تشريفاتي را تحصيلي رشتههاي از بعضي چرا
!ميدانند؟
!كمبودها و نقائص سنجش طرح
!كنم؟ چه طرح با حالا خريدم ، را سربازي
مريوان سردوش روستاي آموزشي امكانات
!است صفر

تشريفاتي را تحصيلي رشتههاي از بعضي چرا
!ميدانند؟
رشتههاي از بعضي به دادن كمبها و بيمهري مقوله در
از تاكنون غيره و هنر و ورزش و بدني تربيت ازجمله تحصيلي
توجه مورد كمتر متاسفانه كه شده گفته بسيار مردم سوي
برداشتهاي اينگونه مناسبت بههمين و است گرفته قرار
.است شده آموزشي واحدهاي در نابسامانيهايي موجب غلط
و ذوق و نشاط و شور از نشاني هيچ ميشويم كه مدارس وارد
دليل بهاين نميشود مشاهده دانشآموزان در جواني انرژي
و ميشود تدريس ديگر درسهاي بدني ، تربيت ساعات در كه
سلب جوان و نوجوان دانشآموز از جسم پرورش و ورزش فرصت
.ميگردد
آرزو معلم ميشود تصحيح كه دانشآموزان امتحاني برگه
با اما شود ، محول او به ديگري دشوار و سخت امر هر ميكند
نشود ، مواجه دانشآموزان ناپخته خودمان بهقول خطهاي
ديگري درس هنر ، آموزش ساعات در كه است اين هم آن دليل
در هنر معلم "اصلا اينكه يا.ميشود تدريس هنر از غير
استعداد زمينه اين در كه هم دبيراني و ندارد وجود مدرسه
بهعهده را ديگر درسهاي تدريس ميدهند ترجيح دارند
!نيست مهم هيچكس براي هنر چون بگيرند
برنامهريزي كه ترم پايان و ثلث پايان امتحانات براي
درس "سخت بهاصطلاح" درسهاي بعضي برنامه از قبل ميشود
و ساده درس اين بهنظر ، و ميشود داده جاي (حرفهوفن)
مديران و روءسا عقيده به چون ميشود حس پيشپاافتاده
عملي فعاليتهاي نمره ده مناطق ، ادارات حتي و آموزشگاهها
فعاليتهاي ليست در بايد ضابطهاي هيچ بدون حرفهوفن درس
اينصورت غير در گردد ثبت حرفهوفن دبيران توسط عملي
مربوطه دبير اجازه بدون تمام جرات با مديران بعضي
تا ميدهند عملي فعاليتهاي نمرات ليست در تغييراتي
كل نمرات ميانگين نهايت در و آموزشگاه نمرات كل ميانگين
!يابد افزايش طريق اين از منطقه
علمي المپيادهاي امتحان براي نياز مورد مواد تعيين در
خالي را(!)غيرضرور اصطلاح به آموزشي مواد جاي نيز
.ميبرند بين از را درسها اين اهميت "عملا و ميگذارند
نميتواند راحت ما جامعه جوان دانشجوي و دانشآموز
بهطرز تصميمگيريها در يا كند حل خود را مشكلاتش
پرورشي ساعات چون دهد سازنده نظريات يا كند شركت آگاهانه
ميشده محسوب بيكاري منزله به آنان براي راهنمايي دوره
!ديگر درسهاي تمرين براي است ساعتي يا
از صاحبانشان كه برميخوريم كاذبي مشاغل به جامعه ، در
آگاهي كوچكترين اما بكنند هم رضايت احساس شايد خود شغل
در مشاغل هفته تبليغات چون ندارند خود كار عواقب از
خيلي بهطور كه هم فعاليتهايي و نميشود انجام خوب مدارس
مورد ميگيرد انجام حرفهوفن دبيران بعضي توسط كمرنگ
صورت زمينه اين در تقديري هيچ و گرفته قرار بيتوجهي
دانشآموز ، كه ميشود طوري ما جامعه وضع و نميگيرد
ذاتياش استعدادهاي به توجه بدون و خود باطني ميل عليرغم
كه كند حركت جادهاي در بايد خويش والدين اجبار با و
