سال 77 در ايران كودكان
پيشرفت راه در ايراني كودكان
بدهيم؟ توجيبي پول بچهها به چگونه
ميشود ممنوع انگليس در بدني تنبيه
در كودكان بدن اعضاي فروش كلينيك يك
شد كشف آلباني
قانون اصلاح طرح :مجلس نماينده گلباز جعفر
است استيضاح
شبه مطبوعات
همشهري به هموفيلي كانون نامه
سال 77 در ايران كودكان
اعلاميه در مندرج اهداف اعظم بخش تحقق مرحله به ايران
از 90درصد بيش.است شده نزديك "كودكان براي جهاني اجلاس"
بيماري و گرفتهاند قرار ايمنسازي طرح زيرپوشش كودكان
جمعيت درصد از 85 بيش.است شدن ريشهكن شرف در اطفال فلج
از از 80درصد بيش و دارند دسترسي بهداشتي خدمات به
افراد نظر زير و زايماني خدمات ارائه مراكز در زايمانها
زير كودكان مير و مرگ نرخ.ميگيرد صورت ديده آموزش
درحالي است يافته تقليل زنده تولد هزار در به 28 يكسال
هزار در حد 35 در سال پنج زير اطفال مير و مرگ نرخ كه
در حد 36 در مادران مير و مرگ نرخ.دارد قرار زنده تولد
كزاز عليه سازي ايمن.است شده گزارش زنده تولد هزار ده
.است داده قرار پوشش تحت را زنان 80درصد
اندكي پيشرفت كه است هدفي تنها تغذيه سوء ميزان كاهش
حدود 16درصد در هنوز تغذيه سوء شيوع ميزان.است داشته
يد كمبود از ناشي اختلالات ميزان كاهش حال ، اين با.است
از از 85درصد بيش.است بوده ايران مهم دستاوردهاي از يكي
.ميكنند استفاده يددار نمك از امروزه ايراني خانوارهاي
براي قوانين مجموعه جامعترين از يكي داراي ايران گرچه
است ، اما مادر شير شوندههاي جانشين واردات از جلوگيري
از مادر شير با انحصاري تغذيه افزايش براي بيشتري تلاش
تقريبا80درصد.است نياز به 80درصد فعلي درصد ميزان 55
كار به را "كودك دوستدار" نظام بيمارستانها از
ربع يك حدود با خانوارها از از 95درصد بيش.گرفتهاند
بيش و دارند دسترسي سالم آشاميدني آب به پيادهروي ساعت
در ايران.هستند بهداشتي توالت داراي آنان از 80درصد
بين.است داشته توجهي قابل پيشرفت جمعيت كنترل زمينه
تقليل به 6/2 از 6 كلي باروري نرخ و 1375 ، سالهاي 1350
در حدود 42 در سال 1350 در كه خام تولد ميزاناست يافته
در و يافت كاهش هزار در به 7/17 سال 1375 در بود هزار
از پيشگيري وسايل از استفاده و 1376 ، سالهاي 1358 فاصله
فقط هنوز چند هر) است رسيده به 72درصد از 49درصد بارداري
استفاده پيشگيري جديد روشهاي از زوجها از حدود 59درصد
(.ميكنند
مدارس در سال و 10 بين 6 كودكان از از 97درصد بيش
دوره آنان از از 90درصد بيش و ميكنند نام ثبت ابتدايي
به لايحهاي است قرارميرسانند پايان به را ابتدايي
سال نه تا ابتدايي آموزش آن ، موجب به كه شود تقديم مجلس
است ، رايگان ابتدايي آموزش اينكه با.گردد اجباري تحصيلي
خريد براي گزافي هزينههاي بايد خانوادهها از بسياري
و رفت و دانشآموزان خوراك مدرسه ، روپوش لوازمالتحرير ،
اصلي دلايل از يكي امر اين.كنند تقبل مدرسه به آمد
.ميشود تلقي مدرسه به -دختران "غالبا و -كودكان نفرستادن
براي ابتدايي مدارس در نامنويسي نرخ ملي ، سطح در
كل از درصد حدود 51) است يكسان "تقريبا پسران و دختران
به و 49درصد پسر دانشآموزان به نامنويسيها
استانها از برخي در اما (دارد تعلق دختر دانشآموزان
ديده واجبالتعليم پسران و دختران بين توجهي قابل تفاوت
