يافته توسعه مديريت بدون توسعه تحقق
نيست پذير امكان
(دوم بخش) ، چگونه؟ اداري ساختار تحول
:اشاره
باقريان ، محمد مهندس با گفتوگويي در گذشته شماره در
پيرامون كشور استخدامي و اداري امور سازمان دبيركل
كشور در ديرينه سابقه كه اداري نظام مشكلات مهمترين
گزارش براساس كه شد اشاره نكته اين به و شد بحث دارند
دسترسي امكان ترميمي "صرفا كارهاي چون موجود ، وضع شناخت
نيازهاي پاسخگوي بتواند كه را مطلوب مديريت نظام به
در دگرگوني ايجاد ضرورت نميآورد ، فراهم باشد ، توسعه
.گرفت قرار توجه مورد كشور مديريت نظام ساختار
همچنين كشور استخدامي و اداري امور سازمان دبيركل
نشان اداري نظام مشكلات جمعبندي كه ساخت خاطرنشان
اهداف و راهبردها دنبال به ما اداري نظام كه ميدهد
در راهبردها و اهداف عبارتي ، به.نميكند حركت توسعه
هم مقررات و قوانين ولي ميشود ، تدوين توسعه برنامههاي
وجود شود تبعيت آنها از كه حساسيتي و است باقي خود سرجاي
.ندارد
در مشاورهاي و تحقيقاتي بازوهاي جايگاه به سپس وي
اداري ساختار در تحول ايجاد به مربوط برنامهريزيهاي
نامهاي آئين نوشتن درصدد اكنون ما:گفت و پرداخت كشور
سامان را مديريت حوزه در مشاور مهندسان بتوانيم كه هستيم
.ميگذرد نظرتان از بحث ادامه شماره ، اين در.دهيم
و اداري امور سازمان خود در اداري ساختار تحول طرح آيا *
يك هنگامي معتقدند صاحبنظران شده؟ پياده كشور استخدامي
سازمانها ديگر بر و شود تحول دچار ميتواند سازمان
به احترام و سالاري شايسته خود ، كه باشد تاثيرگذار
قرار توجه مورد عمل در را تخصصي و حرفهاي شايستگيهاي
.دهد
.است بوده نظر مورد محورهاي از يكي مساله اين -
حركتهايي چه عمل در كه نكرديد اشاره اما بله ، تئوري در *
.است گرفته صورت
متعددي پروژههاي ;است شده انجام كار چندين سازمان ، در -
و عزل سالاري ، شايسته دستمزد ، و حقوق پروژههاي جمله از
با زنان ومشاركت كاركنان اجتماعي منزلت مديران ، نصب
در همچنين و شده تهيه سازمان از بيرون صاحبنظران مشاركت
كه مطالعاتي مشاوره هسته يك سازمان دولتي مديريت مركز
تشكيل برگرفته ، در را علاقهمند كارشناسان از مجموعهاي
عوض "كلا را سازمان اداري ساختار اينكه ديگر.است شده
كرديم ايجاد نداشت ، سابقه "قبلا كه را حوزههايي و كرديم
اين در اداري برنامهريزي كه برنامهريزي معاونت مثل
انساني منابع توسعه حوزه همچنين و شد پايهگذاري دوره
تكنولوژي توسعه به پرداختن نحوه كه آورديم بوجود را
مشاوره هستههاي و گيرد قرار اهتمام و توجه مورد مديريت
ارزيابي و نظارت حوزه ايجاد ضرورت ديگر نكته.شوند تقويت
مديريت بر بايد و نگرفته را لازم شكل هنوز كه است عملكرد
.كند نظارت علمي نظر از
و شده اجرا سالاري شايسته بحث سازمان ، در آيا *
شدهاند؟ انتخاب اساس براين مديريتها
تعهدي شود ، انجام اداري نظام در بايد كه كاري مهمترين -
طرح.شد گذاشته دولت عهده به توسعه دوم برنامه در كه بود
مورد سال يك مدت به چارچوب اين در مديران نصب و عزل
پيچيده خيلي كار اين چون.گرفت قرار ارزيابي و مطالعه
است ماه سه دو طرح اين.داد انجام را آن سازمان خود بود
مديريت پستهاي همه اساس ، اين بر و شده تقديم دولت به كه
مديران وضعيت و شده درجهبندي كشور عالي مديريت و اجرايي
تخصص ، ميزانميشود ارزيابي ضابطه چهار براساس
