فته پذير ها بهترين آيا سراسري ن آزمو
شوند؟ مي
(پاياني بخش) آرزوها بربال تازه فصلي سراسري ، آزمون
خانواده و جامعه براي عاليه تحصيلات كه است سال دهها *
است درآمده فرد به بخشيدن اعتبار و ارزش معيار صورت به
و آموزشي توانمند موءسسههاي ايجاد با بايد :كارشناس يك *
تقويت جوانان در را خلاقيت حس اجتماعي ، ارتباطات تقويت
كرد
محك يك عالي آموزش مراكز و دانشگاهها سراسري آزمون:اشاره
دورههاي در تحصيل سالها از پس كه جواناني براي است
دوره به ورود علاقهمند متوسطه و راهنمايي ابتدايي ،
پيش سالها از كه است روشي اين.ميباشند عالي آموزش
وزارت مسئولان اخير ساليان خلال در.است بوده برقرار
جمله از آن به وابسته سازمانهاي و عالي آموزش و فرهنگ
و كاستيها رفع با كوشيدهاند كشور آموزش سنجش سازمان
براي مطلوب رقابت ميدان يك به را سراسري آزمون موانع ،
تبديل عالي آموزش مراكز و دانشگاهها به ورود داوطلبان
وجود زمينه اين در مشكلاتي هنوز وجود اين با اما كنند ،
و بيشتر فرصتهاي ميتوان آنها ساختن برطرف با كه دارد
فراهم عالي آموزش دوره به ورود علاقهمندان براي بهتري
براي مناسبتري كارهاي و ساز ميتوان جمله از.ساخت
انتخاب كارت ، توزيع نام ، ثبت آزمون ، دفترچه تحويل
در و كرد مهيا سراسري آزمون برگزاري و امتحاني حوزههاي
كشور نيازهاي تناسب به را دانشگاهي رشتههاي كلان ، سطح
تهيه زمينه همين در كه را گزارشي پاياني بخش.داد گسترش
.ميخوانيد است شده
سراسري آزمون در كنندگان شركت شمار سال 1373 در
نفر هزار و 112 ميليون يك كشور عالي مدارس و دانشگاهها
دانشگاهها در نفر و 468 هزار تعداد 138 اين ازبود
اعلام گزارش اين نخست شماره در كه همچنان.شدند پذيرفته
دانشگاهها سراسري آزمون در شركت داوطلبان شمار امسال شد ،
نفر هزار و 460 ميليون يك از بيش به كشور عالي مدارس و
عاليه تحصيلات داوطلبان تعداد از نفر هزار كه300 رسيد
مطرح اساسي پرسش دو اينجا در.است بيشتر سال 1373 در
و دانش لحاظ از بهترينها آيا اينكه ، نخست ميشود ،
آنكه ، ديگر و ميشوند پذيرفته سراسري آزمون در استعداد
سالهاي با مقايسه در دانشجويان شمار افزايش به توجه با
مدارس و دانشگاهها آينده فارغالتحصيلان جذب براي گذشته
.شود انديشيده بايد تدبيرهايي چه عالي
سراسري آزمون داوطلبان از توجهي قابل عده با اگر
به موفق گذشته سالهاي در كه عالي مدارس و دانشگاهها
از و كنيم باز را گفتوگو سر نشدهاند دانشگاه به ورود
شكست اين از بسياري بپرسيم ، را موفقيتشان عدم علت آنها
براي حيث هر از كه معتقدند و ميكنند ياد ناباوري با
زمينه اين در روانشناس يك.بودهاند شرايط واجد قبولي
سبب آزمون جلسات شديد هيجانات از ناشي اضطراب:ميگويد
آمادگي عليرغم داوطلبان از توجهي قابل عده كه ميشود
.نشوند پرسشها به پاسخگويي به موفق لحظهها آن در قبلي
آزمون برگزاري محيطهاي كه ميشود توصيه علت همين به
بروز باعث تا باشد اعتدال و آرامش از سراسريسرشار
:ميافزايد روانشناس اين.نشود دهندگان امتحان در اضطراب
آن پذيرش آمادگي دليل هر به كه داوطلباني ميان در اضطراب
آغاز آزمون جلسه به ورود از قبل ساعتها حتي دارند را
امتحان صحنه بارها ، و بارها افراد قبيل اين زيرا ميشود
به و ميكنند مجسم خود نزد را سئوالات به پاسخگويي و
اغلب و درميآيد ثابت تصورات صورت به آنها ذهن در اصطلاح
دلشوره ، باعث همين و ميكنند تداعي ذهن در را ناكامي نيز
است لازم علت همين به.ميگردد آنها آمادگي كاهش و ترس
خود ذهن "اولا امتحاني ، نوع هر برگزاري هنگام به افراد
موفقيت از تصويرهايي "ثانيا.كنند پاك منفي تصورات از را
صادق نيز ورزشكاران مورد در روش اينبياورند ذهن به را
عمليات جريان در ورزشكار يك اگر مثال عنوان به.است
و منفي تصور با باشد نداشته كافي فكري تمركز ژيمناستيك