حتي شهري و روستايي كودكان مورد در تفاوت واين ميشود
ارتقاي به بيشتر توجه به نياز همچنين ، .است چشمگيرتر
بر مبتني روشهاي كه نحوي به ميشود احساس آموزش كيفيت
منجر مدرسه در يادگيري فضاي ايجاد به مشاركت و يادگيري
.شوند گرفته كار به گسترده گونهاي به ميگردد
عظيم بار خارجي محدود كمكهاي با است توانسته ايران
تحصيلي ، امكانات و كشد دوش به را كشور در حاضر پناهندگان
دو "تقريبا براي را حمايتي امكانات ساير و بهداشتي
وضعيت به مربوط مشكلات.آورد فراهم آواره نفر ميليون
باقي هنوز ايران ساكن عراقي و افغاني پناهندگان قانوني
دارند اقامت درمناطقي پناهندگان اين از گروههايي و است
.است توجه نيازمند آنها در بهداشت و آموزش وضعيت كه
.است كرده آغاز را خانواده به مربوط قوانين بازنگري ايران
كشور ، تحول حال در ونيازهاي جديد مسائل به واكنش در
گرفته صورت موجود قوانين از معدودي درمورد چند تغييراتي
نظاممند بازبيني يك به نياز هم هنوز اين ، وجود بااست
قانون به ميتوان بهويژه ، . ميشود احساس سيستماتيك
اشاره كيفري مسئوليت سن عنوان به بلوغ سن تعيين به مربوط
براي ابد حبس يا اعدام مجازات آن ، مفاد بنابر كه كرد
و سال كه 14 پسري و ميرسد ماه و 9 سال سن 8 به كه دختري
را پسر فرزند حضانت كه قوانيني.است مجاز دارد سن ماه 7
"قهرا سالگي از 7 بعد را دختر فرزند و سالگي سن 2 از بعد
كودك مصالح متضمن هميشه است ممكن ميسازد ، منتقل پدر به
.نباشد
شرف در واقع ، در و آيد عمل به بايد مبتكرانهاي اقدامات
تضمين را كودكان مشاركتي و حمايتي حقوق تا هستند تحقق
تورم و جوانان بيكاري بالاي نرخ شهرنشيني ، گسترش.كنند
يعني -جامعه اعضاي ضعيفترين بر را فشارهايي تدريج به
بچههاي پديده درمورد.ميآورند وارد -كودكان و زنان
فرزندان معلول ، كودكان قانون ، با معارض كودكان خياباني ،
و كودكان كار هستند ، خانواده سرپرست كه مادراني
ساير همانند.است دست در محدودي اطلاعات كودكآزاري
قرار شناسايي مورد تدريج به آزاري كودك معضل كشورها ،
.ميگيرد
افراد استخدام شرايط و استخدام سن حداقل ايران قوانين
هستند اما ، عمل ، در.است كرده تعيين را سال و كمسن
سازمان مشاغل در و رسمي نظارت حيطه از بيرون كه كودكاني
معني به "معمولا اين و دارند اشتغال كار به نيافته
مواد تجارت مسير به توجه با.است تحصيل از آنان بازماندن
برابر در كودكان از حمايت ميگذرد ، ايران از كه مخدر
به تدريج به مخدر مواد فروش و خريد و غيرقانوني استعمال
مخدر مواد به اعتياد افزايش.ميآيد در مساله يك صورت
به و منجر ايدز ويروس به ابتلا ميزان افزايش به است ممكن
.شود تبديل معضل يك
قانون معارض نوجوانان براي جداگانهاي قوانين ايران
ناكافي "عمدتا نوجوانان اين براي موجود امكانات.ندارد
و تربيتي موءسسات اكثر سنتي ، طور به.ميرسند نظر به
آگاهي حاضر ، حال در اما داشتهاند ، تنبيهي ماهيتي اصلاحي
در مثبت و انساني روشي اتخاذ به نياز به نسبت بيشتري
.ميشود مشاهده كودكان بازپروري
درمورد را بهتري بينش مشاركتي ، روشهاي و جديد بررسيهاي
بازپروري ، مراكز مقيم كودكان نوجوانان ، نظرات و مسائل
برنامههاي از بايد كه كودكاني ساير و خيابان بچههاي