سلامت از درجهاي داشتن تجربه ، مهارت ، دانشمديريتي ،
قبلي ، پستهاي در عملكرد بررسي و قبول قابل اخلاقي
كه است اين طرح ديگر محور.است مديران ارزيابي ملاكهاي
ميشوند درجهبندي حساسيتشان و اهميت با متناسب پستها
و تعهد از حدي چه و تجربه تخصص ، نوع چه پستي ، هر براي كه
نيز اطلاعاتي بانك يك در.است نياز مورد مديريتي مهارت
شد ، عنوان كه ضابطههايي لحاظ به مدير هزار حدود 50 وضعيت
و عزل نظام اين اگر حال هر به.شدهاند معرفي و شناسايي
اهتمام مورد كه كند تصويب دولت انشاءالله را مديران نصب
شد ، اشاره كه ضوابطي اساس بر هست ، هم جمهور رئيس
كه است طبيعي و ميشود اندازهگيري واقع در شايستگيها
.بود خواهد قضيه همين مشمول هم ما سازمان
از اداري ، ساختار تحول طرح وتنظيم تدوين براي آيا *
شد؟ استفاده هم كشورها ديگر تجربيات
.شد انجام نيز كشورها ديگر با تطبيقي مطالعات بله ، -
تصوير وقتي.بود كرده دنبال را كار اين سازمان ، هم "قبلا
مقتضيات بقيه دنبال به بعد آورديم ، بهدست را موجود وضع
پنج در اگر كنيم مشخص اينكهرفتيم اداري برنامهريزي
سازماندهي باشيم ، داشته مديريتي سامان نوع چه آينده ، سال
اساسي ، قانون از استفاده با را اينكار.است خوبي
قوت و ضعف نقاط به نگاه كشورها ، ديگر تطبيقي مطالعات
رهبري ، معظم مقام و امام حضرت رهنمودهاي اداري ، نظام
:كشيديم بيرون را چندنكته آنها ميان از و كرده جمعبندي
در يعني.چيست جامعه اداره براي ما دولت تئوري اينكه اول
و باشد داشته كارها در مداخله اندازه چه تا و كجاها
.برسيم كجا به بايد سال پنج از بعد كه چشمانداز يك تعيين
ترتيب اين به.نداشتيم اداري نظام در را نگاه اين "قبلا
كنيم تبعيت آنها از بايد كه عمومي هاي سياست و راهبردها
.شد مشخص نيز
چه با كشورهايي چه اداري ساختار بفرماييد "لطفا *
يافتهها كدامين و گرفت قرار توجه مورد بيشتر ويژگيهايي
ميرسيد؟ نظر به اهميتتر با رابطه اين در
آن بر كه قوانيني و خود مقتضيات با متناسب كشوري هر -
يك منتهي.دارد را خود خاص اداري ساختار است ، حاكم
اين.ميشود تكرار جا همه كه دارد تاريخي پيشينه چيزهايي
جنبههاي آن در يكي گرفت صورت بعد دو در تطبيقي مطالعات
"نوعا كشوري هر كه كشور توسعه عمومي امور قضيهمثل ثابت
براي كه ويژهاي جنبههاي در هم يكي و ميپردازد آن به
استفاده مشخصي راهبردهاي و رويكردها چه از ايجادتحول ،
حالا كه شد انجام تطبيقي مطالعه گويا 200.است شده
به استناد با حال هر به.نيست خاطرم به آن رقم "دقيقا
و وظايف تعيين تمركززدايي ، مشاركت ، سياستهاي اطلاعات اين
وظايف بازآرايي دولت ، كردن كوچك استانداران ، اختيارات
.شد اتخاذ ميكند ، دنبال را تداخلها مساله حل كه دولت
شد ، اشاره آن به كه فعاليتها و كارها تداخل رفع براي *
ديگر و بنيادها به نميتواند اداري امور سازمان آيا
هستند ، سهيم مشكل اين بروز در كه غيردولتي سازمانهاي
مقررات اجراي به ملزم را آنها يا و بكند توصيههايي
.بنمايد كشور منافع حفظ و دولتي
.نيستند دولت اختيار در كه است مشخص غيردولتي سازمانهاي -
بنياد يا و است خصوصي بخش به وابسته و خيريه بنيادي يك
چنين در ما.است فقيه ولي به وابسته برفرض ، ديگري
دارند ، تعاملهايي دولت با نوعي به نهادها وقتي حوزههايي
سازماني اگر نمونه براي.ميكنيم را خودمان توصيههاي
هم دولت حوزه ، همان در كه ميكند فعاليت خاص حوزه يك در
ما است حكومتي ارگان يك به مربوط اين و دارد فعاليت
آنها وظايف اجراي در تا كرد خواهيم را اينها ادغام توصيه
مهم خيلي من نظر به كه نكتهديگري.ايجادنشود تداخل
سازمان تنها وظيفه اداري تحول كهايجاد است اين ميباشد
زمينه اين در بايد ملي نظام اركان جميع نيست ، اداري امور
نيست ، ما اختيار در كه نظامهاييبزنند اقدام به دست
روشهاي به ومساله كنند اهتمام رابطه اين در بايد خودشان
.برميگردد داده قرار آنها اختيار در قانون كه كار انجام
هزينه كم و كوتاه ساده ، روشها اين اگر طبيعي طور به
.ميشود جلب بيشتر مردم رضايت باشد ،
باب كار اين بوده ، مخاطب و بيرون به توجه كمتر چون اما
موضوع اين به اخير سال يك اين در كه درحالي.نشدهبود
پايانهها ، سازمان راه ، وزارت در مثال براي و شد توجه
در.كرد واگذار اتحاديهها به را فعاليت چندين انجام
به بازنشستگان تكميلي درمان نيز بازنشستگي سازمان
ترتيب اين به.است شده واگذار بازنشستگي كانونهاي
به رساني خدمت براي كه روشهايي و مقررات آئيننامهها ،
و دستگاههاست خود اختيار در ميشود ، گرفته كار به مردم
كه دهند قرار سئوال مورد را آنها ميتوانند رسانهها
به را جديدي رويههاي چه مردم ، به رساني خدمت بهبود براي
ندارند قانون به ديگرنياز موارد اين چون.گرفتهاند كار
او منتهي.است مدير اختيار در كه ميخواهد مقرراتي تنها
كار واقع در كه باشد مهم برايش و شود عوض نگاهش بايد
.شود انجام زودتر مردم
شد ، پيشبيني اداري ، تحول شورايعالي در كه كارهايي از يكي
برنامههايي ديگر ماه دو يكي تا انشاءالله كه بود همين
مثل ميكنيم تكميل را گرفتهايم دستگاهها خود از كه را
ملي اداري نظام تحول برنامه ميگوييم و توسعه برنامههاي
تغيير را رويه شش نمونه ، براي دستگاه اين كه است اين ما
برنامه يك در كه ميكنيم تكميل را همه ترتيب اين به.دهد
و تجهيز نيز را شوراها و كنيم ارائه را آنها بتوانيم ملي
.كنند اقدام كار اين به كه ميكنيم تشويق
است ، مخاطب به توجه كمتر سازمانها در ميفرمائيد اينكه *
داخلي نيروهاي و سازمان به توجه "اصلا امر ، واقعيت در
كه است حاضر مديري كمتر.مخاطب به برسد چه نيست آنها
و دهد اختصاص خود انساني نيروي مشكلات حل به نيز را وقتي
خود وظايف حيطه از خارج را كارها نوع اين مديران "اساسا
مطرح برايشان سرمايه و سود بحث تنها متاسفانه و ميدانند
.است
درستي نگاه انساني ، منابع به مديريت نگاه چون چرا؟ -
مطرح هم شما براي.زدهام زياد را مثال اين من.نيست
ميبينيد ميرويد ، مختلف سازمانهاي به شما وقتي.ميكنم
گذاشته پرنور و هوا آبو خوش اتاق يك در كامپيوترشان كه
و تاريك اتاق يك در آن با مرتبط انساني نيروي ولي شده
اشاره شما كه است نگاهي همان اين.دارد قرار پستومانند
به برميگردد بخشش يك نگاه ، تغيير بحث اين.ميكنيد
بخشي.نيست نگاه اين كننده تشويق و است حاكم كه مقرراتي
هم با بايد بخش دو هر.برميگردد آموزشها به هم آن از
فرد يعني.بگيرد صورت تحول اين بهتدريج تا كنند عمل
كه باشيد داشته توجه.كند پيدا معنا مشاركت باشد ، مطرح
استفاده نگاه اين از كه را كس هر بايد نيز اداري مقررات
ديگر عبارت به.دهد قرار تشويق و توجه نوعي مورد كرد
ركن.است باور و نگاه در تغيير ركن يك:دارد ركن دو تحول
كه اداري روشهاي و مقررات يعني.ساختارهاست تغيير ديگر
ما وظيفه نگاه بحث در.شود عوض نگاه آن دنبال به بايد
خود ، آئيننامههاي با و تشويق و آموزش با كه است اين
.كنيم عوض را آن بهتدريج
كشور عقبماندگي علل عمدهترين كه معتقدند صاحبنظران *
اگر "اساسا و برميگردد انساني نيروي مديريت ضعف به ما
به ما نيز عمل در نشود ، ايجاد تحول كشور اداري ساختار در
چگونه را مساله اين شما.كرد نخواهيم پيدا دست توسعهاي
ميكنيد؟ ارزيابي
.كرديم باب سازمان در تعريف چند ما.است همينطور -
بدون توسعه تحقق كه جاافتاد ساله دو يكي اين در "اولا
يافته ، توسعه مديريت.ندارد امكان يافته ، توسعه مديريت
را انسانها نوعي ، به و ميخواهد يافته توسعه انسان
.است تكنولوژي مورد در ديگر تعريفميبخشند سامان مديران
تعبير يك اين ولي دارند صنعتي تعبير تكنولوژي از همه
.است عام
:است موءلفه چهار از آميزهاي تكنولوژي ميگويند
.اطلاعات و مديريت انساني ، نيروي نرمافزار ، سختافزار ،
و اتاق و ميز كامپيوتر ، همين مديريت بحث در سختافزار
نرمافزار ، .همينهاست دارد مدير كه ابزاري.اينهاست
نيز انساني نيرويرويههاست و مقررات آئيننامهها ،
نهايت ، در و ميكنند كار مقررات اين با كه است كساني شامل
تلفيق هم با را عامل سه اين كه هستند مديران اين
مناسب و هزينه كم توسعه اينكه براي بنابراين.ميكنند
در و.است مديريت هدفي هر تحقق ابزار بيفتد ، اتفاق
اين از كه مديريت تكنولوژي توانمندي دنبال بايد مديريت
.رفت دارد ، قرار آنها راس در و گرفته شكل عامل چهار
نرمافزار بخواهند اگر سرانجام مديران اين بنابراين ،
بايد كنند ، ايجاد مهارت كنند ، توليد سختافزار بنويسند ،
نقش انساني منابع توسعه كه اينجاست و كنند رجوع انسان به
انسان بدون توسعه ميگويند همين براي و.دارد اساسي
مديريت نظام چون.نيست امكانپذير "اصلا يافته ، توسعه
درآمد ، و نفتي منابع بر مبتني "صرفا گذشته سالهاي در كشور
مانده باقي كمتر معنا اين براي جايي "اصولا شده طراحي
اما.كنند حل پول با ميخواستند را كاري هر زيرا.بود
نظام شده ، زياد جمعيت و محدود ما نفتي منابع كه حالا
مفهوم كمكم تازه شده ، بزرگتر خودش حد از نيز اداري
اين با كه كرد محاسبه بايد يعني.ميشود معنا بهرهوري
در.داد انجام بهتر كار ميتوان اندازه چه تا كم پول
شكل زماني بهرهوري مفهوم ميشود ، مطرح انسان اينجا
.بكنيد بيشتر كار محدود ، منابع با بخواهيد شما كه ميگيرد
توسعه بحث نفتي ، منابع محدوديت شرايط در بنابراين
مطرح مديريت در جدي طور به سالاري شايسته و انساني
با نميتوانيم نكنيم را كار اين اگر ديگر چون.ميشود
.كنيم محقق داريم مدنظر كه را توسعهاي اداري ، نظام اين
هستيم سوم برنامه در درصد رشد 6 دنبال ما حاضر حال در
در صد از بيش ميخواهيم گذشته دهه درصد به 3 نسبت يعني
را مقررات بايد رو اين از.ببريم بالا را راندمان صد
تربيت نوين مهارتهاي با فرهيخته انسان بايد دهيم تغيير
اينكه ، نهايت و كنيم تجهيز را منابع بتوانيم بايد.كنيم
همه و دهد انجام را فعاليتها اين همه كارآفرين ، يك بايد
منابع كه كنيم فراهم فضايي يك ما اينكه به برميگردد
.كنند فعاليت نشاط با فضا آن در بتوانند كشور انساني
آنها را مشاركت و اشتغال بايد كه غيردولتي بخش در بخصوص
در را بحث اين كه باشد اين نيز دولت هنر و كنند محقق
.انشاءالله.دهد سامان اداري مقررات
دارد ادامه
|