه، كار بررسي لايحه بودجه سال 86 از اين هفته در كميسيون هاي تخصصي مجلس آغاز خواهد شد. در همين حال، ارائه چهار متمم بودجه در سال جاري از سوي دولت، انتقادات نسبت به عدم انضباط بودجه اي دولت را افزايش داده است. با حسن مرادي عضو كميسيون انرژي مجلس درباره ويژگي هاي لايحه بودجه 86 و چگونگي رسيدن به انضباط بودجه اي گفت وگو كرده ايم.
***
كاهش وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي، با بحث هايي مواجه شده است و عده اي معتقدند هرچند در لايحه بودجه، قيمت پايه نفت تا حدودي معقولانه در نظر گرفته شده است، اما امكان متمم خوردن بودجه و افزايش اين رقم در سال آينده وجود دارد. اساساً مجلس در اين رابطه چه اقدامي مي تواند انجام دهد؟
قيمت پايه 7/33 دلار براي هر بشكه نفت صادراتي ايران در بودجه سال آينده با نرخ 890 توماني براي دلار، نگراني ها نسبت به انعطاف بودجه و افزايش وابستگي منابع بودجه عمومي دولت به نفت را از بين برده است و اگر قيمت نفت بالاتر از اين رقم محاسبه مي شد، مطمئناً نگراني وجود داشت و مجلس نسبت به اصلاح آن اقدام مي كرد. با اين وجود، نگراني شما درست است و تجربه دو سال اخير نشان مي دهد در صورتي كه پايين گرفتن قيمت پايه نفت از رقم واقعي قيمت فروش نفت پايين تر باشد و موجودي حساب ذخيره ارزي افزايش يابد، دولت مجدداً در طول سال از طريق بودجه عمراني اين منابع نفتي را برداشت خواهد كرد و اصولاً ديد مثبت كنوني را از بين خواهد برد. به هر حال مجلس نمي تواند از هم اكنون از كاري كه دولت نكرده ممانعت يا انتقاد كند ولي بايد هرچه سريع تر به سمت انضباط بودجه اي حركت كنيم.مشكل كنوني اقتصاد ما عدم توزيع عادلانه منابع طي سال هاي گذشته است و به علت پايين بودن حقوق و دستمزد و نبود عدالت اجتماعي است، مردم توقع افزايش سطح معيشت و سطح رفاه خود را دارند كه اين امر بر دولت فشار وارد مي كند كه تلاش دولت براي كاهش اين فشار قابل قبول است. اما انتقاد وارده اين است كه خود دولت با ايجاد توقعات ميان مردم فشار بر خود را افزايش داده است و اين گونه است كه فشار طرح هاي عمراني بر دولت افزايش مي يابد. از سوي ديگر، دستگاه متورم دولتي بخش اعظم بودجه را مي بلعد و اين امر مانع تخصيص بودجه كافي براي اشتغال زايي و حل معضل بيكاري مي گردد.
در چارچوب انضباط بودجه اي، مهمترين نقاط مثبت و منفي بودجه سال جاري از ديدگاه شما چيست؟ آيا لايحه بودجه به سمت انضباط مالي حركت كرده است؟
نكته مبهم بودجه كه به لايحه بودجه 86 نيز مربوط است عدم شفافيت كافي در بودجه است و براي عملياتي شدن بودجه، كه همان حركت به سمت انضباط بودجه اي است، بايد دستگاه ها به ميزاني كه نياز دارند بودجه دريافت كنند. اما افزايش سهم ماليات ها از درآمدهاي دولت، نويد خوبي است كه البته ادامه رشد صعودي آن طي سال هاي اخير است. بر اين اساس، سهم درآمدهاي مالياتي از كل درآمدهاي دولت در بودجه در سال 83 حدود 8/25 درصد بود كه در سال 84 به 1/28 درصد و در سال 85 به 3/29 درصد افزايش يافت و در سال 86 نيز اين رشد مثبت ادامه خواهد يافت.

تبريز، پايتخت فرش جهان مي شود
تبريز خبرنگار همشهري: صادق نجفي رئيس سازمان بازرگاني آذربايجان شرقي گفت: باتوجه به توان تبريز در زمينه توليد فرش، تلاش مي كنيم اين شهر را به عنوان پايتخت فرش جهان مطرح كنيم.
وي افزود :   درپي ايجاد نمايشگاه دائمي فرش در تبريز، سازمان بازرگاني استان مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون ريال كمك بلاعوض به اتحاديه فرش دستباف روستايي پرداخت مي كند تا در زمينه توسعه و صادرات صنعت فرش هزينه شود. نجفي ادامه داد: همزمان با ايجاد نمايشگاه دائمي و به وجودآمدن مكان فيزيكي براي برپايي همايش ها و المپيادهاي فرش، تسهيلاتي براي صدور فرش در اختيار صادركنندگان قرار مي گيرد.ميزان صادرات فرش تبريز در سال گذشته 200 ميليون دلار بوده است.

