نو از بايد كه پديدهاي آموزشي نظام
...شود تعريف
توليد بر نظارت نحوه در نظران صاحب
ميكنند مشاركت بازي اسباب
هياتهاي اجلاس چهارمين در جمهوري رئيس
ميكند سخنراني دانشگاهي امناي
نو از بايد كه پديدهاي آموزشي نظام
...شود تعريف
ديدگاه
و دانشگاهي دورههاي در آموزشي نظام معيوب چرخه بررسي
پيشدانشگاهي
از خود تحول سير در كشور آموزشي نظام ميرسد نظر به
است ، ساختاري اشكالات داراي دانشگاه و دبيرستان دبستان ،
پرداخته آن كليات در اشكالات اين بيان به كه آن از قبل
يادآوري منظور به را بديهي مقدمات برخي ناگزيريم شود ،
يك ايجاد از هدف بپذيريم اگر اينكه آن و نمائيم بازگو
قبول "نتيجتا است ، توسعه خالق شهروند تربيت آموزشي نظام
اين و است ملي ثروت يك خود شهروندي هر كه كرد خواهيم
يابد ، رشد حرفهاي -علمي شيوههاي به بايد ملي ، سرمايه
تعليم نظام يك در شهروند يك رشد در مثالي اهداف جمله از
.آيد شمار به زير موارد ميتواند تربيتي ، و
ارزشهاي حاوي كه اي گونه به انسان درونزاي ساختن *
;باشد انساني اخلاقي و معنوي
;مذهبي و معنوي ديني ، تربيت *
به افتخار دوستي ، ميهن انگيزه ايجاد براي ملي تربيت *
;بيگانه تهديدات برابر در سرزمين از دفاع و تمدن تاريخ
;فرد به روشمند و علمي تفكر چگونگي آموزش *
;جديد ارزشهاي و گرايشها ايجاد *
انجام براي مناسب مهارتهاي و عادات يادآموزي *
;اجتماعي مسئوليتهاي
و معرفت افزايش روحيه و تعليمپذيري زمينههاي ايجاد *
;تحقيقاتي فعاليتهاي
مشاركت و دخالت و جامعه مشكلات شناخت هدف با فرد تربيت *
;آن حل در
خود سرنوشت تعيين در دخالت و سياسي مشاركت روحيه ايجاد *
;فرد در
از و بوده خودآموزي به قادر كه گونهاي به فرد آموزش *
.كند ارزيابي خود
نظام هر براي زياد يا كم اهدافي چنين نظير ميرود گمان
دانشگاهي و دبيرستاني دبستاني ، مختلف سطوح در و آموزشي
كارآمد ، اجرايي نظام و مدرن شيوههاي مناسب ، كار تقسيم با
خود امتحان عمل ، در كه آن شرط به ;باشد مطلوب ميتواند
نظام متوليان كه نميرسد نظر به همچنين.دهد پس خوب را
و باشند ، بياطلاع كارهايي و ساز چنين از كشور آموزشي
براي را آن نظاير يا و اهداف چنين نظري بحثهاي در حداقل
اما باشند ، ننموده طراحي كشور آموزشي نظام برنامهريزي
نتايج آن به زيبا و خوب سخنان اين همه عمل ، در چرا
.نميشود منجر طراحان دلخواه
وجود برنامهريزي هر راه سر بر مختلفي مشكلات "طبيعتا
از بخشي بر غلبه باعث كه است مديران شايستگي اين و دارد ،
.ميشود مشكلات
نوع سر بر سخن بلكه نيست ، مشكلات سر بر سخن اينجا در
انديشي درهم از حكايت كه است كشور آموزشي نظام به نگاه
و سعي شيوههاي غريزيترين با گويا و دارد برنامهريزان
.ميگردد بيهدف تغييرات دچار نيز "دائما و شده اداره خطا
بدان كشور آموزشي نظام كه ودرشتي ريز مشكلات صرفنظراز
جامعه در عموميتري مسائل به نيز آن از بخشي و است دچار
اساسيتر مساله چند به اينجا در بتوان شايد بازميگردد ،
مشكلات از مهمتر آنها ، حل نظرميرسد به كه اشارهكرد
آموزش نظام ضعف عوامل عنوان به هميشه كه باشد اجرايي
.ميشود برشمرده
رهيافتها -1
عبارت كشور پرورش و آموزش نظام بر حاكم ديدگاه و نگاه
محفوظات از تركيبي با فرد عمومي دانش سطح ارتقاء از است
براي آموزش هدف با و پايه علوم و انساني علوم عقيدتي ،
رشته زرنگها كم و بخوانند رياضي زرنگترها تا آموزش
هر آرزوي.كنند انتخاب را انساني علوم هم بقيه و تجربي
شدن برنده براي را خود آموزشي نظام اين در كه است آن فرد
به 80 نزديك آنكه ، از غافل كند ، آماده كنكور مسابقه در
از عبور به قادر دانشگاهي ، تحصيلات آرزومندان اين درصد
.شد خواهند رها خلاء در و نبوده مانع اين
مادر ، و پدر شاگرد ، و معلم ميان در نگاهي چنين
موج و شده القاء نيز كنكوريها تقويت مراكز و آموزشگاهها
و ادبيات و دين حتي شود مي ختم تست به چيز همهميزند
.فرهنگ
محصولات -2
به مدارس نيمكتهاي پشت از كه فارغالتحصيلاني "طبيعتا
نيستند مجهز سلاحي هيچ به "تقريبا ميشوند ، وارد جامعه
كارآفريني حداقل يا بندند كار به مشكلات با مصاف در تا
.كنند
است بديهي ميكند ، خودنمايي نيز اشتغال معضل كه كشوري در
روزافزون صورت به هم پرورش و آموزش محصول ديپلمههاي كه
به هم اگر حتي.پيوست خواهند كشور بيكاران لشكر خيل به
با متناسب كه بود خواهد مايهاي با شغل شوند وارد شغلي
.نيست كشور توسعه روند
جامعه به جوانان كه است ديني هم نظام خدمت آنكه ضمن
اشتغال براي كمكي نيز آن و شود پرداخته بايد كه دارند
از قابلتوجهي بخش شود گفته كه نيست بد.نميشود محسوب
دانشگاه به كه نيز پرورش و آموزش فارغالتحصيلان
بهتري وضع نيز آنان مييابند ، راه (بزرگتر دبيرستانهاي)
انساني علوم بهويژه و نظري رشتههاي در بلكه ندارند ،
تاخير با نيز آنان بهتر ، بهعبارت است ، اسفبارتر اوضاع
.ميشوند ملحق بيكاران لشكر به
به پيوستگي قدرت كشور ، آموزشي نظام محصولات آنكه خلاصه
آموزشي نظام اين در را كشور اجتماعي -اقتصادي توسعه روند
.نميكنند كسب
روشها -3
همچنان نيز آموزشي نظام آموزشي روشهاي ميرسد بهنظر
و است ، محفوظات سلسله يك بيشتر هرچه دادن ياد بر مبتني
بتوانند كه نميكند زنده افراد در را بهنفس اعتماد اين
استعدادهاي مرسوم تكنيكهاي و روشها از استفاده با
و واقعيتها با و نمايند شكوفا و شناخته را خود دروني
.كنند ايجاد سازگاري خود تواناييهاي
تربيتي ، و انساني اعتقادي ، مسائل در آموزشي روشهاي
روش علمي ، تفكر شيوه.است نشده طراحي علمي اصول بر مبتني
مختلف زمينههاي در پرواز قدرت ايجاد كلام يك در و تحقيق
نظام در مهم خلا يك بهعنوان فرد در حرفهاي -علمي
.ميكند خودنمايي كشور آموزشي
از كوتاهي بيان درواقع شد ، ذكر خلاصه بهطور كه آنچه
كشور آموزشي نظام مزمن ناكارآمدي آن و بود مشكل يك طرح
توصيه چند اما ميبرد ، رنج فراواني مشكلات از كه است
:كوتاه
كل يك بايد عالي آموزش نظام و پرورش و آموزش نظام -الف
قرار هم طول در و دهند تشكيل را هماهنگ نظام يك و پيوسته
دو اين ميان تقاضا و عرضه رابطه حاضر ، حال در.گيرند
كه كنكور ازطريق عالي آموزش نظام يعني دارد ، وجود نظام
بهشمار بشري دانش تخصصيشدن روند در معتبري ملاك
گويا.ميكند رها را بقيه و برگزيده را گروهي نميرود ،
واحدهاي ايجاد از پرورش و آموزش نظام پيشين متوليان
در تغييرات انجام با كه داشتند ، قصدي چنين پيشدانشگاهي
دو در اكنون كه قطار اين كه نيست معلوم امر ، متوليان
ميكند ، خالي مسافر (پيشدانشگاهي از بعد و قبل) ايستگاه
ميكند؟ عمل اساسي برچه
نظام باشد ، سادگي بر اصل بايد كشور ، آموزشي نظام در -ب
براي "ظاهرا و است امريكايي الگوي بر مبتني كه واحدي
