دخيل مغزها فرار در هم ديگري عوامل
!است
از پس عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها پژوهشي معاونين
صادر بيانيهاي رشت در خود اجلاس آخرين كار پايان
در كه است آن بيانيه اين در ما نظر مورد بند كه كردند
.است شده نگراني ابراز مغزها مهاجرت روند از آن
به تخصصي نگرش با عالي آموزش و دانشگاهي مسئولان
يا افزايش علل كشور ، پژوهشي و علمي آموزشي ، مسائل
و آموزشي فضاهاي كمبود در را مغزها مهاجرت بسياري
و تخصصي مجلات كتاب ، نامناسب ، آموزشي نظام تجهيزات ،
خود جاي در نگرشي چنين.ديدهاند دست اين از مواردي
مسئولان هميشگي دغدغه و مينمايد پذيرفتني و درست
كردن خلاصه اما.ستود بايد زمينه اين در را عالي آموزش
در و برشمردند و برشمرديم آنچه در مغزها مهاجرت دلايل
مسائل مجموعه از دانشگاهي مسائل كردن جدا حقيقت
درك باعث بسادگي زمينه اين در بخشينگري و جامعه
اصولي و درست حلهاي راه نيافتن و مساله ناقص
.ميشود
وضعيت كننده بيثبات عوامل مجموعه كه است آن راست
تلاش غيرقانوني ، و فراقانوني عملكردهاي وجود جامعه ،
اجتماعي و شخصي آزاديهاي سلب در متنفذ گروههاي
تفتيش به شباهت كه رفتارهايي و مطبوعات تحديد قانوني ،
بيانيه در شده مطرح دلايل از برخي از دارد عقايد
.ميكنند عمل موءثرتر دانشگاهها پژوهشي معاونين
بسيار دلبستگيهاي داشتن به جهان تمام در ايرانيها
نيز حاضر حال در.مشهورند خود فرهنگ و موطن به
ميكنند فعاليت داخل در كه كشور دانشمندان از بسياري
و موءسسات طرف از چشمگيرتر بسيار شغلي پيشنهادهاي با
توان امانميروند كشور از و مواجهند خارجي كشورهاي
.است متفاوت يكديگر با افراد تحمل و
حجتالاسلام عليه صادره كيفرخواستهاي به نگاهي نيم
بستن نوري ، عبدالله حجتالاسلام كديور ، دكتر
و دستگيري نشاط ، و توس جامعه ، زن ، سلام ، روزنامههاي
نشاط ، سردبير و امروز صبح داخلي صفحات مدير بازداشت
گروه يك عزم و جامعه سياسي تنش ميزان نشاندهنده
.است قانون در مصرح آزاديهاي كردن محدود بر سياسي
علمي كارهاي براي لازم ثبات مقابل نقطه درست تنش اين
.است پژوهشي و
ثبات از را پژوهشگران نااميدي آستانه اقداماتي چنين
ثبات به مستقيم ربط كه) جامعه آموزشي و علمي مديريت
از نميتوان.ميآورد پايين بسيار (دارد سياسي
پيشرفت و دگرگوني علم ماهيت بنابه كه پژوهشگراني
به خوشبيني با كه داشت انتظار آموختهاند را همواره
خود آموزشي و علمي كار به و بنگرند رفتارها ، اين
.بپردازند
|