جلاليمراسم ماه ارديبهشت اول
پنج
و شيراز در "سعدي روز"
ميشود برگزار جهان ديگر نقطه
بيلان فرهنگيان ذخيره صندوق
كرد اعلام را خود كار
چه كشور دربيرستانهاي مشاوران
دارند؟ برعهده نقشي
كتابفروشيها پيشخوان روي
پمپ در خدمتكار روبوتهاي
بنزين
نجوم گروههاي كشوري همايش
جنوب در دانشآموزي
شد برگزار تهران
فروردين در نشر پروانه 17
شد صادر امسال
خارجي كتابهاي محموله نخستين
شد وارد كتاب نمايشگاه براي
جلاليمراسم ماه ارديبهشت اول
وپنج شيراز در "سعدي روز"
ميشود برگزار جهان ديگر نقطه
بزرگداشت مراسم ماه ارديبهشت اول:فرهنگي - علمي گروه
در نيز و ايران شهرهاي از برخي و شيراز در سعدي روز ياد
برگزار آمريكا و ايتاليا ژاپن ، آلمان ، فرانسه ، كشورهاي
.ميشود
:افزود خبر اين اعلام ضمن فارسشناسي بنياد مدير كمالي
شخصيت و جايگاه به ارجگذاري راستاي در و گذشته سال از
اول زمين ايران بزرگ شاعر شيرازي سعدي مصلحالدين شيخ
است نظر در و شد نامگذاري سعدي روز نام به ماه ارديبهشت
شيراز ، در فارسي ادب و زبان به علاقمندان ساله همه كه
رابطه اين در ويژهاي مراسم جهان كشورهاي ساير و ايران
.كنند برگزار
ماه ارديبهشت اول چهارشنبه روز در مراسم اين نيز امسال
پورجوادي نصرالله دكتر و شد خواهد برگزار شيراز در
علي دكتر ،"غزالي احمد و سعدي عاشقانه عرفان" پيرامون
دادبه اصغر دكتر ،"سعدي ديوان بر نگرشي" پيرامون رواقي
،"سعدي غزلهاي آيينه در زيبايي چيستي حكايت" پيرامون
،"سعدي خيال در خراسان" پيرامون ياحقي جعفر محمد دكتر
و سعدي شعر در زندگي" پيرامون فسايي رستگار منصور دكتر
حسن دكتر ،"شرق و سعدي" پيرامون شعباني رضا دكتر ،"حافظ
شميسا سيروس دكتر ،"سعدي آثار در عشق" پيرامون انوري
دو" پيرامون حميديان سعيد دكتر ،"سعدي سخنداني" پيرامون
پيرامون خيرانديش عبدالرسول دكتر ،"سعدي شروح بر نكته سه
و سعدي ديدار" پيرامون حقيقت عبدالرفيع ،"طرح خرماي"
و ترك اصطلاح كاربرد" پيرامون شكورزاده ميرزا "مولانا
.كرد خواهند سخنراني "سعدي آثار در تاجيك
دوم دفتر انتشار:افزود شناسي فارس بنياد مدير
حفظ مسابقه برگزاري سعدي ، يادروز ويژه كارت سعديشناسي ،
فارس ، استان پرورش و آموزش همكاري با گلستان ديباچه
و سعدي پيرامون عكس و نقاشي خوشنويسي نمايشگاه برگزاري
اول روز در سعدي آرامگاه از رايگان بازديد سعديه ،
.است روز اين جنبي برنامههاي ديگر از ماه ارديبهشت
بيلان فرهنگيان ذخيره صندوق
كرد اعلام را خود كار
ذخيره صندوق رابطين گردهمايي اولين:فرهنگي علمي گروه
به وابسته سازمانهاي و استانها كل ادارات در فرهنگيان
.شد برگزار فرهنگيان باشگاه محل در پرورش و آموزش وزارت
قاضوي سيدعمادالدين گردهمايي اين در ما خبرنگار گزارش به
كه مطلب اين به اشاره با فرهنگيان ذخيره صندوق مديرعامل
ريال ميليارد حدود 20 سال 77 اول ماهه شش در صندوق
موءسسه اقتصادي فعاليت از حاصل سود:گفت است داشته سوددهي
كه صندوق گذشته سال اول ماهه شش در فرهنگيان ذخيره صندوق
با اساسنامه موجب به است ، بوده جديد مالي دوره پايان
منظور اعضاء از يك هر حساب به صندوق امناي هيات تاييد
.است شده
صورت در اعضاء واريزي و دولت سهم مغايرت علت مورد در وي
معادل دولت سهم:داشت اظهار اعضاء براي ارسالي وضعيتهاي
قانون در كه اعتباري محل از عضو فرهنگيان واريزي مبالغ
ميشود ، تصويب اسلامي شوراي مجلس توسط سال هر بودجه
سال 1374 استثناي به متاسفانه و ميشود پرداخت و تامين
است ، نكرده را فرهنگيان پرداختي رقم تكافوي سالها بقيه در
بر 107 بالغ سال 1377 پايان تا دولت بدهي بطوريكه
واريزي ارقام بين تفاوت بنابراين ميباشد ، ريال ميليارد
ناشي ارسالي وضعيتهاي صورت در دولت سهم و عضو فرهنگيان
در فرهنگيان ذخيره صندوق مديرعامل.است موضوع همين از
:گفت مالي مشكلات رفع جهت اعضاء به وام پرداخت امكان خصوص
اهداف و وظايف از يكي صندوق ، اساسنامه موجب به چند هر
لكن ميباشد ، فرهنگيان به تسهيلات و وام اعطاي صندوق
امكان راسا كه است شده طرحريزي بهگونهاي صندوق سازمان
كه اساسنامه به توجه با لذا و ندارد را مهم اين انجام
به لزوم صورت در فرهنگيان ذخيره صندوق موءسسه نموده مقرر
نمايد ، اقدام شركت تاسيس به نسبت خود وظايف اجراي منظور
موءسسه ايجاد جهت در صندوق امناي هيات مصوبه براساس
