;دولتي يا خصوصي كننده تهيه
؟ سينماست نفع به كدام
كتاب معرفي
اخبارهنري
گرگان در عكس نمايشگاه
;دولتي يا خصوصي كننده تهيه
؟ سينماست نفع به كدام
( پاياني بخش )ميدهند نظر ايران سينماي تهيهكنندگان
كه فيلمهايي در و دارد را خود خاص سليقه تهيهكننده هر
حال هر به و ميكند دنبال را خاص هويتي ميكند تهيه
دارد انتخاب حق تهيهكننده
شود سپري تاريخش اگر.است مصرفدار تاريخ كالاي يك فيلم
اگر ارتباط اين در.شد خواهد خارج رده از و كهنه فيلم
وارد خويش متنوع و بيحد امكانات با دولتي تهيهكنندگان
ويژه به را اكرانها همه بيشك شوند ، فيلم نمايش بازار
بخش تهيهكننده براي و گرفته اختيار در خوب فصلهاي در
.داشت نخواهد وجود سينما از كنارهگيري جز راهي خصوصي
كه هستم عقيده اين طرفداران از من":دارد اعتقاد شايسته
بخش اين چقدر هر و شود كم سينما در بايد دولتي بخش حضور
با و بيايد ميدان به ميتواند خصوصي بخش شود كمرنگ حضورش
.ميشود فعال ملي سينماي كه است خصوصي بخش حضور
گونهاي به بايد كشور سينمايي سياستگذاريهاي من نظر به
دهنده ، سفارش مقام در دولتي بخش كه شود تدوين
كامل طور به خصوصي بخش تا بگيرد قرار..و حمايتكننده
".برساند ظهور منصه به را خود قدرت
مقطع اين در يعني حاضر ، حال در ما":است گفته نيز موسوي
دولتي پخشكننده است ، شكلگيري حال در گو و گفت اين كه
نيمه پزشك آقاي روايت به كه -پخشكننده تنها.نداريم
هم مركز اين كه است فارابي سينمايي بنياد -!است دولتي
را ورودش حق انحصاري طور به كه را خارجي فيلمهاي فقط
".ميكند پخش دارد ،
از تهيهكننده شد ، اشاره نيز ابتدا از كه همانطوري
به.ميكند فيلم يك به تبديل را انديشه يك كه است عناصري
حتي و اظهارنظر فيلم مورد در كه است طبيعي خاطر همين
و مفهوم جهت از گاه نظرها اعمال اين.كند نظر اعمال
وزارت دستورالعملهاي يا و تكنيك جهت به گاهي و است محتوي
فيلم در ديدگاهها بيان اين باشد كه چه هر اما ارشاد ،
باعث عكس به گاهي و رشد به گاه كه ميگذارد ژرف تاثيري
كارگردانهايي شده ديده بسيار چه.است شده فيلم شديد افت
به مربوط را فيلم تكنيكي و فني نارساييهاي از بسياري كه
.ميدانند تهيهكننده ، نظرات
كنندههاي تهيه نفوذ زير سينما كه زماني تا سخن ديگر به
اين كه گرفت خواهد قرار نظر در موضوعهايي است ، دولتي
اين و دارند نظر مد يا داشته حساسيت آن به نسبت ارگانها
دستيابي از را سينما كه دربرميگيرد را كوچك محدودهاي
.داشت خواهد باز گسترده و متنوع موضوعهاي به
به كار شروع از قبل بايد نظرات تمام":است معتقد شايسته
در اظهارنظر حق كس هيچ آن از بعد و شود اعلام كننده تهيه
.ندارد را فيلم مورد
پيشنهاد عنوان به كس هيچ دهد اجازه نبايد پروژه يك مدير
نمونه براي.كند ايجاد اختلال كارش در ديدگاه بيان يا
ساخت زمان در كه كردم شرط من "واقعه روز" فيلم تهيه موقع
كس هيچ هم فارابي طرف از و ندارد دخالت حق كسي فيلم
توان به اينها همه حال هر به.نكرد پيشنهادي يا توصيه
دهنده سفارش يك.دارد بستگي تهيهكننده قدرت و مديريت
كاري سطح و سوابق سليقه ، و كارگردان فيلمنامه ، با بايد
".كند اعتماد "كاملا او به و باشد داشته اطلاع تهيهكننده
وضع بر تهيهكننده تاثير":دارد اعتقاد نيز تسليمي
است ، معماري وضع بر ساختمان يك مالك تاثير مثل فيلمسازي
را خود خاص تاثيرات خصوصي و دولتي تهيهكنندگان ولي
