يكشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۸ - Feb 4, 2007
بنيانگذار ردهت: فقدان دستگاه مجازي منبع باز مناسب يك دردسر و نگراني ايدئولوژيكي محسوب مي شود
جاوا در برابر آينده
012831.jpg
گروه دانش- بنيانگذار JBoss Divisio ردهت در سخنراني JBoss World در برلين گفت: او در دنياي لينوكس از سان كه براي عرضه جاوا تحت GPL انتخاب شده است و بقاي جاوا را حداقل تا 15 سال ديگر حفظ مي كند، راضي است. از ديدگاه تغييرات نرم افزاري رايگان، اقدام به عرضه جاوا تحت GPL خبر بسيار خوبي است چون عامل پشتيباني و حفاظت از مالكيت معنوي Java Virtual Machie يا JVM است. فلوري(Fleury) معتقد است كه JVM به سرعت تحت نفوذ و تأثير جامعه منبع باز به تكامل مي رسد، همچنين سان با حفظ كنترل نشان تجاري مفيد براي JBoss ، توسعه دهندگان و جامعه منبع باز سود و امتياز كسب مي كند. همين طور براي تكامل پلاتفرم مناسب است. ما همچنين به يكپارچگي دستگاه هاي مجازي يكساني اهميت مي دهيم كه اين بازار بزرگ را براي توسعه دهندگاني به وجود آورده كه ديگر از بابت لينوكس در مقابل ويندوز يا سولاريس نگراني نداشته باشند و فقط درباره پلاتفرم جاوا گفتگو مي كنند. او حق استفاده از GPL را به عنوان مكانيسمي در نظر مي گيرد كه مالكيت معنوي و يكپارچگي كد را حفظ مي نمايد. او گفت: GPL براي هر دوي آنها بهترين است چون گذشته از محكوميت سياسي GPL ،Stallma يك نظريه و مفهوم واقعي را براي مالكيت معنوي ايجاد مي كند و يك دستگاه مجازي عالي را كه همان پياده سازي سان است به گروه نرم افزارهاي رايگان هديه مي دهد. در همين زمان سان دستگاه مجازي آنها را با ارائه مجوز دوگانه به رسميت پولي در مي آورد.
فلوري مي گويند: فقدان دستگاه مجازي منبع باز مناسب يك دردسر و نگراني ايدئولوژيكي محسوب مي شود ولي عملاً كسي به آن اهميت نمي دهد. او گفت: توسعه دهندگان به هر حال از JVM براي لينوكس استفاده مي كنند و تا كنون مانعي براي استفاده از آن براي كسي وجود نداشته است ولي هر چه بيشتر به آن فكر كنيد مي بينيد كه عرضه Virtusl Machie تحت ليسانس GPL عمر جاوا را تا 15 سال ديگر تضمين مي كند.
GPL مكانيسم مناسبي است چون از انشعاب كمتري برخوردار است. برنامه نشانه گذاري و برچسب گذاري تجاري نيز بسيار مشكل است. از ديدگاه سان عملي مناسب است. GPL به آنها امكان مي دهد تا محيط Java ME را به صورت پولي در آورند. در اين صورت علاوه بر اينكه دستگاه مجازي به وفور يافت مي شود، اصل پولي كردن سان نيز حفظ مي گردد. سان براي شركاي خود بسيار باز و عمومي بود و درباره نحوه باز كردن دستگاه مجازي نظر مي داد. رأي و نظر ما نيز درباره Red Hat JBoss مراجعه به GPL بود. من به دنبال كسب اعتبار براي آن نيستم ولي از اين خوشحالم كه آنها اقدام مناسب و درستي را درباره آن انجام مي دهند. به نظر فلوري بيشتر انتقاداتي كه از سان شده بي دليل و به دور از انصاف بوده است.
او گفت: بيشتر تهاجماتي كه به سان شد از منافع شخصي ديگري نشأت مي گيرد كه خود را محافظان منبع باز و دشمن Su معرفي كرده اند كه نشاني از خود خواهي دارد. درست وقتي كه در JCP ، هيأت رئيسه گواهينامه جاوا، طرفداران منبع باز از سال 2003 حضور داشتند، زماني كه ورود و كمك جامعه منبع باز و نحوه كار ما با JCP به پايان رسيده بود و ما عامل مهمي براي ويژگي هاي [Eterorise Java Beas3.0] به شمار مي رفتيم و همچنين Web Beas را كه روشي براي نوشتن نسل بعدي برنامه هاي كاربردي وب بود پيش برويم.