را آن اساسنامه و معمول لازم اقدامات فرهنگيان اعتباري
اسلامي جمهوري مركزي بانك به مجوز اخذ براي و تنظيم
و مسئولين مساعدت با انشاءالله كه نموده ارائه ايران
بتواند صندوق تا صادر لازم مجوز مذكور بانك محترم مديران
حق به نيازهاي پاسخگوي فرهنگيان اعتباري موءسسه طريق از
.باشد آنها مالي مشكلات رفع براي خود اعضاي
كه نكته اين ذكر با سپس فرهنگيان ذخيره صندوق مديرعامل
حقالسهم به نسبت دولت حقالسهم كسري به توجه با
نشده پذيرفته جديدي عضو سال 1376 اول از سپردهگذاران
در بتوانند تا تلاشند در صندوق مسئولان:كرد اضافه است ،
افرادي تعداد به جديد عضو پذيرش به نسبت جديد تحصيلي سال
به ادامه در.كند اقدام شدهاند بازخريد يا بازنشسته كه
و پرداخت عضو فرهنگيان براي رفاهي اقدام دست در امكانات
مصوبه اساس بر جاري سال در صندوق رفاهي برنامه عمده:گفت
اعتباري موءسسه ايجاد مجوز اخذ پيگيري امناء هيات
كه ميباشد ايران اسلامي جمهوري مركزي بانك از فرهنگيان
همچنين.بود خواهد اعضاء مالي مشكلات از بسياري رافع خود
نور ، شهركهاي در مسكوني واحد تاكنون 860 كه همانطور
در يا و گرديده فرهنگيان تحويل نواب پروژه و سعيديه
آينده سالهاي در امر اين است اميد ميباشد ، تحويل جريان
شهرستانها به ها فعاليت گونه اين دامنه و كند پيدا ادامه
و رفاهي خدمات ساير زمينه در "ضمنا.شود كشيده نيز
تحت فرهنگيان ذخيره صندوق مديره هيات در طرحهايي درماني
گذاشته اجرا مرحله به كارشناسي بررسي از پس كه است بررسي
.شد خواهد
چه كشور دربيرستانهاي مشاوران
دارند؟ برعهده نقشي
درسي ، برنامههاي در جديد تغييرات اعمال با همزمان
;متوسطه دوره ضوابط و آئيننامهها
دبيرستانهاي در مشاوران كاركردهاي و وظايف نقشها ، بررسي
متوسطه آموزش جديد نظام و كشور
اجتماعي ، فرهنگي ، توسعه زيربناي جامعه هر پرورش و آموزش
پيشرفت عوامل بررسي.ميدهد تشكيل را آن اقتصادي و سياسي
و آموزشي نهاد وجود بيانگر نيز ، يافته توسعه جوامع در
جامعهاي هرگاه طرفي ، از.كشورهاست اين در كارآمد پرورشي
طريق از بوده ، خود رشد روند در بنيادين تغييري خواهان
خود مطلوب هدف به نيل سمت به پرورش و آموزش درنظام تغيير
و دانا آگاه ، كاردان ، انسانهاي تربيتاست كرده اقدام
هر پرورش و آموزش نظام اصلي وظايف و اهداف از توانا ،
.ميشود محسوب جامعهاي
و آموزش اساسي نقش و وتحول ، تغيير اصل ضرورت به توجه با
ايجاد تفكر كشور ، جوان نسل عملي و فكري رشد در پرورش
.آمد پديد پيش سال چند از متوسطه نظام در بنيادين تغييري
جامعه در متوسطه دوره فارغالتحصيلان كارايي عدم همچنين
عنوان به كشور متوسطه آموزش نظام تغيير طرح شد باعث نيز ،
.گيرد قرار جديتر توجه مورد ضرورت يك
ايران ، در اسلامي جمهوري نظام استقرار سالهاي نخستين از
هر پرورش با تا گرفت صورت زمينه اين در مختلفي تلاشهاي
موءثرتري گامهاي نوجوانان ، و جوانان استعدادهاي بهتر چه
و دانش سطح ارتقاي نيز و آباداني و سازندگي مسير در
آموزش تغييرنظام طرح لذا.شود برداشته كشور ، عمومي فرهنگ
و فرهنگي اقتصادي ، استقلال كسب براي ايران ، پرورش و
و متوسطه آموزش اهميت لحاظ به.شد تدوين سياسي
اصلاح مورد متوسطه آموزش گام ، اولين در آن ، نارساييهاي
عالي شوراي در تصويب از پس متوسطه جديد نظام و گرفت قرار
جلسه نهمين و پنجاه در سال 1364 پايان در فرهنگي ، انقلاب
اين تاييد مورد طرح اين كليات ماه 1368 تير ودر مطرح
طور به تحصيلي 721371 سال در آن اجراي و گرفت قرار شورا
.شد آغاز كشور ، دبيرستانهاي از تعدادي در آزمايشي
جديد نظام راهاندازي اهداف در شده ذكر ويژگيهاي از
امكانات و شرايط كردن فراهم به ميتوان متوسطه ، آموزش
تناسب به آن كيفي و كمي توسعه و آموزش كيفيت ارتقاي جهت
.كرد اشاره دانشآموزان استعدادهاي و كشور نيازهاي
تا بودند آن دنبال به متوسطه ، آموزش جديد نظام طراحان
كه دانشآموزاني تحصيل به مجدد بازگشت براي را تسهيلاتي
.آورند وجود به بودند ، بازمانده تحصيل ادامه از دلايلي به
بازار و آموزش بين مستمري ارتباط نظام ، اين در همچنين
.بود شده پيشبيني فعال صورت به كار
و فني نظري ، شاخه ، سه به نوين نظام اين در متوسطه آموزش
توجه با دانشآموزان و ميشود تقسيم ودانش كار و حرفهاي
در شاخه سه اين از يكي در خود استعدادهاي و علايق به