تحصيل اينصورت غير در و مهندسي يا است پزشكي يا پايانش
براي مشاغل همه امتيازات ابتدا از چون !بيتحصيل
نام با حتي شاگردان اوقات گاهي و نشده معرفي دانشآموزان
.ندارند آشنايي نيز شغلها بعضي
محيط كلي بهطور و كوچهها و خيابانها آموزشگاهها ، محيط
باني و باعث كه است آلودهكننده زبالههاي از پر ما زيست
بيگانه بهداشت فرهنگ با ابتدا از چون هستيم خودمان هم آن
مدرسه بهداشت مربي و مدرسه ناظم يا معاون و بودهايم
با را بهداشتي كارتهاي و ندارند بهداشتي امور به توجهي
در ثبت و تشريفات اجراي بهمنظور فقط هم آن خاص تشريفات
.ميكنند تقديم دانشآموزان به بهداشتي ستاد دفتر
تربيت و تعليم اساتيد ديدگاههاي تربيت ، و تعليم كتب در
آموزش كه ميگيريم نتيجه آنها همه از و ميكنيم بيان را
حفظ و خاص مهارتهاي كسب فقط نه باشد همهجانبه بايد
و باشد هم با مرتبط بايد آموزشي مواد همه.معلومات
آموزش عمل در اما گردد ، حفظ بايد يكديگر با دروس پيوستگي
آموزشي درسهاي و ميكنيم مشاهده مدارس در را درسها بعضي
و مدير بهعقيده و است خاص درسهاي بعضي فقط آموزشگاهها
...و پرورشي و حرفهوفن و هنر و ورزش دبيران ديگران ،
درسها اين نمره و هستند معلمان بيكارترين و كمكارترين
بالا بايد زمينهها اين در فعاليتي هيچ گرفتن درنظر بدون
و درسها از خيلي منشاء و اساس و پايه كه درحالي باشد ،
اين پيشپاافتاده بهاصطلاح و ساده مطالب همين مشاغل ،
.ميباشد دروس
افزايش شعار ما جامعه امروز شرايط در اينكه آخر سخن
و هوشيار جوانان با پويا و فعال جامعه و غيرنفتي صادرات
.و هنر و صنعت روزافزون رشد و كارآمد و ماهر انساني نيروي
مدارس در همهجانبه آموزشهاي كه مييابد تحقق وقتي..
مواد از مادهاي هيچ اهميت و گيرد انجام صحيح بهطرز
كتب بعضي كه ندارد لزومي وگرنه نشود گرفته ناديده آموزشي
دست نهايت در و شود منتشر و چاپ فراوان هزينههاي با
نيروي دولت اينكه يا و بماند باقي استفاده بدون و نخورده
نيروهاي همان و تربيتكند زمينهها بعضي در متخصص انساني
را خوبي بازدهي و كنند فعاليت ديگر زمينههاي در متخصص
و تعليم كارشناسان كه نيست لازم "اصلا و باشند نداشته
و درسي مواد برنامهريزي صرف بيهوده را خود وقت تربيت
واقعي و اساسي نيازهاي به توجه با و كنند آموزشي
چون كنند ، برنامهريزي جوانان و نوجوانان و دانشآموزان
و است خاص درسهاي بعضي مدارس آموزشهاي محور حاضر حال در
.نميشود دانشآموزان همهجانبه رشد به توجهي
همدان استان دبيران از يكي
!كمبودها و نقائص سنجش طرح
در پيشدبستاني سنجش طرح شروع خبر اعلام بهدنبال
بر تاكيد و متخصص نيروهاي از استفاده ادعاي و خردادماه
آموزش سازمان محترم رئيس توسط (سنواتي معمول طبق) كيفيت
سنجش پايگاههاي عملكرد نحوه بررسي استثنايي ، پرورش و
.مينمايد ضروري
كه طرح اين درسودمندي ترديدي كوچكترين سليمي عقل هيچ
آيا ولي ندارد ميشود انجام پيشرفته كشورهاي در سالهاست
ميسر هدف به رسيدن مناسب امكانات عدم و ناقص مديريت با
بهصورت سال چند بهمدت ابتدا در طرح اين گرچهاست
آن آزمايشي اجراي سال آخرين در بخصوص و شد انجام آزمايشي
اجرا ، مديريت ازلحاظ استثنايي پرورش و آموزش شديد ضعف
انجام متاسفانه ولي گرديد مشهود "كاملا امكانات و نيروها
نتايج آيا پرسيد بايد حال.گرديد محول سازمان اين به آن
و دولت به ساله هر كه هنگفتي هزينههاي ارزش حاصله
دارد؟ ميكند ، تحميل تستها اين انجام جهت خانوادهها
مسئولين توسط كه ارقامي و آمار علاوهبر نيست بهتر آيا
به ميگردد ارائه طرح انجام موفقيت اثبات جهت سازمان
والدين و مدارس بهداشت مربيان اول ، پايه محترم آموزگاران
دانشآموزانيكه بسيارند چه شود مشخص تا شود مراجعه
از ولي بودهاند دركي مشكل يا بينايي -شنوايي كاهش داراي
اعلام بلامانع آنها ثبتنام و ، سالم سنجش پايگاههاي سوي
!است گرديده
ولي دارد وجود خطا درصدي كاري هر در كه نيست ترديدي
مديرانمدارس و گرامي والدين شكوائيههاي و نارضايتي
.دارد سنجش درپايگاههاي آن بالاي درصد از حكايت
از بهرهگيري يعني متخصص نيروهاي از استفاده از منظور
البته) روانشناس و بيناييسنج شنواييشناس ، كارشناسان
تستهاي نه معتبر و استاندارد هوش آزمونهاي بههمراه
آن تغيير حال در هرساله كارايي عدم بهعلت كه مندرآوردي
از.استثنايي پرورش و آموزش كادر از استفاده نه و (هستيد
متخصص نيروهاي از كجا در شما بپرسيد امور مسئولان
فراهم را همكاري شرايط يا و همكاري به دعوت صميمانه
شما بيتفاوتي چقدر شويد متوجه اينكه بهخاطر كردهايد؟
درصد چند ببينيد داشته تاثير نيروها اين وازدگي در
هنوز ميكردند شركت طرح در اول سالهاي در آنهاييكه
خواستيد طور هر نيستكه شخصي طرح يك اين همكاريند؟ آماده
جدي را عظمت و اهميت اين با كاري "واقعا.كنيد عمل
متخصص نيروهاي كمبود وجود با است تاسف جاي و نگرفتهايد
محترم مسئولين اگر.نبودهايد موفق نيز اندك همان جذب در
به واقعبينانه لاپوشاني و توجيه بهجاي ابتدا از سازمان
سيستم كاشبود ديگري طور وضع شايد ميكردند نگاه قضيه
را عملكردها دقيق بهطور سازمان از خارج بازرسي و نظارت
.ميكردند بررسي
روانشناس -پاكدل فرحناز
!كنم؟ چه طرح با حالا خريدم ، را سربازي
است داروساز دكتر نيز ايشان كه همسرم همراه به پيش سال
داشت نفر هزار پنج حدود جمعيتي كه محروم روستاي يك به
تاسيس داروخانهاي همسرم مجوز از استفاده با و رفتيم
طرح گذراندن مشغول داروخانه همان در هم من كه كرديم
اواخر در البته كه شدم ، (واحدي 140) داروسازان الزام
طي از يكسال "عملا و شد برداشته طرح اين من ، طرح دوره
اينكه براي مدتي از پس افتادم ، عقب زندگي عادي مراحل
كه همسرم بارداري به توجه با و بروم سربازي به بتوانم
مسئولين از كند ، اداره را داروخانه تنهايي به نبود قادر
نيمه بصورت را داروخانه بدهند اجازه كردم تقاضا مربوطه
لذا نشد ، موافقت كه كنيم اداره بعدازظهر ساعات در وقت
باتوجه نيز بچه تولد از پس انداختم ، تعويق به را سربازي
جلوگيري براي و روستا آن در خانوادهام غربت و تنهايي به
نرفتم ، سربازي به محروم منطقه آن در داروخانه تعطيلي از
را سربازي خدمت جديد مقررات از استفاده با سرانجام تا
اينكه به توجه با و معافيت كارت دريافت از پس و خريدم
رشته در كه صورتي در ميرود ، سربازي مقدس خدمت به كه كسي
هم انساني نيروي طرح او براي مدت اين كند ، كار خود تخصصي
و درمان بهداشت ، وزارت طرحهاي اداره به ميشود ، محسوب
كه حالا گفتند تعجب كمال با و كردم ، مراجعه پزشكي آموزش
به كه وقتي بروي ، طرح به سال دو بايد خريدهاي را سربازي
مصوبه اين و هستيم مجري ما گفتند كردم ، اعتراض مسئله اين
بلكه نيست تنها من به مربوط مشكل اين البته كه است مجلس
نيز دارند طرح تحصيلات پايان از پس كه رشتههايي تمام به
.ميشود مربوط
م.آ -امضاء
مريوان سردوش روستاي آموزشي امكانات
!است صفر
منطقه رنجديده و مرزي روستاهاي از يكي سردوش روستاي
بيمهري مورد آموزشي امكانات ازلحاظ كه است مريوان
اين.است گرفته قرار ديار اين پرورش و آموزش مسئولان
و راهنمايي و ابتدايي دانشآموز دويستوسي بر بالغ آبادي
يك از همگي كه است ، داده جاي خود در را معلم ده به قريب
كه مناسب آموزشي فضاي يك نداشتن ;ميبرند رنج مسئله
بچههاي.بخوانند درس آن در بهراحتي بتوانند شاگردان
تحصيل به مشغول مخروبهاي در گذشته سال چند در روستا اين
برايشان "دانش سپاه" بهعنوان قبل سال سي حدود كه بودند
سوي از كه است سالي سه دو "اخيرا اما.بودند ساخته
"تازهساخت" بهاصطلاح مدرسه يك خرداد پانزده سازمان
اين.دارد مدرسه از نامي فقط كه كردهاند احداث برايشان
در* بهداشتي سرويس و حصاركشي از ندارد ، برق جديد مدرسه
باشد داشته دستشويي به نياز شاگردي اگر.نيست خبري آن
زنگهاي در يا درس ساعت وسط در آنهم برود منزل به بايد
بسياري منازل ، دوري بهعلت كه شده مشاهده بارها.!تفريح؟
درس بعدي ساعت در چشمگيري تاخيرهاي با دانشآموزان از
.شدهاند خود معلمان نگراني سبب درنتيجه و برگشتهاند
غمگين و گرفته دلي با آموزشگاه اين آموزگاران از يكي
علت به دارد كليه بيماري و است اول كلاس دخترم":ميگويد
بيماري شدت بر روز به روز بهداشتي سرويس به دسترسي عدم
مدرسه اين نواقص روي نيز روستا اهالي ".ميشود افزوده او
با روستا اين زحمتكش شوراي حتي و دارند فراواني تاكيد
كردستان استان كل اداره تا لازم مدارك و عكس داشتن دردست
صورت موءثري اقدام هنوز اما است رفته مسئله اين دنبال به
...دارد ادامه آشفتهبازار اين كماكان و است نگرفته
اين مديران دلسوزي عدم و سهلانگاري راه اين در البته
.گرفت ناديده نبايد را آموزشگاه
دارد ، آموزشي كلاس سه فقط كه مدرسهاي:كنيد قضاوت شما
آن سيمكشي است ، محروم بهداشتي سرويس از ندارد ، حصاركشي
اين شايستگي آيا نكشيدهاند ، برق برايش هنوز و است دكور
درس آن در بيگناه و معصوم دانشآموز كه 230 دارد را
!بخوانند؟
آموزش مسئولان تا كنيد چاپ را مطالب اين ميكنم التماس *
آيندهسازان اين وضع از و بدهند خود به تكاني پرورش و
!شوند آگاه آقايان لطف از محروم
مريوان پرورش و آموزش معلم
|