به ورود شرط پيش استاندارد قطعات ساخت
جهاني بازارهاي
المللي بين نمايشگاه نخستين برگزاري انگيزه به
(پاياني بخش) تهران خودرو دستاوردهاي
توسعه كشور خودرو صنعت نياز مهمترين كارشناسان باور به
حمايتهاي به كه نياز ، اين كه زماني تا و است مالي منابع
.نميشود حل بخش اين مشكلات نگردد ، مرتفع است ، متكي دولت
دلارهاي به وابسته كالبدي با مدرن و جديد خودروهاي توليد
به.كند حركت خصوصيسازي و درآمدزايي سوي به بايد نفتي
توليد بزرگ كشورهاي وجود با كارشناسان ، از دسته اين باور
پيوسته شكل به كه خودرو انواع كننده صادر و كننده
ميكنند ، عرضه و توليد مشتري سليقه مطابق و جديد محصولات
.ندارد وجود خيلي آنها با ايران خودرو صنعت رقابت امكان
و قطعهسازي صنعت توسعه براي مشترك همكاري با اما
جهاني دربازارهاي ورود به ميتوان آن كردن استاندارد
.بود اميدوار
است دلار خودرو 20 قطعات واردات سرانه سهم
در كه حالي در كرد اعلام كشاورزي وزير پيش روز چند
فقط 14 ايراني هر غذاي تامين براي خشكسالي شرايط بدترين
و خودرو واردات سرانه سهم اما مييابد ، اختصاص دلار
.است دلار آن 20 قطعات
كه است جالب خودرو ، واردات ارزبري در بيشتر سهم وجود با
نفر 50 هر 1000 ازاي به ايران در آمار ، طبق بدانيم
امريكا 767 در رقم اين اما دارد وجود خودرو دستگاه
خودرو فرانسه 542 در و خودرو ژاپن 552 در و خودرو دستگاه
.است
شما:ميگويد قياس اين به انتقاد در اقتصادي كارشناس يك
مهمترين از يكي خودرو صنعت كه باشيد داشته توجه بايد
با كشاورزي بخش كه حالي در است كشور در اشتغالزا صنايع
اشتغالزايي امكان زمين ، جمله از توليد عوامل به توجه
چند هر نيست درستي قياس دليل همين به.ندارد
اقتصادي رونق و اشتغال موجب بخش اين در سرمايهگذاري
.ميگردد
توليد؟ چرا
ارزان انساني كار نيروي وجود كه گفت تازگي به صنايع وزير
توليد قوت نقاط جمله از ايران در ارزان انرژي و ماهر و
اينك كه قطعهساز واحدهاي به توجه با و است كشور داخل در
بيشتر هرچه كردن داخلي ساخت زمينه فعالند كشور سراسر در
براي البته.است شده مهيا داخل توليد خودروهاي قطعات
سازوكارهاي به نياز خودرو قطعات صادرات مرحله به دستيابي
خوبي كننده صادر نميتواند كوچكي شركت هر و داريم مناسب
ميان هماهنگي توانمندي مديريت بايد بلكه باشد
.برساند انجام به را قطعهسازان و خودرو توليدكنندگان
جهان در خودرو مبادلات بخش در ايران سهم وي گفته به
از بيشتري تلاش بايد آن افزايش براي و است پايين بسيار
يكي شايد كارشناسان ، گفته بهبگيرد صورت صنعتگران سوي
گسترش كشور داخل در خودرو توليد مزيتهاي مهمترين از
كارشناس يك.باشد انساني نيروي خلاقيت رشد و اشتغال
هزار حدود 90 سال 1374 در:ميگويد مورد اين در اقتصادي
هزار و 96 مستقيم بهطور ايران فعال انساني نيروي نفر
خودرو صنعت توليد درگير غيرمستقيم طور نيزبه نفر
ايران سراسر در نفر هزار حساب 186 اين با كه بودهاند ،
تعداد اين.بودهاند ارتباط در صنعت اين با گونهاي به
كه نيز اخير سالهاي طي و رسيد هزار به 240 سال 76 در
از بيشتر مهندسي ، و فني رشتههاي التحصيلان فارغ تعداد
جذب براي مناسبي محل ميتواند خودرو صنعت بوده صنايع رشد
.باشد آنها
جوامع در اشتغال ايجاد در صنعت اين موجود ، آمار براساس
شغل خودرو 1/2 دستگاه هر توليد ازاي به كه قادراست صنعتي
ضروري صنعت اين توسعه جهت همين به و كند ايجاد كشور در
انواع دستگاه هزار توليد 500 برنامه به توجه با لذا.است
از بيش ميتواند صنعت اين آينده ، سال تا 3 كشور در خودرو
بازگشت ميزان آنكه ضمن.كند ايجاد كشور در شغل ميليون يك
رو اين از و بالاست خودرو صنعت در سرمايهگذاري و سرمايه
ساير از بيش صنعت اين در سرمايهگذاري به علاقه اكنون
.است كشور صنايع
نيز خودرو دستگاه هر توليد ارزبري مقوله ، دو اين كنار در
امكان و نهاده كاهش به رو داخلي صنعتگران تلاش با
.است شده مهيا بخش در ارزي صرفهجويي
تخصيص براي نيز صنايع وزارت راستا ، همين در:ميگويد وي
صادرات ، داخل ، ساخت برمبناي بايد خودروسازي واحدهاي ارزبه
.كند حركت خودرو آلايندگي ميزان كاهش و بهتر كيفيت
صنايع وزارت محركه نيروي و خودرو مديركل رابطه همين در
اعلام خودروها ارزشيابي نمرات ازوضعيت آماري تازگي به
ازبهبود حاكي ارزشيابي نمرات روند:گفت آن طي و كرد
ارزشيابي ميانگين چنانكه است ، داخل ساخت خودروهاي كيفيت
در منفي نمره به 47 سال 77 در منفي نمره از 86 پژو خودرو
به 50 از 61 پرايد منفي نمره و يافته كاهش امسال تيرماه
.است رسيده منفي نمره به 84 از 94 پيكان و منفي نمره
پايين بهرهوري
بودن پايين داخل ، ساخت خودرو قيمت گراني دلايل از يكي
قيمت درنتيجه كه ميشود عنوان كم بهرهوري و توليد توان
گفته به.ميدهد افزايش را توليد هزينههاي و تمامشده
در شاغل كار نيروي پايين بهرهوري اقتصادي كارشناس يك
استانداردهاي با مقايسه در صنايع ، ساير مانند خودروسازي
همواره صنعت ، در آرامش حفظ و مختلف بهانههاي به جهاني
.است شده بخش اين در انساني نيروي تعديل از مانع
كردن بهينه و هزينهها كاهش بدون كالا كيفيت ارتقاي
افزايش روند ، اين نتيجه و نمييابد تحقق توليد فرايند
بالا و گراني در خود كه درآمدهاست كاهش و هزينهها مدام
.دارد مستقيم تاثير تمامشده قيمت رفتن
صنعت ايران در:ميگويد اروپايي كيفيت انجمن مدرس يك
عمل سليقهاي شكل به موارد از بسياري در خودروسازي
حركت بخش در استانداردسازي سمت به بايد كه درحالي ميكند
نظر از خودرو توليدكننده كشورهاي بين در ايرانكند
جدي مشكل با اما داراست را امكانات تمام سختافزار
در ايران صنعتخودرو روشن عبارت به.است مواجه نرمافزار
حال عين در امااست عقب سال دنيا 30 به نسبت بخش اين
را سالهاي جهش 10 كه توانسته اخير سال طي 4 صنعت اين
.باشد داشته
مشتري رضايت اول قدم صادرات ، و توليد امر در:ميگويد وي
در سنگيني سرمايهگذاري اينكه به توجه با و است داخلي
اثرات لذا و بوده كند حركت اما گرفته صورت خودرو بخش
.است گذاشته اقتصاد بر نامطلوبي
توجه:ميگويد خودرو صنعت بخش كارشناس يك زمينه همين در
تا 500 حداقل 450 اكنون ايران خودروسازي صنعت كه كنيد
قرار اگر كه بگيريد نظر در باز و دارد خريد متقاضي هزار
چه نشود داخلي توليد اين مدت دورهكوتاه يك در كه نباشد
بايد كشور از تقاضا ميزان اين واردات براي ارز ميزان
!داشت خواهد وجود ارزي درآمد ميزان اين "اصولا و شود خارج
يعني توليد ميزان همين واردات براي كه بگويم است لازم
.است هزينه دلار دوميليارد به نياز حداقل خودرو هزار 250
آن قيمت سواري خودروي دستگاه هر داخلي ساخت با كه درحالي
اكنون اما خواهدبود ، دلار هزار بيشاز 3 متوسط بهطور
و هزار از 6 كمتر خارجي جديد مدل خودرو يك قيمت متوسط
.بود نخواهد دلار هزار تا 7 500
امسال خودروسازي صنعت كه باشيم داشته توجه اين بر علاوه
تا قطعهسازان كه دارد مستقيم شغل هزار به 450 نزديك
شغل ايجاد آنكه ضمن.ميشود شامل را آن فروش بعداز خدمات
.بالاست بسيار نيز آن غيرمستقيم
يك حداقل خودرو دستگاه هزار توليد 500 با:ميگويد وي
رشته كدام ايران در اكنون.ميشود ايجاد شغل ميليون
هم اشتغال جذب قابليت حد اين تا كه داريد سراغ را صنعتي
.باشد داشته مردم براي هم و دولت براي
ارز دلار ميليون حدود 300 خودرو بخش اكنون:ميگويد وي
هم دلار ميليون است 100 توانسته مقابل در و ميگيرد
مورد در وي.باشد داشته خودرو و قطعات انواع صادرات
خودرو صادرات:ميگويد نيز بخش اين پنهان و آشكار مشكلات
بعداز خدمات شبكه بهوجود نياز بادوام كالاي يك بهعنوان
بخش اين در صنعت اين هنوز متاسفانه كه دارد قوي فروش
پشتوانه يك از بايد البته كار اين براي و نيست كارآمد
.بود برخوردار بينالمللي سياسي
اول قدم و راه ابتداي در ما كشور سواري خودرو صادرات در
و بينالمللي حمايتهاي از بايد كار اين براي و است
.شد برخوردار جهاني سياسي
نيز كار نيروي بهرهوري نرخ بودن پايين مورد در وي
ازجمله و صنايع بخش تمام در:ميگويد معضل يك بهعنوان
استانداردهاي به نسبت كار نيروي بهرهوري نرخ خودروسازي
صنعت اين در سربار هزينههاي آنكه ضمن.است پايين جهان
بايد توليد روند بهبود و توسعه براي و بالاست بسيار
و مقرراتزدايي با مگر نيست ميسر كار اين و شود خصوصي
.جديد تكنولوژي جذب
ظرفيتهاي و توليد رشد وجود با كارشناس ، اين گفته به
و نشود تعديل كشور عمومي فضاي كه زماني تا توليدي ، خوب
متحول كار قانون آن براساس كه اجتماعي تامين جامع نظام
.كرد بخش در معناداري حركت نميتوان نگردد ، ايجاد شود
است تشنه هنوز ايران تقاضاي بازار كارشناس ، اين گفته به
نيز فرسوده خودروهاي جايگزين براي توليد ، رشد ضمن بايد و
و فني ازنظر توليد كيفيت به توجه راه اين دركرد فكري
محيط آلايندگي كاهش سوخت ، مصرف كاهش ضمن بدنه و قطعات
براي جهاني استانداردهاي به را خود ميتوان زيست ،
.ساخت آماده حضورگستردهتر
با تطابق دغدغهشان بيشترين بايد خودروساز شركتهاي لذا
.باشد جهاني استانداردهاي
رضايي مريم
|