داريم كم درس كلاس هزار 203
سازي مدرسه كاران نيكو همايش سومين برگزاري انگيزه به
( پاياني بخش)
شود نمي محدود ساختمان يك به تنها ارتباطات عصر در مدرسه
عصردارد اين با هماهنگ امكانات و تجهيزات به نياز و
:اشاره
براي اكنون پرورش و آموزش در مسئول مقام يك گفته به
.شود ساخته بايد جديد درس كلاس هزار كشور 203 نياز تامين
برخي در نگردد ، تامين نياز اين كه زماني تا است بديهي
فضاي در درس كلاسهاي برگزاري شاهد بايد محروم مناطق
از بيش تراكم نيز پرجمعيت و بزرگ شهرهاي در و باشيم آزاد
تعليم درست جريان از مانع درس كلاس در دانشآموز اندازه
چهار يك فقط جديد كلاس يك ديگر ، عبارتي به.باشد تربيت و
نيز كلاس اين آموزشي نيازهاي كليه بلكه نيست ، ديواري
دانش نسل را كشوري هر آينده.گردد تامين و برآورد بايد
امكان هرقدر ما.ميسازند كشور آن جستجوگر و آموخته
ضرورتهاي با مطابق و صحيح تربيت و تعليم براي بيشتري
كنيم ، فراهم كشورمان پرورش و آموزش زمينه در امروز جهان
و همكاري.كردهايم خدمت بيشتر رشد حال در نسل آينده به
و حقيقي شخصيتهاي بويژه مردم ، و دولت ميان هماهنگي
عين در و برخوردارند بيشتري مالي امكانات از كه حقوقي
ميباشند ، سرزمين اين نوباوگان به خدمت به راغب حال
در ما فرزندان و سازد برطرف را موجود كاستيهاي ميتواند
در امسال.بپردازند علم فراگيري و تحصيل به مجهز مدارس
مدرسهسازي به توجه ضرورت ديگر بار مدرسهسازان همايش
.يافت بازتاب كشور جمعي ارتباط وسايل در و گرديد مطرح
تا شود تبديل ملي عزم يك به بايد مدرسه ايجاد به شوق اما
.باشيم موجود كاستيهاي تمامي رفع شاهد روزي
را كلاس تعدادي با ساده ساختمان يك ديگر امروزه مدرسه
ارتباطات و اطلاعات انفجار عصر در ما.نميشود شامل
پايين سطوح از نتوانيم اگر و ميبريم سر به فرامرزي
خويش فرزندان به را نياز مورد دانش و اطلاعات آموزشي
به مسلط و كارآمد نيروهاي داشتن از آينده در كنيم ، منتقل
بايد نخست وهله در بنابراين.ماند خواهيم محروم روز دانش
كه پرورش و آموزش شوراهاي بويژه مردم و دولت همكاري با
آغاز مختلف مناطق در را خود خدمات نزديك آينده در
اين از مردم كه مناطقي در مدرسه احداث به نسبت ميكنند ،
بعدي مرحله در و شود اقدام ميباشند روبرو كمبود با لحاظ
كشور سراسر در مدارس قديمي و فرسوده ساختمانهاي نوسازي
خريد اقدامات اين موازات به و گيرد قرار توجه مورد
ميباشد پرورش و اختيارآموزش در كه استيجاري ساختمانهاي
به كشور مدارس تجهيز بعدي ، مهم گام.گيرد انجام نيز
است آموزشي كارگاههاي و آزمايشگاه لازم ، ارتباطي وسايل
حال در.شود اقدام زمينه اين در توان باتمام بايد كه
ندارد وجود امكانات اين يا كشور مدارس از بسياري در حاضر
بتوانند دانشآموزان بيآنكه دارد وجود صوري طور به يا و
.كنند استفاده آن از
از بعضي در:ميگويد پرورش و آموزش دبير "بيگي محمد"
حياط و نو ساختمان از آنكه وجود با تهران دبيرستانهاي
كامپيوتر ، داشتن از دانشآموزان برخوردارند بزرگ
اينان است بديهي.ميباشند محروم كتابخانه و آزمايشگاه
ذهني ، محفوظات مشتي جز دبيرستان ، در تحصيل از فراغت از پس
تجربه طريق از آنها فراگيري عمل زيرا ندارند اختيار در
و نيكوكاران هماكنون از اگر بنابراين.است نشده كامل
