يكشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۸ - Feb 4, 2007
شوراي شهر تصويب كرد
خارجي هاي مقيم پايتخت از سال آينده بايد عوارض بپردازند
گروه شهري- با تصويب شوراي اسلامي شهرتهران، عوارض قطع درختان در سال آينده ، يك و نيم برابر افزايش يافت.مهدي چمران، ديروز در پايان دويست و نود و هفتمين جلسه رسمي فوق العاده شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسي لايحه اصلاحيه عوارض حفظ و گسترش فضاي سبز گفت: با تصويب اعضاي شوراي شهر، عوارض قطع درختان و اشجار در سال 86، 5/1 برابر نسبت به سال گذشته افزايش يافت.
رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به بررسي لايحه اصلاحيه عوارض حفظ و گسترش فضاي سبز افزود: شهرداري پيشنهاد افزايش دو برابري عوارض قطع درختان را داده بود كه اعضاي شوراي شهر، نظر كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر مبني بر افزايش 5/1 برابري  عوارض را تصويب كردند.
وي در عين حال خاطرنشان كرد كه اين مصوبه مربوط به درختاني است كه بر اساس قانون و در جريان ساخت و ساز قطع مي شوند و جريمه قطع غير قانوني درختان جداي از اين مصوبه است.
وي افزود: بر اساس اين مصوبه، عوارض قطع هر اصله درخت با محيط بن تا 50 سانتي متر، 300 هزار تومان، بيش از 50 سانتيمتر تا 100 سانتي متر به ازاي هر سانتيمتر 30 هزار تومان و بيش از 100 سانتيمتر نيز به ازاي هر سانتيمتر مازاد، 60 هزار تومان است.
اخذ عوارض از مهاجران خارجي
رئيس شوراي شهر، بررسي لايحه اصلاحيه اخذ عوارض از مهاجران خارجي مقيم شهر تهران را از ديگر لوايح بررسي شده در جلسه ديروز عنوان كرد و گفت: بر اساس اين مصوبه هر مهاجر خارجي مقيم شهر تهران كه از امكانات شهري استفاده مي كند بايد مبلغ 7 هزار و پانصد تومان به شهرداري بپردازد و بر همين اساس نفر بعدي خانوار نيز موظف به پرداخت چهار هزار تومان به عنوان عوارض استفاده از امكانات شهري به شهرداري است.
چمران با بيان اين كه اخذ عوارض از مهاجران خارجي طبق مصوبه سال 83 تعيين شده است، افزود: سال 83 همين ميزان عوارض براي مهاجران خارجي تعيين شد؛ ولي به دليل نبود ساز و كارهاي لازم اجرايي نشد كه اما از سال آينده قرار است با هماهنگي استانداري اين عوارض هنگام دريافت كارت اقامت، از مهاجران اخذ  شود.
چمران همچنين با اشاره به بررسي لايحه اصلاحيه اخذ عوارض از موتور سيكلت ها در شهر تهران نيز گفت : پس از بررسي لازم، اعضاي شورا تصميم گرفتند تا همان عوارض مصوب سال 83 را براي موتورسيكلت ها اعمال كنند كه بر اين اساس از موتورسيكلت هاي دو زمانه 5 هزار تومان و چهار زمانه 3 هزار تومان، شماره گذاري انواع موتورسيكلت داخلي معادل 2 درصد فروش كارخانه و شماره گذاري انواع موتورسيكلت وارداتي، معادل 2 درصد مجموع ارزش گمركي و حقوق گمركي، عوارض دريافت مي شود. وي همچنين از بررسي لايحه اخذ عوارض برگزاري نمايشگاه در تهران خبر داد و گفت: شهرداري پيشنهاد كرده بود كه از برگزاري نمايشگاه هاي مختلف در تهران 5 درصد از محل قراردادها و 5 درصد از بليت هاي ورودي عوارض اخذ شود؛ اما به دليل نبود برآورد مناسب از درآمد حاصله نمايشگاه ها و همچنين احداث نمايشگاه جديد توسط شهرداري، اين لايحه نيز به تصويب نرسيد. چمران همچنين در پاسخ به سئوالي در باره نرخ عوارض ساخت و ساز نيزگفت: عوارض ساخت و سازها تثبيت شده است.