پرداخت دستمزدها سال آينده دوگانه
باقي مي ماند
012933.jpg
گروه اقتصادي-وزير كار و امور اجتماعي جمعه شب ميهمان روزنامه همشهري بود.
دكتر محمد جهرمي در اين ديدار سه ساعته، در گفت وگويي با خبرنگار گروه اقتصادي به سؤالات وي پاسخ داد.
وزير كار با اشاره به اينكه، سيستم دوگانه دستمزد كارگران كه امسال براي اولين بار اجرا شد سال آينده نيز اجرا مي شود،افزود:سيستم دوگانه شدن دستمزدهاي كارگران، از سيستم حقوق و دستمزد در بخش دولتي الگو گرفته شده كه بر اساس آن حقوق نيروهاي پيماني حدود 20 درصد بيش از حقوق نيروهاي رسمي دولتي است و وزارت كار تصميم گرفت براي افزايش آرامش رواني كارگران قرارداد موقت، سطح دستمزد آنان را بيش از سطح دستمزد نيروهاي رسمي تعيين كند. محمد جهرمي افزود: با بالاتر بودن سطح حقوق و دستمزد كارگران قرارداد موقت، صاحبان بنگاه ها براي كاهش هزينه ها به مرور به سمت قراردادهاي دائم حركت خواهند كرد كه اين امر افزايش سطح مهارت و آموزش كارگران و افزايش بهره وري را نيز به دنبال خواهد داشت.
جهرمي افزود: به دلايل فوق سعي كرديم حداقل دستمزد براي كارگران با قرارداد ثابت و قرارداد موقت متفاوت باشد و البته اين اجازه را هم داديم كه در واحدهايي كه داراي نيروهاي قرارداد رسمي و موقت هستند و نسبت به سيستم دوگانه دستمزد، مشكلي احساس مي كنند مشكل خود را به طور توافقي تنظيم كنند. وزير كار اضافه كرد: براي سال آينده به دنبال اين هستيم كه اين هماهنگي را در واحدهاي هماهنگ با سيستم دوگانه دستمزد حفظ كنيم و در واحدهايي كه همه نيروها رسمي يا همه نيروها قراردادي هستند، حداقل دستمزد همان رقم معين باشد. وي افزود: مسئله سيستم دوگانه دستمزد و تعيين حداقل دستمزد را در كل به شوراي عالي كار واگذار كرده ايم كه نماينده كارفرمايان و كارگران در آن حضور دارند و هر تصميمي كه نمايندگان كارفرمايان بگيرند همان تصميم را خواهيم پذيرفت.
تحقق اشتغال زايي 900 هزار واحدي
وزير كار و امور اجتماعي درباره اشتغال زايي در سال جاري نيز گفت: با ايجاد 500 تا 600 هزار شغل جديد از طريق بنگاه هاي كوچك و زودبازده، در سال جاري شاهد تحقق اشتغال زايي 900 هزار واحدي خواهيم بود.
جهرمي ارزش قراردادهاي منعقده ميان بانك ها و متقاضيان تسهيلات طرح هاي كوچك و زودبازده را بيش از 7200 ميليارد تومان و رقم تسهيلات پرداخت شده را 6 هزار ميليارد تومان اعلام كرد. وي درباره مصوبه سال گذشته دولت براي استخدام نيروهاي شركتي گفت: دولت مصوبه اي را در پايان سال گذشته به تصويب رساند كه بر اساس آن از اول مهرماه سال 85 تكليف چند گروه مشخص و قرار شد كساني كه در فعاليت هاي كارشناسي در بنگاه هاي دولتي مشغول به كار هستند در صورت وجود سهميه استخدام در اين شركت ها اين افراد استخدام شوند و در صورت نبود سهميه استخدام، قرارداد كاري آنها به طور مستقيم با دستگاه مربوطه و بدون واسطه و پيمانكار منعقد شود و در همين راستا دولت به استخدام افراد شاغل در مشاغلي همچون منشي، دفترداري و نگهباني نيز مجوز داد.
متن كامل اين گفت وگو به  زودي منتشر مي شود.