.ميآورد فراهم شوند برخوردار كودك حقوق بر مبتني
برنامههاي همكاران ساير با نظرخواهي جلسات برگزاري
تفاهم و وفاق نوعي ظهور به منجر ذيربط گروههاي و توسعه
آورده پديد را جديدي نظر وحدت و شده اولويتها مورد در
.است
-ايران 1377 اسلامي جمهوري نوجوانان و كودكان وضعيت
يونيسف
پيشرفت راه در ايراني كودكان
يونيسف نماينده با گو و گفت
صندوق نماينده عنوان به سال دو ساپرا شاراد دكتر :اشاره
.ميكرد فعاليت ايران در (يونيسف) متحد ملل سازمان كودكان
پايان از پس كه بود تهران در يونيسف نماينده سومين وي
در يونيسف نماينده عنوان به ايران در خود ماموريت دوران
و پيشگيري طب متخصص ساپرا.شد منصوب سومالي
ايران در او ماموريت دوران روز آخرين در.اجتماعياست پزشكي
.ميگذرد نظرتان از زير در كه دادهايم انجام وي گوييبا و گفت
قرار ما اختيار در كه وقتي از تشكر با ساپرا دكتر آقاي *
مورد در بيائيد ايران به اينكه از قبل بفرمائيد داديد
داشتيد؟ نظري چه ما كشور
ارتباط وسايل كه بود چيزي آن آمدمنظرم ايران به وقتي *
ميكردم فكر من ميكردند پخش ايران به راجع جهان جمعي
آن در كاري و دارد فراواني مشكلات كه ميشوم كشوري وارد
نظري شدم متوجه شدم ايران وارد وقتي اما نميشود ، انجام
آن بايد كه رسيدم نتيجه اين به و بود اشتباه داشتم كه
در منبگيرم ياد دارد وجود ايران در كه را چيزهايي
و دارد جريان روزمره طور به توسعه كه شدم متوجه ايران
كودكان براي سال 2000 اهداف تمام به است توانسته ايران
.سوءتغذيه رفع بجز البته كند پيدا دسترسي
كم سريع خيلي روستا و شهر بين امكانات تفاوتهاي ايران در
بود اين كردم احساس ايران در من كه چيزي مهمترين.ميشود
بسيار توسعه و رشد به علاقه جامعه مختلف اقشار بين در كه
.است زياد
آن و بود مطرح من براي اساسي سئوال يك اطلاعات اين با
تا بكند ميتواند كار چه ايران در يونيسف كه بود اين
باشد؟ تاثيرگذار
از صحيحي تصوير كه بود اين رسيد خاطرم به كه چيزي نخستين
پيشرفته ايران با جهانيان تا كنيم منتقل دنيا به ايران
.شوند آشنا
منتشر گذشته سال دو طي را زيادي مطالب هم نظر همين با
قرار ايران از صحيحي اطلاعات اينترنت روي همچنين.كرديم
.بشناسد دنيا را ايران جديد سيماي تا داديم
بسياري افراد بينالمللي سازمانهاي در تا شد باعث اين
را خوب سيماي اين و بشناسند را ايران وضعيت كه شوند مايل
.دهند نشان دنيا بقيه به
اقدامات چه يونيسف بوديد ايران در شما كه سالي دو در *
ديد؟ تدارك كودكان براي را خاص
اطلاعات كه بود اين ايران در ما اصلي فعاليت تنها *
اختيار در وجه بهترين ايرانبه كودكان به مربوط
از كه را اطلاعاتي آن همچنين.گيرد قرار سياستگذاران
بهترين تا گذاشتم آنها اختيار در داشتيم جهان كودكان
.شود انجام ايران كودكان براي تصميمگيري
جمهور رئيس نظر مورد فرهنگي توسعه راستاي در همچنين
تا كرديم برنامهريزي را همايشهايي و سمينارها ايران
.شود انجام نيز كودكان مورد در امر اين
جامع برنامه دوره اين در ما فعاليتهاي مهمترين از يكي
همشهري ، روزنامه همكاري با آن براساس كه بود اطلاعاتي
آموزش خانوادهها به كودك حقوق كنوانسيون و كودكان حقوق
.شد داده
شد ، برگزار تهران در كه كودك حقوق سمينار در همچنين