فراگيران 96.ميپردازند تحصيل به خود نظر مورد رشته
در را رشته هر اختصاصي دروس و عمومي دروس شامل درسي واحد
متوسطه ديپلم مدرك اخذ به وموفق گذرانده تحصيلي سال طي 3
.ميشوند
خاصي پويايي داراي متوسطه جديد نظام اينكه ، به توجه با
اين در دبيرستاني دانشآموزان تمام حاضر درحال و است
كامل همكاري مستلزم آن موفقيت ميكنند ، تحصيل نظام
طرح در.است دقيق برنامهريزي و پرورش و آموزش مسئولان
دانشآموزان تحصيلي هدايت و راهنمايي متوسطه ، جديد نظام
مجريان مشاوران ، .ميگيرد انجام مدارس مشاوران وسيله به
و هستند دانشآموزان تحصيلي مشاوره و راهنمايي كار اصلي
هفتگي موظف ساعات تناسب به و راهنما ، دبيران همكاري با
دانشآموزان تحصيلي مسايل به مدرسه ، در خود فعاليت
قرار خود مشاورهاي پوشش تحت را آنها و كرده رسيدگي
.ميدهند
كاركنان و اولياء دانشآموزان ، توجيه امر به مشاوران ،
رشتههاي و جديدپرداخته نظام با آنان آشنايي و مدارس
مختلف ، رشتههاي به دانشآموزان ورود ضوابط تحصيلي ،
را كار بازار در كار ادامه يا و دانشگاه در تحصيل ادامه
.روشنميسازند آنان براي
تحصيلي امكانات درباره اطلاعات ارائه و جمعآوري همچنين
آييننامههاو توجيه كشور ، مختلف شهرستانهاي و مناطق
با درس هر در دانشآموزان موقعيت بررسي تحصيلي ، مقررات
كه دانشآموزاني به كمك و شناسايي دانشآموزان ، ساير
ارائه و گردآوري هستند ، تحصيل يا رفتاري مشكل داراي
خدمات صنعت ، بخشهاي در شغلي امكانات زمينه در اطلاعات
به نسبت بچهها كردن آگاه دانشآموزان ، به وكشاورزي
آنها ردن-كـــ آشنا و شغلي اطلاعات جمعآوري علمي روشهاي
و فردي مشاوره انجام كاريابي ، و آموزي مهارت راكز-مـ با
مكاتبه صندوق تشكيل آنها ، واولياي دانشآموزان با گروهي
در پوشش تحت راهنماي دبيران آموزش و توجيه مشاور ، با
تربيتي ستاد جلسه در فعال و منظم شركت وظايف ، چهارچوب
و شهرستان و منطقه مشاورين جلسات در شركت آموزشگاه ،
خارج سرآغاز اين حوصله از آنها ذكر كه ديگري متنوع وظايف
.است متوسطه مدارس در مشاوران مهم وظايف از است ،
امر و متوسطه جديد نظام بودن نوپا به توجه با است بديهي
و ضوابط دقيق اجراي در مشكلاتي كشور ، مدارس در مشاوره
كار مشكلات با آشنايي براي.دارد وجود دستورالعملها
داده انجام آنهاگفتگويي از تعدادي با مدارس ، مشاوران
كه دادهايم قرار بررسي مورد آنها ديد از را مسئله واين
چه هر دستيابي براي راهگشايي شايد تا است آمده ادامه در
مشاوران سوي از شده ارائه خدمات به دانشآموزان بيشتر
مستمرتر مدارس در مشاوران و دانشآموزان ارتباط و باشد
.شود
***
نبودن مشخص تهران ، در دبيرستاني مشاور اميدي ، خانم
و ميداند خود كار اصلي مشكلات از را جديد نظام برنامه
و هدف نميتوانيم ما مسئله ، اين به توجه با":ميگويد
عقيده همچنين وي ".كنيم معين دانشآموز براي مشخصي راه
يعني تحصيلي ، مقطع يك در فقط را مشاوره است بهتر":دارد
در راهنمايي دوره از مشاوران و ندهند قرار دبيرستان
دوره در بتواند دانشآموز تا باشند داشته حضور مدرسه
حل مشاور راهنمايي و كمك با را خود مشكلات نيز نوجواني
كار پيوستگي دبيرستان ، دوران در صورت اين در.كند
".داشت خواهد بيشتري اهميت مشاوران
بايد را آموزشي نظام تغيير كه است اين شكاري خانم نظر
وي.كرد تلاش آن ضعفهاي كردن برطرف براي و پذيرفت
براي كه است مدرسه در مشاور وجود همه ، از مهمتر:ميگويد
احساس آن به شديدي نياز دانشآموزان ، مسائل به رسيدگي
تعلق مشاور دانش كار شاخه به قوانين طبق البتهميشود
كار شاخه در مشاور به نياز من ، عقيده به ولي نميگيرد ،
.است محسوس "كاملا شاخهها ساير مانند نيز دانش
در ورزيده و كارآمد مشاوران وجود عدم نيز شاهميري آقاي
درست تربيت در آموزشي سيستم مشكل را پرورش و آموزش نظام
به را كساني مدارس اكثر است ، معتقد و ميداند گروه اين
مورد در كافي اطلاعات كه دارند اختيار در مشاور عنوان
كه وقتي.دارند دفتري وقتگير كارهاي و ندارند خود كار
ميكنند ، مراجعه آنها به فرزندانشان مشكل رفع براي اولياء
نميتواند زياد ، كار و وقت كمي علت به "عملا مشاور
برنامههاي طبق كه است حالي در اين و باشد آنها جوابگوي
و دارد اساسي نقشي مشاور متوسطه ، جديد نظام در مصوب
به...و عاطفي مشكلات رفع تحصيلي ، هدايت برنامهريزي ،
.است مشاور عهده
