توسعه سوم برنامه و علمي توسعه علم ،
فرهنگي علمي خوانندگان با
توسعه سوم برنامه و علمي توسعه علم ،
وآموزش علمي توسعه علوم ، جايگاه و ويژگيها به نگاهي
كشور توسعه برنامه سومين در عالي
جوامع اقتصادي توسعه در علمي وتوسعه علم نقش امروزه
بدين.نيست پوشيده هيچكس بر دو اين ميان تنگاتنگ وارتباط
و ميكند ايفا را اصلي نقش اقتصادي توسعه در علم كه معنا
توسعه جامعه يك دهنده تشكيل اصلي هسته نيز اقتصادي توسعه
.ميشود محسوب يافته
علمي توسعه راه در عديده ومعضلات موانع وجود از صرفنظر
عالم ، و علم جايگاه خصوص در صحيح بينش نبود كه ايران ،
اداري ، و مالي نامساعد نظام كارآمد ، و قاطع مديريت فقدان
نخبگان غيرطبيعي مهاجرت روند مناسب ، علمي ارتباطات فقدان
و وافي توجه عدم جملهاند ، آن از... و كشور از خارج به
گذشته سالهاي طي كشور برنامهريزان و سياستگذاران لازم
توسعه ابعاد ساير در آن بنيادين ونقش علم مقوله به
تا شده موجب نيز (كشور كلان برنامهريزيهاي در بهويژه)
دركشورمان ، توسعه مدت دراز برنامههاي اجراي رغم به
توسعه جريان در و باشيم جامعه در علمي ركود شاهد همچنان
.دهيم اختصاص خود به را سهم كمترين جهان علمي
در سياستگذاري كشور توسعه دوم و اول برنامههاي چه اگر
متوليان و توسعه علمي ابعاد بهويژه و فرهنگي زمينههاي
اسلامي جمهوري شان درخور و شايسته گونهاي به را بخش اين
دولت توسعه برنامه سومين بود ، نداده انجام ايران
هدفمند ، برنامهاي تدوين ضرورت به خاص عنايت با خدمتگزار
و جانبه همه توسعهاي به دستيابي براي اجرا قابل و منسجم
و پررنگتر را توسعه علمي و فرهنگي ابعاد نقش متوازن ،
.است ديده جديتر را امور اين به اهتمام
در تمركززدايي و كيفي توسعه ساختاري ، تحول جهت در تلاش
پژوهش و علم متولي دستگاه اصليترين و مهمترين سطح
وزارت" ايجاد و "عالي آموزش و فرهنگ وزارت" يعني دركشور
مصاديق جمله از سوم برنامه در "آوري فن و تحقيقات علوم ،
.ميآيند حساب به ادعا اين
نگاهي با عالي آموزش بخش در كشور توسعه برنامه سومين
دو از را خود زيادي حد تا هدفگذاري فرايند به جديد
ترسيم با دارد تلاش و ساخته متمايز پيشين برنامه
غلبه راه قرن چرخش آستانه در تازه افقهاي و چشماندازها
.سازد هموار را فني و علمي عقبماندگيهاي بر
روح رعايت با برنامه اين صاحبنظران از بسياري اعتقاد به
به عميق توجه با و كشور توسعه سوم برنامه كلي نگرش و
ايران توسعه درحال جامعه چالشهاي و نيازها ضرورتها ،
و تمركززدايي گرايي ، كيفيت ;چون برجستهاي ويژگيهاي
با تا است آن بر و داده جاي درخود يكجا را ساختاري اصلاح
آموزش نظام پاسخگو ، دانشگاه ايجاد و متعهد دانشجوي تربيت
رفاه عدالت ، توسعه جهت در پرقدرت ابزاري به را كشور عالي
راستا اين در محكمي قدمهاي و كند تبديل اجتماعي وآسايش
.بردارد
***
در عالي آموزش و فرهنگ وزارت آموزشي معاون توفيقي دكتر
:ميگويد وزارتخانه اين توسعه سوم برنامه ويژگيهاي تشريح
يكپارچه را فنآوري و تحقيقات علوم ، نقش برنامه اين "
سه هر جهاني ، موفق تجارب از بهرهگيري با و ميبيند
واحد متولي يك گرفته ، نظر در هماهنگ و مكمل را پديده
زيرمجموعه سطح به را وجايگاهشان ميكند تربيت آنها براي
در اتفاق اين كه آن حال.ميدهد ارتقاء جمهوري رئيس
ديگري كسان آموزش متوليان و بود نيفتاده دوم برنامه
"اصلا هم فنآوري و بودند پراكنده پژوهش متوليان بودند ،
".بود متولي فاقد
تصديگري جديد ، ساختاري پيشنهاد با همچنين برنامه ، اين
واختيارات داده كاهش فنآوري و علوم بخش در را دولت
تقويت با كه شكلي به.ميكند واگذار دانشگاهها به بيشتري
تمركززدايي و كشور دانشگاههاي امناي هياتهاي و شوراها
پتانسيل و عظيم نيروي از عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت از
به رسيدن راه در پيش از بيش دانشگاهها در موجود فكري
.شود بهرهگيري توسعه اهداف
آموزش نظام گردانندگان سوي از كرات به و) است بديهي آنچه
دوم و اول برنامه دو ،(است شده اعلام نيز كشور عالي
ولي موفق ، "تقريبا خود كمي اهداف به رسيدن در عالي آموزش
نقيصه ، اين و بودهاند عقب قدري كيفي مقاصد به پرداختن در
كمي گسترش توقف و كيفي شاخصهاي به بخشيدن محوريت يعني
پنهان سوم ، برنامه طراحان نگاه از عالي آموزش نظام
.است نمانده
صنعت و علم دانشگاه آموزشي معاون غلامي دكتر كه همچنان
سوم برنامه شاخص ويژگي يك را بودن محور كيفيت ايران ،
حتي و دانشگاهيان بود بهتر چه اگر":ميگويد و دانسته
و گستردهتر نظرسنجي يك با تكميلي تحصيلات دانشجويان
اصلي محورهاي تعيين در (خاص بطور نه و) عامتر و جديتر
پيشنهادي برنامه من نظر به اما ميكردند ، مشاركت برنامه
كه است برخوردار زيادي قوت نقاط از آموزش و فرهنگ وزارت
ايجاد و وزارت ساختاري تغيير بحث آنها ، مهمترين از يكي
شاخصهاي به توجه نيز و فنآوري و تحقيقات علوم ، وزارت
در را خود خاص جايگاه امروز دنياي در فنآوري.است كيفي
جدي بطور ميبايست هم ما بالطبع و كرده پيدا بشري زندگي
".كنيم نگاه مقوله اين به
كميسيون احتمالي مواضع و وظايف تشريح در غلامي دكتر
پيشنهادي برنامه قبال در اسلامي شوراي مجلس عالي آموزش
مزبور كميسيون اعضاي تركيب البته":ميگويد عالي آموزش
من اما هستند ، لازم تخصص داراي نامبردگان كه ميدهد نشان
مجلس عالي آموزش و فرهنگ كميسيون بافت كه دارم اعتقاد
آموزش تخصصي مسايل تا ميپردازد سياسي مسايل به بيشتر
مورد در كميسيون اين كه اميدوارم و دانشگاهها و عالي
سياسي ، فعاليتهاي كنار در عالي ، آموزش سوم برنامه
صورت در و كند دنبال جد به هم را تخصصي و علمي فعاليتهاي
".نمايند استفاده نيز كارشناسان نظر از نياز
و آموزش معاون محمدي دلالپور محمدرضا دكتر همچنين
و تصويب با است معتقد تبريز دانشگاه تكميلي تحصيلات
توسعه و تعالي راه در اساسي گامي جديد ، برنامه اجراي
آنچه":ميگويد وي.شد خواهد برداشته كشور عالي آموزش
برنامهريزي نگرش مساله است ، اهميت حائز چيز هر از بيش
متخصص نيروهاي پرورش و تربيت و تعليم فرايند به شده
درگرو واقعي توسعه كه نيست پوشيده كسي بر.است جامعه
دانشگاهها به امر اين توليت و است متخصص نيروهاي وجود
شناسايي ضمن كه برنامهاي وجود لذا و است شده واگذار
با موجود امكانات هماهنگي چگونگي تواناييها ، و نيازها
اهداف به رسيدن و مشكلات حل راهكارهاي نيز و نيازها اين
".است ضروري بسيار دهد ، قرار ما روي پيش را
تهيه برنامه صاحبنظران ، از ديگر بسياري همچون نيز وي
"طبعا":ميگويد دانسته ، زيادي ويژگيهاي داراي را شده
كيفي و كمي اهداف با ارتباط در بايد را برنامه هر جامعيت
سال دو طي كه مطالعاتي اقتضاي به كرد ، اما ارزيابي آن
و گرفته صورت آموزش سوم برنامه تهيه فرايند در گذشته
است ، شده منعكس آن تدوين در زيادي حد تا دانشگاهها نظريات
راهكارهاي و ديده برنامه اين در بهخوبي موجود تنگناهاي
".است شده انديشه آن براي منطقي
مثبت ويژگيهاي از صرفنظر كه است پرواضح حال هر به
موفقيت درخصوص پيشداوري عالي ، آموزش توسعه سوم برنامه
زود خيلي هنوز اجرا ، و عمل مرحله در برنامه اين صد در صد
وجود عدم آمد ، نوشتار اين آغاز در كه همانطور اما ، .است
و علم به توجه ضرورت و اهميت زمينه در فرهنگي صحيح بينش
همواره (اقتصادي توسعه اساس و پايه عنوان به) علمي توسعه
قدعلم ايران جامعه توسعه مسير در جدي مانع يك عنوان به
علمي توسعه مختلف شاخصهاي بر منفي تاثيرگذاري با و كرده
و امكانات تخصيص تا گرفته شايسته مديران گزينش از كشور ،
.است بازداشته مهم ، اين از را ما ريالي ، پشتوانههاي
فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، توسعه برنامه سومين بيترديد
نقش و "توسعه" مقوله به جامعنگر گرايشي با كشور ،
ساليان از پس آن ، اهداف تحقق در فرهنگ و علم بنيادين
بر ايران اقتصادي و سياسي ازحيات خاصي دوران در طولاني ،
اصلاح و ورزيده اهتمام كشور توسعه فرهنگي گرههاي گشايش
ساختاري اصلاحات بر مقدم حتي را موجود فرهنگي نگرشهاي
.است ديده
صحرايي فريبا
فرهنگي علمي خوانندگان با
فرهيخته خوانندگان از نيز ، جاري ماه شهريور و مرداد در
را متعددي مطالب و ترجمهها نوشتهها ، مقالات ، خود
همه انتشار امكان همشهري صفحات محدوديت كه كرديم دريافت
محدودي تعداد انتخاب.نميساخت ميسر ما براي را آنها
گروه تحريريه هيات اعضاي توسط كه مطالبي بر علاوه نوشته ،
دسترس ، در مطلب دهها ميان از ميشود ، تهيه فرهنگي علمي
اسامي.بپذيرد انجام بايد حال هر به ولي ، .است سختي كار
مختلف ، دلايل به آنها نوشتههاي و مقالات كه دوستاني
و ميشود اعلام زير شرح به داشت ، نخواهند انتشار امكان
دوستان اين از را ديگري مطالب آينده ، در اميدواريم
:كنيم منتشر همشهري در و دريافت
،(شيراز) مردانلو اسماعيل ،(تهران) بزرگمهر برليانت
محمدحسن ،(اراك) سيدموسوي مهديه ،(مشهد) آهنچيان محمدرضا
طيبات فاطمه ،(تهران) اللهيارعرب مهندس ،(اصفهان) تنهايي
آتشپور ، ، سيدحميد(تهران) زربخش پرويز دكتر ،(تهران)
(سربند) فرجي سميه ،(شيراز) جعفري پدرامين مرتضوي ، كاميار
انجمن تهران ، پزشكي علوم دانشگاه ،(تهران) معتضد خسرو ،
پروفسور ،(تهران) فريدون علياكبر ايران ، نابينايان
نهضت سازمان ،(تهران) اميري عاطفه تفرشي ، نبوي سيفالدين
.ا ،(استانها امور و ارتباطات تبليغات ، معاونت) سوادآموزي
تفاخ سيدمسعود ،(تهران) قدياني سيامك ،(شيراز) آشنا ش
رهبران محمود ،(يزد مهريز) مهريزي حجازي مهدي ،(تهران)
.فولادي بهرام و (تهران)
فروشيها كتاب پيشخوان روي
|
دري
/سينما و فرهنگ انتشارات /يزدانيان محمدحسن اشعار مجموعه
.تومان نسخه /1100 3000/ اول ، 1378 چاپ
دايره و مضامين درقوالب ، شاعر اشعار از مجموعهاي كتاب
شده ، گذاري اعراب امكان حد در شعرها.است كلاسيك واژگاني
صورت به اشعار كليه.نيست خالي چاپي اغلاط از اما
.باشد ساده آنها يافتن تا شده مرتب الفبايي
(تقاضا حسب بر اعتبار تامين) پرورش و آموزش در تمركززدايي
/سينگام آريا لاكشمنان ديويد و پاترينوس آنتوني هري نوشته
وزارت بينالمللي علمي همكاريهاي دفتر از نشر و ترجمه
400/ نسخه 3000/خرداد 78 اول ، چاپ /پرورش و آموزش
.تومان
زير جهاني بانك آثار مجموعه كتابهاي از يكي حاضر كتاب
و آموزش در تمركززدايي به كه است توسعه راهكارهاي عنوان
مطالعات و پژوهشها حاصل مجموعه اينميپردازد پرورش
گوناگون مسائل مورد در جهاني بانك متخصصان و كارشناسان
مسائل به تنها مجموعه اين كه اين به توجه با.است توسعه
نيز توسعه گوناگون زمينههاي در بلكه نپرداخته ، نظري
فايده از خالي آن مطالعه ميدهد ، ارائه عملي راهكارهاي
.نيست
ايران سينماي عكس سالانه نمايشگاه دومين عكس مجموعه
/سوگند انتشارات:ناشر/ايران سينماي عكاسان انجمن:تدوين
تومان 1700/نسخه 3000/اول ، 1378 چاپ
فرهنگ وزارت سينمايي امور معاونت سوي از ماه 76 دي اوايل
تبليغي مواد بخش كه شد اعلام رسمي طور به اسلامي ارشاد و
اين از پس.شد خواهد حذف فجر فيلم جشنواره شانزدهمين از
تصميم ايران سينماي عكاسان انجمن مركزي شوراي ماجرا ،
سينماي فيلمهاي عكسهاي از نمايشگاهي ساله همه گرفت
.كند برگزار مسابقه بهشكل را ايران
عكاسان خانه در ماه 76 بهمن دست ، اين از نمايشگاه نخستين
.شد گذاشته نمايش به فيلم از 50 عكاس آثار 30 و شد برگزار
اين مسابقه بخش برگزيده عكسهاي از مجموعهاي حاضر كتاب
سفيد و سياه صورت به و زيبا هياتي در كه است نمايشگاه
.است شده منتشر
يادگار كهن
انتشارات /ابهري بداغي سعيد تركي و فارسي اشعار گزينه
صفحه ، 290/نسخه 1500/بهار 1378 اول ، چاپ /تهران فيروزه
.روكش و كالينگور جلد با تومان قيمت1400 /رقعي
و آمد دنيا به ابهر در خورشيدي سال 1318 در بداغي ، سعيد
به شهرستان اين در را دبيرستان و مقدماتي آموزش دوران
.رسانيد پايان
و زبان كارشناسي پرورش ، و آموزش در استخدام با وي
و پيگرفته تهران معلم تربيت دانشگاه در را فارسي ادبيات
به نسبت دروني ، كششهاي روي از تدريس ، سالهاي ميان در
ابهر كنار زيباي طبيعت از الهام نيز و فارسي شيرين زبان
تركي و فارسي به گوناگون مناسبتهاي به را ابياتي رود ،
.است كرده زمزمه ابهري
و فارسي زبان دو به شاعر اشعار حاوي كه كتاب ، اين در
بخش در بويژه خواندني و دلنشين اشعار بر علاوه است ، تركي
بداغي سعيد از نيز كاملي و مبسوط مقدمه تركي ، اشعار
كار به رسمالخط ابهري ، تركي فارسي ، ادب و فرهنگ درباره
چاپ به كتاب تدوين چگونگي و مجموعه تركي اشعار در رفته
.است رسيده
|
|