.ميماند ناكام بعدي حركات در شكست ، احتمال
آنكه براي ذيربط دستگاههاي ميكند خاطرنشان كارشناس اين
در بايد نشود ، ضايع حساس اما مستعد داوطلب يك از حقي
قبيل از آزمون برگزاري مختلف مراحل اعلام و زمانبندي
و آزمون برگزاري محل تعيين كارت ، دادن دفترچه ، واگذاري
باعث تا بياورند عمل به كافي دقت جلسه سر مراقبتهاي
مكان جابجايي حتي وي گفته به.نشوند داوطلبان اضطراب
در امسال سراسري آزمون در آن نمونه كه آزمون ، برگزاري
اوجگيري باعث ميتواند بود ، آمده پيش حوزهها از يكي
را آنها آمادگي و شود داوطلبان در اضطراب و منفي هيجانات
.دهد كاهش امتحان انجام براي
سراسري آزمون جلسات در بارها كه بازنشسته دبير "صادقيان"
حاوي جزوات كنندگان توزيع با و داشته حضور دانشگاهها
به:ميگويد است ، كرده همكاري پاسخنامهها و سئوالها
لحظههاي همان در اگر آزمون داوطلب كه شده ثابت تجربه
آخر تا شود ، مواجه ناقص و مخدوش مبهم ، جزوات با نخست
لازم بنابراين.ميشود سرخوردگي و منفي احساس دچار جلسه
تا شوند چاپ و تهيه كافي دقت با جزوهها قبيل اين است
به رجوع و سئوالات خواندن با بتوانند ، بهراحتي داوطلبان
به شده گرفته نظر در پاسخ براي كه فضايي يا پاسخنامه
كه معتقدم اين از فراتر حتي.بپردازند پاسخگويي
فنون و روانشناسي مباني از استفاده با لازم آموزههاي
در ارزان ، و ساده كتابهاي قالب در سئوالهاي به پاسخگويي
براي را زمينه ما قدر هر زيرا گيرد قرار جوانان اختيار
فراهم سراسري آزمون داوطلبان براي برابر فرصتهاي ايجاد
".كردهايم كمك بيشتر آنان حقوق حفظ به كنيم ،
اشتغال و آينده
مدارس و دانشگاهها در شدگان پذيرفته كم درصد به توجه با
تحصيلات به علاقهمند جوانان از انبوهي سال عاليهر
اينكه گو.ميمانند كنكور پشت اصطلاح به دانشگاهي ،
فنون فراگيري با ميتوانند كنكوريها پشت اين از بسياري
قبول آن و شوند كار بازار جذب زودتر گوناگون مهارتهاي و
براي خواندن درس سال چهار از بعد است ممكن آزمون ، در شده
كه دليل اين به اما باشد راه آغاز در هنوز شغل يافتن
ميان در ارزش يك عنوان به سراسري ، آزمون سد از عبور
عبور در موفقيت عدم است ، افتاده جا جامعه و خانوادهها
بهرحال.ميزند دامن را افسردگي و سرخوردگي حس سد اين از
مناسب ، راهكارهاي و تجربه براساس آينده سال در ميتوان
جوان ميليون از 5/1 بيش كشاندن جاي به را ديگري راههاي
جستوجو سراسري آزمون نفسگير گذرگاه و حساس باريكه به
.كرد
براين عالي مدارس و دانشگاهها آموختگان دانش از بسياري
قبيل اين شغلي برايهدايت متمركزي تشكيلات كه ، باورند
ضمن كه است مركزي آن منظور و ندارد وجود فارغالتحصيلان
در نيز كار جويندگان از كاملي فهرست كار ، مراكز برآورد
پاسخگوي زمينه اين در و باشد داشته اختيار
و كار وزارت البته ، .باشد كننده مراجعه فارغالتحصيلان
اما ميدهد ، انجام را خدماتي زمينه ، اين در اجتماعي امور
بيشتر و نيست دانشآموختگان قبيل اين جوابگوي خدمات آن
يك ايجاد.ميدهد پوشش را حرفهاي و فني مشاغل جويندگان
و دانشگاهها التحصيلان فارغ به اطلاعرساني مركز
سازمانها و موءسسات ميان واسط حلقه صورت به كه مراكزعالي
نظير.ميرسد نظر به ضروري كند ، عمل كار از جويندگان و
و ژاپن اروپايي ، كشورهاي از بسياري در مراكز قبيل اين
.دارند وجود آمريكا متحده ايالات
درباره اجتماعي علوم رشته دانشآموخته "فارسياني حسين"
:ميگويد است داشته كار يافتن زمينه در كه تجربههايي
فارغالتحصيلان اشتغال زمينه در كه مشكلاتي از يكي
كه است اين دارد ، وجود عالي آموزش مراكز و دانشگاهها
وجود به كشور نيازهاي مبناي بر ما دانشگاهي رشتههاي
گرفته ، صورت موقت طور به محاسباتي چنين اگر.است نيامده
به.است زده برهم را محاسبات آن بعدي پيامدهاي و تحولات
توسعه ، دوم و اول برنامههاي تناسب به مثال عنوان
به عمراني فني ، زمينههاي در بهويژه دانشگاهي رشتههاي
دچار اقتصادي توسعه روند كه بعدها اما.يافت گسترش سرعت
جذب زمينه در پيشبينيها شد ، محدوديتهايي
.نيافت تحقق كار بازار به دانشگاهها فارغالتحصيلان
چارچوب در پيشبينيها و محاسبات قبيل اين بايد بنابراين
كافي پشتوانه از و شود انجام پايدار برنامهريزي
نياز گرفتن نظر در با رشتهها همچنين.باشد برخوردار
.كنند پيدا گسترش دانشگاهها در كشور
ثبتنام تا قبولي از
سراسري آزمون قبولشدگان اسامي نزديك ، آينده در
هر شد خواهد اعلام كشور عالي آموزش مراكز و دانشگاهها
رشته نام انطباق قبيل از مشكلاتي موقعيتي ، چنين در سال
...غيره و انتخابي رشتههاي اولويتبندي داوطلب ، كد با
آگاهي و نشريات كه توضيحاتي "ظاهرا و ميكند بروز
غير دانشگاههاي يا و كشور آموزش سنجش مركز نامههاي
پاسخگو چندان ميكنند ، ارايه زمينه اين در دولتي
طريق اين از امسال كه است اين توقع.نميباشد
سراسري آزمون قبولشدگان تا شود انجام كافي اطلاعرساني
تصميم خود آينده براي بتوانند اطلاعات همين برپايه
.بگيرند
خانوادهها به سفارشي
و دانشگاهها سراسري كنكور داوطلب هزار و 460 ميليون يك
و ميدهند تشكيل را توجهي قابل رقم عالي آموزش مراكز
اعلام زمان تا را هيجانانگيزي انتظار بزرگ ، جمعيت همين
با.است برده خانهها به دانشگاهها سراسري آزمون نتايج
قابل بخش كنندگان ، شركت تعداد و دانشگاهها ظرفيت به توجه
اين و يافت نخواهند راه دانشگاه به جمعيت اين از توجهي
خانوادهها امااست پيشبيني قابل و طبيعي رخداد يك
بزرگ مسابقه اين نتايج از تا باشند داشته كافي دقت بايد
خرده نباشد قبولشدگان زمره در است ممكن كه فرزندشان بر
نيرو ديگر آزمونهاي براي تا بدهند مجال او به و نگيرند
ذوق و استعداد اين بر علاوه و باشد داشته كافي روحيه و
دختر يا پسر شدن قبول.بيازمايد زمينهها ساير در را خود
يا فرزند سرزنش براي موجبي نبايد فاميل يا همسايه
هرگز و هستند كردن تجربه حال در جوانان.باشد ما فرزندان
.كنيم تنگ آنها بر تجربه ميدان اين در را عرصه نبايد
...رخدادها
نقل به كه سراسري ، آزمون به مربوط رخدادهاي درج ادامه در
درج گزارش اين نخست شماره در اسلامي جمهوري خبرگزاري از
.ميگذرانيم نظرتان از را ديگر رويداد دو كرديم ،
افزايش درصد 23*
در شركتكنندگان تعداد:گفت بيرجند پرورش و آموزش رييس
بيش پارسال به نسبت بيرجند در دانشگاهها به ورود آزمون
بيرجند در نفر وي 6900 گفته به.داشت افزايش درصد از 23
.كردند شركت دانشگاهها ورودي آزمون در
نفر را 5593 آزمون اين در پارسال شركتكنندگان تعداد وي
.كرد ذكر
از 16 بيش آزمون اين در شركتكننده زنان تعداد:گفت او
و زن افزود3718 ديمهوربود مردان برتعداد افزون درصد
سطح 21 سراسريدر آزمون آزمايشي گروه چهار در مرد 3182
.داشتند حضور بيرجند امتحاني حوزه
قطر و امارات در سراسري آزمون *
در دانشگاهها ورودي سراسري آزمون برگزاري با همزمان
تجربي ، انساني ، علوم رشتههاي در مذكور آزمون كشور داخل
رشتههاي و متحده عربي امارات حوزه در وفني رياضي هنر ،
صدها شركت با قطر حوزه در وهنر تجربي انساني ، علوم
حدود 230.برگزارشد ايراني وپسر دختر دانشآموز
كشور دانشگاههاي به ورود داوطلب ايراني دانشآموز
به مشغول كه (دختر دانشآموز و 120 پسر (110دانشآموز
دبي در كه سراسري آزمون اين در دراماراتهستند تحصيل
ميان 94 از نيز قطر حوزه در.كردند شركت گرديد ، برگزار
و 27 دختر دانشآموز دانشگاهها ، 67 به ورود داوطلب
.نمودند شركت آزمون اين در پسر دانشآموز
در ايراني دانشآموز هزار حدود 7 كه است ذكر قابل
مقاطع در قطر در ايراني دانشآموز وحدود 2هزار امارات
.ميكنند تحصيل ايراني مدارس در تحصيلي مختلف
|