شدند جمع محل يك در بچهها خود و سياستگذاران دانشگاهيان
.برسند آينده در پيشرفت براي نتايجي به بتوانند تا
قضايي بخش و تربيت و اصلاح كانون با كودكان حقوق مورد در
بچهها حقوقي و قانوني وضعيت شدن بهتر براي كودكان
.داشتيم نزديكي همكاري
ايد؟ ديده ايران هاي بچه از حمايت مورد در آيامشكلي *
ايران بچههاي با ارتباط در مشكل عنوان به را چيزي من *
حساس نكات بيان نحوه در چالشي يك شايد نكردم مشاهده
اين در كه داشت وجود آزاري كودك و خيابان بچههاي درباره
اينكه بدون كنيم صحبت مسئول مقامات با توانستيم زمينه
در شد باعث امر اين و بدانيم وضعي چنين مسئول را آنها
.كنيم پيدا دست خوبي نتايج به موارد اين
شما جاي به كه بعدي مسئول به ميكنيد ترك را ايران شما *
ميكنيد؟ پيشنهادي چه ميآيد ايران به
فكر و قالبي تفكر با كه است اين من پيشنهاد مهمترين *
اينجا به ديد اين با بايد.نيايد ايران به ساخته پيش
منتقل جهان به را ايران پيشرفته و درست تصوير كه بيايد
وسايل با همكاري ميكنم پيشنهاد او به حال عين در.كند
.نكند فراموش را جمعي ارتباط
ارزشمندي تجربيات ايران كه بگويم او به بايد ميكنم فكر
ارائه جهان به را آن ميتواند كه دارد كودكان مورد در
جهان هم و خاورميانه براي هم ايران تجربيات زيرا كند
.است موءثر
بدهيم؟ توجيبي پول بچهها به چگونه
جذب گروهي رسانههاي و دوستان ازطريق كودكان امروزه
و آگهيها.ميشوند مختلفي نگرشهاي و ارزشها پيامها ،
"اصلا كه چيزهايي داشتن براي را كودكان تمايل تبليغات
است لازم كه را آنچه.ميكنند وسوسه و تحريك ندارند لازم
.است صرفهجويي چگونگي آموزش و صرفهجويي بدانند كودكان
حقيقتهاي كه نميدهند ياد كودكان به هم والدين بيشتر
را كودكان كه است والدين وظيفه اين.كنند درك را اقتصادي
.باشند مسئوليتپذير و صرفهجو تا دهند آموزش
پدر اغلب.داد پول كودكان به بايد ابتدا آموزش اين براي
در.ميدهند پول آنها به كودكان نياز براساس مادرها و
مرتب و ثابت توجيبي پول كارشناسان عقيده به صورتيكه
.است صرفهجويي و برنامهريزي آموزش براي روش بهترين
كار اين براي سالگي شش يا پنج سنين از شما فرزندان
پول بين رابطه ميتوانند زمانيكه از يعني دارند ، آمادگي
هم از را سكهها ميتوانند موقعيكه و بفهمند را خريد و
يا و دهند انجام را تفريق و جمع همينطور و دهند تشخيص
.بخريد چيزي برايشان تا ميخواهند شما از اينكه
چقدر؟ توجيبي پول
سن با متناسب بايد توجيبي پول متخصصان از عدهاي نظر به
به است ، مخالف نظر اين با روانكاو يك اما باشد ، بچهها
و آگاهي سطح اول:شود گرفته درنظر بايد عامل سه وي عقيده
انتظار كه مقداري سوم ، و شما توانايي دوم ، كودك ، رشد
كودكان باشد هم هرقدر مقدار اين !كند خرج او داريد
با و دارند نياز بيشتر كه كرد خواهند احساس بهزودي
استاد يك بين اين در.ميشود بيشتر نيازشان سن افزايش
داد ، افزايش را پول مقدار ساله هر نبايد:ميگويد دانشگاه
شدند بزرگتر كه سال هر كه كنند عادت كودكان كه وقتي
درسي و نميآموزند را چيزي ديگر بگيرند ، بيشتري پول بايد
سهم است قرار اگر:ميگويد وي.ندارد وجود صرفهجويي از
به فقط بايد بدهيم كودكي به را خانواده درآمد از بيشتري
تعادل خرج و دخل بين تا بگيرد ياد او كه باشد دليل اين