به تكيه با دولتي تهيهكنندگان معمول طور به.دارند
از حتي و شده دستمزدها ارتقاء سپس شده ، گفته مالي منابع
كارگردان ، نميتواند خصوصي بخش تهيهكنندگي هم بابت اين
جذب را سينمايي جامعه قبول قابل و قوي عوامل و بازيگر
بالا در اسلامي جمهوري سيماي كه اثري به كنيم نگاه.كنند
".است گذاشته جا به دستمزدها بردن
سليقه تهيهكننده هر حال هر در":ميگويد نيز يشايايي
خاص هويتي ميكند تهيه كه فيلمهايي در و دارد را خود خاص
.دارد انتخاب حق تهيهكننده حال هر به و ميكند دنبال را
فيلم كيفيت كه باشد گونه آن نبايد نظرها اعمال اين فقط
".شود نازل
موءلف سينماگران ميان مرز":ميگويد فيلم اميد عامل مدير
موءلف سينماگران اگر.است مخدوش كمي ايران در غيرموءلف و
ميكنند تهيه را هنري فيلمهاي كه بدانيم كارگردانهايي را
در -ويژه به -كه بدانيم فيلمهايي را هنري فيلمهاي اگر و
و اقتصاد تابع كه تهيهكننده "طبعا نيست ، پرفروش ايران
سرمايهگذار مفهوم به حامي نميتواند است ، تماشاچي پسند
.باشد فيلمهايي چنين
فيلمهايشان ايران از خارج در كه موءلفي سينماگران معدود
خود اخير سالهاي در ميشود مواجه استقبال با
كيارستمي ، مانند شدهاند فيلمهايشان تهيهكنندگان
خصوصي بخش تهيهكنندگان در البته..و پناهي مخملباف ،
فرهنگيتر فيلمهاي ساخت به متمايل كه دارند وجود گروهي
پخش بخش ويژه به دولتي بخش بيشمار امكانات اگرميباشند
به ميتوانند قرارگيرد اختيارشان در فارابي بنياد خارجي
دست اين از فيلمهايي ساخت وارد موءلف تهيهكنندگان عنوان
".باشند
تبليغات كارگردان دوستان از بعضي":ميگويد شايسته
واقعيت مطلب اين اما ندارند ، تهيهكننده كه ميكنند
دنبال به افراد اين از بعضي.ندارد و نداشته
و تفكر و سليقه گونه هيچ كه هستند سرمايهگذاري
خواستههاي چراي و بيچون تسليم و باشد نداشته انديشهاي
.باشد آنها
گونه اين رسيدن توافق به عدم علت هم اوقات از بعضي
اين كه است شدهاي تعيين پيش از فهرست سر كارگردانها
به تهيهكننده با و ميكنند تهيه عوامل عنوان به افراد
چنين با كه تهيهكنندهاي اينكه با.نميرسند نتيجه
و دارد توجه مسائل اين به ميشود روبهرو سينماگراني
و كارگردان حال هر به اما ميكند رعايت را آنها
گاه كه برسند توافق به هم با فيلم سر بر بايد تهيهكننده
".نميشود چنين
اعتقاد موءلف نگره به "اصولا من":است گفته نيز موسوي
-متخصص اصطلاح به يا -حرفهاي تهيهكننده.ندارم و نداشته
حامي نياز و اطلاعات دانش ، اساس بر و خود به خود
".بود خواهد و بوده خوب سينماگر
مفهوم ما كشور در موءلف سينماگر":است معتقد نيز يشايايي
از بايد كه سينماگرها نوع اين گاهي يعني.ندارد مشخصي
اشتباه تجربي سينماگر با باشند برخوردار متعددي فيلمهاي
بازار محدوديت به توجه با ميكنم فكر من.ميشوند
جا موءلف سينماگر مفهوم اينكه و فيلم گراني و ما سينمايي
مشكل لحاظ اين از ما معروف كارگردانهاي است ، نيافتاده
ظرفيت 60 ، به توجه با كه ميشود داده طرحي گاهي.دارند
گاه طرح اين يعني.ندارد همخواني چندان توماني ميليون 70
با ما سينماي در كه ميبرد هزينه تومان ميليون تا 300
".ميشود روبهرو شكست با ظرفيت محدوديت اين
شيبانيفر مازيار
كتاب معرفي
دنيا درستكارترينقاتل
هاشمي افشين سيد -
سرمدي انتشارات -
صفحه اول ، 37 چاپ -
اول بار براي دنيا قاتل درستكارترين نمايشنامه نخست نسخه
بازيگري و متن اول جايزه و آمد صحنه به آهنگ گروه توسط