سيم كارت هاي دولتي ثبت نامي نيمه
نخست سال آينده واگذار مي شود
گروه اقتصادي- وحيد صدوقي مدير عامل شركت ارتباطات سيار ديروز در جمع خبرنگاران گفت: اگر حدود 4 ميليون نفر متقاضي ثبت نام سيم كارت باشند ظرف شش ماه اول سال 86 همه سيم كارت ها واگذار مي شود. وي با بيان اينكه همه سرمايه گذاري هاي لازم براي توسعه شبكه و واگذاري سيم كارت هاي جديد انجام شده است، تاكيد كرد: طبق بررسي هاي انجام شده در بازار كشور پيش بيني مي  شود كه رقم ثبت نام سيم كارت هاي دولتي حداكثر به حدود 4ميليون برسد.
وي تاكيد كرد: در اين دوره براي تامين خواست و رفاه متقاضيان ثبت نام برنامه ريزي شده تا با روش هاي مختلف از جمله ثبت نام از طريق شبكه اينترنت و پايگاه اطلاع رساني شركت ارتباطات سيار امكان تامين رضايت مشتري فراهم شود. به گفته وي پيش  شماره سيم كارت هاي اعتباري دولتي 0912 است و رقم نخست پس از آن 9 در نظر گرفته شده است.
خصوصي سازي
صدوقي در مورد اجراي اصل 44 در شركت ارتباطات سيار گفت: همه شركت هاي بخش مخابرات يكجا واگذار مي شود و 20 درصد سهام در اختيار دولت باقي مي ماند. بخشي از سهام باقيمانده براساس تصميم دولت به پرداخت كنندگان سپرده نزد شركت مخابرات بابت تلفن ثابت و سيار واگذار مي شود و بقيه بخشي در قالب سهم عدالت و بقيه در بورس عرضه مي شود. وي ميزان سهام واگذاري به پرداخت كنندگان وديعه را حدود 16 درصد اعلام كرد و گفت: سي درصد سهام باقيمانده نيز در چارچوب سهام عدالت واگذار مي شود. مديرعامل شركت ارتباطات سيار از بررسي قيمت هاي جديد در بخش ارتباطات سيار و قيمت هاي خدمات اعتباري خبر داد و گفت: همزمان با واگذاري ها بررسي قيمت ها نيز ادامه دارد كه بزودي اعلام خواهد شد. وي از ادامه اجراي طرح اصلاح اختلال در شبكه خبر داد و گفت: كار اصلاح از اتوبانها خاتمه يافته ولي همچنان به دليل تغييرات ساختاري در شهر اين شبكه با مشكلاتي روبروست. وي تاكيد كرد كه در حال حاضر كار اصلاح در خيابانهاي اصلي همچنان ادامه دارد.صدوقي وجود اختلال در شبكه پيام كوتاه را تاييد كرد ولي خاطرنشان ساخت، اين اختلال و عدم ارسال و دريافت پيام كوتاه به دليل مشكلات مشتركان است. وي از برنامه رفع ترافيك در استان هاي پرازدحام در ايام نوروز، توسعه سرويس هاي جديد چون خدمات اينترنتي بر روي شبكه همراه و توسعه پوشش شبكه در روستاهاي كشور را از برنامه  هاي آينده شركت ارتباطات سيار اعلام كرد.
تلفن هاي قاچاق
صدوقي در باره رواج گسترده تلفن هاي قاچاق در شبكه تلفن همراه كشور گفت: گوشي هاي قاچاق به راحتي در شبكه قابل شناسايي است ولي هنوز تصميم جديدي در اين زمينه گرفته نشده است. وي به خريداران گوشي توصيه كرد: از مراكز معتبر اقدام به خريد گوشي كنند كه در صورت بروز مشكل امكان رسيدگي قانوني به مشكل براي دارندگان گوشي باشد.

آغازدومين نمايشگاه بين ژالمللي طلا، جواهر، نقره و ساعت
گروه اقتصادي- دومين نمايشگاه بين ژالمللي طلا، جواهر، نقره و ساعت، روز گذشته آغاز به كار كرد.
در اين نمايشگاه 100 توليدكننده طلا، جواهر و سنگ ژهاي قيمتي و سازندگان ماشين   ژآلات و ابزار ساخت از ايران و 10 كشور و 6 نماينده رسمي از كشورهاي ايتاليا، آلمان، سوئيس، تركيه، تايوان و هنگ ژ  كنگ حضور دارند.رئيس اتحاديه طلا، جواهر، سكه و صراف تهران در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه، گفت: صادرات طلا، جواهر و نقره و سنگ ژهاي قيمتي در 9 ماهه اول امسال به بيش از 57 ميليون دلار رسيده است.
گوهربين، افزود: 80 درصد صادرات طلا و جواهر ايران، به مقصد كشورهاي حاشيه ژ خليج  ژفارس است. در كنار اين نمايشگاه كه به مدت 4 روز از 14 تا 17 بهمن برگزار مي ژشود، براي نخستين ژبار همايش بين   ژالمللي- تخصصي جايگاه صنعت طلا و جواهر در ايران وچهان برپاست .

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |