باشيم پذيرا را معلول كودكان
(پاياني بخش) دارند سهم زندگي از هم آنها
برگزاري زمينه در اطفال متخصص رئيسي محمدعلي دكتر
به نسبت پزشكي جامعه آگاهي و يكپارچگي كنفرانس
:ميگويد (استثنايي) بدني -ذهني معلول كودكان
مورد در اطفال تخصصي آموزشي عرصههاي در "معمولا
مگر نميشود صحبت چندان بدني -ذهني معلول كودكان
بعد و رسانده اتمام به را تخصصي دورههاي كه افرادي
از بدني -ذهني معلولين و استثنايي كودكان رشته در
در امروزه.ميكنند طي را فوق دورههاي رواني نظر
عقبافتادگي علل تشخيص به فقط اطفال تخصصي جامعه
پزشكان بيشتر و ميشود داده اهميت جسمي نقص يا و مغزي
در كمي اطلاعات آن درمان براي اطفال متخصصين بخصوص
كنفرانسهاي برگزاري با كه حالي در دارند دسترس
آگاهيهاي و اطلاعات بردن بالا با ميتوان سالانه
را زمينه بيماران ، خانوادههاي و مردم پزشكي ، جامعه
اين جمعيت از جزيي كه معلولين اين به كمك انجام براي
دستاوردهاي جهت اين در و كرد فراهم ميباشند مملكت
.آورد ارمغان به را خوبي
استثنايي كودكان از حمايت خيريه موءسسه وي گفته به
متخصصان و دانشگاهها استادان از جمعي توسط كه مريم
گامهايي راستا همين در دارد ، سعي است ، شده تشكيل
.بردارد
رئيس و مشاوره و روانشناسي استاد قاضي قاسم دكتر
مشاوره زمينه در تهران دانشگاه تربيتي علوم دانشكده
:ميگويد استثنايي كودكان خانوادههاي با
نشان يكپارچگي زمينه در علمي تحقيقات امروزه
كند به اندكي كه استثنايي كودكان از گروه آن ميدهد
جامعه عادي افراد ساير مثل بايد هستند مبتلا ذهني
جداسازي زيرا.يابند حضور اجتماع در فعال طور به
خاص مدارس به آنها فرستادن و عادي كودكان از آنها
قبيل اين تواناييهاي به جدي لطمه شدن وارد باعث
مدارس معلمان راستا اين در البته.ميشود كودكان
استثنايي كودكان متخصص يك حضور با ميتوانند عادي
در را درس كلاس كودكان اين با صحيح برخورد و مدرسه در
از بتوانند هم استثنايي كودكان كه ببرند پيش وضعيتي
برخورد روش اين كه ، صورتي در تنها و بگيرند بهره كلاس
پوشش تحت استثنايي مدارس به را آنها ندهد ، پاسخ
ميزان به كودكان تا بفرستند پرورش و آموزش وزارت
پيشرفت تربيت و تعليم عرصه در خود فراگيري و استعداد
.آورند دست به را لازم
كودكان تولد از جلوگيري براي ژنتيكي كنترل امروزه
از پيشگيري منظور به مهم راهحل يك بهعنوان ذهني معلول
.دارد قرار مطالعه مورد دنيا در كودكان معلوليتهاي
:ميگويد خصوص اين در فرهود داريوش دكتر
كودكان تولد از جلوگيري براي مهم شيوههاي از يكي
است ژنتيكي مشاوره انجام ژنتيكي ، علت با ذهني معلول
از شجرهنامه همراه به دقيق پروندهاي تشكيل طريق از كه
بيشتر در پزشكي ژنتيك متخصص پزشك يك) خانوادگي وضعيت
در ژنتيكي نقص يا بيماري نوع به ميتواند موارد
اساس اين بر و ميگردد عملي ،(ببرد پي خانواده
خطر شدت ميزان تعيين با بارداري براي لازم توصيههاي
تخمين بعدي نوزاد تولد براي احتمالات قانون براساس
.ميشود زده
اطلاعرساني يا آموزش نوع مهم ، بسيار مسئله اينجا در
زير موضوعات در كه است جامعه يك در آگاهيرساني و
مشكل با كه استثنايي كودكان آموزش نخست:ميشود خلاصه
و جسمي معلوليت يا ذهني ماندگي عقب از اعم هستند روبرو
.معلوليتي چند گروههاي همچنين
آموزش را كودكان قبيل اين بايد كه كساني آموزش دوم
مدارس معلمان و آموزشدهندگان گروه شامل.دهند
براساس كار به شروع از پيش كه كشور استثنايي
.ميباشند خاص آموزشهاي نيازمند خود تواناييهاي
كودكان) بالا هوشي بهره با كودكان كه همانگونه
بالاتر سطح در آموزشي امكانات به نياز نيز (تيزهوش
مدنظر والدين آموزش سوم ، بخش در دارند معمول حد از
رفتار شيوه بايد خانوادهها كه ترتيب اين به ميباشد
ايجاد باعث تا گيرند فرا را خود معلول كودكان با
ميان عاطفي ارتباط برقراري زمينه در جديد مشكلات
كودك از همچنين.نشود خانواده در سالم برادر يا خواهر
او از و بخواهند را كاري توانايياش حد در معلول
را توانايياش از پايينتر يا بالاتر حد در انتظار
وي خانوادگي ارتباطات در اختلال ايجاد باعث كه
اين فراگيري براي ها خانواده.باشند نداشته ميگردد ،
علمي ، كتابهاي مطالعه با ميتوانند ارتباطات قبيل
مرحله در.دهند گسترش زمينه اين در را خود دانش سطح
جمعي ارتباط وسايل طريق از كه است جامعه آموزش بعدي ،
خانوادههاي و معلولان با ارتباط برقراري همچنين و
و مفيد روشهاي از بهرهگيري با.ميگردد حاصل آنها
درست روشهاي با را مردم ميتوان فرهنگي -علمي موءثر
مردم يعني.ساخت آشنا بيماران قبيل اين با برخورد
برخوردهاي جايگزين را مهرباني با همراه برخوردهاي
نفوذ و قدرت از كه سياستگذاران آموزش.كنند ترحمآميز
آنها كه چرا است ، ضروري نيز برخوردارند بيشتري
در كودكان پيشرفت براي بيشتري امكانات ميتوانند
.نمايند فراهم جامعه
ارتباط يك ايجاد براي را نقش مهمترين مجموع در اما
بيشتر و بهتر شناخت زمينه در جامعه افراد بين سالمتر
گروهي رسانههاي معلول ، كودكان مسايل و مشكلات
چگونگي و تجهيزات مورد در فرهود دكتر.دارند برعهده
و ذهني معلوليتهاي تشخيص براي ژنتيكي خدمات ارائه
:ميگويد ايران در آن كاركردهاي نحوه
ژنتيكي ، بيماري يا صفت نوع هزار حدود 6 حاضر حال در
مادرزادي بيماريهاي بعلاوه كروموزمي بيماري صد چند
كه دارند ، وجود ما كشور در جنيني دوران ضايعات حاصل
مادرزادي و كروموزمي -ژنتيكي بيماريهاي از بسياري
توصيههاي و نموده شناسايي ايران در ميتوان را رايج
.كرد ارائه والدين به را لازم درماني كمك
با مقايسه در ژنتيكي معلوليتهاي نوع شناسايي براي
در كشورهاي و سوم جهان خاورميانه ، منطقه كشورهاي
ژنتيكي خدمات ارائه نظر از ايران ترديد بدون رشد حال
است سوم جهان و منطقه كشورهاي پيشرفتهترين از يكي
سرويسها ، انساني ، نيروي نظر از امكانات بيشترين زيرا
چند طي در كه دارد را امكانات ارائه و خدماترساني
كشورهاي ديگر ما ، اقدامات و تلاشها برپايه آينده سال
.گرفت خواهند قرار خوبي پوشش تحت نيز منطقه
كانون حفظ منظور به سالم فرزند يك داشتن براي امروزه
ازدواج از بعد يا قبل بايد خانوادهها ، خانواده ،
مشاوره با و نموده مراجعه ژنتيك متخصص پزشكان به
جسمي يا ذهني مانده عقب نوزاد يك تولد از ژنتيكي
مشاوره براي "حتما زير موارد در و نمايند جلوگيري
:كنند مراجعه ژنتيك متخصص پزشك به ژنتيكي
احتمال ، يا يقين به دو ، هر يا پدر يا مادر اگر -1
يا ذهني ماندگي عقب نوع هر يا و توارثي بيماري داراي
.باشند بدني
يا يقين به فرزند ، چند يا يك داراي پدر و مادر اگر -2
عقب نوع هر يا توارثي بيماري به مبتلا احتمال ،
.باشند بدني يا ذهني ماندگي
عقب يا و توارثي بيماري مورد چند يا يك اگر -3
شده مشاهده خويشاوندان بين در بدني ، يا ذهني ماندگي
.باشد
كرده ازدواج يكديگر با خويشاوند ، مرد و زن يك اگر -4
.باشند داشته ازدواج قصد يا
بدون مردهزايي ، يا سقط مورد يك از بيش مادري اگر -5
.باشد داشته مشخص دليل
مورد حاملگي ، زمان در يا و قبل مادر اگر -6
تراتوژن داروهاي از يا و گرفته قرار پرتوتابي
.باشد نموده استفاده
عقب دارد ، كارآيي ژنتيكي مشاوره در كه ديگري عامل
نداشته ژنتيكي علت كه است كودكاني در ظاهري افتادگي
پدر اعتياد خانوادگي ، آزاردهنده اختلافات اثر بر بلكه
عارضه و آمده بوجود...و پدر بودن زنداني مادر ، و
كرده ايجاد سالم كودك روي بر محيطي و رفتاري اختلالات
.است
مشخص پيشرفته كشورهاي در گوناگون تحقيقات براساس
طبيعي هوشي بهره داراي كه كودكاني اكثر است ، شده
اختصاصي مدارس در اشتباه به كه هنگامي بودهاند ،
بهره تدريج به گرفتهاند قرار ذهني مانده عقب كودكان
ذهني مانده عقب كودكان ديگر هوشي بهره به آنها هوشي
.است شده نزديك مدرسه همان
معلولين كارشناس و روانشناسي متخصص داورمنش عباس
توانبخشي آموزش خصوص در كشور ، بهزيستي سازمان در ذهني
:ميگويد خانواده در آن جايگاه و معلول كودكان
براي ويژهاي جايگاه توانبخشي آموزش در "اصولا"
تلخ تراژدي يك خانواده بحث.ميباشيم قايل خانواده
نميخواهد خانوادهاي هيچ طبيعي طور به زيرا ميباشد ،
كه هنگامي و باشد داشته توان كم يا معلول فرزند يك
عمل در خانواده رواني بهداشت ميدهد روي واقعيتي چنين
نااميدي ترس ، گناه ، احساس مثل گوناگون بحرانهاي با
كودكان بهبودي به دستيابي براي.ميشود مواجه...و
كنند ايفا را عمدهاي نقش بايد خانوادهها استثنايي ،
:برميشماريم را موارد از برخي كه
از خانواده اعضاي همه براي سالم فضاي ايجاد -1
سالم جو يك به بيشتري نياز كه ذهني توان كم كودك جمله
خودش مانده باقي استعدادهاي رشد و پرورش براي آرام و
.دارد
براي سالگي يك از طفل مناسب و هنگام به ارجاع -2
بهبود زمينه در موءثري نقش ميتواند كه خدمات دريافت
سالگي از 6 خانوادهها ، اغلب.باشد داشته معلوليتها
.ميكنند معرفي مراكز اين به را كودك بعد ، به
در كودك حضور زمان در توانبخشي برنامههاي تداوم -3
مردم آگاهيهاي عدم علت به:ميافزايد وي ".خانواده
معلول كودكان بدني -ذهني ناتوانيهاي مسئله از
از بسياري در كودكان اينگونه به نسبت جامعه برخورد
و خشن ديگر كشورهاي برخي و ايران جمله از جهان نقاط
بزرگ نويسنده "باك پرل" خانم جمله ازاست نامتعادل
پهناور كشور در را خود عمر از زيادي مدت كه امريكايي
كه كودكي" عنوان تحت خود كتاب در است كرده سپري چين
متعادل رفتار نحوه به اشاره با "شد نخواهد بزرگ هرگز
ياد نيكي به آن از كودكان ، به نسبت چين مردم محبت و
همراه كه امريكا مردم برخورد نحوه از مقابل در و ميكند
زادگاهش به ورود هنگام در بوده ، خشونت يا ترحم با
.است نموده پشيماني ابراز
افراد اكثريت نادرست برخورد دليل به نيز ايران در
خيابانها ، در را استثنايي كودكان جامعه ،
... و سينماها خريد ، و عمومي مراكز پاركها ،
و خانهها كنج در آنها شدن منزوي دليل به و نميبينيم
درصد افزايش شاهد آنها روي بر محركها محدودشدن
با غفراني دكتر.هستيم كودكان قبيل اين در معلوليتها
ايران در خاص بيماريهاي انجمن تشكيل ضرورت به اشاره
آگاه براي:ميگويد توسعه حال در كشور يك عنوان به
و ذهني معلول كودكان مشكلات به نسبت جامعه ساختن
سابقه از بايد نخست جامعه ، در آنها حضور و بدني
به.كرد پيروي زمينه اين در غربي كشورهاي ساله چندين
خاص بيماريهاي انجمنهاي تشكيل راه از كه خصوص
برنامهريزي ، مشورت ، مردم ، مشاركت طريق از ميتوان
بيماران زندگي نحوه از تازهتر اطلاعات آوردن بدست
و برد پي پيشگيري و تشخيص بيماري ، نوع و علت به
زندگي براي ويژه و ضروري لازم ، امكانات باايجاد
حضور براي را زمينه بيماران ، اين عاديتر و آرامتر
.كرد فراهم جامعه در بدني -ذهني معلول كودكان
و جامعه موردنگرش در باليني روانشناس امامي خانم
معلوليتهاي به نسبت مناسب برخورد و رفتار هاي شيوه
پايه بر مردم نمودن آگاه با:ميگويد بدني -ذهني
گروهي رسانههاي و مطبوعات طريق از و علمي توجيهات
يك كودكان بدني -ذهني معلوليتهاي كه جهت اين در
افراد اين حقوق رعايت با ميتوان است ، خدادادي پديده
برايشان را مناسب و طبيعي زندگي امكان جامعه ، در
.كرد فراهم
معلوليتهاي مورد در درماني گفتار متخصص نويسي خانم
گفتار كاربردهاي:ميگويد كودكان بدني - ذهني
-ذهني معلوليتهاي دچار كه افرادي براي تنها درماني
حنجره ، بيماريهاي مثل بالايي ژنتيك طريق از بدني
... و رواني ناشنوايي ، ودندان ، فك صوتي ، تار
اين وي ، گفته به.ميشود واقع استفاده مورد ميباشند
گفتار به نياز سالگي الي 2 سن 1 از بيماران قبيل
سني دوره اين از ميتوان و دارند كاردرماني و درماني
آنها زيرا.كرد جلوگيري دركودكان معلوليتها پيشرفت از
در تحصيل ادامه حتي و كردن فكر خواندن ، نوشتن ، به قادر
برقراري براي بايد و ميباشند دانشگاهي دورههاي
عادي افراد ساير با وكلامي گفتاري ارتباط بهترين
".ببينند آموزش خانوادههايشان با همراه جامعه
انجمنهاي ضرورت به اشاره با "فرهود داريوش دكتر"
معلولين جمله از بيماران به كمك براي (NGO) غيردولتي
از حمايت خيريه موءسسه با همكاري به من تمايل:ميگويد
و است گرفته شكل اساس همين بر مريم استثنايي كودكان
كنترل و كلان سياستگذاريهاي همواره بايد دولت معتقدم
به خدمات ارائه و درمان و پيشگيري برنامههاي
به غيردولتي انجمنهاي ازطريق را معلول بيماران
.برساند سامان
مهدوي مريم
|