مردمي ياريگريهاي و مدني جامعه
:اشاره
مردم ، به خدمت اخلاقي جنبه بايد همواره دولتي مديريت
كه نيست معنا بدان اينكند حفظ را عزتنفس و صداقت
داشته كمتري اثربخشي و كارآيي امروزي ، عمومي سازمانهاي
خود ، عملكرد يا هزينه توجيه منظور به مديريت ، يا باشند
براي نوين مديريت بلكه باشد ، پاسخگو و تحتفشار كمتر
معيارهاي از فراتر بايد "كلا برتر ، عملكرد به دستيابي
و جوهر كه اخلاقي اصول پايه بر بايد و بيانديشد اقتصادي
.باشد استوار است ، عمومي امور اداره ماهيت
:عامه مصلحت
آن به توجه كه ارزشهاست از مجموعهاي عامه ، مصلحت
.است عمومي بخش سازمانهاي مديران و كارگزاران راهنماي
اسلامي آزاد دانشگاه مديريت استاد ميرقادري ، رسول دكتر
از فراتر مجموعه ، اين محتواي:است معتقد زمينه اين در
مديران برخي براي.است سياسي آمال و خواستها صرف رعايت
اغلب اما ميشود ، خلاصه آنان تخصصي وظايف در عامه مصلحت
وظايفشان ، انجام در را برابري و انصاف عدالت ، مديران
.عامهميدانند مصلحتهاي
:ميافزايد و كرده اشاره عامه مصلحت نظري جهات به وي
اقدامهاي براي شاخصي ميتواند عامه مصلحت نظري ، ازجهت
مصلحت كه مديري معتقدند ، مديريت استادان.باشد مديريت
را مردم بر حكومت قابليت "مسلما دارد نظر در را عامه
.داراست
مصلحت مديري كه مطلب اين بيان با دانشگاه استاد اين
تمام بتواند كه ميدهد قرار خود تصميمهاي ملاك را عامه
هدف و خودساخته سازمان به وابسته و وفادار را شهروندان
مردم همراهي با است ، مردم به خدمت كه را دولتي موءسسه
عيني ، و عملياتي سطح در عامه مصلحت تعريف اما.ببخشد تحقق
دو عامه ، مصلحت عملياتي تعريف در ;است دشواري بس كار
دو اين از يكي در.است شده گرفته درنظر آن براي مفهوم
تبلور اجتماعي مساوات و برابري در عامه نفع مفهوم ،
در همگان كه است آن در عامه مصلحت معنا اين در.مييابد
ناروايي تبعيض هيچ و شده گرفته درنظر يكسان قانون برابر
.ندهد رخ
شهيد دانشگاه مديريت رشته استاد شكرايي ، محمد دكتر
هستند نيازمند كه آنهايي به:ميگويد اينباره در بهشتي
هستند ، سازمان در استخدام شرايط واجد كه آنهايي و شده كمك
كرده اشاره استخدامها در نابرابري به وي.شوند استخدام
افراد حقوق و نداشته راه عامه مصلحت در اين:ميافزايد و
.شود رعايت عدالت و انصاف به سازمان سوي از جامعه
تعبير بيطرفي به عملياتي سطح در عامه نفع دوم مفهوم در
در بيطرفي اگر مفهوم اين در فشار اهرمهاي.است شده
و زيانبار پديدههايي سازند ، مختل را عمومي تصميمات
.ميشوند محسوب نامطلوب
بازرگاني مديريت دكتراي دانشجوي صدرايي ، شكرالله
به نبايد اكثريت:ميگويد زمينه همين در تهران دانشگاه
قدرتمندان و گرفته ناديده را اقليت حقوق بودن اكثريت علت
منشور مبنا اين بر.شوند چيره كمقدرت افراد بر نبايد
به خدمت تا ميكند ترغيب را اعضا دولتي ، مديريت اخلاق
خود شخصي منفعت بر مقدم را آن و دانسته افتخار را جامعه
.بدانند
مقوله در سازماني اخلاق منشور در رهنمودها اين به وي
اول اصل در:ميافزايد و كرده اشاره عامه مصلحت يا نفع
تمام عامه ، مصلحت و نفع صيانت در كه است آمده منشور اين
هرگونه با آن ، دوم اصل در و بريد كار به را خود توان
منصفانه ارتقاي و استخدام نظام و شده مقابله ناروا تبعيض
.است كرده مستقر خود سازمان در را
خود حقوق به را مردم كه منشور اين سوم اصل بيان با وي
اصل به ميسازد ، آشنا سازمان وظايف و تكاليف زمينه در
را شهروندان:است آمده آن در كه ميكند تاكيد آن چهارم
هم پنجم اصل.سازيد سهيم و دهيد دخالت تصميمگيريها در
.كنيد رفتار خوشبينانه و منصفانه نيكخواهانه ، كه ميگويد
ساير تهران دانشگاه مديريت دكتراي دوره دانشجوي اين
ششم ، اصل:ميكند بيان چنين را سازماني اخلاق منشور اصول
.دهيد پاسخ گويا و دقيق كامل ، روشن ، مراجعان و مردم به
اصل و دهيد ياري دولت با روابطشان در را مردم هفتم ، اصل
چندان است ممكن كه را مفيدي تصميمهاي اتخاذ آمادگي هشتم ،
.كنيد ايجاد خود در نباشند ، عامه پسند مورد
:قانوني مصالح
و موازين قالب در جامعه اعضاي قانوني منافع و مصالح
مقررات و قوانين.است تبيين قابل اساسي قانون اصول
كشور به است اساسي قانون اصول از گرفته نشات كه مختلفي
بشمار شهروندان تكاليف از آن به احترام و بخشيده انسجام
.ميآيد
تهران دانشگاه در مديريت استاد پورساكت ، سيامك دكتر
سياسي ارزشهاي از مفادي اساسي قانون:ميگويد دراينباره
به را خود همگان و بوده مردم عامه قبول مورد حقوقي و
اخلاق منشور در بدينترتيب ، .ميدانند آن به نوعيوابسته
و آن براي شدن قايل حرمت و قانون به پايبندي سازماني
.ميدهد راتشكيل اساسي بخشي آن رعايت در اخلاقي الزام
قانوني مصالح مقوله در سازماني اخلاق منشور رهنمودهاي
:عبارتنداز
حيطه در "قانونا كه را آنچه و كرده درك را قانون روح (1
.گيريد بهكار درستي به شماست ، حرفه
و كرده احتراز "شديدا غيرقانوني و ناروا تبعيض از (2
رفع و حذف در شديد ، روبهرو اقدامها اينگونه با هرجا
.بكوشيد آنها
عمومي امكانات و مالي منابع از سوءاستفاده نوع هر از (3
و منابع بر صحيحي نظارت مميزي بكوشيد و نموده پرهيز
.شود اعمال دولتي امكانات
مجدانه محرمانه و مهم اطلاعات نگهداري و حفظ در (4
.بكوشيد
تحمل را آنها و نهراسيد ناموفق اقدامهاي و نظرها از (5
.بداريد محترم را عمومي نظارت حق و كرده
حفظ و بيان حق انصاف ، عدالت ، مانند اساسي قانون اصول (6
جد به خود اقدامهاي و فعاليتها در را شهروندان حقوق
.كنيد رعايت
:شخصي مصالح
پيوند و جامعه اعضاي و افراد ميان همبستگي و انسجام
.ميبخشد توان و نيرو حكومت به كه است دولت با آنها
دولت قبول مورد ارزشهاي و فردي انتظارات و ارزشها هرگاه
برخوردار بالايي بسيار توانايي از جامعه باشند ، يكسان
مقاومت ، و پايداري صداقت ، و درستي چون ارزشهايي.خواهدشد
رعايت كه ميشوند محسوب فردي ارزشهايي همدلي ، و تفاهم
عمومي اقدامهاي و دولتي امور تسهيل موجب سازمان ، در آنها
.ميشوند جامعه در
در اسلامي آزاد دانشگاه مديريت استاد زوارهاي ، سام دكتر
اعضاي بهعنوان سازمانها كاركنان:ميگويد زمينه اين
مجاز محدوده در و بوده برخوردار عمل آزادي از بايد جامعه
خدمتگزاران آنان.شود داده آنها به تصميمگيري حق قانون
بهصورت آنان با نبايد اما ميآيند ، بهشمار جامعه
.شود رفتار بردگان
و سوءال حق بيان ، آزادي بايد آنها اينكه به اشاره با وي
آزادانه را خود افكار و نظرها بتوانند و داشته انتقاد حق
دولتي سازمانهاي كارگزاران البته:ميافزايد سازند ، مطرح
اعمال سبب به دولت چهره كه كنند رفتار بهگونهاي بايد
نمايندهاي دولتي ، سازمان از عضوي هر.نشود مخدوش آنان
و رفتارها به نسبت مردم كه ميشود محسوب دولت از
نادرستي و كجروي او از اگر و بوده حساس او كردارهاي
.ميدهند تعميم دولت به را آن ناخودآگاه ببينند ،
شخصي منافع و مصالح مقوله در سازماني اخلاق منشور اصول
:عبارتنداز سازمان در
هيچگاه و كنيد پيشه خود رفتارهاي در را صداقت و درستي (1
.نكنيد فراموش را آرمانها اين خود ، پيشرفت سبب به
تلاشهاي و خدمات ازاي به سايرين كه يابيد اطمينان (2
.ميكنند دريافت عادلانه و مناسب مابهازاي خود
استفاده استخدامي ، نارواي تبعيض برابر در مجدانه (3
رجوع ارباب از هديه دريافت و عمومي منابع از نادرست
.كنيد مقاومت
آحاد و اعضا و سرپرستان همكاران ، زيردستان ، حرمت (4
.كنيد حفظ را جامعه
.بگيريد گردن به را خود خطاهاي و اشتباهات مسئوليت (5
خاصي سوگيري بدون و بيطرفي با را سازماني اقدامات (6
.دهيد انجام
:سازماني مصالح
و مديران تصميمگيري براي ارزشها از دسته سومين
توجه سازماني اخلاقي منشور در دولتي سازمانهاي كارگزاران
.است سازمان مصالح و منافع به
كه همانگونه:است معتقد زمينه اين در شكرايي محمد دكتر
به همهجانبه توجه در تعادل و توازن شد ، اشاره "قبلا
فراواني اهميت از سازماني ، اخلاق منشور ارزشي اركان
حرفهاي و سازماني شخصي ، عمومي ، مصالح به.است برخوردار
نداشته غلبه ديگري بر هيچيك كه شود توجه گونهاي به بايد
.نشود ديگري از غفلت موجب يكي به توجه و
مهم ارزشهاي سازماني ، پويايي تخصصگرايي ، بهرهوري ،
كنند عمل بهگونهاي بايد سازمان افرادهستند سازماني
تحقق نيز سازماني ارزشهاي ديگر ، ارزشهاي حفظ ضمن كه
خصوصي موءسسات همانند عمومي بخش سازمانهاي امروزه.يابند
درنظر با تا ميكوشند و هستند بهرهوري ارتقاء پي در
دست بهرهوري حداكثر به خصوصي بخش عمل مورد اصول داشتن
.يابند
راه در سازماني اخلاق منشور به اشاره با پورساكت دكتر
اين را اخلاقي موازين رعايت:ميگويد بهرهوري به نيل
اثربخشي مساله.ميكند گوشزد دولتي سازمانهاي به منشور
فراموش تدريج به كارآيي به توجه بدون دولتي سازمانهاي
قرار عمومي بخش مديران اثربخشيمدنظر و كارآيي و ميشود
.ميگيرد
و تخصص به توجه كه سازماني مصالح جنبه دومين بيان با وي
فعاليتهاي:ميافزايد است ، سازمان در شايستهسالاري
هر و شده سپرده كاردان و متخصص افراد به بايد سازمان
امر ، اين رعايت و گرفته قرار خود مناسب شغل در فردي
.آيد بهشمار سازمان در قانوني و اخلاقي الزامي
را افراطي فنسالاري نوعي نبايد متخصصان ، به توجه البته
مراجعان و مردم عامه نظر كه كند ايجاد سازمانها در
بقاي صورتي در تخصصي كار.شود انگاشته هيچ به سازمان
ارباب و مشتريان رضايت بتواند كه ميكند حفظ را سازمان
.آورد فراهم نيز را رجوع
اخير سالهاي در:است معتقد زمينه اين در ميرقادري دكتر
همانند نيز دولتي سازمانهاي در مشتري نظر و تخصص به توجه
پويايي مساله.است گرفته قرار توجه مورد خصوصي بخش
خصوصيسازي و خودگرداني سياستهاي پي در كه -سازماني
.ميشود محسوب سازماني ارزشي نيز -است آمده بهوجود
سازماني مصالح مقوله در سازماني اخلاق منشور رهنمودهاي
:عبارتنداز
تلاش و خلاقيت باز ، ارتباطات براي را سازمان ظرفيتهاي (1
.دهيد افزايش
.داريد مقدم سازماني تعهد و وفاداري به را عامه منافع (2
سازمان در را اخلاقي رفتارهاي كه كنيد وضع موازيني (3
.سازد مسئول اقدامهايش براي را سازمان و كرده نهادي
آشنا رفتاري مباني با بهگونهاي را سازمان اعضاي (4
كرده تحمل را ناموافق اقدامهاي و نظرها بتوانند كه كنيد
خودداري مخالفان برابر در تلافيجويانه اقدامهاي از و
.كنند
از و ارتقاداده سازمان در را سالاري شايسته اصول (5
.بپرهيزيد دلخواهانه و خودسرانه اقدامهاي
براي و مسئوليتپذير را سازمان صحيح ، نظارت ازطريق (6
.پاسخگوسازيد فعاليتهايش
منشور دورهاي ارزيابي و ترويج پذيرش ، براي را سازمان (7
.كنيد ترغيب زنده و حياتي سند يك بهعنوان اخلاق
:حرفهاي مصالح
يكي سازماني اخلاق منشور در كه ارزشهايي از سلسله آخرين
حرفهاي مصالح ميدهد ، تشكيل را چهارگونه مقولههاي از
از يكي ولي ندارد ، وجود حرفه براي واحدي تعريف.است
;ميداند چندويژگي واجد را حرفه جامع ، "تقريبا تعاريف ،
داراي حرفه":ميگويد مطلب ، اين بيان با زوارهاي دكتر
را ودانش نظريه از مجموعهاي.است ذهني چارچوب يك
سازمان است ، اجتماعي مرتبتي و شان داراي دربردارد ،
"نظرا و "عملا گروهي ميكنند ، ترويج را آن ياسازمانهايي
دارد جايگاهي دانشگاهي رشتههاي درميان مشغولاند ، بدان
.ميباشد خود خاص ارزش و معيارها داراي و
علمي مطلوب داراي حرفهاي افراد اينكه به اشاره با وي
در علمي سطح ارتقاي و آموزش ازطريق تا ميكوشند و بوده
عمومي بخش در:ميافزايد بخشند ، تحقق را هدفهايي سازمان ،
افراد از استفاده و حرفهاي تفكر نيز دولتي سازمانهاي و
سازماني فعاليتهاي بهبود و اصلاح به ميتواند حرفهاي ،
و سازمان در علمي نظرهاي كردن عملي.رساند ياري
برنامهها ، اجراي براي روز مهارت و دانش از بهرهگيري
ارمغان به سازمان براي حرفهايها كه هستند مزيتهايي
.ميآورند
حرفهايها تسلط بر نيز انتقادهايي اينكه بر تاكيد با وي
بودن غيرواقعي در آنها عمده كه است شده سازمان در
افراد به توجه عدم و سازمان براي حرفهاي علمي معيارهاي
:ميدارد اظهار حرفهايهاست ، خودشيفتگي و غيرحرفهاي
اختصاص خود به را سازمان منابع تمامي تا ميكوشند آنها
گروههاي صورت به حرفهاي افراد اخير ، مورد در.دهند
ايجاد سازمان در را تبعيض نوعي و كرده عمل نفوذ داراي
.ميكنند
در زير رهنمودهاي سازماني ، اخلاق منشور در حال ، هر به
:است شده ارائه حرفهاي مصالح مقوله
وظيفه را حرفهاي جديد موضوعهاي و روز مسائل از آگاهي (1
.بدانيد خود شغلي تكليف و
ارتقا و شمرده محترم سازمان در را حرفهاي صلاحيت (2
.دهيد
در شركت به شغليشان مسير در را سازمان اعضاي (3
ترغيب حرفهاي انجمنهاي در عضويت و حرفهاي فعاليتهاي
.كنيد
برقرار مراوده مديريت رشته پژوهشگران و دانشجويان با (4
.آوريد بهوجود پلي سازمان ، در عمل و نظريه بين و كرده
.نماييد تلفيق و داده آشتي هم با را حرفهاي عمل و دانش
عباسزاده مسعود
دانشگاه مدرس
|