اگرچه شدهاست ، طراحي توسعهاي نيازمنديهاي به پاسخگويي
بهعنوان عالي آموزش و پرورش و آموزش نظامهاي در اكنون
فلسفه از آنكه بهدليل اما است ، شده پذيرفته الگو يك
تحرك قدرت و است نقدي قابل نظام است ، شده دور خود اصلي
خود از آموزشي نظام كاركرد در تنوع ايجاد در را لازم
هيچ واحدي ، نظام هدف بدون كردن پيچيده.نميدهد بروز
.نميكند كشور توسعه روند به كمكي
نميتوانند عالي آموزش نظام و پرورش و آموزش نظام -ج
با و باشند بياعتنا خود فارغالتحصيلان اشتغال به نسبت
و تجاري كشاورزي ، خدماتي ، صنعتي ، نيازمنديهاي بيتفاوتي
.بگيرند ناديده را كشور غيره
است ، تكنولوژي و ارتباطات در انقلاب شاهد جهاني جامعه -د
تحولات اين به نسبت نميتواند كشور آموزشي نظام
روشهاي با حاضر دهه روشهاي باشد ، بياعتنا روزافزون
لازمه دارد ، تفاوت "كاملا (گذشته دهههاي نه) گذشته دهه
بودن هنگام روز جهاني تكنولوژيك -علمي تحولات با همگامي
قالب در انگليسي زبان گرفتن جدي كار حداقل و است افراد
و مدارس در ارتباطي زبان يك نه و علمي زبان يك
علمي دانش كه پذيرفت را واقعيت اين بايد.دانشگاههاست
و دانشآموز و معلم و است انگليسي زبان به حاضر قرن
به خود مهارتهاي و دانش ارتقاء براي بايد استاد و شاگرد
.كنند رجوع زبان اين منابع
در نظري و علمي تحقيق روش آنكه ديگر توصيه- -ه
جدي بايد دانشگاهها و دبيرستانها در مختلف شاخههاي
.شود همهگير و يافته اشاعه علمي تفكر شيوه و شود گرفته
نيازي شهريار دكتر
دانشگاه انساني علوم و ادبيات دانشكده پژوهشي معاون
تهران
توليد بر نظارت نحوه در نظران صاحب
ميكنند
مشاركت بازي اسباب
صدور با اسباببازي بر نظارت شوراي:فرهنگي علمي گروه
دانشگاه ، اساتيد صاحبنظران ، كليه از اطلاعيهاي
اسباببازي بازرگانان و توليدكنندگان طراحان ، دانشجويان ،
در را خود تحقيقهاي و مقالهها پيشنهادها ، تا كرد دعوت
ارسال شورا اين دبيرخانه به "اسباببازي" موضوع خصوص
.كنند
و كودكان فكري پرورش كانون عمومي روابط گزارش به
بالقوه نيروهاي شناسايي هدف با فراخوان اين نوجوانان ،
صنعت دستاندركاران و صاحبنظران با آشنايي و جامعه
.است شده انجام اسباببازي
زير از كه اسباببازي بر نظارت شوراي دبيرخانه
پرورش كانون در است كشور عمومي فرهنگ شوراي مجموعههاي
از شورا اين اعضاي و دارد قرار نوجوانان و كودكان فكري
عالي ، آموزش و فرهنگ صنايع ، وزارتخانههاي نمايندگان
و فرهنگ پرورش ، و آموزش پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ،
.است شده تشكيل كانون و صداوسيما سازمان اسلامي ، ارشاد
آييننامه تدوين با گذشته جلسههاي در همچنين شورا اين
تصويب ، جهت عمومي فرهنگ شوراي به آن ارسال و اجرايي
خود فعاليت اولويتهاي از را هدايتي و حمايتي سياستهاي
.است داده قرار
در مشاركت به علاقهمندان و صاحبنظران است ، گفتني
شورا دبيرخانه به را مطالب ميتوانند شورا عمومي فراخوان
- اسلامبولي خالد خيابان - بهشتي شهيد خيابان در واقع
.كنند ارسال شماره 24
هياتهاي اجلاس چهارمين در جمهوري رئيس
ميكند سخنراني
دانشگاهي امناي
امناي هياتهاي مشترك اجلاس چهارمين:فرهنگي علمي گروه
حجتالاسلام سخنراني با پژوهشي مراكز و دانشگاهها
و فرهنگ وزير و رياستجمهوري خاتمي سيدمحمد والمسلمين
هياتهاي اعضاي از تن يكصدوهفتاد حضور با و عالي آموزش
فردا كشور پژوهشي مراكز و دانشگاهي مناطق امناي 24گانه
.ميشود برگزار
ساختار در امنا هياتهاي جايگاه و نقش اجلاس ، اين در
توسعه سوم برنامه در فنآوري و تحقيقاتي علمي ، نظام نوين
كردن هزينه در مديريتها اختيار افزايش كشور ، عالي آموزش
و مالي آييننامه اصلاح و عمراني و جاري اعتبارات
مورد پژوهشي و عالي آموزش مراكز و دانشگاهها معاملاتي
.گرفت خواهد قرار تصويب و بررسي
فرهنگي اخبار
|
نهادها سازمانها ، از فارسي ادب و زبان فرهنگستان درخواست
خصوصي و دولتي شركتهاي و
انتشار با فارسي ادب و زبان فرهنگستان عمومي روابط
و دولتي شركتهاي و نهادها سازمانها ، تمامي از اطلاعيهاي
زمينه در كه را اختصاراتي فهرست كرد ، درخواست خصوصي
آنها كامل عبارات با همراه ميبرند ، كار به خود تخصصي
.دارند ارسال فرهنگستان اختصارات گروه براي
با:است شرح اين به اطلاعيه اين متن ما ، خبرنگار گزارش به
نوشتهها و گفتارها در اختصارات مستمر كاربرد به توجه
هماكنون كه حقيقت اين و فني و علمي متون بهويژه
زبان فرهنگستان شدهاند ، زباني مهم ابزارهاي از اختصارات
اختصارات گروه نام به گروهي سال 1376 از فارسي ادب و
درنظر گروه ، اين كه آنجا ازاست داده تشكيل فارسي زبان
ضوابط و قواعد و اصول تحتعنوان شيوهنامهاي دارد
نهادها سازمانها ، تمام از كند ، تنظيم و تدوين اختصارسازي
اختصاراتي فهرست ميشود تقاضا خصوصي و دولتي شركتهاي و
با همراه ميبرند ، كار به خود تخصصي زمينه در كه را
و زبان فرهنگستان اختصارات گروه براي آنها كامل عبارات
.دارند ارسال فارسي ادب
وزير سه خبر درباره توضيح
در شده چاپ خبر با ارتباط در عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت
رئيس از وزير سه درخواست" عنوان با روزنامه 17/8/78
ارسال با ،"شود حذف پزشكي كتابهاي از گمركي سود:جمهوري
شكل به خبر اين است خواسته فرهنگي ، علمي گروه به توضيحي
:برسد چاپ به زير
:جمهوري رئيس از وزير سه درخواست
شود حذف فرهنگي و علمي كتب از گمركي سود
و اسلامي ارشاد و فرهنگ عالي ، آموزش و فرهنگ وزراي
به نامهاي ارسال با پزشكي آموزش و درمان بهداشت ،
سال در اينكه به توجه با كردند اعلام حجتالاسلامخاتمي
ميزان به و 02/49 تعرفههاي 01/49 از گمرك شده مقرر جاري
باعث امر اين كردند خاطرنشان كند ، اخذ سود درصدد پنج
و كتب معين علمي ارزشمند منابع عرضه و تهيه بيشتر گراني
بيشتر تسهيلات ايجاد منظور به لذا.ميشود علمي نشريات
.شوند معاف فوق عوارض از شده ياد وزارتخانه سه شود مقرر
جاري تحصيلي سال در تهران ارامنه مدارس رسمي تعطيلات
تصويب و ايران كاتوليك ارامنه جامعه درخواست به بنا
تعطيلات ديني ، اقليتهاي مدارس امور بر نظارت كميسيون
.شد اعلام مذكور اقليتهاي مدارس رسمي
تهران ، شهر پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
تحصيلي سال در تهران كاتوليك ارامنه مدارس رسمي تعطيلات
:است زير شرح به 7978
عيد ماه ، دي 4-ارامنه مذهبي رهبران عيد مهرماه ، 17-
نو سال عيد ديماه ، و 12 11-(ع) مسيح حضرت مجيد ميلاد
12 (ع)مسيح حضرت تعميد عيد ديماه ، و 16 15- مسيحي
ارديبهشت و 5 3 ، 4-وارتانانتس شهداي عيد اسفندماه ،
ارامنه شهداي عيد ارديبهشت ، 5-پاك مجيد عيد ماه ،
|
|