او به منتقدان و مخالفان سان اهميت چنداني نمي داد. او گفت، آي بي ام در مقابل عرضه سان واكنش منفي نشان داد چون روش و ديدگاه او درباره منبع باز Strip miig (بهره برداري و استخراج روباز) ناميده مي شود كه به جامعه منبع باز امكان انجام هر كاري را مي دهد، سپس آي بي ام آنها را بسته بندي مي كند و به آنها كداختصاصي و تجاري اضافه كرده و بعد نتيجه را به بازار عرضه مي كند كه همان websphere است. بنابراين آنها از يك استراتژي دوگانه براي محصولات تجاري و منبع باز low-ed خود استفاده مي كنند. اين نوع استراتژي معمولاً با گواهي هايي از نوع BSD بخوبي كار مي كند به طوري كه شما مي توانيد به عنوان فروشنده يك عرضه رقابتي را به وجود آوريد كه همان مالكيت در تجارت ناميده مي شود. عمل سان در عرضه جاوا تحت GPL جلوي تلاش هاي آي بي ام را به همراه Harmoy و Apache براي ايجاد يك محصول منبع باز تحت ليسانس نوع BSD گرفت و آنها را مأيوس ساخت.
فلوري گفت، من با واكنشي كه آي بي ام انجام داد كمي نااميد شدم چون نشان دادند كه استراتژي Strip miig (استخراج روباز) آنها كمك خوبي كرد. در واقع قبل از اينكه آنها منبع باز را به طور كامل تاييد كنند منبع باز خوب بود. بنابراين منظور شما اين است كه نرم افزار رايگان خوب نيست. چرا؟ معنا و مفهوم GPL اين است كه جاوا در گروه نرم افزار رايگان براي هميشه باقي مي ماند و نمي توانيد آن را ناديده گرفته و كنار بگذاريد. اين مزيت گواهي هاي Free Software Foudatio است، كه آي بي ام با آن مخالف است. چرا؟ آنها تظاهر مي كنند كه شما از منبع باز استفاده مي كنيد در حالي كه وقتي سان آنها را رو مي كند و به سراغ GPL مي رود آنها ناراحت و دلگير مي شوند.
فلوري هچنين به اظهارات اخير اوراكل براي عرضه مدل مشابه Eterprise Liux ردهت پاسخ داد. چندين ماه همه فكر مي كردند اوراكل در حال خريد سهام ردهت يا JBoss و يا هر دوي آنها است. او گفت، اين براي من يك بيانيه نمايشي است. شما مي توانيد آن را در سطح عرضه محصول تحليل نماييد كه يعني ايجاد محصول واقعي و پشتيباني از آن و ردهت و JBoss هر دو از اين نظر خوب و مناسب هستند.
ما نحوه هدايت و كنترل گروه  هاي منبع باز و همين طور ايجاد محصول در خارج از آن را مي دانيم و همچنين به نحوه پشتيباني از محصولات خود واقفيم. اگر بخواهيد اين بيانيه را در همين سطح تحليل كنيد، آنها به طرف ما حمله ور شده و براي اثبات آن دلايل بسياري مي آورند. اوراكل نيز بايد اكوسيستم توسعه دهنده را كه ردهت طي چندين سال متوالي ايجاد كرده و به جامعه درباره آن اطمينان داده و با فروشندگان سخت افزار و نرم افزار همكاري كرده است، نوسازي نمايد.او گفت، نه اينكه آنها قادر به انجام اين كار نباشند بلكه به زمان كافي نياز دارند و ما به اندازه سهمي كه در اين بازار و اكوسيستم داريم آن را پيش برده ايم به طوري كه ظرف 3 سال آنها هنوز در مرحله دوم قرار دارند كه البته اهميتي هم برايشان ندارد چون براي انجام اين كار انگيزه اي ندارند.