.ربود را آتشكار تئاتر سراسري جشنواره سومين
:است آمده كتاب ناشر مقدمه در
عاملي به نظر مورد اهداف به رسيدن و ترقي و پيشرفت براي
.ميدهد ياري را ما منظور اين به حصول براي كه محتاجيم
ميتواند تجربه و است تجربه و تفكر آموختن ، محتاج انسان
در نو افقهاي به رسيدن براي محركي و تحول و حركت عامل
حيات براي اول قدم تجربهباشد انديشه و تفكر وادي
و محكم زيربناي سنگ حق به و است نظري مباحث به بخشيدن
در آنچه به را ما استمرار و تداوم با كه است مطمئني
.ميكند نزديك ميپروريم انديشه
و مهم عامل همين مديون هنر پيشرفت و است تجربه محتاج هنر
نمونه دنيا قاتل درستكارترين نمايشنامه.است بوده كارآمد
.است تجربه يك از خوبي
فن اين در مختلف عوامل درست بكارگيري با نمايشنامه اين
گامهاي نويسنده براي نو تجربه يك ايجاد ضمن توانسته
حال عين در و بردارد جديد ايدههاي به رسيدن در محكمي
و تجربه به كه باشد دوستاني از عده آن مشوق و راهگشا
.علاقهمندند تجربي كارهاي
اخبارهنري
ارديبهشتماه از 13 "آينده سينماي" برنامه
ميشود آغاز
سينما در -كوتاه فيلمهاي نمايش -آينده سينماي برنامه
.ميشود آغاز ارديبهشتماه از 13 (تهران) فلسطين
اين ايران جوانان سينماي انجمن عمومي روابط گزارش به
كلي سياست راستاي در گذشته سال تيرماه از كه برنامه
راهاندازي "سينمايي سالنهاي در كوتاه فيلمهاي نمايش"
ايران ، كشورهاي از فيلم عنوان اجرا ، 164 هفته طي 28 شده ،
انگليس ، كانادا ، امريكا ، هلند ، فنلاند ، فرانسه ، لهستان ،
كه است قابلذكر و است شده داده نمايش آن در..و آلمان ،
.كردند استفاده برنامه اين از نفر هزار از 9 بيش
جوانان سينماي انجمن:است آمده همچنين گزارش اين در
وزارت آموزش تكنولوژي دفتر همكاري از تشكر ضمن ايران
فلسطين ، سينماي دستاندركاران و مديريت و پرورش و آموزش
سر از ارديبهشتماه از 13 را برنامه اين جاري سال در
اقشار براي برنامه اين از استفاده است گفتني.ميگيرد
و سينما علاقهمندان و جوانان بويژه مردم مختلف
گروهي رسانههاي نمايندگان و است امكانپذير دانشجويان
جديد سال در كه برنامه اين از رايگان بهصورت ميتوانند
.كنند استفاده است ، برخوردار بيشتري تنوع از
گلي نوروز
فيلمساز و نويسنده قنبري رهبر ساخته "نوروزگلي" فيلم
بينالمللي جشنواره مسابقه بخش در كوتاه فيلمهاي
.شد پذيرفته آلمان "درسدن" انيميشن و كوتاه فيلمهاي
در ايران جوانان سينماي انجمن توليدات از كه فيلم اين
فجر فيلم بينالمللي جشنواره هفدهمين در و است سال 77
ايران از ديگر فيلم هفده بههمراه است ، شده داده نمايش
.بود شده ارسال جشنواره اين به
اين ايران جوانان سينماي انجمن عمومي روابط گزارش به
آلمان در جاري فروردينماه تا 29 تاريخ 25 از جشنواره
.ميشود برگزار
گرگان در عكس نمايشگاه
و سياه و رنگي مستند عكسهاي از قطعه هنر35 و ادب گروه
نگارخانه در فروردين تا 31 از 28 سليماني زهره سفيد
در نمايش به گرگان شهرستان گرگاني اسعد فخرالدين تالار
.ميآيد
است صحرا تركمن ساكن قزاق مهاجر قوم زندگي عكسها موضوع
.ميكنند زندگي تركمنها جوار در كه
زندگي و كار رسوم ، و آداب نمايش شامل فوق عكسهاي همچنين
اين بيانگر عكسها اجمالي مرور و است قوم اين روزمره
به قوم اين مراسم و آيين و شيوهزندگي در كه است نكته
را خود اصالت قومي ، و بومي سنن به پايبندي با عميقي شكل
.است كرده حفظ
|