جهانگردي و ايرانگردي سازمان فعاليتهاي
شد اعلام بيستم قرن كسوف آخرين باره در
;عالي آموزش و پرورش و آموزش بين ارتباط
چگونه؟
مغز لختههاي درمان در جديد روشي
شب آسمان
ايران رياضي انجمن ماهانه همايش
مراسم در عالي آموزش و فرهنگ وزير
اسلامي آكادمي بينالمللي اجلاس افتتاح
مهمترين دانشگاه و دانش به بيتوجهي
:علوم
است اسلامي
جامعه براي تهديد
جهانگردي و ايرانگردي سازمان فعاليتهاي
شد اعلام بيستم قرن آخرينكسوف باره در
گرفتگي خورشيد مشاهده براي ايران به جهانگردان ورود
ندارد رواديد اخذ به نيازي
سازمان بينالملل امور معاون :فرهنگي علمي گروه
به را سازمان اين اقدامات و فعاليت جهانگردي و ايرانگردي
جهت گرفتگي خورشيد طبيعي رخداد از بهرهبرداري منظور
.كرد تشريح كشور سياحتي توانمنديهاي بيشتر شناساندنهرچه
رسانههاي خبرنگاران با وگو گفت در ديروز امامي ، محسن
جهانگردياز و ايرانگردي سازمان:اعلامداشت گروهي
به مربوط اطلاعاتعلمي جمعآوري كار سال 1377 مهرماه
علم اندركار دست علمي موسسات و مراكز طريق از را كسوف
.كرد آغاز ايران نجومدر
با (گرفتگي خورشيد) كسوف موضوع ارتباط به اشاره با وي
براي آمده پيش فرصت از بايد:گفت فعاليتهايجهانگردي
استفاده ايران به بيشترجهانگرد هرچه جذب جهت بازاريابي
.كرد
از بسياري مانند گرفتگي خورشيد:كرد نشان خاطر وي
توسعه به ميتواند كه است موضوعاتي طبيعياز پديدههاي
.كند كمك ايران جهانگردانبه سفر افزايش و جهانگردي
رخداد اين رويت براي ميشود پيشبيني:افزود امامي ،
درآمد كه كنند سفر ايران جهانگردبه بيستهزار حدود طبيعي
.است دلار ميليون تقريبا 20 آن از ناشي
:گفت جهانگردي و ايرانگردي سازمان بينالملل امور معاون
ايجاد منظور به استاني ستادهاي نيز و ستادهماهنگي تشكيل
ارتباط كسوف ، مسير در استانواقع در 10 لازم هماهنگيهاي
توجه منظورجلب به جهانگردي و مسافرتي خدمات دفاتر با
بازاريابي انجام طريق از كسوف ويژه گشتهاي اجراي به آنها
همايشهاي برگزاري و ملي و بينالمللي سطح در وتبليغات
برنامههاي و اقدامات از كشوري حضورمقامات با كسوف ملي
.است سازمان اين
انگليسي ، فارسي ، زبانهاي به بروشور تهيه امامي ، گفته به
طريق از آن توزيع و پوستر چاپ وآلماني ، فرانسه
خدمات دفاتر و كشور از درخارج اسلامي جمهوري نمايندگيهاي
توزيع و خورشيدگرفتگي رصد مخصوص عينكهاي تهيه مسافرتي ،
ايرانگردي سازمان برنامههاي ديگر از استانها در آنها
.است كسوف طبيعي رخداد مناسبت به وجهانگردي
و محور هشت در اجرايي دستورالعمل تهيه به اشاره با وي
شامل دستورالعمل اين:گفت استاني ، بهستادهاي آن ابلاغ
پايگاههاي آمادهسازي وتبليغاتي ، رساني اطلاع فعاليتهاي
كسوف ويژه برگزاريگشتهاي كسوف ، رصد و رويت براي مناسب
سياحتي ، نمايشگاههاي برگزاري استان ، سطح در
برگزاري بهداشتي ، و ايمني خدمات و ارايهتوصيهها
در كسوف استاني همايش علمي ، برگزاري نشستهاي و سمينارها
در نمازآيات مراسم برگزاري نيز و خورشيدگرفتگي روز
.است مرداد بيستم روز بعدازظهر
لرستان ، همدان ، كرمانشاه ، كردستان ، استانهاي امامي ،
و بلوچستان و سيستان كرمان ، اصفهان ، يزد ، مركزي ، استان
در كه كرد ذكر استاني جمله 10 از را بختياري ، و چهارمحال
.گرفتهاند قرار كامل گرفتگي خورشيد مسير
:گفت جهانگردي و ايرانگردي سازمان بينالملل امور معاون
از كه جهانگرداني امورخارجه ، وزارت هماهنگيبا در
سفر ايران به خورشيدگرفتگي رويت براي اروپايي كشورهاي
.ندارند رواديد اخذ به نياز ميكنند ،
;عالي آموزش و پرورش و آموزش بين ارتباط
چگونه؟
علوم و روانشناسي دانشكده پژوهشي معاون با گفتوگو
تهران دانشگاه تربيتي
;اشاره
سال در تهران دانشگاه تربيتي علوم و روانشناسي دانشكده
و آموزش و عالي آموزش بين ارتباط ايجاد هدف با 1344
آموزش در تنها گذشته ، در تربيتي ، علوم.شد تاسيس پرورش
اين و ميشد خلاصه پرورش و آموزش مباني و تدريس روشهاي
رياضي ، علوم ، مدت كوتاه دورههاي با ابتدا نيز دانشكده
به آغاز مدارس در كارآموزي و دبستان از پيش آموزش و شيمي
تغيير دانشكده دروس ماهيت حاضر ، حال در.بود كرده فعاليت
روانشناسي آموزش و دبيري تربيت تقسيمبندي و كرده پيدا
و آموزش معتقدند عدهاي.است گرفته را محض دروس جاي...و
به.را خودش كار هم دانشگاه و ميكند را خودش كار پرورش
.ندارد وجود نهاد دو اين بين ارتباطي هيچ ديگر ، عبارت
پرورش و آموزش نهاد دو ارتباط موضوع كاظميان ، پروين خانم
الهه دكتر خانم با كوتاه گفتوگويي در را عالي آموزش و
تربيتي علوم و روانشناسي دانشكده پژوهشي معاونت حجازي ،
فرانسه از رشد روانشناسي دانشآموخته كه تهران دانشگاه
.ميخوانيم را كوتاه گفتوگوي اين.است پيگرفته است ،
ارزيابي چگونه را پرورش و آموزش با عالي آموزش ارتباط *
اين التحصيلان فارغ از درصد چند ساله هر و ميكنيد
ميشوند؟ پرورش و آموزش جذب دانشكده
باشيم ، داشته هم از جدا وزارتخانه دو وقتي -
متفاوت راهبردهاي و هدفها و بوده متفاوت سياستگذاريها
.ميشود انتخاب هدف به رسيدن براي هم
عالي آموزش بايد ميكنم فكر هميشه نيرو ، پذيرش براي
آموزش در فكري متخصص نيروهاي كه چرا باشد ، گيرنده تصميم
خودمان ، دانشكدههاي در و عالي آموزش در ولي هستند ، عالي
به بنده "مثلا يعني چيست؟ جامعه نياز نميدانيم هنوز
آموزش كه ببينم رفتهام آيا دانشگاه علمي هيات عضو عنوان
كمبودها براساس فقط دارد؟ نياز چيزهايي چه به پرورش و
و آموزش كه نداريم ، آماري بنابراين.ميگيريم تصميم
.ميكند جذب را ما شده تربيت نيروهاي از اندازه چه پرورش
در و خاص طور به فقط را تربيتي علوم نيروهاي هم ما البته
دانشكده.نميكنيم تربيت پرورش و آموزش براي تنها حقيقت
تربيت نيرو مدارس براي مديريت و مشاوره رشتههاي در ما
.هستند بورسيه ما دانشجويان "عموما رشته اين در و ميكنند
تربيت پرورش و آموزش در آموزشي مديريت براي افراد اين
در كار براي را استثنايي كودكان رشته دانشجويان.ميشوند
ولي.ميكنيم تربيت استثنايي كودكان پرورش و آموزش مراكز
ما نيروهاي از چقدر دهد نشان كه نگرفتهايم آماري تاكنون
كمبود همان از ناشي اين و شدهاند پرورش و آموزش جذب
.است نهاد دو اين بين ارتباط
داريد؟ سازمان دو نزديك ارتباط براي پيشنهادي چه *
بايد پرورش ، و آموزش و عالي آموزش در هستم معتقد -
شناسايي را نيازها بتواند كه باشد داشته وجود كميتهاي
بخش يك.برنميگردد انساني نيروي به مشكل تمام چون بكند ،
انتخاب و كتاب محتواي به ديگر بخشي تدريس ، روشهاي به
به يافتهها آخرين ورود به ديگر بخشي و كتاب موضوعات
كميتهاي وظايف از بخشي بايدبرميگردد درسي كتابهاي
و آموزش درسي كتب محتواي تغيير كردم ، اشاره آن به كه
پرورش و آموزش از كار سفارش طريق از بايد كه باشد پرورش
.پذيرد صورت عالي آموزش به
بايد دانشگاه كدام و كجا به پرورش و آموزش شما نظر به *
كميتههاي ارتباط اين در عالي آموزش در آيا.كند مراجعه
داريم؟ پژوهشي
اين كه داريم پژوهشي معاونت دانشگاهها در حاضر حال در -
در اگر.ميدهد انجام را كلان سياستگذاريهاي بخش ،
عالي ، آموزش و فرهنگ و پرورش و آموزش وزارتخانههاي
نزديكي گفت ميشود حقيقت در بشود ، تشكيل تخصصي كميتههاي
.شد خواهد محقق سازمان دو
وجود عالي آموزش در كار اين براي انگيزه و تمايل آيا *
دارد؟
نتوان را موقعيتي چنين ميكنم فكر فعلي شرايط در -
پرورش و آموزش با ما همكاران حاضر ، حال در.كرد پيشبيني
كار يك و است انفرادي كارها اين ولي ميكنند ، همكاري
.نميشود مشاهده بشود ، سياست يك به منجر كه سازماني
داد؟ انجام ميتوان ارتباط اين در را ديگري كارهاي چه *
و آموزش و عالي آموزش در ميشود كه كارهايي از يكي -
آموزشي كادر تربيت و آموزش كه است اين داد ، انجام پرورش
براي اينكه مهمتر و بگذاريم عالي آموزش عهده به را
از دبيرستان و راهنمايي ابتدايي ، تحصيلي مقاطع
و كارورزي دورههاي كه كارشناسي دورههاي فارغالتحصيلان
استفاده گذراندهاند ، تخصصي صورت به را كارآموزيشان
.رفت خواهد بالا پرورش و آموزش كيفيت كار ، اين ، با كنيم
شوراي مجمع يك وزارتخانه ، دو سطح در است لازم همچنين
در مجرب كارشناسان و استادان از مركب سياستگذاري
كيفيت شدن بهتر براي پايه ، علوم و انساني علوم رشتههاي
.شود تشكيل مختلف ابعاد در
پرورش ، و آموزش تحقيقات شوراهاي كه است اين ديگرم پيشنهاد
پژوهشهاي استثنايي ، و تربيت و تعليم پژوهشكدههاي
اين ، از مهمتر.كنند واگذار عالي آموزش به را خودشان
امور در پژوهشي نتايج از استفاده به ملزم پرورش و آموزش
كارشناسي دورههاي پاياننامههاي از بسياري.باشد آموزش
حل را پرورش و آموزش مسايل از بسياري ميتواند كه ارشد
هيات اعضاي.ميخورند خاك كتابخانهها در متاسفانه بكند ،
دانشگاه و عام طور به تربيتي علوم دانشكدههاي علمي
ارتقاء به كمك براي لازم توانمندي خاص طور به تهران
نيازمند و دارند را پرورش و آموزش سطح در آموزش كيفيت
در پرورش و آموزش همكاري و عالي آموزش حمايت و همكاري
.هستند زمينه اين
مغز لختههاي درمان در جديد روشي
خون شدن لخته از ناشي عوارض و خطرات درصد تا 30 ميتوان
ساعت سه تا حداكثر كه آن شرط به داد ، كاهش را مغز در
كه تحقيقي براساسشد عمل وارد اختلال ، اين وقوع بعداز
مشخص است ، كرده منتشر نيوانگلند پزشكي مجله "اخيرا
.است دايمي عمل ، اين مثبت تاثير كه ميشود
درمان ، نوع اين مثبت تاثير اثبات براي امريكايي محققان
سرعت به حادثه وقوع از پس (TPA) خون لختههاي آن طي كه
انجام تحقيقاتي ميشوند ، حل وريدي داخل مجراي طريق از
شيوه اين با كه افرادي در كه است شده مشخص.دادهاند
داروي تنها كه بيماراني با مقايسه در) شدهاند معالجه
نيمه فلج -عصبيشناختي مشكلات ،(كردهاند مصرف معمولي
به...حس و ديد گفتار ، به مربوط اختلالات همينطور و بدن
به نتايج اين تنها نه.است داشته كاهش قابلتوجهي ميزان
ثابت اكنون هم بلكه گرفتهاند ، قرار تاييد مورد تازگي
.هستند دائمي اثرات داراي كه است شده
به زودتر بيماران ميشود موجب كوتاه ، نقاهت دوران همچنين
كه ميدهد نشان درماني هزينه بررسي.بازگردند عادي زندگي
موقع ، به معالجه نتيجه در.است صرفه به هم اقتصادي نظر از
.ميگردد بيماري بازگشت خطر و مير و مرگ ميزان كاهش باعث
1999-لوپوئن :منبع
عظيميفرد مهتاب :ترجمه
آيات نماز و جسم معضل 3 نيوتوني گرانش
ناشدني حل معضلي ما كشور عرصه در فقط نه جسم سه مسئله
حل دشواريهاي معدود از يكي نيز نجوم حيطه در بلكه است ،
.ميدهد تشكيل را ناشده
رياضي اصول" كتاب در نيوتون كه هنگام همان از نجوم دنياي
سه مشكل دچار ساخت ، بيان را گرانش نظريه "طبيعي فلسفه
پيشبيني براي نيوتون عام گرانش قانون.است بوده جسم
جاذبه جز به نيرويي آنها ميان كه جسم دو آينده رفتار
اما ميشد ، محسوب عظيم توفيقي نباشد ، درگير گرانشي
1057/.م سال 1687 به نيوتون كه گشت آغاز آنجا از دشواري
پيشبيني براي را فاصله مجذور عكس قانون تا كوشيد ش ،
عملي مصداق سادهترين.ببرد كار به جسم سه آينده رفتار
منظومه در ماه مدار دقيق پيشبيني موضوع مسئلهاي ، چنين
.است خورشيد زمينو ماه ، سهگانه
دستاورد تنها بيپايان سردردهاي و بيخوابي دراز شبهاي
.بود عرصه اين در نيوتون
كوشيدند ، مسئله اين حل براي رياضيدانان پيدرپي نسلهاي
ساده ظاهر به مسئله اين.بيابند آن براي راهحلي بيآنكه
.ندارد راهحلي هنوز هم ما زمان در
كسوف 20 همين به است كافي جسم سه مسئله عظمت درك براي
.كنيد دقت است ، راه در كه مرداد 78
ماه كه ميشود ايجاد آن اثر بر كسوف كه ميدانيم همه
سد را آن نور جلوي و ميگيرد قرار خورشيد و زمين ميان
.ميكند
تقريبي 000 ، 384 فاصله در و است زمين چهارم يك ماه ،
و ماه نسبي ابعاد تجسم براي.دارد قرار آن از كيلومتري
كه باشد نقطهاي كوچكي به ماه اگر بدانيد نيست بد زمين ،
بزرگي به زمين اندازه آنگاه ميآيد ، جمله اين انتهاي در
آن از ميليمتري فاصله 80 در كه بود خواهد "-ه" حرف يك
محل در جابجايي اندكي كسوف ، هنگام به.دارد قرار نقطه
صدها اندازه به را ماه سايه تا است كافي نقطه اين
!كند جابجا زمين سطح روي كيلومتر
وجود ماه مدار پيشبيني براي جامعي تئوري هيچ امروز ، تا
در 4 كه مختصاتي.است كسوف همين آن شاهد بهترين.ندارد
رفتند ، كار به ماه سايه زميني مسير پيشبيني براي پيش سال
شهر مرداد 78 ، كسوف 20 هنگام به كه ميدادند نشان
جنوب در و ماه سايه زميني مسير از بيرون درست كرمانشاه
.ميگيرد قرار آن ،
بر امروزه كه محاسباتياست گذشته سال چهار هنگام آن از
يك ميشوند ، انجام اخير سال يك مداري مختصات مبناي
نشان قديميتر محاسبات آن به نسبت را كيلومتري جابجايي 7
درون "كاملا كرمانشاه مرداد ، اينكه ، در 20 نتيجه.ميدهند
هم آنجا از كلي كسوف و دارد قرار آفتاب كلي گرفتگي مسير
!ميشود روءيت
از يكي كسوف وقوع من ، باور به كه است سبب همين به
ذاتي قانونمنديهاي در نايافتني دست خلاقيت نشانههاي
حتي كه است آن مفهوم به اين من ، چون كسي براي.است طبيعت
در نايقيني براي مرزي نيز ، گرانشي مستحكم تئوريهاي در
سبب ، همين به.دارد وجود آدمي نظري ابزارهاي منطق و قدرت
به مفهومي ميخوانند ، كسوف هنگام به اخترشناسان كه نمازي
.دارد ديگران تقليدي عبادات از عميقتر مراتب
چگونگي درباره شرحي با را "شب آسمان" هفته اين گفتار
را پرخاطره كسوفي و ميبريم پايان به آيات نماز اداي
.ميكنيم آرزو شما تمامي براي
به آنها ، از يكي كه ميشود واجب مورد چهار در آيات نماز
تا است بهتر را آيات نمازاست گرفتگي خورشيد هنگام
اگر و خواند است نكرده شدن باز به شروع خورشيد كه زماني
بايد ميشود ، نماز قصد (جزئي يا كلي) گرفتگي خاتمه از پس
اخترشناسي شيفتگان از بسياري "طبعا.كرد قضا نيت
را كلي كسوف پرشتاب ثانيههاي مهابت و زيبائي نميخواهند
به ساعت سه به قريب جزئي كسوف چون اما.بدهند دست از
سه فرصت همين در را آيات نماز بسياري ميكشد ، درازا
اداي زمان درباره كه است آن احتياط شرط.ميخوانند ساعته
گفته طبق و شود اعتماد اخترشناسان محاسبات به آيات نماز
.گردد عمل آنان
:است شرح اين به آيات نماز خواندن شيوه
تفاوت اين با.است ركعت دو صبح ، نماز همانند آيات ، نماز
گونه اين به آن خواندن ترتيبدارد ركوع آن 5 ركعت هر كه
كامل سوره و حمد يك تكبير ، اداي و نيت از پس ابتدا.است
ركوع از سر آنكه از پس.ميروند ركوع به و ميشود خوانده
باز و ميشود خوانده سوره و حمد يك دوباره شد ، برداشته
.ميشود تكرار تناوب به بار كار 5 اين و.ميروند ركوع به
اول ركعت و ميشود آورده جا به سجده دو پنجم ، ركوع از پس
خوانده اول ركعت مانند نيز دوم ركعت سپس.ميپذيرد پايان
و ميشود داده سلام و تشهد سجدتين ، اداي از پس و ميشود
.ميپذيرد پايان نماز
غريب عليزاده حسين
ايران رياضي انجمن ماهانه همايش
مختلف شاخههاي با ايران رياضي جامعه آشنايي منظور به
رياضي ، دانشجويان و پژوهشگران بين ارتباط ايجاد و رياضي
ايران رياضي انجمن تكميلي ، تحصيلات دانشجويان بهويژه
برنامهريزي را ماهانهاي سخنرانيهاي سلسله برگزاري
چهارشنبه آخرين ظهر از بعد در سخنرانيها اين.است كرده
است ، ساعتي دو همايشها جلسات.ميشوند برگزار ماه هر
و بحث به دوم ساعت و سخنراني ايراد به اول ساعت
همايش برگزاري محل دارد ، اختصاص پذيرايي و تبادلنظر
حافظ ، خيابان در واقع كتاب شهر موءسسه اجتماعات سالن
عموم از انجمن اين.بود خواهد كريمخانزند از بالاتر
تحصيلات دانشجويان از ويژه به رياضي علوم به علاقهمندان
.كنند شركت همايشها اين در است كرده دعوت تكميلي
مراسم در عالي آموزش و فرهنگ وزير
اسلامي آكادمي اجلاسبينالمللي افتتاح
مهمترين دانشگاه و دانش به بيتوجهي
:علوم
است اسلامي
جامعه براي تهديد
دانشگاه ، و دانش به بيتوجهي :فرهنگي علمي گروه
امنيت هم زيرا است ، اسلامي جامعه يك تهديد مهمترين
برخلاف هم و ميكند تهديد را امروزي زنده جوامع پايدار
.است عدالت و انصاف
و فرهنگ وزير معين مصطفي دكتر ما ، خبرنگار گزارش به
افتتاحيه مراسم در سخناني طي ديروز صبح عالي ، آموزش
دفتر محل در) علوم اسلامي آكادمي بينالمللي اجلاس نهمين
دين ، مطلب ، اين بيان با (خارجه امور وزارت سياسي مطالعات
و اساسي عناصر از را دانشاندوزي و عدالت امنيت ، آزادي ،
با تنها:گفت و دانست توسعه به رو و زنده جامعه يك مقوم
مقدس و دانشجويان دانشگاهيان ، دانشگاه ، شمردن محترم
قابليتها ميتوان كه است علمي سرمايههاي و محيط دانستن
.بخشيد فعليت را معنوي و علمي استعدادهاي و
توسعه و دانش اسلام ، ميان كه مطلب اين به اشاره با وي
اسلامي ، جوامع همه و ما:گفت دارد ، وجود وسيعي پيوندهاي
مقوله به اسلامي معرفت بازلال و شسته و نو نگاهي نيازمند
كه است شايسته و هستيم دانشمندان و عالمان منزلت و علم
اجتماعي ، هزينههاي داريم كه باوري و اعتقاد تناسب به
اين در و بپردازيم را توجه اين سياسي و اقتصادي فرهنگي ،
براي تازه روشهاي و منابع كاربرد و كشف به راستا
.بينديشيم مسلمانان علمي جهش ساماندهي
با علوم اسلامي آكادمي اجلاس نهمين ما ، خبرنگار گزارش به
جهان توسعه خدمت در آوري فن مديريت و آموزش علم ، " موضوع
.است برپا جاري ماه مرداد هفتم الي چهارم از "اسلام
و بزرگان از نفر حدود 70 شركت با كه اجلاس اين
است شده برگزار دنيا مختلف كشورهاي از مسلمان انديشمندان
بين تكنولوژيك اطلاعرساني شبكه يك ايجاد چون اهدافي
و علمي اطلاعات تبادل زمينه كردن فراهم و اسلامي كشورهاي
تكنولوژيك و علمي توانمنديهاي معرفي تسهيل و آوري فن
.ميكند دنبال را اسلام جهان متخصص نيروهاي
|