نرخ كرايه تاكسي تا آخر بهمن ماه
رئيس شوراي شهر در باره تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي هاي تهران براي سال آينده نيز گفت: تلاش مي كنيم، نرخ هاي جديد كرايه تاكسي ها را تا اواخر بهمن ماه تصويب و تا اسفند ماه ابلاغ كنيم.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد:
پيش بيني 12 خط مترو در طرح جامع
حمل و نقل و ترافيك تهران
عكس:گلناز بهشتي
012927.jpg
گروه شهري- اولين بخش از طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران كه در قالب مجموعه اي منسجم مراحل نهايي آماده سازي را طي مي كند، تا پايان سال 85 به شوراي محترم اسلامي شهر تهران تقديم مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: نخستين بخش طرح جامع، دو مبحث مهم سامانه حمل و نقل ريلي پايتخت و شبكه يكپارچه حمل و نقل شهري را در بر مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: طرح جامع باعث شناخت مسائل ترافيك و حمل و نقل عمومي و تبيين ديدگاه مديريت شهري نسبت به موضوع مهم حمل و نقل همگاني و ترافيك پايتخت مي شود.
به گفته وي طرح جامع از جنس كارهاي زودبازده نيست و با تدوين سياست ها و ترسيم چارچوب ها، از اعمال سليقه هاي شخصي و اجراي تصميمات فردي كه معمولا آثار و تبعات منفي در بردارد جلوگيري مي كند.
معاون شهردار تهران با تاكيد بر اين كه در جهان امروز براي مترو به عنوان سيستم حمل و نقل انبوه بر جايگزين بهتري تعريف نشده، تصريح كرد: براساس تجارب جهاني و بر مبناي نيازهاي بومي، تكميل شبكه مترو به طور جدي در دستور كار مديريت شهري قرار دارد.
تشكري هاشمي با اشاره به اهميت مترو در جا به جايي انبوه شهروندان و ضرورت توسعه آن در چهارگوشه شهر، اضافه كرد: بر اين اساس، علاوه بر 7 خط مصوب، 4 خط سريع السير و يك خط جديد و در مجموع 12 خط مترو در طرح جامع حمل و نقل و ترافيك تهران پيش بيني شده است.
معاون شهردار تهران سيستم هاي حمل و نقل ريلي سبك (LRT) و حمل و نقل سريع  اتوبوسي (BRT) را از جمله سيستم هاي مكمل مترو برشمرد و اظهار داشت: در اين ميان توسعه خطوط ويژه در معابر شرياني و بزرگراهي در دستور كار مديريت شهري قرار دارد.
تشكري هاشمي با اظهار خوشحالي از به راه افتادن چرخ  هاي قطار تبصره 13 با همراهي و همكاري وزارت كشور افزود: بالاخره انتظار ما و مردم تهران از تبصره 13 پس از ماه ها به سر آمده و در واپسين ماه هاي سال شاهد تحقق گام به گام مفاد اين تبصره هستيم.
به گفته وي علاوه بر سه هزار دستگاه تاكسي نوسازي شده در ده ماهه امسال، دو هزار دستگاه تاكسي ديگر نيز تا پايان سال جاري وارد سامانه تاكسيراني مي شوند و نخستين بخش از 1500 دستگاه خودروي ون كه هر يك ظرفيت 10 مسافر را دارند، براي اولين بار در اسفندماه وارد شبكه حمل و نقل شهري مي شوند.

نگاه
012924.jpg
نويد شريفي
۳۰۰۰ دستگاه تاكسي فرسوده تهران نوسازي شد

توليد برق از زباله در آمريكا
گروه شهري- دانشمندان شركت وست لافايت در آمريكا موفق به ساخت يك پالايشگاه قابل حمل شده اند كه زباله را به انرژي برق تبديل مي كند.انباشت زباله در مناطق شهري و آسيب آن به محيط زيست معضل بزرگي است كه بسياري از كشورها با بازيافت زباله ها تقريباً بر آن چيره شده اند، اما توليد برق از زباله، آن هم در كارخانه اي قابل حمل ابتكار تازه اي است كه تنها نصيب اين گروه محققان شده است.به گزارش ايسنا مايكل لاديش استاد دانشگاه پوردو كه سرپرستي اين پروژه را بر عهده داشته است گفت: اين دستگاه به اندازه يك واگن متحرك بوده و در نوع خود منحصر به فرد است چرا كه هم قابليت جابه جايي دارد و هم انواع مختلفي از زباله را تبديل مي كند. بر اساس آزمايشات انجام  شده، نمونه اوليه اين دستگاه 90 درصد بيشتر از مصرف خود، انرژي توليد مي كند.