لاري (Larry)عليرغم نظريه پويايي اگر حركتي صورت نگيرد هيچ كس صدمه نخواهد ديد، تا جايي قدم برداشت كه براي ايجاد (ترس، بي ثباتي، شك) به كمك مطبوعات طراحي شده بود و FUD نيز به همراه سرمايه گذاران براي صدمه زدن به قيمت سهام ما و كاهش قدرتمان بكار گرفته شده بود و اكثر مردم، مشتريان و تحليلگران و سرمايه گذاران و بسياري از اعضاي مطبوعات آن را درست به همان معناي خود كه حمله Larry براي كاهش ظرفيت مالي ما است تعبير مي كنند. از ديدگاه فلوري قرارداد اخير بين مايكروسافت و ناول حمله ديگري است. او گفت، ما پورتفوليو مخصوص حق انحصاري نداريم بنابراين جنگي در اين زمينه بين ما سرنخواهد گرفت ولي در يك سطح ديگر حتماً به وجود خواهد آمد. ما به همان اندازه اي كه محصولات خود را كنترل و پشتيباني مي كنيم، نمي توانيم از اين نظر رقابت كنيم. بنابراين مجموعه متفاوتي از پويايي ها درباره آي بي ام در اصطلاح پورتفوليوهاي انحصاري به وجود مي آيد كه نتيجه و حدسيات يك شخص از آن با نظر من يكي خواهد بود.
او گفت، من 3 هفته پيش تيروئيد خود را به خاطر سلول هاي سرطاني در آوردم و وقتي به هوش آمدم از مرفين براي تسكين دردم استفاده مي كردند. در همان حالت روي تخت بيمارستان پس از مطالعه بيانيه مايكروسافت بسيار تحت تأثير قرار گرفتم.
مايكروسافت از كسي شكايت نكرده چون وجود پورتفوليوهاي انحصاري به برقراري تعادل آنها كمك مي كند بنابراين ما به دنبال يك بازي بدون هزينه و بي دردسر براي رسيدن به آرامش از يك وحشت هسته اي هستيم. آنها مي خواهند ايجاد رعب و وحشت نمايند و مي گويند، با انجام اين كار شما به هراس مي افتيد.
مايكروسافت تهديداتي را انجام داده است ولي كاربرد واقعي حقوق انحصاري واكنشي را بر مي انگيزد. فلوري معتقد است كه حتي اين تهديد براي بكارگيري بقيه بازيگران نيز كافي است. اين موضوع يك امتحان بزرگ است. او گفت، اين براي تئوري فعلي من كه مي گويد اگر حركتي نكنيد، آسيب نمي بينيد، امتحان مهمي است. جبنه منفي اين بيانيه نيز اين است كه اگر كسي اقدام و حركتي بكند افراد بسياري صدمه مي بينند. اوراكل و مايكروسافت هر دو حركتي كردند كه خارج از كنترل ما بود. خدا مي داند كه آخرين ماجرا به كجا ختم مي شود.

تازه ها
۵۱ پچ به روزرساني شده امنيتي اوراكل
گروه دانش- چنان كه انتظار مي رفت، شركت اوراكل 51 راه حل جديد امنيتي را براي عيوب در محصولات سرور برنامه و پايگاه اطلاعاتي خود به مانند نرم افزار همكاري و مجموعه هاي تجارت الكترونيكي خود عرضه كرد.
اين شركت اعلام كرد، از اين راه حل ها، 26 راه حل عيوب را در محصولات پايگاه اطلاعاتي شركت كه شامل 10 محصول مي شوند، ارسال كرده اند كه شركت مي گويد مي توانند بدون نياز به اسم رمز يا اسم كاربر از راه دور استفاده شوند.
اوراكل به طور نمونه بالاترين ميزان سختي در اين عيوب را مشخص كرده است. پچ هاي Critical اوراكل نيز شامل 12 راه حل براي اشكالات بحراني در نرم افزار Applicatio Server اين شركت است، كه هشت راه حل بحراني طبقه بندي شده اند، زيرا مي توانند از راه دور بدون اجازه كاربر استفاده شوند. همچنين در به روزرساني، سه پچ براي حفره ها بودند كه يكي از آنان مي تواند از راه دور در محصول PeopleSoft اوراكل استفاده شود.