قدم پرثواب و نيك راه اين در سازي مدرسه به علاقهمندان
نيازهاي عنوان به نيز را مدرسه نيازهاي تكميل ميگذارند ،
نيز راه اين در و كنند تلقي مرزوبوم اين فرزندان حياتي
.گمارند همت
مقدس كار يك *
تهران بريانك محله ساكن پيشهور "ميرحسيني ابوالفضل"
شهرستانها يا و تهران در را محلهاي كمتر اكنون:ميگويد
مضيقه در مسجد به دسترسي لحاظ از مردم كه داريم سراغ
وجود تمام با ما علاقهمند و متدين مردم كه چرا باشند ،
آنها زحمات...بحمدا و كردند كوشش مقدس راه اين در
تهران همين در محلهاي هر به و است نشسته بار به امروزه
دست در يا و است شده برپا نوسازي مسجد يا سربزنيم بزرگ
بزرگ خداي فراواني ، اين بابتميباشد احداث
هم مدرسهسازي مقدس امر به نيست بهتر آيا راسپاسگزاريم ،
نخواسته ، خداي تا.باشيم داشته تدين و تعهد اندازه همين
مسير در مدرسه ، به نداشتن دسترسي علت به ما فرزندان
.نگيرند قرار انحرافي راههاي
به مدرسهسازي به اگر دارم اطمينان من":ميافزايد وي
با و كنيم نگاه خدا رضايت منباب و مقدس كار يك عنوان
خود از را خدا و خلق بگذاريم ، قدم راه اين در خاطر طيب
".كردهايم خشنود
استاندارد مدارس *
افزايش در ايران جمعيت رشد نرخ كرديم ، اشاره كه همچنان
دهه سه با مقايسه در و است كرده جلوه دانشآموزان شمار
دبستان ، از اعم مدرسه به ما كشور نياز امروزه ، پيش
به توجه با و است بيشتر مراتب به دبيرستان و راهنمايي
نياز ، مورد و جديد مدارس احداث براي دولت كه واقعيت اين
همگاني حمايت نميباشد برخوردار كافي مالي امكانات از
.است لازم ملي نياز اين تامين براي
غير مدارس بعضيها:ميگويد تربيتي امور كارشناس يك
موءثر كشور آموزشي فضاي كمبود مشكل حل در را انتفاعي
مدارس اين از بسياري كه بگيريم نظر در اگر اما.ميدانند
كه طوري به است شده داير تنگ بسيار ساختمانهاي در
نيز را تفريح زنگ طول در رفتن راه مجال حتي دانشآموزان
ساختمانها اين اغلب كه ميرسيم نتيجه اين به ندارند ،
مدارس برخي البته.لازمنميباشند استانداردهاي مطابق
اما ميباشند ، قبول قابل ساختمانهاي داراي غيرانتفاعي
معضلات از يكي هم آموزشي فضاي تنگبودن كه است اين منظور
ميان در است بديهي.شود توجه آن به بايد كه ماست كشور
استاندارد ، ساختمانهاي از برخورداري با كه دانشآموزاني
كه كساني با مشغولاند ، دانش فراگيري به مجهز ، و نورگير
درس به تاريك ، و تنگ ساختمانهاي در را ساعاتي تنها
هدف بايد.بود خواهد بسيار تفاوت ميگذرانند ، خواندن
و استاندارد مدارس تامين مدرسهسازي ، امر در ما نهايي
.باشد كشور سراسر دانشآموزان براي مجهز
شاخص ساختمانهاي *
در كه است نوشته خودش خاطرات در فرانسوي جهانگرد يك
نخستين روستا هر در ايران ، روستايي مناطق به سفر جريان
ميكرده جلب را او توجه شاخص صورت به كه ساختمانهايي
ايران مردم ويژگي اين از اواست بوده مسجد و مدرسه است ،
سوادآموزي براي ايرانيان ميگويد و ميكند ياد نيكي با
گفته اين و هستند قايل اعتبار و ارزش اعتقاداتشان همپايه
در بايد گور تا گهواره از كه مسلمين پيامبر "ص"محمد حضرت
بازگو مردم توسط وقت همه و جا همه باشيم ، دانش جستوجوي
و دانش كسب در ايران مردم بالاي درك نشاندهنده و ميشود
.است معرفت
مدرسه نگهداري ضرورت *
عرصه در سختكوش چهرههاي از ديگر يكي "فروزنده"
دارم دوست مدارس اين ساز و ساخت با":ميگويد مدرسهسازي
بر علاوه شود ، كم كشور در بيسوادي و شوند باسواد مردم
بنده.كنم خدمت خودم كشور به طريق اين از ميخواهم آن
آن نگهداري ولي طرف يك ساختن مدرسه كه گفتهام بارها
بعد ولي ميشود ، ساخته مدرسه يك است ، آن ساختن از مهمتر
دارد تعمير به نياز مدرسه آيا شودكه كمتردقتمي آن از
بسازيم مدرسه كه نكنيم توصيه مردم به است بهتر نه ، يا
".كنيم توصيه آن مطلوب نگهداري به را آنان است بهتر بلكه
سازمان حقوقي امور و ارزشيابي و نظارت دفتر مديركل
مردمي مشاركتهاي عرصه در تبليغات كمبود زمينه در نوسازي
وضعيت بتوانيم شهريه و هزينه كمي با ابتدا اگر":ميگويد
نخواهيم مجبور بيترديد نگهداريم را آموزشي فضاهاي فعلي
معلم هزينههاي آنان آموزشي وضعيت بهبود براي كه بود
تبليغ سالها اين طول در متاسفانه شويم ، متحمل را خصوصي
يا و بوده ناموفق مدرسهسازي امر در مردم مشاركت براي
جامعهشناختي تحقيقات.است بوده محدود تبليغات حجم اينكه
فراغت اوقات غنيسازي براي اگر كه ميدهد نشان
و عوارض دچار آنان نياوريم عمل به جدي اقدام دانشآموزان
".شد خواهند اجتماعي آسيبهاي
اقماري هاي شهرك مشكلات *
ندهد رخ گونهاي به آموزشي اتفاقات كه باشيم مترصد بايد
كه داده نشان تجربه.كنيم حل را آن نتوانيم كه
مدارس خالي ساعات در نوبته دو دبيرستاني دانشآموزان
عمده متاسفانه هستند ، اجتماعي آسيبهاي نوع هر درمعرض
گذشته سالهستند نوبته دو كشور سراسر در متوسطه مدارس
بودن نوبته سه بحران توانستيم رهبري معظم مقام اعتبار با
كنيم حل مقطعي طور به پرتراكم مناطق از برخي در را مدارس
مسكن انبوهسازي علت به اخير سالهاي طول در متاسفانه ولي
تعهدات اجراي در پيمانكاران شهرها ، حاشيه شهركهاي و
نكردهاند عمل خود وظايف به آموزشي فضاهاي تامين
تراكم با مناطق در مدارس از تعدادي كه بسا چه بنابراين
.ميشوند بهرهبرداري نوبته سه صورت به بالا جمعيت
بيشتر گذشته سال چند ظرف تهران استان در":ميافزايد وي
و اقماري شهرك صورت به مسكوني واحد هزار از 70
به نزديك مسكوني واحد تعداد اين كه شده احداث انبوهسازي
پيمانكاران متاسفانه كه ميكند طلب را درس كلاس 2500
عمل ضعيفي شكل به خود تعهدات به ساختماني واحدهاي
در شده پيشبيني قانوني مواد طبق كه حالي دركردهاند
شده تاكيد جدي طور به مسائل اين شهري قانوني نهادهاي
".است
دخيل خود فرزندان تربيت و تعليم امر در نوعي به ما همه
و آموزش مشكلات كه نبوديم آن درصدد گاه هيچ ولي هستيم
تمامي اگر بيگمان كنيم ، قلمداد خود مشكل را پرورش
سالم فضاي ايجاد در را آموزشي فضاهاي اهميت شهروندان
از آموزشي نهادهاي ديگر شوند متصور خود فرزندان براي
دانشآموزان تربيت و تعليم به نسبت والدين بيقيدي
.بود نخواهند گلهمند
گزارش يك بازتاب
|
نيست فروشي كوپن طالب روستايي
چند عنوان تحت "شفيقي عمران" آقاي نوشته درج درپي
در شهرها به بيرويه مهاجرتهاي از جلوگيري براي پيشنهاد
آقاي از ديگري نوشته ماه 78 ، تير مورخ 17 همشهري
كه كاشان شهر در همشهري ديگر خواننده "ميرزايي ابراهيم"
نوشته اين در.كرديم دريافت شده ، ارسال ستون همين براي
ديدگاهي شهرها به روستائيان مهاجرت علت و انگيزه درباره
.ميباشد ماه تير مورخ 17 همشهري در مندرج مطلب با متفاوت
:ميگذرانيم نظرتان از را نوشته اين از گزيدههايي
بهتر زندگي يافتن اميد به روستائيان است شده گفته اينكه
روستائيان روحيه با كردهاند مهاجرت شهرها به مرفهتر و
به را مهاجرت اول درجه در آنچه.است تناقض در عزيز
روستا در زندگي امكان عدم ميكند ، تحميل روستائيان
ديدگاهها برخي خلاف بر ناخواسته مهاجرت اين اماميباشد
سيگار ، فروش و خريد نظير انگلي و كاذب مشاغل به دستيابي
.نيست فروشي كوپن و پلاستيكي قطعات جمعآوري تكدي ،
سالم زيست محيط و هوا در كه روستايي جوانان است بديهي
با كردن خو و قناعت سختكوشي ، به و كردهاند تنفس روستا
يا تهران سوي به انگلي مشاغل قصد به شهرهاند ، ناملايمات
از توجهي قابل بخش بلكه نميشوند ، راهي بزرگ شهرهاي ديگر
توليدي ، بزرگ واحدهاي و كارخانهها تخصصي و فني كارهاي
ديگر و پژوهش دانشگاهها ، در تدريس از فرهنگي مهم مشاغل
شهروندان و ديروز روستائيان همين توسط مشابه رشتههاي
كه كند احساس اگر اصيل روستايي يك.ميشود اداره امروز
شهر راهي كند ، زندگي روستا در نميتواند كمبودها دليل به
بيابد خوري در و مناسب شغل آنجا در ميكند سعي و ميشود
ميدهند ، ترجيح را روستا در كار "حتما نشدند ، موفق اگر و
كشور ، نقاط ديگر و كاشان روستاهاي از بسياري در اينكه كما
دوباره و بخشيده لقايش به را شهري زندگي عطاي خيليها
دام ، پرورش كشاورزي ، نظير كارهايي با و آمدهاند روستا به
امرار...غيره و كشاورزي محصولات و ميوه فروش و خريد
طبعي خام دليل به كه جوانان از درصدي سواي.ميكنند معاش
قول به و سرگردان شهر سراب در نيافتني دست آرزوهاي و
اكثريت ميشوند ، مانده آنجا از و رانده اينجا از معروف
در تلاش و كار با آنها زندگي كه دليل اين به روستائيان
كارهاي طالب يقين طور به كردهاند ، خو سختي با و آميخته
بايد را اقتصادي سخت شرايط البته.نيستند انگلي و كاذب
روستائيان مهاجرت اينها همه با.كرد مستثني قاعده اين از
آنان كه تصور اين.كرد بررسي ديگري زاويه از بايد را
در گردش يا و سينما و پارك مثل شهري تفريحات شيفته
روستاي در مثال عنوان بهنيست درست ميباشند ، خيابان
امكانات كاشان شرقي شمال كيلومتري در 45 واقع برزك
سالم ، آب گلابگيري ، قاليبافي ، دامداري ، كشاورزي ،
ومتوسطه راهنمايي ابتدايي ، مدارس و برق تلفن ، درمانگاه ،
به آن مهاجران برشمار سال هر وجود ، اين با.ميباشد
براي خانوادهها از بسياري كه چرا.ميشود افزوده شهرها
ناچار بالاتر تحصيلي مقاطع در فرزندانشان تحصيلات ادامه
و ايمن آمد و رفت امكانات اگر البته ميشوند مهاجرت به
باشد ، برزك ، روستاي مثل شهرها به نزديك روستاهاي در مجهز
تقسيم روستا و شهر ميان را اقامت و زندگي و كار ميتوان
مينيبوس دستگاه چند به آمد و رفت امكانات وقتي اما كرد ،
هزينه بايد روستايي ناچار به ميشود ، محدود فرسوده
ماندگار شهر در و كند تقبل را شهر در خانه كرايه كمرشكن
و دليل همين به ميباشم دانشجو كه سطور اين نويسنده.شود
منزل در اقامت به موفق كمتر خودم باطني ميل عليرغم
رفت مطلوب امكانات تامين من نظر به.ميشوم خود روستايي
در اوليه امكانات تامين شرط به روستا و شهر ميان آمد و
.ميدهد كاهش را مهاجرت روند زيادي حد تا روستا
|
|