با هدف توسعه اقتصاد شهري
صندوق اعتباري كارآفرينان شهر تاسيس شد
گروه شهري- صندوق اعتباري كارآفرينان به منظور تسريع در اجراي طرح ها و بر نامه هاي مربوط به كارآفريني و كمك به كارآفرينان پايتخت، در فرهنگسراي كار وابسته به شهرداري تهران تشكيل شد.
رئيس فرهنگسراي كار، تاسيس و راه اندازي اين صندوق را گامي مهم در ايجاد انسجام و وحدت رويه در مسايل و امور مربوط به كارآفريني و سرعت بخشيدن به تحقق طرحها به ويژه تخصيص و ارايه تسهيلات مربوطه دانست.
رمضان لطفي در باره اعضاي اين صندوق نيز گفت: در حال حاضر حدود چهار هزار كارآفرين در فرهنگسراي كار عضو يت دارند و در بخش ها و زمينه هاي مختلف خدماتي، كشاروزي، صنعتي ، هنري و صنايع دستي طرحهاي مناسبي را ارايه داده اند. وي همچنين گفت: سرمايه اوليه صندوق اعتباري كارآفرينان با تلاش و كمك خانم خير حبيب اللهي رئيس كميته كارآفريني شوراي اسلامي شهر تهران فراهم شده است و علاوه بر آن با تصميم هيات امناي صندوق، هر يك از اعضا ماهانه مبلغي معادل 10 هزار تومان به اين صندوق واريز خواهند كرد و اين مي تواند علاوه بر پس انداز به عنوان سرمايه اي براي افراد كار آفرين محسوب شود. لطفي افزود: صندوق اعتباري كارآفرينان بر اساس نيازهاي ضروري افراد كارآفرين و با توجه به اولويت هاي مربوطه، اعتباراتي را در قالب وام قرض الحسنه به اعضا پرداخت خواهد كرد.رئيس فرهنگسراي كار همچنين با اشاره به معضلات بيكاري و ضرورت چاره انديشي در اين زمينه، از اشتغال و ترويج فرهنگ كار به عنوان مهم ترين راهكار براي جلوگيري از آْسيب هاي اجتماعي ياد كرد و در اين راستا از مسئولان اجرايي و خيرين جامعه خواست براي اجراي طرح هاي مربوطه، به اين صندوق كمك كنند. وي همچنين با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده براي تحقق طرح هاي كارآفريني در استان تهران به ويژه طرح هاي زودبازده گفت: با توجه به تعامل و همكاري مناسب شوراي شهر و شهرداري تهران با وزارت كار، در تلاش هستيم كه اين وزارتخانه در قالب تسهيلات، منابع مالي مناسبي را براي كمك به كارآفرينان در اختيار اين صندوق قرار دهد.

پرسه
بيمه حوادث براي خانه ها
اين درست است كه اگر سيل، زلزله يا حوادث غيرمترقبه ديگر خانه اي را خراب كرد هيچ چيزي به راحتي جاي آن را پر نمي كند، اما به  هر حال خانه بيمه شده بهتر از خانه بيمه نشده است.مديركل ستاد حوادث غيرمترقبه كشور گفته است كه اگر مجلس تصويب كند، تمام 16 ميليون واحد مسكوني شهرها و روستاها در برابر حوادث غيرمترقبه بيمه مي شوند.
بالاخره قطار
بالاخره پروژه قطار شهري مشهد صاحب قطار مي شود. بد نيست بدانيد ساخت پروژه قطار شهري مشهد از سال 78 آغاز شده است و بخشي از آن چند سالي است كه آماده بهره برداري است و منتظر رسيدن قطار. رئيس شوراي شهر مشهد از انعقاد قرارداد خريد قطارهاي اين پروژه از چين خبر داد. البته چنين خريدي به مجوز دولت نيز نياز دارد.

سازمان ملل براي شركت در جنبش كاشت درخت فراخوان داد
ميراث خبر: سازمان زيست محيطي سازمان ملل متحد(UEP) از تمام كشورهاي جهان خواست تا در اولين پروژه جهاني كاشت درخت كه با عنوان نهضت كاشت يك ميليارد درخت در كره زمين نام گذاري شده، شركت كنند.
هدف اصلي از اجراي اين برنامه، كاهش آثار ناشي از تعييرات آب و هوايي و گرم شدن تدريجي زمين و تسريع فعاليتهاي جاري در حمايت از محيط زيست در سراسر جهان است.
برنامه زيست محيطي سازمان ملل متحد از دولتها، سازمانهاي فعال در زمينه جامعه مدني، كشاورزان، مسئولان محلي، كودكان ونوجوانان، بخشهاي تعاوني و خصوصي و نيز عموم مردم در سطوح مختلف دعوت كرده است تا با مراجعه به سايت اينترنتي www.uep.org/billiotreecampaig و با هدف كاشت درخت و شركت در تكميل برنامه جهاني يك ميليارد درخت در سطح كره زمين و در طول سال 2007 شركت كنند.

مشاور شهردار اعلام كرد:
ساماندهي سيماي تهران
گروه شهري- شهرداري تهران درصدد تهيه فرآيند قانوني دخالت در سيما و منظر شهري است تا براساس آن به نظم شهري و ساماندهي فضايي آن كمك كند.
از آنجايي كه امروز سيما و منظر شهري تحت تاثير سلايق و نظرات معماران و سازندگان و بهره برداران فضاي سكونتگاهي، ازنظر بصري دچار آشفتگي و شكلي آزاردهنده شده است مداخله شهرداري در ساماندهي فضاهاي شهري، كيفيت هاي محيطي، انتظام بصري ،هويت بخشي و پاسخگويي به نيازهاي رواني عاطفي شهروندان درقالب طرح ساماندهي نماهاي شهري ضروري به نظر مي رسد .
به گفته سيد موسي پورموسوي مشاورشهردار تهران درامور توسعه و مطالعات شهري، چنانچه نماي شهري به ثبات وآرامش و تعادل نيازمند باشد مستلزم برخورداري ازطرح جامع است به همين دليل شهرداري تهران براي نخستين بار با اين رويكرد به فضاي شهري توجه كرده و خواستار مداخله قانوني دراين باره شده است .
وي افزود: با اين تعبير نما و سيماي شهري با هدف ساماندهي ، ايمن سازي، زيبايي ، انسجام ، ايجاد تركيبات شكلي مناسب براي ابنيه خاص شهري، مطابقت با ارزشهاي فرهنگي ومعماري ايران اسلامي پس ازتصويب مراجع قانوني تحت كنترل مديريت شهري درخواهد آمد.
وي تاكيد كرد: براساس طرح تفصيلي شهر تهران كه درحقيقت تبلور فضايي طرح جامع شهر تهران در راستاي ساماندهي و ارتقاء هويت سيما و منظر شهري است، به سمت احياي معماري وشهرسازي ايراني اسلامي حركت خواهد كرد.
به اعتقاد پورموسوي ، شهرداري تهران درابعاد مختلف اعم از تفكيك ، تجميع ، برو كف، سطح اشغال ، بلند مرتبه سازي ، حفاظت ازبافتهاي تاريخي شهر و ... ضوابط خاصي براي اعمال خواسته هاي قانوني خود دارداما از هيچ قانون مشخص و اثربخش و قابل استنادي براي ساماندهي نماي ساختمان برخوردارنيست اين درحالي است كه به گفته اين كارشناس مسايل شهري طرح جامع و تفضيلي شهرتهران سند قانوني دخالت مديريت شهري درفضاي شهري خواهد بود و برهمين اساس ميزان دخالت مديريت شهري درپهنه هاي سكونتگاهي ، كار و فعاليت و ... مشخص خواهد شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |