كامل عقل يك پنهان نيمه
شرق1 در نمايش هنر درباره
شدند معرفي اصفهان جشنواره داوران
كامل عقل يك پنهان نيمه
انگليسي نمايشنامهنويس "استوپارد تام" درباره
فعاليت تئاتر دنياي شكسپيري نمايشنامهنويس استوپارد تام
اين حالاكرد شروع ميلادي شصت دهه از را خود تئاتري
را برادوي هم و هاليوود هم توانسته تبار انگليسي هنرمند
هنري چهره موفقترين شايد او.دهد قرار خود تاثير تحت
نام و شكسته را مختلف سدهاي توانسته كه باشد انگلستان
.كند ثبت آمريكا سينماي و تئاتر دنياي در را خود
كه ميدانست بخوبي استوپارد بود ، زنده امروز شكسپير اگر
مطمئن":ميگويد خنده با استوپارد كرد ، خواهد كاري چه وي
سينمايي فيلمهاي توليد براي را نوشتههايش او باشيد
".ميكرد دوبارهنويسي
است ، داشته خاصي حالوهواي نوشتههايش هميشه كه استوپارد
"مردهاند گيلدسنترن و روزنكراز" نمايش نوشتن با سال 1966
از تن دو افسانه نمايش اين قصه رسيد ، فراواني شهرت به
بازگو هملت ماجراي شيوه به را انگليسي سرشناس چهرههاي
.ميكند
استوپارد و است گذشته زمان آن از سال سه و سي اينك ،
سطح در را خود نام "عاشق شكسپير" فيلمنامه با توانسته
در رومانتيك كمدي اثر اين.كند مطرح بينالمللي
خود و شده نوشته شكسپير نمايشهاي شبيه حالوهوايي
سال ، سه و سي اين فاصله در.است آن اصلي كاراكتر شكسپير
يك و است داشته هنر دنياي به روشنفكرانه سفري استوپارد
اين از برخي.است نوشته پربيننده و موفق نمايشنامه سري
پيش و ساده بسيار موضوعات از را خود سوژههاي نمايشها ،
بحثانگيز ، موضوعاتي ديگر برخي و گرفتهاند افتاده پا
.داشتهاند شده شناخته و جنجالي
ميتوان استوپارد تئاتري نوشتههاي به كوتاه نگاهي با
"پرندهها":است كرده كار مختلفي زمينههاي در او كه ديد
و ماه كره روي فضانوردان نشستن بين ميكند سعي
"آركاديا".كند برقرار ارتباطي ژيمناستيكها فعاليتهاي
بزودي كه.ميكند تعريف را هفدهم قرن در عاشقانه قصهاي
به پايان در و.ميكند پيدا راز و رمز پر حالوهوايي
يك از نمايش اولين "آركاديا" ميرسد ، غريب و عجيب كشفي
.است (خارجي كل در و)انگليسي زنده و معاصر نمايشنامهنويس
كمدي".رفت صحنه روي به پاريس "فرانسيز كمدي"در كه
.ميبرد صحنه روي به را فرانسوي نمايشهاي فقط "فرانسيز
كه بوده خارجي كلاسيك نمايشهاي استثناء ، تنها
.دادهاند محل اين در را آنها اجراي اجازه فرانسويها
.است استوپارد نمايش اجراي دوم استثناء حالا
كه است استوپارد نمايشي موفق اثر تازهترين "عشق اختراع"
رفته صحنه روي به وستاند در لندن تئاتري معروف مركز در
تمام ماه چند نمايشنامه اين نوشتن براي استوپارد.است
پيرامون مختلفي تحليلهاي و آموخت را لاتين فرهنگ و زبان
.كرد ارائه و خواند مسئله اين
ستودهاند را استوپارد نوشتههاي شدت به تئاتري منتقدين
و منتقدين همين ديگر طرف از.دارند دوست را او كارهاي و
راز و رمز پر نوشتههاي درك براي تئاتر رشته دانشجويان
نمايشنامههاي خواندن هنگام مواقع اغلب و دارند مشكل او
كمديهاي از هميشه تماشاگران حال اين با.ميشوند گيج او
.بردهاند لذت او
حال درعين درآمد مطرح فيلم يك صورت به كه "عاشق شكسپير"
ميزان و خلاقه قدرت نوشته اين.است بوده هم نمايشنامه يك
منتقدين براي.ميگذارد نمايش به را استوپارد ژرف تخيل
قصه ، اصلي ايده كه است مطرح سئوال اين هنري و ادبي
خلق براي سرشناس نمايشنامهنويس يك الهامگيري چگونگي)
.است رسيده استوپارد ذهن به چگونه (جاويدان تراژدي يك
سو همه از كه) دست اين از سئوالاتي به اشاره با استوپارد
عدم يا و شك هيچ من":ميگويد (ميشود پرسيده وي از
بين ما غريب و عجيب محدوده در كاركردن به نسبت اطميناني
تازه نوشته يك نگارش كار كه وقتي.ندارم افسانه و حقيقت
در مشخصي نقطه يك كه ميگويم خودم به من ميشود ، شروع
قضيه اصل آن در كه است جايي نقطه اين.دارد وجود كار اين
".است شده پنهان
جوان يك مثل اما دارد ، سن سال شصت از بيش حالا استوپارد
هنوز بودن روشنفكر به كه منتقدين از گروهي.است پرانرژي
نيمه" وي دارند عقيده مينگرند ، ترديد و شك ديده با
.است "كامل عقل يك پنهان
از دفاع به و دارد ديگري عقيده سانديتايمز منتقد اما
نه او":مينويسد و پرداخته چكتبار نمايشنامهنويس اين
نمايشنامهنويسان بزرگترين از يكي كه حقهباز خارجي يك
را خودش هنوز استوپارد همه اين با ".است انگلستان معاصر
درباره منتقدين هرحال ، به":ميگويد و نميگيرد جدي خيلي
محلي عنوان به تئاتر به من باشند ، داشته نظري هرنوع من
".دارم اعتقاد آن لحظههاي و زندگي مجدد خلق براي
تماشاخانههاي كار رونق باعث استوپارد نوشتههاي
شكوفايي از مهمي بخش انگلستان تئاتر و شدهاند انگلستان
اين نوشتههاي مديون را اخير دهه چند در خود تازه
است ، خويش خانواده پسر دومين كه استوپارد.است نويسنده
كه او والدين.آمد دنيا به چكواسلواكي كشور در سال 1937
جنگ شروع از قبل بودند ، نازي حزب و هيتلري حكومت مخالف
آنكه از بعد.رفتند سنگاپور به و ترك را آلمان دوم جهاني
خانواده يافت ، افزايش منطقه كشورهاي بر ژاپن نفوذ
.كردند ترك نيز را كشور اين استوپارد
بعد مدتي.رفت هند به مادرش همراه استوپارد تام زودي به
مجدد ازدواج دنبال به.درگذشت بود دكتر يك كه او پدر
كه بود اينجا از.رفتند انگلستان به خانواده اعضاي مادر ،
هفده سن در وي.شد شروع استوپارد تام هنري فعاليتهاي
به مطبوعات در تا كرد رها را خويش خصوصي مدرسه سالگي
تاثير گزارشگري كار.شود كار مشغول گزارشگر يك عنوان
نمايشنامهنويس اعتراف به و گذاشت او روحيه بر زيادي
نمايشهاي براي بيشتري سوژههاي بتواند وي تا شد باعث
"تئاتر نشنال" در استوپارد نمايش اولين.كند پيدا خود
و برجسته نمايشهاي بعد دهه سه طي.رفت صحنه روي به لندن
از تلفيقي او نوشتههاي.شدند نوشته و خلق استوپارد موفق
.بود روزمره زندگي واقعيتهاي و افسانهاي ادبيات
است نرسيده فرا آن وقت اكنون آيا ميپرسند هنري منتقدين
شروع را اتوبيوگرافي يك نگارش كار استوپارد تام سر كه
به و "خودم؟ درباره نوشتهاي":ميگويد لبخند با او كند؟
لحظه ، اين در":ميكند جمعبندي چنين جمله آخرين عنوان
كه بگويم بايد صراحت به نميبينم كار اين به نيازي هيچ
اشتياقي هيچ روزها اين كه نيست موضوعي حال شرح نگارش
".باشم داشته آن براي
زياري كيكاووس :ترجمه
شرق1 در نمايش هنر درباره
و رسوم آداب ، در بايد را سرزميني هر در نمايش هنر ريشه
تنازع براي انساني فعاليتهاي در و قوم همان مذهبي مناسك
محيط بر يافتن تسلط براي بدوي ، انسان.كرد جستجو بقا
شروع طبيعت سركش نيروهاي كنترل و شناخت براي و زندگاني
.ميكند ماسك و گريم لباس ، كمك با جادويي شخصيتهاي خلق به
اجراي و شخصيتها اين خلق با كه ميپنداشت انسان اين چه
تاثير گياهان و جانوران بر ميتواند جادو و سحر مراسم
انسان ديگر ، سوي از.گيرد خود خدمت در را آنها و نهد
را حركت بود ، ناتوان خود عواطف و افكار بيان در كه بدوي
افكار بيان در سعي موزون حركات طريق از و طلبيده ياري به
سخن و نيايش عنوان به و لذت درك براي و كرده خود عواطف و
.ميكند موزون حركات انجام به شروع خود خدايان با گفتن
مراسم همين درون در نمايش هستههاي اولين بنابراين ،
(1).ميگيرد شكل كه رقصهاست و جادوئي
جهت به را مراسم گونه اين مقدمات انسان كه ميرسد نظر به
:باشد آورده فراهم اساسي عامل سه
گفتاري زبان تكميل به نياز -1
غذايي ذخيره از اطمينان به نياز -2
ناشناخته دشمنان بر پيروزي از اطمينان به نياز -3
پديدار مشابه دلائل سبب به غرب و شرق در نمايش اگرچه
و مذهبي آئينهاي و مراسم در ريشه نمايش دو هر و گشته
تزكيه و تقليد نمايش ، دو هر جوهر در و داشتهاند اجتماعي
از اما است بوده نمايشگري سوي به بشر جذب اصلي عناصر
نيستي و هستي درباره غربي و شرقي انسان نگرش كه آنجا
نگرشهاي تبيين و توضيح نمايش كه آنجا از و بوده متفاوت
و سرنوشت و آزادي و طبيعت وجود ، حقيقت درباره انسان
شيوههاي در غربي و شرقي نمايشهاي لذا است ، حكمت و معرفت
مختلفي تكنيكهاي و رفتهاند را جداگانهاي راههاي بياني
.گرفتهاند بكار را
هند در نمايش
-مذهبي مناسك و مراسم در بايد را هند در نمايش منشا
از وسيع مجموعهاي كه هندو دين در يعني آن ، اساطيري
است ، پيچيدهاي اساطيري و فلسفي مكاتب آسماني ، نوشتههاي
هم به چنان نمايش و موسيقي رقص ، هند ، در.كرد جستجو
خدايان از يكي -شيوا ميشود گفته حتي كه است آميخته
در و آفريد خود رقص حركات و ضربان توسط را دنيا -هندوان
و شناختهاند نمايش و رقص آفريدگار عنوان به را او هند
هزار شش حدود را نمايش و رقص هنر شيوا ميكنند قول نقل
است همچنين.است كرده عرضه بشر به مسيح ميلاد از پيش سال
بسزايي سهم نمايش و رقص پيدايي در كه "ويشنو" و "براهما"
از يكي به كه بود "ويشنو" اين ميگويند زيرا.داشتهاند
صنعت تا ميدهد فرمان "بهاراتا" بهنام خود نزديكان
"ويشنو" فرمان دنبال به.بياموزد آدميان به را نمايش
كه گردآورده "ناتياشاسترا" نام به رسالهاي نيز بهاراتا
رفته سخن بازسازي و صحنهآرايي موسيقي ، رقص ، از آن در
نمايشي اثر نخستين را آن كه كتاب اين تحرير تاريخ.است
پس دوم قرن يا و ميلاد از پيش دوم قرن ميشناسند ، هندي
.كردهاند ذكر ميلاد از
بزرگ حماسه دو از بايد ،"نايتاشاسترا" رساله از گذشته
نه كه برد نام "مهابهاراتا" و "رامايانا" يعني هندوان ،
ستايش و احترام مورد ادبي و مذهبي ارزشهاي خاطر به تنها
همواره هم نمايشي ارزشهاي داشتن لحاظ به بلكه بودهاند ،
و جاوه تايلند ، برمه ، هند ، در نمايشي منابع عنوان به
.بودهاند نمايشگران استفاده مورد مالي
رقص سنت در مكتب دو آمده ، "ناتياشاسترا" در كه آنچه طبق
و "بهاراتاناتيام":است داشته اهميت بسيار هند نمايش و
."كاتاكالي"
بازي زنها فقط آن در كه است نمايشي بهاراتاناتيام
و است داشته قرار مدرس ناحيه در بيشتر و ميكنند
و دارد جوان مردهاي به اختصاص كه است نمايشي كاتاكالي ،
گفته.است درميآمده اجرا به هند غربي جنوب در بيشتر
اسامي به برادر چهار توسط بهاراتاناتيام كه ميشود
"ندامپيلادي شيوانا" و "واديولو" ،"نياه چي" ،"پونياه"
تركيب و تحول نتيجه را كاتاكالي نمايش.است شده تدوين
داشته جود و هند جنوب در كه ميدانند نمايش نوع چندين
شخصيتهاي ميباشدو اساطيري دنياي به راجع نمايشي و است
خدايان ، شبه خدايان ، مانند ميگذارد نمايش به را قراردادي
.غيره و ديوها سلحشوران ،
بسياري اهميت كاتاكالي در (صورتسازي) بزك دليل همين به
و بوده مشكل بسيار بازيگر كردن بزك كار و است يافته
داشته ، خاصي معاني هريك رنگها.ميگيرد وقت ساعتها
.ميرود بكار پرهيزكار شخصيتهاي براي سبز رنگ چنانكه
چهار به آمده ، بهاراتا رساله در كه آنچه طبق درام ، انواع
و بهانا پراكارانا ، ناتاكا ، :شدهاند تقسيم دسته
.پراهسانا
.است بوده حماسي يا و عاشقانه مسائل درامها ، اغلب موضوع
از پراكارانا اساطير ، از بيشتر ناتاكا درامهاي چنانكه
از پراهسانا و عشق از بهانا فولكلوريك ، افسانههاي
نمايشهاي مشهورترين از يكيشدهاند گرفته كميك موضوعهاي
از يكي عنوان به آن از كه است شكونتلا ناتاكا ، نوع
نويسنده.ميشود برده نام جهان در نمايشي متنهاي نخستين
معروف درامنويس و شاعر "كاليداس" شكونتلا ، نمايشنامه
يا و پنجم يا چهارم قرنهاي در ميشود گفته كه است هند
است قهرماني درامي شكونتلا ، ).است ميزيسته ميلادي ششم
(.است شده نوشته پرده هفت در كه
:منابع
زيباي هنرهاي كل اداره انتشارات شماره 1 موسيقي مجله -
كشور
ملكپور جمشيد تاليف -جهان در نمايش تاريخ از گزيدهاي -
Gargi, Balwant: Theatre in India, New York,1962
فرشي بنفشه : تنظيم و گردآوري
شدند معرفي اصفهان جشنواره داوران
و بلند فيلمهاي مسابقه بخش داوران اسامي:هنر و ادب گروه
.شد اعلام اصفهان فيلم بينالمللي جشنواره كوتاه
شرح اين به داوران اين اسامي عمومي روابط اين گزارش به
مراديكرماني هوشنگ ،(كارگردان) عليمراد عبدالله:است
،(كارگردان) فروزش ابراهيم ،(فيلمنامهنويس و نويسنده)
.(سينما بازيگر) حاجيان آزيتا ،(كارگردان) پرتوي كامبوزيا
مشخص و جهان سينماگران آثار دريافت با گزارش همين براساس
در كشور انتخاب ، 24 هيات نظر از فيلمها وضعيت شدن
شركت نوجوانان و كودكان فيلمهاي جشنواره چهاردهمين
.ميكنند
آمريكا ، بلژيك ، انگلستان ، فرانسه ، آلمان ، ژاپن ، چين ،
اين در شركتكننده كشورهاي جمله از نروژ و هلند ايتاليا ،
.هستند جشنواره
:كمالالملك گالري
از.مهر سوم تا (ستايش) شاپوريان پري نقاشي نمايشگاه
ششم ، بوستان پاسداران ، خيابان:نشاني.تا 21 ساعت 17
.تلفن2580053.پلاك 31
:الهه نگارخانه
ساعت از.مهر اول تا هنرمندان از گروهي نقاشي نمايشگاه
.شماره 47 گلفام ، خيابان آفريقا ، خيابان:نشانيتا 20 16
:فرشته نگارخانه
چهرهپردازي موضوع با آزادي كهن ميترا نقاشي نمايشگاه
ساعت از.مهر هفتم تا اول از ايران معاصر نقاشي اساتيد
رازان ميرداماد ، بلوار محسني ، ميدان:نشانيتا 20 17
.شماره 9 ششم ، كوچه شمالي ،
:سامي نگارخانه
ساعت 16 از.مهر تا 20 از 9 زنگنه محمود نقاشي نمايشگاه
.پلاك 75 پانزدهم ، خيابان سعادتآباد ، :نشاني.تا 20
.تلفن2092617
:گلستان گالري
ساعت از.مهر هشتم تا دوم از شهبازيار علي عكس نمايشگاه
كماسايي ، شهيد دروس ، خيابان:نشانيتا 19 و 16 تا 12 10
.تلفن2541589.پلاك 42
|
|