.كند برقرار
تا بگوييد هستند پول مقدار افزايش خواهان كه كودكاني به
تا كنند يادداشت را جديدشان خرجهاي و اضافي هزينههاي
براي اگر "مثلا.دهند نشان تمايل آنها جهتجبران در شايد
خودشان به را پولش ميتوانيد ميخريد ، چيزي شان مدرسه
در تا دهيد فرصت آنها به اينكه يا بخرند خودشان تا بدهيد
.شود جبران اينطريق به و كنند تهيه مدرسه براي چيزي منزل
توجيبي پول كه ، است طبيعي والدين از بسياري براي
.باشد داشته رابطه آنها رفتار و نمرهها با كودكانشان
براي و نميدهند را پول كردن تنبيه براي كه ترتيب بهاين
اين متخصصان از يكي بهنظر.ميپردازند را آن جايزه
من اگرچه:ميگويد او نيست ، كارساز هميشه استراتژي
مدرسهاش تكاليف دادن انجام مورد در دخترم دروغ بهخاطر
آن به توجهي "اصلا او اما كردم ، كم را او توجيبي پول
.يافت ادامه او نامطلوب رفتار و نداشت
پول دادن كه ميكنند پيشنهاد كارشناسان از بسياري
دارد فرزند سه كه خانمي.است مناسبي مثبت تقويتكننده
هديه بچهها به عالي نمرات بهخاطر "معمولا:ميگويد
هداياي كه ، است اين شدم متوجه كه را آنچه اما ميدهم ،
ميكند اضافه وي دارند ، بهتري نتايج و اثرات غيرمستقيم
و خواستند را گردش هديه بهجاي بچهها مورد دو در كه
بچهها نمرات نيز موقعيت دو هر در كه بود اين جالب
.شد عاليتر
خرج سپس پسانداز ، اول
است ، كردن پسانداز مالي برنامهريزي براي پله اولين
آنچه تا شود گفته بچهها به اينكه جاي به كار اين براي
.بگذارند حساب در يا بريزند ، قلك در نكردهاند خرج كه را
را مقداري بگيرند تصميم ابتدا تا آموخت كودكان به بايد
.كنند خرج را باقيمانده سپس و كنند پسانداز
و فردي هدفي كه دارد معني موقعي پسانداز بچهها براي
براي:كه ميدهد پيشنهاد كارشناسي.باشند داشته خصوصي
غيره و بادكنك مانند اسباببازيهايي خردسال كودكان
پسانداز با تا گفت آنها به بايد.باشد مناسب ميتواند
و بزرگتر چيزهاي سپس و خريد را چيز فلان ميتوان هفته يك
بايد طرفي از.ماه يك يا هفته دو "مثلا بيشتر زمان مدت
نيز و باشد ديدشان درمعرض بخرند ميخواهند كه را چيزي
ظرف يك داخل را پول ميتوان.ميكنند جمع كه را پولي
ميكند جمع روز هر كه را پولي كودك تا ريخت شيشهاي
ميشود وسوسه هرازچندگاهي شما كودك "حتما البته ، .ببيند
درس مهمترين اما كند خرج ديگري چيز براي را پساندازش كه
.است مسئول نيز او كه بگيرد ياد كه است اين
مسئوليت تقسيم
خانم يك.بدهيد ترتيب مسابقهاي است ممكن بزرگترها براي
تولدشان سال دهمين در فرزندانشان از يك هر براي همسرش و
سن از.گذاشتند حسابشان در پول مقداري و كرده باز حساب
بدين بود مسابقهاي آنها بين سالگي شانزده تا سالگي ده
سالگي شانزده سن در كنند پسانداز بتوانند اگر كه ترتيب
سال چند اين طي در پسرشان.بخرند ماشين بود خواهند قادر
نهايت در و برداشت پول حسابش از داشت لازم پول كه وقت هر
دخترشان درصورتيكه شد كمتر اوليهاش مقدار از او پول
!بود كرده برابر شش را حسابش
.ميشود گذاشته آنها خود برعهده دخل و خرج كودكان ، رشد با
براي را اگرايدهاي بود خواهد مفيد بسيار درنتيجه
ساله پانزده پسري خانمي.كنيم گوشزد آنها به بودجهبندي
لباس پول كه ميخرد ، لباس پاييز و بهار هر در داردكه
پسرم اگر:ميگويد خانم ايناست او هفتگي پول بر اضافه
و بخرد ارزانتر لباسهاي ميتوانست ميكرد دقت بيشتر كمي
بايد اما.دهد انجام ديگري خريد هم پولش اضافه با
تا داد اجازه فرزندان به بايد كه باشيم داشته بهخاطر
:ميگويد دانشگاه استاد يك.بگيرند ياد تا كنند خطا
من و كرد گردنبند يك خريدن خرج را پولش تمام دخترم يكبار
اما خواهدشد پشيمان كارش اين از او كه ميدانستم هم
تصميمگيري در و بخرد را آن تا دادم اجازه بههرحال
را ياس و ناراحتي تا دادم اجازه او به و نكردم دخالت
.كند تجربه خودش
اين بياموزيم كودكان به است لازم "واقعا كه را آنچه
او به بايد بلكه كند ، چكار..و پول زندگي ، با كه نيست
تصميم چگونه باشد ، داشته درست انتخاب چگونه كه داد ياد
و دراقتصاد كودكان ، به صرفهجويي آموزش با.بگيرد خوب
.بود خواهيم دخيل آنها آينده موفقيت
پاكنژاد حسين:تلخيص و ترجمه
ريدرزدايجست: منبع
ميشود ممنوع انگليس در بدني تنبيه
با را كودكان بدني تنبيه انگليس ، دولت:اجتماعي گروه
گزارش به.ميكند غيرقانوني كمربند و تركه از استفاده
با كشور اين قوانين كردن همسو منظور به اقدام اين ايرنا ،
.ميگيرد صورت بشر حقوق اروپايي دادگاه مصوبات
پرونده بررسي مشغول حاضر حال در بشر حقوق اروپايي دادگاه
استفاده با را خود پسر كه است انگليسي پدر يك از شكايت
.است كرده تنبيه تركه از
بدني آسيب اتهام از را وي سال 1994 در انگليسي دادگاه يك
.بود كرده تبرئه فرزندش به
اروپايي دادگاه راي ،"تايمز ساندي" هفتهنامه نوشته به
"احتمالا ميشود ، اعلام جاري سال پاييز در كه بشر حقوق
دادگاه اين كميسيونهاي از يكي اوليه گزارش از حمايت در
از مراقبت قوانين تشديد به اينكه بر داير ;بود خواهد
.بود خواهد نياز والدين بدني تنبيهات مقابل در بچهها
منجربه كه بدني تنبيهات تنبيه ، قانون جديد تعريف براساس
.شد خواهد ميشود ، ممنوع طويلالمدت روحي يا جسمي آسيبهاي
در
كودكان بدن اعضاي فروش كلينيك يك
شد كشف آلباني
چنديپيش تيرانا چاپ "كوهايون" روزنامه:اجتماعي گروه
كلينيك يك":نوشت آلباني بازپرسي اداره منابع از بهنقل
بدن اعضاي قاچاق در ميشود گفته كه تيرانا در غيرقانوني
".شد شناسايي دارد ، دخالت كودكان
تيرانا ، از فرانسه خبرگزاري از نقل به ايرنا گزارش به
قاچاق مورد در تحقيقات از بخشي كلينيك اين شناسايي
جاري سال اوايل از كه ايتالياست به آلباني از كودكان
.است شده آغاز (ميلادي)
اين در كه كودكاني است ، نشده مشخص هنوز گزارش ، بنابراين
قرار (بدن اعضاي قطع) جراحي عمل تحت غيرقانوني كلينيك
.است چقدر آنان تعداد يا خير يا زندهاند گرفتهاند ،
اداره آلبانيايي جراحان و پزشكان بهوسيله كلينيك اين
اعضاي و ميدادند انجام جراحي عمل كودكان روي و ميشد
.ميفرستادند ايتاليا به را بدنشان
قانون اصلاح طرح :مجلس نماينده گلباز جعفر
است استيضاح
شبه مطبوعات
است الحاقي طرح مطبوعات قانون اصلاح طرح:اجتماعي گروه
تنبيه براي كه است "استيضاح شبه" يك بنظر اصلاحي نه و
.است شده ارائه و تدوين ارشاد وزارت
كميسيون عضو و ساوجبلاغ و طالقان نماينده گلباز جعفر
در:افزود ما خبرنگار به مطلب اين اعلام با مجلس قضايي
مطبوعات با قانوني برخورد موارد تا است شده سعي طرح اين
فشار اعمال براي تدوينشده بندهاي اكثر و كنند بيشتر را
.است مطبوعات بر
بررسي براي مجلس ارشاد و قضايي مشترك كميسيون عضو كه وي
اعضاي از برخي:افزود است مطبوعات قانون اصلاحي طرح
دارند اصلاحيه اين تصويب براي تندي موضع مشترك كميسيون
در اميدواريم و است مغاير دقيق و كارشناسي كار با كه
.شود رسيدگي و مطرح كميسيون در طرح اين آرام فضاي
يك به مشترك كميسيون اعضاي اكثريت اينكه به اشاره با وي
راست جناح اينكه به توجه با:گفت وابستهاند مجلس جناح
در طرح تصويب احتمال.دارند اكثريت مشترك كميسيون در
.است زياد كميسيون
:گفت ارائهشده طرح كاستيهاي از برخي به اشاره با گلباز
است گفته يك ماده به الحاقي تبصره 2 در مثال براي
مجوز اخذ بدون يا و نبوده ماده اين مشمول كه نشريهاي"
اين مواد ساير يا و گردد منتشر مطبوعات بر نظارت هيات از
و بوده خارج مطبوعات قانون شمول از نكند رعايت را قانون
تبصره يك همين به استناد با تنها "است عمومي قوانين تابع
هيات حضور بدون دادگاهي در را مطبوعات تمام ميتوان
ساير يا و...ذكرجمله چون كرد محاكمه غيرعلني و منصفه
مطبوعات قانون شمول از نكند رعايت را قانون اين مواد
از كند تخلفي كوچكترين نشريهاي اگر يعني...بوده خارج
اين از طرح اين البته.ميشود خارج مطبوعات قانون شمول
.دارد بسيار اشكالات
آيا كه سئوال اين به پاسخ در طالقان و ساوجبلاغ نماينده
روزنامهنگاران صنفي انجمن از دارد نظر در مشترك كميسيون
يا آورد بهعمل دعوت طرح اين مورد در كارشناسي بحث براي
اين در مشترك كميسيون اما شد مطرح پيشنهاد اين:گفت خير
.بكنند كاري نميخواهندچنين من نظر به كرد سكوت مورد
همشهري به هموفيلي كانون نامه
طي (هموفيلي جمعيت) ايران هموفيلياي پرورش و بهبود كانون
پنجشنبه 20/3/78 صفحه 14 خبر درج خصوص در نامهاي
از بخشي در كه است كرده ارائه توضيحاتي همشهري روزنامه
:است آمده چنين است همشهري در مندرج خبر با مرتبط كه آن
آن نويسندگان نميتواند عليالقاعده كه نامهاي نقل با
باشند ، آنان خانوادههاي يا و هموفيلي دردمند بيماران از
.شدهايد هموفيلي مظلوم بيماران روحيه جريحهدارشدن باعث
گونه هر بوجودآمدن از جلوگيري جهت در اميدواريم ما..
جريده آن به نسبت آنان خانوادههاي و بيماران سوءتفاهم
بيماران از "واقعا شده ذكر نامه امضاءكنندگان محترم
.باشند كشور خون انتقال سازمان از شكايتكننده و هموفيلي
اقدام عمومي افكار تنوير جهت در دارد تقاضا صورت هر در
و هموفيلي بيماران به شده داده نسبت نامه عين چاپ به
.بنماييد آنان خانوادههاي
است ، انكار غيرقابل حقيقت كه آنچه مينماييم تاكيد
.است هموفيلي كودكان دردمند تن در كه است مهلكي ويروسهاي
را كشورمان عزيز مردم و محترم جريده آن توجه همچنين...
آن طي كه روزنامه آن در شده درج مطلب نهايي فراز به
نبايد ايران هموفيلي كانون كه است شده مدعي نويسنده
افزايش و خاص بيماريهاي مور ا بنياد فعاليت نگران
ميدارد معروض باشد ، خاص بيماران از حمايتكننده تشكلهاي
است كرده نگران را ايران هموفيلي كانون كه آنچه
اعتقاد كانون اين "اتفاقا و نيست بنياد اين فعاليتهاي
بيماران از حمايت در مردمي تشكلهاي تعدد كه دارد راسخ
.است جامعه اجتماعي و سياسي رشد از نشانهاي
|