دبيرستانهاي مشاور سمت در كه است سالي چند معيني ، خانم
ديگر و دارد گله كار زياد حجم از وي.ميكند خدمت تهران
عدم اول ، وهله در:ميكند بيان چنين را خود كاري مشكلات
سواد سطح بودن پايين و جديد نظام از اولياء كافي اطلاع
به خانوادهها توجه عدم و بچهها درس بودن ضعيف آنها ،
مشاوران مسئوليت تا شده باعث خود ، فرزندان درسي وضعيت
مشروط دانشآموز زيادي تعداد ترم هر در ما.شود زياد
حتي و ندارند آنها وضعيت به توجهي خانوادهها كه داريم
.نميشويم آنها با ملاقات به موفق هم ، مكرر تماسهاي با
ديگر ، سوي از.دارند نياز بيشتري مشاوران تعداد به مدارس
را وي اصلي كار و است زياد خيلي مشاور دفتري كارهاي
مشكلات حل مشاور ، اصلي وظيفه.ميدهد قرار تحتالشعاع
كارها ، زياد حجم ولي.است دانشآموزان تحصيلي و عاطفي
درس در همچنين ، .نميدهد آنها به را كافي رسيدگي فرصت
جلسه چند در ميتوان را كتاب كل تحصيلي ، برنامهريزي
علمي بازديدهاي يا تحقيقاتي كارهاي مهم ولي كرد ، تمام
مراكز به دانشآموزان اعزام زمينه در متاسفانه و است
.هستيم روبهرو زياد دشواريهاي با صنعتي علمي ،
دبيرستان ، در مشاوره فعاليت بر علاوه كه اميرزاده آقاي
كار حجم دارد ، همكاري نيز منطقهاش مشاوره هسته با
:ميگويد و ميداند زياد وقتشان به نسبت را مشاوران
انجام اداري ساعت از خارج را خود كار از مقداري مشاور
نظر در حقوقي اضافه وي ، كار اين براي كه حالي در ميدهد ،
كمبود بخشنامهها ، دن-رسيــ دير همچنين ، .است نشده گرفته
و متخصص مشاور نيروي كمبود رساني ، اطلاع نابع-مــ
مشاور جايگاه نبودن روشن و غيرمتخصص نيروهاي از استفاده
جمله از مدرسه ، كادر براي غيردفتري و دفتري كارهاي در
به.هستند روبهرو آن با مدارس مشاوران كه است مشكلاتي
در ساعت به 18 ساعت از 24 مشاور كار ساعت بايد من نظر
مشاور تعداد مدرسه ، هر به عوض در و يابد كاهش هفته
.گيرد تعلق بيشتري
است اين ما كار معضلات از يكي:ميگويد حسنزاده ، خانم
ميكنند ، كار مناطق تربيتي معاونت پوشش زير مشاوران ، كه
.هستند مناطق متوسطه آموزش معاونت پوشش زير كادر بقيه ولي
اين و است آموزشي كار مشاوران ، كار اصل در كه حالي در
از هم البته بدهد ، خط جديد نظام به بايد كه است مشاور
ديگر ، طرف از.آموزشي جهت از هم و پرورشي و رفتاري جهت
كه دانشآموزاني براي تابستانها مجبورند مشاوران
و داشته حضور مدرسه در بگذرانند ، را واحدهايي نميتوانند
زمان در.كنند راهنمايي واحدگيري براي را دانشآموزان
اشتباه را واحدها دانشآموزان ، اينكه براي نيز ثبتنام
در حضور با كه ميداند لازم خود بر مشاور نكنند ، انتخاب
.كند راهنمايي بچههارا مدرسه ،
مشاور:ميكند بيان چنين را خود نظر نيز حسينپور آقاي
كاري در را ديگران راي و كردن همكاري معني به لغت در
.است راهنمايي تكنيكهاي و فنون از يكي مشاوره.است خواستن
جمع ايي ، -راهنمــ زمينــه در فعاليتها اولين از يكي اگر
عملي استفاده مشاوره كه گفت ميتوان باشد ، اطلاعات آوري
كمك براي آنها تفسير و تعبير و شده جمعآوري اطلاعات از
آنجايي از.است منطقي و مناسب تصميمگيري جهت در فرد به
راهنمايي براي اجرايي وسيله مهمترين مشاوره كه
راهنمايي قلب را مشاوره "اصطلاحا است ، دانشآموزان
.ميگويند
و هوش تست ترم ، هر طول در مشاوران:ميگويد ادامه در وي
انجام دانشآموزان تحصيلي هدايت براي را رغبتسنج
خوبي معيار نميتواند و نيست دقيق آن اجراي ولي ميدهند ،
كه دانشآموزي "مثلا.باشد تحصيلي رشته انتخاب براي
انتخاب اولين تست ، دو اين اساس بر است ، گرفته عالي نمرات
استحقاق او ، ولي ميافتد ، حرفهاي و فني او تحصيلي رشته
.دارد را رياضي رشته
ساز مشكل را اداري بخشنامههاي ارسال نيز شيرزاد آقاي
به ادارات طرف از كه بخشنامههايي":ميگويد و ميداند
و دارد مدنظر را خاصي چيز دفعه هر ميشود ، فرستاده مدارس
مختلفي تفسيرهاي بخشنامهها اين از و است نامفهوم "اكثرا
يك به را آن ميگيريم ، تماس كه مسئولي هر با ما.ميشود
ارسال از قبل بخشنامهها اين است بهتر.ميكند تفسير نوع
.گيرد قرار نظر اتفاق مورد مسئولين جلسات در مدارس ، به
به.بچههاست سرنوشت بر معلمان بيتفاوتي نيز ديگر مشكل
دارد مشاور كه اطلاعاتي از بايد نيز ، مدير و معلم من نظر
.نيايد پيش مشكلي تا باشند داشته آگاهي
با مكاتبه صندوق مورد در را مسئلهاي نبيزاده ، خانم
خود خصوصي مسائل دانشآموزان:ميگويد و كرده بيان مشاور
طريق از بگذارند ، ميان در مشاور با ميخواهند كه را
دانشآموزان و ميكنند مطرح وي با مشاور با مكاتبه صندوق
از بعضي در ولي بماند ، باقي محرمانه مسائل اين مايلند
و شوند باخبر آن مطالب از ميخواهند نيز مديران مدارس ،
مشاور بين اختلاف ايجاد باعث كار ، اين از مشاور خودداري
.ميشود مدرسه مدير و
و ميداند مهم خيلي را مشاور يك وظايف پوراني ، آقاي
سنگيني وظيفه اخلاقي و حرفهاي نظر از مشاور يك:ميگويد
خود وظايف عهده از خوبي به بتواند اگر و دارد عهده به
يك.ميشود مرتفع دانشآموزان مشكلات از بسياري برآيد ،
رشتههاي با دانشآموزان آشنايي براي ميتواند مشاور
تدريس در:جمله از دهد ، انجام زيادي فعاليتهاي تحصيلي ،
كند ، معرفي بچهها به را مشاغل تحصيلي ، برنامهريزي درس
رشتههاي جديد ، نظام با دانشآموزان كردن آشنا مورد در
مشاغل انواع و دانشگاهي رشتههاي آنها ، ضوابط و تحصيلي
.كند گفتگو و بحث كلاس سر در پاسخ و پرسش صورت به
ميتوانند دانشآموزان خود كه بروشورهايي طريق از همچنين
مشاغل و دانشگاهي رشتههاي باشند ، دخيل آنها تهيه در
مراكز با را آنها و بشناساند آنان به را آزاد
.كند آشنا كاريابي و مهارتآموزي
است اين ميرسد ، نظر به مهم اينجا در كه نكتهاي البته
هم آن ريشه كه درسهاست سنگيني بچهها مشكلات از يكي كه
بهخصوص) ديگران نظر شدن تحميل و واحد انتخاب به مربوط
كه ميشود باعث مسئله اين و است دانشآموزان بر (اولياء
كار براي چنداني رغبت درسها ، سنگيني از خستگي با بچهها
.باشند نداشته تحصيلي برنامهريزي درس ساعت در تحقيقي
***
تحصيلي راهنمايي و مشاوره خدمات از بايد مدرسهاي هر
راهنما دبيران و مشاوران وظيفه مهمترين.باشد برخوردار
دانشآموز براي برنامهريزي و مدير با همكاري مدارس ، در
از استفاده.است اختياري دروس دقيق و صحيح انتخاب در
كه ميشود موجب مدارس ، در تحصيلي راهنمايي و مشاور
و برده پي خويش محدوديتهاي و تواناييها به دانشآموزان
انتخاب در منطقي تصميمگيري و خودشناسي براي مناسب زمينه
.شود فراهم آنها براي تحصيلي رشته يا دروس
فرم كردن تكميل در معلمان همكاري عدم كار ، زياد حجم
ديگر و مشاوره امر انجام امكانات فقدان دبيران ، نظرخواهي
مشكلاتي از شد ، اشاره آنها به گزارش اين در كه مسائلي
موجب و ميدهد قرار تاثير راتحت مشاوران كار اساس كه است
اينكه به توجه با.ميشود گروه اين كاري بازده كاهش
راهگشاي و بوده دانشآموز با مستقيم ارتباط در مشاور ،
كاري و روحي آرامش است بديهي اوست ، مسائل از بسياري
و تحصيلي وضعيت بهبود در زيادي حد تا ميتواند مشاوران
.باشد موءثر دانشآموزان رفتاري
و مشاوران براي خدمت ضمن مداوم دورههاي برپايي همچنين
به و جديد اطلاعات با آنها كردن آشنا و راهنما دبيران
مورد بايد كه است مواردي از نيز ايشان ، دانش كردن روز
.گيرد قرار توجه
و هدايت است ، توجه شايان چيز هر از بيش آنچه حال هر به
امر ، اين درست اجراي كه است ، دانشآموزان صحيح راهنمايي
.دارد قرار اهميت اول درجه در
قائمي فاطمه *
كتابفروشيها پيشخوان روي
سواران ني شهر در
چاپ /علم نشر:ناشر /پاريزي باستاني ابراهيم محمد دكتر
.تومان 1950/كالينگور رقعي ، صفحه ، 557/اسفند 1377 اول ،
نوشتههاي تعداد "سواران ني شهر در" كتاب توزيع و چاپ با
مفتون را بسياري خوانندگان گفتارش و قلم كه پاريزي استاد
استاد آثار ميان در.است رسيده عدد 50 به ساخته ، خود
خود ، نوع در كه رسيدهاند شانزدهم چاپ به بعضي پاريزي
.ميآيد حساب به ايران در كتاب و كتابخواني براي ركوردي
حاشيه و حاشيهنويسي نيز و دقيق اطلاعات ساده ، زبان
همه اين سبب پاريزي استاد جذاب و خواندني رويهاي
اين به خود نوشتههاي در ايشان خود چنانكه است ، استقبال
مينويسم ، كه متنهايي همه" ;كه كردهاند اشاره ظريف نكته
".ميگنجانم متنها آن در كه است حاشيههايي آن خاطر به
حوصله و بياورند دست به فرصتي كه زمان هر والبته ،
-خود زادگاه -كرمان شهر به هم گريزي برجا ، پا را خواننده
.ميگويند باز را واقعهاي يا و حكايتي مثلي ، و ميزنند
جاري نيز طنز از ظريفي رگه پاريزي استاد نوشتههاي در
يك -تداعي خاصيت همراه به خاصيت همين از ايشان و است
و حكايت ياد به را نويسنده آن ، در كلمهاي و حكايت
را خود نوشتههاي و داستانها -مياندازد ديگر واقعهاي
موارد با نوشته طول در گرچه خواننده و ميبرد پيش به
ميشود آشنا تاريخي رخداد و مثل و حكايت و طنز از بسياري
ميشود اضافه وي دانستههاي بر نيز خواندن لذت و
و كوشش بايد نويسنده ، اصلي مراد و سخن درك و دردريافت
.دهد خرج به بيشتري جهد
آورده مقدمه در پاريزي استاد چنانكه "سواران ني شهر در"
.است شده نوشته تمدنها گفتوگوي موضوع به تاسي با است
الماس گل
(جهان و ايران از قصه 43)
/اسلامي فرهنگ نشر دفتر:ناشر /خلف مير جمالالدين سيد
.تومان 375/صفحه 150/نسخه 2000/اول ، 1377 چاپ
شادي ، .است جهان مردم قصههاي از گلچيني الماس گل كتاب
انسان پاك فطرت از بزرگ ، آرزوهاي به ورسيدن عدالت اميد ،
انسانها ناآرام روح بيانگر مردمي قصههاي.ميگيرد ريشه
.هستند زمان گذر در
و شده ترجمه برخي شده ، تاليف برخي كه كتاب اين داستان 43
در و ساده زباني به هستند ، كهن قصههاي بازنويسي برخي
ذهن ياري به زيبا مدادي تصاوير با و مناسب شمايل و شكل
.آمد خواهد نوجوانان خيالپرداز
Pair Work
با ايراني بازرگاني گروه:ناشر /جونز -پيترواتسن:نوشته
نسخه 3000/اول ، 1377 چاپ /ثالث نشر همكاري
زبان تمرينات و آموزشها شامل كتاب اين جلدي دو دوره
بالاي و متوسطه متوسطه ، پايين مبتدي ، سطوح در انگليسي
علاقهمنداني دسته آن نياز پاسخگوي "عمدتا كه است متوسطه
.هستند گفتاري و مكالمهاي مهارتهاي داشتن خواهان كه است
براي است قرار كه بود خواهد مفيد كساني براي "خصوصا
.شوند مصاحبه كاري يا تحصيلي مختلف امور
خجالت و ترس بدون گفتن سخن
/كرماني مجردزاده مهدي:ترجمه /تينگلي جوديت:نوشته
سههزار /اول ، 1377 چاپ /راهبين فرهنگي موءسسه:ناشر
.تومان 650/رقعي صفحه ، 209/نسخه
دلهره دچار بگوييد ، ديگران به را خود منظور آنكه پيش آيا
كمصحبت اداري جلسههاي در آيا ميشويد؟ اضطراب و
را شما سخن ديگران اما ميگوييد ، چيزهايي يا و ميكنيد
ديگران ، بيجاي تقاضاي برابر در آيا نميگيرند؟ جدي
يا بودن عصبي بهعلت بگوييد؟آيا نه آساني به ميتوانيد
منتقل ديگران به را خود خواستههاي نميتوانيد پرخاشگري
كمك بهما و پرسشهاست اين به پاسخي كتاب ، اين..و كنيد؟
.باشيم داشته ديگران با بهتري ارتباط كه ميكند
زنگولهپا بره و حسني
/شيخزاده احمد:تصويرگر /احمدي ژيلا:بازآفريني
12/نسخه سيهزار /زمستان 1377 اول ، چاپ /اريسا انتشارات
.ريال 1500/مصور چهاررنگ ، خشتي ، صفحه ،
زندگي مادربزرگش با همراه كه حسني بهنام پسري قصه
است ، شده بسته پايش به زنگوله يك كه دارد برهاي و ميكند
اوقات از لحظاتي ميتواند كه ميدهد تشكيل را ماجراهايي
.پركند را پيشدبستاني كودكان فراغت
آن مديريت و سازمان
/اول ، 1377 چاپ /ترمه انتشارات /غنوي غلامرضا دكتر
.تومان 1100/وزيري صفحه ، 248/نسخه سههزار
سازمانهاي در مديريت مهم اصول فصل ، دوازده در كتاب اين
بيان بر علاوه نخست ، فصلهاي درميكند تشريح را مختلف
و سازمان از تعاريفي و مديريت مختلف مكاتب تاريخچه ،
برنامهريزي ، آنگاه.ميشود ارائه اجتماعي سيستمهاي
و هماهنگي عدمتمركز ، و تمركز سازماندهي ، تصميمگيري ،
پاياني ، فصلهاي در و ميشود گذاشته بحث به ارتباط
و كنترل و نظارت رهبري ، انگيزشي ، نظريههاي و انگيزش
قرار كنكاش مورد مديريت در موءثر عوامل و نظريهها
در ميدهد ، ارائه كه خوبي اطلاعات بهرغم كتاب ، .ميگيرد
است ، مانده بيبهره اول دست ماخذ و منابع از بهرهبرداري
يك حتي موءلف ، استفاده مورد خارجي منبع از 63 كه بهطوري
و نميباشد سو بهاين سالهاي 1985 به مربوط هم آن مورد
"عمدتا نيز استفاده مورد فارسي منابع كه است درحالي اين
.است قبل دهه دو به مربوط و قديمي
قديم تهران
ناشر ، 1377 اول چاپ /منصوري انتشارات /حسنبيگي محمدرضا
/عكس نمونه ، مصور ، صفحه ، 480/نسخه 3000/(چهارم چاپ)
.تومان 1800
بيگانگان ، روايت به تهران شد؟ ، تهران چگونه تهران ،
ارگ ماجراهايش ، و شمسالعماره تهران ، مركز توپخانه ،
پوشاك مردم ، اجتماعي زندگي ويژگيهايش ، و سلطنتي
روشنايي داستان قديم ، تهران در درمان و طب تهرانيها ،
كه است مطالبي سرفصل ديگر ، خواندني مطالب بسياري و تهران
است برگزيده خود قديم تهران كتاب براي حسنبيگي محمدرضا
انتهاي تا علاقه با را خوانندگان ميتواند كه صدالبته و
.سازد همراه خود با كتاب
علوم فرهنگستان نامه
پاييز پنجم ، سال /و 11 شماره 10 /فرهنگي و علمي فصلنامه
.تومان 350/وزيري صفحه ، 200/زمستان 1377 و
فرهنگستان سوي از كه است نشريهاي علوم ، فرهنگستان نامه
پايه ، علوم مختلف حوزههاي در ايران اسلامي جمهوري علوم
علوم اسلامي ، معارف و علوم كشاورزي ، علوم مهندسي ، علوم
سه شماره ، اين در.مييابد انتشار معماري و هنر و انساني
دكتر شريعتمداري ، دكتر:نوشته) انساني علوم در مقاله
از يك هر در مقاله يك و (كاوه دكتر و فرخي دكتر فقيه ،
اسلامي مطالعات كشاورزي ، علوم مهندسي ، علوم پزشكي ، علوم
وضعيت پايان ، در همچنين.است رسيده بهچاپ فارسي ادب و
نهادهاي ديگر و علوم فرهنگستان كشور ، در تحقيقي مراكز
چكيده و اخبار و گزارشها كتاب ، معرفي تاجيكستان ، پژوهشي
.است آمده انگليسي به مقالات
دو خود ، تخصصي بسيار پژوهشهاي و مقالات كنار در فصلنامه ،
و نمييابد انتشار بهموقع كه آن نخست:دارد عمده عيب
هشتماه تا يكسال به آن تاريخدار مطالب و اخبار اغلب
پزشكي ، انساني ، علوم تركيب كه آن دوم و بازميگردد قبل
مجلد يك در فارسي ادب و اسلامي مطالعات كشاورزي ، مهندسي ،
كه ميماند معجوني به مشترك فصلنامه يك قالب در و
.نميآيد كار به چندان را متخصص استفادهكنندگان
(داستان نه) چهلوهشتم خيابان نقاش دلتنگيهاي
/ققنوس انتشارات /گلشيري احمد:ترجمه /سلينجر.دي.جي
صفحه ، 263/نسخه 3300/زمستان 1377 ،(ناشر اول) دوم چاپ
.تومان 1100/رقعي
آثارش كه امريكاست در جنگ از پس نويسنده تنها سلينجر ،
نوعي استقبال ، اين گرفته ، قرار همگان اقبال مورد
ملويل ، هرمان چون بزرگي نويسندگان آثار از ادبي عقبنشيني
آثار آدمهاي كه زيرا ;است فاكنر ويليام و جيمز هنري
آساني به خواننده كه هستند درونگراياني بيشتر سلينجر
آنها آينه در را خود معاصران و خود تصوير ميتواند
.بازشناسد
ميزند ، دست بزرگسالي و كودكي تقابل به حال درعين سلينجر ،
و حقيقت و نوميدي و اميد پليدي ، و بيگناهي تقابل به
بكر موضوعي كودك ، ادراك و آدمها فساد مواجهه.دغلكاري
قرباني هم كه كودك ، ايناست امروز داستاننوسي در
خود نگران چشمان با نجاتدهنده ، هم و ماست هاي دغلكاري
.دارد حضور سلينجر داستانهاي اكثر در
از يكي است ، آزادي در نهايي حكايت كه سلينجر ، داستان نه
.است شده شمرده جهان مدرن كلاسيك كتاب ده
دستوپاچلفتي شتر فداكار ، فيل
انتشارات /آزاد سهراب:تصويرگر /ثابت فرهادي اكبر:نوشته
صفحه ، 12/نسخه سيهزار /زمستان 1377 اول ، چاپ /اريسا
.ريال 1500/مصور چهاررنگ ، خشتي ،
ميشويم روبهرو دستوپاچلفتي شتري قصه با كتاب ، اين در
روباه و گرگ بهدام جنگل در و جداشده شتران قافله از كه
نجات را او فداكار فيلي نهايت در و ميشود گرفتار پلنگ و
.ميدهد
پمپ در خدمتكار روبوتهاي
بنزين
مسائلي ديگر بنزينها ، پمپ در خدمتكار روبوتهاي وجود با
و كفش و لباس روي بنزين ريختن دستها ، شدن كثيف همچون
نخواهد وجود پول پرداخت براي طولاني صفهاي در شدن منتظر
دستگاههاي خودكارسازي و فنآوري توليد موءسسهداشت
را سوختياي پمپهاي است ، اشتوتگارت شهر در كه فرانهوفر
و زمين روي بنزين پخش بدون ميتواند كه است كرده درست
مدت در را اتومبيل هر باك آن بد بوي انتشار از جلوگيري
.كند پر دقيقه دو
يك بعد و ميكند پارك پمپ كنار را خود اتومبيل راننده ،
سوخت نوع مدل ، شامل كه را نياز مورد اطلاعات زميني آنتن
اتومبيل زير در كه تراشهاي توسط است ، اتومبيل ابعاد و
كه روبات گردشي و متحرك بازوهاي.ميآورد دست به شده نصب
حركت باك در طرف به ميشود هدايت (سنسورها) حسگرها توسط
باك وارد را سرشيلنگ بعد و ميكند باز را آن ميكند ،
ميرسد ، اتمام به باك كردن پر مرحله كه وقتي.ميگرداند
ميتواند شود ، خارج خود اتومبيل از اينكه بدون راننده
مخصوص جايگاههاي در اعتباري كارت توسط را سوخت هزينه
انتظار در صنعتي روبوتهاي توليدكنندگان.بپردازد
.هستند جديدشان روبوت براي بيشتري سفارشهاي
مارس 1999 ديچلند ، مجله:منبع
هاشمينسب پدرام:ترجمه
نجوم گروههاي كشوري همايش
جنوب در دانشآموزي
شد تهرانبرگزار
گروههاي دانشآموزان همايش اولين:فرهنگي علمي گروه
جنوب در شريعتي آموزشي مجتمع در ديروز كشور سراسر نجوم
.كرد كار به آغاز تهران
و راهنمايي ، تحقيقات مقطع دانشآموز هزار يك همايش دراين
ارائه مقاله درقالب نجوم درباره را خود يافتههاي
.ميكنند
ازبرگزاري هدف شهرري يك ناحيه پرورش و ادارهآموزش رئيس
كنكاش براي دانشآموزان به دادن ميدان گردهماييرا اين
و تحقيق قدرت بالابردن و خود پيرامون مسايل درباره
.كرد ذكر آنان در مطالعه
فروردين در نشر پروانه 17
شد صادر امسال
سال در نشر پروانه صدور جلسه نخستين:فرهنگي علمي گروه
فرهنگي روابط و مراكز كل اداره محل در فروردين جاري ، 22
.شد تشكيل اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
متقاضي ، براي 17 جلسه اين در ما ، خبرنگار گزارش به
و 2 مرد نفر متقاضيان 15 ميان از كه شد صادر نشر پروانه
صدور بررسي هيات اعضاي حضور با جلسه اين.هستند زن نفر
.شد برگزار نشر پروانه
خارجي كتابهاي محموله نخستين
شد وارد كتاب نمايشگاه براي
خارجي ناشران كتابهاي محموله نخستين:فرهنگي علمي گروه
هفته تهران ، كتاب بينالمللي نمايشگاه در كننده شركت
.شد كشور وارد گذشته
كتاب بينالمللي نمايشگاه دوازدهمين خبر واحد گزارش به
وارد بازرگان مرز طريق از كتابها اين عمده بخش تهران ،
كردن وارد حال در همچنان خارجي ناشران و است شده كشور
.هستند كشور به خود نياز مورد امكانات و كتابها
كار كشور ، به خارجي ناشران كتابهاي ورود با همزمان
شده آغاز نيز نمايشگاه غرفههاي و سالنها آمادهسازي
دوازدهمين برگزاري دستاندركاران و مسئولان و است
جهت در گستردهاي سطح در تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه
.ميكنند فعاليت غرفهها آمادهسازي
فرهنگي اخبار
|
تهران شهر ابتدايي دانشآموزان
ميكنند شركت نور راهيان مسابقه در
دانشآموزان ويژه نور ، راهيان بزرگ مسابقه نهايي مرحله
است ، هدايت چراغ (ع)حسين شعار با تهران شهر ابتدايي
پرورش و آموزش كل اداره گزارش به.ميشود برگزار امروز
مسابقه ، اين دوم و اول مراحل برگزاري از پس تهران شهر
مرحله به امتياز صاحب دانشآموزان از تن سيصد از بيش
كتاب مطالب موضوع با كه مسابقه اين.يافتند راه نهايي
نماز اطلاعات و مجزا طور به تحصيلي پايه هر قرآن و ديني
تمام براي و تهران شهر ابتدايي مدارس در است ، شده برگزار
مناطق 19 از منطقه در 9) پنجم تا سوم سالهاي دانشآموزان
بر علاوه نهايي مرحله در اكنون و درآمد اجرا به (گانه
از عمومي اطلاعات حد در نيز سئوالاتي يادشده موضوعات
عمل به نيز (ع)حسين امام شهيدان سالار پربركت زندگي
.آمد خواهد
آثار سراسري جشنواره دومين برگزاري
دختر دانشجويان هنري
آموزشكدههاي دختر دانشجويان هنري آثار جشنواره دومين
سال ماه مرداد تا 6 تاريخ 2 از كشور سراسر حرفهاي و فني
.ميشود برگزار كرمانشاه در جاري
دومين پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
حرفهاي و فني آموزشكدههاي دانشجويان هنري آثار جشنواره
و افكار تبادل دانشجويان ، توان ارائه هدف با دختران
مختلفي زمينههاي در آنان در سالم انگيزه وايجاد تجربيات
آرم و نقاشي ، عكاسي ، صفحهآرايي ، گرافيك ، طراحي ، ;چون
.شد خواهد برگزار
فارغالتحصيل دوره يك كه دختران آموزشكدههاي كليه
همچنين.كنند شركت جشنواره اين در ميتوانند داشتهاند
ارزيابي مورد آموزشكدهاي و انفرادي صورت به آثار چون
صاحبان و ممتاز آموزشكده به جوايزي و گرفت خواهند قرار
ميتوانند آموزشكدهها كليه شد اهداخواهد برگزيده آثار
را اثر مجموع 20 در اثر حداكثر 3 شده اعلام رشته هر در
.دارند ارسال جشنواره به
تا را خود آثار ميتوانند جشنواره اين در شركت داوطلبان
دهند تحويل خود آموزشي محل آموزشكدههاي به تيرماه اوايل
سيام تا آثار انتخاب از پس نيز آموزشكدهها اين و
محل به را برگزيده آثار تا دارند مهلت جاري سال تيرماه
تا دارند ارسال كرمانشاه دختران حرفهاي و فني آموزشكده
.شود داده جشنواره در آنها شركت ترتيب
خلاقيت و كودك نمايشگاه برپايي
منطقه 16 در پيشدبستاني مراكز ويژه
كه پيشدبستاني كودكان همايش و خلاقيت و كودك نمايشگاه
برنامهريزي تهران منطقه 16 پرورش و آموزش اداره سوي از
عمومي روابط گزارش به.داد پايان خود كار به بود ، شده
شده گردآوري آثار تهران ، شهر پرورش و آموزش كل اداره
و تفكر و دقت پرورش و رشد منظور به نمايشگاه ، در كودكان
كودكان ، در هنري ذوق و خلاقيت و ابتكار قوه تمركز ، قدرت
حس پرورش و نقاشي تكنيكهاي انواع با آشنايي همچنين
نمايش معرض به كودكان در بصري حافظه و زيباييشناسي
.بود گذاشته
|
|