اين پچ ها به عنوان بخشي از روزرسان هاي امنيتي طراحي شده منظم سه ماهه اوراكل عرضه شده اند كه آخرين آنان در ماه اكتبر در زماني كه شركت 101 راه حل را در طبقه كامل محصولات خود عرضه نمود، ارائه شد. روزرساني بر اعلامي كه قبلاً عرضه شده و هفته پيش ايراد شد و محصولات مؤثر، تعدادي از ايرادهاي حساس حل شده، امتياز طبقه بندي سخت و ساير اطلاعات را شرح مي دهد به منظور ارائه وقت بيشتر به مجريان تا فعاليت هاي اصلاحي خود را انجام دهند، طراحي شده است. اين نخستين بار است كه اوراكل اين اطلاعات پيشرفته را در پچ هاي خود عرضه مي كند و بخشي از سعي مداوم شركت است تا استفاده از به روزرساني هاي امنيتي خويش را براي كاربران آسان كند.
در ماه اكتبر اوراكل براي اولين بار تهيه سند جديد براي به روزرساني پچ حساس خود را كه اطلاعات حساس شرح داده شده اختصار اجرايي عيوب حل شده را ارائه مي دهد، عرضه كرد.
همچنين شركت، تعيين ميزان سختي هر يك از عيوب خود را كه از سيستم امتيازبندي اشكالات حساس پديد آمده استفاده مي كند و به نام Commo Vulerability Scorig System يا CVSS موسوم است را شروع كرد.
هر دو حركت در پاسخ شكايات كاربران در مورد فقدان نسبي اطلاعات بود كه راه حل هاي باگ شركت و عيوبي را كه آنان ارسال مي كردند را احاطه مي كرد.

اخبار
كاهش قيمت GPS
012837.jpg
گروه دانش - شركتCSR، طراح چيپ هاي بي سيم، دو شركت نرم افزاري خريداري خواهد كرد و ادعا دارد كه قيمت سيستم موقعيت ياب جهاني(GPS)را در ديوايس هاي سيار كاهش خواهد داد.
سي- اس- آر اعلام كرد به ترتيب 40 ميليون دلار آمريكا و 35 ميليون دلار شركت هاي ordav و Cambridge Positioig Systems را خريداري كرده است. طبق اعلام سخنگوي سي- اس- آر، درآمد اوليه سي- اس- آر از تهيه چيپ هاي بلوتوث از فروشندگان بزرگ تلفن موبايل به دست مي آيد. سي- اس- آر در چند ماه اخير دچار كمبود درآمد شده است، اما با ارايه نرم افزار، سيستم موقعيت ياب جهاني(GPS) در چيپ هاي بلوتوث به دنبال رفع كمبود درآمد اين شركت است.
نورد ناو، تكنولوژي GPS مبتني بر نرم افزار را توسعه داده است كه امتيازات متعددي در چگونگي اين كه GPS با تلفن هاي هوشمند امروزي يكپارچه شده است، ارائه مي دهد. در حال حاضر سيستم موقعيت ياب جهاني(GPS) نياز به چيپ مجزايي دارد كه ديوايس ها را به صورت عمده و قدرت بيشتر عرضه كند، زيرا پردازش بيشتري مورد احتياج است و نيز با تكنولوژي GPS، پنج تا ده دلار قيمت توليدي ديوايس گران تر شده است كه باعث دلسردي بعضي از سازندگان گشته است.
با نرم افزار سي- اس- آر، نورد ناو ادعا مي كند كه قادر به كاهش قيمت GPS در ديوايس هاي سيار به كمتر از يك دلار خواهد بود.
سخنگوي سي- اس- آر افزود، CSR شركت Cambridge Positioig Systems را براي نرم افزاري كه زمان را تسريع بخشد، خريداري كرده است و به منظور دريافت سيگنال و موقعيت، ديوايسي را اخذ نموده است.
شركت نرم افزاري را نيز توليد مي كند كه هنگامي كه در خانه است، دريافت سيگنال را افزايش مي دهد. در شش ماه آينده، سي- اس- آر، تكنولوژي GPS را در نرم افزار بلوتوث خود براي چيپ، يكپارچه خواهد كرد و سرانجام CSR تكنولوژي را در بين چيپ خود يكپارچه مي كند.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |