نياز پيش ;مديريت سطوح به زنان ارتقاي
توسعه تحقق
آمريكا مقيم ايرانيان مشكلات
شكل مطبوعات عكاسان صنفي انجمن تشكيلات
گرفت
نياز پيش ;مديريت سطوح به زنان ارتقاي
توسعه تحقق
دكتر زاهديو السادات شمس دكتر شركت با گردي ميز
رزاقي ابراهيم
در زنان درصد حدود 75 ميدهد نشان تحقيق اين يافتههاي *
تعيينكننده نهادهاي و تصميمگيري شوراهاي از يك هيچ
.نداشتهاند عضويت دانشگاهي
گوناگون عرصههاي در زنان چشمگير و موفق حضور :اشاره
در آنان فعاليت چرا كه ميسازد مطرح را پرسش اين جامعه ،
خرد سياستگذاريهاي و تصميمگيري مراكز در و مديريتي سطوح
چه راستي به مينمايد؟ رنگ كم همچنان تا كشور كلان و
اين از كه ميدهند هم دست به دست موانعي و عوامل مجموعه
جامعه رشد و مسايل حل جهت در عظيم بالقوه نيروي
دارد نياز ما كشور كه شرايطي در هم آن.شود كمتراستفاده
كاردان و متخصص انساني نيروي به اتكا با پرشتابتر هرچه
اين در گفتوگو باب گشودن برايكند حركت توسعه سوي به
شمسالسادات دكتر حضور با كرديم برگزار ميزگردي زمينه ،
و طباطبايي علامه دانشگاه حسابداري دانشكده رئيس زاهدي ،
تهران دانشگاه اقتصاد دانشكده استاد رزاقي ، ابراهيم دكتر
.ميگذرد نظرتان از كه
روابط بهبود جهت در اندك هرچند است تلاشي گفتوگو اين
.اجتماعي مناسبات و خانوادگي
را اساسي محور سه ميزگرد ، اين در ما كه ميرسد بهنظر *
.دهيم قرار توجه مورد بايد
در بويژه حاضر شرايط در كه زنان ، موجود وضعيت بحث -1
.دارند جايگاهي چه مديريتي سطوح
مختلف جنبههاي از را آنان ارتقاي و رشد موانع -2
.دهيم قرار بررسي مورد اقتصادي و سياسي اجتماعي ، فرهنگي ،
اين رفع براي راهكارها ارزيابي و طرح به نهايي بحث در -3
و استعدادها شكوفايي براي مناسب بستر ايجاد و موانع
فرصت اگر البتهبپردازيم آنان بالقوه تواناييهاي
كه باشيم داشته نيز را كشورها ساير تجربيات از بهرهمندي
در زاهدي دكتر خانم.خواهدبود راهگشاتر بسيار بههرحال
ارزيابي چگونه را زنان اشتغال موجود وضعيت شما حاضر حال
ميكنيد؟
رامناسب موجود وضعيت من:زاهدي شمسالسادات دكتر -
كمتر شايد كشور ، شاغل نيروي كل از ميكنم فكر و نميدانم
بخواهيم مورد اين در اگر.دهند تشكيل زنان را درصد از 14
بعضي حتي يا و پيشرفته كشورهاي با باشيم داشته مقايسهاي
خوبي چندان وضعيت از ما توسعه ، درحال كشورهاي از
كمتر كشورهاي از برخي در حتي و نيستيم برخوردار
.است بهتر ايران از زنان اشتغال وضع توسعهيافته ،
توان چون نيستم راضي موجود وضع از "اصلا من بههرحال
استفاده حاضر حال در كه است حدي از فراتر بسيار زنان
.ميشود
آموزش در زنان وضعيت مورد در را تحقيقي شما دكتر ، خانم *
اين از هدف "اولا بفرمائيد "لطفا كردهايد ، دنبال عالي
در زنان فعلي شرايط مورد در نتايجي چه به و بود چه تحقيق
رسيديد؟ بخش ، اين
در را كشور بزرگ دانشگاه سه تحقيق ، اين انجام براي من -
و بهشتي شهيد تهران ، دانشگاههاي:نظرگرفتم در تهران ،
بايد ما دانشگاههاي كه ديد اين با طباطبايي علامه
ساير به نسبت را بهتري وضع فرهنگي نظر از "قاعدتا
انتخاب را الزهرا دانشگاه البته.باشند داشته سازمانها
دانشگاه اين بالاي مشاغل در خانمها حضور چون نكردم ،
رئيس گذشته ، سال سه دو تا اگرچه.ميرسيد بهنظر طبيعي
دنبال را فرضيه دو تحقيق ، اين در.نبود خانم يك دانشگاه
-نميشود20 موءثر استفاده زنان عظيم نيروي از -ميكردم1
فرضيه ، دو هر كه.گزينشهاست تعيينكننده ملاك جنسيت ،
در متاسفانه كه داد نشان بهدستآمده اطلاعات و شد تاييد
زنان با شايد ، و بايد كه آنطور ما آكادميك و علمي محيط
.نميشود رفتار
پرورش ، و آموزش در زنان وضع من بهنظر:رزاقي دكتر -
است خوب كشاورزي يا دامداري مثل سنتي مشاغل و پزشكي
اينطور نسبي بهطور ولي نيست اميدواركننده "اساسا البته
.است
تمام مردها اسم به زنان كار نيز موارد برخي در متاسفانه
ندارند جايي كشور سياسي هرم در خانمها "عموما.ميشود
ميدهند ، خانمها به را مشاغل يكسري مديريت ، بحث در البته
شرايط ، آن براساس و باشيم كرده آماده شرايطي اينكه بدون
مديريت "اساسا اينكه دليل به.باشد گرفته صورت انتخابي
.ضابطهمند نه است رابطهمند ما جامعه در
بالاتر شخص به بستگي مديريت در فرد حضور ترتيب اين به
اينگونه بههرحال.شود حذف ميتواند هم بهراحتي و دارد
.است اندك خيلي نيز انتصابها
حضور افزايش ميفرماييد ، كه شرايط نوع همين در آيا *
زيرا نميكنيد؟ ارزيابي مثبت را مديريتي مشاغل در زنان
زن ، مديران انتخاب اگر حتي كه است اين ديدگاه يك
مشاغل ، اين در آنان حضور با چون نباشد ، نيز ضابطهمند
.است مثبت حركتها نوع اين ميشود شكسته كليشهها يكسري
اين اينكه اما.است مثبت گفت ميتوان جهت اين از بله ، -
طريق اين از كه آورد بهوجود خانمها براي اميد مساله
چون. نيست درست يابند ، دست مديريتي مشاغل به ميتوانند
نيست فراهم مناسبي بستر و اجتماعي سازوكار راه ، اين از
پس.كنند رشد افراد شايستگيها و استحقاقها براساس كه
اميد آن به خيلي نميتوان كه است شرايطي اين واقع ، در
.است هيچي از بهتر بههرحال ولي بست
يافتههاي زاهدي ، دكتر خانمدكتر آقاي ممنون ، خيلي *
بود؟ چه دانشگاهها در زنان فعلي شرايط زمينه در شما تحقيق
بگويم است لازم كنم اشاره يافتهها به اينكه از قبل من -
باشيم بركنار تحقيق ، در سونگري يك از ما اينكه براي
هيات اعضاي خانمهاي براي كه پرسشنامههايي بر علاوه
شديم جويا نيز را مردان نظر كرديم ، تهيه دانشگاهها علمي
و سياستها تعيينكنندگان و دستاندركاران از تعدادي با و
كنار در را مردان و زنان نظر تا كرديم مصاحبه مشيها خط
.باشيم داشته هم
سنين در علمي هيات اعضاي بيشترين كه داد نشان يافتهها
و توان از فرد كه سنيني يعني دارند قرار سال تا 40 35
مسئوليت ، قبول و بالا سطح مشاغل احراز براي مناسب انرژي
نظر از خانمها پراكندگي توزيع بنابراين.است برخوردار
اين از اينكه منتهي.ميدهد نشان را مطلوبي وضع يك سني
بحث اين ، خير ، يا ميگيرد صورت لازم استفاده مطلوب ، وضع
.است ديگري
كه بود ارشد كارشناسي سطح در بيشتر خانمها تحصيلات سطح
گرفته درنظر آنها تحصيل ادامه براي خاصي سهميههاي اگر
.است موءثري كمك زنان تحصيلي وضعيت ارتقاي براي شود ،
داراي و متاهل ما دانشگاهي جامعه زنان سهچهارم به نزديك
مسئوليتهاي وجود با آنها ميدهد نشان اين كه بودند فرزند
اجتماعي كار به اندازه چه تا خانواده ، و خانه مهم بسيار
مورد اينها از بيش بايد پس.دارند علاقه و توجه نيز خود
و ميكنند تدريس مختلف سطوح در آنها.گيرند قرار حمايت
خوبي خيلي علمي آثار و تاليفات خانمها اين از بسياري
و ممتاز زن چه و مرد چه خود همكاران بين در و دارند
جايگاه از نيز آموزشيشان گروههاي در و هستند شده شناخته
موارد ، از بسياري در زنان ترتيب ، اين به.برخوردارند خوبي
بههرحال و داشتهاند قابلاتكايي و خوب بسيار نظرات
.دارند را بيشتر توجه استحقاق كه هستند نيروهايي
چگونگي مورد در خانمها نظرات بفرماييد است ممكن اگر *
بود؟ چه كارشان محيط در تبعيض اعمال
درباره مقررات موارد ، بيشتر در كه بودند معتقد خانمها -
آنان كار و ميشود اعمال كاملتر و جديتر خيلي آنها ،
و دريافتها مورد در.ميگيرد قرار دقيقتري كنترل مورد
با ميگويند زنان.نميشود رعايت تساوي اصل نيز پرداختها
موضوع ، اين كه ميشود دوگانه برخورد زمينه اين در آنها
و ماليات بايد كه وقتي من بهنظر.هست نيز من اعتقاد
مساوي مردها با ما بدهيم ، بازنشستگي كسور و مختلف عوارض
يكباره بدهند ما به چيزي ميخواهند همينكه اما.هستيم
ما كه زمان آن تا يعني.ميشود متجلي آقايان با ما تفاوت
بايد وقتي اما.ندارند فرقي مرد و زن كنيم ، پرداخت بايد
.نيست منصفانه اين و.ميشود آشكار تفاوتها كنيم ، دريافت
.نميشود پرداخت مادري حق و همسري حق ما به چرا مثال براي
پرداخت پدري و عائلهمندي حق مردان به كه حالي در
خانوار نانآور مرد كه دارد وجود توجيهاتي البتهميشود
تفاوت براي توجيهاتي اگر اما.بپردازد نفقه بايد و است
مردان همانند بايد ما پرداختها ، در چرا هست ، دريافتها در
كنيم؟ عمل
بورس ، مثل دانشگاهي امكانات آيا تحقيق ، اين پايه بر *
و زنان دراختيار تساوي به آموزشي و مطالعاتي ماموريتهاي
ميگيرد؟ قرار مردان
امكانات كه ميدهد نشان يافتهها اين:زاهدي دكتر -
و نميشود توزيع مردان و زنان بين تساوي به دانشگاهي
ماموريتهاي به خود دانشگاه طرف از زنان درصد حدود 85
يا و نشدهاند اعزام كشور از خارج آموزشي و مطالعاتي
حاكي تحقيق اين همچنين.نكردهاند دريافت تحصيلي بورس
به هرگز دانشگاهي جامعه زنان درصد به 95 نزديك است
به مذاكره و گفتوگو براي خود دانشگاه سوي از نمايندگي
كه درحالي نشدهاند معرفي دانشگاه از خارج سازمانهاي
فرصت كه هرجا و ميبينند توانمند را خودشان زنان
مورد دردادهاند نشان را خود تواناييهاي يافتهاند ،
انجام در مهمي نقش كه كميتهها و شوراها در زنان حضور
نشان آمده بهدست يافتههاي دارندنيز دانشگاهي كارهاي
شوراهاي از هيچيك در زنان درصد حدود 75 ميدهد
عضويت دانشگاهي تعيينكننده نهادهاي و تصميمگيري
اين در زن دو يا يك سمبليك حضور بههرحال.نداشتهاند
توانمند خانمهاي كليه براي بايد بلكه نيست ، كافي شوراها
كه همانطور.شود فراهم خدمت ارائه و وجود ابراز فرصت
تجربه و يادگيري فرصت ما زنان به بايد فرمودند دكتر آقاي
.شود داده كردن
اما دارم قبول را دكتر خانم صحبتهاي من:رزاقي دكتر -
توجه زنان مسايل به بايد دولت ميگوييد كه بخش اين در
با كه ميكنم فكر ولي ميپذيرم ، را آن كه ضمن در كند ،
اينجا در من.است نشدني آرزوي يك واقع ، در موجود وضع
ايجاد تغييري ميخواهند كه است زنان با صحبتم روي بيشتر
.كنند
بتوانند آنها كه آوريم بوجود را راهكارهايي يك بايد يعني
و خودشان به مربوط قضيه اين از بخشي.كنند حق احقاق
كه است سازمانهايي به مربوط نيز بخشي و است ذهنيتشان
انتظار.خانمهاست خود اختيار در اينها.ميآورند بوجود
. نيست درست من نظر به داشتن مردها يا دولت از معجزه
و كردم استفاده دكتر آقاي صحبتهاي از من:زاهدي دكتر -
سيستمي طور به اينجا بايد ما ولي.ميكنم تاييد را آنها
دارد وجود سيستمي يك كشور اين در حاضر حال در.كنيم نگاه
با كه دارد اجزايي سيستم يك كه ميدانيد خوبي به و
يك اجزاء اين از كدام هر در اگر.دارند رابطه يكديگر
پيدا تسري نيز اجزا ساير به تغيير اين شود ، ايجاد تغييري
شوند ، بيتناسبي دچار اجزا اين از هركدام اگر.ميكند
پيدا تعميم نيز اجزاء ساير به اختلال و بيتناسبي اين
اين بايدبه.ميكند اختلال دچار را سيستم كل و ميكند
حاكم سيستم يك در مناسبي شرايط اگر كه كنيم توجه موضوع
سينرژي.كند ايجاد (همافزايي) سينرژي ميتواند باشد ،
نگرش با اگر بنابراين.كاهنده نه ، افزاينده و مثبت
با سيستم اين اينكه براي ميبينيد كنيد ، نگاه سيستمي
بايد دهد ادامه خود حيات به مطلوبي اثربخشي و كارايي
سمت به منسجم و شده حساب هماهنگ ، گونهاي به اجزاء كليه
زنان مسايل بايدبه دولت ميگوييم اگر.كنند حركت هدف
در نميتواند تنهايي به هم او كه است طبيعي كند ، توجه
توجه نيز محيطي عوامل به بايد.باشد راهگشا زمينه اين
.شود
دارند زنان هم را فرهنگاست فرهنگ محيطي ، عامل مهمترين
.داريم دو هر داريم عيب اگر.مردان هم و
كه معتقدم و ميپذيرم را دكتر آقاي نظر من بنابراين ،
تغييرات تا كنند تلاش و بخورند تكاني خودشان بايد زنها
از كه شود باعث نبايد امر اين اما.آورند بوجود را لازم
.شود مسئوليت سلب جامعه مردان از و دولت
پرهيز يكسونگري از اينكه براي كرديد اشاره دكتر ، خانم *
مورد در نيز را دستاندركار مردهاي نظرات باشيد ، كرده
نظرات ، اين از شما جمعبندي شدهايد ، جويا زنان جايگاه
بود؟ چه
جنسيت لحاظ از زنان آيا پرسيديم مردان از:زاهدي دكتر -
مصاحبهشوندگان درصد هستند؟ 50 بهرهمند خاصي امتياز از
اينكه جالب و داشتند مثبتي اشارههاي بقيه ، .خير گفتند
زايمان مرخصي ميزايند ، بچه زنان وقتي كه گفت يكيشان
مرد به كشورها بعضي در البته).نميگيريم ما كه ميگيرند
زنان آيا كه شد سوءال آنها از.(ميدهند زايمان مرخصي هم
نه ، كه دادند پاسخ ميفرستند ، انفرادي ماموريتهاي به را
پستهاي احراز از و نميفرستند ماموريت به را آنها
دريافت نيز اولاد و همسر حق همچنين و محرومند سطحبالا
مرد و زن بين تبعيض آيا كه پرسيديم آنها از.نميكنند
گفتند خود پيشين نظرات بهرغم آنها درصد دارد؟ 70 وجود
!!نه
شرايطي واجد زن يك اگر كه پرسش اين به پاسخ در آنها
رسمي نماينده بهعنوان را او حاضريد آيا بشود ، پيدا
وقتي اماحاضريم بله گفتند كنيد ، معرفي بهجايي خودتان
تا دو اگر كه پرسيديم دانشكدهها و دانشگاهها روءساي از
انتخاب را كساني چه باشيد ، داشته خالي معاونت پست
در زنان اشتغال عدم علل آنان !!را مردان گفتند ميكنيد ،
و اجتماعي فرهنگي ، دلايل را دانشگاهي كليدي پستهاي
فكر هم من.كردند ذكر متخصص زنان تعداد كمبودن و سياسي
بههرحال اما نيست ملاك بهتنهايي اگرچه كميت كه ميكنم
زنان فيزيولوژيكي محدوديتهاي مورد در.است تعيينكننده
را نظر اين من كه است طبيعي البته كه كردند صحبت نيز
مرد و زن فيزيولوژيكي تفاوتهاي من بهنظر.نميكنم قبول
دليل به نميتوان را هيچيك اما كرد انكار نميتوان را
اين.كرد تلقي برتر جنس بهعنوان ديگري ، با بودن متفاوت
بيولوژيكي تفاوتهاي "اصولا و.يكديگرند مكمل دو
.كنند توجيه را اجتماعي و فرهنگي تفاوتهاي نميتوانند
فعلي وضعيت يعني ميزگرد موضوع اول محور پيرامون آنچه
زنان كه كرد جمعبندي چنين ميتوان را شد مطرح زنان
مختلف ، عرصههاي در قابلتوجه توانمنديهاي داشتن بهرغم
و كليدي پستهاي احراز براي مناسب بستر نبود دليل به
به اشاره با و ندارند شكوفايي امكان "عملا تعيينكننده ،
مديريتي سطوح در زنان جايگاه مورد در شده انجام پژوهش
و فعاليت وجود با كه رسيديم نكته اين به دانشگاهها
آثار تاليف و تدريس زمينه در زنان محسوس علاقهمنديهاي
-مطالعاتي ماموريتهاي و امكانات حمايتها ، از آنان علمي ،
همچون دانشگاهي تصميمگيري شوراهاي در عضويت و تحقيقاتي
مطرح ما دوم بحث اكنون اما.نيستند برخوردار مردان
سطوح در بويژه زنان ارتقاي و رشد امكان چرا كه ميشود
چيست؟ آنها شكوفايي موانع و است محدود مديريتي
حالا كردم ، موانعاشاره برخي به "قبلا من:رزاقي دكتر -
ما تربيت ، دركنم مطرح را آموزش و تربيت بحث ميخواهم
و مديريت براي را مرد يعني.كردهايم عمل دوگانه
تربيت بودن ، مطيع و حرفشنوي براي را زن و سلطهگري
از بهتقليد فرزندسالاري بحث كه هم بهتازگي.ميكنيم
كه ماست آموزشي محيطهاي بعدي ، نكته.است شده مطرح اروپا
در.ميشود محسوب زنان ارتقاي و رشد مهم موانع از يكي
را مديريت و است مدير كه فردي سلطه بهدليل محيطها ، اين
ندارد وجود مناسبي آموزشي فضاي ميداند اقتدار اعمال
رشد پدرسالاري فضاي در افراد اين خود اينكه بويژه
نيز آموزشي محيط در ميخواهند را همينها و كردهاند
"كاملا جداگانه ، آموزشي محيطهاي در حتي.كنند اعمال
دبيرستاني ، محيطهاي در پسران اختيارات كه است قابلمشاهده
با كه برخوردهايي حتي.ميباشد دخترها از بيشتر خيلي
مورد و تحتفشار بيشتر دختران و دارد فرق ميشود آنها
نيز دليل همين به.ميگيرند قرار توهين و تحقير
آموزشي ، محيطهاي در بنابراين.است متفاوت آنها روحيههاي
.ميشود تشديد تبعيض و دوگانگي اين
و هستند مرد مديراناست همينطور هم كار محيطهاي در
درواقع يعني.ميكنند استفاده موجود وضع از سلطهگرانه
آقايان به رشد تعليم برعكس ، و بهخانمها رشد عدم تعليم
دوگانگي هم خانواده كه ميبينيم ايننظر از و.ميدهند
بحث اماميكند تشديد را كار و آموزشي محيطهاي
خانمها از كه نيست تشكلي كه است اين قضيه روانشناختي
جايي هر در.است سياسي و صنفي تشكلهاي منظور.كند دفاع
به را فردي نيروهاي اينكه براي ميكنند كار خانمها كه
جسارت به را فردي جسارت كمبود همچنين و كنند تبديل جمعي
تشكل اين روح.شوند متشكل كه ناچارند سازند ، مبدل جمعي
امكان لازم جسارت با تا بهوجودآورند كمكم بايد نيز را
تشكل هم مردها البته.آيد فراهم تشكلها اين تشكيل
.دارند تشكلها اين به بيشتري نياز زنان اما ندارند
دارد ادامه
آمريكا مقيم ايرانيان مشكلات
امريكا ايرانيانمقيم اجتماعي فرهنگي وضعيت به نگاهي
(پاياني بخش)
پراكنده طور به آمريكا متحده ايالات تمام در ايرانيان -1
كه ايراني گروههاي از يك هر اساس اين بر و ميكنند زندگي
آن در را خود خاص مشكلات گزيدهاند سكنا خاصي منطقه در
جامعه اجتماعي -فرهنگي وضعيت شناسايي براي.دارند منطقه
يك با را آمريكا مقيم ايرانيان كل مجموع نبايد ايراني
جامعه اين شناخت براي بلكه داد قرار بررسي مورد نگرش
به را ايالت هر مقيم ايرانيان جداگانه طور به بايد ابتدا
شناسايي آنان توليدات نوع و شغل سن ، جمعيتي ، تركيب لحاظ
مورد را آنان موقعيت محيط بر حاكم شرايط اساس بر و
.داد قرار ارزيابي
يك نميتوان را امريكا مقيم ايراني جامعه رو اين از
ايالت نمونه عنوان به.نمود تلقي يكدست و ايدهآل جامعه
وايومينگ ايالت و ايراني بيشترين ميزبان كاليفرنيا
.است ايراني كمترين ميزبان
فصلنامه در كه مقالاتي سلسله در فرنودي نهضت دكتر -2
و مهاجرت مساله به است درآورده تحرير رشته به رهآورد
يك وي ديدگاه از مهاجرتميپردازد آن از ناشي مشكلات
آن با صحيح طور به مهاجر شخص اگر كه است بحران تشديد نوع
.آورد خواهد ارمغان به وي براي مثبت تجربهاي كند مقابله
:مينويسد خصوص اين در وي
تنهايي ، احساس اضطراب ، مانند عوارضي منفي واكنش صورت به
حتي و زندگي پوچي و افسردگي ديگران ، و خويشتن با بيگانگي
مساله كل مثبت صورت به و ميرود مهاجر سراغ مبهم ترسهاي
مبارزه انگيزه ميتواند است آن به مربوط كه آنچه و بحران
.باشد مهاجر براي نوين ماهيتي در
هستند روبهرو آن با همواره مقيم ايرانيان كه مشكلاتي
:از عبارتند
كشور فرهنگ در شدن استحاله فارسي ، زبان) هويت بحران -1
(...و ميزبان
خانواده ارزشهاي فروپاشي -2
طلاق -3
آمريكا در ايراني سوم و دوم نسل بحران -4
جامعه با ايراني جامعه ميان فرهنگي تفاوتهاي وجود -5
آمريكا
حقوقي تشكلهاي و سازمانها نبود -6
ايران به بازگشت مشكل -7
مهاجرت بدو از مهاجر ايرانيان كه بحرانهايي از يكي -3
و هستند گريبان به دست آن با كشور از خارج در تاكنون
بدان فارسيزبان رسانههاي ديگر و نشريات در پيوسته
هويت بحران و سوميها و دوميها نسل مساله ميپردازند ،
از ايرانيان رو اين از.است بوده آمريكا كشور در آنان
اين در وسيعي فعاليتهاي به دست و نبوده غافل موضوع اين
فارسيزباني نشريات انتشار به ميتوان كه زدهاند حوزه
فارسي ، زبان نوآموزان ويژه جوانه توكا ، ما ، فرزندان:چون
ويژه جوانه نوجوانان ، و كودكان جشنواره تبعيد ، در
گردهماييها سمينارها ، برگزاري كتاب ، انتشار بزرگسالان ،
.داشت اشاره...و فارسي زبان حفظ خصوص در
عدم مينمايد ، جلوه مهم ايرانيان براي كه ديگري مساله -4
هر.است ايران به بازگشت براي مناسب شرايط شدن فراهم
وطن به نسبت باشد گرفته قرار جهان كجاي هر در كه ايراني
امكانات تمامي شدن فراهم به توجه با و ميورزد عشق خود
.بود خواهد وطن به اش توجه همچنان ميزبان كشور در موجود
سال چند در جهان كشورهاي در مهاجرين شمار يافتن افزايش
پژوهشگران و محققين از بسياري عنايت و توجه مورد گذشته
كه طوري به است گرفته قرار جامعهشناسان و اجتماعي علوم
.زدهاند وسيعي تحقيقات به دست خصوص اين در
فرد روحيه اساس بر محققين نظر و توجه مورد كه موضوعاتي
اجتماعي عوامل تاثير چگونگي است گرفته قرار مهاجر
مهاجرت ، زماني دوره خانوادگي ، موقعيت مانند (محركها)
بيگانه ، جامعه با فرهنگي فاصله مهاجر ، اجتماعي جايگاه
خودي ، جامعه با رابطه نوع ميزان مهاجر ، پذيري فرهنگ
جامعه در هموطنان با رابطه و جديد جامعه با انطباق
به مهاجر شخص تصميمگيري بر عوامل اين كه است بيگانه
مشكلاتي و موانع از بعضي اگر.دارد بسزايي تاثير بازگشت
در و شود هموار دارد قرار مهاجر ايرانيان راه سر در كه
ايرانيان بازگشت براي را زمينه تمدنها گوي و گفت راستاي
با همراه انساني نيروي عظيم سرمايههاي بيشك سازيم مهيا
.شد خواهد جامعه سرازير فراوان دانشهاي و تخصصها
پيش در ايران به بازگشت در ايرانيان كه مشكلاتي و موانع
:از است عبارت دارند روي
مالي و شغلي امنيت تضمين و تامين ايجاد عدم -1
ايراني گذرنامه نابهنجار وضعيت -2
سربازي خدمت وضعيت -3
شرايط پذيرفتن و ايراني خانوادههاي بودن فرهنگي دو -4
ميزبان كشور فرهنگي
غيرايراني با ايراني ازدواج -5
علمي ، مختلف عرصههاي در ايرانيان موفقيتهاي به نگاهي
...و فرهنگي
مادي سرمايههاي داراي ايرانيان از بسياري كه آنجايي از
توانستهاند رو اين از هستند (فنآوري و دانش) معنوي و
طي ديگري از پس يكي را ترقي پلههاي ميزبان كشور در
از جزئي صاحبنظر ايراني يك عنوان به و نمايند
افرادي نيستند كم.آيند حساب به ميزبان كشور سرمايههاي
افتخارات...و فرهنگي و تخصصي علمي ، عرصههاي در كه
خويش بودن ايراني به همچنان و نمودهاند كسب را زيادي
.مينگرند مغرورانه
عرصههاي در كه ايرانياني از چند تني ذكر به اينجا در
:ميگردد اشاره هستند نام صاحب مختلف
ندارد بيش سال كه 20 رفق ثريا نام به ايراني دانشجوي يك
دانشجويان نماينده سمت به اوهايو ايالت فرماندار سوي از
.است شده برگزيده اوهايو ايالتي دانشگاهي امناي هيات در
برجسته اعضاي و استادان تمامي بين از اماني الهه دكتر
كسب را سال 98 سرآمد و درخشان مقام بيچ لانگ دانشگاه
.نمود
به مشغول آن در زيادي دانشآموزان كه EL CAMINO دبيرستان
نزد در درسي دروس تمامي در را اول مقام هستند تحصيل
.است آورده دست به آمريكا دبيرستانهاي
تاكنون كه است ايراني موفق نقاش احمديان سالار
...و واشنگتن نيويورك ، شهر در موفقيتآميزي نمايشگاههاي
متعددي نمايشگاههاي برپايي با وي همچنين.است داده تشكيل
فراواني شهرت و اعتبار از جهان گوناگون كشورهاي در
...و است شده برخوردار
شكل مطبوعات عكاسان صنفي انجمن تشكيلات
گرفت
مطبوعات عكاسان صنفي انجمن مديره هيات :اجتماعي گروه
دبير ، رئيس ، نايب رئيس ، خود نشست نخستين در ايران
.برگزيدند را انجمن مختلف كميتههاي مسئول و خزانهدار
آذرنيا علي شد تشكيل عكس مجله دفتر در كه نشست اين در
رئيس نايب عنوان به سليماني فرهاد رئيس ، عنوان به كماري
انجمن ، دبير عنوان به عابدي عليرضا آموزش ، كميته مسئول و
به ظهيرالديني محمود خزانهدار ، عنوان به آزاددل اصغر
به رنجبر زهرا اختلاف ، حل كميته مسئول و سخنگو عنوان
اميد و عسگري داريوش تعميدي ، فاطمه منشي ، عنوان
كميتههاي مسئول عنوان به ترتيب به پارسانژاد
انتخاب انجمن حقوقي و آييننامهها بررسي اطلاعرساني ،
.شدند
در عضويت به علاقهمند عكاسان از همچنين مديره ، هيات
تلفن با تا 18 ساعت 15 بين شنبهها است كرده دعوت انجمن
.بگيرند تماس (عكس مجله دفتر) 8275744
|